Strukturált adatok, Schema, JSON-LD: hogyan használd őket a weboldaladon? (Frissítve, 2023.03.28.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ma már minden weboldalon szükség van strukturált adatokra, a schema.org és a JSON-LD használata pedig jó megoldást kínál erre. Habár a strukturált adatok és a schema használata már hosszú évekre nyúlik vissza, még mindig nem mindenki számára bevett gyakorlat az alkalmazásuk. (Frissítés, 2023.03.28. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan érdemes kombinálni a strukturált adatokat?)

Ha azt akarjuk, hogy a gépek is megfelelően értelmezzék weboldalunk tartalmát, akkor strukturált adatokat kell használnunk. A strukturált adatok és a schema már hosszú ideje velünk vannak, azonban a JSON-LD egy hozzájuk képest új megoldás a schema jelölések prezentálására a keresőmotorok, illetve elsősorban a Google felé.

Mik azok a strukturált adatok?

A strukturált adat egy kód. Egy olyan kódrészlet, amit el tudsz helyezni a weboldaladon. Egy speciális formátumú kód, melyet a gépek is megértenek. Lehet ez keresőmotor (Schema.org), a Facebook (Open Graph) vagy a Twitter (Twitter cards), de mi most elsősorban a keresőmotorokra koncentrálunk. A keresőmotorok tehát elolvassák ezt a kódot, és arra használják, hogy a benne foglalt adatok különleges módon megjelenítsék a keresési eredmények között.

Képzeld el, hogy van egy weboldalad sok-sok recepttel. Ha strukturált adatokat adsz egy olyan oldaladhoz, mely egy receptet tartalmaz, akkor változni fog az oldalad megjelenése a keresési eredmények között. Sokkal részletesebbé, látványosabbá válik, attól függően persze, hogy milyen tartalomról van szó. Általában a megszokott cím, URL és leírás mellett több más adat is megjelenhet.

Egyelőre még nagyon sokan nem szentelnek kellő figyelmet a strukturált adatoknak a weboldal- és webáruháztulajdonosok között. Pedig amikor a Google-ön keresünk, nagyon gyakran beléjük botlunk. A Google ugyanis ezekből nyer ki sok információt, melyek az egyes találatoknál vagy a tudáspanelen megjelennek.

elizabeth banks knowledge graph

A schema.org használata segít a tudáspanel kialakításában a Google-nek

A strukturált adatok révén jelennek meg például az egyes találatok alatt a további linkek is.

elizabeth banks rich snippets

Megjelenés a rich snipettsben

Strukturált adat létezik többek között könyvekre, értékelésekre, filmekre, vagy a webáruházad termékeire. A megjelenésük nem lesz egyforma a keresési eredmények között, de mindenképpen több részletet jelenítenek meg, mint egy sima találatnál.

A strukturált adatok révén gyakorlatilag beszélni tudsz a keresőmotorokkal. Elmondhatod nekik, hogy milyen hozzávalók kellenek egy ételhez, vagy elmondhatod, hogy mennyi ideig tart az elkészítésük, mennyi kalóriát tartalmaznak. A Google a strukturált adatok révén lesz képes értelmezni ezeket az információkat, majd eldönteni, hogy megmutatja-e ezeket az embereknek, vagy sem.

Fontos azonban tudni, hogy a Google nem minden esetben jeleníti meg rich snippetként a találatodat, ha strukturált adatokat használsz. Tehát nincs arra garancia, hogy strukturált adatok hozzáadása után egyből gyönyörű és részletes találatot mutasson az oldaladról. Mindössze annyit tehetsz, hogy használod, és reménykedsz, hogy a Google is fel fogja használni.

Mi az a Schema, és hogyan használd?

A nagy keresőmotorok hozták létre sok-sok éve a Schema.org-nak elnevezett projektet. A Schema.org-on megtalálsz minden strukturált adat jelölést, melyet a keresőmotorok támogatnak. A Schema.org tehát kódrészletek hatalmas gyűjteménye. Te is arra tudod használni, hogy megtalálj olyan jelöléseket, melyekre szükséged lehet a weboldaladon. Ehhez persz fel kell túrnod a Schema.org-ot és kikeresni a lehetőségeket. Ezeket a kód-példákat aztán kimásolhatod, majd alkalmazhatod a weboldaladon.

A schema jelölései minden olyan oldalnál alkalmazhatók, ahol olyan adatok jelennek meg, melyek strukturált adatként értelmezhetők. Webáruházak esetében például tipikusan megjeleníthető a review vagyis az értékelés, amikor a keresőtalálati listán felbukkannak a csillagok, százalékok, illetve a pontszám mindjárt a link alatt, mely jól kiemeli a találatot. A lehetőségekről részletesebben a schema.org oldalán lehet tájékozódni, de a Webmestereszközökben (Search Console) is ad segítséget a Google az “Adatkiemelő” funkció használatával.

HOGYAN HASZNÁLD A SCHEMA-T?

