Mi az a UX-audit és hogyan zajlik?

A UX-audit az a folyamat, melynek segítségével beazonosíthatók olyan problémák, melyek negatívan befolyásolják a felhasználói élményt a digitális termékeknél, például weboldalaknál és alkalmazásoknál.

Habár az audit még nem jelenti a probléma megoldását, fontos kérdésekre ad választ. Így többek között arra, hogy

  • a weboldal vagy alkalmazás mely elemei okoznak problémát a felhasználóknak, és csökkentik a konverziók számát?
  • Mit mondanak a statisztikák a felhasználói igényekről és viselkedésről?
  • Milyen javításokra lenne szükség az üzleti teljesítmény növeléséhez?

Az Adobe State of Content jelentés szerint a cégek a közönségük elvesztését kockáztatják, amennyiben a weboldaluk lassan töltődik be és nehéz használni. A megkérdezettek 73 százaléka említette a kijelzőn megjelenő tartalom, míg 64 százalék a weboldal designjának fontosságát.

A UX-audit nem csak arra figyel azonban, hogy egy weboldal designja mennyire következetes vagy esztétikus, hanem valamilyen stratégiai elképzelést arról is vázol, hogy miként javítható a cég online jelenléte.

Ki és mikor végezzen UX-auditot?

UX-audit javasolt minden olyan digitális felületeken jelen lévő cég számára, mely javítani szeretné a felhasználói útvonalat a felületén. Azok a cégek, melyeknek saját fejlesztői csapatuk van, benne UX-szakemberekkel, rendszeresen vizsgálják és javítják a weboldalt vagy alkalmazást. Ugyanakkor azoknak a cégeknek, melyek külsősökkel készíttették el a weboldalukat, külön kell keresniük szakértőt UX-auditra.

UX-auditra ugyan bármikor sor kerülhet – tehát például megelőzve a nagyobb problémák kialakulását 2 évente egyszer -, de alapvetően akkor szokott megtörténni, amikor elkészül egy új weboldal vagy pedig redesignon esik át egy már meglévő.

Hogy néz ki a UX-audit folyamata?

Az üzleti célok tisztázása

Mint az előbb már jeleztük, UX-auditot lehet végezni cégen belül vagy külsősök részvételével is. Utóbbi annyiból szerencsésebb, hogy biztosan elfogulatlan elemzést fognak készíteni. Utóbbi esetében viszont első körben mindig meg kell fogalmazni a weboldalt vagy alkalmazást vizsgáló szakemberek számára a cég céljait.

Webáruházaknál ez alapvetően az eladások növelése szokott lenni, ugyanakkor fontos, hogy ez ne csak egy általános, a semmiben lebegő cél legyen, hanem időintervallum és százalékos arány legyen hozzárendelve.

Érdemes azt is megfogalmazni, hogy összességében milyen szerepet játszik a weboldal a céges célok elérésben, és az egyes landing oldalakat tekintve. Fontos, hogy világos legyen, mi számít konverziónak. A név és cím megadása vagy a vásárlás? Ha tudjuk, hogy mit kell elérnie a landing oldalnak, akkor nyer értelmet a tartalmi optimalizálás és a cselekvésre ösztönzők kialakítása.

Ügyfél-célok

A vásárlói personák elkészítése csak az első lépés az ügyfelek megértéséhez vezető úton. Mélyebb szinten meg kell ismerned a problémáikat és, hogy mi mozgatja őket, amikor kattintanak a weboldaladon. Csökkentheted a visszafordulási arányt és többet értékesíthetsz, ha rájössz, hogy mik az ügyfelek rejtett igényei.

Az analitika áttekintése

A számok fontosak, hiszen sokat elárulnak a cég teljesítményéből. De milyen számokról van szó? Elsősorban a konverziós mutatókról, melyek azt jelzik, hogy hány felhasználó tette meg az elvárt cselekvést. Mivel alapvetően minden cégnek egyedi a konverziós aránya, így önmagához képest kell javítani rajta, nem pedig a konkurenciához képest. Ebben elsősorban az A/B tesztek segítenek, melyek révén elérhető az optimális megoldás.

Fontosak az ügyfélszolgálati adatok is, vagyis azok az információk, melyek az ügyfelekkel történő interakciók révén keletkeznek. Ilyenek a visszajelzések is a weboldallal kapcsolatban. Ezek rámutatnak, hogy melyek azok a területek, ahol még nem teljesít jól.

További lényeges adat ezek mellett a forgalom, aktivitás, átlagos munkamenet időtartama, munkamenetenkénti oldallátogatások, kattintás, görgetés.

A vásárlói út és a design összhangja

Fontos megvizsgálni egy weboldal használhatóságát a vásárlói út során, vagyis, hogy a felhasználó képes-e navigálni ezen az úton. Meg kell győződnöd arról, hogy megfelel-e az elvárásoknak és a célközönség igényeinek. Nem szabad elfelejteni, hogy a látogatók eltérőek a használt eszközt, a korukat, a fizikai korlátaikat, a lakóhelyüket, stb. tekintve.

Az UX-audithoz nem árt, ha rendelkezésre áll egy vásárlói út térkép. Ha a felhasználók helyébe képzeled magad, akkor jobban megérted az emberek szándékait, hogy mit akarnak, amikor megérkeznek a weboldaladra, hogyan lépnek kapcsolatba ott az egyes elemekkel.

A megállapítások és a lehetséges megoldások

Az audit során összegyűjtött megfigyeléseket egy lapra kell összegyűjteni, hogy könnyebb legyen rendszerezni és összevetni őket. Ne felejts el egy részt a megoldási javaslatoknak is fenntartani. A legjobb, ha ezek szakaszokra vagy lépésekre vannak bontva, sőt hasznos, ha rendelkezésre áll egy ütemterv is.

Összességében tehát elmondható, hogy egy UX-audit nem egyszerű dolog, időt és pénzt emészt fel, ugyanakkor eredményei gyorsan láthatóvá válnak a bevételek növekedésénél.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020