Mire kell figyelned a weboldalad költöztetésénél? (Frissítve, 2022.07.14.)

Egy weboldal migrálására bármikor sor kerülhet, ilyenkor sokszor felmerül az ügyfelek részéről, hogy nem szeretnék, ha mindez a találati oldalakon való helyezésüket rontaná. Ezért figyelni kell a weboldalon azokra az elemekre, melyek keresőoptimalizálási szempontokból fontosak. (Frissítés, 2022.07.14. – Új fejezetekkel bővítettünk, de kiegészítettük a listát is.)

A weboldalad költöztetése természetes része a cégek fejlődésének. SEO-szempontból azonban nem árt figyelni néhány dologra, mert bár egyszerűnek tűnik a dolog, nem az. Előfordulhatnak 404-es hibák, a keresőből eltűnő oldalak, hiányzó tartalmak.

Mi az a weboldal migrálás?

Weboldal költöztetésnek vagy weboldal migrálásnak hívjuk azt a folyamatot, amikor jelentősebb változás következik be egy weboldal mögött álló technológiában vagy annak elhelyezésében. A migrálás nem egy kisebb módosítás a designon, hanem komoly változásokkal jár. Mivel nem egyszerű folyamat, így alapos indok kell hozzá. Ilyen történik például, ha

  • keretrendszert vagy CMS-t vált a weboldal, mert javítani akar a weboldal használhatóságán, teljesítményén, biztonságán, funkcionalitásán a tulajdonos
  • HTTP-ről HTTPS-re vált az oldal
  • Új szerverre költözik a weboldal, mert mondjuk új hosting szolgáltatót választ, hogy gyorsabb vagy biztonságosabb legyen az oldal
  • Vagy akár domain nevet vált, mert például márkanévváltás miatt szükséges.

Hatással van a SEO-ra?

Mivel egy jelentős változásról van szó, ezért ki fog hatni a weboldal keresőbeli teljesítményére is. Ideiglenesen mindenképpen. Jó esetben viszont hosszú távon javulni fog a weboldal teljesítménye a gyorsabb, jobb, biztonságosabb weboldalon tapasztalható javuló felhasználói élmény miatt.

De mivel költözésről van szó, ez azt jelenti, hogy a Google-nek újra kell indexelnie az egész weboldalt. Ezért nem kell meglepődni azon, hogy az organikus forgalmadban lesz egy időszakos visszaesés. Egy átgondolt migrálással azonban ezt az időszakot le lehet rövidíteni, és megőrizheted a helyezéseidet a találati oldalakon.

Mire figyelj a weboldalad migrálásánál?

Mielőtt belevágnál a költözésbe, érdemes feltérképezni azt, hogy mi is található a weboldaladon. Ebben olyan eszközök tudnak segíteni, mint például a Screaming Frog vagy a Search Console. Itt a cél az, hogy legyen egy listád az oldalaidról, tartalmaidról, illetve az egyes kulcsszavaidre elért pozíciókról. Ennek segítségével ellenőrizni lehet, hogy a költözés sikeres-e, minden oldal a helyére került-e, veszítettél-e pozíciót. Ha megvan a listád, akkor jöhet a következő lépés.

A meglévő weboldalad mentése

Ehhez először készíts egy mentést a meglévő weboldaladról és az adatbázisodról. Ha valami félresikerül, akkor ehhez a mentéshez visszatérhetsz. Ideális esetben egy ideiglenes weboldalt is létrehozol, melynél tesztelheted az áttelepítést, így simábban fog menni élesben. Ha ez az átmeneti weboldal elkészült, akkor a következő lépések jönnek:

  • a hosting-környezet beállítása és a fájlok átvitele
  • a DNS információk beállítása
  • a CDN információk módosítása
  • az e-mail paraméterek megváltoztatása.

Hozzáférés korlátozása az új oldalhoz

A migrálás befejeződéséig korlátoznod kell a keresőmotorok hozzáférését a weboldalad új verziójához. Ennek hiányában ugyanis megjelenik a találati oldalakon és versenyezni fog a régi oldaladdal. Ehhez hozd létre a robots.txt-t, melynek segítségével blokkolhatod a keresőmotorok hozzáférését az oldalhoz, miközben lehetővé teszed a szükséges eszközök hozzáférését.

Átirányítások listája

Az átirányításokról kell lennie egy listának. Ez a lista tartalmazza a már meglévő átirányításokat, és azokat is, amelyeket még létre kell hozni.

A SEO szempontból fontos elemek áttekintése

Mik tartoznak az on-page technikai SEO-ba?