Amikor schema jelölést alkalmazunk, akkor a kódban megtalálhatók lesznek egyrészt az itemscope és itemtype elemek, valamint a tulajdonságot leíró itemprop elem, melyhez rengeteg kategória illeszthető. Például az Éhezők viadala: Futótűz Imdb oldalánál ezek láthatók:

itemscope itemtype

Strukturált adat a kódban

Egyrészt meghatározzák, hogy egy filmről van szó, másrészt pedig az egyes elemeket felcímkézik a schema jelöléseivel.

itemprop

A strukturált adatok megjelenése a kódban

Így a film címe, hossza, besorolása, premierje és még számtalan információ taget kap. Ezek a tagek pedig remekül olvashatók és értelmezhetők a keresők által.

Elsőre sokak számára bonyolultnak tűnhet egy-egy strukturált adat Schema alapján történő beállítása. Hiszen csak pár példát lehet találni, nem tudod, hogy minek kell szerepelnie benne a Google számára, illetve egy strukturált adat alkalmazása sem tűnik egyszerű feladatnak.

A jobb megértés érdekében lehet használni a Google iránymutatását a strukturált adatokról, ahol példákból is található jó néhány. Ugyanakkor érdemes tanulmányozni a Merkle Schema jelölés készítő megoldását, mely a Google legfontosabb jelöléseit tartalmazza. Ez egy jó lehetőség az induláshoz. A létrehozott jelöléseket egyből el is küldheted innen a Google strukturált adatokat tesztelő eszközéhez.

Ha továbblépnél a Google iránymutatásaink, akkor érdemes a schema.org teljes hierarchiájára rápillantani, ahol minden item type szerepel. Ez egy nagyon hasznos eszköz arra, ha további lehetőségeket keresel strukturált adatok használatára. A schema.org-on minden elemtípusnak megvan a saját oldala, és ezek mindegyik ugyanúgy épül fel: kezdődik a névvel, az URL-lel, az elhelyezkedéssel a hierarchiában, a leírással, és azzal, hogy hány oldal használja. A legjobban talán itt lehet áttekinteni a schema felépítését. (A bejegyzés végén egy külön fejezet foglalkozik a strukturált adatok létrehozásával és tesztelésével.)

A Schema jelölések használata webáruházaknál, de bármilyen weboldalnál most már kötelező. Hiszen ezzel is nagyobb forgalmat tudunk generálni a találati oldalakról. A felhasználók számára így hasznosabbá, érthetőbbé válik a tartalmunk. Emellett javul a felhasználói élmény, amit a Google is értékel.

Visszaélni viszont nem érdemes a strukturált adatokkal. Vagyis olyan információkat rendelni az egyes címkékhez, melyek nem oda valók. A schema által meghatározott irányelveket mindig be kell tartani, mivel a Google is ellenőrzi ezt. Ha trükközni próbálunk, az büntetést vonhat maga után.

Ha már használjuk a schema jelöléseket, akkor mindenképpen meg kell tenni még az élesítés előtt, hogy teszteljük a strukturált adataink helyességét.

Milyen jelöléstípusai léteznek a strukturált adatoknak?

A Schema.org-on különféle jelölés-típusokat találhatsz, ezek különféle megoldások arra, ahogy egy Schema.org kódot leírunk. Ezekből három van:

  • JSON-LD: egy JavaScript jelölés, mely egy szkriptcímkébe kerül beágyazásra az oldal fejrészében vagy a bodyban.
  • Microdata: nyílt közösség által kezelt HTML-specifikáció, amelyet a strukturált adatok beágyazására használnak a HTML tartalomban.
  • RDFa: egy HTML5 kiterjesztés, mely támogatja a hivatkozási adatokat az oldal meglévő HTML-címkéihez hozzáadott további attribútumok révén.

Habár mindhárom típusú strukturált adat formátum használható és elfogadott, ma már elsősorban a JSON-LD az, mely széles körűen használt és elfogadott, de legfőképpen azért javasolt a használata, mert a Google is erre tette le a voksát.

Mi az a JSON-LD? Hogyan működik? És miért szereti a Google?

A Wikipedia angol nyelvű oldala szerint a JSON-LD „összekapcsolt adatok JavaScript jelölése” (JavaScript Object Notation for Linked Data), vagyis egy olyan módszer, mely JSON-t használ az összekapcsolt adatok kódolására. Ebből a JSON egy adat-csere formátum, melyet az emberek is tudnak olvasni és írni, de a gépek is képesek elemezni és előállítani. Az LD, azaz a linked data pedig azt jelenti, hogy az internetet használja az összekapcsolt adatok összefűzésére. A JSON-LD pedig kombinálja a kettőt, vagyis kapunk egy kódot, ami képes elmondani mondjuk azt, hogy egy adott terméknek mennyi az ára. Használatával pedig ahelyett, hogy schema.org jelöléseket adnánk önálló elemekhez egy weboldalon, olyan JavaScript egységeket hozunk létre, melyek egyszerre minden információt tartalmaznak.

