Local SEO: hogyan szerezz jó helyet a helyi találatok között? (Frissítve, 2022.04.04.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ha van egy céged, ami főleg egy adott földrajzi területen belül keresi az ügyfeleit, akkor szükséged van arra, hogy megjelenj – lehetőleg jó pozícióban – a “helyi keresésekre”, a Google találatai között. Elmondjuk, mire kell figyelni. (Frissítés, 2022.04.04. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mire figyelj egy local SEO auditnál?).

Az emberek 76 százaléka, aki a hozzá közel lévő cégek körében keres, egy napon belül fel is keresi ezeket a cégeket. Ráadásul 28 százalékok vásárol is tőlük. Ez adja a helyi SEO erejét.

A helyi keresésekre a Google által kidobott találati oldal egy kicsit máshogy néz ki, és más szempontok alapján épül fel, mint a “10 kék linkes” találati oldal, így a SEO-ja is némileg különbözik. A térképes SEO elsősorban arról szól, hogy miként tudod a weboldalad a helyi közönség igényeire optimalizálni. Hiszen egy weboldallal az egész világot megcélozhatod, de ha a célközönséged helyben található – ahol mondjuk az üzleted van -, akkor a helyi SEO-val kell foglalkoznod elsősorban.

Mi az a helyi SEO? És miért fontos?

A local SEO több olyan feladatot is magában foglal, melyek célja egy vállalkozás relevanciájának és tekintélyének megalapozása egy adott földrajzi terület esetében. De mielőtt meg tudnád győzni a helyi felhasználókat arról, hogy a kérdésükre Te kínálod a legjobb válaszokat, először meg kell erről győznöd a keresőmotorokat is. Az olyan keresőmotorok, mint például a Google, sok-sok adatot figyelembe vesznek a helyezések meghatározására a találati oldalakon, a térképeken vagy a local pack-ekben.

Ha van egy helyhez kötött üzleted, mondjuk egy boltod, vagy az ügyfeleid rendszeresen betérnek az irodádba, akkor a weboldalad keresőoptimalizálásához az is hozzátartozik, hogy az emberek megtalálják az üzleted. De még ha nem is fogadsz rendszeresen ügyfeleket a cégednél, de egy hely közönségét célzod meg a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal, akkor is elsősorban erre a területre érdemes optimalizálnod.

A helyi SEO lényege tehát az, hogy a céged, terméked vagy szolgáltatásod egy hely-specifikus keresésre optimalizálod. A Google és más keresőmotorok ugyanis felhasználják a az emberek helyadatait (desktopon az IP-t, mobilon a geolokációs adatokat) arra, hogy releváns találatokat adjanak bizonyos keresésekre. Tehát, ha valaki mondjuk rákeres az autómosóra a Google-ban, akkor alapvetően a hozzá közel található lehetőségeket fogja felsorolni.

Ugyanakkor egy ilyen keresésre a helyi találati lista két részből tevődik össze. Az egyik az organikus keresési eredmények, mely a weboldalon alapul, illetve a másik az úgynevezett helyi csomag, mely a Google Cégem (GMB) adataira épít. Ezek mellett persze feltűnnek hirdetések, képek, illetve olykor csak egyetlen cégről szóló tudáspanelt dob fel a jobb oldalon. Mindez azt jelenti, hogy a helyi SEO nem csak a weboldal optimalizálására épít, hanem a Google Cégem oldalra is. Tehát, ha nincs Google cégem oldalad, akkor elég komoly megjelenési lehetőségtől esel el (már ha fontos a helyi közönség, ami nem minden esetben igaz).

Ebből adódik, hogy egyszerűbb úgy optimalizálni a weboldalad egy bizonyos helyre, ha Neked is ott található a székhelyed. Ha nem így van, akkor a tartalom az elsődleges eszköz erre, ami azt jelenti, hogy sokat kell írnod az adott hellyel kapcsolatban. Ez persze kicsit erőltetett, aminek nem sok köze van a cégedhez.

