Mik azok a strukturált adatok? Mi az a Schema és a JSON-LD?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ma már minden weboldalon szükség van strukturált adatokra, a schema.org és a JSON-LD használata pedig jó megoldást kínál erre. Habár a strukturált adatok és a schema használata már hosszú évekre nyúlik vissza, még mindig nem mindenki számára bevett gyakorlat az alkalmazásuk.

Ha azt akarjuk, hogy a gépek is megfelelően értelmezzék weboldalunk tartalmát, akkor strukturált adatokat kell használnunk. A strukturált adatok és a schema már hosszú ideje velünk vannak, azonban a JSON-LD egy hozzájuk képest új megoldás a schema jelölések prezentálására a keresőmotorok, illetve elsősorban a Google felé.

Mik azok a strukturált adatok?

A strukturált adat egy kód. Egy olyan kódrészlet, amit el tudsz helyezni a weboldaladon. Egy speciális formátumú kód, melyet a gépek is megértenek. Lehet ez keresőmotor (Schema.org), a Facebook (Open Graph) vagy a Twitter (Twitter cards), de mi most elsősorban a keresőmotorokra koncentrálunk. A keresőmotorok tehát elolvassák ezt a kódot, és arra használják, hogy a benne foglalt adatok különleges módon megjelenítsék a keresési eredmények között.

Képzeld el, hogy van egy weboldalad sok-sok recepttel. Ha strukturált adatokat adsz egy olyan oldaladhoz, mely egy receptet tartalmaz, akkor változni fog az oldalad megjelenése a keresési eredmények között. Sokkal részletesebbé, látványosabbá válik, attól függően persze, hogy milyen tartalomról van szó. Általában a megszokott cím, URL és leírás mellett több más adat is megjelenhet.

Egyelőre még nagyon sokan nem szentelnek kellő figyelmet a strukturált adatoknak a weboldal- és webáruháztulajdonosok között. Pedig amikor a Google-ön keresünk, nagyon gyakran beléjük botlunk. A Google ugyanis ezekből nyer ki sok információt, melyek az egyes találatoknál vagy a tudáspanelen megjelennek.

elizabeth banks knowledge graph

A schema.org használata segít a tudáspanel kialakításában a Google-nek

A strukturált adatok révén jelennek meg például az egyes találatok alatt a további linkek is.

elizabeth banks rich snippets

Strukturált adat létezik többek között könyvekre, értékelésekre, filmekre, vagy a webáruházad termékeire. A megjelenésük nem lesz egyforma a keresési eredmények között, de mindenképpen több részletet jelenítenek meg, mint egy sima találatnál.

A strukturált adatok révén gyakorlatilag beszélni tudsz a keresőmotorokkal. Elmondhatod nekik, hogy milyen hozzávalók kellenek egy ételhez, vagy elmondhatod, hogy mennyi ideig tart az elkészítésük, mennyi kalóriát tartalmaznak. A Google a strukturált adatok révén lesz képes értelmezni ezeket az információkat, majd eldönteni, hogy megmutatja-e ezeket az embereknek, vagy sem.

Fontos azonban tudni, hogy a Google nem minden esetben jeleníti meg rich snippetként a találatodat, ha strukturált adatokat használsz. Tehát nincs arra garancia, hogy strukturált adatok hozzáadása után egyből gyönyörű és részletes találatot mutasson az oldaladról. Mindössze annyit tehetsz, hogy használod, és reménykedsz, hogy a Google is fel fogja használni.

Mi az a Schema, és hogyan használd?

A nagy keresőmotorok hozták létre sok-sok éve a Schema.org-nak elnevezett projektet. A Schema.org-on megtalálsz minden strukturált adat jelölést, melyet a keresőmotorok támogatnak. A Schema.org tehát kódrészletek hatalmas gyűjteménye. Te is arra tudod használni, hogy megtalálj olyan jelöléseket, melyekre szükséged lehet a weboldaladon. Ehhez persz fel kell túrnod a Schema.org-ot és kikeresni a lehetőségeket. Ezeket a kód-példákat aztán kimásolhatod, majd alkalmazhatod a weboldaladon.

A schema jelölései minden olyan oldalnál alkalmazhatók, ahol olyan adatok jelennek meg, melyek strukturált adatként értelmezhetők. Webáruházak esetében például tipikusan megjeleníthető a review vagyis az értékelés, amikor a keresőtalálati listán felbukkannak a csillagok, százalékok, illetve a pontszám mindjárt a link alatt, mely jól kiemeli a találatot. A lehetőségekről részletesebben a schema.org oldalán lehet tájékozódni, de a Webmestereszközökben (Search Console) is ad segítséget a Google az “Adatkiemelő” funkció használatával.

HOGYAN HASZNÁLD A SCHEMA-T?

