Mi az a weboldal redesign? Mikor és miért van rá szükséged? (Frissítve, 2023.09.29.)
Ma már az emberek az első benyomásukat a cégedről az interneten, a..
Összeállítottunk egy komoly, mondhatni ultimate listát, melyen a weboldalakon rendszeresen elkövetett webdesign hibák sorakoznak. Figyelem, sok van belőlük, terjedelmes, de rendkívül tanulságos anyag! (Frissítés, 2019. 10. 10. – Most néhány új ponttal bővítettük a tipográfiai hibák sorát).
Kezdjük először azzal, hogy miért is fordulnak elő ezek webdesign hibák? Gyakran egyszerűen azért, mert a leendő weboldaltulajdonosok “koncepciótlanul” vágnak bele a weboldal készítésbe. A motivációjuk mindössze annyi, hogy kell egy weboldal, hiszen az internet korában élünk. Nincs stratégia, nincsenek elemzések, így aztán pont annyit kapnak vissza a weboldaltól, mint amennyit beletettek: semmit.
A cégek egy másik része ugyan szeretne kiváló weboldalt létrehozni, mely kihasználja a web lehetőségeit, azonban amikor a gyakorlati megvalósításra kerül sor, akkor a feladatra egy képzetlen programozót alkalmaznak, vagy ami még rosszabb: megkérnek egy barátot vagy rokont, aki úgy érzi, hogy megvan a tudása egy jól teljesítő weboldal elkészítéséhez.
Ugyanakkor az is előfordul, hogy a weboldal tulajdonosa vagy éppen a webdesigner túlzottan eredetiségre törekszik. A cél persze érthető: ki kell tűnni a weben található több millió oldal közül, melyek ezerszámra keletkeznek a nap minden egyes órájában. A túlhajtott kreativitás azonban sokszor használhatatlanná tesz egy-egy a weboldalt.
Ennek persze sok esetben az lesz az eredménye, hogy nem jönnek a látogatók: hatalmas a visszapattanási és alacsony a konverziós arány a weboldalon. A tulajdonosok pedig csak a számokkal való szembesülés után fordulnak egy valóban megbízható fejlesztő céghez, hogy készítse el az ezer sebből vérző weboldaluk redesignját.
Sokat változott a webdesign az elmúlt 20 év során, de a problémák most is nagyon hasonlóak. A modern webdesign ugyan jelentős változásokat hozott, de a felhasználói igények ugyanazok, mint régen. Az emberek információkat akarnak, tudni szeretnék, mire kattinthatnak, és kattintás után hova jutnak.
A Nielsen Norman Group 1996-ban vette számba először a 10 legfontosabb webdesign hibát. 2016-ban ismét felmérték a helyzetet, és úgy találták, hogy a top 10-es lista nem okoz meglepetést, és nincs benne új elem. De mik is ezek a kitartó hibák?
Az emberek nem jutnak hozzá az információkhoz, ha nem találják meg őket. Nagyon sok weboldal hibásan nevezi el a kategóriáit, ami azt jelenti, hogy nem írják le pontosan, mit is takar az adott kategória.
Szintén sokan vannak, akik saját elképzeléseik szerint szervezik a tartalmaikat csoportokba, és nem azt veszik figyelembe, hogy a felhasználók miként gondolkodnak róluk. Pedig amikor az információk elrendezését tekintve a weboldal struktúrája nem illeszkedik a felhasználók mentális modelljéhez, akkor az emberek nem fogják megtalálni azt, amit keresnek.
A megoldás természetesen az lenne, ha a felhasználókat bevonnánk a weboldalstruktúra kialakításába, és végeznénk egy kis usability munkát, teszteléssel.
Ha a felhasználók nem tudnak különbséget tenni egyes navigációs kategóriák vagy linkek között, akkor nehezen fogják megtalálni az utat a keresett tartalomhoz. A kategóriáknak és a linkek horgonyszövegeinek magyarázat nélkül is világosnak kell lenniük. Ha a felhasználók számára több oldal is ugyanazt a tartalmat kínálja a címke alapján, akkor az embereknek mindegyiket meg kell nézniük. Vagy csak találgatnak, hogy melyik lehet az igazi. Illetve mindezek helyett lehet, hogy inkább a keresést választják, esetleg távoznak az oldalról.
A linkeknél is általában hasonló problémák merülnek fel, és mindegyik probléma a rossz tartalomstratégiából ered. Általában két dolog okozza őket:
Akadnak olyan weboldalak, melyek az információkat a weboldalon szétszórva kínálják az embereknek. Ezek a tartalmak alig vagy egyáltalán nem kapcsolódnak egymáshoz. Mikor a felhasználók megtalálnak egy információs szigetet, akkor nincs okuk azt feltételezni, hogy a weboldal bármely más része kiegészítő információkat kínálna. Így ha mégis többlet információra lenne szükségük, akkor nem a weboldalon néznek körül, hanem a Google-t használják.
Azok a felhasználók, akik aztán újra visszatérnek a weboldalra bizonyos információkért, lehet, hogy a weboldal más részeire tévednek, ahol más információk várják őket, mint az első látogatás alkalmával. Lesznek, akik számra összeáll, hogy hol találhatók a különböző információk, mások viszont csalódott hagyják ott a weboldalt. Az információk a weboldal egyik részén lehetnek duplikációk, eltérhetnek vagy akár ellent is mondhatnak a weboldal más részén található információknak.
Az egyik megoldás az ilyen helyzetekre az, ha linkekkel kapcsoljuk össze az összetartozó információkat. Jobb megoldás viszont, ha végiggondoljuk, hogy miért is vannak az információk szétszórva az oldalon, majd újraszervezzük őket. Ha pedig máshol is szükség lenne ugyanarra az információra, akkor érdemes inkább hivatkozni az elsődleges helyre, mint duplikálni a tartalmat.
Még ha a felhasználóknak sikerül is azonosítaniuk azt a helyet, ahol a szükséges információkat megtalálják, lehet, hogy csak nagy nehézségek árán érik azt el. Gyakran merül fel kérdésként, hogy hány kattintás az optimális egy adott tartalom elérésére. Nincs azonban egy univerzális szám, annál is inkább, mert a kattintások minősége sokkal fontosabb, mint a mennyisége. Ha csak kattintanak, de nem érzik, hogy közelebb jutnak a céljukhoz, az csak felidegesíti a felhasználókat.
A webdesignerek sokszor nem gondolják végig, hogy miként érhetők el bizonyos tartalmak a weboldalon. Ezért, amikor új oldal létrehozására kerül sor, át kellene tekinteni, hogy a felhasználók miként fognak odajutni. És ha szükséges, akkor új, közvetlen utakkal kell elérhetővé tenni az új oldalt.
Az emberek tudni akarják az árakat és a különböző díjakat, mielőtt még belekezdenének egy vásárlási, megrendelési folyamatba. Nagyon sok weboldalon azonban nehéz hozzájutniuk ezekhez az alapvető információkhoz. Például el kell kezdenünk a vásárlást ahhoz, hogy megtudjuk, mennyibe fog kerülni végül is a termék, mennyit tesznek ki a különböző költségek. És még ha minden világosnak tűnik is már, akkor is felbukkanhatnak a rendelés végén meglepetésszerű tételek, például egy csomagolási díj. Pedig az embereknek már azelőtt tudniuk kellene mindezeket az információkat, hogy elkezdenék a vásárlást vagy bármilyen folyamatot.
Vannak olyan oldalak a weboldalakon belül, melyek elkülönített, másodlagos weboldalként működnek, mert mondjuk egy tartalmat szeretnének jobban elkülöníteni a weboldaltól. Arra azonban ezeknél figyelni kell, hogy a felhasználók ottragadhatnak rajtuk. Az NNG több weboldalon is azt tapasztalta, hogy olyan új oldalakat vagy aloldalakat hoztak létre, ahonnan nem volt lehetséges a visszatérés a főoldalra, mivel az aloldal nem kínált erre lehetőséget.
Persze az emberek visszatérhetnek a főoldalra, ha a böngésző back gombját nyomogatják, vagy beírják újra a domainnevet. Ugyanakkor sokan nem is veszik észre, hogy új oldalra kerülnek, mivel a design általában nagyon hasonló a szülő-oldalhoz, és csak azon csodálkoznak, hogy a korábban használt navigáció eltűnt.
Kétszer meg kell tehát gondolni egy különálló aloldalt létrehozását. Ha mégis sor kerül rá, akkor pedig biztosítani kell, hogy a felhasználók bármikor visszatérhessenek a szülő-oldalra.
Az emberek általában utolsó menedékként fordulnak a keresőhöz, vagy pedig abban az esetben, ha nagyon jól tudják mit keresnek. Bármelyik esetről is van szó, a weboldalaknak jó találati listát kell szolgáltatniuk a felhasználóknak. A valóságban azonban a weboldalakon történő keresés nagyon gyengén teljesít a legtöbb esetben. Sokszor találkozhatunk olyan találatokkal, melyek nem illeszkednek a kereséshez. Más esetben csak a weboldal bizonyos részein nem keres a kereső, de erről elfelejtik tájékoztatni a felhasználókat.
Az olyan találatok, melyeknek érthetetlen a címük, vagy használhatatlan összefoglalót tartalmaznak, arra kényszerítik az embereket, hogy találgassanak, mi lehet a linkek mögött. Még az is előfordul, hogy hirdetések jelennek meg a találatok között, ami meglepheti az embereket, akik aztán távoznak is az oldalról.
A probléma megoldása érdekében érdemes időnként rápillantani arra, hogy milyen keresések érkeztek oldalon belül, mert így megismerhető a felhasználók viselkedése keresés közben, valamint az, hogy a keresőmotorod mikor ad ki használható eredményeket és mikor nem. Használd a tartalmak címkézését és más funkciókat, melyek hatékony találatokat szállítanak az embereknek.
