Mi az a weboldal redesign? Mikor és miért van rá szükséged? (Frissítve, 2023.09.29.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ma már az emberek az első benyomásukat a cégedről az interneten, a honlapodon keresztül szerzik. Ezért kell odafigyelned arra, hogy milyen a weboldalad. Követned kell a változásokat, igazodnod kell a felhasználói igények változásaihoz is. Erről szól egy redesign. (Frissítés, 2023.09.29. – Egy új fejezettel bővítettünk: Google: Nem létezik olyan, hogy „vissza a régihez” a rangsorolásnál egy redesign után)

A redesign nem azt jelenti, hogy időnként kicsit megpiszkálod a weboldalad grafikailag. Egy újratervezés során funkcionális változásokra is sor kerül a weboldalon. Egy-egy redesign révén hatékonyabban működik majd a weboldal, jobb lesz a felhasználói élmény. Ami számodra azt jelenti, hogy könnyebben elérhetővé válnak a marketing és üzleti céljaid.

A kiindulópont, hogy pusztán a redesign kedvéért nem érdemes belevágni a weboldalad újratervezésébe. Tehát, ha nincs mögötte indok, adatok, koncepció, akkor értelmetlen. Annál is inkább, mert a redesignt könnyű elrontani. Alapvetően azt az elvet érdemes követni, hogy “ami nem romlott el, azt nem kell javítani”. De ha, mondjuk azt látod, hogy nem nő, vagy egyenesen csökken a weboldalad látogatóinak száma, vagy az oldalon eltöltött idő, akkor érdemes elgondolkodnod a webdesign alakításán. De lássuk részletesen, mi indokolhatja, hogy belevágj egy redesignba!

Mikor van szükséged redesignra?

Vannak egyértelmű jelzések az életben. Például amikor besötétedik, akkor felkapcsolod a villanyt, ha lejár egy étel szavatossága, akkor kidobod a szemétbe. Arra ugyanakkor nincs egyértelmű utalás sehol, hogy mikor kell kezdened valamit a céged webes megjelenítésével. Mindig tedd fel magadnak a kérdést, hogy miért vágsz bele?

1. a weboldalad nem segíti az üzleti céljaid elérését

Funkcionálisan és vizuálisan is eléggé vonzó a weboldalad? Ha Te így látod, remek. De ha nem hozza az elvárt eredményeket, akkor mégiscsak gond lehet vele. A weboldalad azért van, hogy több ügyfeled legyen, és az adatoknak azt kellene mutatniuk, hogy a konverziók száma folyamatosan növekszik (de legalábbis nem csökken).

A gyenge konverziós aránynak lehet az az oka, hogy nincs megfelelően optimalizálva a weboldalad. Ha nem vagy elégedett a konverziós értékeiddel, akkor itt lenne az idő egy redesignra. A/B tesztek segítségével látni fogod, hogy mi az, amin lehet javítani. Ezután megkezdődik a konverzióoptimalizálás (CRO). Ahhoz ugyanis, hogy az egész weboldalad a jobb konverziós arányra hangold, komoly átalakításra van szükség, mely egy redesign keretében valósítható meg.

2. túlzsúfolt a főoldalad

Gyakori hiba, hogy az idők során egyre több tartalom kerül fel a weboldalakra, ezáltal áttekinthetetlenül zsúfolttá válnak. Persze érthető, ha a weboldaltulajdonos a lehető legtöbb információt szeretné megjelentetni a weboldalon. Általában azért, mert azt hiszi, hogy ha a felhasználók orra elé tesz mindent, akkor nagyobb eséllyel fognak vásárolni.

Ez azonban nem így működik. Amikor valaki a weboldaladra téved, akkor csupán néhány másodperced van arra, hogy felkeltsd az érdeklődését, és a weboldaladon tartsd. Egy hosszú és zsúfolt oldal viszont egyáltalán nem vonzó az emberek számára. Ezért legyél rövid és lényegre törő, csak a legfontosabb dolgot tedd a főoldaladra, hogy az emberek egyből megértsék milyen problémájukra kínálsz megoldást.

3. A weboldalad nem mobilbarát

Még mindig vannak weboldalak, melyek nem mobilbarátok. Itt tudod ellenőrizni, hogy a Te weboldalad mobilbarát-e, azaz minden eszközzel használható. Ha a mobilról érkezők számára nem tudsz megfelelő felhasználói élményt nyújtani, akkor elveszíted őket, mint ügyfeleket. Arra nem érdemes számítani, hogy majd külön laptopon is rákeresnek a cégedre.

Egy jól kialakított reszponzív weboldal megteremti a lehetőséget arra, hogy a felhasználók minden eszközön a megfelelő felhasználói élményt kapják, és úgy konvertáljanak mobilon, ahogy desktop kijelzők használata során. Ráadásul a Google is előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat a mobil találati oldalakon, és már teljesen átállt a mobil indexre.

Ha a weboldalad még mindig nem reszponzív, akkor a versenytársaid máris megelőztek, úgyhogy ideje lenne lépned. A reszponzív design részleteibe most már nem mélyednénk bele, egy összefoglaló bejegyzésünkben találsz róla elegendő információt.

4. Nem hatékony a navigáció

Pillants rá az analitikára! Ha azt látod, hogy az emberek csak a főoldaladig jutnak, majd egyből el is hagyják azt, akkor javítanod kell a weboldaladon. Hiszen az embereknek valamiért nem tetszik amit ott találnak, nem készteti őket továbbkattintásra.

Gondold át a navigáció felépítését is, vagyis hogy elég könnyen használható-e. (A hatékony navigáció megtervezésére többek között itt adtunk jó tippeket.) Meg kell győződnöd arról, hogy a látogatók könnyen hozzáférnek a weboldalad általad legfontosabbnak tartott oldalaihoz, melyek elősegítik a konverziókat. Ha valahol elvesznek a vásárlói úton, akkor annak a bevételeid látják a kárát.

A redesign során tehát törekedj arra, hogy minél könnyebben haladjanak a felhasználók az általad eltervezett útvonalakon, minél egyszerűbben eljussanak a megcélzott konverzióhoz. Hiszen az akadálytalan interakciók kulcsfontosságú tényezőként jelennek meg egy hűséges ügyfélbázis kialakításánál.

A könnyű használhatóság különösen fontos a mobilos felhasználók számára, mert nekik a kis kijelző miatt még zökkenőmentesebb navigációra van szükségük, ráadásul sokkal cselekvés-orientáltabbak is.

5. Elavult

Lehet, hogy neked fel sem tűnik a weboldalad avíttsága, de a felhasználók a weben böngészve folyamatosan találkoznak az újabb, jobban használható, korszerűbb designnal készült weboldalakkal, melyek egy idő után sztenderddé válnak. Egy ilyen környezetben pedig a régi designnal készül weboldalak fokozatosan egyre rosszabbul teljesítenek.

A weboldalak esetében is mindig frissíteni kell a designt, ahogy az autóknál is mindig újabb és újabb modellekkel állnak elő a gyártók, és a felhasználók is jellemzően ezekre vágynak a leginkább (már ha megengedhetik maguknak). Ugyanez a helyzet a korszerű weboldalakkal: a látogatók szeretik a modern, friss, és még könnyebben használható weboldalakat.

Ugyanakkor arról is meg kell győződnöd, hogy a weboldalad a célközönséged minden részének vonzó legyen. Csak így tudod őket meggyőzni, és egyben növelni az esélyét annak, hogy ismét visszalátogassanak a weboldaladra. Arra is figyelj, hogy ha a találsz egy új bevételi forrást, egy új célcsoportot, és ennek érdekében új szolgáltatásokat indítasz, vagy csak változnak a hangsúlyok, akkor a weboldaladnak is követnie kellene ezeket a változásokat, hogy reflektáljon a látogatói igényekre, és az emberek mindig a legfrissebb információkat kapják.

6. Magas a visszafordulási arány

Vagyis alighogy megérkeznek a látogatók az oldaladra, már távoznak is, anélkül, hogy továbbkattintanának a weboldaladon. Tehát, ha azt látod, hogy a weboldaladon a visszafordulási arány 50 százalék, akkor a látogatók fele anélkül hagyta el a weboldalad, hogy egy másik oldalra is kíváncsi lett volna rajta.

Habár a Google Analytics mérése a visszafordulási aránnyal kapcsolatban nem tökéletes, és érdemes rajta kicsit korrigálni, mindenképpen figyelembe kell venned, ha rosszabbak a számaid az iparági átlagnál. Ennek lehetnek design vagy tartalmi okai is, de az is elképzelhető, hogy magas a botok forgalma a weboldaladon.

