Hogyan működik a YouTube algoritmusa? És hogyan igazodj hozzá? (Frissítve, 2023.09.11.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A YouTube jelenleg a világ első számú videós platformja, mely jelentős részben annak köszönhető, hogy a közösségi platform által használt algoritmus egészen jól működik. De mégis hogyan? (Frissítés, 2023.09.11. – Egy új fejezettel bővítettünk: Miért érdemes foglalkoznod a YouTube Shortsszal?)

A YouTube algoritmusa egy mesterséges intelligencia alapú algoritmus, melyet nem túl meglepő módon úgy terveztek, hogy a legjobb és leginkább aktivitásra ösztönző tartalmakat helyezze a felhasználók elé. Az algoritmus folyamatosan változik annak függvényében, hogy hogyan változnak az egyes felhasználók preferenciái.

Ugyanakkor az algoritmus a felhasználók mellett figyelembe veszi a YouTube értékeit, küldetését. Ezért:

  • eltávolítja az irányelveket megsértő tartalmakat
  • csökkenti a félrevezető híreket
  • kiemeli a hitelesnek tartott hírforrásokat és információkat
  • jutalmazza a megbízható alkotókat

A lényeg tehát, hogy első körben a YouTube algoritmusa az alapján rangsorolja a tartalmakat, hogy azok mennyire követik az irányelveket, mennyire igazak és tényszerűek, mennyire megbízható csatornán és alkotótól érkeztek.

Ezeken túl azonban a YouTube gépi tanulást használ a felhasználók viselkedésének megértésére. Mint azt korábban is írtuk, az algoritmus azokat a videókat helyezi előtérbe, melyeket a felhasználók nagyobb valószínűséggel megnéznek, és amellyel interakcióba lépnek.

Az algoritmus működése kapcsán a YouTube azt mondja, hogy elsősorban a nézők számára keres videókat, és nem a videóknak nézőknek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor egy adott felhasználó belép a YouTube-ra, akkor az algoritmus összeválogat számára egy videó-kínálatot. A keresési és felfedezési rendszer célja az, hogy olyan videókat mutasson a felhasználóknak, amit a legnagyobb valószínűséggel megnéznek és tetszik is nekik. Minden felhasználó számára eltérő ajánlást készít a rendszer.

Ennek érdekében az algoritmus olyan tényezőket vesz figyelembe, mint

  • néző személye
  • a videó teljesítménye

A személyre szabottságot azáltal érik el, hogy jelzésként veszik figyelembe a felhasználói korábbi videómegtekintéseit, és azt, hogy milyen videókat hagyott figyelmen kívül. A videó teljesítménye pedig a nézői elégedettség eredménye.

A nézői elégedettség mérése több tényező alapján történik. Olyan tényezőkről van itt szó, mint

  • megtekintési idő
  • megosztás
  • aktivitás (kedvelés, hozzászólás, feliratkozás)
  • megtekintési előzmények.

A YouTube főoldal

Mivel az emberek nagy része a YouTube főoldalával indítja a YouTube-ozást, ezért érdemes erre külön is egy pillantást vetni, habár az algoritmus itt is ugyanúgy dolgozik, mint menet közben. Tehát az ajánlott videók részt algoritmus állítja össze, mely folyamatosan változtatja a listát. Az algoritmus olyan tényezőket vesz figyelembe, mint

  • a korábbi megtekintések
  • a korábbi keresések
  • feliratkozások
  • ország és idő

Emellett figyelembe veszi a videóminőséget, amit a kattintások és a végignézések alapján határoz meg. Ezen kívül egy videó hasznosságánál figyelembe veszi, hogy egy megjelenő kérdőívre miként válaszoltak a nézők. A direkt visszajelzések finomítják az algoritmust és az ajánlási rendszer minden felhasználó számára, nem csak a válaszoló esetében.

Videók keresése

Egy másik forgalomszerző forrás a keresés, mely az eddig emlegetett algoritmustól eltér, tehát más tényezőket is figyelembe vesz a videók ajánlásánál. És kereső nem csak a YouTube-on működik, mivel a videók a Google-kereséseknél is előtérbe vannak helyezve. Ha pedig a videód megjelenik találatként a keresők számára, akkor olyan emberek is láthatják, akik még nem ismernek. Mi számít a keresésnél?

