Mi az a weboldal redesign? Mikor és miért van rá szükséged?

Webdesign a Websharknál

Ma már az emberek az első benyomásukat a cégedről az interneten, a honlapodon keresztül szerzik. Ezért kell odafigyelned arra, hogy milyen a weboldalad. Követned kell a változásokat, igazodnod kell a felhasználói igények változásaihoz. Ez a redesign.

A redesign nem azt jelenti, hogy időnként kicsit megpiszkálod a weboldalad grafikailag. Ilyenkor funkcionális változásokra kerül sor a weboldalon. Egy-egy redesign révén hatékonyabban működik majd, jobb lesz a felhasználói élmény. Ami számodra azt jelenti, hogy könnyebben elérhetővé válnak a marketing és üzleti céljaid.

A kiindulópont, hogy pusztán a redesign kedvéért nem érdemes belevágni a weboldalad újratervezésébe. Tehát, ha nincs mögötte indok, adatok, koncepció, akkor értelmetlen. Alapvetően azt az elvet érdemes követni, hogy “ami nem romlott el, azt nem kell javítani”. A helyzet persze ennyire azért nem egyszerű.

mikor van szükséged redesignra?

Vannak egyértelmű jelzések az életben. Például amikor besötétedik, akkor felkapcsolod a villanyt, ha lejár egy étel szavatossága, akkor kidobod a szemétbe. Arra ugyanakkor nincs egyértelmű utalás sehol, hogy mikor kell kezdened valamit a céged megjelenítésével, mert már nem korszerű, elöregedett, esetleg nem következetes.

Természetesen számtalan okot találhatsz arra, hogy miért ne nyúlj hozzá a régi weboldaladhoz. Ugyanakkor tudunk érvelni amellett is, hogy mikor és miért van szükséged rendszeresen a weboldalad frissítésére, rendbe tételére, a felhasználói élmény és a hatékonyság javítására. Először is próbáld megállapítani

a céged designelemei kiállják az idő próbáját?

Először a logódat kell megvizsgálnod, hiszen ez a márkádnak az arca, és vitathatatlanul a legfontosabb desingelem. A következő kérdéseket érdemes feltenni magadnak, hogy megállapítsd, szükség van-e valami változtatásra:

  • milyen régi a logód?
  • profi designer tervezte?
  • még mindig azokat az értékeket hordozza, melyek a céged számára a legfontosabbak?
  • mindenféle méretben és variációban meg tudod jeleníteni: weben, printen, mobilos felületeken?

A kor persze nem minden, egy logó lehet olyan, hogy évtizedeket is kibír változtatás nélkül, vagy legalábbis csak kicsit kell csiszolni rajta. Gondolj a Nike jelére, melyek még a ‘70-es évek elején terveztek. Ugyanakkor, ha úgy látod, hogy

  • a logód már nem olyan pontosan fejezi ki a céged és annak tevékenységét, mint egykor, vagy
  • nem éred el vele a megfelelő célközönséget, akkor itt az idő a frissítésre. Ugyanígy változtass, ha
  • a logódat nem lehet adaptálni a legújabb technológiákra, azaz gond van a webes, mobilos megjelenéssel annak jellege miatt.

A logó azonban nem minden, a vizuális megjelenésed más elemeit is meg kell vizsgálnod. Elsősorban arra kell fókuszálnod, hogy az online és az offline megjelenésed teljesen következetes-e. Tehát azonos a megjelenésed, nem okozol zavart az embereknek többféle megjelenéssel? Meg kell tehát vizsgálni, hogy

  • mindenhol ugyanazt a logót használod?
  • Mindenhol ugyanaz a színpaletta jelenik meg?
  • A print és az online megjelenésednél is azonnal nyilvánvaló, hogy ugyanarról a márkáról van szó?
  • Teljesen friss a weboldalad tartalma, a promóciós és saleses-anyagok is?