Ha a weboldalad tervezésekor annak idején a weboldal készítés során nem vettétek figyelembe a UX szempontokat, akkor valószínű, hogy ez áll a magas visszafordulási arány hátterében, és itt az ideje a design felfrissítésének.

8. Rosszak a felhasználói visszajelzések

A konkurencia mellett persze érdemes figyelni a felhasználó visszajelzésekre is a weboldallal kapcsolatban, és nem csak a pozitív kicsengésűekre. Ha több negatív tapasztalattal találkozol, akkor át kell gondolni, hogy mit is kellene másként csinálni. Az analitikán túl a visszajelzések is rámutathatnak arra, hogy a weboldalnak mely részei működnek jobban, és melyek kevésbé.

9. Nem elég gyors

Lehet, hogy számodra elég gyorsnak tűnik a weboldalad, azonban hidd el, hogy az embereknek még ennél is gyorsabb weboldal kell. Ők pár másodperc alatt döntik el, hogy maradnak-e a weboldaladon, vagy sem. De nem csak a felhasználói élményt rontja egy lassú weboldal, hanem a helyezésed is a keresőben.

A sebességen mindig lehet csiszolni, és kell is, mivel az emberek egyre türelmetlenebbek, különösen mobilos netezés közben. Szinte azonnal eredményeket várnak. A lényeg, hogy érdemes a weboldalak betöltési idejét minél inkább leszorítani, mert a felhasználók egyre kevésbé toleránsak a lassú weboldalakkal szemben.

És ha az emberek nem szeretik ezeket, akkor a Google is úgy ítéli meg, hogy romlik miatta a felhasználói élmény, ami semmiképpen nem jó neked. A felhasználók gyorsan otthagyják a weboldalad, a Google pedig hátrébb sorolja a találati oldalakon, így egyre nehezebben is találják meg. A betöltési idő hosszához sok tényező járul hozzá, érdemes a Google alkalmazásával megvizsgálni, hogy min kellene változtatnod.

10. Nem keresőoptimalizált

Ha egyszer csak jelentős visszaesést látsz a forgalmadban, vagy akár csak lassú lecsorgást, akkor vizsgáld meg, hogy a keresőből érkezők esetében mi a helyzet. Ha úgy látod, gond lehet a SEO-val, a weboldalad megjelenésével a keresőben, a találati oldalakon, akkor ezért is érdemes hozzányúlnod a weboldaladhoz.

Lehet, hogy meglepő, de egy jó helyezés ma már jelentős részben a webdesignon múlik. A Google számára ugyanis rangsorolási tényező a felhasználói élmény, melynek minőségére olyan adatok utalnak, mint az oldalon eltöltött idő. Emellett lehet, hogy nem keresőbarát a weboldalad információs architektúrája, tehát az egészet át kell alakítanod, ami nem biztos, hogy működik a weboldal teljes áttervezése nélkül.

11. Nem használsz még CMS-t

Ha már régóta nem frissítetted a weboldalad tartalmait, akkor nagy az esély arra, hogy a rajta található tartalom iidejét múlttá vált. Pedig ha vevőket vársz a weboldaladtól, akkor frissen kell tartani a tartalmaidat is, hogy relevánsak maradjanak az információk. Ez SEO szempontból is hasznos, és csak így remélhetsz organikus forgalmat. Ha minden apró változtatás miatt a programozókat kell zaklatnod, akkor itt az ideje, hogy egy CMS segítségével Te magad alakíthasd a weboldalad tartalmát. A tartalomkezelő rendszerekről, előnyökről és hátrányokról itt írtunk bővebben.

Ma már az a módszer nem működik, hogy nem férsz hozzá a saját tartalmaidhoz, nem tudod ezeket bármikor a közönséged igényeire szabni. Az a korszak rég elmúlt, amikor még a webfejlesztők kiváltsága volt bárminemű változtatás a weboldalon. A tartalmi rész kezelése már a Te, vagy egy dedikált szakember feladata kell, hogy legyen, minden programozói segítség nélkül. Ehhez pedig kell egy CMS. Ez teszi lehetővé a tartalmaid folyamatos frissítését, alakítását a változó trendeknek és felhasználói igényeknek megfelelően.

12. a konkurencia már frissítette a weboldalát

Ha a versenytársaid már nekiálltak a munkának, és ennek eredményeként megelőznek a keresőben a találati oldalakon, akkor lehet, hogy ideje lenne neked is lépni. Nem kell persze mindig egy nagyjavításnak nekifutni. Elég, ha rendszeresen fejlesztesz valamennyit. Nézd meg tehát a weboldalaikat, és ha azt látod, hogy már kicsit messzebb jutottak, mint Te, akkor itt az ideje, hogy nekigyürkőzz a munkának.

Fontos azonban, hogy amikor újratervezed a weboldalad, tekints egy kicsit tovább a versenytársaknál. Nem olyan weboldalt kell készítened, mint amilyen nekik van, hanem meg kellene próbálnod egy lépéssel előttük járni. Olyan mértékben kell tökéletesre csiszolnod a redesign során a weboldalad, amennyire csak adott feltételek mellett lehetséges.

13. Elavultak a céged designelemei

Először a logódat kell megvizsgálnod, hiszen ez a márkádnak az arca, és vitathatatlanul a legfontosabb designelem. A következő kérdéseket érdemes feltenni magadnak, hogy megállapítsd, szükség van-e valami változtatásra:

  • milyen régi a logód?
  • profi designer tervezte?
  • még mindig azokat az értékeket hordozza, melyek a céged számára a legfontosabbak?
  • mindenféle méretben és variációban meg tudod jeleníteni: weben, printen, mobilos felületeken?

A kor persze nem minden, egy logó lehet olyan, hogy évtizedeket is kibír változtatás nélkül, vagy legalábbis csak kicsit kell csiszolni rajta. Gondolj a Nike jelére, melyek még a ‘70-es évek elején terveztek. Ugyanakkor, ha úgy látod, hogy

  • a logód már nem olyan pontosan fejezi ki a céged és annak tevékenységét, mint egykor, vagy
  • nem éred el vele a megfelelő célközönséget, akkor itt az idő a frissítésre. Ugyanígy változtass, ha
  • a logódat nem lehet adaptálni a legújabb technológiákra, azaz gond van a webes, mobilos megjelenéssel annak jellege miatt.

A logó azonban nem minden, a vizuális megjelenésed más elemeit is meg kell vizsgálnod. Elsősorban arra kell fókuszálnod, hogy az online és az offline megjelenésed teljesen következetes-e. Tehát azonos a megjelenésed, nem okozol zavart az embereknek többféle megjelenéssel? Meg kell tehát vizsgálni, hogy

  • mindenhol ugyanazt a logót használod?
  • Mindenhol ugyanaz a színpaletta jelenik meg?
  • A print és az online megjelenésednél is azonnal nyilvánvaló, hogy ugyanarról a márkáról van szó?
  • Teljesen friss a weboldalad tartalma, a promóciós és saleses-anyagok is?

A cégek egy része azzal veszít a hitelességéből, azáltal erodálja a márkáját, hogy nem következetes a megjelenése. Ha valahol nem megfelelően prezentálod a céged, az a teljes összképre kihat. Az elöregedett, hatástalan logók és a lejárt tartalmak pusztítják a márkádat, úgyhogy nem hivatkozhatsz ezekkel kapcsolatban idő- és pénzhiányra, ha hosszú távon gondolkodsz.

Miért utálják a felhasználók a redesignt?

Egy redesignnak nem csak akkor van értelme, amikor felhasználói igényre reagálva vezetünk be új funkciókat, megoldásokat. Akkor is hasznos lehet, amikor egyszerűen hallgatunk “az idők szavára”, felvesszük a fonalat, és korszerűvé tesszük a weboldalunkat, hogy ezzel is javítsuk a felhasználói élményt.

Ez ugyanakkor szinte sohasem nem illeszkedik a felhasználói elvárásokhoz, legalábbis olyan visszajelzéseket kaphatunk, hogy a változás nem tetszik az embereknek, illetve ezzel párhuzamosan a számok is elkezdenek romlani. Ilyenkor merül fel, hogy talán elhibáztuk a redesignt. Sokszor megtörténik, hogy a pánik során visszaállítják az eredeti designt, vagy egy ahhoz nagyon hasonlót, és még évekig egy régi, elavult megjelenés mellett döcög a weboldal.

A kérdés azonban itt az, hogy mi a gondjuk a redesignnal a felhasználóknak? Valóban Te rontottad el? És a megoldás a visszafordulás? Nem feltétlenül, legalábbis a felhasználók ellenállásából nem az következik feltétlenül, hogy hibás a redesign.

