Webdesign és pszichológia: mit kell tudnod az emberi agyról a weboldalad megtervezéséhez?

webdesign

A webdesign és a UX-tervezés általában a pszichológiára hivatkozik. Nem véletlenül, hiszen a gyakorlat minden elemének visszavezethetőnek kell lennie az emberi agy működési alapelveire.

Lássuk, hogy milyen pszichológiai elveket tudunk alkalmazni landing oldalak, webáruházak vagy bármilyen más weboldal tervezése során!

A cél: csökkenteni a kognitív terhelést

Az emberi agy túlterheltté válik, és nem működik kellően hatékonyan, ha egyszerre túl sok információt kell feldolgoznia. Ez igaz akkor is, ha weboldalakról van szó. A túlzsúfolt, nem kellően átgondolt weboldalak, melyeken össze vannak dobálva a különféle elemek, és ahol a call to action gombok nincsenek a megfelelő helyen, nem működnek jól.

A webdesignereknek tehát arra kell törekedniük, hogy kellően hatékony weboldalakat tervezzenek, melyek csökkentik az agy kognitív terhelését, és nem erőltetik meg a látogatót.

Építs a rutinra, használd ki a konvenciókat, legyél következetes!

A rosszul megtervezett weboldalak megterhelik a felhasználók agyát. Pedig az emberek szeretik a rutint, az egyszerűséget, és ha az információkhoz olyan könnyen hozzáférnek, amennyire csak lehetséges. Vagyis a felhasználók számára olyan módon kell tálalni az információkat, amelyhez már hozzászoktak a weben.

Ezért nem tanácsos például rejtélyes vagy nagyon eredeti módon fogalmazni például a termékeid vagy szolgáltatásaid leírásánál, vagy akár a navigációs menü horgonyszövegeiben. Kerüld az olyan szavakat, melyek esetében az embereknek gondolkodniuk kell azon, hogy vajon mit takarhatnak!

A megszokott szavak tudják meggyőzni az embereket arról, hogy érdemes továbblépniük megtorpanás nélkül, ahelyett, hogy azon gondolkodnának, vajon jó úton járnak-e. Gyakran a cégek belterjes kifejezéseket használnak a weboldalaikon, melyek számukra teljesen megszokottak, azonban a felhasználók nem ezekre keresnek rá a weben. Próbáljunk a felhasználók fejével gondolkodni!

Logikusan csoportosíts, alakíts ki hierarchiát!

Egy további lehetőség arra, hogy csökkentsük a kognitív terhelést, ha az információt tematikusan csoportosítjuk és hierarchiába rendezzük. Így az emberek könnyen meg tudják határozni, hogy mi legyen a következő lépés a weboldalon. Az emberi agy szereti a rendet és a sablonokat. Ha hiányzik az információk megfelelő csoportosítása a weboldalon, akkor a felhasználóknak meg kell állniuk, meg kell tanulniuk egy új mintát vagy sémát a használatra, amit aztán ki kell próbálniuk. Ettől azonban lelassul a folyamat, ami viszont sok esetben romló konverziós arányokhoz vezet.

Jó megoldás lehet az információkat színek vagy formák segítségével csoportosítani. A lényeg, hogy könnyen megkülönböztethető csoportokat alakítsunk ki, így a felhasználóknak nem kell az egész oldal átpásztázniuk a tekintetükkel, ha valami keresnek rajta.

Hagyd megpihenni az embereket a white space-szel!

A különböző csoportokat úgy lehet még hatékonyabban szétválasztani, ha kellő white space-t hagyunk körülöttük. Ezzel is utalunk arra, hogy mi az ami összetartozik. A white space-nél azokról a területekről van szó, melyek üresek a weboldalon, mégis funkciójuk van. Az a szerepük, hogy vizuális pihenőt biztosítsanak a tekintetnek, körülhatároljanak vagy elválasszanak elemeket.