A cégek egy része azzal veszít a hitelességéből, azáltal erodálja a márkáját, hogy nem következetes a megjelenése. Ha valahol nem megfelelően prezentálod a céged, az a teljes összképre kihat. Az elöregedett, hatástalan logók és a lejárt tartalmak pusztítják a márkádat, úgyhogy nem hivatkozhatsz ezekkel kapcsolatban idő- és pénzhiányra, ha hosszú távon gondolkodsz.

a weboldalad nem segíti az üzleti céljaid elérését

Funkcionálisan és vizuálisan is eléggé vonzó a weboldalad? Ha Te így látod, remek. De ha nem hozza az elvárt eredményeket, akkor ennek nem sok értelme van. A weboldalad azért létezik, hogy több ügyfeled legyen, és az adatoknak azt kellene mutatniuk, hogy a számuk folyamatosan növekszik.

Ha nem vagy elégedett a konverziós értékeiddel, akkor itt lenne az idő egy redesignra. Ha megvizsgálod a weboldalad konverzióját, azaz, hogy hány látogatóból lesz vevő, akkor látni fogod, hogy mi az, amin lehet javítani.

túlzsúfolt a főoldalad

Gyakori hiba, hogy az idők során egyre több tartalom kerül fel a weboldalakra, ezáltal áttekinthetetlenül zsúfolttá válnak. Persze érthető, ha a weboldaltulajdonos a lehető legtöbb információt szeretné megjelentetni a weboldalon. Általában azért, mert azt hiszi, hogy ha a felhasználók orra elé tesz mindent, akkor nagyobb eséllyel fognak vásárolni. Ez azonban nem így működik.

Amikor valaki a weboldaladra téved, akkor csupán néhány másodperced van arra, hogy felkeltsd az érdeklődését, és a weboldaladon tartsd. Egy hosszú és zsúfolt oldal viszont egyáltalán nem vonzó az emberek számára. Ezért legyél rövid és lényegretörő, csak a legfontosabb dolgot tedd a főoldaladra, hogy az emberek egyből megértsék milyen problémájukra kínálsz megoldást.

A weboldalad nem reszponzív

Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de még mindig vannak weboldalak, melyek nem reszponzívak. Ha viszont a mobilról érkezők számára nem tudsz megfelelő felhasználói élményt nyújtani, akkor elveszíted őket, mint ügyfeleket. Arra pedig ne számíts, hogy majd külön miattad laptopon is rákeresnek a cégedre.

Egy jól kialakított reszponzív oldal megteremti a lehetőséget arra, hogy a felhasználók minden eszközön a megfelelő felhasználói élményt kapják, és úgy konvertáljanak mobilon, ahogy desktop kijelzők használata során. Ha a weboldalad még mindig nem reszponzív, akkor a versenytársaid máris megelőztek, úgyhogy ideje lenne lépned. A reszponzív design részleteibe most már nem mélyednénk bele, egy összefoglaló bejegyzésünkben találsz róla elegendő információt.

Nem korszerű

Általában az előbbivel, vagyis a reszponzív design hiányával együtt jár. Lehet, hogy neked fel sem tűnik a weboldalad avíttsága, de a felhasználók a weben böngészve folyamatosan találkoznak az újabb, jobban használható, korszerűbb designnal készült weboldalakkal, melyek egy idő után sztenderddé válnak. Egy ilyen környezetben pedig a régi designnal készül weboldalak fokozatosan egyre rosszabbul teljesítenek. Webdesign trendekről nálunk sokat olvashatsz.

Magas a visszapattanási arány

Vagyis alighogy megérkeznek a látogatók az oldaladra, már távoznak is, anélkül, hogy továbbkattintanának a weboldaladon. Habár a Google Analytics mérése a visszapattanási aránnyal kapcsolatban nem tökéletes, és érdemes rajta kicsit korrigálni, mindenképpen figyelembe kell venned, ha rosszabbak a számaid az iparági átlagnál. Ennek lehetnek design vagy tartalmi okai is, mindkettőt revízió alá kell venned.