Az, hogy megemlíted a környező településeket weboldaladon, nem elég, és nem is tekinthető optimalizálásnak. Adott esetben talán hozhat ezekről a helyekről is látogatókat, de ez elsősorban a termékedtől vagy a szolgáltatásodtól függ, vagyis attól, hogy nincs olyan konkurens, aki az adott helyeken működne és optimalizálná a weboldalát a területre. A cégek többsége számára tehát ez a megoldás nem igazán működik. Ha verseny van, akkor más módszereket kell keresni.

Ugyanakkor a helyi SEO része lehet az olyan offline marketing tevékenység is, mint a nyomtatott anyagok vagy a szóbeszéd ereje is. Ha az offline kommunikációdban megemlíted a weboldalad vagy a közösségi profilod, akkor a lájkjaid és a látogatóid száma növekedhet ezáltal. Ezt pedig a Google is érzékelni fogja.

A helyi SEO tehát sok olyan tényezőből áll össze melyek segítenek abban, hogy hatékonyabban elérd a keresőben a helyi közönséged. Nem csak arról szól, hogy optimalizálod a címed vagy a közösségi média stratégiád az adott helyre, hanem sok más tényező is hozzájárul egy jó pozícióhoz.

A térképes találatok rangsorolási tényezői

Természetesen az algoritmus ebben az esetben sem nyilvános, így jelentős részben csak következtetni tudunk a rangsorolási tényezőkre.

Mit árul el a Google?

Van amit a Google azért elárul. Ezt mindenki megtalálhatja a “Helyi eredmények rangsorolása a Google-on” című oldalon a Google Cégem súgójában. Ebben ismerteti a Google a relevancia, a távolság és az ismertség hármasát, ami az alapját adja a térképes találatok rangsorolásának. Az első kettőn nem igazán van mit magyarázni, fontos a névre, a címre és a telefonszámra (vagyis a NAP-adatokra: name, adress, phone) vonatkozó adatok pontos és következetes megadása, valamint az elhelyezkedés. A harmadik pontnál, vagyis az “ismertségnél” megfogalmazottak azonban már nem hangzanak ennyire egzaktul. De nézzük sorban ezeket, illetve a fő optimalizálási lehetőségeket, melyek részleteire a bejegyzés végén még egyszer, részletesebben is kitérünk.

Relevancia és a kapcsolódó rangsorolási tényezők

  1. Megfelelő kategória és alkategória a Google Cégemben.
  2. Pontos és részletes szöveg a leírás részben.
  3. Név, cím és kapcsolati részletek, és ezek azonossága azokkal az adatokkal, melyek a weboldaladon és a külső hivatkozásokban is szerepelnek
  4. Strukturált adatok használata.

A Google Cégem leírásban szereplő kulcsszavak számítanak a rangsorolásnál?

A kérdés azért érdekes, mert mást állít – vagy legalábbis állított – a Google, és mást mutatnak a tapasztalatok. Erre a SEO-sok 2020. február 12-én figyeltek fel, amikor a Google frissítette a helyi rangsorral kapcsolatos iránymutatását, melybe belekerült egy teljesen új bekezdés: egy tanács a kulcsszavak használatával kapcsolatban, és egy példa arra vonatkozóan, hogy miként érdemes használni a kulcsszavakat, hogy javítsd a helyi találatoknál a helyezésed. Így nézett ki:

Ez az új bekezdés a jelenlegi első és második tanács (adj meg teljes körű adatokat, igazold a helye(ke)t) közé ékelődött. A Google tanácsának lényege pedig az volt, hogy kimondta: gondold át a keresési kifejezéseket, melyeket az ügyfeleid használnak, és szerepeltesd őket a leírásodban. Az ehhez kapcsolódó példa pedig arról szólt, hogy könnyebb az ügyfeleknek megtalálni az üzleted, ha a leírásban nem csak annak neve szerepel, hanem részletesen rögzítve van, hol található az üzlet.