Amit tudni kell, hogy az emberek nem szeretik a változásokat. Talán rémlik számodra, hogy amikor 2016-ban az Instagram lecserélte a logóját, mekkora felzúdulást keltett az emberek körében. Ha nem, akkor itt elérhető a sztori. Tanulságos, mert az látható belőle, hogy az emberek mennyire nem tudtak mit kezdeni egy változással, ebben az esetben egy egyszerűsített designnal, ahol megjelenik a színátmenet. 2016-ban ez még meghökkenést keltett, de kiderült, hogy az Instagram a trendek előtt haladt, mert azóta már az internet minden szegletét megtöltötték a színátmenetek, és a minimalizmus is berobbant a webre. Az Instagram designváltása mögött persze egy teljes stratégia állt, tehát nem csak unatkoztak a designerek, de ez egy másik történet.

Mondhatjuk tehát, hogy egy teljesen indokolt és helyénvaló változást nem tudtak kezelni az emberek. És ez sajnos gyakran így történik. Úgyhogy itt nem arról kell elgondolkodni, hogy mit rontott el az Instagram, vagy sok millió cég, aki belevágott a redesignba, hanem, hogy miért így állnak hozzá a felhasználók?

Meghaladni a változásokkal szembeni ellenállást című tanulmányában írja A.J. Schuler, hogy az emberek részben azért ágálnak mindenféle változással szemben, mert azok “ellentétesek az érdekeikkel”. És habár itt szervezeti változásokról van szó, ez érvényes egy webdesign esetében is, hiszen pszichológiai törvényszerűség áll mögötte.

A változás az emberek szempontjából ugyanis zavart eredményez, ami pedig erőfeszítést követel tőlük. Nem szeretnek kilépni a rutinból, mert a rutin bár lehet, hogy unalmas és nem igazán hatékony – mivel megváltozott közben a környezet -, mégis kényelmes, hiszen gondolkodás, azaz kognitív terhelés nélkül végre lehet hajtani a feladatokat.

Márpedig, mint azt már mi is megfogalmaztuk korábban a webdesign és a pszichológia kapcsolatáról szóló anyagunkban, a kognitív terhelést minél inkább csökkenteni kell ahhoz, hogy áramvonalasabbá tegyük az élményt a felhasználók számára. Egy akadályokkal teli design növeli a kognitív terhelést. Mert az emberek nem szeretik a kognitív terhelést.

Ez a kognitív terhelés növekszik meg minden változásnál, és minél nagyobb a változás, annál inkább. Amikor pedig nagy a kognitív terhelés, akkor sokkal inkább hajlamosak a felhasználók zsigerből reagálni, és nem átgondolni a dolgokat. Ez pedig annyit jelent, hogy automatikusan elutasítják a jelentős design-váltást, ahogy az az Instagram esetében is történt.

Vitaly Dulenko ezt nagyon egyszerűen és érthetően összefoglalta már egy cikkében. E szerint “a redesignok változásokat jelentenek, és az emberek nem szeretik a változásokat. Ennek két oka van: a változás erőfeszítést igényel, ráadásul az emberek nem tudják, mire számítsanak a változásoktól.”

A felhasználók egyébként is úgy érzik egy-egy ilyen változásnál, hogy őket nem kérdezték meg, holott ők használják a weboldalt vagy alkalmazást. Az ilyenkor leggyakrabban felmerülő megjegyzések, hogy “ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani”, vagy hogy “ezt senki nem kérte”.

Ettől függetlenül persze szükség lehet a redesignra, nem csak akkor, amikor az emberek kérnek valamit. Hiszen azt már régóta tudjuk a tesztek révén – és Steve Jobs óta -, hogy a felhasználók nem tudják, mire van szükségük. Tehát, amikor tesztelsz, akkor nem az határozza meg a legjobban, hogy milyen legyen a terméked, hogy a nyitott végű kérdéseidre a felhasználók mit válaszolnak, hanem az, hogy miként tudják használni azt a tesztelés során. Az emberek nem igazán tudják, mit is akarnak, így nem azt kell nekik adni, amit kérnek, hanem amire szükségük van.

És annak ellenére, hogy az evolúciónk is a sikeres alkalmazkodásról szól, a felhasználók persze ellenállnak minden változásnak. Annál inkább, minél nagyobb ez a változás. A designereknek mindebből annyi következtetést érdemes levonni, hogy ha változtatnak, akkor azt lehetőleg fokozatosan tegyék, kisebb lépésekben. Sőt, az is jó megoldás lehet, ha erről előtte nyilvános megkérdezik az embereket, kommunikálnak velük a kérdésben, még ha aztán nem is úgy használják fel a válaszaikat, ahogy azt megfogalmazták.

Az pedig, hogy bizonyos fokig ellenállnak a felhasználók ezeknek a változásoknak, teljesen természetesnek tekinthető. Annál inkább ellenállnak, minél nagyobb, és minél inkább kötődnek érzelmileg egy weboldalhoz, alkalmazáshoz, termékhez, márkához. Nem érdemes azonnal visszavonulót fújni. Az persze a Te döntésed, hogy bevállalod-e ezt az ellenállást, legalábbis egy időre, amíg meg nem szokják a felhasználók az új designt.

Frissítve, 2022.07.06.:

Ezeket gondold át redesign előtt!

Egy redesign mindig komoly kihívást jelent, ugyanis nem kevés erőforrást igényel, miközben a kimenetele kockázatos és – jó esetben csak időleges – veszteségekkel járhat. Egy-egy redesignnál nem is csak azt kell szem előtt tartani, hogy ezáltal mennyire lesz menő a weboldalunk. És habár csábító lehet a legújabb trendek és technológiák alkalmazása a weboldaladon, sokkal eredményesebb lehet egy kevésbé divatos, de hatékony weboldal.

Mindenesetre az adatokat alaposan vizsgáld meg és a célokat gondold át, mielőtt belevágnál a munkába. Nem szabad szem elől téveszteni a hosszú távú stratégiai célokat, valamint azt, hogy a weboldalnak bevételt kell hoznia. Amikor egy weboldal redesignjára kerül sor, az remek lehetőséget jelent arra, hogy végiggondold miként is használják a weboldalad az ügyfeleid, vevőid.

Ha már ismered a viselkedésüket, akkor ahhoz igazodva sokkal hatékonyabb weboldalt tudsz készíteni. Csak néhány dolgot kell elemezned annak érdekében, hogy a vevőid igényeinek jobban megfelelő weboldalt alakíts vagy alakíttass ki. Először is elemezni kell a felhasználói viselkedést a weboldalon, vagyis egészen világosan át kell látnod, hogy miként is használják az emberek az oldalad.

Honnan indulsz (mit mutatnak az adatok)?

Annál is inkább, mert lehet, hogy van egy elképzelésed a redesign előtt arról, hogy mi a probléma az oldaladdal, mit szeretnél változtatni, mivel vagy elégedetlen, azonban az adatok valami mást mutatnak. Lehet persze, hogy jók a megérzéseid, de ezeket a megérzéseket mindenképpen igazolniuk kell az adatoknak is.

Elképzelhető, hogy az adatok az mutatják, hogy a probléma valahol máshol húzódik, mint amire gondolsz. Tehát mielőtt belevágnál a weboldalad nagy átalakításába, fordíts némi időt arra, hogy megvizsgáld, pontosan mit és miért is szükséges változtatni rajta.

Ilyenkor nem elegendő indok, hogy “azt szeretném, ha sokkal dizájnosabb lenne”, vagy “csak egy kicsit fel akarom dobni a weboldalt”. Egy weboldalnak ugyanis nem az a fő feladata, hogy jól nézzen ki, hanem az, hogy jól működjön. Vagyis, mielőtt elhatároznád magad bármilyen lépésre, bújj bele az analitikába.

Nézz rá a Google Analytics adataira: elemezd többek között a látogatásokat, a konverziós arányokat, a helyezéseidet a találati oldalakon. Tisztában kell lenned azzal, hogy miként teljesítenek a weboldalad egyes részei, melyek működnek jobban, melyek kevésbé, melyek használhatók, melyek azok, ahol lehetne javítani a teljesítményen.

Rá kell nézni a konverziókra, a visszafordulási arányra, a weboldalon eltöltött időre. Ezek alapján azokat az elemeket, melyek nem működnek, rendbe kell tenni vagy el kell tüntetni. Ami viszont jól működik, az maradjon a helyén. Érdemes emellett megvizsgálni a konkurenciát.

Elemezd a weboldalaik használhatóságát, amivel feltárhatod az erős és a gyenge pontjaikat, és hogy mi az, amit érdemes lehet tőlük átvenni. Végezz el egy kulcsszókutatást, elemezd a felhasználói élményt és a UI kialakítását, nézd át az egész weboldalt, annak minden egyes aloldalát.