Rosszak a felhasználói visszajelzések

A konkurencia mellett persze érdemes figyelni a felhasználó visszajelzésekre is a weboldallal kapcsolatban, és nem csak a pozitív kicsengésűekre. Ha több negatív tapasztalattal találkozol, akkor át kell gondolni, hogy mit is kellene másként csinálni. Az analitikán túl a visszajelzések is rámutathatnak arra, hogy a weboldalnak mely részei működnek jobban, és melyek kevésbé.

túl lassú

Lehet, hogy számodra elég gyorsnak tűnik a weboldalad, azonban hidd el, hogy az embereknek még ennél is gyorsabb kell. Nem csak a felhasználói élményt rontja, hanem a helyezésed is a keresőben. A sebességen mindig lehet csiszolni, és kell is, mivel az emberek egyre türelmetlenebbek, különösen mobilos netezés közben. Szinte azonnal eredményeket várnak.

A weboldalsebességről már sokszor ejtettünk szót. A lényeg, hogy érdemes a weboldalak betöltési idejét minél inkább leszorítani, mert a felhasználók egyre kevésbé toleránsak a lassú weboldalakkal szemben. És ha az emberek nem szeretik ezeket, akkor a Google is úgy ítéli meg, hogy romlik miatta a felhasználói élmény, ami semmiképpen nem jó neked. Az emberek gyorsan otthagyják a weboldalad, a Google pedig hátrébb sorolja a találati oldalakon, így egyre nehezebben is találják meg. A betöltési idő hosszához sok tényező járul hozzá, érdemes a Google alkalmazásával megvizsgálni, hogy min kellene változtatnod.

Nem hatékony a navigáció

Gondold át a navigáció felépítését is, vagyis hogy elég könnyen használható-e. (A hatékony navigáció megtervezésére többek között itt adtunk jó tippeket.) A könnyű használhatóság különösen fontos a mobilos felhasználók számára, mert nekik a kis kijelző miatt még zökkenőmentesebb navigációra van szükségük, ráadásul sokkal cselekvés-orientáltabbak is. A redesign során tehát törekedj arra, hogy minél könnyebben haladjanak a felhasználók az általad eltervezett útvonalakon, minél egyszerűbben eljussanak a megcélzott konverzióhoz.

a konkurencia már frissítette a weboldalát

Ha a versenytársaid már nekiálltak a munkának, és ennek eredményeként megelőznek a keresőben a találati oldalakon, akkor lehet, hogy ideje lenne neked is lépni. Nem kell persze mindig egy nagyjavításnak nekifutni. Elég, ha rendszeresen fejlesztesz valamennyit. Nézd meg tehát a weboldalaikat, és ha azt látod, hogy már kicsit messzebb jutottak, mint Te, akkor itt az ideje, hogy nekigyürkőzz a munkának.

Fontos azonban, hogy amikor újratervezed a weboldalad, tekints egy kicsit tovább a versenytársaknál. Nem olyan weboldalt kell készítened, mint amilyen nekik van, hanem meg kellene próbálnod egy lépéssel előttük járni. Olyan mértékben kell tökéletesre csiszolnod a redesign során a weboldalad, amennyire csak adott feltételek mellett lehetséges.

Ezeket gondold át Redesign előtt!

Minden redesign kockázatos, és – jó esetben csak időleges – veszteségekkel járhat. Amit viszont még fontosabb megérteni, hogy egy-egy redesignnál nem is csak azt kell szem előtt tartani, hogy ezáltal mennyire lesz menő a weboldalunk. Nem szabad szem elől téveszteni a hosszú távú stratégiai céljainkat sem, valamint azt, hogy a weboldalnak bevételt kell hoznia.

Amikor egy weboldal redesignjára kerül sor, az remek lehetőséget jelent arra, hogy végiggondold miként is használják a weboldalad az ügyfeleid, vevőid. Ha már ismered a viselkedésüket, akkor ahhoz igazodva sokkal hatékonyabb weboldalt tudsz készíteni. Csak néhány dolgot kell végiggondolni ahhoz, hogy a vevőid igényeinek jobban megfelelő weboldalt alakíts vagy alakítass ki. Először is elemezni kell a felhasználói viselkedést a weboldalon, vagyis egészen világosan át kell látnod, hogy miként is használják az emberek az oldalad.

