Strukturált adatok, Schema, JSON-LD: hogyan használd őket a weboldaladon?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ma már minden weboldalon szükség van strukturált adatokra, a schema.org és a JSON-LD használata pedig jó megoldást kínál erre. Habár a strukturált adatok és a schema használata már hosszú évekre nyúlik vissza, még mindig nem mindenki számára bevett gyakorlat az alkalmazásuk. (Frissítés, 2020.07.10. – Egy új fejezettel bővítettünk: Megszűnik a strukturált adatok tesztelő eszköze, elkészült a Bővített találatok tesztelője)

Ha azt akarjuk, hogy a gépek is megfelelően értelmezzék weboldalunk tartalmát, akkor strukturált adatokat kell használnunk. A strukturált adatok és a schema már hosszú ideje velünk vannak, azonban a JSON-LD egy hozzájuk képest új megoldás a schema jelölések prezentálására a keresőmotorok, illetve elsősorban a Google felé.

Mik azok a strukturált adatok?

A strukturált adat egy kód. Egy olyan kódrészlet, amit el tudsz helyezni a weboldaladon. Egy speciális formátumú kód, melyet a gépek is megértenek. Lehet ez keresőmotor (Schema.org), a Facebook (Open Graph) vagy a Twitter (Twitter cards), de mi most elsősorban a keresőmotorokra koncentrálunk. A keresőmotorok tehát elolvassák ezt a kódot, és arra használják, hogy a benne foglalt adatok különleges módon megjelenítsék a keresési eredmények között.

Képzeld el, hogy van egy weboldalad sok-sok recepttel. Ha strukturált adatokat adsz egy olyan oldaladhoz, mely egy receptet tartalmaz, akkor változni fog az oldalad megjelenése a keresési eredmények között. Sokkal részletesebbé, látványosabbá válik, attól függően persze, hogy milyen tartalomról van szó. Általában a megszokott cím, URL és leírás mellett több más adat is megjelenhet.

Egyelőre még nagyon sokan nem szentelnek kellő figyelmet a strukturált adatoknak a weboldal- és webáruháztulajdonosok között. Pedig amikor a Google-ön keresünk, nagyon gyakran beléjük botlunk. A Google ugyanis ezekből nyer ki sok információt, melyek az egyes találatoknál vagy a tudáspanelen megjelennek.

elizabeth banks knowledge graph

A schema.org használata segít a tudáspanel kialakításában a Google-nek

A strukturált adatok révén jelennek meg például az egyes találatok alatt a további linkek is.

elizabeth banks rich snippets

Strukturált adat létezik többek között könyvekre, értékelésekre, filmekre, vagy a webáruházad termékeire. A megjelenésük nem lesz egyforma a keresési eredmények között, de mindenképpen több részletet jelenítenek meg, mint egy sima találatnál.

A strukturált adatok révén gyakorlatilag beszélni tudsz a keresőmotorokkal. Elmondhatod nekik, hogy milyen hozzávalók kellenek egy ételhez, vagy elmondhatod, hogy mennyi ideig tart az elkészítésük, mennyi kalóriát tartalmaznak. A Google a strukturált adatok révén lesz képes értelmezni ezeket az információkat, majd eldönteni, hogy megmutatja-e ezeket az embereknek, vagy sem.

Fontos azonban tudni, hogy a Google nem minden esetben jeleníti meg rich snippetként a találatodat, ha strukturált adatokat használsz. Tehát nincs arra garancia, hogy strukturált adatok hozzáadása után egyből gyönyörű és részletes találatot mutasson az oldaladról. Mindössze annyit tehetsz, hogy használod, és reménykedsz, hogy a Google is fel fogja használni.

Mi az a Schema, és hogyan használd?

A nagy keresőmotorok hozták létre sok-sok éve a Schema.org-nak elnevezett projektet. A Schema.org-on megtalálsz minden strukturált adat jelölést, melyet a keresőmotorok támogatnak. A Schema.org tehát kódrészletek hatalmas gyűjteménye. Te is arra tudod használni, hogy megtalálj olyan jelöléseket, melyekre szükséged lehet a weboldaladon. Ehhez persz fel kell túrnod a Schema.org-ot és kikeresni a lehetőségeket. Ezeket a kód-példákat aztán kimásolhatod, majd alkalmazhatod a weboldaladon.