Végezz el egy teljes auditot! A felhasználói viselkedés és nem a Te elképzeléseid fogják tehát az alapját adni a weboldal új kialakításának. A számok értelmezése révén összeálló információk már nagymértékben segítenek a designernek abban, hogy testreszabja a weboldalt.

Hova tartasz?

Ahhoz, hogy tudd, hova tartasz meg kell határoznod azokat a kritériumokat, melyeket teljesíteni szeretnél a frissített weboldaladdal. Tehát, ha például több eladást szeretnél a redesign révén elérni, akkor legyen egy célod a konverziós aránnyal vagy az ügyfelenkénti költség alakulásával kapcsolatosan. Ezeknek a céloknak olyan pontosnak kellene lennie, amennyire csak lehetséges. A céloktól függ ugyanis, hogy miként kivitelezhető a redesign. Például egy újratervezés célja lehet:

  • A márkaidentitás megváltoztatása: a logó, a színek, a betűk, a képek, az ikonok frissítése, átalakítása egy korszerűbb megjelenés érdekében. Ilyenkor csak egy felületet érintő redesignra van szükség.
  • A navigációs struktúra átalakítása esetében már a felhasználói út optimalizálására kerül sor, amikor felesleges oldalak kerülnek törlésre és komolyabb szerkezetei átalakítás szükséges.
  • Egy egyértelműbb üzenet megjelenítése, melynek során a főoldal tartalmi átalakítása a feladat.

Ugyanakkor fontos, hogy az adatok alapján tudod konkréttá tenni a célt, és stratégiát alkotni: meg kell határoznod, hogy mely számok milyen mértékű javulását szeretnéd elérni a redesign eredményeként. Ha megalkottad az objektív céljaidat, akkor mindjárt tudod is mérni a redesign eredményességét, és hogy milyen jövőbeni fejlesztésekre lesz majd szükséged a továbblépéshez.

Figyelj a márkádra!

A számok elemzésén túl azt is meg kell vizsgálnod, hogy történt-e valami változás a márkád vagy annak megjelenése kapcsán a weboldalad elindulása, vagy a legutóbbi redesign óta. Ide elsősorban a vizuális elemek és a hangvétel tartozik, olyan elemek, mint

  • logo
  • színek
  • betűtípusok
  • hangnem
  • képek és a videók stílusa
  • értékek és célok

Ha változott a márkád, akkor arra a weboldalnak is reagálnia kell. Sokan persze eleve azért kezdenek bele egy redesignba, hogy hozzáigazítsák a weboldalukat a változó márkához. Ebben az esetben már feltehetően világosan látod, hogy mit kell változtatni.

Hangold össze a felhasználói szándékot az üzleti célokkal!

Miközben a weboldalad elsősorban a felhasználóknak készül, figyelembe kell venned az üzleti céljaid is. Ezek nélkül az egész folyamat értelmét veszti. De hogyan lehet a kettőt összhangba hozni? Először is, érdemes tisztán látnod abban a kérdésben, hogy pontosan mit akarnak az ügyfelek.

Ennek megfelelően kell létrehoznod a felhasználói personákat. Ha a redesignnal új csoportot is meg akarsz célozni, akkor egy felhasználói kutatással az új personát is létre kell hoznod. A persona azért fontos, mert mindegyik másfajta szándékkal érkezik a weboldaladra.

Ha ismered a céljaikat a felhasználói út minden lépésénél, akkor meg tudod tervezni, hogy miként veszed rá őket a kívánt cselekvésre. Tehát, amikor a weboldalad redesignját tervezed, gondold át, hogy egy adott ponton mit akarnak a felhasználók? Majd azt is mérlegeld, hogy a céged mit akar itt elérni?

Készítsd el az oldaltérképet!

Ha már tudod, hogy mit akarsz elérni a weboldaladdal, akkor itt az ideje, hogy ennek fényében elkezdj tervezni. Első körben egy oldaltérképpel. Ez lehet egy vizuális oldaltérkép, mondjuk egy folyamatábra formájában, mely tartalmazza a fő elemeket, melyek a fejlécbe és a láblécbe kerülnek. Az oldal méretétől függően ezt tovább részletezheted, akár úgy, hogy minden oldal megjelenik az oldaltérképen. Ez segíteni fog abban, hogy elrendezd és kezeld a tartalmakat, melyek a korábbi designból az újba kerülnek.

Tervezd meg a felhasználói utat és a CTA-kat!

Miután átlátod már, hogyan fog felépülni a weboldalad, itt az ideje átgondolni, hogy milyen utat járnak majd be a felhasználók a weboldalon annak érdekében, hogy elérd a korábban vázolt célokat. Minden oldalnak tovább kellene vinnie a látogatót egy következő lépéshez, egészen addig, amíg a célt el nem érik. Egyetlen oldal sem lehet zsákutca, ahonnan nem tud tovább lépni a felhasználó.

Ekkor kell átgondolni a call to action szövegeket is. Hiszen vannak olyan cselekvések, melyeket szeretnél, ha megtennének a felhasználók: feliratkozás, vásárlás, videó-megtekintés, stb.

Alakítsd ki a navigációt!

Ha már megvan az oldaltérképed és a felhasználói út, akkor ehhez igazítva megtervezheted a navigáció felépítését és a navigációs menüket. Ennek tükröznie kell az oldaltérképet. Elképzelhető, hogy első körben többféle navigációt is érdemes készíteni, és csak később derül majd ki, hogy melyiket érdemes élesben is alkalmazni.

Készen van már a tartalmad?

A weboldal tartalma a legerőteljesebb eladási eszköz, így kiemelt figyelmet kellene fordítanod rá a redesign során, különben nem tudsz vele értékesíteni. Azt is meg kell azonban fontolnod a tartalommal kapcsolatosan, hogy összhangban van-e a vizuális designnal.

A probléma a tartalom és a design kapcsán mindig az, hogy a kész tartalom nélkül nehéz összehozni a vizuális megjelenést. El lehet készíteni természetesen, ugyanakkor amikor megkapja a végleges tartalmat, akkor lehet, hogy más lesz a végeredmény, mint amit vártál.

A legjobb megoldás tehát, ha a vizuális design készítésekor rendelkezésre áll a tervezett tartalom. Ennek a tartalomnak ráadásul tudnia kell eladni. Mégpedig hatékonyabban, mint a redesign előtt. Ehhez figyelembe kell venni azt a tényezőt, hogy a felhasználói érzelmi döntéseket hoznak, így az érzelmeikre kell hatni a szövegek és a mikroszövegek megírásakor. A szövegeket a célközönséged nyelvén kell megírnod, és világosan el kell magyaráznod számukra, hogy a terméked vagy a szolgáltatásod miként tudja megoldani a problémájukat.

Vágj bele!

Ha már eljutottál oda, hogy tisztában vagy az okaiddal és a céljaiddal – már ami a redesignt illeti, akkor következhet az, hogy szabadjára engeded a kreativitásodat, és próbálsz valami újat és eredetit alkotni. Ennek érdekében ne félj elfogadni tanácsokat és konstruktív kritikát! Kombináld a kreativitást és az óvatosságot, ezzel növeled az esélyét annak, hogy egy hatékony, jó konverziós arányú weboldalt sikerül létrehoznod, mely vonzza a látogatókat és a vevőket.

Az óvatosság alatt azt értjük, hogy ha csak nem volt totális bukás az előző oldal, akkor nagyon oda kell figyelned arra, hogy mit és milyen mértékben változtatsz meg a tartalomnál és a designnál. Ne boríts fel mindent, próbálj egyensúlyt kialakítani az új és a régi között. Nem érdemes annyira megváltoztatni az oldalt, hogy a korábbi ügyfelek ne ismerjék fel.

Annak érdekében, hogy megfelelően hajtsd végre a redesignt, érdemes használnod drótvázakat, prototípusokat, és persze hasznos lehet tesztelni, azaz A/B teszteket futtatni, annak érdekében, hogy megerősíthesd a gondot okozó elemekkel kapcsolatos elképzeléseket még mielőtt élesben is megjelenne a változás.

Folyamatosan keresd a visszajelzéseket! Egyrészt olyanoktól, akik kapcsolatban vannak az adott oldallal, másrészt pedig azoktól, akik nincsenek benne a munkában. Azok, akik résztvevői, rámutathatnak arra, hogy a motorháztető alatt mi az ami működik, és mi az, ami nem.

Ugyanakkor a vevők és a fókuszcsoportok jó visszajelzést adnak a weboldal megjelenésére és használatára vonatkozóan. Emellett persze a költségekről sem szabad elfeledkezni egy-egy redesign során, azaz például túlságosan elmerülni a tervezésben, anélkül, hogy lenne egy költségvetésünk. A számok fényében tudjuk ugyanis megítélni, hogy mi az, ami belefér a fejlesztésekbe, és mi az, ami már nem.