Azóta viszont ezek a sorok már nem szerepelnek a dokumentumban (legalábbis angol nyelven). Első körben csak a kulcsszavak elhelyezésére vonatkozó tanács tűnt el az új bekezdésből, később az egész bekezdést eltávolította a Google. Az eltávolítás oka az lehetett, hogy nem igaz, amit állítottak benn. És a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek is pontosan ezt gondolták.

Miután a példa belekerült a szövegbe, figyelmeztették is a Google-t, hogy távolítsa el azt, mert félrevezető, és csak a spames leírások számát fogja szaporítani, ha benne marad a szövegben.

Magyar nyelven ugyanakkor később jelent meg ez a bekezdés a szövegben, és benne is maradt. A 2020. március 2-i állapot szerint ez olvasható az oldalon:

Az egész ügy lényege végül is annyi, hogy ha azt gondolod, hogy a Google Cégem leírásban szereplő szöveg, illetve az abban elhelyezett kulcsszavak számítanak a rangsorolásnál, akkor tévedsz. Felesleges tehát egy rossz, kulcsszóhalmozó szöveggel befogadhatatlanná tenni a cégedről szóló leírást, mert a találati oldalra nem lesz semmiféle hatása. Ugyanakkor nyugodtan el is helyezhetsz a szövegben kulcsszavakat, csak ne számíts arra, hogy ettől majd javul a helyezésed a helyi találati oldalakon.

Távolság és rangsorolási tényezői

A távolság pontszám egész egyszerűen azon alapul, hogy egy találat milyen távolságra helyezkedik el a keresés helyszínétől. Vagyis a közelebbi találatok pusztán a közelségük miatt jobb helyezést kapnak. Ez a legkevésbé befolyásolható rész, mivel attól függ, hogy adott felhasználó honnan keres. Mindenesetre

  1. fontos a hely nevének megjelenése a meta címsorban, valamelyik h címsorban és egyéb SEO-szempontból fontos helyeken.
  2. Emellett jó, ha van helyi tartalom a weboldalon, azaz olyan cikkek, blogbejegyzések, melyek kapcsolódnak úgy kapcsolódnak a témához, hogy a releváns hely is említésre kerül bennük.

Az ismertség és rangsorolási tényezői

Fontos tényező a rangsorolásnál az úgynevezett a helyi ismertségi pontszám és a távolság pontszám. Amikor a Google a környéken elhelyezkedő lehetőségeket sorba rendezi, akkor erre a helyi ismertségi pontszámra támaszkodik. Amennyiben a közvetlen környéken nem tud felmutatni elegendő találatot, akkor nyúl csak a távolsági pontszámhoz.

A kérdés tehát itt az, hogy miként is számítja a helyi ismertségi pontszámot a Google, melyek azok a tényezők, melyek megléte jobb helyezést biztosít egy-egy weboldalnak a térképen? A Google a már említett súgó-oldalon jelzi, hogy olyan információkat használ fel a rangsorolásnál, melyeket “a céggel kapcsolatban az interneten szereztünk meg (például linkek, cikkek és címjegyzékek alapján)”. Emellett azt is jelzik, hogy “egyes helyek az offline világban szembetűnőbbek, és ezt próbáljuk tükrözni az online világban is”. De azt is megjegyzi a szöveg végén, hogy “mindent megteszünk azért, hogy a keresési algoritmus egyes részleteit bizalmasan kezeljük annak érdekében, hogy a rangsorolási rendszer a lehető legigazságosabb legyen mindenkivel szemben.” Vagyis az algoritmus titkos, hogy senki ne juthasson tisztességtelen előnyhöz.