  • Relevancia – a címsorok, leírások és az ide kerülő kulcsszavak
  • Aktivitás – videómegtekintési idő utal arra, hogy egy videó hasznos-e bizonyos keresési szándéknál.
  • Minőség – a YouTube méri egy csatorna szakértelmét, tekintélyét, megbízhatóságát.

Ezen három elemen kívül a YouTube figyelembe veszi az egyéni eltéréseket, vagyis az egyén feltételezett érdeklődésére szabja a találatot.

Ahhoz, hogy egy keresésnél szerepelhessen a videód, azt mindenképpen meg kell tenned, hogy a kulcsszavakat elhelyezed a a címsorban, a leírás első mondatában, a címkében, a videó nevében, illetve a videóban is legyen jelen ez a szó. Ami egyébként nem árt, ha meglehetősen specifikus, long tail kulcsszó, mert ezekre ugyan kisebb a forgalom, de nagyobb az esély egy jó helyezésre.

Az előbbi is említettük, de a YouTube-algoritmus is figyelembe veszi a szakértelmet, tekintélyt és megbízhatóságot. Ezt a YouTube az iránymutatásoknál is említi, igaz, alapvetően a híreket tekintve, ugyanakkor valószínűleg más videókra is érvényes, és eredményeként

  • a YouTube a top híreket a tekintélyes hírforrásokkal tölti meg
  • a feltételezett szakértők nagyobb teret kapnak az ajánlási rendszerben.

Hogyan hozd ki a legtöbbet a videóidból?

Persze, jó videókat kell készíteni, és akkor azokat az algoritmus is kiemeli, hiszen sokan nézik és aktívak a felhasználók. De azért van néhány dolog, amire érdemes még figyelni.

Kulcsszókutatás

A YouTube egyértelművé tette, hogy a kulcsszavak, címkék, címek és leírások segítenek neki egy videó relevanciájának meghatározásában. Ezért érdemes első körben kulcsszókutatást végezni, hogy lásd, pontosan mire keresnek rá az emberek egy adott témában. Ezután úgy tudod elkészíteni a videót, hogy az passzoljon a keresésekhez. A kulcsszavak jelenjenek meg a címben és a leírásban.

Shorts

Ha eddig csak hosszú videókat készítettél, akkor érdemes megvizsgálni a rövid videók teljesítményét is. A rövid videók felívelő szakaszban vannak, és úgy tűnik, nem csak egy múló trendről van szó. A YouTube is lehetővé teszi az alkotók számára, hogy a hosszú videókat rövidebb Shorts-videókra darabolják. Ezeket a rövid videókat aztán más platformokon is fel lehet használni.

Aktivitás hozzászólásokkal

A hozzászólások aktivitási mutatók. Ha hozzászólásokat kap a videód, akkor növeled az esélyét annak, hogy a YouTube hasznosnak és hitelesnek tekinti. Ennek érdekében válaszolj a videóidhoz érkező hozzászólásokra. Ez megkétszerezi a hozzászólások számát és arra ösztönzi a közönséged, hogy aktívabban hozzászóljon. Ugyanis, ha látják, hogy foglalkozol a véleményükkel, akkor szívesebben mondják el. Ráadásul egy beszélgetést is elindíthatsz, amihez mások is csatlakozni fognak.

Videók beágyazása

A YouTube-ra készült videók nem csak más platformokon, mint például a TikTokon vagy az Instagramon jelenhetnek meg, hanem a weboldalakba, blogokba is beágyazhatók. Az ilyen beágyazott videók nagyobb eséllyel jelennek meg a kereséseknél a találati oldalakon. A külső oldalakról további forgalmat generálnak a videók számára.

Megtekintési idő

A videó minőségét meghatározza a YouTube szemében az, hogy mennyi ideig nézik a felhasználók. Ha az emberek a videót végignézik, az azt jelenti, hogy jó videóról van szó. Ezért úgy kell elkészíteni a videót, hogy a nézők végignézzék azt. Az érdeklődést végig fenn kell tartani, érdemes ezért a végére hagyni a legizgalmasabb részt, amire az elején is lehet utalni. De ez már egy másik téma, ami elég messzire vezetne.