12 figyelmeztető jel, hogy katasztrófával fog végződni a weboldalad redesignja

Sokan, akik belevágnak weboldaluk redesignjába, az örömteli tervezgetés közben még nem is sejtik, hogy adott esetben mekkora csalódással kell majd a folyamat során és végén szembenézniük. A kezdeti izgalmak jellemzően akkor változnak félelemmé majd zavarodottsággá, amikor a fantasztikus elképzeléseket át kell ültetni a gyakorlatba, és a gondolatok valahogy más formát öltenek a valóság talaján, mint amit elképzeltél.

Az egész redesign leginkább egy elrontott építkezésre kezd hasonlítani, melynek során teljesen elveszel a részletekben, a tanácsokban, a lehetőségek és a döntési helyzetek között. Pedig vannak figyelmeztető jelek, amikor jobb az egészet újra átgondolni, nem pedig kínnal és keservvel folytatni a munkát.

1. Hiányzik a stratégia

Ahogy egy építkezésnél is, ha a terv rossz, az eredmény is kétséges. Ennek a dolognak az a legkellemetlenebb része, hogy sokszor egészen addig nem is észleled, hogy gond van, amíg el nem készült a mű, és a szakemberek már leléptek.

Tehát annak érdekében, hogy a weboldaladnak üzletileg is legyen értéke, a céljaid alapján kell megtervezni. Az elsődleges cél persze mindig az, hogy hozzon több pénzt a weboldal. Ha azonban mindössze ennyi a terv üzleti része, annak talán egy szép weboldal lesz az eredménye, viszont a legkisebb mértékben sem mozdítja előre a céged sikerét, annak ellenére, hogy minden eleme az elképzeléseidnek megfelelően került kialakításra.

A stratégiai irányokat nem könnyű megalkotni, a lényeg azonban az, hogy minden redesign középpontjában az üzleti céljaid megvalósulásának kell állnia. Készíts tehát egy listát azokról a célokról, amelyeket el akarsz érni. Fontos persze, hogy tisztázd, miért is akarod elérni a listádon szereplő célokat, valódi okok állnak-e mögöttük.

Valószínűleg, ha alaposan átgondolod a listád, akkor idővel bizonyos dolgok lekerülnek róla és más, jobb eredménnyel kecsegtetők kerülnek fel rá. Mindenesetre a weboldaladra olyan eszközként tekints, mely aktívan segíti az értékesítési és marketingcéljaid elérését, és nem csak egy szépen kidolgozott kiadvány, ami ugyanakkor teljesen használhatatlan.

2. Túlságosan a keresőre fókuszálsz

Sokan vannak, akik csak azért hoznak létre weboldalt, hogy aztán az a Google első oldalán jelenjen majd meg, és így hozza a látogatókat. Természetesen nagyon fontos, hogy a SEO-szempontokat is figyelembe vedd a weboldalad újratervezésekor, de szélesebb perspektívából kell a dolgot szemlélni. Ma már több mint 200 tényezőt vesz figyelembe a Google a weboldalak rangsorolásánál, és senki nem ígérheti meg neked az első oldali megjelenést néhány keresőkifejezésre.

Sokkal inkább arra érdemes koncentrálnod, hogy a weboldalad úgy szólaljon meg, hogy azt a felhasználók megértsék, amikor a problémáikra keresnek megoldást a weben. A weboldaladon megjelenő tartalmaknak tisztán kell közvetítenie az emberek felé azt, hogy mit ajánlasz és miben tudsz segíteni nekik. A weboldaladnak sebészi pontossággal kell megcéloznia a számodra tökéletes ügyfelet, hogy tudásodat demonstrálva oldd meg a problémáját.

3. nem érted, hogyan készül egy weboldal

Alaphelyzetben egy weboldalon dolgozik egy webdesigner és egy programozó. A designer felel azért, hogy szép legyen a weboldalad, míg a fejlesztő működővé teszi azt. És ez csak az alapeset, egy jó weboldal létrehozásánál még több szakterület együttműködése lehet szükséges. Ennek ellenére akadnak olyanok, akik egy emberrel akarják megoldani a komplett weboldalkészítést vagy redesignt. Aki persze legfeljebb egyetlen területhez ért, a többihez pedig nem.

Vagyis, ha valóban a maximumot szeretnéd kihozni a weboldaladból mind a webdesign, mind a fejlesztést illetően – miközben maradsz a költségvetési kereteiden belül -, akkor szakemberek együttműködésében kell gondolkodnod. És lehet, hogy segítségre lesz szükséged akkor is, amikor ki kell alakítanod a funkciók, a kinézet és a büdzsé egyensúlyát.

4. Nem reális határidőket határozol meg

Ahhoz, hogy valami gyorsan elkészüljön, le kell vágni a kanyarokat. Vagyis, ha valaki gyors munkát ígér neked, akkor annak valószínűleg egy több sebből végző megoldás lesz eredménye. Egy rövid idő alatt elkészített weboldal valójában pénzkidobás, mert gyorsan csak rossz weboldalt lehet összehozni.

Ideális esetben az a személy, aki kezeli a projektedet, először felméri az igényeidet a weboldallal kapcsolatban, és csak ezután fog bármiféle határidőre ígéretet tenni, akár tetszik neked ez az időtartam, akár nem. Egy tisztességes megbeszélésre kell sort kerítened a fejlesztés határidőinek meghatározása érdekében. Ez teszi lehetővé, hogy azt kapd, amire valóban szükséged van, hogy tesztelni tudd az ötleteidet menet közben, és elvégezd a megfelelő kiigazításokat az eredményeket látva.

5. nem tudod, hogy kit vonj be a folyamatba

Hiba egyrészt az, ha csak nagyon kevés embernek van beleszólása abba, hogy miként fog kinézni a weboldal, de az is holtvágányra juttathat egy projektet, amikor túl sok embernek kell döntésre jutnia egy-egy kérdésben. Mint minden más dolog esetében az életben, itt is az arany középút a legjobb megoldás.

Fontos, hogy azok az emberek be legyen vonva a tervezésbe, akik közvetlenül érintettek az üzleti igényekkel kapcsolatban, mert e nélkül fontos dolgok maradhatnak le a weboldalról. Ideális esetben persze az a személy, aki a weboldalad létrehozásáért felelős, tisztában van az üzleti célokkal, bevonja a megfelelő osztályokat, mint a marketing, a sales és az ügyfélszolgálat, valamint a legfontosabb ügyfeleidet, hogy világos legyen, mire is van szükség a weboldaladon.

6. Nincsenek leírva a célok és feladatok

Sokan azt hiszik, hogy ha nincsenek leírva a dolgok, az utat nyit a végtelen kreativitás és a folyamatos fejlesztés irányába. Azonban ez a “hagyjuk fejlődni a dolgokat” mentalitás az elvárások, az árak és a határidők meghatározása nélkül rendkívül sok gondot okozhat. Főleg azért, mert így a feleknek egészen eltérő elképzelései alakulnak ki arról, hogy mi is a cél.

Mindez elkerülhető, ha a célok papírra vannak vetve már azt megelőzően, hogy elkezdődne a munka. A jó hírű cégeknél a kötelező papírmunka ellenére megmarad a kellő rugalmasság ahhoz, hogy ne fojtsák el a kreativitást sem.

A célok és feladatok írásbeli meghatározása különösen fontos abban az esetben, ha a fejlesztéseket a belsős szakemberek mellett külsős cég is végzi. Ilyenkor pontosan tisztázni kell, hogy ki, milyen munkát végez, mert csak így kerülhetők el a csúszások és az egymásra mutogatás.

7. nem elemzed a jelenlegi weboldalad

Sokan, akik nem igazán tudják, hogy mire figyeljenek egy weboldal analitikájában, gyakran elhanyagolják az adatokat. Ha azonban a jelenlegi weboldaladat nem elemzed ki megfelelően, akkor nagy az esélye annak, hogy ugyanazokat a hibákat fogod elkövetni az új weboldaladnál is.

Ha Neked sem megy az adatok elemzése, akkor találnod kell valakit, aki ezt megteszi helyetted. Mert tisztában kell lenned olyan alapvető számokkal, mint hogy hány látogató érkezik a weboldaladra havonta, mennyi ideig maradnak az oldalon, hány új látogatód van és hány visszatérő, stb. Ezek az adatok mutatnak rá ugyanis a hibákra, hiányosságokra. A korábbi teljesítmény vizsgálata a kulcs ahhoz, hogy a redesign során a hibákat kiküszöböld.