Ha egy látogató olyan weboldalra érkezik, melynek minden pixelét szövegek vagy képek borítják, akkor nagyon gyorsan kényelmetlenül fogja magát érezni a káosz és a zsúfoltság miatt. White space hiányában nincs olyan pont a weboldalon, ahova egy kis nyugalmat keresve elmozdulhatna a tekintete.

A tartalmat tehát optimális nagyságú üres térben kell elhelyezni, hogy az szervezettséget és professzionalizmust sugározzon. A megfelelően elrendezett tartalom és white space azt üzeni a látogatóknak, hogy a weboldal tulajdonosa tudja, mi fontos, és nem akarja feleslegesen rabolni látogató idejét.

Ne nyomaszd őket a színekkel!

Habár egy weboldal színeit többnyire az határozza meg, hogy melyek a cég által használt színek, sokat számít az is, hogy miként alkalmazzuk ezeket. Általában egy cég vizuális identitását meghatározó színek között semleges színek is találhatók, melyek a fő színek mellett vannak jelen.

A legtöbb modern designban ezeknek a semleges színeknek kell dominálniuk. Tehát, ha egy cég színei között a kék és a sárga szerepel, de mellette jelen van a fehér és a fekete, akkor valószínűleg a fehéret fogják háttérként választani a weboldalon a kék vagy a sárga helyett. Ezek a semleges színek is hasonló szerepet töltenek be, mint a white space: lehetőséget adnak a tekintetnek egy kis pihenőre.

Emellett természetesen arról sem szabad megfeledkezni, hogy a színeknek pszichológiájuk van.

  • A kék, a zöld vagy a lila színek általában nyugalmat, szakmaiságot sugároznak, míg
  • a sárga, narancssárga és piros színek amellett, hogy melegséget és kreativitást, olyan negatív érzéseket is, mint a harag és a stressz. A semleges színek közül
  • a fehér nyitottságot fejez ki, ugyanakkor unalmas lehet.
  • A szürke modern és tiszta, viszont nagyon hideg és nem túl hívogató.

Természetesen ezek a hatások függenek az árnyalattól, valamint, hogy mennyit használunk belőle az oldalunkon.

Szükségtelenül ne aggaszd a felhasználóid!

A weboldaltulajdonosok vagy a marketingesek gyakran túl sok információt akarnak megosztani a potenciális ügyfeleikkel. Sok esetben azonban felesleges fárasztják őket ezekkel az információkkal, és csak elbizonytalanítják a vásárlásban.

hosszú szövegek stresszt okoznak az embereknek, idegesek lesznek tőle, és összességében kellemetlen benyomásokat szereznek a weboldalról. Úgy kell tehát elrendezni az információkat, vagyis a szövegeket a weboldaladon, hogy azzal ne okozz kellemetlen érzéseket. Ezért először találd ki weboldalad tartalmának logikáját, és maga a tartalom legyen kellően egyszerű, rövid, érthető, könnyen befogadható az olvasók számára.

Az is gond, amikor azelőtt osztunk meg bizonyos információkat az emberekkel, hogy arra szükségük lenne. Például amikor a cégek már azelőtt tájékoztatást adnak a visszatérítési lehetőségekről, amikor a felhasználóknak ez még eszükbe sem jutott. Nem jó megoldás, ha például a “Megrendelem” gomb környékén ezekkel az információkkal találkoznak. A tesztek szerint ez 10-30 százalékkal is csökkenti a konverziós arányt. Ehelyett inkább más előnyökre fókuszáljunk, például a szállítási kedvezményekre.

De az sem túl jó, ha a cégek túl korán az adatvédelmi irányelveikkel hozakodnak elő. Ugyanis ennek láttán a felhasználók azt gondolják, hogy talán van is miért aggódniuk. Miközben ezeknek olvashatónak kell lenniük, nem mindegy hogy mikor, milyen formában jelennek meg. Azt kell elérni, hogy ne ijesszük el a vásárlókat, csak a szükséges, minimális mértékben zavarjuk őket. Helyezzünk inkább nagyobb hangsúlyt más, megbízhatóságunkat alátámasztó elemekre, mint vevővélemények, közösségi média ikonok és egyéb biztonsági garanciák.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.