Mi az a tartalommarketing? És Neked miért lehet hasznos a tartalomkészítés?

Habár a tartalommarketing, content marketing kifejezés már hosszú évek óta velünk él, nagyon sokan nem tudják, hogy pontosan mit értünk alatta. Most megpróbáljuk tisztázni, hogy mi ennek az inbound marketing eszköznek a fogalma, jelentése, miként néz ki a tartalommarketing stratégia, hogy akik eddig is éltek vele, tudatosabban tehessék.

Az elmúlt években, akár már egy évtizedben nagyon sokszor találkozhattunk a tartalommarketing kifejezéssel, sokan azonosították a blogolással, a facebookozással, bekerült a SEO kelléktárába, azaz inkább kiegészítője lett neki. Annak ellenére, hogy használják a technikát, sokan nem tudják, hogy pontosan miről is van szó, honnan jön, hogyan kellene alkalmazni.

A tartalommarketing fogalma, jelentése, Célja

A tartalommarkting fogalma, definíciója röviden ez lehetne: a tartalommarketing tartalmak előállítását, megjelentetését, megosztását jelenti márkánk hírnevének és ismertségének növelése céljából.

A tartalommarketing-tevékenység célja tehát az, hogy az értékesítési tölcsér felső részére potenciális ügyfeleket szállítson. Akikből persze nem feltétlenül lesz valódi vevő. Sokszor mindössze annyi történik, hogy az ide érkező emberek révén olyan kapcsolatokat tudunk kialakítani, melyek által tovább terjednek a tartalmaink.

A tartalommarketing nem csak egy szinonima a blogolásra vagy a Facebook-bejegyzések írására, sőt még csak nem is ezek valamiféle stratégia-kezdeménybe való szervezése. A tartalommarketing arra való, hogy segítse a céged növekedését. Azaz, a tartalommarketing több néhány blogbejegyzésnél és közösségi média posztnál, mivel a stratégiába rendezett tevékenységnek hozzá kell járulni a weboldalad forgalmának növekedéséhez, a közösségi média oldalaid látogatószámának gyarapodásához, az e-mail feliratkozóid táborának növeléséhez, és végül a több eladáshoz. Na de hogyan?

A tartalommarketing megjelenése

Ez egy lényeges rész azok számára, akik még nem tudatosították, hogy az elmúlt évek-évtizedek technikai fejlődése milyen hatással járt a reklámok és a marketing szempontjából. Két évtizeddel korábban még a tévé, a rádió és a sajtó jelentette a fő kommunikációs csatornákat. Ezekre az egyirányú kommunikáció volt jellemző, ahol nem nagyon volt lehetőség interakcióra. Az uralkodó médiumok előtt ülő passzív fogyasztók egyszerűen befogadták a belőlük áradó reklámtömeget, elmenekülni előle nem nagyon tudtak.

Ez volt az úgynevezett push marketing időszaka, mely persze továbbra is él is virul, de kiegészül a pull marketing, illetve inbound marketing megoldásokkal. A web megjelenése ugyanis nagyon komoly változást hozott. A weben az embereknek már sokkal kevésbé volt muszáj megnézniük a reklámokat, beleszaladniuk hirdetésekbe. Vagy legalábbis jóval könnyebben el tudták kerülni őket. Akár azzal, hogy adott weboldalakat, adott tartalmakat nem fogyasztottak – jóval nagyobb az alternatívák köre weboldalakból, mint például televíziócsatornákból -, akár a hirdetésblokkolókkal, melyekkel a statisztikák szerint már a legtöbb ember böngészője fel van vértezve.

A fogyasztói viselkedésben bekövetkezett változás a cégeket is alkalmazkodásra késztette. Most már más eszközökkel kellett meggyőzniük az embereket, például azzal, hogy olyan tartalmat adnak nekik, ami értéket jelentett a számukra. (Az inbound marketing eszközök köre természetesen sokkal bővebb, most azonban maradunk a tartalommarketingnél.) A lényeg viszont az, hogy a push marketing korszakából átléptünk a pull marketing korszakába, mely nevével összhangban nem ráerőltetni akar valamit a fogyasztóra, hanem a fogyasztónak kell mintegy akarnia azt. Az inbound marketing azonban némileg kifinomultabb technikák alkalmazását igényli, mint amilyen a tartalommarketing is.

6 dolog, amit minden cégvezetőnek tudnia kell a tartalommarketingről

1. JÓ TARTALMAT KELL KÉSZÍTENI

A rendszeres posztolás nem elég, a tartalomnak jó minőségűnek kell lennie, és lehetőleg közvetlenül a célközönségedhez kell szólnia. Azért fontos ez, mert számtalan más online tartalommal kell megküzdenie a figyelemért. Kiemelkedőnek, értékesnek kell lennie, ezzel kell meggyőznöd az embereket arról, hogy a Te tartalmaiddal foglalkozzanak.

2. A TARTALOMMARKETING NEM AZ ELADÁSRÓL, HANEM AZ INFORMÁCIÓRÓL SZÓL

Miközben persze egy-egy tartalmad irányulhat arra, hogy az embereket valamilyen terméked vagy szolgáltatásod megrendelésére csábítsd, alapvetően az értékes információk átadásáról szól, nem pedig a direkt eladásokról. Annál is inkább, mert a fogyasztók egyre óvatosabbak azokkal a törekvésekkel szemben, melyekről gyanítják, hogy az eladást célozzák. Könnyen átlátnak az érzelmek kiváltására törekvő, de az értékesítést célzó szövegeken.

Ehelyett a felhasználóknak értékes, őket segítő tartalmakat kell adnod rendszeresen, elsősorban a bizalom fokozása érdekében. Amikor pedig végül venni akarnak valamit, akkor lehet, hogy a Te céged lesz az első, ami az eszükbe jut.

3. FONTOS A SEO MIATT

A legtöbb cégtulajdonos már tisztában van azzal, hogy szükség van a weboldala keresőoptimalizálására annak érdekében, hogy növelje a forgalmát és így az eladásokat. Egy pár éve azonban a SEO már nem működik jó minőségű, folyamatosan frissülő tartalmak nélkül. A cégeknek tehát mindenképpen szükségül van rendszeresen publikált és megosztott tartalmakra a weboldalaikon és közösségi média csatornáikon. A Google pedig egyértelműen a hosszabb és minőségi tartalmakat részesíti előnyben.

4. A TARTALOMMARKETING HOSSZÚ TÁVÚ MUNKA

A tartalommarketing nem egy egyszeri tevékenység, ahogy a marketing többi formája sem. Vagyis az nem megoldás, hogy egy nekirugaszkodással elkészíttetsz egy komolyabb mennyiségű és minőségi tartalmat, majd várod az eredményeket. Ahhoz, hogy a legtöbbet kihozd belőle, azt is meg kell határoznod, hogy az pontosan miként fog illeszkedni az átfogó marketingtervedbe, és hogyan fogod rendszeresen végezni ezt a munkát.

5. A MEGTÉRÜLÉST KI LEHET SZÁMOLNI

Sokan úgy gondolják, hogy a tartalommarketing esetén még azt is lehetetlen megbecsülni, hogy egyáltalán hoz-e bármiféle megtérülést: a marketingesek 22 százaléka nem tudja, miként kalkulálja a tartalommarketingnél a ROI-t, míg további 35 százalék bizonytalan a mérésében. Ez azonban nem azt jelenti, hogy lehetetlen kiszámolni.

A nehézséget az okozza, hogy egy-egy tartalom önmagában még nem ad el semmit, hiszen közvetlenül nem ezt a célt szolgálja, ezért szélesebb perspektívából kell tekinteni a tevékenységre. Végig kell gondolni, hogy miként működik a konverziós tölcsér általában a tartalmak esetében, miként vezet végül megrendeléshez. Amikor a konverziókat számolod, akkor érdemes mellette figyelembe venni az oldallátogatások és közösségi megosztások számát is.