8. nem figyelsz a UX-re

Általában a weboldaltulajdonosok azt szeretik, ha az oldalukra érkező látogatókat sikerül lenyűgözniük. Ennél a megközelítésnél azonban gyakran elsikkad, hogy mit is akarnak valójában az emberek, mire számítanak és milyen a felhasználói élmény.

A felhasználóknak meglepetést okozó oldalak éppen az ellentétes hatást érik el, mint amit szeretnének a tulajdonosaik. Lelassítják ugyanis a felhasználót abban a folyamatban, melynek során eléri a számára szükséges tartalmat. A cél az legyen, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben megkapja a célközönséged azt, ami miatt a weboldaladra érkezett.

9. Nem használsz CMS-t

Ha egy olyan weboldalt készíttetsz, amelyhez nem tartozik tartalomkezelő rendszer, azaz CMS, akkor a tartalmaidat nem tudod magad szerkeszteni, csak a fejlesztők. A különböző CMS-rendszerek tehát arra jók, hogy bárki, programozói tudás nélkül is változtatni tudjon a weboldal alapvető tartalmain.

Ha viszont csak a fejlesztőnek van lehetősége az oldalad frissítésére, akkor a legapróbb változtatások megrendelése esetén is várnod kell a sorodra, és minden apró változtatásért fizetned is kell neki. Célszerűbb tehát olyan rendszert választani, mely megadja a lehetőséget a kisebb módosításokra vagy akár a folyamatos tartalmi fejlesztésre.

10. Néhány évenkénti redesign

Ma még elég gyakran előfordul, hogy egy céges weboldal fejlesztése néhány évenként elvégzett nagy redesignból áll. A redesign időpontjában rengeteg figyelmet, időt és pénzt beleölnek a weboldalba, utána viszont évekre magára hagyják. Egészen addig, amíg el nem kell kezdeni gondolkodni az újabb redesign időpontján.

Az újabb megközelítésnél viszont a weboldal folyamatosan igazodik a változó környezethez, a marketing-munka élő részeként funkcionál. Annál is inkább ez a megoldás, mert egy nagy erőfeszítéssel összehozott jelentős redesign esetében már akkor részben idejétmúlt a weboldal, mire az élesítésre sor kerül.

Érdemes folyamatos figyelmet szentelni a weboldalnak, a marketingtevékenységünk részévé tenni, természetesen a pénzügyi keretünk és a cég fejlődésének függvényében.

11. egy családtag vagy barát dobja össze a weboldalad

Az ilyen “ingyenes” weboldalak komoly károkat okozhatnak a cégednek, amikor végül elkészülnek. Elsőre persze úgy érzed, hogy komoly pénzeket spórolsz meg, de hosszú távon egy vagyont veszíthetsz a kihagyott lehetőségek miatt. Az a pénz ugyanis, amit ma megtakarítasz egy ingyen elkészített weboldallal, sokkal kevesebb, mint amennyibe hosszú távon kerülni fog neked.

12. Nincs átfogó stratégiád lead-generálásra

Régen a weboldal-tervezés arról szólt, hogy mindenki, aki be volt vonva a weboldalkészítési projektbe, összehordott mindenféle ötletet, majd ebből összeállt valamiféle végső konszenzus, amit aztán lehetőleg mindenkinek tetszett, aki részt vett a folyamatban.

Ma már azonban olyan weboldalak készülnek, melyek a cégek inbound marketing csatornájaként működnek. Ilyenkor a weboldalnak van egy célja, melyhez hozzárendelik a megfelelő call to actiont, vagyis a weboldal szépen vezeti a felhasználót a konverziós tölcsérben. Nem elegendőek tehát az összehordott ötletek, a weboldalaknak összehangolt erőfeszítéssel kell dolgozniuk leadek létrehozásán. Ha így tervezed meg a weboldalt, akkor kialakul egy olyan jól áttekinthető, mérhető folyamat, melynek elemei a megtérülés fényében bármikor korrigálhatók.

Összességében tehát elmondható, hogy ahhoz, hogy ma sikeres legyen egy cég, a weboldalának az inbound marketing erőfeszítések irányítóközpontjaként kell működnie, vagyis némileg több a feladata, mint hogy egy internetes hirdetőtábla legyen, ami olykor magára irányítja az emberek figyelmét.

Ahhoz, hogy ezt végül elért, mind a 12 pontot komolyan kell venned. Határozd tehát meg az üzleti céljaidat, gyűjtsd össze a megfelelő embereket és forrásokat, hogy olyan weboldalt építs, mely a céged integráns részeként fog működni! Gondolj ezentúl úgy a weboldaladra, mint leadgenerálás és az értékesítések napi szintű forrására. Ezzel a megközelítéssel elkerülöd a csalódásokat, mert a weboldalad egy átlátható és mérhető módon megtérülést eredményező eszköz lesz a kezedben.

Mi az az evolúciós redesign?

Aki vágott már bele nagy weboldal redesignba, majd körmeit rágva és bizonytalanul leste, hogy miként reagálnak a látogatók, az tudja, hogy egy gyökeres átalakítás kockázatos dolog. Bizonyos esetekben a cég jövője is múlhat rajta. Akármilyen jó szakemberek készítik is el a teljesen megújult oldalt, nem lehet biztosra venni a sikert, sőt nagyon gyakran elmarad az új oldal teljesítménye az előzőétől.

Ami ennél is rosszabb, hogy ilyenkor nem lehet tudni, mit kellene cserélni és miért, min lehetne javítani, mert az oldalon rengeteg elem változott meg. Így innentől kényszerpályán kénytelen mozogni az oldal tulajdonosa, és csak remélheti a helyzet javulását.

Pedig tipikusan így történik a weboldalak korszerűsítése: tulajdonosaik évekig hozzá sem nyúlnak a honlaphoz, majd amikor pár év elteltével a fejlődés már kikényszeríti a váltást, akkor az új technológiákra és a korszerű esztétikára figyelve teljesen új weboldalt hoznak létre. Nem muszáj azonban 2-3 évente óriási redesignokba belecsapni, helyette az evolúciós redesignt is lehet választani, mely jóval kisebb megrázkódtatásokkal jár.

Miért nem jók a forradalmi, nagy redesignok?

  • Mert egyszerre túl sok tényező változik meg, így pedig nem lehet következtetéseket levonni. Ha egy oldalnak minden eleme, még a tartalma megváltozik, akkor nem tudjuk megmondani, hogy pontosan mi okozza a változásokat.
  • Sokan csodát várnak egy-egy redesigntól. Arra számítanak, hogy az majd helyrebillenti a romló számokat, vagy ha nem volt velük gond, akkor további nagy lendületet ad majd nekik. Egy korszerű technológia vagy kinézet azonban önmagában nem csodaszer.
  • Még a legjobb szakemberek sem tudják megjósolni, hogy melyik változtatásnak mi lesz a hatása a weboldal teljesítményére.
  • Nagy redesignok esetében általában a versenytársakra vagy az új trendekre mered a tekintet, nem pedig a felhasználók valódi igényeire és az analitikára. Ezekre gyakran ügyet sem vetnek, vagy pedig nem kellő mértékben.
  • Általában számtalan vélemény alakítja őket a konkrét adatok, tesztek helyett.
  • A nagy redesignok hónapokig tartanak és komoly pénzeket emésztenek fel.
  • Ha pedig megtörtént, és nem jól sült el, akkor már nehéz vagy nem lehet visszatérni az előző verzióhoz.

Az evolúciós redesign előnyei

  • Miközben a forradalmi átalakítások gyakorlati eredménye általában az, hogy elijeszti a látogatókat, az evolúciós redesign esetében az apró változtatások miatt ez a veszély nem fenyeget.
  • Az ER esetében nem az esztétikum alapján dönt egy vagy épp számtalan személy egy új design mellett, hanem az analitikából nyert adatok, a látogatói visszajelzések, illetve az A/B tesztek, vagyis a felhasználók valós viselkedése alapján. Az adatok, a jelzések és a tesztek tisztán megmutatják, hogy mi működik jobban vagy rosszabbul.
  • Az evolúciós redesign a változásokra való gyorsabb reagálást – alkalmazást és egyben tesztelést – is jelent. Ha elmozdulás látszik a trendekben, a technológiában, akkor nem kell éveket várni a nagy átalakításig.

Hogyan vágj bele az evolúciós redesignba?

Az ER esetében először is azt kell meghatározni, hogy miért is van szükség a módosításra a weboldalon, az oldalnak mely része alulteljesítő vagy kellene jobb konverziós arányt mutatnia. Lehet szó egyes elemek megváltoztatásáról, egy-egy oldal vagy funkció cseréjéről, de akár a háttértechnológia átalakítása is belefér.