Amikor schema jelölést alkalmazunk, akkor a kódban megtalálhatók lesznek egyrészt az itemscope és itemtype elemek, valamint a tulajdonságot leíró itemprop elem, melyhez rengeteg kategória illeszthető. Például az Éhezők viadala: Futótűz Imdb oldalánál ezek láthatók:

itemscope itemtype

Strukturált adat a kódban

Egyrészt meghatározzák, hogy egy filmről van szó, másrészt pedig az egyes elemeket felcímkézik a schema jelöléseivel.

itemprop

Így a film címe, hossza, besorolása, premierje és még számtalan információ taget kap. Ezek a tagek pedig remekül olvashatók és értelmezhetők a keresők által.

Elsőre sokak számára bonyolultnak tűnhet egy-egy strukturált adat Schema alapján történő beállítása. Hiszen csak pár példát lehet találni, nem tudod, hogy minek kell szerepelnie benne a Google számára, illetve egy strukturált adat alkalmazása sem tűnik egyszerű feladatnak.

A jobb megértés érdekében lehet használni a Google iránymutatását a strukturált adatokról, ahol példákból is található jó néhány. Ugyanakkor érdemes tanulmányozni a Merkle Schema jelölés készítő megoldását, mely a Google legfontosabb jelöléseit tartalmazza. Ez egy jó lehetőség az induláshoz. A létrehozott jelöléseket egyből el is küldheted innen a Google strukturált adatokat tesztelő eszközéhez.

Ha továbblépnél a Google iránymutatásaink, akkor érdemes a schema.org teljes hierarchiájára rápillantani, ahol minden item type szerepel. Ez egy nagyon hasznos eszköz arra, ha további lehetőségeket keresel strukturált adatok használatára. A schema.org-on minden elemtípusnak megvan a saját oldala, és ezek mindegyik ugyanúgy épül fel: kezdődik a névvel, az URL-lel, az elhelyezkedéssel a hierarchiában, a leírással, és azzal, hogy hány oldal használja. A legjobban talán itt lehet áttekinteni a schema felépítését.

A Schema jelölések használata webáruházaknál, de bármilyen weboldalnál most már kötelező. Hiszen ezzel is nagyobb forgalmat tudunk generálni a találati oldalakról. A felhasználók számára így hasznosabbá, érthetőbbé válik a tartalmunk. Emellett javul a felhasználói élmény, amit a Google is értékel.

Visszaélni viszont nem érdemes a strukturált adatokkal. Vagyis olyan információkat rendelni az egyes címkékhez, melyek nem oda valók. A schema által meghatározott irányelveket mindig be kell tartani, mivel a Google is ellenőrzi ezt. Ha trükközni próbálunk, az büntetést vonhat maga után.

Ha már használjuk a schema jelöléseket, akkor mindenképpen meg kell tenni még az élesítés előtt, hogy teszteljük a strukturált adataink helyességét.

Nem tolerálja a hibás használatot a Google

A tapasztalatok szerint a Google bizony osztogatja a büntetéseket a spam-jellegű, hibás jelölések használatáért. Egy manuális büntetésről szóló üzenetben ezzel találkozott egy érintett.

google-strukturalt-adatok-figyelmeztetes

Ebben a Google arra hívja fel a figyelmet, hogy a strukturált adatok jelölése nem felel meg a rich snippetekre vonatkozó minőségi irányelveknek. Vagyis a felhasználók számára nem látható, irreleváns vagy félrevezető tartalmat jelöl, illetve más módon manipulál. A kézi büntetés egyébként az egész oldalt érintheti, vagyis az oldal összes rich snippetjét blokkolja a Google. Innentől kezdve tehát SEO-feladat az is, hogy megbizonyosodjunk egy oldalon a mikroadatok helyes használatáról.

Először is ellenőrizni kell, hogy az adott weboldalon a strukturált adatok használata megfelel-e a Google legújabb irányelveinek. Amit már korábban is jeleztünk: a Google elkészített egy teszt-eszközt, mellyel megvizsgálhatjuk, hogy minden rendben van-e a kódunkban található strukturált adatokkal. A már használt schema-jelöléseinket a Search Console-ban is figyelemmel kísérhetjük. Vagyis láthatjuk, hogy van-e velük valami hiba, és megfelelően indexeli-e őket a Google.

Ha viszont már elért a büntetés, vagyis azt látjuk, hogy a korábbi rich snippetjeink eltűntek a találati listából, üzenetet kaptunk, nem indexeli őket a Google, akkor ugyanígy a Search Console segítségével kell azonosítani, hogy melyik oldalon van a hiba. Ezután természetesen javítani, majd a teszt-eszközzel kell leellenőrizni. Amennyiben JSON-LD segítségével alkalmaztuk a schema-jelöléseket, akkor JSON-LD Playgroundon is érdemes ellenőrizni a helyességet.

Kézi büntetés esetén a Google számára vissza lehet jelezni, hogy megtörtént a javítás, azaz felülvizsgálatot lehet kérni, és a felülvizsgálat akár egy hét alatt megtörténhet. Algoritmus-szintű büntetésnél természetesen ilyen lehetőség ebben az esetben sincs.

Mi az a JSON-LD? Hogyan működik? És miért szereti a Google?