Mikor posztolj a YouTube-ra?

Habár nem gondoltuk volna, hogy 2023 vége felé közeledve még mindig releváns kérdés lehet a YouTube-on megjelenők számára az, hogy mikor is posztoljanak, ennek ellenére úgy tűnik, hogy még sokakat foglalkoztat a válasz. Talán nem is teljesen indokolatlanul.

Habár az előbbiekben már sokat írtunk az algoritmusról, mely alapvetően meghatározza azt, hogy mi jelenjen meg valamely felhasználó számára a YouTube-on, ennek ellenére a közzétételi időpontnak mégis lehet némi szerepe a teljesítményben.

És hogy mikor is kellene posztolni? Amikor a Te célközönséged a legnagyobb számban jelen van a YouTube-on. Ezáltal ugyanis, ha csak néhány tucat emberrel többen látják a videót, mint egy másik időpontban, akkor ez már befolyásolja az algoritmust. Hiszen a felhasználói aktivitás azt jelzi számára, hogy a videót érdemes szélesebb körben terjeszteni.

Tehát azt lehet mondani, hogy az algoritmus számára ugyan a videó sok paramétere fontos, azért nem elhanyagolható tényező az időzítés sem, legalábbis sok esetben. Az optimális időpont pedig az, amikor a követőid a legnagyobb számban a YouTube előtt ülnek.

Ezzel kapcsolatban lehet feltételezésekkel élni, például, hogy este érdemes közzétenni a videót, hiszen a YouTube-videók megtekintése hosszabb időt vesz igénybe, mint rápillantani mondjuk egy Instagram-posztra vagy TikTok-videóra, így sokak számára munkaidőn kívül nyílik csak rá lehetőség, akár az esti tévézés helyett vagy mellett.

Emellett ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a YouTube-algoritmusa sokkal inkább úgy működik, mint a Google algoritmusai a keresésnél, vagyis több időbe telik az indexelés, mint a közösségi média oldal esetében. Tehát, míg egy Instagram-poszt gyakorlatilag azonnal megjelenik a felhasználók feedjében, egy YouTube-videót a közönséged csak a közzétételt követő egy-két-három óra múlva láthatja. Ez pedig azt jelenti, hogy 2-3 órával előbb kell élesítened a videót, mint amikor megérkezik a közönséged a YouTube-ra.

A vizsgálatok egyébként azt mutatják, hogy hétköznap általában a kora délutáni időpontok, hétvégén pedig a délelőtti időpontok optimálisak a közzétételre. Ami azt jelenti, hogy ha mondjuk délután 4-kor teszed közzé a videód, az kb. este 6-7 óra között jelenik meg az emberek számára a lassú indexelés miatt.

A Google egyébként maga is azt állítja, hogy a YouTube-használat követi a tévénézési trendeket, vagyis, amikor a tévében csúcsnézettség van, akkor várható ez a YouTube-on is. Ezek pedig alapvetően a kora esti órák.

Persze a célközönségek sok cég esetében eltérhetnek, ezért ennek megfelelően kell korrigálnod. Ráadásul az is előfordul, hogy különböző típusú tartalmakat eltérő időpontban néznek meg a felhasználók, így ezt is figyelembe kell venni.

A legjobb tehát, ha figyeled az analitikát, hiszen, ha rendszeresen posztolsz a YouTube-on és különböző időpontokat is kipróbálsz, akkor egy idő után kirajzolódik, hogy mikor vannak a célközönséged esetében a csúcsok. Meg tudod nézni azt 28 napra visszamenőleg, hogy mikor vannak a nézőid a YouTube-on, de azt is, hogy valós idő grafikon alapján mikor voltak a legtöbben az elmúlt 48 órában.

Miért érdemes foglalkoznod a YouTube Shortsszal? (FRISSÍTÉS, 2023.09.11.)

Az elmúlt két évben a YouTube elég sokat tett azért, hogy a videókészítőket a hosszú formátumtól a rövid felé terelje. Ez, a legújabb hírek szerint olyannyira sikerült neki, hogy már gondban vannak a hosszú formátumú videók nézettségével, ami a bevételeiket is érinti.