A JSON-LD alkalmazásával egyszerűsödik a schema.org használata, hiszen összegyűjthetők az adatok egyetlen JavaScript kódba, amit bárhová be lehet illeszteni az oldalon. Akár a Google Tag Manager segítségével is kezelhető, ami más megoldásoknál nem lehetséges.

A JSON-LD egységekbe bármilyen schema jelölés elhelyezhető. Ráadásul, ha az oldalon változtatások történnek, azok nagy valószínűséggel nem zavarják meg a strukturált adatokat. Nem véletlenül mondja azt a Google, hogy a metaadatok használatának a legkényelmesebb módja a JSON-LD.

A weben már találhatók olyan eszközök, melyek segítenek a JSON-LD létrehozásában, de ha WordPresst használsz, akkor plugineket is alkalmazhatsz erre. Ugyanakkor, ha elhelyeztél egy JSON-LD szkriptet a weboldaladon, mindenképpen ellenőrizd le a strukturált adatok ellenőrző eszközével.

Hova helyezd a JSON-LD strukturált adatokat a kódban?

A #AskGoogleWebmasters videósorozatban válaszolta meg az alcímben feltett kérdés John Mueller a JSON-LD strukturált adatokkal kapcsolatban. A kérdés arra vonatkozott, hogy vajon a body részben is elhelyezhető-e, mert a kérdező tapasztalatai azt mutatták, hogy így is hibátlanul működik.

Válaszában John Mueller határozott igennel válaszolt, azaz a JSON-LD strukturált adatnem csak a head, hanem a body részben is elhelyezhető, és teljesen ugyanolyan hatékonysággal fog működni.

A JSON-LD JavaScript használatával is beilleszthető az oldalakba, ha ez jobban passzol a weboldaltulajdonos igényeihez.

A JSON-LD-T SZERETI A GOOGLE IS

Ez akkor derült ki, amikor egy ízben John Mueller, a Google szakembere válaszolgatott a webmesterek kérdéseire a Google Webmaster Office Hours soránt. Mint mondta, a Google azt látja, hogy nagyon sokan használják a JSON-LD-t. És ez az, amiért ők is ehhez a jelöléshez hajlanak. Ugyanakkor persze elfogadják az összes többi típusát is a strukturált adatoknak.

Azt is megjegyezte, hogy nemsokára talán már azt fogják mondani, hogy a JSON-LD az a formátum, melyet erősen ajánlanak a weboldalak számára. És az is lehet, hogy néhány újabb strukturált adattípus már csak JSON-LD formátumban lesz elérhető. Ez egy lehetőség, de nyilvánvalóan lehet majd variálni a strukturált adatokkal – tette hozzá.

Vagyis, ha jelenleg is használsz mikroadatokat vagy bármi hasonlót, akkor SEO szempontból nem feltétlenül szükséges átváltanod JSON-LD használatára – hangsúlyozta John Mueller. Főleg akkor nem, ha minden rendben van az általad használt megoldással a találati oldali megjelenéseknél. Mint mondta: ha a rich snippetjeid jól jelennek meg a találati oldalakon, akkor nem muszáj módosítanod a formátumot.

A The SEM Post ezekre a szavakra reagálva megjegyezte, hogy ők is azt tapasztalják, hogy a Google egyre inkább hajlik a JSON-LD, mint előnyben részesített megoldás felé. Különösen akkor, amikor újabb adat-típusok kerülnek bevezetésre. Egy évvel korábban a Google már jelezte, hogy néhány típusú jelölés esetében kifejezetten ezt a JSON-LD-t javasolják.

Érdemes tudni, hogy 2015 júliusában kezdte használni a JSON-LD-t a Google. Akkor jelentek meg az első olyan receptek a találati oldalakon, melyeknél ezt a formátumot használták. Ezután az értékeléseknél is elkezdte támogatni, majd a tudáspanel és a oldallinkek keresődobozai esetében is. 2015 szeptemberében Gary Illyes, a Google szakembere már jelezte, hogy több más kategóriára is tervezik kiterjeszteni a támogatást.

A Google a támogatási dokumentumaiban is a JSON-LD-t ajánlja bizonyos funkciók használatánál. Hogy pontosan milyen funkciók esetében támogatott a JSON-LD, azt leginkább úgy lehet megállapítani, hogy ha van mikroadatod ebben a formátumban, akkor le kell ellenőrizned a strukturált adatok tesztelőszközével (melyekről a későbbiekben lesz szó). Ugyanakkor, mint John Mueller jelezte, ha nincs egyéb okod rá, akkor nem muszáj JSON-LD-re váltanod.

Jelent-e SEO előnyt a JSON-LD használata más strukturált adattípusokhoz képest?

A Google olykor elárulja, hogy milyen technológiai módszert részesít előnyben. Ezt már megtette a strukturált adatoknál is, ahogy az az előbbi fejezetben olvasható, ahogy például azt is lehet tudni, hogy a reszponzív designt kedveli, amikor mobilbarát weboldalakról van szó. Felmerülhet kérdésként ugyanakkor, hogy ez az előnyben részesítés egyben azt is jelenti-e, hogy ad neki valamilyen SEO-előnyt?