Analitika

Mielőtt belevágnál a weboldalad nagy átalakításába, fordíts némi időt arra, hogy megvizsgáld, miért is szükséges változtatni rajta. Ilyenkor nem elegendő indok, hogy “azt szeretném, ha sokkal dizájnosabb lenne”, vagy “csak egy kicsit fel akarom dobni a weboldalt”. Egy weboldalnak ugyanis nem az a fő feladata, hogy jól nézzen ki, hanem az, hogy jól működjön.

Vagyis, mielőtt elhatároznád magad bármilyen lépésre, bújjál bele az analitikába, és elemezd többek között a látogatásokat, a konverziós arányokat, a helyezéseidet a találati oldalakon. Tisztában kell lenned azzal, hogy miként teljesítenek a weboldalad egyes részei, melyek működnek jobban, melyek kevésbé, melyek használhatók, melyek azok, ahol lehetne javítani a teljesítményen. Rá kell nézni a konverziókra, a visszapattanásra, a weboldalon eltöltött időre. Ezek alapján azokat az elemeket, melyek nem működnek, rendbe kell tenni vagy el kell tüntetni. Ami viszont jól működik, az maradjon a helyén.

A felhasználói viselkedés és nem a Te elképzeléseid fogják tehát az alapját adni a weboldal új kialakításának. A számok értelmezése révén összeálló információk már nagymértékben segítenek a designernek abban, hogy testreszabja a weboldalt.

Cél és stratégia

Az adatok alapján tudsz célt és stratégiát alkotni: meg kell határoznod, hogy mely számok milyen mértékű javulását szeretnéd elérni a redesign eredményeként. Ha megalkottad az objektív céljaidat, akkor mindjárt tudod is mérni a redesign eredményességét, és hogy milyen jövőbeni fejlesztésekre lesz majd szükséged a továbblépéshez.

Néhány kérdés, amit a redesign előtt és annak során érdemes feltenni magadnak:

  • A call to action gombjaid révén a látogatóidból vásárlók lesznek?
  • Arra inspirálja a weboldalad a látogatókat, hogy elmerüljenek benne, mélyebben felfedezzék, végigolvassák a tartalmait?
  • A weboldalad megfelelően illeszkedik a céges imidzshez?
  • Képes nagyon tisztán és világosan megszólítani a célközönséged?

Engedd szabadjára a kreativitásod!

Ha már eljutottál oda, hogy tisztában vagy az okaiddal és a céljaiddal – már ami a redesignt illeti, akkor következhet az, hogy szabadjára engedd a kreativitásodat, és próbálsz valami újat és eredetit alkotni. Ennek érdekében ne félj elfogadni tanácsokat és konstruktív kritikát. Kombináld a kreativitást és az óvatosságot, ezzel növeled az esélyét annak, hogy egy hatékony, jó konverziós arányú weboldalt sikerül létrehoznod, mely vonzza a látogatókat és a vevőket.

Szükség van persze arra is, hogy folyamatosan keresd a visszajelzéseket. Egyrészt olyanoktól, akik kapcsolatban vannak az adott oldallal, másrészt pedig azoktól, akik nincsenek benne a munkában. Azok, akik résztvevői, rámutathatnak arra, hogy a motorháztető alatt mi az ami működik, és mi az, ami nem. Ugyanakkor a vevők és a fókuszcsoportok jó visszajelzést adnak a weboldal megjelenésére és használatára vonatkozóan.

Emellett persze a költségekről sem szabad elfeledkezni egy-egy redesign során, azaz például túlságosan elmerülni a tervezésben, anélkül, hogy lenne egy költségvetésünk. A számok fényében tudjuk ugyanis megítélni, hogy mi az, ami belefér a fejlesztésekbe, és mi az, ami már nem.

Mi az az evolúciós redesign?

