Mi az a tartalmi audit? És mi értelme van elvégezni időnként?

Szoktál tartalmakat, például blogbejegyzéseket kirakni a weboldaladra? Tisztában vagy vele, hogy mi a helyzet a két-három évvel ezelőtt kirakott anyagaiddal? Hogy teljesítenek ezek, segítik-e még a céljaid elérését? Ha a kérdésekre választ akarsz kapni, akkor egy tartalmi audit keretében érdemes felülvizsgálnod a tartalmaidat.

A tartalmi auditba beletartoznak nem csak a blogbejegyzések, de a landing oldalak szövege vagy akár a termékoldalak is. Egy tartalmi audit során kiderül, hogy

  • mely tartalmaidat kellene fejleszteni, javítani
  • mely tartalmaid jelentenek felesleges ballasztot
  • merre érdemes elmozdulni a jövőbeni tartalmaidnál

De mikor is állj neki a tartalmaid átvizsgálásának?

Milyen időszakonként érdemes erre időt fordítani? Néhány évente mindenképpen, hogy egy szélesebb perspektívából lásd, mit is kínál most a felhasználóknak a weboldalad. Amikor ugyanis benne vagy a tartalomkészítés folyamatában, akkor nincs átfogó képed az egészről.

Akkor is érdemes átnézni a korábban elkészült anyagaidat, amikor egy tartalmi stratégia kialakításán vagy épp a korábbi stratégia átalakításán töröd a fejed, azaz próbálod kitalálni, hogy merre is érdemes elmozdulnod a tartalomkészítésnél. Végül pedig akkor is nagyon praktikus a tartalmi audit, amikor weboldal redesignra kerül sor.

A tartalmi audit lépései

Oké, de hogyan is zajlik egy tartalmi audit? A célok megfogalmazásával érdemes indítani, azaz tudnod kell, hogy mit is akarsz elérni azzal, hogy átvizsgálod a tartalmakat. Ez ugyanis meghatározza azokat a szempontokat, amelyek alapján elemezned kell a tartalmaidat. Arra még később visszatérünk, hogy milyen célok érdekében.

Következő lépésként meg kell próbálnod minden, a célhoz szükséges tartalmat fellelned, majd ezeket kategóriákba rendezned, hogy megfelelően átlásd a készletet. Ezután következhet az elemzés, amikor minden egyes tartalmi egységet átvizsgálsz az alapján, hogy megállapítsd:

  • mit kell frissíteni,
  • mit kell átírni,
  • mit kellene összekapcsolni egy másik tartalommal,
  • mit kellene különválasztani,
  • mi az ami változatlanul maradhat,
  • mit kellene törölni.

Ha már látod, hogy milyen feladatokkal nézel szembe, akkor át kell gondolnod, hogy ezek közül melyik sürgetőbb és melyik kevésbé fontos. Az így elkészült prioritási listád alapján pedig neki is állhatsz a munkának.

Ezzel azonban még nem végeztél, a tartalmi audit eredményét, illetve tanulságait érdemes összegezni, mert segít a tartalmi stratégiád finomhangolásában, vagy épp teljes újraírásában.

Milyen célokból készíthetsz tartalmi auditot?

És most vissza a célokhoz, melyekről korábban már szó volt, de még nem részleteztük őket. Ezek azért fontosak, mert bár nekiállhatsz az első betűtől az utolsóig mindent átnézni a weboldaladon, jobb, ha egy kicsit szűkebbre veszed a fókuszt, és csak arra figyelsz, amit adott esetben fontos.

Egyrészt meghatározod, hogy csak a blogbejegyzéseidet nézed át, vagy csak a landing oldalaidra összpontosítasz, esetleg kizárólag termékoldalaidat elemzed (vagy bármely más tartalmi típust, ami a Te weboldaladon megtalálható).

Másrészt pedig, ha már megvan a tartalmi típus, akkor meghatározod, hogy milyen szempontból érdekes az elemzés a számodra, milyen irányú lesz az átalakítás:

  • lehet cél a SEO, tehát alapvetően arra figyelsz, hogy a tartalmaid hogyan teljesítenek a keresőben
  • de az is lehet cél, hogy növeld az aktivitást a weboldaladon, vagyis több interakciót akarsz elérni, például növelnéd a megosztások, a linkekre kattintásokat, esetleg az oldalon eltöltött időt növelnéd. Ilyenkor is azt nézed, mint az előbb: hogyan teljesít egy-egy tartalmi elem, csak épp más szempontból.
  • cél lehet kifejezetten a konverziók számának növelése, tehát, hogy adott tartalom hogyan tudna nagyobb mértékben hozzájárulna a konverziókhoz, illetve hiányzik-e olyan tartalom, mely szükséges lenne a vásárlói úton (tartalmi rés).

Ennyi lenne tehát dióhéjban, amiből talán az is kiderül, hogy nincs egy bizonyos kőbe vésett használati utasítás a tartalmi audit elvégzéséhez. Az mindig rugalmasan igazodik a célhoz. Ami viszont fontos, hogy ne hanyagold el a tartalmi auditot, és időnként keríts rá sort, különösen akkor, ha folyamatosan gyarapszik a tartalmad. De azért is érdemes figyelni, mert a céljaid is változnak, és az új célt a korábbi tartalmaid talán már nem támogatják abban a formában, ahogy egykor elkészítetted őket.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020