6. VIZUÁLIS TARTALOMRA IS SZÜKSÉG VAN

Miközben egyre több cég egyre jobb a szöveges tartalmak készítésében, addig a vizuális tartalmakat elhanyagolják. Úgy gondolnak a képekre és a videókra, mint a szöveges tartalmak kiegészítőire, holott önmagukban is van erejük. Érdemes figyelembe venni, hogy a

  • képekkel ellátott szöveges tartalmak 94 százalékkal több látogatást hoznak,
  • a vevők 67 százalékának fontos a vásárlási döntés meghozatalánál, hogy milyen minőségű képekkel találkoznak egy webáruházban,
  • a vizuális tartalmak 65 százalékkal nagyobb elköteleződést eredményeznek Facebookon,
  • a képekkel ellátott tweetek 150 százalékkal több megosztást hoznak.

tartalommarketing

Hol jelenjen meg a tartalom?

Miután megértettük a tartalomkészítés fontosságát, érdemes foglalkozni azzal a kérdéssel, hogy akkor hol is tudja az általunk készített tartalom bevonzani a számunkra fontos közönséget. A lehetőségek száma nem csekély a weben:

  • történhet a saját weboldalunkon,
  • mások weboldalain,
  • közösségi média oldalakon.

Azt érdemes választani közülük, melyek esetében a legnagyobb eséllyel találkozhatunk lehetséges ügyfelekkel, vevőkkel. Ezek a csatornák jelentik a content marketinggel foglalkozók számára a legnagyobb értéket. Ezeken a csatornákon az emberek akkor fogyasztják a tartalmainkat, amikor szeretnék, és olyan módon, ahogy az számukra a legjobb. Mi pedig a tartalmaink révén erősíthetjük jelenlétünket a kiválasztott és hatékony közösségi oldalakon, miközben közösségi megjelenésünk javítja a tartalmaink megtérülését (ROI).

A potenciális ügyfelek mellett persze tanácsos megcélozni a médiát, a bloggereket és a véleményvezéreket is, hiszen az ő segítségükkel jelenhetünk meg a web egyéb felületein. Ami további lehetőségekhez vezet, persze csak akkor, ha kellően figyelemfelkeltő és profi a tartalom. De már az is előny, hogy ha ezek a médiaszakemberek legalább a nevünket ismerik, mert ezzel növelhetjük a hitelességünket.

Ami biztosan nem tartalommarketing: a reklám

A tartalommarketing cégünk, márkánk hírnevét és ismertségét hivatott növelni, viszont semmiképpen nem arra való, hogy segítségével hirdessük termékeinket és szolgáltatásainkat.

A Kentico Software egy tanulmányából is az derül ki, hogy az emberek bizalma igen erős a tartalommarketingben, de gyorsan elhalványul, amint a márka eladással próbálkozik a tartalomgyártás helyett, vagy éppen annak keretein belül. A 375 amerikai állampolgár véleményét szondázó tanulmány szerint 74 százalékuk megbízott az úgynevezett edukációs célzatú tartalomban, annak ellenére, hogy az cégektől származott. Ugyanakkor egy olyan blogposzt vagy hírlevél, amelyben a cég egyik terméke is szóba került, hirtelen 29 százalékra ejtette le a tartalom hitelességi faktorát.

Na, persze a hitelesség kérdése nem csak ezen áll vagy bukik, hiszen mint kiderült: az emberek 49 százaléka még arra is képes, hogy ellenőrizze a cég állításait más, külső forrásokat felhasználva. És ha netán arra a következtetésre jutna, hogy valami nincs rendben, akkor 46 százalékuk mindjárt bizalmatlanná válik a céges tartalommal szemben.

Ugyancsak nem tesz jót a hitelességnek, ha a tartalom látványosan egyoldalú, vagy mondjuk a cég próbálja elsumákolni, hogy azt a tartalommarketingesük gyártotta le. A Kentico ügyvezetője, Petr Palas logikusan ebből azt a következtetést vonta le, hogy a tartalommarketing mindig járjon együtt a transzparens marketinggel.

A válaszadók 57 százaléka szerint a hitelességet tovább növeli, ha nevesített források erősítik meg a szövegben szereplő információkat. Ugyanakkor a felmérés azt is megerősítette, hogy a válaszolók 69 százaléka szerint a tartalom sokkal hitelesebbnek tűnt, ha egy családtag vagy barát ajánlotta (azaz mondjuk megosztotta a Facebook-üzenőfalán). És hát persze az olyan szövegeket sem osztják meg túl nagy eséllyel az emberek, melyben egy cég vásárlásra buzdít.

Elsősorban tehát arra kell törekedni, hogy értéket adjunk az embereknek. Amennyiben content marketing tevékenységünk rendszeres, akkor az emberek egy idő után úgy érzik, hogy kapcsolatba kerültek velünk, még akkor is, ha közvetlen interakcióról nincs is szó. Ez pedig elvezet a bizalom kialakulásához. A kapcsolat tehát fontos, és nagyon könnyen lerombolhatjuk azzal, ha elkezdjük ajánlgatni az embereknek a termékeinket és szolgáltatásainkat. Emellett fontos, hogy

  • értékes tartalmakat állítsunk elő,
  • buzdítsuk őket párbeszédre,
  • válaszoljunk a kérdéseikre és
  • segítsünk nekik, ha lehetséges.

Minél inkább figyelembe vesszük ezeket a szempontokat, annál inkább elmélyítjük a kapcsolatunkat a látogatóinkkal.

tartalommarketing stratégia kialakítása

Lehet, hogy még nem tudatosítottad, de ha van már céges blogod, küldesz ki hírleveleket, kezeled a céged Facebook-oldalad, akkor már használod is tartalommarketinget. Vagyis ha nem is vagy tudatában annak, hogy tulajdonképpen tartalommarkteinges munkát végzel, azt akkor is tudod, hogy az előbb felsorolt eszközök hozzájárulnak a forgalmad és az eladásaid növeléséhez.

Ezt már csak egy tartalommarketing stratégiába kell foglalni, melyhez tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Milyen célokat akarok elérni a különböző tartalmak készítésével?
  • Honnan fogom tudni, hogy elértem ezeket a célokat?
  • Milyen csatornákat fogok használni, hogy elérjem a célpiacomat?
  • Ki a felelős a tartalom előállításáért és terjesztéséért?
  • Milyen gyakran fogok tartalmat készíteni vagy készíttetni és közzétenni a különböző csatornákon?

A tartalomkészítés folyamata 7 lépésben

A tartalomnak nem sok értelme van, ha nem jut el a megfelelő közönséghez, nincs a maximális hatás elérése érdekében optimalizálva, és nem méred a vele elért üzleti eredményeid. Szükség van arra, hogy a tartalmaid kereső-barátak legyenek és megfelelően igazodjanak a vásárlói útvonalhoz.

1. ÉRTSD MEG A KÖZÖNSÉGED!

A B2B cégek által gyártott tartalom 60-70 százalékát senki sem olvassa. Ezért mielőtt belevágnál a tartalomkészítésbe, gondold át, hogy kinek és miért írsz vagy készítesz képeket, videókat. Jó kiindulási pont, ha elemzed a már meglévő tartalmaidat, mert így látod, hogy ezek közül melyekre reagál a közönséged. Ezzel párhuzamosan készítsd el a vevői perszonáidat, melyek segítenek abban, hogy a tartalmaid találkozzanak a közönség igényeivel!

2. ELEMEZD A KONKURENCIÁT!

Ha ki akarod deríteni, hogy milyen tartalomra van szükség ahhoz, hogy megelőzd a versenytársakat, meg kell vizsgálnod, hogy mit csinálnak jól és mit rosszul. Ez további segítség lesz ahhoz, hogy megtudd, milyen tartalomra van szüksége a piacnak, hol vannak még rések, lehetőségek.

3. TÉRKÉPEZD FEL A TARTALOM ÉS A VÁSÁRLÓI ÚTVONAL ÖSSZEFÜGGÉSEIT!

Ezután meg kell határoznod, hogy milyen típusú tartalom a vásárlói útvonal melyik pontján ér el konverziót. Így megtervezheted és optimalizálhatod a tartalmaidat annak érdekében, hogy maximalizáld a konverziókat a teljes vásárlói ciklus során. A korábban rejtve maradt lehetőségek felderítése jelentős növekedést eredményezhet a konverziós arányodban és így a bevételeidnél.