Fontos, hogy a tartalmakat megfelelően címkézni kell a releváns találatok érdekében. Például komoly gondot okot, amikor a felhasználók csirke receptekre keresnek rá, de a 10 találatból 6 esetében nem is szerepel csirke a receptben, csak a rossz címkézés miatt jelent meg találatként.
A különböző szűrők alkalmazása javítja a felhasználói élményt. Hiszen az emberek leszűkíthetik a kereséseiket egy pontos forrásra, termékre vagy tartalomra. Azonban attól, hogy lehetővé tesszük szűrők használatát, még nem biztosítunk automatikusan jobb használhatóságot. Ennek az eszköznek a valódi felhasználókat és az ő valós igényeiket kell segítenie.
A weboldalak általában úgy hoznak létre hibás szűrőket, amikor megpróbálják minden keresésre ugyanazt a sémát ráhúzni. Pedig a szűrők nem feltétlenül alkalmazhatók minden tartalomtípus esetében. Szintén óvatosnak kell lenni a felhasználók korlátozásánál az “egyik vagy másik” választásoknál. Hiszen például kereshetnek kék székeket, de lehet, hogy a kéken kívül minden más érdekli őket. Ezért mindkét igényt támogatni kell. A lényeg az, hogy végig kell gondolni a szűréseket, hogy a felhasználók hozzájuthassanak az általuk keresett információkhoz.
A rosszul elrendezett információk gondot okoznak a felhasználóknak abban, hogy megtalálják, amit keresnek. Amikor hatalmas mennyiségű szöveges információval találkoznak az emberek mondjuk egy termékoldalon, az megakadályozza őket abban, hogy átfussák az oldalt az őket érdeklő információkért. A túlzsúfolt oldalakon minden elem versenyez a felhasználók figyelméért.
Ne felejtsd el, hogy a felhasználók csak átfutják a weboldalakat, nem olvasnak. Ezért lehetővé kell tenni számukra, hogy kiválogassák a szövegből az őket érdeklő információkat. Ez annyit jelent, hogy írj rövid bekezdéseket és mondatokat, használj felsorolásokat, alcímeket, vastagított kulcsszavakat.
Az NNG-nek már a korábbi kutatásai is azt mutatták, hogy a felhasználók átsiklanak az olyan tartalmak felett, melyek reklámnak néznek ki, vagy olyan helyre kerülnek, ahol tipikusan hirdetések szoktak szerepelni. Ez a probléma még most is létezik, sőt a helyzet rosszabb, ha a tartalom együtt jelenik meg a hirdetésekkel.
A designerek sokszor azt gondolják, hogy még több designelem – például keretek, grafikák, háttérszínek – révén kiemelkedőbbé tehetik a weboldalt. Az eredmény azonban ennek pont az ellentéte lehet: minél kidolgozottabb a design egy link körül, annál több felhasználó hiszi azt, hogy reklámról van szó.
Ezek után már csak az a kérdés, hogy ha ezek a problémák régi problémák, akkor miért léteznek még mindig. Az NNG magyarázata szerint az ilyen problémák mindig egy mélyebb, szervezet-specifikus UX-stratégia hiányára vezethetők vissza. Az ok azonban a problémák mögött kevésbé fontos, mint a kijavításuk. A fent felsorolt problémák szinte mindegyike könnyen beazonosítható felhasználói tesztekkel a weboldalkészítési folyamat során.
Ugyanakkor persze az is biztos, hogy a weboldalak soha sem lesznek tökéletesek. Egyetlen weboldal sem. Mindig van valami, amit javítani lehet rajtuk, mindig van egy módosítandó űrlap, egy szerkeszteni való tartalom, egy korrigálandó kategória. Ugyanakkor ahhoz, hogy a jó irányba mozduljunk el, tudnunk kell, hogy hol a hiba. Te hány hibát követsz el ezek közül?
Szerencsére 2017 áprilisában ez is kiderült, ugyanis a Vistaprint Digital felmérte az emberek véleményét. A vizsgálatból kiderült, hogy a kis- és középvállalatok weboldalain a nem friss kapcsolati információk a legzavaróbbak számukra. Legalábbis az 1818 megkérdezett 49,7 százaléka ezt említette első helyen.
És hogy milyen weboldalt tekintenek idejétmúltnak?
De mondjuk tovább az embereket leginkább zavaró hibákat:
2. Nincs cím, elérhetőség, nyitva tartás feltüntetve (41,5%)
3. Hiányoznak termékinformációk (34,3%)
4. Nem profi a webdesign, vagy rossz a színséma (26,2%)
5. A rossz betűtípus-választás miatt rosszul olvasható a szöveg (23,7%)
6. Nem mobilbarát (17,8%)
7. Egyéb (12,2%)
Ezek a legzavaróbb weboldal-hibák
A vizsgálatból egyébként az is kiderült, hogy az előbb felsorolt hibák előfordulásának hatására az emberek 59,8 százalékának elmegy a kedve a megrendeléstől az adott weboldaldon, vagy legalábbis kisebb eséllyel fog tőlük bármit vásárolni. És van az embereknek egy olyan 14,1 százaléknyi része, mely egy-egy ilyen hiba után gondolkodás nélkül a konkurenciához fordul.
Az emberek reakciója webdesign hibák esetén
Látható, hogy van tétje a hibáknak. És fent csak néhány nagy hiba-kategória volt felsorolva. Most részletesen végignézzük, hogy milyen hibák követhetők el egy-egy weboldalnál!
Nagyon sok oka lehet annak, hogy miért nem felel meg a várakozásoknak egy weboldal hatékonysága. Érdemes azonban ilyenkor először a legalapvetőbb okokat megvizsgálni. Különösen, hogy ezekből nincs olyan sok.
Tudod, hogy mennyi időd van arra, hogy felkeltsd a weboldaladra látogatók figyelmét, mielőtt elhagynák az oldalt? 5 másodperced. Ennyi idő alatt kell meggyőznöd az embereket arról, hogy érdemes a weboldaladon szétnézniük. Ha nem sikerül, akkor nagy eséllyel örökre elveszíted őket.
Ehhez kell egy jó webdesign, ami gyors és figyelembe veszi a felhasználók viselkedését. Mondjuk tesztekre is sor kerül, ahol az emberek elmondhatják a véleményüket, esetleg hőtérképes vizsgálatok készülnek, amin látni lehet, hogy mit tesznek a felhasználók a weboldalon. Emellett pedig nincs gond a weboldalsebességgel sem.
Az emberek általában érzelmeken alapuló döntéseket hoznak, még akkor is, ha meg vannak győződve ennek ellenkezőjéről. Persze, átgondolják az érveket és az ellenérveket, de amikor a döntésre sor kerül, az érzelmek adják meg az irányt. Ez igaz akkor is, amikor az interneten böngésznek. Az is érzelmi döntés, hogy például kitöltik-e az űrlapodat, amit felkínálsz nekik, vagy hogy jobban meg akarják ismerni a terméked, esetleg meg is vásárolják azt.
Ezért érdemes a weboldaladat érzelmileg vonzóvá tenni. Kihasználhatod erre a képek erejét. A részleteket a linkelt cikkben megtalálod, de azt azért kihangsúlyoznánk, hogy a fotók lehetőleg legyenek eredetiek, jó minőségűek és győződj meg arról is, hogy kiváltják a megfelelő érzéseket.
A színek ugyancsak segítenek az érzelmek erejének kihasználásában. Például, ha nyugalmat akarsz kiváltani a látogatókból, akkor használhatsz világoskék vagy zöld színeket. A színek hatásáról és használatáról itt találsz bővebb információt.
Egy weboldal fejlesztésénél a nagy rohanásban általában kimarad az egyik legfontosabb dolog, melynek meg kellene előznie minden tervezői és programozói munkát. Ez pedig a célcsoportod megismerése, hogy mi érdekli őket, milyen preferenciáik vannak. A tervezésnek és a fejlesztésnek csak azt követően kellene elkezdődnie, hogy őket kutatáson alapuló adatokkal sikerült megrajzolni.
Miért is fontos ez? Mert egy weboldal designjának és funkcióinak egyensúlyt kell biztosítaniuk a célközönséged igényei és az üzleti céljaid között. Annak érdekében, hogy a weboldal növelje a márkaismertséget, leadeket generáljon, és konverziókat hozzon. Egy weboldal tervezése során gyakran elfeledkezek a weboldaltulajdonosok arról, hogy a célközönségüknek készül az oldal. Ehelyett teljes mértékben a cég szempontjait veszik csak figyelembe.
Miközben senki sem szereti a beképzeltséget, nagyon sok olyan weboldal létezik, mely csak arra fókuszál, hogy bemutassa, milyen nagyszerű az adott cég, mely a weboldal tulajdonosa. Ez azonban a legtöbb esetben a felhasználókat nem érdekli. Amikor megérkeznek egy weboldalra, akkor azt szeretnék, hogy az megoldja egy problémájukat. Ezért feltesznek egy kérdést, vagy megvásárolnak valamit. Nem azt akarjákhallani, hogy milyen nagyszerű a cég, vagy hogy hány díjat nyert, hanem a problémájukra akarnak megoldást találni.
Meg kell tehát ismerned a célcsoportod szegmenseit, például kérdőívek segítségével. Létrehozhatsz personákat, melyek a webdesign munkában is segítenek. Ha nincs forrásod kérdőíveket használni, akkor használhatod a közösségi média csatornák analitikáját is. Ráadásul ezeken keresztül is megkérdezheted a közönséged arról, hogy mit látnának szívesen a weboldaladon, milyen információkat várnak tőle.
Lehet, hogy az előbbi ponton átsiklottál, mondván: jóval szélesebb réteget próbálsz megcélozni, akiknek így nem lehet meghatározni a preferenciáit. Tömegeket megcélozni azonban marketing szempontból hatalmas hiba, legalábbis a kis és közepes méretű cégek számára. Meg kell tehát határoznod a szűk célcsoportod. Ha mindenkihez akarsz szólni, senkihez nem fogsz. Úgyhogy legalább azt határozd meg, hogy kik a leggyakoribb látogatói a honlapodnak, hogy aztán az ő igényeikre szabhasd az oldalad.