John Mueller erre a kérdésre válaszolt is konkrétan egy Google SEO office-hours során, ahol elmondta, hogy miközben preferálják és ajánlják is a JSON-LD használatát, ez nem jelenti azt, hogy bármely más jelölés kevesebb értéket adna át. Ezért nem is mondja azt, hogy a Google ajánlása szerint kellene bárkinek is eljárnia.

Következő kérdésként persze felmerült, hogy a Google egyáltalán miért javasol és miért részesít előnyben valamely jelölést? Mueller erre válaszolva elmondta, hogy szerintük, ha ezt nem tennék, akkor egyáltalán nem használnának strukturált adatokat a weboldalak. A Google-nél úgy vélik, hogy ha nem adnak egy ajánlást, akkor a weboldaltulajdonosok egyszerűen nem tesznek semmit.

Nem tolerálja a hibás vagy átverős használatot a Google

Frissítés, 2022.08.11.:

A Schema lett az új SEO-spam?

Míg évekkel korábban a SEO-sok a kulcsszavakkal próbáltak trükközni, és teletömködték az oldalaik minden létező zugát nagy mennyiségben kulcsszavakkal, addig most valami hasonló jelenséget figyelhetünk meg a strukturált adatok kapcsán. Vagyis olykor azt lehet látni, hogy sok weboldal egyrészt rengeteg strukturált adatot akar használni, másrészt olyan strukturált adatokat használnak, ami nem igaz az adott oldalra. Például így:

Rossz strukturált adat használat

Ugyanakkor a Google szerint a hibás strukturált adat használat nem csak spamet jelent, hanem „szinkronizációs” problémát is. Itt arról van szó, hogy a Google azt tapasztalja: nincs összhang a fő tartalom és valamely strukturált adat között. Ez negatív jelzés a Google felé, mivel azt mutatja, hogy a tartalom nem passzol a keresési lekérdezéshez. Ennek pedig következményei lehetnek, mint arra a következő fejezetben mindjárt ki is térünk.

És ez akkor is így van, ha nem szándékosan halmozzuk a hibás vagy átverős strukturált adatokat az oldalainkon.

Emiatt tehát jobb megoldás, ha inkább nem használunk strukturált adatot, ahelyett, hogy hibásat használnánk. Mindenesetre ezért erősen javasolt a strukturált adat ellenőrző eszközök használata, még akkor is, ha automatikusan készülnek már bizonyos strukturált adatok az oldalunkra. Mert ugyan az automatikus strukturált adat készítés sok időt megspórol, de hiba csúszhat bele, ezért érdemes ezt is időnként ellenőrizni, hogy helyes-e minden esetben.

A Google fellép a hibás használat ellen

A tapasztalatok szerint a Google bizony osztogatja a büntetéseket a spam-jellegű, hibás jelölések használatáért. Egy manuális büntetésről szóló üzenetben ezzel találkozott egy érintett.

google-strukturalt-adatok-figyelmeztetes

Manuális büntetésről szóló üzenet

Ebben a Google arra hívja fel a figyelmet, hogy a strukturált adatok jelölése nem felel meg a rich snippetekre vonatkozó minőségi irányelveknek. Vagyis a felhasználók számára nem látható, irreleváns vagy félrevezető tartalmat jelöl, illetve más módon manipulál. A kézi büntetés egyébként az egész oldalt érintheti, vagyis az oldal összes rich snippetjét blokkolja a Google. Innentől kezdve tehát SEO-feladat az is, hogy megbizonyosodjunk egy oldalon a mikroadatok helyes használatáról.

Először is ellenőrizni kell, hogy az adott weboldalon a strukturált adatok használata megfelel-e a Google legújabb irányelveinek. Amit már korábban is jeleztünk: a Google elkészített egy teszt-eszközt, mellyel megvizsgálhatjuk, hogy minden rendben van-e a kódunkban található strukturált adatokkal. A már használt schema-jelöléseinket a Search Console-ban is figyelemmel kísérhetjük. Vagyis láthatjuk, hogy van-e velük valami hiba, és megfelelően indexeli-e őket a Google.

Ha viszont már elért a büntetés, vagyis azt látjuk, hogy a korábbi rich snippetjeink eltűntek a találati listából, üzenetet kaptunk, nem indexeli őket a Google, akkor ugyanígy a Search Console segítségével kell azonosítani, hogy melyik oldalon van a hiba. Ezután természetesen javítani, majd a teszt-eszközzel kell leellenőrizni. Amennyiben JSON-LD segítségével alkalmaztuk a schema-jelöléseket, akkor JSON-LD Playgroundon is érdemes ellenőrizni a helyességet.

Kézi büntetés esetén a Google számára vissza lehet jelezni, hogy megtörtént a javítás, azaz felülvizsgálatot lehet kérni, és a felülvizsgálat akár egy hét alatt megtörténhet. Algoritmus-szintű büntetésnél természetesen ilyen lehetőség ebben az esetben sincs.