4. KERESŐRE KÉSZÍTETT TARTALMAK

Azoknak a cégeknek, amelyek optimalizálni akarják tartalmaikat, biztosítani kell, hogy a készítőik ismerjék a keresésekkel kapcsolatos adatokat, mert ez segíthet számukra, hogy értékes és konverziót elősegítő tartalmakat alkossanak. Ebből a szempontból fontos egy keresőbarát CMS alkalmazása, mely jelentősen növelheti a forgalmat a jobb helyezések révén.

5. OPTIMALIZÁLD A TARTALMAIDAT A FELHASZNÁLÓKRA ÉS A KONKURENCIÁRA!

A cégek azért használják a tartalmat, hogy azzal figyelmet szerezzenek. A piacot ezért jelentős mennyiségű tartalom önti el, így csak a legkreatívabb márkák lesznek képesek arra, hogy tartalmaikat egyedülállóvá tegyék, és így érdekessé a közönség számára. Ehhez szükség lehet a szövegek mellett képekre, videókra és egy jó webdesignra is.

6. TERJESZD A TARTALMAIDAT!

A közösségi média és egyéb terjesztési megoldások használatával tudod megmutatni a közönségednek a tartalmaidat. Amikor egy cég rendszeresen publikál olyan anyagokat, amit az emberek értékelnek, akkor ők sokkal szívesebben fogják megosztani ezeket a tartalmakat.

7. MÉRD AZ EREDMÉNYEIDET!

Miközben minden egyes tartalmadnak más és más lehet a közvetlen célja, rendkívül fontos, hogy legyenek olyan mérőszámaid, melyek alapján meghatározhatod, hogy mennyire sikeresek az erőfeszítéseid. Állapíts meg mennyiségi célokat, mint a forgalom, a konverziós arány vagy a bevételek, melyeket összehangolva a fő üzleti prioritásaiddal körvonalazza a tartalomoptimalizálási folyamatot.

Neked Elég jók a tartalmaid? Kiderül, ha válaszolsz 10 kérdésre

Miközben másokat könnyű bírálni, magunkkal szemben nehéz kritikusnak lenni. Így van ez a tartalmak készítésénél is. Ha helyesen akarod értékelni az általad készített tartalmak minőségét, tedd fel magadnak ezt a 10 kérdést, akár még a publikálás előtt.

1. SEGÍTI, INFORMÁLJA, INSPIRÁLJA A KÖZÖNSÉGED?

Ha egy tartalom nem teljesíti ezen feltételek egyikét sem, akkor annak megosztása teljesen felesleges. Használhatatlan tartalmat rendkívül nagy mennyiségben találhatsz a weben, felesleges a számukat tovább szaporítani. Ha marketinges perspektívából szemléljük a dolgot, akkor az a lényeg, hogy minden jó tartalomnak valamilyen benyomást kell keltenie az emberekben a cégeddel kapcsolatban. Ezért három dolgot tehetsz:

  • Megoldasz egy problémát – például leírod lépésről lépésre, hogyan kell lefesteni egy falat.
  • Cselekvést generálsz – vagyis rábírod arra az olvasót, hogy tegyen meg valamit, ami javítani fogja az életét.
  • Tanítasz – mert mindenki szeret olyan dolgokról tanulni, melyek valóban érdeklik.

Vagyis tedd fel magadnak a kérdés, hogy a tartalmad valóban az embereknek írtad, és értéket jelent a számukra? Tudjuk persze, hogy a kérdés szubjektív, egyéni megítélés kérdése. Azaz mindenkinek más lehet a hasznos tartalom, azonban igyekezz olyan témát választani, aminek várhatóan olvasói is lesznek.

Vírusosan terjedő tartalom

2. MI A CÉLOd VELE?

Ha megvan az a tartalom, ami szerinted olvasóid jelentős részét megfelelően informálja, inspirálja, segíti, akkor vess egy pillantást a céljaidra is! Fogalmazd meg magadnak azt a mondatot, ami úgy kezdődik, hogy “ez a tartalom segíti a látogatóimat, mert…” Ha az itt megfogalmazott okot magad sem találod kellően megalapozottnak, akkor próbálkozz inkább más témával!

Írni kétféle módon lehet: az egyik, amikor magadnak írsz, a másik, amikor az olvasóknak. Az egyik legnagyobb hiba – amit főleg a kezdők követnek el -, hogy olyasmit írnak, ami nekik tetszik. És annak ellenére, hogy esetleg olvassák a bejegyzésed, még nem biztos, hogy hatással van rájuk.

3. ILLIK HOZZÁD?

Amennyiben egy tartalom nem igazán tükrözi vissza a céljaidat, gondolataidat, küldetésedet, akkor ne tedd közzé! Nem csak a közönségedet kell segítenie, hanem Téged is. A cégedet, a márkádat a tartalmaidon keresztül mutatod be a világnak, vagyis amilyen a tartalmad, olyan a céged is. Ha például unalmas, akkor a céged is annak látszik.

4. MEGBÍZHATÓ FORRÁSOKRA HIVATKOZOL?

Az az idő már elmúlt, amikor bármit leírhattál, és biztosan akadt olyan ember, aki elhitte. Ma már a legtöbb olvasó rendkívül szkeptikus, gyanakvó, mert túl sok hazugsággal, hamis ígérettel találkozott a neten. Ezért meg kell tudnod őket győzni.

Próbáld meg minden állításod adatokkal vagy a megfelelő hivatkozásokkal alátámasztani. Kérdés persze, hogy milyen egy hiteles hivatkozás. A felhasználók ugyanis rákattinthatnak, és ha nem találják meggyőzőnek, akkor az a Te problémád lesz. Tanulmányokra, adatelemzésekre, megbízhatónak tartott oldalakra, vagy éppen nagyon jól ismert szerzőkre érdemes csak hivatkozni.

5. CSAK AZÉRT HASZNÁLSZ KÉPEKET, HOGY MEGTÖRD A SZÖVEGET?

A vizuális tartalom fontos, azért is, mert megtöri az egyhangú szöveget, így könnyebb befogadnia a felhasználónak. Viszont, ha csak ebből a megfontolásból szerepeltetsz képeket a tartalmaidban, az nem a legjobb. A képeknek ugyanis funkciójuk is van, például

  • világosabbá teszik az elhangzottakat,
  • további részleteket adnak hozzá,
  • olyan adatokat tartalmaznak, melyek nincsenek benne a szövegben.

Gyakran csak a képeken múlik, hogy egy átlagos tartalomból egy valóban jó tartalom kerekedjen. A képek további értéket adnak a körülöttük lévő szövegnek.

6. VAN KONKURENCIÁD? ÉS TE VAGY A JOBB?

A tartalmadra mindig úgy gondolj, mint egy termékre, még akkor is, ha ingyen adod az embereknek. Mint minden terméknek, a tartalmadnak is van konkurenciája. Mielőtt közzéteszel valamilyen anyagot, nem árt tudnod, hogy kikkel versenyez.

Egyszerűen menj fel a Google-ra és pötyögd be azt a néhány kulcsszót, ami leírja a tartalmad. A keresés megmutatja, hogy kikkel áll szemben, melyek az erősségeik és a gyengéik. Ha a Te tartalmad gyengébb bizonyos szempontból, akkor még a közzététel előtt javíts inkább rajta. Ugyanis senki sem akar olyan terméket vásárolni, mint ami rosszabb a már kaphatónál.

Itt egy kivétel van csak, amikor a Te területeden nincs verseny, hanem monoplohelyzetben vagy. Ilyenkor olyan terméket gyártasz, amit senki más. Ezért ha lehet, próbálj olyan tartalmakat készíteni, melyeket senki más nem készít, vagy legalábbis olyan szemszögből megközelíteni a témákat, ahogy más nem teszi.

7. ELÉG IZGALMAS A CÍMED?

Egy cím mindössze néhány szóból áll, egyetlen sor, mégis rendkívül nagy mértékben határozza meg egy tartalom olvasottságát. Ez az a része a tartalmadnak, amit az emberek még azt megelőzően elolvasnak, hogy a szövegedbe belepillantanának. Akár 20 címet is kell kreálnod egy-egy tartalmadhoz, hogy megtaláld a megfelelőt. Ez nehéz és fáradságos munka ezért a néhány szóért, de a cím szinte fontosabb, mint maga a szöveg.