A schema jelölései minden olyan oldalnál alkalmazhatók, ahol olyan adatok jelennek meg, melyek strukturált adatként értelmezhetők. Webáruházak esetében például tipikusan megjeleníthető a review vagyis az értékelés, amikor a keresőtalálati listán felbukkannak a csillagok, százalékok, illetve a pontszám mindjárt a link alatt, mely jól kiemeli a találatot. A lehetőségekről részletesebben a schema.org oldalán lehet tájékozódni, de a Webmestereszközökben (Search Console) is ad segítséget a Google az “Adatkiemelő” funkció használatával.

HOGYAN HASZNÁLD A SCHEMA-T?

Amikor schema jelölést alkalmazunk, akkor a kódban megtalálhatók lesznek egyrészt az itemscope és itemtype elemek, valamint a tulajdonságot leíró itemprop elem, melyhez rengeteg kategória illeszthető. Például az Éhezők viadala: Futótűz Imdb oldalánál ezek láthatók:

itemscope itemtype

Strukturált adat a kódban

Egyrészt meghatározzák, hogy egy filmről van szó, másrészt pedig az egyes elemeket felcímkézik a schema jelöléseivel.

itemprop

Így a film címe, hossza, besorolása, premierje és még számtalan információ taget kap. Ezek a tagek pedig remekül olvashatók és értelmezhetők a keresők által.

Elsőre sokak számára bonyolultnak tűnhet egy-egy strukturált adat Schema alapján történő beállítása. Hiszen csak pár példát lehet találni, nem tudod, hogy minek kell szerepelnie benne a Google számára, illetve egy strukturált adat alkalmazása sem tűnik egyszerű feladatnak.

A jobb megértés érdekében lehet használni a Google iránymutatását a strukturált adatokról, ahol példákból is található jó néhány. Ugyanakkor érdemes tanulmányozni a Merkle Schema jelölés készítő megoldását, mely a Google legfontosabb jelöléseit tartalmazza. Ez egy jó lehetőség az induláshoz. A létrehozott jelöléseket egyből el is küldheted innen a Google strukturált adatokat tesztelő eszközéhez.

Ha továbblépnél a Google iránymutatásaink, akkor érdemes a schema.org teljes hierarchiájára rápillantani, ahol minden item type szerepel. Ez egy nagyon hasznos eszköz arra, ha további lehetőségeket keresel strukturált adatok használatára. A schema.org-on minden elemtípusnak megvan a saját oldala, és ezek mindegyik ugyanúgy épül fel: kezdődik a névvel, az URL-lel, az elhelyezkedéssel a hierarchiában, a leírással, és azzal, hogy hány oldal használja. A legjobban talán itt lehet áttekinteni a schema felépítését.

A Schema jelölések használata webáruházaknál, de bármilyen weboldalnál most már kötelező. Hiszen ezzel is nagyobb forgalmat tudunk generálni a találati oldalakról. A felhasználók számára így hasznosabbá, érthetőbbé válik a tartalmunk. Emellett javul a felhasználói élmény, amit a Google is értékel.

Visszaélni viszont nem érdemes a strukturált adatokkal. Vagyis olyan információkat rendelni az egyes címkékhez, melyek nem oda valók. A schema által meghatározott irányelveket mindig be kell tartani, mivel a Google is ellenőrzi ezt. Ha trükközni próbálunk, az büntetést vonhat maga után.

Ha már használjuk a schema jelöléseket, akkor mindenképpen meg kell tenni még az élesítés előtt, hogy teszteljük a strukturált adataink helyességét.

