Weboldal-karbantartás: milyen rendszeres teendőid vannak?

3

Lehet bármennyire jó a terméked vagy a szolgáltatásod, az elért eredményeidet jelentősen leronthatod, ha nem figyelsz a weboldaladra. A weboldal-karbantartást különösen akkor szokták sokan elhanyagolni, ha nincs egy belső fejlesztő csapat, aki ezzel foglalkozna.

Habár sokat változott az internet az elmúlt 20-25 évben, az alapot még mindig a weboldalak jelentik itt a cégek számára. Ezért fontos azzal foglalkozni, hogy milyen állapotban van a weboldalad. De mire figyelj a weboldaladnál?

Mi az a weboldal-karbantartás?

A weboldal-karbantartás azt célozza, hogy biztosítsd a folyamatosan jó felhasználói élményt a weboldalad látogatói számára egy biztonságos és jól működő oldallal. Ebbe beletartozik sok minden, így többek között:

  • Biztonsági frissítések: a bővítmények és a CMS rendszeres frissítése.
  • A forgalom figyelése: a hirtelen esések is kiugrások jelzik, ha valami probléma van akár technikai, akár tartalmi oldalon.
  • Tartalomvizsgálat: ide tartozik a tartalmi rések felderítése, de a hibás HTML-kódok, képek, vagy a lassan töltődő oldalak kiszűrése.
  • Design-elemzés: minden eszközön jól működik-e a weboldal, megfelelő-e a navigáció, nem jelentkezik-e az oldal lassulása.
  • Technikai audit: a teljes üzemidő figyelemmel kísérése, nincsenek-e feltérképezhetőségi problémák, hibátlanul működnek a különböző funkciók.
  • És így tovább, melyre hamarosan kitérünk.

De miért fontos mindez? Mert az nem elég, hogy valahogy „működjön az oldal”, hiszen a jó felhasználói élmény, a gyors weboldal jobb konverziós eredményeket hoz. Az emberek ma már nincsenek rászorulva, hogy használhatatlan, lassú weboldalakkal küzdjenek, hiszen mindig találnak jobb alternatívát a neten.

Mi tartozik a weboldal-karbantartás körébe?

Biztonsági mentés

Elsőként az a legfontosabb, hogy életben tartsd a weboldalad. Időnként ugyanis előfordul – akár egy szimpla plugin-frissítésnél is -, hogy működésképtelenné válik, amit a legegyszerűbben úgy lehet megoldani, ha visszaállítod egy korábbi állapotába. Ehhez kellenek az automatikus mentések, akár a szolgáltató, akár a CMS részéről. Az sem elvetendő, hogy a mentések másolatát elhelyezd egy biztonságos tárolón is. A mentésekre legalább havonta sort kell keríteni, illetve a nagyobb változtatások után is.

A sebesség ellenőrzése

Korábban már említettük, hogy a weboldal betöltésének sebessége meghatározza a weboldal eredményességét a konverziók száma miatt. A konverziók száma ugyanis a vizsgálatok szerint annál nagyobb, minél gyorsabb a weboldalad. A sebesség ellenőrzéséhez elegendő elővenni a Google PageSpeed Insightot. Ha lefuttatsz egy tesztet és sok piros színt látsz az oldalon, akkor azzal érdemes kezdeni valamit: leginkább azt, hogy a jelzett hibákat ki kell javítani, illetve a Google felsorolt javaslatait megfogadni. A sebességellenőrzést is érdemes lefuttatni havonta, de egy-egy nagyobb változtatás után is hasznos.

Biztonsági frissítések

A weboldalad teljesítménye nem sokat ér, ha nem biztonságos a weboldalad. Ez nem csak neked okozhat gondot, hanem az ügyfeleidnek is. Havonta ezért ellenőrizned kellene, hogy a CMS-ed naprakész-e, de a pluginekről se feledkezz meg, mert ugyanolyan kockázatosak. A frissítések után ellenőrizd, hogy működik-e még az oldalad, és arra is vess egy pillantást, hogy a sebességnél nem történt-e visszaesés.

Nem használt bővítmények törlése

Ha már emlegettük a plugineket, akkor azt is hozzátesszük, hogy ezek a közül, ha valamelyiket nem használod, akkor a legjobb, ha törlöd. Ezzel nem csak csökkented a sebezhetőségét a weboldalnak, hanem gyorsítod és könnyebbé is teszed a backend használatát. Minden hónapban ellenőrizd, hogy vannak-e olyan pluginek, melyekre már nincs szükséged.

Az analitika

Valamilyen analitikai eszközzel vizsgáld meg a weboldalad tartalmainak teljesítményét. Ebben beletartozik:

  • a weboldal forgalma
  • a legjobban teljesítő oldalak
  • a legrosszabbul teljesítő oldalak
  • és úgy általában a havi trendek alakulása

Erre azért van szükség, mert ha látod, hogy csökken a forgalom akár az egész webhelyen, akár valamely aloldalon, akkor ott valami probléma lehet, akár technikai szinten. A vizsgálathoz a legegyszerűbb a Google Analytics 4 és a Search Console használata. A számokat is érdemes legalább havonta egyszer átfutni.

Törött linkek keresése

A törött linkek olyan linkek, melyeknél 404-es hiba jelenik meg. A keresést megkönnyíti, ha valamilyen eszközt használsz hozzá, ezekből találsz ingyenes megoldásokat. Ezeket a linkeket vagy szüntesd meg, vagy cseréld ki őket működő oldalakkal.

Űrlapok tesztelése

Ha a konverzió eléréséhez űrlap kitöltése szükséges, akkor fontos, hogy az megfelelően működjön. Ezt nem kell havi szinten ellenőrizned, de mondjuk negyedévente nem árt letesztelned, hogy rendesen működik-e. Nyilván, amennyiben jelentősebb csökkenés mutatkozik a konverziós adatoknál, akkor is elsőként érdemes az űrlapra egy pillantást vetni. Az is fontos lehet, hogy ne csak egy böngészővel vizsgáld, hanem többfélével, ahogy különböző eszközökkel is ellenőrizd le. Néha ugyanis mobilon nem jelenik meg megfelelően egy-egy űrlap.

Tartalmi vizsgálat

Évente vagy akár negyedévente érdemes átnézni a fontosabb aloldalaidon, hogy a tartalom még mindig friss-e, nem történt-e változás a korábban rögzítettekhez képest, minden kép, szöveg megfelelően jelenik-e meg. Ha valami már idejétmúlt, akkor változtass rajta, akár képekről, akár szöveges tartalomról legyen szó. Ebbe beletartozik az is, hogy lecseréled a fotókat, csökkented azok méretét, esetleg még több képet teszel hozzá valamely oldaladhoz.

A tartalmi vizsgálat része, hogy a fejléceket és lábléceket is ellenőrzöd, hogy rendben vannak-e a kapcsolati adatok, működik-e még az adatvédelmi link és aloldal, nem töröttek-e az ott szereplő linkek, stb. Ez azért fontos, mert a lábléc az, amelyre évekig rá sem néz senki a weboldalakon, holott lehetnek ott is elavult információk.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020