Kell némi gyakorlat persze ahhoz, hogy felismerd, valóban sikerült-e jó címet kitalálnod. A legegyszerűbb, ha felteszed magadnak a kérdést: én azonnal elolvasnám ezt a bejegyzést? Itt fontos az “azonnal” is, mert a legtöbb ember úgy van vele, hogy majd valamikor elolvassa, de aztán mégsem teszi.

Ezután nem árt foglalkozni az első bekezdéseddel sem, vagyis az első mondatokkal, mert ez a második legfontosabb része a tartalmadnak. Sokan ugyanis még eljutnak az első bekezdésig, és csak ennek fényében döntenek arról, hogy tovább olvasnak, vagy sem.

8. AZ ÁTLAGOS OLVASÓRA SZABTAD A TARTALMAD?

A szakmabeliek nem átlagolvasók. Amiről Te azt gondolod, hogy jó, az az átlagembernek nem lesz az. Itt lép be a képbe az a jelenség, hogy az emberek csak átfutják a tartalmaidat, és a figyelmüket felkeltő jelzések után kutatnak. Ezért helyezz el ilyen elemeket, melyek aztán arra bírják rá a felhasználókat, hogy belemélyedjenek a szövegbe. Ezért fontosak például

  • az alcímek,
  • a rövid bekezdések,
  • a felsorolások,
  • a nem túl hosszú sorok,
  • az egyszerű szavak használata,
  • és a képek.

9. Történetet mesélsz el?

Elérkeztünk a legnehezebb részhez, ahol belép a történetmesélés és a személyessé tett kommunikáció is a képbe. Ehhez magadat és a közönségedet is jól kell ismerned, hogy aztán ebből kiindulva olyan történeteket készíts, melyek kapcsolódnak a látogatóidhoz. Az emberek a történetekhez tudnak kötődni. A sajtóközlemények például nem igazán alkalmasak érzések kiváltására, vagyis ha a szöveged olyan, mint egy sajtóközlemény, akkor az nem lesz népszerű a közönség körében. Korábban itt írtunk a történetmesélés fontosságáról.

10. Felhasználtad a visszajelzéseket?

Ha gondban vagy azzal, hogy mi az a tartalom, ami megfelelő a közönségednek, akkor a legegyszerűbb, ha áttekintened a hozzászólásokat, visszajelzéseket a saját vagy akár a konkurencia weboldalán, közösségi oldalain. Ezek jó iránymutatást adnak arra, hogy mi az a téma, ami éppen érdekli vagy nem érdekli az embereket, mire fognak rezonálni. Ez is csak próbálkozás, de kiindulópontnak jó, és ha beletalálsz, akkor lesz egy értékes tartalmad.

Ha mindezeken a kérdéseken átfutsz egy tartalmad megjelenése, vagy még inkább megírása előtt, akkor valószínűleg olyan tartalmat fogsz készíteni, ami jobban megfelel az embereknek.

A tartalommarketing nem ér véget a tartalom elkészítésével

Sokan felismerték már a tartalommarketing, az állandóan frissülő tartalmak fontosságát online marketingjük és SEO-tevékenységük részeként. Azzal azonban talán még nincs mindenki tisztában, hogy a folyamat a tartalom elkészítésével még nem ér véget. A korábban ismertetett 7 lépés során már érintettünk egy-két dolgot, azonban most kibontjuk a tartalommarketing alapvető lépéseit a tartalom elkészítésén túl!

1. A TARTALOM PROMÓCIÓJA

Közösség nélkül a lehető legjobb tartalom is értéktelen marad marketing szempontból. Az első, ami eszedbe juthat: a közösségi csatornák. Mindegyiknek megvan a maga előnye, kérdés, hogy a közösségedet melyiken éred el hatékonyabban. A Facebook Magyarországon megkerülhetetlen, de ha videós tartalmad van, akkor a YouTube is kötelező lépés. Webáruházak számára az Instagram és a Pinterest is megfelelő platform lehet, ugyanakkor azt figyelembe kell venni, hogy előbbi közönsége fiatalabb, mint a Facebooké, míg utóbbinál a női felhasználók dominálnak.

A közösségi marketing révén hűséges közösség építhető egy márka köré, kihasználja a szóbeszéd marketing előnyeit, és hatékony az analitikája. Mindez persze nem kevés munkával jár, hiszen a közösséggel párbeszédet kell folytatni, és nem elég, ha csak egy monológot hallanak a cég részéről.

tartalom

2. BACkLINKEK ÉPÍTÉSE

Ma már ne a korábbi technikákkal történő linképítésre gondolj, miközben a linkek továbbra is rendkívül fontosak rangsorolásod szempontjából. Jelentős részben már PR-tevékenységről van szó, a tartalmat az ebben megszokott technikákkal érdemes terjeszteni a számodra releváns médiumok, véleményvezérek körében. A közösségi média használata is segíthet a linkek terjesztésében, habár a hatása nem közvetlen, tehát a közösségi médiában megjelentett linkek nem jelentenek javulást a rangsorolásod szempontjából, csak ha innen további megosztásra kerülnek.

3. ADATOK ELEMZÉSE

Az adatok elemzése ma már minden kampány fontos része. A számok segítségével találhatsz megoldást a felmerülő problémákra, illetve csiszolhatod a stratégiádat. Ehhez persze nem elég pusztán a kattintások vagy a megrendelések számát figyelni. Egy magas visszapattanási arány rámutathat arra, hogy a hiba a weboldalad designjában van, de egy tartalmi elemzés sem árt annak érdekében, hogy javítson a helyezéseiden a keresőben. Ennek során a következő kérdésekre kell választ adni:

  • Hatékony a tartalmaid típusa?
  • Honnan jönnek a látogatóid?
  • Mely oldalak teljesítenek a legjobban?
  • Mennyire alkalmas arra a tartalom, hogy stabil közösséget építsen?
  • Megteszik-e az emberek a következő lépést a marketingtölcsérben?
  • Friss-e a tartalmad?

4. OPTIMALIZÁLD A TARTALMAD A KERESŐRE!

Ma már értelmetlen a kulcsszavakkal zsonglőrködni, azaz elhalmozni velük a főoldaladat a jobb helyezés érdekében, mert nem fog javítani a helyezéseden, sőt adott esetben csak ront rajta. A számodra fontos kulcsszavak kiválasztása és az ezek köré épített tartalom azonban lényeges kérdés. Viszont nem feltétlenül érdemes olyan kifejezésekre optimalizálni, melyekre nagy a verseny. Meg kell találnod a terméked vagy szolgáltatásod valódi értékét, amihez jól illeszkedik egy egyedi kifejezés, és aztán e köré építeni tartalmaidat.

5. ÚJRA KÖZZÉTETT TARTALMAK

A weboldaladon már megjelent tartalmakat érdemes lehet újra közzétenni más weboldalakon is, annak ellenére, hogy ez duplikációt jelent. Itt az iparágadban meghatározó weboldalakra kell gondolnod, melyek aztán értékes backlinkeket, így javuló helyezést jelentenek számodra. Hátránya ennek a technikának, hogy az újra közzétett tartalmad adott esetben akár jobb teljesítményt is mutathat majd, mint az eredeti. Ez azonban elkerülhető azzal, ha csak azután jelenteted meg máshol, ha nálad már kifutotta magát. Emellett egy canonical tag és az eredeti cikkre visszamutató link is segíthet az eredeti cikk helyezésének megőrzésében.

6. KÖTELEZD EL A KÖZÖNSÉGEDET!

Mivel a tartalommarketing egy kapcsolatépítő eszköz, ezért nem elegendő pusztán terjeszteni a cikkeidet vagy videóidat. Itt lép a képbe a befolyásolás, melynek bele kellene épülnie a stratégiádba a lehető legtöbb csatornán keresztül. Ideális esetben a marketingtölcsér minden szakaszában kapcsolatban vagy a közönségeddel, vagyis az első találkozásról az értékesítés utáni szolgáltatásokig.

Az oldalletöltések, a visszatérő látogatók és a visszapattanási arány tisztán mutatja a fogyasztói hűség és elkötelezettség mértékét az irányodba. A tartalommarketing csak annyira hatékony, amilyen mértékű elköteleződést érsz el általa, úgyhogy legyen ez az elsődleges célod. Egy átlagos tartalom csak átlagos szintű elköteleződést teremt. Ezért mindig a lehető legjobb minőségű tartalom előállítására kell törekedned.