Megszűnik a strukturált adatok tesztelő eszköze, elkészült a Bővített találatok tesztelője

Bejegyzésünkben már többször is szó volt arról, hogy érdemes tesztelni strukturált adatainkat a Google tesztelő eszközével. Ez évekig rendelkezésre is állt, azonban 2020 júliusában a Google bejelentette, hogy megszűnik, azaz úgy fogalmaztak, hogy “idővel elavulttá válik”. A cég ugyanis elkészült az eddig béta állapotúnak minősített “Bővített találatok tesztjével”, ami itt elérhető, és így néz ki:

Bővített találatok tesztje

Erről azt érdemes tudni, hogy 2017-ben indította el a Google, ugyanakkor a strukturált adatok tesztelő eszköze már több mint 10 éve – 2009 óta – a SEO-sok és fejlesztők rendelkezésére állt, 2015-ben pedig némi ráncfelvarráson esett át. Érthető tehát, ha most a legtöbben csalódásukat fejezik ki az eszköz megszűnése miatt, ugyanis

  • a Bővített találatok tesztje nem teszteli, illetve validálja valamennyi strukturált adat típust,
  • lassú, vagy hogy
  • nem tesztel tisztán strukturális adatokat, hanem kizárólag HTML-t.

Ugyanakkor rendelkezésre állnak más alternatív tesztelő eszközök a strukturált adatokhoz, nem csak a Google megoldása. Ilyen a

Milyen jelölés típusai léteznek a strukturált adatoknak?

A Schema.org-on különféle jelölés-típusokat találhatsz, ezek különféle megoldások arra, ahogy egy Schema.org kódot leírunk. Ezekből három van:

  • JSON-LD: egy JavaScript jelölés, mely egy szkriptcímkébe kerül beágyazásra az oldal fejrészében vagy a bodyban.
  • Microdata: nyílt közösség által kezelt HTML-specifikáció, amelyet a strukturált adatok beágyazására használnak a HTML tartalomban.
  • RDFa: egy HTML5 kiterjesztés, mely támogatja a hivatkozási adatokat az oldal meglévő HTML-címkéihez hozzáadott további attribútumok révén.

Habár mindhárom típusú strukturált adat formátum használható és elfogadott, ma már elsősorban a JSON-LD az, mely széles körűen használt és elfogadott, de legfőképpen azért javasolt a használata, mert a Google is erre tette le a voksát.

Mi az a JSON-LD? Hogyan működik? És miért szereti a Google?

A Wikipedia angol nyelvű oldala szerint a JSON-LD “összekapcsolt adatok JavaScript jelölése” (JavaScript Object Notation for Linked Data), vagyis egy olyan módszer, mely JSON-t használ az összekapcsolt adatok kódolására. Ebből a JSON egy adat-csere formátum, melyet az emberek is tudnak olvasni és írni, de a gépek is képesek elemezni és előállítani. Az LD, azaz a linked data pedig azt jelenti, hogy az internetet használja az összekapcsolt adatok összefűzésére. A JSON-LD pedig kombinálja a kettőt, vagyis kapunk egy kódot, ami képes elmondani mondjuk azt, hogy egy adott terméknek mennyi az ára. Használatával pedig ahelyett, hogy schema.org jelöléseket adnánk önálló elemekhez egy weboldalon, olyan JavaScript egységeket hozunk létre, melyek egyszerre minden információt tartalmaznak.

A JSON-LD alkalmazásával egyszerűsödik a schema.org használata, hiszen összegyűjthetők az adatok egyetlen JavaScript kódba, amit bárhová be lehet illeszteni az oldalon. Akár a Google Tag Manager segítségével is kezelhető, ami más megoldásoknál nem lehetséges.

A JSON-LD egységekbe bármilyen schema jelölés elhelyezhető. Ráadásul, ha az oldalon változtatások történnek, azok nagy valószínűséggel nem zavarják meg a strukturált adatokat. Nem véletlenül mondja azt a Google, hogy a metaadatok használatának a legkényelmesebb módja a JSON-LD.

A weben már találhatók olyan eszközök, melyek segítenek a JSON-LD létrehozásában, de ha WordPresst használsz, akkor plugineket is alkalmazhatsz erre. Ugyanakkor, ha elhelyeztél egy JSON-LD szkriptet a weboldaladon, mindenképpen ellenőrizd le a strukturált adatok ellenőrző eszközével.

Hova helyezd a JSON-LD strukturált adatokat a kódban?