Használhatsz többféle strukturált adatot ugyanarra a tartalomra?

Egy-egy weboldalon többféle strukturált adatot is használhatunk, de ha jól akarjuk ezt tenni, akkor figyelni kell néhány dologra. Erről egy Google Search Central Hangout során beszélt John Mueller, amikor egy weboldaltulajdonos azt kérdezte tőle, hogy ha van egy olyan weboldala, mely egyszerre FAQ, how-to, és cikk, akkor használhat-e mindháromra strukturált jelölést.

Amikor többféle strukturált adatot akarunk használni egy oldalon, akkor egyrészt figyelembe kell venni, hogy mi az elsődleges eleme az oldalnak, és ahhoz passzol-e a schema-jelölés. Tehát, ha az elsődleges tartalmunk az oldalon egy ételrecept, amihez kapcsolódik egy elkészítési leírás is (how-to), akkor nem lenne helyénvaló, ha azt nem csak receptként, hanem how-to jelöléssel is ellátnánk.

A Google irányelve erre vonatkozóan azt mondja ki, hogy mindig az elsődleges elemet kell figyelembe venni a strukturált adat meghatározásakor. Ha mondjuk egy gyakran ismételt kérdések (FAQ) kerül egy oldaladra, akkor azt kell átgondolni, hogy ez-e az elsődleges tartalom rajta, vagy legalábbis az elsődleges elemhez az tartozik-e. Ezt neked kell kitalálnod.

Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a Google kibővített találatai kombinálni tudnak bizonyos típusú strukturált adatokat, de nem mindenfélét. Például egy recept mellé elfér egy értékelés. Ugyanakkor egy FAQ-t nem lehet összerakni egy how-to jelöléssel, illetve össze lehet rakni, de ilyen esetben a Google rendszere csak az egyiket fogja kiválasztani, és annak megfelelően jeleníti meg. Ez pedig esetleg nem az lesz, mint amit Te a legfontosabbnak tartasz.

Vagyis, ha el tudod dönteni, hogy melyik a fő funkciója az oldalnak, akkor az annak megfelelő strukturált adat jelöltést kell csak elhelyezni benne, mert ez teszi egyértelművé a Google számára, hogy miről van szó az oldalon, és mit kezdjen vele.

Hogyan érdemes kombinálni a strukturált adatokat? (FRISSÍTÉS, 2023.03.28.)

A Google a beágyazott strukturált adatokat támogatja, ahelyett, hogy több, párhuzamos strukturált adat-szkriptet hoznál létre. Ez azt jelenti, hogy a Google azt javasolja, hogy előbb add meg a fő strukturált adatot, majd ebbe ágyazd bele a többi strukturált adattípust.

Tehát, ha például az adott oldal egy receptet tartalmaz, akkor így kezdődik a strukturált adat az oldalon:

<script type=”application/ld+json”>
{
„@context”: „https://schema.org/”,
„@type”: „Recipe”,

De mi van, ha ez az oldal mondjuk értékelést is tartalmaz? Ilyenkor be kell ágyazni a másodlagos strukturált adatot.

Mint Lizzi Sassman, a Google szakembere egy SEO Office Hours során elmondta, a beágyazás révén jobban megértik, hogy mi a fő témája az oldalnak. Tehát, látják, hogy a recept vagy az értékelés az elsődleges téma, illetve, hogy a másik (az értékelés) csak része az előbbinek.

Ezzel szemben, ha két olyan strukturált adatot állítasz be, mint a recept és az értékelés, akkor a Google nehezebben dönti el, miről is szól elsősorban az oldalad.

A Google egyébként a strukturált adatokra vonatkozó dokumentációban is említi a beágyazást a JSON-LD formátum használatának ismertetésénél.

Érdemes olyan strukturált adatokat használnod, melyeket nem támogat a Google?

Strukturált adatból sok van, így több ezer olyan strukturált adattípust és lehetőséget találni, melyeket ugyan fel lehet használni, viszont nem támogatja őket a Google. Hiszen a Google mindössze egy töredékét támogatja azoknak a strukturált adatoknak is, melyek a Schema.org-on le vannak írva, emellett azonban a ProductOntology.org is használatba vehető. Ezek listája a Google Developers Helpben található meg.

Ezért is merült fel a kérdés, hogy van-e a Google számára bármiféle értelme olyan strukturált adatok használatának a weboldalakon, melyek nem jelennek meg a kibővített eredményeknél. A kérdező egyébként konkrétan a képobjektumok kapcsán kérdezte a Google szakértőjét, John Muellert, aki elmondta, hogy utána kellene néznie a dokumentációban, de szerinte használják a képobjektumokat.