Ennek ellenére a megfelelő optimalizálás érdekében az emberek, cégek mégis csak szeretnék tudni, hogy mire figyeljenek, ha jó helyen akarnak szerepelni a térképes találati listán, miközben persze nem feltétlenül manipulálni akarják azt. Egy 2011-es Google-szabadalomban találhatók arra utaló megjegyzések, melyek segíthetnek ebben.

Ez a szabadalom arról szól, hogy miként is lehetséges a helyi keresési eredmények ismertségen alapuló rangsorolása, és 11 tényezőt sorol fel, melyek hatással vannak a már említett helyi ismertségi pontszámra. Néhányat ezek közül ugyan a súgó-oldal is említ, azonban itt több részlet is kiderül, így érdemes rajtuk végigfutni.

1. A weboldal PageRank értéke

Amit mindjárt az elején fontos tudni, hogy a szabadalom nem a megszokott kifejezéseket használja, de azok alapján kevésbé lenne érthető a lényeg. A szabadalom például link-alapú pontszámot említ, ami a weboldal PageRank értékére utalhat, mely a Google link-alapú rangsorolási algoritmusa.

A lényeg azonban az, hogy egy weboldal PageRankje vagy link-alapú pontszáma tehát nem csak a normál találati oldal sorrendjét határozza meg, hanem a térképes találatét is. Vagyis az általános SEO-erőfeszítések, melyek közé a linkek szerzése is beletartozik, a térképes találati lista esetében is eredményt hoz. A linképítés most működő módszereiről itt írtunk bővebben, érdemes átfutni.

2. Hivatkozások száma

Habár itt elsőre mindenkinek az juthat eszébe, hogy azon weboldalak számáról van szó, melyeken link jelenik meg a weboldalunkra, nem erről van szó. Egészen pontosan a szabadalom szövege arra utal, hogy hány olyan weboldal van, mely egyszerűen megemlíti a weboldalunk nevét, címét és telefonszámát, azaz a NAP-adatokat.

Vagyis egész egyszerűen minél több ilyen említést talál a Google, annál jobb helyezést érhetünk el a térképes találati listán. Ezek az említések érkezhetnek elégedett ügyfelektől, de akár sajtóközleményekből is, vagyis tartalmakat kell készíteni, melyek máshol, például a helyi médiában megjelennek.

3. A hivatkozó weboldalak PageRankje

Kapcsolódva az előző elemhez: nem csak a hivatkozó weboldalak mennyisége számít, hanem azok minősége is. Tehát a jó nevű, értékes weboldalakról érkező hivatkozások nagyobb súllyal esnek a latba, mint az értéktelen oldalról érkezők, vagyis ilyeneket érdemes szerezni, nem pedig értéktelen hivatkozások tömegeit. Ez a linkek esetében a normál találati oldal alakulásánál is így van.

4. Megjelenések száma a cégadatbázisokban

Ezek lehetnek olyan értékelő oldalak, mint az Amerikában jól ismert Yelp, de ide tartozik a Yellow Pages is, melynek megfelelői Magyarországon a szaknévsorok lehetnek. Ezek a helyi cégeket gyűjtik össze, és ezek szerint figyelembe veszi a Google, hogy hányszor szerepelünk névvel, címmel, telefonszámmal, nyitvatartási idővel, stb. ezeken az oldalakon.

5. Értékelések eredményei

Ez is egy viszonylag egyértelmű tényező, hiszen mindössze arról van szó, hogy mennyire jó értékeléseket – azaz hány csillagot vagy feltartott hüvelykujjat – kapott a cégünk szerte a világhálón a különböző értékelési rendszerekben. Amit jellemzően meg is jelenít a Google, az például a Google+-ban kapott csillagok száma, így érdemes ezekre is figyelni annak, aki jobb helyezést szeretne elérni. Természetesen nem lehet jó értékelések kicsikarni az emberekből, de lehet arra törekedni, hogy legyenek egyáltalán értékeléseink, valamint a jó szolgáltatások jó eredményeket hoznak, és kúszunk feljebb a térképes listán.