Aki vágott már bele nagy weboldal redesignba, majd körmeit rágva és bizonytalanul leste, hogy miként reagálnak a látogatók, az tudja, hogy egy gyökeres átalakítás kockázatos dolog. Bizonyos esetekben a cég jövője is múlhat rajta. Akármilyen jó szakemberek készítik is el a teljesen megújult oldalt, nem lehet biztosra venni a sikert, sőt nagyon gyakran elmarad az új oldal teljesítménye az előzőétől. Ami ennél is rosszabb, hogy ilyenkor nem lehet tudni, mit kellene cserélni és miért, min lehetne javítani, mert az oldalon rengeteg elem változott meg. Így innentől kényszerpályán kénytelen mozogni az oldal tulajdonosa, és csak remélheti a helyzet javulását.

Pedig tipikusan így történik a weboldalak korszerűsítése: tulajdonosaik évekig hozzá sem nyúlnak a honlaphoz, majd amikor pár év elteltével a fejlődés már kikényszeríti a váltást, akkor az új technológiákra és a korszerű esztétikára figyelve teljesen új weboldalt hoznak létre. Nem muszáj azonban 2-3 évente óriási redesignokba belecsapni, helyette az evolúciós redesignt is lehet választani, mely jóval kisebb megrázkódtatásokkal jár.

Miért nem jók a forradalmi, nagy redesignok?

  • Mert egyszerre túl sok tényező változik meg, így pedig nem lehet következtetéseket levonni. Ha egy oldalnak minden eleme, még a tartalma megváltozik, akkor nem tudjuk megmondani, hogy pontosan mi okozza a változásokat.
  • Sokan csodát várnak egy-egy redesigntól. Arra számítanak, hogy az majd helyrebillenti a romló számokat, vagy ha nem volt velük gond, akkor további nagy lendületet ad majd nekik. Egy korszerű technológia vagy kinézet azonban önmagában nem csodaszer.
  • Még a legjobb szakemberek sem tudják megjósolni, hogy melyik változtatásnak mi lesz a hatása a weboldal teljesítményére.
  • Nagy redesignok esetében általában a versenytársakra vagy az új trendekre mered a tekintet, nem pedig a felhasználók valódi igényeire és az analitikára. Ezekre gyakran ügyet sem vetnek, vagy pedig nem kellő mértékben.
  • Általában számtalan vélemény alakítja őket a konkrét adatok, tesztek helyett.
  • A nagy redesignok hónapokig tartanak és komoly pénzeket emésztenek fel.
  • Ha pedig megtörtént, és nem jól sült el, akkor már nehéz vagy nem lehet visszatérni az előző verzióhoz.

Az evolúciós redesign előnyei

  • Miközben a forradalmi átalakítások gyakorlati eredménye általában az, hogy elijeszti a látogatókat, az evolúciós redesign esetében az apró változtatások miatt ez a veszély nem fenyeget.
  • Az ER esetében nem az esztétikum alapján dönt egy vagy épp számtalan személy egy új design mellett, hanem az analitikából nyert adatok, a látogatói visszajelzések, illetve az A/B tesztek, vagyis a felhasználók valós viselkedése alapján. Az adatok, a jelzések és a tesztek tisztán megmutatják, hogy mi működik jobban vagy rosszabbul.
  • Az evolúciós redesign a változásokra való gyorsabb reagálást – alkalmazást és egyben tesztelést – is jelent. Ha elmozdulás látszik a trendekben, a technológiában, akkor nem kell éveket várni a nagy átalakításig.

Na de hogyan vágjunk bele az evolúciós redesignba?

Az ER esetében először is azt kell meghatározni, hogy miért is van szükség a módosításra a weboldalon, az oldalnak mely része alulteljesítő vagy kellene jobb konverziós arányt mutatnia. Lehet szó egyes elemek megváltoztatásáról, egy-egy oldal vagy funkció cseréjéről, de akár a háttértechnológia átalakítása is belefér. Mindehhez persze szükség van az elemzésekből nyert számok, a felhasználói visszajelzések elemzésére, valamint A/B tesztek futtatására.