A lényeg azonban csak ezután következett a válaszában, ugyanis szavaiból kiderült, hogy a fejlesztői dokumentációban nem szereplő strukturált adatok „nem csinálnak semmi láthatót”. Tehát, mint fogalmazott, ha van egy autó a weboldaladon, és találsz egy strukturált adattípust az autóra, akkor annak használata nem eredményez semmit a találati oldalon, mivel ha a Google-nek nincs ilyen kibővített eredménye, akkor nem is keresik ezeket a jelzéseket. Viszont, ha a Google használ egy adott kibővített eredményt, akkor az megfelelően dokumentálva van a fejlesztői iránymutatásban.

Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy minden strukturált adat segít a Google-nek jobban megérteni az entitást a weboldalon. (Az entitások olyanok, mint főnevek, személyek, helyek és dolgok.) Tehát, ha van egy rakás szöveg az oldaladon, akkor azt nem biztos, hogy megérti a Google, azaz egy autómárka lehet egy állat vagy egy autó is. Viszont, ha strukturált adatként jelezve van, hogy az oldalon az autóról van szó, és nem az állatról, akkor az sokat segít a Google-nek, és így a rangsorolás is pontosabb lesz. A Google ebben az esetben megérti, hogy az oldalon az entitás egy autómárka.

Azt ugyanakkor tudni kell, hogy ennek ellenére ez nem jelent jobb helyezést a találati oldalakon. Az egész dolog a relevanciáról szól, arról, hogy teljesen világosan kommunikáljuk az entitást.

Végül Mueller még megjegyezte, hogy ha valakinek nincs ideje mindent strukturált adatokkal jelölgetni az oldalán, akkor az a legfontosabb, hogy olyan elemeket jelöljön strukturált adatokkal, melyek láthatóak lesznek a találati oldalakon. Ugyanakkor semmiféle hátrány nem származik abból, ha több típusú strukturált adatot is használ valaki az oldalán. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy „túlhasználni” nem érdemes a strukturált adatokat. Szerint annak semmi értelme, ha több időt fordítunk arra, hogy strukturált adatokat adjunk meg egy oldalon, mint amennyit a tartalommal foglalkozunk.

Mint mondta: meg kell találni az egyensúlyt, és ha kevés az erőforrásunk, akkor azokkal a strukturált adatokkal kell foglalkozni, melyeknek látható eredményük van a találati oldalakon, azaz szerepelnek a fejlesztői iránymutatásban.

Frissítés, 2022.02.28.:

Mi lehet az oka, ha egy strukturált adat nem jelenik meg a keresőben?

Az alcímben feltett kérdés konkrétan a FAQ schema kapcsán merült fel 2022 januárjának végén, és John Muellertől szerette volna megtudni rá a választ egy Google Search Central SEO office-hours során egy weboldaltulajdonos. Mint mondta, telepítették a weboldalba a FAQ schema jelölést, ennek ellenére a Google bővített találatainál ennek eredménye nem látható.

Azért okoz nekik jelentős fejtörést a probléma, mert a Google Search Console nem mutat semmilyen technikai hibát a jelölésnél, így elképzelhető, hogy valamilyen nem-technikai hiba húzódik meg háttérben. A weboldaltulajdonos a gondolatmenetet tovább vezetve már amiatt aggódott, hogy talán a Google nem bízik meg a weboldalon található tartalomban.

John Mueller azzal kezdte a választ, hogy a FAQ bővített találat – mint más egyéb bővített találat – csak bizonyos feltételek teljesülése esetén jelenik meg a Google-keresésben. Mint fogalmazott: „több szintet” is figyelembe vesznek, mielőtt megjelenítenék ezeket a keresési eredmények között.

Az első szint az, hogy a strukturált adatot technikailag megfelelően kell telepíteni. Ennek megállapítására használható a Search Console, mely megmutatja, ha valamilyen hiba csúszott az alkalmazásába. A konkrét esetben nyilván nem ez volt a probléma, mivel a Search Console nem jelzett hibát.

A második szint az, hogy meg kell felelnie a Google strukturált adatokra vonatkozó irányelveinek. Ez a FAQ esetében mindössze annyi, hogy a kérdésnek és a válasznak láthatónak kell lennie a weboldalon. De minden strukturált adat esetében meg kell ezt a szintet vizsgálni, mert minden esetben más a követelmény.

A harmadik szinten merül fel az a kérdés a Google részéről, hogy megbízik-e a tartalomban? Ebben az esetben Mueller szerint a Google nincs teljes mértékben meggyőződve arról, hogy megfelelő minőségű a weboldal tartalma, így pedig nem is jeleníti meg a FAQ-t a találati eredmények oldalán. Ilyenkor nincs más megoldás, mint a weboldal tartalmának javítása.

Google: ne használd a Tag Managert a strukturált adatok beillesztéséhez!

Habár eléggé ellentmondó a Google kommunikációja a Címkekezelő és a strukturált adatok viszonyát illetően, John Mueller 2021 januárjában a Twitteren határozottan jelezte, hogy inkább ne használjuk a strukturált adatok beillesztéséhez a Tag Managert.

Mint mondta, sokkal jobb, ha a strukturált adatokat közvetlenül helyezzük az oldal kódjába, aminek az az oka, hogy a közvetlenül az oldalba helyezett strukturált adat sokkal egyértelműbb, és általában könnyebb őket így figyelni és kezelni, mint ha Címkekezelővel dolgoznánk.