7. Rendszeresen FRISSÍTSD A TARTALMAIDAT!

Sokan csak arra figyelnek, hogy mindig újabb és újabb tartalmakat készítsenek, pedig a régi tartalmaknak egy idő után lejár a szavatossága. Ezért mindig figyelni kell arra, hogy frissek legyenek a bennük szereplő információk. Ezt a Google is díjazni fogja. Még akkor is, ha sikerült igazán örökzöld, hosszú éveken keresztül helytálló tartalmakat létrehoznod, akadhatnak bennük olyan linkek, melyek már sehova sem mutatnak.

Az összes tartalmad állandó frissítése persze rendkívül munkaigényes dolog, érdemes ezért priorizálni, és azokkal a tartalmakkal foglalkozni elsősorban, melyek a legjobban teljesítenek. Azokkal kell kezdeni, melyekre a legtöbb link mutat, de az oldal-teljesítmény, illetve a megosztások száma is jó jelzés lehet.

Ha egy tartalmad közzététele után nem is foglalkozol vele többet, akkor nem hozod ki belőle azokat a lehetőségeket, melyek benne rejlenek. Talán soknak tűnik az itt felsorolt hét dolog kivitelezése minden egyes tartalom esetében, annál is inkább, mivel jellemzően egyre több és több tartalom készül, mégis fontos lenne megtenni. Érdemes a tartalommarketing egész folyamatát megtervezni, határidőket rendelni hozzá, mert e nélkül feleslegesen hoztad létre a tartalmaidat.

14 Tartalommarketing hiba, amit ne kövess el!

Sokan nem gondolják végig, hogy milyen szöveges tartalom kerüljön a weboldalukra. Igyekeznek néhány általános mondattal megoldani a szöveg kérdését, amit néha más forrásokból másolnak át, és majdhogynem annyi a funkciója, hogy kitölti a helyet a weboldalon. Pedig egy weboldal szöveges tartalmainak megírásánál többek között marketing és SEO szempontokat is figyelembe kell venni. Az elkövethető hibák száma meglehetősen magas, és sokféle típusba besorolhatók.

1. A TARTALMAD ÉRTÉKTELEN

Minden egyes tartalomnak, melyet elkészítesz, értéket kell nyújtania a céged és az ügyfeleid számára. Ez az érték lehet valami hasznos információ, tudásanyag, vagy válaszok bizonyos kérdésekre. Ha a tartalmad nem hasznos a felhasználóidnak, akkor értéktelennek tekinthető.

2. Hiányzik a minőség

Amikor tartalommarketingről van szó, a mennyiség egy rendkívül fontos dolog, ugyanakkor közel sem annyira, mint a tartalom minősége. Sajnos, a legtöbb esetben azok a cégek, melyek saját maguk oldják meg a tartalomkészítést, nem veszik figyelembe a legalapvetőbb minőségi követelményeket sem. Ennek oka többnyire az, hogy a cégek azon munkatársainak, akik csak mintegy mellékesen foglalkoznak a tartalomgyártással, nem mindig vannak meg az ehhez szükséges képességeik, adottságaik, tapasztalataik. Ráadásul nagyon gyakran az idejük hiányzik ahhoz, hogy rendszeresen jó minőségű tartalmakat készítsenek eredményes és költséghatékony módon.

3. Félted a tudásod

Gyakori az a megközelítés, hogy a cégek nem teszik közzé azt a tudást, amit birtokolnak, vagy azokat az információkat, amikhez hozzájutnak, mondván: így mindenki tudni fogja, amit ők tudnak, vagyis rontják a saját üzletüket. Ez azonban nem így van. A cégeknek a lehető leghasznosabb információk közzétételére kellene törekedniük. Ennek eredménye pedig pozitív visszajelzések és visszatérő vevők lesznek. A tartalmak lehetnek tanácsok, tippek, trendek bemutatása, iparági hirek, stb.

4. csak A KONKURENCIÁra figyelsz

A konkurencia módszereinek utánzása csak idő- és pénzpocsékolás. Ahhoz, hogy megkülönböztethető legyél, arra is szükséged van, hogy a tartalmaid és azok prezentálása eltérő legyen a versenytársakétól. Elsősorban a felhasználóidhoz kell igazítani a tartalmaidat, tehát például olyan csatornát használni, ahol a leghatékonyabban eléred őket, és nem ott megjelenni, ahol a konkurencia.

5. MÁSOLod a TARTALMAKat

Amikor nem eredeti tartalmakat használsz fel, illetve nem eredeti módon dolgozod fel őket, akkor az nem jó sem SEO, sem pedig marketing szempontból. Az emberek számára sem vonzó, hogy más weboldalakon létező tartalmakat, mindenféle hozzáadott munka nélkül helyezel el a weboldaladon. Ezt a Google sem fogja értékelni. Úgyhogy érdemes mindig eredeti tartalmakat készíteni a weboldaladra.

6. NINCS TARTALOMmarketing STRATÉGIÁd

A tartalomstratégia a tartalomkészítés megtervezéséről, a tartalmak integrálásáról, és azok terjesztéséről szól. Meg kell találnod a megfelelő tartalommarketing csatornát, és meg kell határoznod az optimális időt a megjelenésekre. Ezt persze könnyebb mondani, mint csinálni, így a legtöbb cég általában hibázik a tartalmak terjesztésénél és azok optimalizálásánál.

7. NEM MÉRED A STRATÉGIÁD EREDMÉNYESSÉGÉT

A marketing során tisztában kell lenned a kulcsfontosságú teljesítménymutatókkal, valamint a megtérüléssel, emellett mérni kell minden változást. Az analitikai eszközök és az A/B tesztek segítségével tudod kiszűrni a hatástalan tartalommarketing technikákat, és meghatározni azt, hogy mire érdemes fókuszálnia a cégnek.

Ma már a Google Analytics révén nyomon követhető egy felhasználó útja a weboldalon egészen a megrendelésig. Érdemes ezeket a folyamatokat elemezni. Elsősorban azt, hogy hol veszíted el a látogatót, illetve hol az a pont, amikor konvertál. Az adatok révén világossá válik, hogy milyen csatornákon érkeznek az emberek, és ezek mennyiben járulnak hozzá a teljesítményedhez.

8. TÚL BONYOLULT SZÖVEGeket írsz

Van, hogy egy cég annyira szakértőnek akar látszani, hogy képtelen érthető, emberi nyelven megfogalmazni azt, amit mondani akar. Sokszor ez a cégen belül már fel sem tűnik, azonban az emberek nem fogják megérteni a bonyolult kifejezéseket. Úgyhogy ahelyett, hogy ilyenekkel bizonygatnád szakértői státuszodat, próbáld leegyszerűsíteni, a közönséged igényeire szabni a szövegeidet!

9. AZT HISZED, A WEBOLDALAD A CÉGEDRŐL SZÓL

Nem. A cél az lenne, hogy csak olyan információkat tegyél közzé a weboldaladon, melyek érdekli a célcsoportodat. A cégről szóló tartalmak ne a főoldalra kerüljenek, hanem a Rólunk oldalra. Arra kell elsősorban koncentrálnod, hogy a vevőknek milyen igényeit tudod kielégíteni, miközben a blogod folyamatosan hasznos információkkal szolgálhat a visszatérő közönségnek. Erről a linkelt bejegyzésünkben is írtunk egy fejezetet.

10. MINDIG ARRÓL BESZÉLSZ, HOGY MILYEN AKARSZ LENNI

Induló cégeknél szokott időnként előfordulni, hogy nem azt mondják el, hogy mivel foglalkoznak, hanem azt, hogy mivel szeretnének. Ilyenkor csak ígérnek, méghozzá túl sokat. Érdemesebb ehelyett arról beszélni, hogy egy szűkebb célcsoport számára mit tudsz már nyújtani, mi az, amiben már most jó vagy.

11. NEM külön célzod meg a CÉLCSOPORTOkaT

Nagyon sokan követik el azt a hibát, hogy “az egy méret mindenkinek” elvét követve ugyanazt a tartalmat kínálják mindenkinek, aki a célcsoportjukba tartozik. Nem feltétlenül rossz minőségű tartalmak ezek, inkább csak az a gond velük, hogy nem veszik figyelembe az egyes szegmensek eltérő igényeit.