Vagyis a gyakorlatban úgy néz ki, hogy ha már megvan mondjuk az a konverziós szám, amin javítanánk, akkor kezdjünk el gondolkodni azon, hogy milyen változtatásokat lehetne eszközölni rajta. Egészen apró dolgokról van szó, például egy CTA gomb szövegéről, annak színéről, vagy egy form feletti tartalom kialakításáról. Ha már van két változatunk, akkor lehet tesztelni a teljesítményüket. Az evolúciós redesign lényege tehát a folyamatos változtatás, így ha egy elem esetében kiderül, hogy az új verzió a jobb teljesítményű, akkor máris léphetünk tovább a következő elemre, funkcióra vagy aloldalra.

Egy redesign tehát idő és pénz, ezért a weboldaltulajdonosok sokszor halogatják, pedig időnként bele kell vágni, és rendbe kell tenni, meg kell oldani a weboldalad problémáit. Ráadásul a redesignra érdemes úgy tekinteni, mint egy befektetésre, hiszen a weboldalad marktetingeszközként működik, és segítségével – ha jól működik – megrendeléseket szerzel.

Ha redesign, akkor figyelj a SEO-ra is!

Ha már belevágsz a weboldalad redesignjába, akkor egyúttal megéri figyelni a SEO-jára is. Egyes, keresőoptimalizálás szempontjából fontos elemek sokkal könnyebben kialakíthatók ilyenkor, mint egy már kész oldalnál. Nagyon sok weboldal vagy azok redesignja készül el úgy, hogy a tulajdonosaik nem figyelnek a keresőoptimalizálásra, csak később kapnak észbe, hogy mégis jó lenne látszódni valahol a keresőben.

Ha ilyenkor lefuttattatunk egy SEO auditot, akkor a keresőoptimalizálási szempontból addig teljesen elhanyagolt oldal tulajdonosa sokszor olyan kihívásokkal szembesül, melyeket egyszerűbb és olcsóbb lett volna már a készítéskor vagy a redesign során megugrani.

Persze vannak olyan SEO-tényezők, melyeken úgy is lehet javítani, ha már kész az oldal. Ha adottak a keretek, akkor például a tartalmi rész a weboldal megbolygatása nélkül is magasabb szintre fejleszthető, illetve ez egy folyamatos munka, amit amúgy is el kell végezni. Ez a háttérben is működik: egy szakember rendbe teszi a megfelelő mezőket, kialakítja a szükséges tartalmat, kisebb csiszolásokat hajt végre az oldalon, folyamatosan frissít, eléri, hogy hivatkozzanak rá más oldalak a weben, megjelenjen a közösségi platformokon. Viszont, ha alapvető, szerkezeti gondok vannak, akkor már érzékeny veszteséget okozhat egy menet közbeni átalakítás.

Ezért lenne fontos már a redesign megtervezése során a SEO-szempontokat is mérlegelni. De mi az a néhány tényező, amit már akkor érdemes eldönteni, amikor a redesign még csak gondolatként született meg?

A reszponzív megoldás

Nem győzünk eleget beszélni a mobilra optimalizáltság fontosságáról. Számtalan blogbejegyzésben hivatkoztunk statisztikai adatokra arról, hogy milyen szinten nő a mobilon történő keresések száma, a mobilos netezés milyen szédítő ütemben terjed. Ha a SEO szempontot is figyelembe vesszük, amikor döntünk arról, hogy milyen legyen az oldalunk architektúrája, akkor a legjobb választás a reszponzív design.

Ilyenkor ugyanis ugyanazon az URL-en érhető el mindenféle eszközön az azonos HTML-kóddal kiszolgált weboldalunk, nem egymással versengő mobilos, tabletes, desktopos oldalakat kell optimalizálnunk. Egy szeparált oldal esetén ugyanis eltérőek az URL-ek, míg dynamic servingnél a HTML eszközönként más és más. A Google számára a legegyszerűbb a reszponzív oldalak indexelése, a rajtuk található tartalom azonosítása.