Mindehhez persze szükség van az elemzésekből nyert számok, a felhasználói visszajelzések elemzésére, valamint A/B tesztek futtatására. Vagyis a gyakorlatban úgy néz ki, hogy ha már megvan mondjuk az a konverziós szám, amin javítanánk, akkor kezdjünk el gondolkodni azon, hogy milyen változtatásokat lehetne eszközölni rajta.

Egészen apró dolgokról van szó, például egy CTA gomb szövegéről, annak színéről, vagy egy form feletti tartalom kialakításáról. Ha már van két változatunk, akkor lehet tesztelni a teljesítményüket. Az evolúciós redesign lényege tehát a folyamatos változtatás, így ha egy elem esetében kiderül, hogy az új verzió a jobb teljesítményű, akkor máris léphetünk tovább a következő elemre, funkcióra vagy aloldalra.

Egy redesign tehát idő és pénz, ezért a weboldaltulajdonosok sokszor halogatják, pedig időnként bele kell vágni, és rendbe kell tenni, meg kell oldani a weboldalad problémáit. Ráadásul a redesignra érdemes úgy tekinteni, mint egy befektetésre, hiszen a weboldalad marktetingeszközként működik, és segítségével – ha jól működik – megrendeléseket szerzel.

Ha redesign, akkor figyelj a SEO-ra is!

Ha már belevágsz a weboldalad redesignjába, akkor egyúttal megéri figyelni a SEO-jára is. Egyes, keresőoptimalizálás szempontjából fontos elemek sokkal könnyebben kialakíthatók ilyenkor, mint egy már kész oldalnál. Nagyon sok weboldal vagy azok redesignja készül el úgy, hogy a tulajdonosaik nem figyelnek a keresőoptimalizálásra, csak később kapnak észbe, hogy mégis jó lenne látszódni valahol a keresőben.

Ha ilyenkor lefuttattatunk egy SEO auditot, akkor a keresőoptimalizálási szempontból addig teljesen elhanyagolt oldal tulajdonosa sokszor olyan kihívásokkal szembesül, melyeket egyszerűbb és olcsóbb lett volna már a készítéskor vagy a redesign során megugrani.

Mire figyelj SEO-szempontból még a redesign előtt?

Ezért lenne fontos már a redesign megtervezése során a SEO-szempontokat is mérlegelni. De mi az a néhány tényező, amit már akkor érdemes eldönteni, amikor a redesign még csak gondolatként született meg?

1. A reszponzív megoldás

Nem győzünk eleget beszélni a mobilra optimalizáltság fontosságáról. Számtalan blogbejegyzésben hivatkoztunk statisztikai adatokra arról, hogy milyen szinten nő a mobilon történő keresések száma, a mobilos netezés milyen szédítő ütemben terjed.

Ha a SEO szempontot is figyelembe vesszük, amikor döntünk arról, hogy milyen legyen az oldalunk architektúrája, akkor a legjobb választás a reszponzív design. Ilyenkor ugyanis ugyanazon az URL-en érhető el mindenféle eszközön az azonos HTML-kóddal kiszolgált weboldalunk, nem egymással versengő mobilos, tabletes, desktopos oldalakat kell optimalizálnunk. Egy szeparált oldal esetén ugyanis eltérőek az URL-ek, míg dynamic servingnél a HTML eszközönként más és más.

A Google számára a legegyszerűbb a reszponzív oldalak indexelése, a rajtuk található tartalom azonosítása. Amikor tehát redesignra kerül sor, akkor az oldal architektúrájának kiválasztásakor mérlegeljük SEO-szemponból is, hogy melyik lenne a legmegfelelőbb. Később már igen nehéz lenne a váltás, illetve egész egyszerűen egy új designt jelentene, annak minden vonzatával.

2. A linkstruktúra rendbetétele

Redesign során jön el az ideje annak is, hogy átgondoljuk, milyen linkeket használunk. Mivel a Google a nice URL-eket szereti, ezért felejtsük el az emberek számára érhetetlen és dinamikus URL megoldásokat. Arról nem is beszélve, hogy a felhasználók is az érthető linkekre szeretnek kattintani.

Habár ma már nincs akkora szerepe az URL-ben szereplő kulcsszónak, azért használjuk ki a lehetőséget. Törekedjünk minél rövidebb, beszédes, emberek számára is érthető, de kulcsszavainkat tartalmazó linkek létrehozására. Lényeges, hogy a linkben szereplő szavainkat kötőjellel válasszuk el, mert akkor ezeket a Google is úgy értelmezi, hogy különálló szavak, míg alsó vonal használata esetében egybeolvassa őket, így komoly hátrányt szenvedünk SEO-szempontból. Viszont a régi linkjeinket ne felejtsük el átirányítani az új URL-jeinkre.

3. Kulcsszavak meghatározása

Az előző pontban már szó esett a kulcsszavakról, melyeket még a tervezés elején érdemes alaposan végiggondolni. Mik a legfontosabb kulcsszavaink, melyik oldalunkat milyen kifejezésre szeretnénk optimalizálni, azaz mire fognak keresni a látogatóink? Majd minden tartalmi részt – az URL-től kezdve a címen, címsorokon keresztül a kenyérszövegig – ezt figyelembe véve kell felépíteni.

Ami gyakori hiba, hogy sokszor több aloldalt is ugyanarra a kulcsszóra optimalizálnak, illetve olyan általános, nagy forgalmú kulcsszavakra, melyek esetében erős a verseny, miközben elhanyagolják a long tail kulcsszavakat. Utóbbi esetében jellemzően a hosszabb, 3-4 szóból álló keresőkifejezésekről van szó, melyekre ugyan kevesebb a keresés, de összességében mégis nagy forgalmat hoz, illetve ha speciális oldalaink vannak, azoknak a tartalmához sokkal jobban passzolnak.

Habár ma már sokat hallunk arról, hogy a kulcsszóhalmozást a Google bünteti, így nem egészen olyan egy weboldal adott kulcskifejezésekre való optimalizálása, mint pár évvel ezelőtt, ennek ellenére a fő kulcsszavainkkat pontosan meg kell határoznunk. Azok foglalják el majd a megfelelő helyeket mindenhol a weboldalainkon, azok határozzák meg a Google számára is, hogy miről szólnak egyes oldalaink.

4. Tartalmi kérdések

Habár tartalmat adni utólag is viszonylag egyszerű bármely oldalhoz, azért amikor redesignra kerül a sor, gondoljuk végig, hogy el fogja-e bírni weboldalunk szerkezete a Google által preferált nagyobb mennyiségű és rendszeresen frissülő tartalmakat.

El tudjuk-e helyezni a legalább 300 szavas, de ideális esetben akár ezer szót elérő vagy meghaladó kenyérszövegeket? Van-e tér arra a weboldalon, hogy a folyamatosan frissülő tartalmunk megjelenjen? CMS-t használunk-e, hogy könnyen és gyorsan gondoskodhasson bárki ezekről a tartalmakról?

A minőségi tartalom ugyanis ma már a SEO legfontosabb összetevője, ahol ugyanakkor számít annak mennyisége is. Legalábbis a statisztikák azt mutatják, hogy a terjedelmesebb, a felhasználók számára hasznos információkat nyújtó, eredeti oldalakat nagyobb eséllyel sorolja előre a Google a találati listán.

Azt se felejtsük, hogy ezeket nem árt kibővíteni grafikonokkal, ábrákkal, videókkal, mert ezekkel csak újabb piros pontokat szerzünk. A lényeg, hogy készítsük fel a nagyobb mennyiségű tartalomra is a weboldalunkat, és ne egy statikus megoldásban gondolkodjunk, mert ma már az nem elegendő.

Egy redesign nagy eséllyel megváltoztatja a helyezésed

Bármennyire is figyelsz a SEO-ra, és akár ugyanazt vagy ugyanolyan jó tartalmat helyezel el az oldaladra, ugyanazokat az URL-eket használod, a rangsorolásod valószínűleg változni fog a redesign miatt.

És ezt nem csak mi mondjuk, hanem a Google egyik szakembere, Gary Illyes. Mint fogalmazott: „majdnem garantálni tudja”, hogy bármilyen redesign változást fog eredményezni a helyezésedet tekintve. Azt is megjegyezte, hogy ez teljesen normális, a dolgoknak így kell működniük.

Egy másik alkalommal, 2023 elején a LinkedInen egy posztban, úgy fogalmazott, hogy „amikor újratervezed a weboldalad, akkor a rangsorolása a keresőmotoroknál megbolondulhat”. Ennél azonban egy kicsit mélyebbre is ásott, és azt is elárulta, hogy a keresőmotorok többek között a weboldalad HTML-kódját használják a tartalmaid értelmezésére. Ha például változtatsz a bekezdéseken vagy eltávolítod a H-címkéket a CSS-formázás érdekében, akkor ezzel megváltoztatod a HTML-t, ami miatt módosulhat a weboldalad rangsorolása.