Ez pedig nagy hiba, mivel a különböző célcsoport-szegmensekbe tartozó emberek számukra releváns, fontos, szinte személyre szabott tartalmakat szeretnének látni, és csak ilyen tartalmakkal tudjuk növelni az elkötelezettségüket. Ha ez nem teljesül, akkor nagy eséllyel elutasítják a tartalmat, mivel gyorsan rájönnek, hogy nem kínál számukra használható, fontos információkat.

12. Hiányzó összhang

Sokszor okoz gondot a cégek számára, hogy számtalan csatornát kell kezelniük – weboldal, blog, hírlevél, videó, közösségi média, stb. – , melyek mindegyikén igyekeznek elérni és tartalommal ellátni a célközönségüket. Ennyi eszközre azonban nehéz rendszeresen, jó minőségű tartalmat készíteni, miközben megfelelő távlati perspektívából is szemlélniük kellene ezek összehangolt működését. Ha viszont az összhang megtörik az egyes eszközök és csatornák között, akkor az a felhasználói élményt fogja rontani.

13. HIányzó ESZKÖZÖK ÉS ADATOK

Két dologgal sokszor szokott gond lenni: az eszközök hiányával és az adatok begyűjtésével. Az eszközök alatt olyan dolgokat kell érteni, mint a hírlevelek, letölthető ebookok vagy éppen infografikák. Ezek nélkül tulajdonképpen nem tudsz szorosabb kapcsolatot kialakítani látogatóiddal. A másik probléma akkor adódik, ha léteznek ugyan ilyen eszközök, azonban úgy kínálják ezt a látogatóknak, hogy cserébe nem kérnek tőlük nevet, e-mail címet, vagy bármely más fontos adatot.

14. További gyakori problémák

Sokszor előforduló probléma szokott lenni még, hogy

  • tartalommarketing gyanánt elsősorban linképítésre törekszenek a cégek,
  • nem alakul ki megfelelő együttműködés a tartalommarketing, a közösségi médiás és a public relations tevékenységek között,
  • sokan nem hajlandóak reklámmentes tartalmat gyártani,
  • sokszor rossz csatornákon történnek a tartalommarketing próbálkozások,
  • akadnak olyanok, akik nem tervezik meg a kampányaikat,
  • vagy éppen nem veszik figyelembe a véleményvezérek és a média fontosságát,
  • valamint nem értik meg, hogy a tartalommarketing elsősorban a kapcsolatépítésről szól.

Amennyiben ezekkel a tényezőkkel nálad is probléma van, akkor az erőfeszítéseid nem hozzák majd a megfelelő eredményeket. Először tehát ezeket kell rendbe tenni, hogy aztán a feladatra, a tartalomkészítésre összpontosíthass.

Tartalommarketing és SEO Kapcsolata

Az elmúlt években talán már hallottad párszor, hogy a tartalommarketing az új SEO. Habár ez így nem teljesen igaz, az biztos, hogy a tartalom megkerülhetetlenné vált, és a keresőoptimalizálás során a technikai összetevők mellett a tartalomra is figyelned kell.

Sok olyan ügyféllel találkozunk, aki még mindig úgy gondol a SEO-ra, mint ami néhány kulcszó és link használata révén egyből biztosítja a jó helyezést a keresőben. Ez azonban legfeljebb egy 10 évvel ezelőtti állapotra lehetett igaz, és a SEO durva leegyszerűsítése. Habár Magyarországon a Google algoritmusa még nem biztosít annyira kifinomult eredményeket, mint az angol nyelvterületen, ennek ellenére a helyzet nálunk is megváltozott, illetve folyamatosan változik. Meg kell tehát érteni, hogy tartalom nélkül nincs keresőoptimalizálás. De miért is van szükség tartalommarketingre a SEO-hoz?

Tartalommal építheted és kötelezheted el a közönséged

Elsőre talán azt gondolod, hogy hülye az, aki ingyen ad tartalmat, információt, vagy bármit az embereknek. A tartalmak esetében azonban erre az ingyenességre úgy kell tekinteni, mint egy később megtérülő befektetésre. Ha jól csinálod, akkor a tartalommarketing révén létrehozol egy konverziós tölcsért, melynek révén az emberek megtalálják a cégedet, majd vásárolnak Tőled. A tradicionális marketing nem oldja meg a felhasználók problémáit, nem edukálja őket, nem kötelezi el őket olyan módon, ami aztán a terméked vagy szolgáltatásod megvásárlásához vezet.

A tartalommarketingnek három olyan eleme van, mely egyértelműen előnyös a cégedre nézve:

  • Elkötelez: a tartalmad igazodik a felhasználók speciális igényeihez. Amikor valamilyen megoldást keresnek a problémájukra, akkor Te készen állsz, hogy egy poszttal, egy videóval vagy egy infografikával megoldjad ezt a problémát. Mindössze egy jó címet és néhány kulcsszót kell használnod, hogy fel is hívd a tartalmadra a figyelmüket.
  • Tájékoztat: amikor a felhasználók már találkoztak a tartalmaddal, akkor meg kell felelned az elvárásaiknak, azaz gondoskodnod kell számukra a megfelelő információkról, mégpedig érthetően, világosan és jól elrendezett tálalásban.
  • Épít: ha folyamatosan készíted a tartalmaidat, egyre több olyan ember lesz, aki megismeri a céged és megbízik benned. Ez nem csak a SEO és a forgalom miatt előnyös, hanem növeli a leadek számát, akik aztán konvertálni fognak, amikor felkínálod számukra a termékedet.

seo

Könnyebbé teszed a felhasználóknak, hogy megtaláljanak

A tartalommarketing azért is előnyös SEO-szempontból, mert rákényszerít arra, hogy folyamatosan értékes tartalmat készíts az emberek számára. Minél több cikket és bejegyzést teszel közzé, természetes módon annál több kulcsszót használsz, és annál inkább növelheted a forgalmad, javíthatod az átkattintási arányod.

Amit viszont a tartalomkészítés során fontos megérteni, hogy a felhasználóknak értéket, változatosságot és mennyiséget kell kínálni. Nem elegendő, ha csak a termékedről írsz, ehelyett történeteket kellene gyártanod, melyeknek főszereplője maga az ügyfél. Be kell mutatnod számukra, hogy miként befolyásolja pozitívan az életüket a terméked vagy szolgáltatásod.

Az előbb említett változatosság nem csak a feldolgozott témákra vonatkozik, hanem a tálalásra is, azaz hogy ne csak szöveges bejegyzéseket tegyél közzé, hanem fűszerezd ezeket képekkel, videókkal, audió-anyagokkal. Időnként arra is szükség lehet, hogy változtass a bejegyzéseid hangnemén, például olykor humorosabb, esetleg megosztóbb dolgokat tegyél közzé.

Végül pedig itt a mennyiség kérdése. Az a hozzáállás, miszerint minden nap közzéteszel valamiféle tartalmat, megfelelő lehet. Ugyanakkor ennek során vedd figyelembe az előző két pontot, azaz értékesnek és változatosnak kell lenniük a tartalmaidnak. Mindennek végeredményeként a tartalmaid növelni fogják a láthatóságod a weben, a keresőben és a közösségi médiába is.

Leadeket szerzel, miközben csökkented a költségeidet

És ezzel el is érkeztünk a legfontosabb motivációs tényezőhöz, a pénzhez. Talán az egyik legnagyobb előnye a tartalommarketingnek az, hogy jelentős növekedést eredményez a megtérülést tekintve. A láthatóság növekedése és az organikus elérés javulása nem lesz észrevétlen a potenciális ügyfelek számára sem.

A HubSpot egyik felmérése szerint azok a cégek, melyek rendszeresen blogolnak, 13-szor jobb eséllyel érnek el pozitív megtérülést a marketingjükben. A tartalommarketing behúzó ereje egy olyan hatékony, önfenntartó gépezetet hoz létre, mely szállítja az új leadeket. Az egész persze azon múlik, hogy tudsz-e olyan tartalmat készíteni, mely alkalmas a lead-generálásra.