A valóság az, hogy néhány látogató távol tartása előnyös lehet azok számára, akik maradnak a honlapon. Ennek oka, hogy úgy érzik, a weboldal rájuk lett szabva. Vagyis nem mindenkit, hanem egy szűkebb célcsoportot kell megcélozni, és az ő igényeikhez kell igazítanod a weboldaladat.
Miközben a tulajdonosok sokszor nagyon sok mindent szeretnének a weboldalra zsúfolni, a felhasználók az egyszerűséget kedvelik. Mint egy 2012-es, a Google és a Bázeli Egyetem pszichológia tanszéke által közösen elvégzett kutatásból is kiderül: a felhasználók a “vizuálisan összetett” weboldalakat kevésbé tartják szépnek, mint az egyszerűbb megoldásokat. Ez még egyszerűbben fogalmazva azt jelenti, hogy minél egyszerűbb egy webdesign, annál jobb.
Emellett a márkát és a marketingszempontokat kell elsősorban szem előtt tartani egy weboldal elkészítése során, nem pedig azt, hogy mennyire dekoratív, dizájnos az oldal. A designerek rendkívül kreatív emberek, akik mindig ki akarják fejezni tehetségüket, képességeiket, személyiségüket egy-egy weboldal megalkotása során. Szeretik az egyedi megoldásokat, az újításokat, mert ezek teszik a weboldalakat különlegessé, ezek révén tudnak kiemelkedni a többi közül. Ugyanakkor a túlzott mértékű innováció nem mindig tesz jót a weboldalnak, adott esetben kifejezetten kontraproduktív lehet. A webdesign egyik alapvetése ugyanis – Krug óta tudjuk – a konvenciókra való támaszkodás, és ez még mindig igaz. A felhasználók egy otthonos, már ismert környezetben érzik jól magukat, ott tudják könnyedén, zökkenők nélkül megtenni eltervezett lépéseiket.
Az legyen a cél, hogy megfelelően elirányítsd oda a látogatót, ahova végül is el szeretne jutni annak érdekében, hogy elérje a célját. Amennyiben egy felhasználó 3 másodperc alatt nem tudja kitalálni egy oldalon, hogy hova is kattintson, akkor lehet, hogy újra kellene gondolnod az oldal felépítését.
Ugyanakkor az is gond, ha semmi eredetiség nincs a weboldaladban, hiszen így egyáltalán nem leszel megkülönböztethető. Miközben sok weboldal megpróbálja a megjelenése és tartalmai által kommunikálni az értékit, mégsem sikerül elkötelezniük a felhasználókat, és így az elvárt marketing-eredményeket sem hozzák.
Ez sokszor azért történik, mert a weboldalban semmi egyedi sincs. Ami néha csak azon múlik, hogy az adott weboldal túl sok stockfotót használ, ami ugyan olcsó és egyszerű megoldás, viszont a legkevésbé sem eredeti. Ezért, ha lehetséges törekedjünk eredeti, saját fotók és grafikák használatára, melyek az egész webdesignt egyedibbé tehetik.
A legfontosabb dolog, ha konverziót akarsz elérni, hogy megmondod a felhasználóidnak, mit is akarsz tőlük a weboldaladon. Egészen pontosan meg kell tehát határoznod, hogy milyen lépéseket vársz tőlük: vásárolni, feliratkozni, kapcsolatba lépni, stb. Bizonyosodj meg arról is, hogy a tartalmad válaszol a felhasználóid minden kérdésére, és hogy a CTA szöveged eléggé feltűnő.
Sokan úgy gondolják még mindig, hogy tele kell zsúfolniuk a weboldalukat kulcsszavakkal annak érdekében, hogy az jó helyet szerezzen a találati listán. Ezt azonban most már nem nagyon díjazza a Google, ahogy a felhasználók sem, amikor olvassák a szövegeidet. Ezért a legjobb, amit tenni lehet, hogy az olvasóknak írod a tartalmat, és csak néhány kulcsszót ejtesz el a szövegben.
A felhasználók a legújabb és a legfrissebb információkat keresik a honlapodon a cégedről, a termékeidről vagy szolgáltatásaidról. Ha nem találnak friss információkat az oldalra érkezve, akkor esetleg azt hihetik, hogy a cég talán már meg is szűnt. A tartalomnak tehát mindig frissülnie kell, és azt lehetőleg a látogatóid igényére kell szabnod. Ha van blogod, azt ajánlott hetente frissíteni az előbb említett okból, ugyanakkor persze növekvő forgalmat és jobb helyezést is hozhat egy blog.
Úgy tűnik, hogy sokan még mindig nem hallották meg az üzenetet: egy weboldalnak ma már mobilbarátnak kell lennie! A weboldalak forgalmának egyre nagyobb része érkezik okostelefonokról, így ehhez igazodni kell. A kis betűk és menük, a zoomolási kényszer, a layerek és a sok link mind a felhasználók dolgát nehezíti, ha mobilon netezik. Ha tehát nincs mobilon is jól használható weboldalunk, akkor a potenciális látogatók egy részét elveszítjük.
Ennek megoldására sokan egy másik hibát követnek el: egy lebutított oldalt készítenek mobilra, ahonnan “teljes” nézetre lehet váltani. Ez azonban eléggé lerontja a felhasználói élményt, úgyhogy a megoldás az, hogy el kell felejteni a szeparált mobil-weboldalakat, és reszponzív oldalt kell készíttetni!
Miközben a weboldalaknak ma már minden eszközön és kijelzőméreten használhatónak kell lenniük, ez nem azt jelenti, hogy mindegyiken ugyanúgy kellene kinézniük. Azért sem, mert az a felhasználó, aki mobileszközről érkezik, az más célból és hozzáállásból teszi ezt, mint aki PC-ről nézi a honlapunkat. Tehát például, amikor valaki egy étterem oldalát keresi fel számítógépről, akkor jellemzően magára az étteremre, annak kínálatára, a menüre kíváncsi elsősorban, míg aki mobilról látogatja meg az étterem oldalát, az a címet és a nyitvatartási időt akarja látni. Reszponzív designnal mindez persze jól megoldható.
Fizikai korlátként működik. Ha egy látogató nem fér hozzá egy weboldal tartalmához anélkül, hogy előbb ne regisztrálna, akkor otthagy és máshol keresi meg a számára fontos tartalmat. A regisztráció túlzott erőltetése könnyen eredményezheti azt, hogy a látogató lelép, és más oldalon próbál szerencsét.
A kisebb cégek sokszor olcsó és nem túl profi fejlesztőket bíznak meg a honlapjuk elkészítésével, mely így aztán nem lesz igazán meggyőző. Néha persze átesve a ló túloldalára, neves és drága ügynökségeket találnak meg, melyek esetében pedig éppen emiatt nem valósul meg a várt megtérülés. Ezért a legjobb, ha szántok némi időt a kellően jó minőségben dolgozó, de nem túl drága weboldal fejlesztő megtalálására.
Egyes céges oldalak úgy néznek ki, mintha személyes weboldalak lennének, melyekhez tartozik egy márka is. Egy ilyen weboldal rossz fényt vet a cégedre. Ha nem vagy járatos a weboldal készítésben, akkor azt inkább bízd profikra!
Egy weboldal folyamatos fejlesztést igényel, nem elég, ha egy nagy lendülettel nekifutsz, sok időt és pénzt beleölve elkészítteted, majd évekre magára hagyod. Ebben az esetben nem fogja a várt teljesítményt hozni. Csak akkor, ha folyamatos tesztekkel, az analitikai adatok vizsgálatával és állandó fejlesztésekkel, a legújabb webdesign trendeket is figyelembe véve mindig javítasz rajta.
Egy webdesign sokkal nagyobb hatással van egy cégről kialakított képre, mint azt sok weboldal- és cégtulajdonos gondolná. A látogatók ítélete sokszor olyan apróságokon múlik, melyeknek ők sincsenek is tudatában. De melyek is ezek az apró dolgok, melyekre sokszor nem figyelünk?
Azok az idők már elmúltak, amikor a weboldalak látogató valamilyen vizuális orgiára számítottak egy-egy weboldalra lépve. Ma már sokkal inkább azt várják egy weboldaltól, hogy segítse őket megszerezni a számukra szükséges információkat, válaszokat adjon a kérdésükre, oldja meg a problémájukat. Mégpedig a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben.
A túlerőltetett vizuális elemekkel – illusztrációk, képek, egyedi tipográfia, videók, animációk, stb. – csak megzavarod az embereket, aminek nem örülnek. Ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán ne alkalmazz vizuális elemeket a weboldalon. Arról van szó, hogy ezeknek az elemeknek is a cél elérését kell támogatniuk. Ne arra használd őket, hogy javíts a weboldalad megjelenésén!
Semmiképpen se zsúfold tele a weboldalad vizuális elemekkel. Egy jó weboldal ugyanis nem fecsérli a felhasználói idejét felesleges dolgokkal. Az emberek információkat akarnak, azonnal. Érdemes ennek érdekében megvizsgálni a felhasználók szemmozgását, mert kiderül, hogy az emberek miként képnek kapcsolatba a weboldaladdal. Rájössz, hogy milyen elemek keltik fel a figyelmüket. Ha ez egy olyan elem, amely segíti a konverziót, akkor nincs gond. Ha viszont eltéríti őket, akkor el kell távolítanod a weboldaladról.
Ha pedig azt látod, hogy az emberek leragadnak a weboldalad bizonyos részeinél, akkor a legfontosabb tartalmad ide kellene átcsoportosítanod. Arról is győződj meg, hogy ezek megfelelően működnek itt, különben komoly lehetőségeket veszítesz el. Az A/B tesztek ugyancsak segíthetnek a felhasználói élmény javításában. Ha azt látod, hogy egy verzió jobban teljesít, mint a másik, akkor érdemes átalakítani a weboldalad.