A #AskGoogleWebmasters videósorozatban válaszolta meg az alcímben feltett kérdés John Mueller a JSON-LD strukturált adatokkal kapcsolatban. A kérdés arra vonatkozott, hogy vajon a body részben is elhelyezhető-e, mert a kérdező tapasztalatai azt mutatták, hogy így is hibátlanul működik.

Válaszában John Mueller határozott igennel válaszolt, azaz a JSON-LD strukturált adatnem csak a head, hanem a body részben is elhelyezhető, és teljesen ugyanolyan hatékonysággal fog működni.

A JSON-LD JavaScript használatával is beilleszthető az oldalakba, ha ez jobban passzol a weboldaltulajdonos igényeihez.

Erről itt beszél John Mueller:

A JSON-LD-T SZERETI A GOOGLE IS

Ez akkor derült ki, amikor egy ízben John Mueller, a Google szakembere válaszolgatott a webmesterek kérdéseire a Google Webmaster Office Hours soránt. Mint mondta, a Google azt látja, hogy nagyon sokan használják a JSON-LD-t. És ez az, amiért ők is ehhez a jelöléshez hajlanak. Ugyanakkor persze elfogadják az összes többi típusát is a strukturált adatoknak.

Azt is megjegyezte, hogy nemsokára talán már azt fogják mondani, hogy a JSON-LD az a formátum, melyet erősen ajánlanak a weboldalak számára. És az is lehet, hogy néhány újabb strukturált adattípus már csak JSON-LD formátumban lesz elérhető. Ez egy lehetőség, de nyilvánvalóan lehet majd variálni a strukturált adatokkal – tette hozzá.

Vagyis, ha jelenleg is használsz mikroadatokat vagy bármi hasonlót, akkor SEO szempontból nem feltétlenül szükséges átváltanod JSON-LD használatára – hangsúlyozta John Mueller. Főleg akkor nem, ha minden rendben van az általad használt megoldással a találati oldali megjelenéseknél. Mint mondta: ha a rich snippetjeid jól jelennek meg a találati oldalakon, akkor nem muszáj módosítanod a formátumot.

A The SEM Post ezekre a szavakra reagálva megjegyezte, hogy ők is azt tapasztalják, hogy a Google egyre inkább hajlik a JSON-LD, mint előnyben részesített megoldás felé. Különösen akkor, amikor újabb adat-típusok kerülnek bevezetésre. Egy évvel korábban a Google már jelezte, hogy néhány típusú jelölés esetében kifejezetten ezt a JSON-LD-t javasolják.

2015 júliusában kezdte használni a JSON-LD-t a Google. Akkor jelentek meg az első olyan receptek a találati oldalakon, melyeknél ezt a formátumot használták. Ezután az értékeléseknél is elkezdte támogatni, majd a tudáspanel és a oldallinkek keresődobozai esetében is. 2015 szeptemberében Gary Illyes, a Google szakembere már jelezte, hogy több más kategóriára is tervezik kiterjeszteni a támogatást.

A Google a támogatási dokumentumaiban is a JSON-LD-t ajánlja bizonyos funkciók használatánál. Hogy pontosan milyen funkciók esetében támogatott a JSON-LD, azt leginkább úgy lehet megállapítani, hogy ha van mikroadatod ebben a formátumban, akkor le kell ellenőriznöd a strukturált adatok tesztelőszközével. Ezzel ugyanis megállapítható, hogy rendben van-e az adat, és érti-e a Google az adott funkció esetében.

Ugyanakkor, mint most John Mueller jelezte, ha nincs egyéb okod rá, akkor nem muszáj JSON-LD-re váltanod. A videó itt tekinthető meg a szavairól:

Nem tolerálja a hibás vagy átverős használatot a Google

A tapasztalatok szerint a Google bizony osztogatja a büntetéseket a spam-jellegű, hibás jelölések használatáért. Egy manuális büntetésről szóló üzenetben ezzel találkozott egy érintett.

google-strukturalt-adatok-figyelmeztetes

Ebben a Google arra hívja fel a figyelmet, hogy a strukturált adatok jelölése nem felel meg a rich snippetekre vonatkozó minőségi irányelveknek. Vagyis a felhasználók számára nem látható, irreleváns vagy félrevezető tartalmat jelöl, illetve más módon manipulál. A kézi büntetés egyébként az egész oldalt érintheti, vagyis az oldal összes rich snippetjét blokkolja a Google. Innentől kezdve tehát SEO-feladat az is, hogy megbizonyosodjunk egy oldalon a mikroadatok helyes használatáról.