  • Feltérképezhetőség
  • Egyedi URL
  • Canonical címkék
  • Robots.txt
  • Oldaltérkép
  • Belső linkelések
  • Hreflang
  • Strukturált adatok
  • URL-struktúra
  • Mobil-beállítások
  • Lapozó

Érdemes áttekinteni a jelenlegi oldalaidon az ezekkel kapcsolatos beállításokat, így majd a költözés után is tudod, hogy mire kell figyelni. Mint látható a listák fontosak, mivel ezek segítségével tudsz ellenőrizni.

Benchmarkok futtatása

Itt arról van szó, hogy figyelned kell a következő dolgokra:

  • Weboldal betöltési sebessége
  • Indexelési arány
  • Feltérképezési hibák
  • Helyezések kulcsszavakra

Az ezekhez kapcsolódó adatokat érdemes rögzíteni, majd a költözés után újra és újra ellenőrizni, hogy mennyiben változtak az értékek. Ha mondjuk azt veszed észre, hogy a weboldalad sebessége vagy a helyezésed romlott, akkor el kell kezdeni keresgélni, hogy mi okozza a problémát.

Elemezd a legfontosabb oldalaidat!

A legfontosabb oldalak olyan oldalak, melyek leginkább felelősek a bevételekért, illetve a legjobb helyezéseket érik el a találati oldalakon. Ezekre tehát külön is kell figyelni, illetve, ha több ezer oldalas weboldalad van, akkor minden aloldalát nem tudod és nem is érdemes ellenőrizni. Itt az analitikában kell külön ránézni ezekre az oldalakra, illetve a költözés utáni változásokra.

Összehasonlítás az új oldallal

A következő elemeket érdemes ellenőrizni az új oldalon:

  • Törött linkek (404-es hibák)
  • Átirányítások
  • Meta címsorok
  • Meta leírások

A meta sorokról eddig még nem volt szó, de azért nézzél rájuk, hogy rendben ment-e a migrálásuk. Néha ugyanis a metaadatok elvesznek, különösen, ha tartalomkezelő rendszert is változtatsz, és az új CMS egy nem létező adatbázis oszlopból vagy táblázatból próbál adatokat nyerni.

Elemezd az oldalt

Az elemzés során olyan adatokra figyelj, mint az

  • átirányítások
  • belső linkek
  • szerver válaszidők
  • indexelési információk

Engedélyezni kell a robots.txt-ben a keresőmotorok hozzáférést az új oldalhoz, beállítani a canonical címkéket és meggyőződni arról, hogy a legfontosabb oldalak jól működnek.

A Search Console beállítása

Ha domaint cseréltél, akkor azt hozzá kell adni a Google Search Console-hoz. Ezután már kérheted a weboldalad indexelését is a Google-től és beküldheted az XML oldaltérképeket.  A Search Console lehetővé teszi, hogy megváltoztasd a weboldalad címét a beállításoknál. Ezzel figyelmeztetheted a Google-t, hogy változás történt. Előtte azért ellenőrizd le, hogy mindkét oldalnak tulajdonosa vagy-e.

Futtass használhatósági teszteket!

A használhatóságra már kevés figyelem szokott jutni egy költözés esetében. Pedig elképzelhető, hogy nem veszítesz pozíciót a találati oldalakon, mégis a rossz használhatóság miatt csökken a bevételed. Tesztelned kell a legfontosabb részek működését, mind mobilon, mind pedig asztali gépen. Mire kell figyelni?

  • Letöltésekre
  • Űrlapokra
  • Teljes fizetési folyamatra
  • Élő chatre
  • Navigációra

Az analitika ellenőrzése

Ez az utolsó lépés, ugyanakkor nem csak egyszer kell megtenni, hanem később többször is. Ide tartozik, hogy a Search Console-ban rendszeresen ránézel, felmerültek-e hibák, érkeztek-e figyelmeztetések a weboldallal kapcsolatban.

Szintén érdemes megvizsgálni többször, hogy merre tartanak a számok az analitikában, hogy állnak az egyes oldalaid a fontos kulcsszavakra. Így derülhet csak ki, ha egy korábban nagy forgalmat hozó oldaladnál csökkenés következik be. Ha komolyabb visszaesést látsz a helyezésnél és a forgalomban, akkor olyan hibákra lehet gyanakodni, mint

  • hibás átirányítások
  • lassú betöltések
  • elveszett belső linkek
  • hiányzó meta címkék.

Mint látható, egy weboldal költözésénél sok tényezőt kell újra és újra ellenőrizni, hogy nagyobb problémák nélkül kivitelezhető legyen. A listához még hozzá lehet tenni további elemeket, de a felsoroltak jó kiindulópontot jelentenek.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020