Ehhez először elemezned kell a piacot kutatásokkal, elemzésekkel, meg kell értened a felhasználóidat. Meg kell ismerned a problémáikat, majd megoldásokat javasolnod rá, végül prezentálnod ezt a tartalmaidban. Ugyanakkor ne veszítsd szem elől a kereskedelmi szempontból fontos kulcsszavakat, melyek felkeltik a vágyat a termékeid iránt.

Fordíts különös hangsúlyt a jól konvertáló landing oldalakra, vagyis amikor valaki megérkezik a landing oldaladra, akkor kell ott lennie valaminek, ami meggyőzi őt arról, hogy konvertálnia kell. Indíts egy jó főcímmel, majd némi gyors információval, egy meggyőző képpel, vallomással és persze egy hatékony call to actionnal zárd az oldalt.

Végül egy tartalmi tanács: írj esettanulmányokat, mert ezek mutatnak be úgy, mint egy-egy téma valódi szakértőjét, miközben hasznos és valós információkkal szolgálnak az olvasók számára.

Mitől lesz jó a tartalmad SEO szempontból?

  1. Relevancia és kontextus – a Google ma már nem csak a kulcsszavakat vizsgálja, hanem a relevanciát és a kontextust is. Érti a szavak jelentését és az összefüggéseket, felismeri a jó minőségű tartalmakat. A szöveget azonban mégsem a keresőnek, hanem a felhasználóknak írd!
  2. A tartalom hossza – a legjobb helyezéseket elérő oldalakon jellemzően több mint 900 szavas tartalmak vannak. Ha a konkurencia rövidebb tartalmakat használ, akkor hosszabb szövegekkel javíthatsz a helyezéseden. Az ideális szöveghossz SEO-szempontból 2000-2450 szó, az olvasók szempontjából 1600.
  3. Képek és videók – ha egy szöveg mellé képek és videók kerülnek, akkor a tartalom sokkal jobban megfogja a felhasználókat. A Search Metrics szerint minél több kép kerül az oldalra, annál jobb helyezést ér el a keresőben. A legjobb helyezést elérő oldalakon átlagosan 7 darab képet találsz.
  4. Nyelvtan és helyesírás – a hibátlan szövegtől fogsz igazán profinak tűnni, míg a helyesírási és nyelvtani hibákkal teli szöveg rossz benyomást kelt a látogatókban. Úgyhogy mindig olvasd el legalább kétszer a szöveged, mielőtt megjelenne. A legjobb megoldás az, ha egy szerkesztő korrektúrázza és szerkeszti a szövegeidet.
  5. Olvashatóság – vagyis mennyire könnyen olvasható és érthető meg a weboldalad szövege. Használj rövidebb mondatokat, rövidebb bekezdéseket, aktív igéket. Távolítsd el a zavaros részeket, a felesleges szavakat, és mérsékeld a határozószók, melléknevek számát.
  6. A forma – a felhasználóknak a 79 százaléka csak átfutja a weboldalakat, ezért nagy jelentősége van a szerkezetüknek, a szöveg formázásának. Használj H1 és H2 sorokat, felsorolásokat, hogy megtörd a szöveg egyhangúságát. A lényeges részeket kiemelheted vastag vagy dőlt betűkkel. A formázást a Google is vizsgálja.
  7. Szakmaiság – a jó minőségű tartalomnak szakmai szempontból is meg kell állnia a helyét. Az emberek is jobban szeretik az olyan szövegeket, melyek mélyen leásnak egy témában és részletesen ismertetik, magyarázzák azt. Térj ki a részletekre, linkelj és hozzál fel példákat!
  8. Közösségi média megosztások – a közösségi média ikonok legyenek jól látható a weboldaladon, és még call to actiont is tartalmazhatnak, hogy az emberek kattintsanak rájuk. A jó minőségű szövegeket az emberek szívesebb osztják meg, ez pedig jobb helyezést eredményez.
  9. Külső és belső linkek – a találati lista első oldalán szereplő 10 weblap közül 9-ben találsz belső linket. A jobb belső linkstruktúrával rendelkező weboldalak általában jobb helyezést érnek el. Az URL-nek és a horgonyszövegnek azonban relevánsnak kell lennie a tartalmadra nézve, ha nem az, akár büntetést is kaphatsz a Google-től. Egy értékes külső oldalra történő linkelés jó benyomást kelt a látogatókban.
  10. A hozzászólások – azok az oldalak, ahol sok a hozzászólás, általában jobb helyezést érnek el. Ugyanakkor a spam-jellegű hozzászólások rontják a rangsorolásod, és a látogatóknak sem fog tetszeni. A jó minőségű, átgondolt kommentek viszont nemcsak a helyezésed javítják, hanem megfogják a látogatóid is.

Milyen hibákat követhetsz el, amikor SEO-ra használod a tartalommarketinget?