A template-ek használata talán még elfogadható olyan kicsi, most induló cégeknél, melyeknek nincs pénzük megfizetni egy profi webdesignt, és az első weboldalukat maguk alakítják ki sablonokat használva. Egy idő után azonban nekik is érdemes elgondolkodni azon, hogy talán meg kellene bízni egy profi designert a munkával, aki valóban a márkára szabná a weboldalt.
A template-ekre épített oldalak legnagyobb hibája az, hogy nincs megfelelő vizuális összhang például a cég logója és weboldal vizuális megjelenése között. Például sokszor jelennek meg olyan színek a logóban, melyekkel a weboldalon sehol sem találkozunk, esetleg olyan betűtípusokat használnak a weboldalon, melyek nem illenek a logó betűihez.
Az előbbihez hasonló probléma, amikor egy céges weboldal az alapértelmezett Bootstrap-megoldásokat használja mindenféle változtatás nélkül. Ez azért gond, mert nagyon sok weboldal alkalmazza ugyanígy a Bootstrapet, és ezek kinézete így meglehetősen egyforma lesz, nehéz megkülönböztetni őket. Ami, lássuk be, nem teszi megkülönböztethetővé a márkát, ami alapvető lenne a marketingben. Tehát, ha egyediségre, saját arculat kialakítására törekszel, akkor alkoss eredetit!
A whitespace használata az egyik legnehezebb feladat a webdesign során, korábban erről már írtunk többször is a blogban. A megfelelő negatív terek kialakítása során figyelembe kell venni, hogy az összetartozó elemeket megfelelően csoportosítottuk-e, valamint hogy ezen csoportok között elegendő-e a távolság. Ez mutatja ugyanis, hogy közöttük valamilyen információs kapcsolat áll fenn. A laikusok gyakran nem érzik, hogy hol van szükség nagyobb térre a weboldalon. Jellemző hiba, hogy minden rendelkezésre álló teret ki akarnak tölteni tartalommal, és nem ismerik fel, hogy a negatív térnek funkciója van. A weboldal ezáltal zsúfolttá válik és nem tudja hatékonyan átadni az információt. A whitespace kontrasztot teremt, vezeti az emberek szemét, valamint segít kialakítani a vizuális hierarchiát.
A vizuális hierarchia jelzi a felhasználóknak a weboldal-elemek fontosságának sorrendjét. Ha hiányzik, vagy nem teljes a következetesség a hierarchia kialakításánál és alkalmazásánál, ott gond lehet a weboldal tartalmának a befogadásával.
Ökölszabály szerint a teljesen sötét hátterű weboldalak nem néznek ki jól, hacsak nem volt igazán profi a tervezőjük. Egy fehér háttér sokkal biztonságosabb választás, de még több designer választja inkább a világosszürkét háttérként. Arra kell ilyenkor figyelni, hogy minél sötétebb a szürke, annál nehezebben lesznek olvashatók a fekete betűk.
A weboldal befogadását segítő kontrasztok kialakítása megint nem egy egyszerű témakör, nem véletlen, hogy már többször érintettük, többek között itt, úgyhogy újra nem is mélyednénk bele. A kontraszt az egyik legfontosabb eszköz, amikor a vizuális hierarchia kialakításáról van szó. Többek között ezzel hívhatjuk fel a felhasználók figyelmét bizonyos elemekre a weboldalon. A webdesignban a kontraszt nem csak a színek használatát jelenti, hanem méretet, formát és elhelyezést is.
Fontos az egyensúly kialakítása a designban, mivel ez biztosítja a rend és a stabilitás érzetét. Azonban az egyensúly nem azt jelenti, hogy mindig tökéletes szimmetriára kellene törekedni. A szimmetria ugyanis meglehetősen unalmas lehet, míg asszimetria alkalmazásával érdekesebbé tehető a design, így az az emberek figyelmét is könnyebben képes felkelteni. Ha érdekelnek a részletek, korábban itt írtunk erről.
Miközben érdemes inspirációt meríteni más weboldalakból, azok tökéletes lemásolása nem a legszerencsésebb dolog. Ez nem csak a hitelességedet rontja, de a lehetőségeidet is korlátozza.
Egy weboldal designjánál fontos a következetesség és az ismétlések. Az, hogy ugyanazokat a vizuális elemeket használd újra meg újra, egy bizonyos rendszerben az egész weboldalon. A weboldal felülete vezeti a látogatót, és a kialakítás következetességén múlik, hogy sikerül-e teljesítenie ezt a célt, vagy sem. Időnként előfordul, hogy a weboldal és annak egyes aloldalai más és más designt kapnak, más logika mentén épülnek fel. Ez megzavarhatja a látogatót, így arra kell törekedni, hogy a weboldal teljes egészében egységes képet mutasson.
Ide tartozik az is, hogy bárhol jelenik meg a céged, azonnal és könnyen azonosíthatónak legyen. Érdemes a weboldalad esetében külön is megvizsgálni, hogy megfelelő következetességgel van-e felépítve a márka. Ellenőrizni kell például a betűtípusok megjelenését, vagy a logóban használt színek és a weboldal színeinek azonosságát és összhangját. Ha a CSS fájlt rendezed és kitörölsz minden szükségtelen dolgot, az megoldhatja a következetlenségi problémákat.
Azt már mi is elmondtuk többször, hogy egy oldalon lehetőleg csak egyetlen call to action gombot és szöveget használjunk. Ha többet használunk, az csak zavarba ejti a látogatót és a saját konverziós arányunkat rontjuk vele. Ennek az az oka, hogy ha több választási lehetőséget adunk a látogatónak, akkor döntési helyzetbe kényszerülnek, ami miatt nem csak több időbe telik a konverzió, hanem annak esélye is megnő, hogy inkább otthagyják a weboldalunkat. Ha több lehetséges call to actiont használunk az oldalon, akkor vizuális eszközökkel világossá kell tenni, hogy melyiket szeretnénk elsősorban végrehajtatni a látogatóval, a többit pedig háttérbe kell szorítani.
Az ikonok tervezése esetében nem elsősorban a szépséget kell szem előtt tartani, mivel az elsődleges feladatuk az, hogy a felhasználók könnyen megfejtsék a jelentésüket. Másrészt az sem jó, ha jelenlétükkel elnyomják az oldal szövegét.
A felhasználóknak információkra van szükségük, amikor az oldalunkra látogatnak, melyet a szövegből nyerhetnek ki, ehelyett azonban csak vizuális ingereket kapnak az ikonok által. Hacsak nem kifejezetten ez a célunk, akkor érdemes megfordítani a hierarchiát, és kisebb hangsúlyt adni ezeknek az elemeknek.
Miközben a szkeuomorf designnak már egy pár éve búcsút mondtunk, még mindig nagyon sok olyan weboldal bukkan fel a neten, ahol az erre jellemző megoldásokkal találkozunk. Ha a Te weboldaladon is előfordulnak 3D-s megoldások, árnyékolások, textúrák, akkor olvasd el, hogy mit írtunk korábban a flat desingról, és készíttess egy új designt!
Ma már nem a túlbonyolított honlapok korát éljük, vagyis nem kell óriásinak, bonyolultnak lennie ahhoz, hogy elérd vele a célodat. A kevesebb több. A cél pedig az, hogy a látogatót a kívánt lépés megtétele felé tereld. Ha több információval bombázod a honlapon, mint amennyi minimálisan szükséges ehhez, azzal az esélyeid rontod. A Nielsen Norman Group felmérése szerint a felhasználóknak 79 százaléka csak átfutja az elé kerülő weboldalakat, és csak 16 százalék olvassa el szóról szóra.
Egy újabb dolog, ami egy weboldalon feldühíti az embereket, ha túl van zsúfolva reklámokkal. Amelyek esetleg még fel is ugranak, mozognak, hangot adnak ki, eltérítik a látogatót, nehezítik az oldal használatát. A weboldal legfontosabb helyeit ne reklámokkal töltsük meg, és ezek ne legyenek elviselhetetlenül tolakodók, ne foglaljanak el nagyobb helyet az oldalon, mint maga a szöveg.
Ennél a pontnál arra kell gondolni, hogy a látogatók nem találják, amit keresnek. Ha pedig nem találják, akkor távoznak az oldalról. Elsősorban azt lehet tenni, hogy az összetartozó tartalmakat lehetőleg egy oldalra csoportosítjuk, azaz nem szórjuk szét különböző oldalakra, amit nem muszáj. A tartalom legyen áttekinthető, ne okozzon gondot a látogatónak megtalálni az őt érdeklő részt. Ennek érdekében alkalmazzál alcímeket és kiemeléseket is a szövegben!
Egy weboldal megnyitásakor automatikusan elinduló zenék vagy videók nagyon idegesítőek a felhasználók számára, és ezt már régóta tudjuk. Ennek ellenére még mindig akad néhány site, ahol ilyen megoldással találkozhatunk. A látogatók el tudják dönteni, hogy mit akarnak megnézni vagy meghallgatni, ezért tegyük számukra lehetővé, hogy eldönthessék. Ha mégis ragaszkodsz egy automatikusan elinduló videóhoz, akkor tedd könnyen elérhetővé a kikapcsolás lehetőségét!
Ha nincs vonzó tartalom a weboldaladon, vagy nem adsz lehetőséget az interakcióra, akkor a látogatók nem fognak visszatérni többet az oldaladra. Próbálj meg olyan elemeket beépíteni, melyekhez kapcsolódhatnak az emberek! Ilyen lehet egy blog, azon egy fórum beszélgetéshez, vagy más egyedi elemek, melyeket használni tudnak.