Amikor tehát redesignra kerül sor, akkor az oldal architektúrájának kiválasztásakor mérlegeljük SEO-szemponból is, hogy melyik lenne a legmegfelelőbb. Később már igen nehéz lenne a váltás, illetve egész egyszerűen egy új designt jelentene, annak minden vonzatával.

A linkstruktúra rendbe tétele

Redesign során jön el az ideje annak is, hogy átgondoljuk, milyen linkeket használunk. Mivel a Google a nice URL-eket szereti, ezért felejtsük el az emberek számára érhetetlen és dinamikus URL megoldásokat. Arról nem is beszélve, hogy a felhasználók is az érthető linkekre szeretnek kattintani. Habár ma már nincs akkora szerepe az URL-ben szereplő kulcsszónak, azért használjuk ki a lehetőséget.

Törekedjünk minél rövidebb, beszédes, emberek számára is érthető, de kulcsszavainkat tartalmazó linkek létrehozására. Lényeges, hogy a linkben szereplő szavainkat kötőjellel válasszuk el, mert akkor ezeket a Google is úgy értelmezi, hogy különálló szavak, míg alsó vonal használata esetében egybeolvassa őket, így komoly hátrányt szenvedünk SEO-szempontból. Viszont a régi linkjeinket ne felejtsük el átirányítani az új URL-jeinkre.

Kulcsszavak meghatározása

Az előző pontban már szó esett a kulcsszavakról, melyeket még a tervezés elején érdemes alaposan végiggondolni. Mik a legfontosabb kulcsszavaink, melyik oldalunkat milyen kifejezésre szeretnénk optimalizálni, azaz mire fognak keresni a látogatóink? Majd minden tartalmi részt – az URL-től kezdve a címen, címsorokon keresztül a kenyérszövegig – ezt figyelembe véve kell felépíteni.

Ami gyakori hiba, hogy sokszor több aloldalt is ugyanarra a kulcsszóra optimalizálnak, illetve olyan általános, nagy forgalmú kulcsszavakra, melyek esetében erős a verseny, miközben elhanyagolják a long tail kulcsszavakat. Utóbbi esetében jellemzően a hosszabb, 3-4 szóból álló keresőkifejezésekről van szó, melyekre ugyan kevesebb a keresés, de összességében mégis nagy forgalmat hoz, illetve ha speciális oldalaink vannak, azoknak a tartalmához sokkal jobban passzolnak.

Habár ma már sokat hallunk arról, hogy a kulcsszóhalmozást a Google bünteti, így nem egészen olyan egy weboldal adott kulcskifejezésekre való optimalizálása, mint pár évvel ezelőtt, ennek ellenére a fő kulcsszavainkkat pontosan meg kell határoznunk. Azok foglalják el majd a megfelelő helyeket mindenhol a weboldalainkon, azok határozzák meg a Google számára is, hogy miről szólnak egyes oldalaink.

Tartalmi kérdések

Habár tartalmat adni utólag is viszonylag egyszerű bármely oldalhoz, azért amikor redesignra kerül a sor, gondoljuk végig, hogy el fogja-e bírni weboldalunk szerkezete a Google által preferált nagyobb mennyiségű és rendszeresen frissülő tartalmakat. El tudjuk-e helyezni a legalább 300 szavas, de ideális esetben akár ezer szót elérő vagy meghaladó kenyérszövegeket? Van-e tér arra a weboldalon, hogy a folyamatosan frissülő tartalmunk megjelenjen? CMS-t használunk-e, hogy könnyen és gyorsan gondoskodhasson bárki ezekről a tartalmakról?

A minőségi tartalom ugyanis ma már a SEO legfontosabb összetevője, ahol ugyanakkor számít annak mennyisége is. Legalábbis a statisztikák azt mutatják, hogy a terjedelmesebb, a felhasználók számára hasznos információkat nyújtó, eredeti oldalakat nagyobb eséllyel sorolja előre a Google a találati listán. Azt se felejtsük, hogy ezeket nem árt kibővíteni grafikonokkal, ábrákkal, videókkal, mert ezekkel csak újabb piros pontokat szerzünk. A lényeg, hogy készítsük fel a nagyobb mennyiségű tartalomra is a weboldalunkat, és ne egy statikus megoldásban gondolkodjunk, mert ma már az nem elegendő.