6. Átlagos értékelési pontszám

Ez nagyon hasonló az előző tényezőhöz, azzal a különbséggel, hogy átlagolja az összes értékelés eredményét, és az így kapott értéket veszi figyelembe a rangsorolásnál. Itt is arra kell tehát törekedni, hogy minél jobb értékelések jelenjenek meg rólunk a weben.

7. Az értékelő weboldalak típusa

A Google azonban azt is figyelembe veszi, hogy milyen weboldal adja azt a bizonyos értékelést. A különböző weboldalak értékelései tehát eltérő súlyúak, vagyis a hitelesebb, jobb hírű weboldalakról származó értékelések többet számítanak. Nyilván ezeken nekünk is nehezebb jobb eredményeket elérni, de mivel jobb helyezést hoznak, ezért érdemes erőfeszítéseket tenni a jobb értékelések eléréséért.

8. Az értékelések szövege

Ez nem biztos, hogy elsőre érthető, pedig egyszerű dologról van szó: a Google figyelembe veszi azt is, hogy negatív vagy pozitív szavak jelennek-e meg az értékelés szövegében. Ezek alapján tudja ugyanis meghatározni azok jellegét. A pozitív kifejezések közé olyan szavak tartoznak, mint a “barátságos” vagy a “gyors kiszolgálás”, míg a negatívok közé olyanok, mint a “piszkos” vagy “zajos”.

9. Felhasználói interakció

A Google azt is figyelembe veszi, hogy felhasználók miként reagálnak egy helyi keresési találatra. Vagyis itt az számít, hogy az emberek egyáltalán kapcsolatba akarnak-e kerülni a weboldallal a keresési találat által. A probléma itt az, hogy nagy mozgástér igazán nincs, hiszen a térképes találatoknál a cégnév jelenik meg, ugyanakkor a felhasználók számára vonzó fotót fel lehet tölteni. Ezzel kapcsolatban itt olvasható a Google iránymutatása magyarul.

10. Pénzügyi adatok

A szabadalom szerint a pénzügyi adatok alatt olyan számokat kell érteni, mint a cég éves bevétele, alkalmazottainak száma. Amit ezzel kapcsolatban tenni lehet, hogy a Google hozzájusson az üzleti adatainkhoz. Ezeket persze nem a Google-nak kell elküldeni, hanem kiderülhetnek számára sajtóközleményekből, melyek beszámolnak egy-egy cég üzleti eredményeiről. Itt arról van szó, hogy a Google Konwledge Graphja minél több adatot tartalmaz a cégről, annál jobb, mert annál könnyen az értékelés a Google számára.

11. A cég életkora

Ez a tényező két részre bomlik: az egyik, hogy a cég milyen idős, a másik pedig az, hogy milyen régen jelenik meg a cégadatbázisokban és az értékelő oldalakon. Ez pedig azt is jelenti, hogy minél előbb érdemes bejelentkezni a különféle adatbázisokba.

Ez a szabadalom valószínűleg nem ír le minden tényezőt, ami a Google algoritmusában szerepel és rendezi sorrendbe a találatokat. Ugyanakkor az látható, hogy az általános SEO-szempontokhoz képest egészen sajátos tényezők befolyásolják a helyi ismertségi pontszámot.

Mit mutatnak a vizsgálatok a helyi SEO rangsorolási tényezőkről?

Ha valakit a mélyvíz érdekel, akkor a Moz 2018-as vizsgálatába érdemes belevetnie magát, viszont a legfontosabb faktorokat itt is összefoglaljuk, szintén a Moz alapján. A legfontosabbak:

  • Google Cégem jelzések
  • Linkek
  • Értékelések
  • Az oldalon lévő jelzések
  • Hivatkozások
  • Viselkedési jelzések
  • Személyre szabottság
  • Közösségi jelzések

És egy grafikonon ugyanez a súlyozásukkal kiegészítve:

Helyi SEO rangsorolási jelzések

Amit ennek kapcsán érdemes figyelembe venni, hogy a helyi algoritmus egy kicsit másként működik, mint a Google normál keresési algoritmusa. Tehát a helyi algoritmus az előbb felsorolt jelzéseket elemzi, majd a korábban említett három terület (a relevancia, a távolság és az ismertség) kapcsán rangsorolja.