A helyzetet persze bonyolítja, hogy időnként mást mond a Google. John Mueller most is jelezte, hogy nem teljesen elvetendő strukturált adatoknál sem a Címkekezelő használata, de elsősorban tesztelésre, finomhangolásra alkalmazható. Korábban viszont volt olyan kijelentés, miszerint elfogadható a strukturált adatok használatához a Tag Manager, míg kísérletezéshez nem megfelelő, illetve 2020-ban a Google a fejlesztői dokumentációba is beletette a strukturált adatok Címkekezelővel történő elhelyezésére vonatkozó tudnivalókat.

Mindenesetre valóban a legjobb talán az, hogy ha nem muszáj, akkor nem erőlteted a Tag Managert a strukturált adatok elhelyezésénél. De ha nincs más megoldás, vagy neked egyszerűen jobban kezelhető, kényelmesebb, Címkekezelővel is berakhatod őket az oldalra.

Milyen eszközöket használhatsz a strukturált adataidhoz?

Strukturált adatok létrehozása időigényes és bonyolult dolog. Egyetlen apró hiba a JSON-kódban, és máris érvénytelen lesz a strukturált adatot. Nem kell persze sötétben tapogatózni, ha hibás egy kód, azt jelezni tudja valamely teszt-eszköz.

Strukturált adatok tesztelő eszköze és a bővített találatok tesztje a Google-től

Míg 2020. július 10-én még arról írtunk, hogy a Google megszünteti az elavultnak tartott strukturált adatok tesztelő eszközét, december közepén már azt jelentette be, hogy mégis megtartja, de új helyre költözik.

A cég ugyanis júliusra elkészült az eddig béta állapotúnak minősített „Bővített találatok tesztjével”, ami itt elérhető, és így néz ki:

Bővített találatok tesztje

Bővített találatok tesztje

Ezt 2017-ben indította el a Google, ugyanakkor a strukturált adatok tesztelő eszköze már több mint 10 éve – 2009 óta – a SEO-sok és fejlesztők rendelkezésére állt, illetve 2015-ben pedig némi ráncfelvarráson esett át.

Érthető volt, hogy sokan csalódásukat fejezték ki a bejelentést követően a strukturált adatok tesztelő eszköze megszűnése miatt. Ők többek között arra hivatkoztak, hogy

  • a Bővített találatok tesztje nem teszteli, illetve validálja valamennyi strukturált adat típust,
  • lassú, vagy hogy
  • nem tesztel tisztán strukturális adatokat, hanem kizárólag HTML-t.

A Google pedig – állítása szerint – figyelembe vette a panaszokat, és 2020 decemberében bejelentette, hogy marad a strukturált adatok tesztelő eszköze, csak új domainre költözik. Mit jelent ez pontosan?

Azt, hogy a strukturált adatok tesztelő eszköze 2021 áprilisától a Schema.org-on lesz elérhető, és a következő hónapokban újraindítják egy új célnak megfelelően. Az újraindulást követően már nem lehet vele ellenőrizni a Google bővített találatait, csak a jelölések helyességét. A weboldaltulajdonosok tehát megvizsgálhatják vele, hogy jól használják-e a Schema-jelöléseket (köztük azokat is, melyeket a Google nem támogat). A bővített találatokat a már említett, bővített találatok tesztelő eszközével ellenőrizhetik, illetve a Search Console-lal.

Elindult a Schema.org strukturált adat ellenőrző eszköze

2021. május 11-én jelentette be a Schema.org, hogy elindította jelölés ellenőrző eszközét a validator.schema.org címen. Az eszköz segít a weboldalad strukturált adatainak ellenőrzésében, elválva a Google-féle bővített találatok tesztelő eszközétől.

Az előzményekről a fentebb található fejezetben már beszámoltunk, most inkább arra vessünk egy pillantást, hogy mi a különbség a Google és a Schema.org eszközei között. A Google bővített találatok tesztelő eszköze arra szolgál, hogy a Google által támogatott strukturált adatok helyességét vizsgálja. A Schema.org jelölés ellenőrző eszköze viszont ennél többet kínál: azt célozza, hogy a segítségével javítani tudd a strukturált adataidnál jelentkező hibákat, mégpedig annál jóval több típus esetében, mint amit a Google támogat.

A Schema.org strukturált adat ellenőrző eszköze

A Schema.org strukturált adat ellenőrző eszköze

A bővített találatok tesztelő eszköze egyébként a Google birtokában van, a Google saját oldalán található, míg az új jelölés ellenőrző eszköz a Schema.org-on érhető el, ami nem a Google része, viszont a Google általános infrastruktúráját használja.