SEO-feladatok egy redesign során

Ha egy teljesen új oldal készül, ahol esetleg az URL-ek jó része is lecserélésre kerül, akkor azt az oldalt a Google is új weboldalként kezeli, ami hatással lesz a helyezésekre. Egy új webdesignra átállni azonban úgy is lehet, hogy az új oldal megtartsa a régi oldal erejét. Ehhez persze oda kell figyelni egy-két dologra

1. ELEMEZZÜK A RÉGI WEBOLDALUNKAT

Ahogy a Google átfésüli a weboldalunk minden egyes aloldalát, úgy nekünk is meg kell tennünk ezt a munkát, hogy tisztán lássuk honlapunk struktúráját, tudjuk mi található rajta. Erre azért van szükség, hogy semmiképpen ne vesszenek el olyan weboldalak, melyek esetleg jó helyen szerepelnek a Google-nél.

2. A WEBOLDAL MÖGÖTTI TECHNOLÓGIA

Fontos tudni, hogy milyen technológiával épül fel a régi weboldalunk, és mi lesz az új mögött. Érdemes olyan platformot választani, mely esetében könnyebb lesz a további SEO-munkát elvégezni. Ilyen lehet például a WordPress, mely pluginjei révén sok dolgot megkönnyít, ha keresőoptimalizálásról van szó. Ami különösen fontos, hogy könnyen lehessen kezelni a 301-es átirányításokat.

3. TERVEZZÜK MEG ÉS RÖGZÍTSÜK A VÁLTOZÁSOKAT!

Ha elkészítettük az új honlapot és feltöltöttük a régi oldalról származó és az új tartalmakat, akkor érdemes a változásokat rögzíteni, feltérképezni az átkerülő tartalmakat, a régi oldalak új megfelelőit és azokat az oldalakat, amelyeknek nem lesz új verziójuk. Ennek fontos szerepe lesz a 301-es átirányításoknál, de egyébként is érdemes tisztán látni annak érdekében, hogy ne legyenek elvesző tartalmaink a migráció során.

4. ELLENŐRIZD A KÜLSŐ ÉS BELSŐ LINKEKET!

Amikor a redesign során az URL-ek módosulnak, akkor fontos tudni, hogy honnan mutatnak linkek az oldalainkra. Ha nem tennénk semmit, akkor ezek a külső és belső linkek mind hibás, sehová sem mutató linkekké válnának. Márpedig nekünk SEO szempontból nem csak a régi tartalomra, hanem a linkekre is szükségünk van.

5. HASZNÁLD A 301-ES ÁTIRÁNYÍTÁST!

Az egész folyamatnak a legfontosabb részét a 301-es átirányítások jelentik, minden eddigi pont tulajdonképpen ehhez vezetett. A 301-es átirányítások jelzik a Google számára, hogy az új weboldalak mely régi weboldalaknak a megfelelői. Az átirányítások révén van csak esélyünk a régi oldalunk rangsorolásainak, linkerejének megőrzésére.

6. VÉGEZD EL AZ ÚJ OLDAL SEO-AUDITJÁT!

Habár érdemes előtte is egy elemzést végezni, fontosabb az új oldal esetében egy SEO-audit, mellyel ellenőrizhető, hogy milyen pozitív vagy esetleg negatív változások következtek be, és így esélyünk van a hibák korrigálására.

Tehát még egyszer, egy mondatban: ha nem akarsz pozíciót veszíteni, akkor tudnod kell, milyen oldalaid, tartalmaid, linkjeid vannak, hogy ezeket – vagy legalábbis a SEO-szempontból fontosakat – hibátlanul, 301-es átirányításokat használva mind át tudd vinni az új oldalra. Garantálni persze nem lehet a változatlan helyezéseket, de ha odafigyelsz, akkor jó eséllyel nem veszik kárba a korábbi SEO-munkád.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.