A lényeg tehát itt az, hogy ha változtatsz a HTML-kódon, akkor annak hatása lesz a helyezésre.

Gary Illyes azt javasolja, hogy „próbálj meg szemantikailag hasonló HTML-t használni a webhelyed újratervezésekor, és ne tegyél oda címkéket, ahol valójában nincs rájuk szükség.

Ez magyarul annyit tesz, hogy SEO-szempontból az a legbiztosabb, ha úgy változtatod meg a weboldalad vizuális designját, hogy a HTML-kódon lehetőleg nem változtatsz.

Ami a legtöbb esetben egyébként nem megoldható egy redesignnál, hiszen nem feltétlenül csak a vizuális design apró változtatásairól, például színek cseréjéről van szó, hanem jelentősebb változásra kerül sor, ha már belevágunk a munkába.

Érdemes tudni, hogy  a Google-nek egy redesignon átesett oldal esetében újra kell tanulnia az úgynevezett boilerplate tartalmakat az oldalon – melyeket egyébként rangsorolási szempontból nem vesz figyelembe. Ezek közé tartozik például a lábléc szövege, ami általában nem releváns az oldalt tekintve. Arról nem is beszélve, hogy egy redesign sokszor az URL-struktúra változását is magával hozza. Ilyenkor a Google-nek újra fel kell térképeznie és indexelnie kell az URL-jeidet, majd összekapcsolnia a régiekkel, melyek 301-es átirányítást kaptak.

Google: Nem létezik olyan, hogy „vissza a régihez” a rangsorolásnál egy redesign után (FRISSÍTÉS, 2023.09.29.)

Ha az előbbi kijelentések nem lettek volna elegendőek a Google részéről, akkor mindezeket megerősítette John Mueller is, aki kijelentette, hogy nincs arra mód, hogy elkerüld a forgalomvesztést a weboldalad átalakítása után. Valamint nem sokkal később azt is hozzátette, hogy nem tudsz visszatérni az eredeti rangsorolásodhoz, ha átalakítod a weboldalad.

John Mueller azt írt az X-en, hogy „ha változtatsz a weboldaladon, akkor a keresőmotorok igazodnak ehhez a változtatáshoz. Ez lehet pozitív vagy negatív irányú is”. Ugyanakkor olyan nem létezik, hogy „vissza a régihez”

Ez röviden annyit jelent, hogy ha változtatásokat eszközölsz a weboldaladon, különösen, ha az egy teljes redesignon esik át, akkor a rangsorolásod meg fog változni. Néhány helyezésed elveszíted, ugyanakkor lehet, hogy más kulcsszavakra jobb pozíciót szerzel.

Rövidtávon a forgalmad valószínűleg csökkenni fog, ugyanakkor remélhetőleg hosszú távon növekedés tapasztalható majd.

De amikor a változások bekövetkeznek a weboldaladon, akkor a Google rangsorolása ezekkel összefüggésben el fog mozdulni a korábbihoz képest, és nem is fog visszatérni a weboldalad ugyanabba a pozícióba.

Mit javasol a Google, ha redesignról van szó?

Ha az alapokig visszanyúlva megváltoztatod a weboldalad, akkor az garantáltan helyezésváltozásokat fog eredményezni a Google találati oldalain. Ha fontos számodra a SEO, azaz a helyezésed megtartása vagy javítása, akkor mindenképpen úgy érdemes nekiállni a dolognak, hogy részekre bontod a munkát, és minden szakasz után ellenőrzöd annak hatását.

Ezt nem csak mi mondjuk, hanem John Mueller, a Google szakembere is. Egy Reddit-bejegyzésben egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy ő megpróbálná szakaszokra bontani a redesign-munkát, így meg lehet figyelni, hogy melyik rész eredményez valamilyen negatív hatást a helyezéseket tekintve, ezáltal pedig korrigálni is lehet. Ha nem így történik a munka, akkor utólag rendkívül nehéz lesz megállapítani, hogy melyik változás gyakorolt negatív hatást a weboldal helyezésére.

Mint fogalmazott: ha minden egyszerre változtatsz meg, akkor soha nem fogod tudni, hogy mit kellene kijavítani. De még ha azt tapasztalod is, hogy a redesign után minden változatlan, akkor sem lehetsz biztos abban, hogy nem azt történt, hogy valamilyen változtatás rontott, míg egy másik változtatás javított a helyezésen, így a végeredmény változatlan.

Ezzel ugyanis kihagyod a lehetőséget, hogy a redesign révén javítsd a helyezésed. A lényeg tehát, hogy irányítsd a dolgot és figyeld a változásokat!

Érdemes egyébként minden redesign esetében a SEO-szempontból kiemelten fontos tényezőket változatlanul hagyni – ha lehetséges. Így például, ha nem muszáj, akkor egy design-váltás során ne változtasd az URL-eket, a tartalmakat és a metákat. Ezeket ráér később, fokozatosan módosítani, ha már látod, hogy az új design milyen változásokat eredményezett a helyezéseket tekintve. De minél jobban tudod szakaszolni a munkát, annál kisebb lesz a megrázkódtatás SEO-szempontból.

SEO-feladatok egy redesign során

Ha egy teljesen új oldal készül, ahol esetleg az URL-ek jó része is lecserélésre kerül, akkor azt az oldalt a Google is új weboldalként kezeli, ami hatással lesz a helyezésekre. Egy új webdesignra átállni azonban úgy is lehet, hogy az új oldal megtartsa a régi oldal erejét. Ehhez persze oda kell figyelni egy-két dologra

1. Elemezd a régi weboldalad!

Ahogy a Google átfésüli a weboldalunk minden egyes aloldalát, úgy nekünk is meg kell tennünk ezt a munkát, hogy tisztán lássuk honlapunk struktúráját, tudjuk mi található rajta. Erre azért van szükség, hogy semmiképpen ne vesszenek el olyan weboldalak, melyek esetleg jó helyen szerepelnek a Google-nél.

2. A weboldal mögötti technológia

Fontos tudni, hogy milyen technológiával épül fel a régi weboldalunk, és mi lesz az új mögött. Érdemes olyan platformot választani, mely esetében könnyebb lesz a további SEO-munkát elvégezni. Ilyen lehet például a WordPress, mely pluginjei révén sok dolgot megkönnyít, ha keresőoptimalizálásról van szó. Ami különösen fontos, hogy könnyen lehessen kezelni a 301-es átirányításokat.

3. Tervezd meg és rögzítsd a változásokat!

Ha elkészítettük az új honlapot és feltöltöttük a régi oldalról származó és az új tartalmakat, akkor érdemes a változásokat rögzíteni, feltérképezni az átkerülő tartalmakat, a régi oldalak új megfelelőit és azokat az oldalakat, amelyeknek nem lesz új verziójuk. Ennek fontos szerepe lesz a 301-es átirányításoknál, de egyébként is érdemes tisztán látni annak érdekében, hogy ne legyenek elvesző tartalmaink a migráció során.

4. Ellenőrizd a külső és a belső linkeket!

Amikor a redesign során az URL-ek módosulnak, akkor fontos tudni, hogy honnan mutatnak linkek az oldalainkra. Ha nem tennénk semmit, akkor ezek a külső és belső linkek mind hibás, sehová sem mutató linkekké válnának. Márpedig nekünk SEO szempontból nem csak a régi tartalomra, hanem a linkekre is szükségünk van.

5. Használd a 301-es átirányítást!

Az egész folyamatnak a legfontosabb részét a 301-es átirányítások jelentik, minden eddigi pont tulajdonképpen ehhez vezetett. A 301-es átirányítások jelzik a Google számára, hogy az új weboldalak mely régi weboldalaknak a megfelelői. Az átirányítások révén van csak esélyünk a régi oldalunk rangsorolásainak, linkerejének megőrzésére.

6. Végezd el az új weboldalad SEO-auditját!

Habár érdemes előtte is egy elemzést végezni, fontosabb az új oldal esetében egy SEO-audit, mellyel ellenőrizhető, hogy milyen pozitív vagy esetleg negatív változások következtek be, és így esélyünk van a hibák korrigálására. Tehát még egyszer, egy mondatban: ha nem akarsz pozíciót veszíteni, akkor tudnod kell, milyen oldalaid, tartalmaid, linkjeid vannak, hogy ezeket – vagy legalábbis a SEO-szempontból fontosakat – hibátlanul, 301-es átirányításokat használva mind át tudd vinni az új oldalra. Garantálni persze nem lehet a változatlan helyezéseket, de ha odafigyelsz, akkor jó eséllyel nem veszik kárba a korábbi SEO-munkád.  

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020