A Shorts 2020-ban jelent meg, és egy önálló felületet jelentett a rövid videók számára. 2021-ben aztán elindították a Clipst is, mely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy egy 60 másodperces részt kiragadjanak bármely hosszú formátumú videójukból. Ugyanakkor a Clips-videók csak megoszthatók voltak, nem számítottak önálló videónak, inkább csak az eredeti tartalomhoz kapcsolódó kiemelésnek.

2022-ben viszont elindult a Remix, mellyel 15 másodpercet lehetett kiragadni a hosszabb videókból. Ezek a remixek már önálló videóként léteztek, melyek a Shorts fül alatt és a Shorts feedben jelentek meg. 2023 júniusában aztán a platform lehetővé tette a Clips és a Remix kombinálását, ami azt jelenti, hogy innentől kezdve a felhasználók a kiemeléseket rövid videókká tudják alakítani, melyek megjelennek a Shorts felületén.

Ezekkel az eszközökkel tehát még könnyebbé vált a rövid videók készítése.

Ráadásul 2023 májusában azt is bejelentették, hogy megszüntetik a Storiest, vagyis arra próbálják rábírni a felhasználókat, hogy a rövid videóikat mind a Shorts-felületen tegyék közzé. Ugyanerre a célra irányul, hogy jelentős változás történt a YouTube Partner Programban: míg korábban csak a hosszú formátumú videók számítottak, most már a rövid videók is, ami újabb ösztönzés a rövid formátumú videók készítésére.

A Clips és a Remix tehát egyszerűbbé teszi a rövid videók készítését, melyek segítségével nem muszáj közvetlenül a Shortsra gyártani videókat – már ha vannak hosszabb videóid. Hiszen ezeket már megoszthatod akár más közösségi média oldalakon, mint a Facebook vagy a LinkedIn, és ha az a célod, hogy még több rövid videód legyen, akkor ez egy kényelmes megoldás.

Hogyan készíts Shortsot meglévő videóból?

Első lépésként ki kell választanod egy Clipst vagy pedig készíteni egyet. Ezt meg tudod tenni asztali gépen vagy mobilalkalmazásban is, mindkettő esetében hasonló a folyamat. Tehát, ha megnyitod az appot, akkor a Könyvtár gombbal eljutsz a főmenübe, ahonnan eléred a csatornád videóit. Nyiss meg egy olyan videót, ami legalább kétperces, és kattints a Clip gombra a címsor és leírás alatt. Ezután kiválaszthatsz egy 5-60 másodperces részletet a csúszka segítségével. Asztali gépes felületen pontos időbélyegzőket is beállíthatsz, ami a hosszú videóknál könnyebbé teszi a klipek gyártását.

Ha kiválasztottad a részletet, akkor meg kell adnod egy maximum 140 karakteres címsort, melyet a felhasználók is látni fognak. Ezután mentsd le az elkészült Clipet a megosztásban, illetve akár más közösségi platformokra is elküldheted.

Ezt a klipet megtalálod a könyvtáradban, és innen Shortsá alakíthatod. Ez azonban csak a mobilapplikációból fog menni, nincs rá lehetőség asztali gépen. Válaszd ki a klipet, majd a mobilappban kattints a Remix gombra egyből a kép alatt, majd a felbukkanó menüben válaszd ki a Shortsá alakítás lehetőségét. Mivel a YouTube itt az egész videót betölti, így választhatsz eltérő kezdési és zárási időpontot. Ugyanakkor arról ne feledkezz meg, hogy egy fekvő videóból álló formátumút fog készíteni.

Ha kiválasztottad, akkor továbblépve szerkeszteni tudod a videót, például szűrőt használhasz, szöveget tehetsz rá. Ha ezeket megfelelően beidőzítetted a videóban, el is készültél, így közzéteheted a csatornádon, mint Shortsot. Adnod kell neki egy címet, melynél keresési szempontokat is vegyél figyelembe. Leírást a mobilappban nem fogsz tudni hozzáadni, viszont a YouTube Studióban igen. Mielőtt közzétennéd, érdemes ellenőrizni a megjelenő képet, és ha szükséges, módosítani a ceruza ikonra kattintva. Képet csak a videóból tudsz választani.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020