Sokan elfeledkeznek arról, hogy egy weboldalt azután is kezelni kell, miután elkészült. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy folyamatosan frissíteni kell, csiszolgatni a meglévő tartalmakat, és feltölteni újakat. Mégpedig rendszeres időközönként. Ez nem csak azért fontos, mert érdekesebb lesz az oldalad a felhasználók számára, hanem SEO szempontból is. A legegyszerűbb ennek érdekében egy blog indítása, vagy egy hírszekció kialakítása. Melyet persze ne hanyagolj el később sem, mert a látogató azt hiszi, hogy már nem is aktív az oldal.
Biztos belefutottál már olyan weboldalba, mely csak egy kapcsolati űrlapot tartalmaz, de arról sem nem tudnak meg a felhasználók, hogy milyen egyéb lehetőségeik vannak arra, hogy kapcsolatba lépjenek a céggel. Ez pedig rontja a weboldal hitelességét. Ilyenkor ugyanis felteszik a kérdést a felhasználók, hogy „miért is rejtőzködik ez a cég?” A könnyen hozzáférhető kapcsolati adatok hiánya kételyeket ébreszt bennük, és ezért inkább egy másik, megbízhatóbbnak tűnő céget keresnek fel.
Ezért jól teszed, ha minden aloldaladon jól láthatóan feltünteted a kapcsolati információkat. Emellett legyen egy külön kapcsolat oldalad is, annak ellenére, hogy ma már eléggé bevett megoldás a kapcsolati információk megjelenítése a láblécben.
A színek zsúfolttá teszik a weboldalt, ha túl sok van belőlük. Érdemes kettő-négy színt használni csak a weboldalon, és arra is figyelni, hogy a betűk hogyan mutatnak ezekre a színekre helyezve.
Ez az a szín, melyet #0000000 színkóddal jelölünk. Habár a fekete mindenhez megy, ilyenkor nem a száz százalékos, tiszta feketéről van szó. A tiszta fekete gyakran túl nyomasztó, és a valóságban semmi sem száz százalékos fekete, sem egy fekete színű haj, sem a szén, sem az éjszaka. És mivel a valóságban nagyon ritkán találkozunk teljesen fekete színnel, így az agyunk sem igazán szokott hozzá a látványához. Ezért érdemes árnyalni a feketénket a weboldalunkon. Például egy olyan szín, mint a #1111111 sokkal kellemesebb a szemnek.
A piros és a zöld színek soha ne jelenjenek meg úgy, hogy nincs egy szín, mely elválasztja őket. Ennek egyik oka a deuteranopia, mely a színtévesztés egyik típusa, amikor is nehéz különbséget tenni a piros és a zöld között. Ugyanakkor van egy másik, sokkal nyilvánvalóbb oka is: a piros jelzi a nemet, azaz a tilost, míg a zöld az igent, a szabad utat, így ha közvetlenül egymás mellé kerülnek, akkor konfliktust okozhatnak a szemlélőben.
A neonszínek a webdesignban riasztóak és idegesítőek, annak ellenére, hogy lehetnek szépek, vibrálók, vonzók egy műalkotáson vagy illusztrációnál. Vagyis használni képeknél lehet őket, de kerüljük a megjelenítésüket a weboldal egyes elemeinél, a szövegeknél, mert zavarja a felhasználók szemét.
Ez a hiba egyre gyakrabban előfordul a nagy háttérképek elterjedésével. Nyilván remek megoldás egy nagy képpel bemutatkozni a weboldaladon, de legyél nagyon óvatos a színekkel, amikor a háttérképre szöveget helyezel!
Nem arról van szó, hogy soha ne használj élénk színeket a weboldaladon, de kerüld el túlzásba vitt alkalmazásukat! Ha véletlenül már rátévedtél volna erre az útra, akkor át kellene gondolnod a kialakult helyzetet egyfajta minimalista és az olvashatóságot is figyelembe vevő megközelítéssel. Ha túl sok erőteljes, kontrasztos színt használsz egymás mellett, akkor az megzavarja a felhasználók szemét és agyát.
A CTA linkre fel kell hívni a figyelmet, aminek a legegyszerűbb módja, ha az alkalmazott szín elüt a többi színtől. Sokszor előfordul ugyanakkor, hogy a designerek ezt nem vállalják be, hanem az oldal színei közül választanak a call to action gombhoz is színt.
Egyre több weboldalon találkozunk óriási háttérképekkel, és mind több kép használatával. Ahhoz azonban, hogy ebből a trendből a legtöbbet kihozhassuk, oda kell figyelni néhány dologra azon túl, hogy mennyire kifejező vagy egyszerűen szép is az a fotó, amit a weboldalunkra feltöltöttünk. A weboldal-tulajdonosok számtalan hibát elkövethetnek fotók használatánál a weboldalaikon, akár technikait, akár minőségbelit. Ezekbe a csapdákba azonban nem muszáj beleesnünk.
Habár a képek nagy hatással vannak az emberekre, ha túl sokat zsúfolunk belőlük egy oldalra, akkor csak összezavarjuk a látogatót. Arról nem is beszélve, hogy mivel a képeknek méretük is van, lassítják az oldal betöltési sebességét. A képeknek az a feladatuk, hogy illusztrációként, magyarázó eszközként szolgáljanak a különféle termékek és szolgáltatások mellett, nem pedig dekorációs célból foglalják a helyet az oldalon.
A nagy méretű képek miatt lassan töltődik be a weboldal, ami nem jó sem a felhasználók, sem a SEO szempontjából. Gyakran nem is vagyunk tudatában annak, hogy mekkora fájlméretű képekkel van tele a webolalunk, úgyhogy ezt érdemes ellenőrizni. Figyelni kell arra, hogy a kép ne legyen nagyobb, mint ami szükséges, valamint a megfelelő fájlformátumra és a tömörítésre.
Esztétikai szempontból és méret miatt is fontos, hogy feltöltés előtt megvágjuk a fotóinkat.
A thumbnaileknél általában a frissítésükkel és a minőségükkel szokott hiba lenni, vagyis, ha változik a weboldal, akkor ezek aktualizálására is figyelni kell, valamint elkerülni a nagyon rossz minőséget.
A keresők egyelőre nem értelmezik magukat a képeket, csak a hozzájuk tartozó szövegeket, melyekkel meghatározzuk, hogy mi látható a képen. Ezek a szavak a kép fájlnevében, címében, alt tagjében szerepeljenek.
Időnként érdemes ellenőrizni, hogy valamilyen, az oldalon bekövetkezett változtatás hatására nem torzultak-e a képek.
Erre szolgálnak a reszponzív designnál alkalmazott médialekérdezések, melyek segítségével mindig optimálisan igazodik a kép is, és amelynek működését érdemes tesztelni is különböző eszközökön.
Amikor a különböző képméretek és a médialekérdezések meghatározásáról van szó, akkor a retina kijelzők felbontását is vegyük figyelembe.
Könnyű megoldás, azonban weboldalunk képei közé nem szerencsés olyan stock fotókat válogatni, melyek már számtalan helyen megjelentek a weben vagy pedig túlságosan semmitmondóak, átlagosak. Érdemes arra is törekedni, hogy képválasztásunk eredeti legyen, eltérjen a versenytársakétól. A legjobb megoldás pedig az, ha egy fotóssal készíttetjük el a képeket.
Jól írni nehéz, ugyanakkor mindenképpen szükség van szöveges tartalomra a weben. Különösen akkor, ha valamit el akarunk adni, egy könnyen olvasható, jól érthető, hibátlan szövegnek kell megjelennie a weboldalunkon. Ennek ellenére nagyon gyakran futhatunk bele olyan weboldalakba, melyek tele vannak furcsa mondatokkal, helyesírási hibák sokaságával. Hasznos, ha egy valóban hozzáértő személy írja a weboldal szövegét, vagy legalábbis elolvassa azt, és kijavítja a hibákat.
Az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy a látogatókat távozásra bírjuk a weboldalunkról, amikor ott is hosszú szövegeket jelenítünk meg, ahol vizuális elemeket kellene használni. Fontos tehát a megfelelő egyensúly kialakítása a szöveges és a vizuális tartalom között.
Teljesen mindegy, hogy mennyire jó a szöveg a weboldaladon, ha azt nem lehet elolvasni. Az olvashatóságot több tényező befolyásolja, ugyanakkor az olvashatóság jelentősen befolyásolja azt a képet, ami a látogatóban kialakul a márkádról. Ezért jó, ha figyelsz a sortávolságokra, a betűk méretére és típusára.
Hiba az is, ha túl hosszú sorokat használsz, pedig az ideális sor-hossz 45-75 karakter lenne. A másik tényező az olvashatóságnál, hogy nem elég, ha teszik neked egy háttérszín vagy háttérkép és van egy adott színed, mellyel a szövegeket írod. A kettőnek ugyanis összhangban kell lennie, különben a szöveg olvashatatlan lesz.
Habár elsőre talán nem látszik túl fontosnak, de ha túl kicsi a távolság a betűk között, akkor a szavak rendetlennek látszanak, és nehezebb őket olvasni. Ha megfelelő a betűk közötti távolság, akkor máris egy kellemes, vizuálisan rendezettebb képet nyújtó szöveget látunk.
Túl sok középre igazított szöveg esetén egyrészt rendezetlennek fog hatni az oldalunk, mivel a sorszélek mindkét oldalon hullámoznak, másrészt pedig nehezebb is olvasni. Az embereknek ugyanis ilyenkor jóval nagyobb erőfeszítés megtalálni azt, hogy melyik sor hol kezdődik. A középre igazítást hagyjuk meg a címsoroknak és a szövegbeli rövid soroknak, ha szükséges.
A túl kicsi sortávolság miatt zsúfoltnak és zavarosnak fog tűnni a szöveg, és az egész weboldaldesignt tönkreteheti. Természetesen ez függ a betűmérettől és a szöveg szélességétől is.
Egy tanulmány szerint az optimális az 50-60 karakteres szélesség, de 75 karakterig még elfogadható. Az oka, hogy a hosszú sorokat nehezebb olvasni, viszont az ennél rövidebbeket idegesítő.
