Elkezdte a harmadik féltől származó cookie-k blokkolását a Google - de mit jelent ez a weboldalak számára?
Az idei év elején megkezdte a már több éve beharangozott cookie-szigorítást a Google a Chrome esetében. Ez év végére elér mindenkihez, aki ezt a böngészőt használja. Hogyan érinti a változás a weboldaltulajdonosokat?
2024. január 4-én a Google, ígéretének megfelelően elkezdte a harmadik féltől származó cookie-k blokkolását a Chrome-böngészőben. Első körben a kivezetés mindössze a felhasználók 1 százalékát érinti, és csak második körben, az év második felében kerül sor arra, hogy a felhasználók nagyobb részét is érintse a változás, majd aztán 2024 végére már mindenkit.
A két szakaszra azért van szükség, hogy az elsőben - kevesebb felhasználót érintve - tesztelni tudják a cookie-változás hatását, mielőtt nagyobb tömegeket is elérnek vele. Emellett arra is jó a teszt-fázis, hogy a weboldalak is megállapíthassák, hogy miként érinti őket a harmadik féltől származó cookie-k tiltása.
A harmadik féltől származó sütik egyébként már évtizedek óta velünk vannak a weben. A Google 2020 januárjában bejelentett lépésével csak követ több más böngészőt (Firefox, Brave, Safari), melyek már korábban leállították a harmadik féltől származó cookie-k használatát. Ugyanakkor a lépés most azért keltett nagyobb visszhangot, mivel a Chrome óriási piaci részesedése miatt nagyobb a súlya, mint a korábbiaknál.
Most már a Google is eljutott oda, hogy meg akarja szüntetni ezt a hagyományos nyomkövetési megoldást adatvédelemre hivatkozva. Ugyanakkor új szabványokat vezetne be, melyek segítségével cookie-k nélkül is lehetővé válik a felhasználók számára releváns hirdetések megjelenítése, de ezek már valamivel komolyabb adatvédelmet és biztonságot kínálnak a számukra.
Miért van erre szükség?
A magyarázatot kezdjük ott, hogy a cookie-k vagy sütik olyan kis szöveges fájlok, melyeket a felhasználók böngészőjében helyeznek el a weboldalak. Ezekből a cookie-kból többféle is létezik: az első féltől származó sütiket maga a weboldal készíti a felhasználói számára, például azért, mert segítségével meghatározható a felhasználó által használt eszköz, vagy mert olyan információkat tudnak így tárolni, melyek javítják a böngészési élményt. Ilyen például webáruházaknál a kosárban lévő termékek megőrzése vagy a felhasználó bejelentkezésének fenntartása. Ezeknél a sütiknél nem lesz változás.
A harmadik féltől származó cookie-knál viszont lesz változás. Ezek ugyanis a cookie-k másik típusába tartoznak, és olyan fájlok, melyeket nem a meglátogatott weboldal helyez el a felhasználó eszközén, hanem egy oda kapcsolódó külső fél. Ezek a sütik képesek nyomon követni a felhasználókat különböző weboldalakon, így adatok gyűjthetők többek között a böngészési szokásairól, az érdeklődési köreiről, a használt eszköznek a paramétereiről, sok más egyéb információ mellett. Ezen adatok birtokában pedig a külső vagy harmadik fél egy kiterjedt és részletes profilt készíthet a felhasználóról, és ezt el is adhatja például a hirdetőknek.
Az adatok ugyanis remekül használhatók hirdetési célzásnál, akár úgy, hogy a felhasználó sokszor egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy mennyi és milyen adatokat gyűjtöttek és gyűjtenek róla a cookie-k által. Annak ellenére, hogy most már jó pár éve kötelező az EU-ban a cookie-tájékoztatás, melynek révén azért nagyobb a rálátása a laikusoknak is a cookie-k tevékenységére, és akár tiltani is tudja ezek egy részét.
Mit jelent a változás a hirdetők és weboldalak számára?
A változás persze némi aggodalommal tölti el a hirdetőket, marketingcégeket, illetve azokat is, akik attól tartanak, hogy innentől kezdve még kétesebb megoldásokkal fognak próbálkozni ezek a cégek annak érdekében, hogy továbbra is nyomon kövessék a felhasználókat. A hirdetők és a hirdetési piacon működő cégek ugyanis eddig elsősorban a jól ismert cookie-kra alapozták a működésüket, de az eddigi adatgyűjtési megoldásokat most dobhatják a kukába, és valami újat kell kitalálniuk.
A januárban elindult első szakasz során mindenesetre el is kezdhetnek felkészülni a változásra, ha még nem tették volna. Az átállás az olyan cégek számára nem jelent csak megrázkódtatást, melyek bejelentkezett felhasználóktól szerzik az adatokat, mint ahogy többek között a Google, a Facebook vagy az Amazon.
A weboldalaknak és a hirdetőknek tehát meg kell találniuk azokat az új módszereket, melyekkel továbbra is releváns hirdetésekkel érhetik el a felhasználókat. Ide tartoznak olyan megoldások, mint az úgynevezett ID5 vagy az Audigen Hadron ID-ja, melyek már komolyabban veszik az adatvédelmet.
Innentől már nem is lesz szükség cookie-jóváhagyásra?
A harmadik féltől származó sütik tiltása a Chrome-ban nem jelenti azt, hogy nem lesz a továbbiakban szükség a weboldalakon megjelenő felhasználói cookie-jóváhagyásra. Már csak azért sem, mert a harmadik féltől származó cookie-k használata helyett más nyomkövetési módszerek kerülnek használatba. Ezekről egyébként nem feltétlenül tudnak akár a weboldaltulajdonosok sem - hacsak külön nem vizsgálják -, mivel beépülnek a weboldalakon használt alkalmazásokba.
A felhasználói hozzájárulás tehát továbbra is marad, hiszen az Európai Unió által alkalmazott GDPR általi szabályozása nem csak a harmadik féltől származó cookie-k használatára vonatkozik, hanem általánosan véve az adatgyűjtésre, azok feldolgozására reklám-célokból. És ez teljesen független attól, hogy milyen módszert használva történik az adatgyűjtés.
A weboldalaknak tehát a továbbiakban is világosan tájékoztatniuk kell a látogatókat az ott használt nyomkövető technológiákról - és persze tudniuk is az oldalukon megjelenőkről -, részletesen bemutatva ezeket, ismertetve az adatgyűjtés célját és időtartamát, valamint lehetővé kell tenni, hogy ezekhez az adatokhoz kérésre hozzáférjenek, illetve a korábban megadott hozzájárulást vissza tudják vonni.
Erre használhatók a piacon elérhető kész megoldások, melyek jellemzően havidíjasok, illetve természetesen egyénileg is lefejleszthetők ezek az engedélykérések a weboldaltulajdonos által meghatározott tartalommal, mely igazodik az oldalon történő valós adatgyűjtéshez.