Webáruházad van? Ezt kell tudnod a kötelező MPL-szállításról
A kormány 2023 végén hozott rendelete szerint március 28-ától a webáruházaknak a Magyar Posta logisztikai szolgáltatását is fel kell ajánlaniuk a vásárlóiknak. Emiatt az egyedi fejlesztésű webáruházak esetében némi fejlesztésre szükség lesz.
A tavalyi év decemberének utolsó napjaiban a kormány módosította a postai szolgáltatások nyújtásának részletes szabályait tartalmazó 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendeletet (postai kormányrendelet). A rendelet szerint
„3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”
A rendelet kihirdetése után 90 nappal, vagyis március 28-án lép hatályba, Magyarországon pedig az egyetemes postai szolgáltató a Magyar Posta, melynek állammal kötött szerződése 2030 végéig tart.
A módosítás valamennyi magyarországi, valamint a Magyarországra értékesítési tevékenységet végző külföldi webáruházat érinti, és előírja számukra, hogy 2024. március 28-tól az általuk értékesített áruk kézbesítéséhez a honlapjukon választási lehetőségként tüntessék fel a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai (kézbesítési) szolgáltatást is.
Fontos, hogy itt választási lehetőségről van szó, azaz a fogyasztó továbbra is szabadon választhat futárszolgálatot, tehát a rendelet nem biztosít kizárólagosságot a Postának, így nem csorbul a webáruházak szerződéskötési szabadsága, és bármely futárszolgálattal megállapodhatnak az együttműködésről.
A Magyar Posta február végén az ehhez kapcsolódó árlistát, tudnivalókat és kapcsolódó regisztrációs felületet is közzétette, melyet egyedi szerződés eltérő rendelkezése hiányában kell figyelembe venni és alkalmazni. E szerint nem lehet tetszőleges árakat megszabniuk a webshopoknak, hanem az alábbi árakat kell feltüntetni:
Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
- Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
- Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
- Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.
Ezen díjak alkalmazása és feltüntetése esetén tehát nem is kell külön szerződést kötniük a webáruház üzemeltetőjének a postával, elegendő az űrlapot kitölteni.
Ugyanakkor a posta arra is felhívja a figyelmet, hogy ha egy webáruház "az általános szerződési feltételeinkben meghatározott postai szolgáltatást veszi igénybe, abban az esetben az Ön vásárlója által megrendelt terméket nem áll módunkban az Ön telephelyén felvenni". Ez tehát azt jelenti, hogy ha nincs egyedi szerződés a Postával, akkor nem szállítja el a telephelyről a csomagokat, így azokat el kell vinni a legközelebbi felvételi pontra, vagy a gyakorlatban egy közeli Postára.
Aki viszont már korábban kötött egyedi szerződést a Postával, annak nincs most teendője. Ahogy azoknak sincs, akik olyan speciális terméket forgalmaznak, amelynek szállítását a posta nem vállalja, és azt az általános szerződési feltételeiben kizárja.
Egyedi szerződést persze bármikor lehet kötni, ezekről azt érdemes tudni, hogy a Posta a szerződő üzleti partnereinek a postai szolgáltatáshoz kapcsolódó többletszolgáltatásokat kedvezőbb áron nyújtja, továbbá a megrendelt értékesített termékek háznál történő átvétele is lehetséges. Ehhez viszont be kell vállalnia egy minimum feladott csomag-mennyiséget ahhoz, hogy megkapja a kényelmi szolgáltatásokat és a díjkedvezményt.
Az egyedi szerződéses ár tehát függ a webshop által vállalt feladási mennyiségtől, míg a szerződés nélkül, regisztrációval elérhető szolgáltatásnál akár egy darab csomag feladása is kezdeményezhető az arra jogosult piaci szereplőnek a meghatározott áron. Az egyedi szerződéskötési igényt a posta minden esetben elbírálja, és a vállalt küldeményfeladási volumen alapján ad árajánlatot a webshopnak.
Természetesen a gyakorlatban már eddig is nagyon sok webáruház kötött szerződést a Postával, illetve a webshop-szolgáltató rendszerek, mint például a Shopify, a Shoprenter vagy az Unas esetében integrálva van az MPL-szállítás, csak ki kell választani az opciót. A Magyar Posta egyébként felvette a kapcsolatot a legnagyobb webshopmotor-fejlesztőkkel, hogy a postai kézbesítési szolgáltatás lehetőségét határidőre elérhetővé tegyék a jogszabály alapján a rendszereikben.
Ugyanakkor az egyedi fejlesztésű webáruházak esetében némi fejlesztésre szükség lesz, hogy megjelenjen és működjön a postai szállítás opció, amennyiben még nincs.
Végül érdemes megjegyezni, hogy egyrészt érdekes lesz, a gyakorlatban ez milyen forgalomnövekedéssel jár a Magyar Posta számára, és hogy ezt az esetlegesen megnövekedett forgalmat bírja-e kapacitással, hiszen a forgalmasabb, ünnepi szezonokban rendszeresen térdre rogy a szolgáltatás.
A posta mindenesetre közölte már, hogy “logisztikai hálózata felkészült arra, hogy az egyre intenzívebb e-kereskedelemi csomagforgalmat is kezelni tudja, ennek érdekében fejlesztik, automatizálják és digitalizálják folyamataikat, szolgáltatásaikat”. Tavaly év végére egyébként 550-re emelték csomagautomatáik számát, ami 41 ezer rekeszt jelen, az idén további 100 csomagautomatával bővítik a hálózatot, illetve országszerte mintegy 2200 postán, és 253 ponton is lehetőséget biztosítanak a küldemények átvételére.
Másrészt a rendelet nem feltétlenül összeegyeztethető az uniós versenyjogi szabályokkal, így elképzelhető, hogy a későbbiekben változások várhatók, ez ugyanakkor nem befolyásolja azt, hogy március 28-ától meg kell felelniük a webshopoknak a rendelet előírásainak, amit már csak azért is érdemes megtenni, mert megemelkednek a fogyasztóvédelmi bírságok is.