Először is ellenőrizni kell, hogy az adott weboldalon a strukturált adatok használata megfelel-e a Google legújabb irányelveinek. Amit már korábban is jeleztünk: a Google elkészített egy teszt-eszközt, mellyel megvizsgálhatjuk, hogy minden rendben van-e a kódunkban található strukturált adatokkal. A már használt schema-jelöléseinket a Search Console-ban is figyelemmel kísérhetjük. Vagyis láthatjuk, hogy van-e velük valami hiba, és megfelelően indexeli-e őket a Google.

Ha viszont már elért a büntetés, vagyis azt látjuk, hogy a korábbi rich snippetjeink eltűntek a találati listából, üzenetet kaptunk, nem indexeli őket a Google, akkor ugyanígy a Search Console segítségével kell azonosítani, hogy melyik oldalon van a hiba. Ezután természetesen javítani, majd a teszt-eszközzel kell leellenőrizni. Amennyiben JSON-LD segítségével alkalmaztuk a schema-jelöléseket, akkor JSON-LD Playgroundon is érdemes ellenőrizni a helyességet.

Kézi büntetés esetén a Google számára vissza lehet jelezni, hogy megtörtént a javítás, azaz felülvizsgálatot lehet kérni, és a felülvizsgálat akár egy hét alatt megtörténhet. Algoritmus-szintű büntetésnél természetesen ilyen lehetőség ebben az esetben sincs.

Érdemes olyan strukturált adatokat használnod, melyeket nem támogat a Google?

Strukturált adatból sok van, így több ezer olyan strukturált adattípust és -lehetőséget találni, melyeket ugyan fel lehet használni, viszont nem támogatja őket a Google. Hiszen a Google mindössze egy töredékét támogatja azoknak a strukturált adatoknak is, melyek a Schema.org-on le vannak írva, emellett azonban a ProductOntology.org is használatba vehető. Ezek listája a Google Developers Helpben található meg.

Ezért is merült fel a kérdés, hogy van-e a Google számára bármiféle értelme olyan strukturált adatok használatának a weboldalakon, melyek nem jelennek meg a kibővített eredményeknél. A kérdező egyébként konkrétan a képobjektumok kapcsán kérdezte a Google szakértőjét, John Muellert, aki elmondta, hogy utána kellene néznie a dokumentációban, de szerinte használják a képobjektumokat.

A lényeg azonban csak ezután következett a válaszában, ugyanis szavaiból kiderült, hogy a fejlesztői dokumentációban nem szereplő strukturált adatok “nem csinálnak semmi láthatót”. Tehát, mint fogalmazott, ha van egy autó a weboldaladon, és találsz egy strukturált adattípust az autóra, akkor annak használata nem eredményez semmit a találati oldalon, mivel ha a Google-nek nincs ilyen kibővített eredménye, akkor nem is keresik ezeket a jelzéseket. Viszont, ha a Google használ egy adott kibővített eredményt, akkor az megfelelően dokumentálva van a fejlesztői iránymutatásban.

Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy minden strukturált adat segít a Google-nek jobban megérteni az entitást a weboldalon. (Az entitások olyanok, mint főnevek, személyek, helyek és dolgok.) Tehát, ha van egy rakás szöveg az oldaladon, akkor azt nem biztos, hogy megérti a Google, azaz egy autómárka lehet egy állat vagy egy autó is. Viszont, ha strukturált adatként jelezve van, hogy az oldalon az autóról van szó, és nem az állatról, akkor az sokat segít a Google-nek, és így a rangsorolás is pontosabb lesz. A Google ebben az esetben megérti, hogy az oldalon az entitás egy autómárka.

Azt ugyanakkor tudni kell, hogy ennek ellenére ez nem jelent jobb helyezést a találati oldalakon. Az egész dolog a relevanciáról szól, arról, hogy teljesen világosan kommunikáljuk az entitást.