A JSON-LD egy mód arra, ahogy egy Schema.org kódot leírunk. A Schema.org-on más jelöléseket is találsz, mint például a Microdata vagy az RDFa. Ma már azonban a JSON-LD a leginkább javasolt megoldás.

A Wikipedia angol nyelvű oldala szerint a JSON-LD “összekapcsolt adatok JavaScript jelölése” (JavaScript Object Notation for Linked Data), vagyis egy olyan módszer, mely JSON-t használ az összekapcsolt adatok kódolására. Ebből a JSON egy adat-csere formátum, melyet az emberek is tudnak olvasni és írni, de a gépek is képesek elemezni és előállítani. Az LD, azaz a linked data pedig azt jelenti, hogy az internetet használja az összekapcsolt adatok összefűzésére. A JSON-LD pedig kombinálja a kettőt, vagyis kapunk egy kódot, ami képes elmondani mondjuk azt, hogy egy adott terméknek mennyi az ára. Használatával pedig ahelyett, hogy schema.org jelöléseket adnánk önálló elemekhez egy weboldalon, olyan JavaScript egységeket hozunk létre, melyek egyszerre minden információt tartalmaznak.

A JSON-LD alkalmazásával egyszerűsödik a schema.org használata, hiszen összegyűjthetők az adatok egyetlen JavaScript kódba, amit bárhová be lehet illeszteni az oldalon. Akár a Google Tag Manager segítségével is kezelhető, ami más megoldásoknál nem lehetséges.

A JSON-LD egységekbe bármilyen schema jelölés elhelyezhető. Ráadásul, ha az oldalon változtatások történnek, azok nagy valószínűséggel nem zavarják meg a strukturált adatokat. Nem véletlenül mondja azt a Google, hogy a metaadatok használatának a legkényelmesebb módja a JSON-LD.

A weben már találhatók olyan eszközök, melyek segítenek a JSON-LD létrehozásában, de ha WordPresst használsz, akkor plugineket is alkalmazhatsz erre. Ugyanakkor, ha elhelyeztél egy JSON-LD szkriptet a weboldaladon, mindenképpen ellenőrizd le a strukturált adatok ellenőrző eszközével.

A JSON-LD-T SZERETI A GOOGLE IS

Ez akkor derült ki, amikor egy ízben John Mueller, a Google szakembere válaszolgatott a webmesterek kérdéseire a Google Webmaster Office Hours soránt. Mint mondta, a Google azt látja, hogy nagyon sokan használják a JSON-LD-t. És ez az, amiért ők is ehhez a jelöléshez hajlanak. Ugyanakkor persze elfogadják az összes többi típusát is a strukturált adatoknak.

Azt is megjegyezte, hogy nemsokára talán már azt fogják mondani, hogy a JSON-LD az a formátum, melyet erősen ajánlanak a weboldalak számára. És az is lehet, hogy néhány újabb strukturált adattípus már csak JSON-LD formátumban lesz elérhető. Ez egy lehetőség, de nyilvánvalóan lehet majd variálni a strukturált adatokkal – tette hozzá.

Vagyis, ha jelenleg is használsz mikroadatokat vagy bármi hasonlót, akkor SEO szempontból nem feltétlenül szükséges átváltanod JSON-LD használatára – hangsúlyozta John Mueller. Főleg akkor nem, ha minden rendben van az általad használt megoldással a találati oldali megjelenéseknél. Mint mondta: ha a rich snippetjeid jól jelennek meg a találati oldalakon, akkor nem muszáj módosítanod a formátumot.

A The SEM Post ezekre a szavakra reagálva megjegyezte, hogy ők is azt tapasztalják, hogy a Google egyre inkább hajlik a JSON-LD, mint előnyben részesített megoldás felé. Különösen akkor, amikor újabb adat-típusok kerülnek bevezetésre. Egy évvel korábban a Google már jelezte, hogy néhány típusú jelölés esetében kifejezetten ezt a JSON-LD-t javasolják.

2015 júliusában kezdte használni a JSON-LD-t a Google. Akkor jelentek meg az első olyan receptek a találati oldalakon, melyeknél ezt a formátumot használták. Ezután az értékeléseknél is elkezdte támogatni, majd a tudáspanel és a oldallinkek keresődobozai esetében is. 2015 szeptemberében Gary Illyes, a Google szakembere már jelezte, hogy több más kategóriára is tervezik kiterjeszteni a támogatást.

A Google a támogatási dokumentumaiban is a JSON-LD-t ajánlja bizonyos funkciók használatánál. Hogy pontosan milyen funkciók esetében támogatott a JSON-LD, azt leginkább úgy lehet megállapítani, hogy ha van mikroadatod ebben a formátumban, akkor le kell ellenőriznöd a strukturált adatok tesztelőszközével. Ezzel ugyanis megállapítható, hogy rendben van-e az adat, és érti-e a Google az adott funkció esetében.

Ugyanakkor, mint most John Mueller jelezte, ha nincs egyéb okod rá, akkor nem muszáj JSON-LD-re váltanod. A videó itt tekinthető meg a szavairól:

Címkék: , , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.