A helyzet az, hogy ahogy teltek-múltak az évek, úgy lettek egyre nagyobbak a weboldalakon használt betűk. Különösen a címeknél, melyekkel fel kell hívni az emberek figyelmét, akik egyébként csak 28 százalékát olvassák el a weboldalon elhelyezett szövegünknek. A korábbi 12 px-es szövegtörzs helyett most már a minimum inkább a 14 px, de akár a 18 px-et is megkockáztathatjuk, különösen ha sok a szöveg az oldalon.
Persze nem mindegy, hogy melyik betűtípust használod, mert a méretet és az olvashatóságot ez is befolyásolja, illetve azt is tartsd észben, hogy vannak olyan betűtípusok, melyek inkább kisebb méretű megjelenésre alkalmasak, míg más betűtípusok nagy méretben hatásosak. Emellett persze a sorok közötti távolság is legalább olyan fontos, mint a betűméret.
Jelentős részben a megfelelő kontraszt felel azért, hogy egy szöveg olvasható legyen. Gond akkor van, amikor világos betűket teszünk egy világos háttérre, vagy sötét betűket egy sötét háttérre. Ehelyett használjunk inkább kontrasztos megoldást, hogy olvasható legyen a szöveg. Ha bizonytalan vagy egy háttérszín és egy betűszín párosításával kapcsolatban, akkor a legjobb, ha maradsz az alapvető és nem véletlenül elterjedt világos háttér – sötét betű párosnál. Segíthetnek azonban a megfelelő színek kiválasztásánál az olyan webes alkalmazások is, mint például a WebAIM Color Contrast Checker.
Ha valamit ki akarunk emelni egy weboldalon, akkor alkalmazhatunk eltérő színt, betűtípust, hátteret, méretet, formát. Ezekkel azonban csínján kell bánni, mert zavaró és nyugtalanító lehet a végeredmény az emberek számára. A laikusoknál általános tendencia, hogy túl sok betűtípust használnak egy oldalon és azokat rosszul kombinálják. Ez azonban rendezetlenné, amatőrré teszi az egész designt. A betűtípusok száma legfeljebb kettő-három legyen, és illeszkedjenek a témához. (A betűtípusokról itt írtunk korábban részletesen.) Ha túl sok betűtípust használsz, az az egész designt tönkreteheti.
A jó designerek sokszor többféle betűtípussal dolgoznak egy weboldalon, azaz például a cím és a kenyérszöveg más és más betűtípussal íródik. A megfelelő párosítás azonban nem egyszerű feladat, nem véletlenül foglalkoztunk azzal a kérdéssel külön a blogban, hogy hogyan válasszunk és kombináljunk betűtípusokat a weboldalunkon.
Gyakori hiba az is, hogy túl kicsi a különbség a cím és a kenyérszöveg betűtípusai között. Az általában nem elég, ha egyszerűen csak nagyobbra vesszük a cím betűméretét. Ezért próbálj ki egy félkövér megoldást a címben, vagy más módon – például más betűtípussal – tedd vizuálisan is nyilvánvalóvá a címsor fontosságát! Ezzel állítod be a szöveg hierarchiáját és vezeted a látogatók tekintetét a weboldalon.
Egyediségre lehet törekedni a díszes, egyedi betűtípusokkal, azonban az egyik legnagyobb probléma velük az, hogy olvashatatlanok. A felhasználókat pedig általában a weboldalon található tartalom érdekli, és nem a betűtípusok különlegessége.
Emellett az a veszély is gyakran felmerül, hogy a különleges betűtípusok egész más üzenetet hordoznak, mint a tartalmunk, a kettő nincs összhangban, ami zavart kelt a látogatóban. Érdemes tehát megmaradni a megszokott, jól olvasható, egyszerű betűtípusoknál.
A legtöbb betűtípus általában úgy jó, ahogy van. Ha egy betűtípus nem működik az oldaladon, akkor ne azzal próbálkozz, hogy árnyékolást adsz neki, hanem azzal, hogy keresel a designhoz jól passzoló betűtípust, illetve kontrasztot. Nagyon gyakran ugyanis a nem megfelelő kontraszt miatt kerül egy szövegre árnyék, holott a kontrasztot kellene fokozni (ahogy arra már az előbb is utaltunk). A betűk árnyékolása pedig csak addig a pontig megfelelő, amíg a felhasználók gyakorlatilag észre sem veszik. Ha már látod az árnyékot egy szövegelemnél, akkor az már túl nagy vagy túl sötét.
Ha sok dőlt, vastag vagy nagybetűt használsz, akkor a szöveged sokkal zsúfoltabbnak fog tűnni, mint egyébként. Ez pedig gondot jelent az olvashatóságnál. Amikor úgy érzed, hogy szeretnél valami kiemelni a szövegen belül, akkor ne egyből a vastagíts, hanem gondold végig, milyen egyéb lehetőségek vannak erre. Természetesen azzal nincs gond, ha csak időnként veted be ezeket a technikákat, de nem szabad leterhelni velük a designt.
Minél több a szöveged, annál fontosabb, hogy úgy rendezd azt el, hogy jól olvasható, illetve könnyen átfutható legyen. Soronként 40-60 karaktert célozz be (kisebb kijelzőn kevesebb kell). A középre rendezett szövegek nehezebben olvashatók, így inkább csak a címeknél használd. A sorkizárt elrendezés ugyancsak nehezíti az olvasást. Figyelj arra, hogy a bekezdések rövidek és jól áttekinthetők legyenek, valamint használj felsorolásokat.
Egy túlbonyolított és logikátlan felépítés miatt csalódottak vagy idegesek lesznek a látogatók. Egyértelművé kell tenni számukra, hogy hol tartózkodnak az oldalon, és mi a következő lépés, amit vársz tőlük. A fő navigációs linkeket ne rejtsd el, hanem tedd jól láthatóvá az oldal központi részén, egy csoportban elhelyezve, és megnevezésük is legyen teljesen egyértelmű!
Néhány designer vagy éppen weboldaltulajdonos az aloldalak egyedi elnevezéseivel próbál meg kreatív lenni. Navigációval foglalkozó cikkünkben már elég alaposan kiveséztük, hogy milyen szöveget érdemes a menüpontokba írni. Nem jó megoldás, amikor annyira eredetiek akarunk lenni, hogy a látogató számára dekódolhatatlan menüpontokat kínálunk fel az egyezményes, már megszokott elnevezések helyett.
Régen a weboldalak megpróbáltak mindent a hajtás fölé zsúfolni, mert ez tűnt a leghatékonyabb megoldásnak. Ezek a napok azonban már elmúltak, mégis sok weboldalnál találkozhatunk ezzel a hibával. De mi ezzel a gond? A weboldal adott esetben tele van zsúfolva mindenféle menüpontokkal, kattintható elemekkel, képekkel, logókkal és színekkel, amitől a felhasználó csak megzavarodik. Habár a hajtás feletti rész továbbra is fontos, azonban az itt szereplő webdesign elemekkel csak annyit kell elérned, hogy a felhasználók lejjebb görgessenek a weboldalon.
A legtöbb weboldal fontos információk hatalmas mennyiségét rejti, melyeket azonban meg is kell találni rajta. Ezért van szükség minden weboldalon egy jól működő keresőre. Ha ez hiányzik, akkor a látogatók sok esetben nem találják meg az őket érdeklő információkat, tehát romlik a weboldal használhatósága.
Többszintes navigáció kialakítására általában akkor kerül sor, amikor az oldalon egy összetettebb hierarchiába rendeződik a tartalom. Ilyenkor, ha a legördülő menüben rámegyünk az egérrel egy menüpontra, akkor kinyílik egy újabb menüsor. Ha az a célod, hogy leegyszerűsítsd a webodalad a könnyebb használhatóság érdekében, akkor ne többszintes, lenyíló menüsorokat alkoss, hanem gondold át a weboldal felépítését!
Annál is inkább, mivel a felhasználóknak a többszintes, kinyíló menük használata meglehetősen kényelmetlen, különösen abban a pillanatban, amikor végre ráakadnak az őket érdeklő menüpontra, azonban túlhúzzák rajta az egeret, így az egész menürendszer becsukódik, és kezdhetik a műveletet elölről. És akkor most a mobil-megjelenésnél okozott problémákat még nem is említettük.
A weboldal alján elhelyezett oldaltérképként funkcionáló linkek sokat segíthetnek a látogatók tájékozódásában. Nem is ezzel van a gond, hanem azzal, ha olyan aloldalak linkjei jelennek meg néha itt, melyek más módon nem érhetők el. Ilyenkor fennáll annak veszélye is, hogy a gyakran visszatérő látogatók úgy kezdik a navigálást az oldalon, hogy egyből a lábléchez gördítenek. Ugyanakkor a láblécben kontextusukból kiemelve jelennek meg ezek a linkek, listaként felsorolva, ami nem segíti elő a kattintást. Ha ilyen linkjeid vannak, akkor tervezd újra a navigációt, vagy gondold át a weboldal felépítését!
Ti is elkövetitek ezen hibák valamelyikét? Ha nem is értetek mindegyikkel egyet, azért érdemes elgondolkodni, hogy érvényesek-e a kritikai észrevételek.
Normál esetben a kapcsolatfelvételi lehetőségeknek minden egyes weboldal fejlécében vagy a láblécében szerepelniük kell. Sokszor azonban ezen információk megjelenítésére nem fordítanak kellő figyelmet, és egy olyan oldalra helyezik az infókat, melyet alig lehet megtalálni. Ez nem csak idegesíti a látogatót, amikor kapcsolatba akar kerülni az adott céggel, hanem rontja a hitelességet is.
Ezeket a keresőmotorok nem tudják olvasni, vagyis kép-formában ne adjunk szöveges infót.