Végül Mueller még megjegyezte, hogy ha valakinek nincs ideje mindent strukturált adatokkal jelölgetni az oldalán, akkor az a legfontosabb, hogy olyan elemeket jelöljön strukturált adatokkal, melyek láthatóak lesznek a találati oldalakon. Ugyanakkor semmiféle hátrány nem származik abból, ha több típusú strukturált adatot is használ valaki az oldalán. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy “túlhasználni” nem érdemes a strukturált adatokat. Szerint annak semmi értelme, ha több időt fordítunk arra, hogy strukturált adatokat adjunk meg egy oldalon, mint amennyit a tartalommal foglalkozunk.

Mint mondta: meg kell találni az egyensúlyt, és ha kevés az erőforrásunk, akkor azokkal a strukturált adatokkal kell foglalkozni, melyeknek látható eredményük van a találati oldalakon, azaz szerepelnek a fejlesztői iránymutatásban.

Koronavírushoz kapcsolódó, új strukturált adatok jelentek meg a Schema.org-on

Egyre több esemény kerül át az online térbe, kerül elhalasztásra, vagy egyszerűen törlésre a koronavírus járvány miatt. A Google ezért új típusú esemény-alapú strukturált adatok támogatását kezdte el, illetve a Schema élesítette a Schema 7.0-át, amelybe belekerültek az új típusú strukturált adatok.

A Google bejelentése szerint az egyik új adat az ‘eventStatus‘, mely lehetővé teszi a weboldaltulajdonosoknak, hogy jelezzék: egy esemény törlésre, halasztásra, vagy új időpontra került. Az eventStatus használata lehetővé teszi a Google számára, hogy megmutassa a keresőjét használó embereknek egy esemény állapotát, ahelyett, hogy halasztás esetén kiesne a keresési találatok közül.

Mire is lehet használni az eventStatus schemát?

  • Esemény törlése: az eventStatusban beállítható az eventCancelled, így megtartható az eredeti dátum a startDate-nél.
  • Elhalasztott esemény (amikor az új dátum még nem ismert): megmarad az eredeti dátum a startDate-nél, egészen addig, amíg ki nem derül, hogy mikor lesz az esemény megtartva, és frissítésre nem került eventStatus eventPostponeddé.
  • Újradátumozott esemény (amikor már ismert az új dátum): frissítésre kerül a startDate és az endDate az új dátumokkal. Emellett átjelölhető az eventStatus mező eventRescheduleddé, illetve hozzáadható egy previousStartDate is.
  • Személyes esemény online lesz: opcionális frissíthető az eventStatus mező, hogy jelezze a változást az EventMovedOnline-nal.

Az eventStatus alkalmazásáról részleteket a fejlesztői dokumentációban találhatsz.

További segítség az online eseményekhez

Amennyiben az általad szervezett esemény csak online érhető el, akkor az alábbi tulajdonságokat kell használnod:

  • A helyet állítsd VirtualLocation típusra.
  • Állítsd át az eventAttendanceMode tulajdonságot OnlineEventAttendanceMode-ra.

Ennek kapcsán is további információk a fejlesztői dokumentációban érhetők el.

Ezek mellett megjelent az új ‘SpecialAnnouncement’ strukturált adat típus, mely lehetővé teszi az adattal kiegészített szöveges frissítések közzétételét, és jelezni lehet a kapcsolatot egy adott helyzethez, így például a COVID-19 járványhoz.

Végül létrehozták a ‘CovidTestingFacility’ strukturált adattípust is, mely az ideiglenes és a már korábban létrehozott tesztelő létesítmények által használható, melyek a járvány miatt jöttek létre. Ez kombinálható a ‘hasDriveThroughService’ tulajdonsággal, hogy jelezze autóval áthajtós tesztelés is rendelkezésre áll.

Végül, még egy dolog: ahhoz, hogy a Google találkozzon az általad megadott információkkal, automatikusan elérhetővé kell tenned az oldaltérképet. Akár manuálisan is jelezheted az oldaltérképben bekövetkező változásokat a Google-nek ezen a címen, illetve az oldaltérképed URL-jének megadásával: http://www.google.com/ping?sitemap=URL/of/file.

Címkék: , , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.