  1. Nem a megfelelő kulcsszavakat használod – olyan tartalmakat készíts, melyeknek kulcsszavai összhangban vannak a márkaépítési, a konverziós, a lead-generálási céljaiddal. A tartalmad akkor a legjobb SEO-szempontból, ha van egy hosszú kulcsszó-listád, és az ebben szereplő kifejezések együttesen szépen leírják a cégedet, annak tevékenységét, és hogy mit kínál az embereknek.
  2. Rosszul kezeled az átvett tartalmakat – a tartalommarketing része az úgynevezett curated content, mely olyan tartalmak átvételét és terjesztését takarja, melyek nem a Te eredeti szerzeményeid. Az ilyen átvett tartalmakkal kapcsolatban több hibát is el lehet követni, például hogy egyszerűen duplikálsz egy tartalmat. Ehelyett az átvett tartalmakat dolgozd fel, egészítsd ki a véleményeddel, az egyéni látásmódoddal, adj hozzá valami értéket!
  3. Nincs stratégiád, vagy ha van, nem követed – a marketing-erőfeszítések hatékonyabbá válnak, ha egy stratégia mentén alakulnak. Időt és pénzt spórolhatsz meg ezzel, pontosabban tudod mérni, hogy mi működik, és mi nem. A stratégia kialakítása mindig a konkurencia vizsgálatából indul ki, melynek során végig kell gondolnod, hogy mit és hogyan csinálnál jobban. Ezután megfogalmazod és leírod a stratégiád, meghatározod a KPI-ket, vagyis hogy melyek a legfontosabb teljesítménymutatók (forgalom, konverziók, stb.). Ezután pedig olyan tartalmak készítésére koncentrálsz, melyek támogatják a leírt stratégiád.
  4. Túlságosan a short tail kulcsszavakra összpontosítasz – ha túlságosan a short tail kulcsszavak kerülnek a figyelmed középpontjába, akkor unalmas, rossz lesz a tartalmad. Ez ma már nem működik. Tehát, ha radiátorokat árulsz, akkor ne csak a radiátor szóra koncentrálj, hanem keress olyan kulcsszavakat, melyek az érdeklődőid számára fontosak lehetnek. Keress long tail kulcsszavakat, melyekre ugyan kevés keresés érkezik, de összességében jelentős forgalmat hozhatnak. Tedd fel magadnak a kérdést: vajon mit akarnak tudni a termékemről, szolgáltatásomról a felhasználók? Miről írhatunk, ami érdekelheti őket?
  5. Nem megfelelően szervezed a tartalmaidat – ha már van egy rakás tartalmad, akkor ne vedd el a látogatóid kedvét azzal, hogy azok között nem igazodnak ki. Használj valamiféle hierarchiát, alkoss kategóriákat, alkalmazz tageket. Ugyanakkor a túl sok kategória használata sem jó, mert így nem igazán látják át az olvasók, hogy hol, milyen újabb tartalmak jelentek meg. Érdemes három-öt kategóriánál maradni.
  6. Nem figyelsz a hatásra – a tartalmaidat olyan módon kellene megtervezni, hogy azok növeljék a közönséged méretét és a hitelességedet. Jó, ha ezek megosztható jellegűek, azaz a felhasználók úgy érzik, hogy másoknak is hasznára válnak, így terjeszteni is fogják.
  7. Ha nem jelenik meg a kulcsszavad a meta tagekben – figyelj arra, hogy a kulcsszavad a weboldal címsorában, H1 címsorában, descriptionjében is szerepeljen. Teljesen természetes, ha a kulcsszavak ezekben megjelennek, nem érdemes kihagyni ezt a lehetőséget.
  8. Nem optimalizálod a képeket – adjál megfelelő fájlnevet, címet, alt taget nekik. Ezeknek nem kell azonosnak lenniük, de jó, ha a kulcsszavaid megtalálhatók bennük.
  9. Nem hirdeted a tartalmaidat – ez legalább annyira fontos, mint elkészíteni egy tartalmat. Nem lehet pusztán a keresőmotorokra bízni. Ha csak azzal foglalkozol, hogy elkészítesz egy tartalmat, akkor az nem tartalommarketing, mindössze tartalomkészítés. A tartalom promóciója alatt azt érjük, hogy van egy hírleveled, vannak közösségi média oldalaid, de illeszkedő témáknál a kommentek között is megjelenítheted a tartalomra mutató linket, valamint kiküldöd véleményvezéreknek, szerkesztőknek, az erre megfelelő tartalmakat.
  10. Túl rövid vagy gyenge a tartalmad – a Google a hosszú tartalmakat kedveli, mert ezek részletesebben tudnak kibontani egy-egy témát. Az ilyen tartalmakkal a hitelességed is növelni tudod. Ugyanakkor arra figyelj, hogy ezek a hosszú tartalmak ne lufik legyenek, mert ez irritálni fogja az embereket.
  11. Nem optimalizálod mobilra a tartalmad – ahogy a weboldalad, úgy a tartalmaid is legyenek mobilra optimalizáltak. Ehhez nem árt egy mobil tartalom stratégia. Ennek kialakításánál vedd figyelembe, hogy a felhasználóid milyen mobileszközöket használnak. Hol, mikor és hogyan fogyasztják a tartalmaidat? Honnan érkeznek? A képeket optimalizáld, hogy minél gyorsabban betöltődjenek. Emellett figyelj a tartalom formázására, a rövidebb bekezdésekre.
  12. Túl sok a törött link a tartalmaidban – ezek zavarják a felhasználókat, és rossz hatással vannak a SEO-ra is. Ellenőrizd tehát, hogy milyen törött linkek találhatók a weboldalaidon, és cseréld le őket.
  13. Nem az adatok alapján hozod meg a döntéseidet – tudnod kell, hogy miként működik a stratégiád, hogy javítani tudjál rajta. Minden alkalommal, amikor új tartalmat teszel közzé a weboldaladon, változik a konverziós arány, az elköteleződés mértéke, a helyezésed a keresőben, és természetesen a forgalmad. Az adatok segítenek abban, hogy lásd, melyik tartalmad nem elég jó.
  14. Nem készítesz elegendő tartalmat – ha nincs elegendő, jó minőségű tartalmad, akkor nem sokat remélhetsz a tartalommarketingedtől. Nem kell leragadni az írott tartalmaknál, érdemes kiegészíteni más megoldásokkal, például videókkal, infografikákkal.
  15. Nem a megfelelő tartalmat készíted el – legyen akármennyi a tartalmad, nem fog eredményt hozni, ha ezzel nem a megfelelő embereket vonzod a weboldaladra. Ehhez kellenek a kulcsszókutatással megtalált jó kulcsszavak, a long tail kulcsszavak a célzottabb eredményekért, az hogy ismerd az ügyfeleidet, tudd, mit akarnak, mire van szükségük, mi iránt érdeklődnek, milyen céljaik vannak. Ezek alapján tudod elkészíteni a megfelelő tartalmakat.
  16. Nem elég eredetiek a tartalmaid – arra kell törekedned, hogy valami egyedit készíts, olyan tartalmat, mely eltér az adott témakörben általában közzétett tartalmaktól. Építs az erősségeidre: ha jól tudsz hosszú elemzéseket készíteni, akkor összpontosíts ezekre, de ha a gyors és rövid tanácsok a Te területed, akkor ezt erősítsd. Ha képes vagy egyéni szemszögből vizsgálni a dolgokat, akkor ezt juttasd kifejezésre.
  17. Nem kezeled megfelelően a régi tartalmakat – egy idő a tartalmak elveszítik időszerűségüket, a bennük szereplő információk már nem helytállóak. Ha ilyen lejárt szavatosságú tartalomba futnak bele az olvasóid, akkor csalódottak lesznek. Nem elég azonban egy 404-es hibaüzenettel elintézni a dolgot, hanem frissíteni kell a tartalmat, esetleg egy 301-es átirányítással az időszerű információkat tartalmazó oldalra irányítani a felhasználókat.

A tartalommarketing tehát nem helyettesíti a SEO-t, viszont abszolút szükséges hozzá. A kettőt összhangba kell hozni annak érdekében, hogy új ügyfeleket szerezz. De ha betartod a fenti tanácsokat, azzal javíthatod a helyezésed a keresőben és a marketing-erőfeszítéseid megtérülését.

Mit tegyél, ha nem hozzák az eredményeket a tartalmaid?

Van az úgy, hogy nem nem javul a helyezésed, nem emelkedik a látogatószámod, nem emelkedik az oldalon eltöltött idő, nem lesz több a konverziód, annak ellenére, hogy belevágtál a tartalomkészítésbe. De mi az, amit ebben a helyzetben tehetsz? Mondjuk feladod a tartalomkészítést, mondván, hogy számodra ez a marketing-megoldás nem hoz eredményt. A probléma azonban nem biztos, hogy az eszközzel van. Lehet, hogy rosszul használod. De akkor hogyan hozz ki többet a tartalomból? Nézzünk pár ötletet!

1. A MENNYISÉG HELYETT INKÁBB A MINŐSÉGRE KONCENTRÁLJ!

Az első lépés legyen az, hogy ha eddig a mennyiségre törekedél, akkor mostantól inkább a minőséget helyezd a fókuszba. Azaz, ha eddig az volt a célod, hogy mindig elkészülj időre egy adott mennyiségű tartalommal, akkor lehet, hogy ez a hozzáállás okozza a gondot. Ez egy kényelmes és egyszerű megközelítés, rutinmunkát igényel csak. Az eredményeket azonban talán az hozná, ha kevesebb, de értékesebb, kidologozottabb, a közönséged igényeire jobban rezonáló tartalmakat alkotnál.

2. KÜLÖNBÖZTESD MEG MAGAD!

Ki kell találnod, hogy mivel, hogyan tudod magad megkülönböztetni a többiektől, és elsősorban a konkurenciától. Ebbe beletartozhat, hogy egy speciális célközönségnek készítesz csak nekik szóló tartalmakat, esetleg eltérő megoldásokat alkalmazol, és máshogy hirdeted a tartalmaidat, mint a többiek. Ehhez meg kell vizsgálnod, hogy mit csinálnak a konkurensek, majd ehhez képest ki kell találnod, hogy miként lehetsz más, eredeti.

3. VIZSGÁLD MEG, HOGY MIT AKAR A KÖZÖNSÉGED!

Ha nem azt szállítod a közönségednek, amit ők várnak Tőled, akkor nem jönnek az eredmények sem. A legjobb ilyenkor, ha megvizsgálod, hogy vajon ténylegesen mire lenne szükségük. Ehhez kellhet némi piackutatás, de talán az is elegendő, ha közvetlenül megkérdezed tőlük, hogy milyen tartalmakat szeretnének látni.

Először viszont gondosan meg kellene határoznod a célcsoportod. Vagyis a felhasználóknak azt a körét, amelytől konverziót vársz. Azért, hogy ne egy hibásan megcélzott közönség igényeit elégítsd ki, mert az nem visz közelebb az üzleti céljaidhoz.

4. NE CSAK KÉSZÍTSD, NÉPSZERŰSÍTSD IS A TARTALMAIDAT!

Az sajnos nem mindig elég, ha csak elkészíted a tartalmakat, majd reméled, hogy az emberek rád találnak. Bizonyos mértékig működhet, de egy kis támogatás kell a tartalomnak, még akkor is, ha csak a keresőoptimalizálás a célod, és nem feltétlenül virális tartalmak gyártása. Ehhez terjesztened kell a linkjeidet, hirdetned kell őket, hogy megkapják azt a kezdeti lökést, ami aztán beindíthatja a terjedést.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.