Nem egy újdonság, de fontos dolog a használhatóság és a Google szempontjából is. Korábban itt írtunk a breadcrumbs használatának fontosságáról.
Az még nem elég, hogy szép, gyors és reszponzív a webáruházad. Figyelembe kell venned a felhasználókat is. Mert a UX határozza meg, hogy a látogatókból vevők lesznek-e. A vásárlók 85 százaléka akár 25 százalékkal többet is hajlandó kiadni egy jobb felhasználói élményért. Így tekints ezentúl a webáruházad designjának optimalizálására. De mik azok a hibák, melyeket a webáruházak olyan gyakran elkövetnek?
A navigáció központi kérdés a UX-ben. Ahhoz, hogy az embereket hatékonyan mozgassuk a különböző kategória- és termékoldalak között, át kell gondolni az információs architektúrát, a kattintási folyamatot. A menü célja az, hogy segítse az embereknek megtalálni azt, amit keresnek, nem pedig az, hogy szép legyen.
Ezért a legfontosabb az, hogy a menü egyszerű legyen, a kategóriarendszer logikus felépítésű, és hogy a termékek több kategória alatt is megjelenjenek. Ugyanis ha valaki hótaposót keres, akkor lehet, hogy a cipők között, de lehet, hogy a téli felszerelés kategóriájában néz körül. Ha nagyon sok alkategóriád van, akkor használhatsz többhasábos lenyíló menüket is.
A vásárlók közül sokan használják elsődleges navigációs eszközként a keresőt. Habár a számok eltérőek a különböző kutatásokban, de valahol 30-83 százalék között alakul az arányuk. Annál is inkább érdemes figyelni a keresőre, mert egy tanulmány szerint, aki keresőből érkezik egy termékhez, kétszer nagyobb eséllyel vásárol.
Gyakori hiba, hogy a webáruházak keresője nem keres terméknévre, típusra. Pedig, ha valaki tudja a pontos típust, akkor valószínűleg komolyan gondolja a vásárlást. Emellett figyelni kell arra is, hogy kereső könnyen észrevehető legyen, vagyis a kontrasztot és a méretet is jól kell beállítani.
A tesztek általában azt mutatják, hogy a sliderek használata nem túl szerencsés a webáruházaknál. Ennek oka többek között, hogy egy automatikusan mozgó slider kognitív terhelést okoz a felhasználóknak, megzavarja őket. Sokszor reklámnak nézik, és ezért nem kattintanak, de az is jellemző, hogy a tartalmuk sokszor nem elég releváns és fókuszált. De azt se felejtsük el, hogy mobilon ritkán jelennek meg jól.
Lehet, hogy a slider csak a határozatlanságod következménye, mert nem tudod eldönteni, hogy mi a legfontosabb, túl sok dolgot akarsz a felhasználó számára megmutatni. Ehelyett egy olyan háttérképet és üzenetet kell kitalálnod, ami az ideális ügyfélhez szól, valamint el kell helyezned rajta egy call to actiont, ami ráveszi őt a kattintásra.
Egy vizsgálat szerint általában 4,5 interakció előz meg egy konverziót. Az emberek előbb felfedezik a weboldalad, és nem adják oda mindjárt a bankkártyszámukat. Ha viszont azt akarod, hogy a felhasználók visszatérjenek a weboldaladra, meg kell szerezned az e-mail címüket, vagy elérni, hogy regisztráljanak. Itt merül fel a rosszul felépített, túlkomplikált űrlapok problémája.
A megoldást az egyszerűbb űrlapok jelentik, kevesebb mezővel. Ezek általában jobb eredményeket hoznak. Fontosak azonban a gombok is, azok kontrasztja, vagyis hogy mennyire emelkednek ki a háttérből. Érdemes elkerülni az olyan általános CTA-szövegeket a gomboknál, mint például “Feliratkozom”. Világossá kell tenni azokat az előnyöket is, melyek egy esetleges feliratkozással járhatnak, például “Kérem az 1000 forintos kuponomat!” szöveg egészen konkrét ebből a szempontból. És hogy milyen legyen egy jó űrlap, arról itt írtunk bővebben.
Akadnak olyan webáruházak, melyek valami oknál fogva rejtegetik a vásárlók elől azt a lehetőséget, hogy az adott terméket megvásárolhatják. Ha valaki nem látja meg egyből ezt a gombot, akkor gondolhatja azt, hogy a termék nem rendelhető, mert kifogyott a készlet. Logikus, ha addig nem jelenik meg ez a gomb, amíg valaki ki nem választja a megfelelő méretet, színt, azonban mindez bizonytalanságot kelt a vásárlókban, ez pedig csökkenti a bizalmat.
Ezért semmiképpen ne tedd láthatatlanná ezt a gombot. Ha esetleg további pontosítás szükséges ahhoz, hogy a felhasználó rákattinthasson, akkor jelenítsd meg szürkével, és jelezd, hogy mit kell még beállítania a vevőnek. Amint ezt beállította, megváltozhat a gomb színe is, jelezve, hogy már kosárba tehető a termék.
A felhasználók a webáruházakban alapvetően a képek alapján tájékozódnak, mivel nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket, mint a fizikailag létező áruházakban. Ezért oda kell figyelned arra, hogy a termékfotók a lehető legjobb minőségűek legyenek. Használj fehér hátteret, többféle szögből mutasd meg a terméket, és legyen nagyítási lehetőség is!
Sokan még mindig asztali gépekben gondolkodnak, pedig ma már a mobilkorszakban élünk, ahol az emberek már vásárlásra is használják a mobiljukat. Nem jó tehát desktopra méretezett kattintható elemeket használni a mobilos oldalokon. A konverziós arányodat javítod azzal, hogy ujj-baráttá teszed a weboldalad.
Ha egy webáruházban nem láthatók tisztán és világosan a vásárlási információk és a kapcsolati adatok, az olyan, mint ha egy üzletben nem lenne eladó. Ha a fiatal korosztálynak kínálsz termékeket, akkor egy élő chat a legjobb megoldás, mivel 60 százalékuk már ezt a kommunikációs módot preferálja, nem az e-mailt vagy a telefont.
Mivel a webdesign készítése során elkövetett hibák eredménye mindaz, amit az előbbiekben felsoroltunk, ezért érdemes áttekinteni, hogy miből is erednek.
Miért is lenne szükségünk prototípusra, amikor elkészíthetjük a kész webdesign, és mindjárt tesztelhetjük is élesben a piacon? Lehet, hogy Te is így gondolkodsz, de ezzel a saját helyzeted nehezíted. Ha így kerül ki egy termék, majd hamarosan kiderül, hogy változtatni kell rajta, akkor az sokkal költségesebb és nehezebb lesz, mintha már a prototípus fázisban megtörtént volna. Hiszen nem mindegy, hogy egy éles, már működő weboldalt kell módosítani, vagy csak egy papíron létező, esetleg digitális prototípust.
A prototípusok ugyanis segítenek a termék tesztelésénél még az indulást megelőzően. A teszteket persze valós felhasználókkal kell elvégezni. Az Nielsen Norman Group szerint, ha 5 felhasználóval tesztelsz egy terméket, az már a használhatósági problémák 85 százalékára fényt derít.
Gyakran előfordul, hogy egy weboldaltulajdonos vagy egy designer teljesen beleszeret egy általa elképzelt vagy elkészített designba. Amikor azonban túlságosan ragaszkodsz egy elképzeléshez, akkor nehéz lesz később változtatni rajta, ha szükséges. Ilyenkor nem érted a weboldallal kritikát, személyed elleni támadásnak érzed. A designnal kapcsolatos döntések viszont ebben az esetben elfogultak. Ilyenkor csak azokat a véleményeket vagy hajlandó meghallani, melyek megerősítenek az elképzeléseidben.
Erre is a tesztek kínálnak megoldást. A legjobb mód, hogy az elfogultság megszűnjön, ha látod, hogy miként vélekednek, miként tudják – vagy épp nem tudják – használni a terméked az emberek. Azt is segít megértetni, hogy a weboldalt az embereknek hozod létre, nem pedig magadnak.
Mindenki feltételezésekkel indul neki a weboldaltervezésnek. Feltételezed, hogy mi kell a felhasználóknak, mi az, ami jobbá teszi az életüket. Máshogy persze nem is megy, a gond akkor jelentkezik, ha ezekből a feltételezésekből nem engedsz a későbbiekben sem. A különféle design-döntéseket ellenőrizni kell. Vagyis minden felételezésedet tesztekkel kell tudnod igazolni.
Teljesen mindegy, hogy egy csak egy redesignt végzel egy már meglévő terméken, vagy egy teljesen új weboldalt készít, minden esetben be kellene vonni a felhasználókat a tervezésbe. A rossz design annak az eredménye, hogy nem pontosan ismered a felhasználók igényeit a termékeddel kapcsolatban.
A legtöbben úgy gondolják, hogy egy weboldal tervezése egy ötletből indul ki, mely aztán az élesítésnél éri el célját. Ilyenkor meghatároznak egy célt a folyamat elején, majd arra törekszenek, hogy egy terméket készítsenek, mely ennek a célnak megfelel.
Nyilván célok kellenek, ezek azonban menet közben változhatnak. A weboldal készítése során ki kell próbálnod eltérő megközelítéseket, mielőtt leteszed a voksod egy megoldást mellett, mely a legjobb lesz a felhasználók számára. A cél tehát a munka közben megváltozhat, és ez csak a weboldal előnyére fog válni.
Sokan úgy gondolnak a weboldalukra, hogy annak megtervezése során valami eredetit, különlegeset akarnak készíteni, ami eltér a sok unalmas és egyforma weboldaltól. Ez azonban hibás hozzáállás. Ugyanis, ha egy termék eltér a már megszokottól, akkor annak használatát meg kell tanulniuk a felhasználóknak. Mai, felgyorsult világunkban azonban az embereknek sem kedvük, sem idejük nincs arra, hogy új dolgokat tanuljanak meg. Egyszerűen a céljukat akarják elérni, különösebb komplikációk nélkül. Sokkal biztonságosabb megoldás tehát, ha egy megszokott, az emberek nagy része számára már ismerős designt készítesz. Ez működik majd a leghatékonyabban.