A Schema.org egyik embere, Ryan Levering elmondása szerint a most induló jelölés ellenőrző eszközük egyszerűbb, mint a Google-féle strukturált adatok tesztelő eszköze, és elsősorban azt célozza, hogy ellenőrizni tudják a weboldaltulajdonosok a JSON-LD, RDFa és a Microdata használatát, és figyelmeztet, ha a megszokottól eltérő kombinációban próbálják használni a Schema.org adattípusokat. Mint mondta, az eszköz abban segít, hogy a weboldaltulajdonosok biztosak lehessenek abban, hogy olyan módon használják az adatokat, ahogy azt eltervezték.

Most lássuk, milyen további eszközök állnak még rendelkezésre a strukturált adatok ellenőrzésére!

Chrome strukturált adat plugin

Szintén a Google eszközével tesztelhetsz strukturált adatokat: a Chrome böngészőbe telepített pluginnal. Segítségével láthatod, hogy egy oldalon telepítve van-e strukturált adat, majd egyből a pluginből meg is vizsgálhatod, hogy kiderüljön, van-e benne valami hiba, kapsz-e figyelmeztetést a strukturált adattal kapcsolatban.

Schema App

A Schema App a legátfogóbb eszköz, ha strukturált adatokról van szó. Segítségével futtatni, tesztelni, kezelni frissíteni lehet a strukturált adatokat. Rá lehet vele keresni URL-ekre, és így tippeket ad a lehetséges strukturált adatokhoz. Rendkívül sok információt kínál ahhoz, hogy kiválasszuk a megfelelő schema.org típust magunk számára, minden létező strukturált adat közül válogathatunk. Talán épp ez a legnagyobb gond vele: túl sok lehet egyszerre, illetve az, hogy használata nem ingyenes, csak a próbaidőszakra.

Merkle Schema Markup Generator

Ha szükséged van gyorsan valamilyen strukturált adatra, akkor jó megoldást jelenthet a Merkle eszköze. Segítségével gyorsan megtalálhatók egyszerű strukturált adattípusok, illetve létre is hozhatók vele. Ha elkészült a kód, akkor tesztelheted, másolhatod, és hozzáadhatod az oldaladhoz. Az egyetlen probléma talán az lehet, hogy csak az alapvető típusokat tartalmazza. Ezekre azonban jó eszköz.

Hall Analysis

Hasonlóan az előbbihez, a Hall Analysis eszköze is strukturált adatok gyors létrehozására szolgál. Ugyanakkor korlátozott a lehetőségek köre: helyi cégekre, személyekre, termékekre, eseményekre, szervezetekre és weboldalakra alkalmazható. Tesztelni sem tudsz vele, hanem ki kell másolnod a kódot, majd megnézni mondjuk a Google tesztelőeszközében, hogy működik-e.

RankRanger

A RankRanger eszköze széles választékot kínál strukturált adatok tesztelésére. A kód másolható, validálható és tesztelhető.

Ezeken kívül rendelkezésre állnak más alternatív tesztelő eszközök a strukturált adatokhoz. Ilyen a

Frissítés, 2021.10.18.:

Milyen strukturált adatokat használnak a leggyakrabban a cégek?

A strukturált adatoknál a bőség zavarával küzdünk. Ha csak a Schema-jelöléseket nézzük, több száz lehetőség közül válogathatunk. Néha nehéz eldönteni, hogy melyiket használjuk, hiszen – mint azt a korábbi fejezetek egyikében már jeleztük – nem érdemes számtalan egymást ütő strukturált adatot használni.

Így aztán felmerülhet a kérdés, hogy mit használnak a leggyakrabban a többiek? A BrightEdge végzett a témában egy iparágakra bontott kutatást 2021 augusztusában, ahol a legjobb helyezést elérő oldalakat vizsgálták. Az alábbi témákat vizsgálták:

  • oktatás
  • utazás
  • pénzügy
  • lakás
  • egészség

Mint kiderült, az egyes iparágak mindegyikének megvan a maga kedvence, mely nem azonos a többiekével. Így az oktatással foglalkozó oldalakon a FAQPage volt a leggyakoribb strukturált adat, az utazásnál és a pénzügyeknél egyaránt a BreadcrumbList, a lakberendezés és lakásdekorációnál az Article volt a vezető schema, míg az egészséggel foglalkozó oldalaknál az Organization.

Grafikonon is látható az eredmény:

Schema-típusok használata az egyes területeken

A BrightEdge néhány tippet is adott a strukturált adatok használatához:

  1. Fontos, hogy ne akarj megjelölni mindent az oldaladon strukturált adattal! A legjobb, ha meghatározod, melyik típus a legfontosabb a közönséged számára, és azt használod. Semmiképpen ne zavard össze a keresőrobotokat!
  2. Miközben egyre több schema-típus jelenik meg, csak egy tucat olyan van, melyekre feltétlenül szükség van a legtöbb oldalon. A leggyakrabban használtak a bradcrumb, a lists, az organization és az article.
  3. Ugyanakkor mindig figyeld az újonnan megjelenő strukturált adat típusokat, mivel a Google is mindig változtat és folyamatosan új megoldásokat keres ahhoz, hogy pontosabban beazonosítsa egy oldal tartalmát.

Címkék: , , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020