Ha a Te weboldaladon az előbb felsoroltak közül több hiba is előfordul, akkor talán nem is tudjátok, hogy hova kapjatok először, mivel kezdjétek a weboldalatok rendbe tételét. Ezért itt vannak összefoglalva a legfontosabb teendők, és hogy hol van az a pont, amikor egyszerűbb kidobni a régi, rossz designt és egy új, jól működőre cserélni.
Ahogy korábban már mondtuk, sokszor az a gond egy webdesignnál, hogy túl sok betűtípust alkalmaz, vagy azokat rosszul. Ilyenkor a designhoz igazodva esetleg le kell cserélni az egész tipográfiát. Nyilván, ha vannak már általad használt, bevált betűtípusok, akkor azokat érdemes vagy kell jól alkalmazni. Mindenesetre ezzel a ponttal érdemes kezdeni.
Az egyik legnagyobb design-probléma, hogy túlzsúfolt egy oldal, túl sok az információ egy adott területen. Ezt több whitespace használatával lehet orvosolni. Ennek érdekében lehet, hogy bizonyos elemeket el kell távolítani, vagy csökkenteni kell a méretüket. A lényeg, hogy alakíts ki megfelelő teret az egyes elemek körül és a széleknél!
A silány minőségű képektől szabadulj meg, legyenek azok akár gyenge felbontásúak vagy egyszerűen csak agyonhasznált stockfotók. Ha nincsenek jó fotóid, akkor megfontolhatod az ezek nélküli minimalista designt is. Annak viszont nincs sok értelme, hogy a rossz képeket próbálj meg javítgatni.
Gyakran egy design attól lesz rossz, hogy túl sok színt használnak benne. Pedig elegendő egy domináns és egy másodlagos szín használata, valamint egy harmadik a szövegeknek. A fekete és fehér párosítással vagy a semleges színeket tartalmazó színsémákkal nagyon nem lehet melléfogni. Az erős színek főleg akkor jók, ha valamire fel akarjuk hívni a figyelmet.
Ha bizonytalan vagy, akkor válts flatre! Ez a megoldás egyszerűen hangzik, de csodákat tehet, mivel egyszerre eltávolítja az összes túldesignolt elemet. Minél több felesleget tudsz eltüntetni a weboldalról, annál jobb lesz a design.
Nos, néha előfordul, hogy egy designnal már nem lehet mit kezdeni, vagy nem éri meg az erőfeszítést. Ilyenkor egyszerűen be kell vallani, hogy gyorsabb és olcsóbb megoldás, ha elölről kezded az egészet!
Az előbbiek alapján úgy tűnhet, hogy ha minden hibát kiküszöbölsz, elérhető a tökéletesen hibátlan design. Ilyen azonban nincs. Antoine Valot szedett össze néhány saját élményeken alapuló tapasztalatot felhasználókkal, felhasználói élménnyel, designnal kapcsolatban. Mint mediumos bejegyzésében írja, sok minden tanult elméletben a UX-ről, azonban az a néhány gondolat, amit bejegyzésében megosztott a közönséggel, száz százalékosan a tapasztalatain alapul. Azokon a hibákon, melyeket az elmúlt 20 évben követett el.
Indul az egész négy igazsággal a designnal kapcsolatban. Mindjárt az első azt mondja ki, hogy
Véleménye szerint a felhasználókat egyáltalán nem érdekli, hogy Te milyen jelentést tulajdonítasz az egyes színeknek. Lehet, hogy a zöld azt jelenti számodra, hogy “jó”, de másnak, egy másik kijelzőn mindössze annyit, hogy olvashatatlan. A lényeg az, hogy mindenki teljesen egyéni módon látja a színeket, már ha egyáltalán.
Néhányan szeretnek bizonyos színeket, más színeket pedig utálnak, és ez nagyrészt megjósolhatatlan. Ebben a játékban nem tudsz győzni. Mindössze annyit tudsz kommunikálni egy színnel, hogy valaminek van valamilyen színe. Egy másik szín ebben az esetben pusztán annyit jelent, hogy a dolog nem ugyanaz, mint az előbbi. A szürke arra utal, hogy valami nem működik, míg a piros arra, hogy a designer utál téged, és csak fel akar idegesíteni.
A következő keserű tapasztalat, hogy az embereket nem érdeklik, hogy milyenek az ikonjaid vagy miként címkézed őket. Akár minden nap újratervezheted őket, senkit sem fog érdekelni. Ugyanakkor viszont az nagyon érzékenyen érinti az embereket, ha a megszokott pozícióból elmozgatod őket. Ezzel igazi, mély, égető gyűlöletet válthatsz ki az emberekből – összegzi a lényeget.
Te sem olvasod el ezt a mondatot. Ha igen, akkor valószínűleg nem első alkalommal látod már ezt a bejegyzést. Egy pillantást vetsz a címre, aztán az alcímekre, de a többit csak átugrod. Ha ez igaz, akkor miért írjuk a használati utasításokat? Miért vannak hosszú bekezdések a felületen? Miért teszünk úgy, mintha a használati utasítások vagy a gyakran ismételt kérdések megválaszolása hatékony megoldás lenne a usability problémákra? A válasz: azért mert lusták vagyunk. A felhasználók túl lusták ahhoz, hogy olvassanak, a designerek pedig túl lusták ahhoz, hogy ne írjanak.
Ne legyél büszke a navigációdra vagy az információs architektúrádra. Ha van egy kiemelkedő navigációs felületed, akkor már úton is vagy a szakadék felé. A feladatot az lenne, hogy segítsd az embereket elérni a céljaikat. Egy felületen való navigálás soha sem célja a felhasználóknak. Ha jól csinálnád a dolgod, akkor az applikációdban vagy a weboldaladon mindössze egy dolog lenne. Azt viszont jól csinálná. De Te nem tudod kidobálni a felesleges lehetőségeket, és arra kényszeríted a felhasználókat, hogy ők tegyék meg helyetted. Pedig neked kellene meghoznod a nehéz döntéseket, hogy a felhasználóknak ne kelljen.
Ezután következik néhány igazság a folyamatokkal kapcsolatban. Mégpedig az, hogy nem minden egyformán fontos. Vannak dolgok, melyeket előbb kellene megcsinálni, néhány dologgal többet kellene foglalkozni, és akad néhány dolog, melyekkel viszont egyáltalán.
A szerző véleménye szerint minden projekt esetében a legfontosabb UX-feladat az információs architektúra felépítése. A megoldás ugyanis a tartalom. Ha nem tervezed meg a tartalmat, akkor csak problémákat tervezel magadnak. Ha lorem ipsummal készítesz drótvázakat, akkor visszaélsz a felhasználóid bizalmával, és saját magadat szabotálod. Ha nem tudsz megbirkózni a tartalommal, csak arra figyelsz, hogy dobozokat alkoss, ahová majd valamilyen szöveg kerül, akkor pont azt csinálod, hogy szép dobozokat helyezel a felhasználóid és a céljaik közé. Úgyhogy ezt ne tedd! Tervezd meg a tartalmat!
Mindegy, hogy milyen okos vagy és mennyire jó a felhasználói felületed, egy tíz perces felhasználói teszt fog megmenteni a bukástól. Ha nem csinálsz felhasználói teszteket, akkor hülye vagy – szögezi le a szerző. A tesztek persze nem mentesítenek az alól, hogy okos legyél, keményen dolgozz a részleteken, és hogy végiglépkedj a designfolyamaton. És ez különösen igaz akkor, ha egészen újszerű megoldásokon, termékeken dolgozol. Azért, mert amikor innovációra kerül sor, akkor derül ki, hogy az emberek mennyire átlagosak, szűklátókörűek, rövidlátók, kicsinyesek vagy csak egyszerűen buták szerinted.
És végül néhány igazság a programozókról is. Lehet, hogy azt hiszed, hogy amit a programozók csinálnak egy designnal az nem a Te hibád, pedig de: a Te felelősséged. Akár egy üzenet, amit nem kap meg a címzett, egy design is időpocsékolás, ha nem értik. Meg kell értened a közönséged, és a közönséged a programozók. Úgyhogy nem árt, ha tudod, hogy
A fejlesztők nem nézegetnek jól megtervezett appokat és weboldalakat, hogy ezekből tanulják meg, hogyan kell appokat és weboldalakat készíteni. Azzal töltik az idejüket, hogy demókból és tutorialokból tanuljanak, melyeket más fejlesztők készítettek, akik megpróbáltak elmagyarázni bonyolult dolgokat valóságtól egészen elrugaszkodott példák segítségével.
Ezek a UX legrosszabb gyakorlatát tanítják, mert nem gondolnak arra, hogy a való életben nem érvényesek ezek a példák. Nem gondolnak a UX vonatkozásokra. Egyáltalán nem érdekli őket a felhasználó. Programozók ezrei tanulnak ilyen rosszul tervezett, idióta forgatókönyvek alapján. Aztán megcsinálják a weboldalad néhány gyenge drótváz alapján. Lehet, hogy egy kicsit pontosabbnak kellene lenned a specifikációkban?
A programozók gyakran olyan dolgok miatt aggódnak, melyeket normális ember soha fontolóra nem vesz. Például elhelyezel egy keresztnév mezőt a designban különösebb meggondolás nélkül, viszont a programozónak mindenféle problémái akadnak:
Minden normális ember számára ezek a kérdések teljesen abszurdak, de egy programozó esetében ezek valódi aggodalomra adnak okot. Amit csak azzal lehet kiküszöbölni, ha folyamatosan kapcsolatban vagy velük, és próbálod enyhíteni a bennük lévő feszültséget, hogy mégse siklassák ki az egész designt.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.