Frissítés, 2021.12.07.:

Valóban befolyásolják a helyezést az értékelések?

A Semrush blogjának egyik szerzője vizsgálta meg azt a kérdés 5624 kulcsszót figyelembe véve, hogy milyen mértékben befolyásolják az értékelések a helyezéseket. Két megjelenésnél is elemezte a helyzetet, az egyik a Google Térkép találatai volt, míg a másik a találati oldalakon megjelenő, korábban már említett úgynevezett Local Pack (vagyis helyi csomag). Illetve mindezt két szempontból is vizsgálta, az egyik az értékelés pontszáma, a másik az értékelések mennyisége.

A vizsgálat legfontosabb következtetése, hogy az értékelések mennyiségének sokkal nagyobb hatása van a helyezésre az átlagos értékelési pontszámhoz viszonyítva. Olyannyira, hogy azt találta, hogy az értékelések átlaga nem is korrelál a helyezéssel, legalábbis az első három helyezés esetében.

A helyezés hatása a helyi találatoknál

Azt ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy nagy különbség itt nincs az értékelések között, mindegyik nagyjából azonos és négyesnél jobb, ami azt jelezheti, hogy a jó értékelések előnyösek a helyezés szempontjából.

Ugyanakkor az értékelések átlagos számánál nagyon jól látszik, hogy mennyire befolyásolják a találat helyezését:

Az értékelések száma és a helyezés

Ami itt látszik, hogy az első helyezést szerző találatnak jóval több értékelése van, mint a második és harmadik helyezettnek. A szerző még a medián értékét is megvizsgálta, ahol hasonló helyzet rajzolódott ki.

A Google Térkép találatok mellett a Local Packet is megnézte, ami azért kevésbé egyértelmű korrelációkat mutatott. Az ugyanakkor itt is kiderült, hogy az értékelések számának van hatása a teljesítményre. De ehhez a medián számokat kellett figyelembe venni, ahol az alábbi helyzet rajzolódott ki:

Medián számok a Local Packnél

Utóbbi abban különbözik az átlagos számoktól, hogy mivel bizonyos kategóriákban sokkal több értékelés születik, mint máshol (például a vendéglátásnál), így ezek a kiugró értékek torzítják az adatokat. Ezért megbízhatóbb eredményt mutat a medián értékek figyelembe vétele.

Mindenesetre ez is megerősíti azt, hogy fontos arra bátorítanod az ügyfeleket, látogatókat, hogy értékeljék a cégedet, és persze lehetőleg jó értékelést adjanak rá.

Mit tegyél a térképes SEO optimalizálás során?

Végül az eddigiek alapján röviden összefoglaltuk a lényeget:

Google cégem oldal elindítása

Mielőtt nekiállnál linkeket felhajtani, lenne még némi munka előtte, hogy valóban eredményeket érj el, különösen, ha a lentebb látható találatok között szeretnél megjelenni:

Ehhez ugyanis nem annyira a linkek szerzésére kell koncentrálnod, hanem sokkal inkább arra, hogy minél több helyen megjelenjenek a céges adataid (neved, címed, telefonszámod), legyenek rólad értékelések, és számítanak a Google Cégem jelzések is.

Tehát, ha nem lenne, akkor először is létre kell hoznod a Google Cégem oldaladat. Ennek részleteibe most nem megyünk bele, mert ezzel elkanyarodnánk az eredeti témától, találtok ezzel kapcsolatban segítséget a Google oldalán is. Ami a Google Cégem oldal esetében fontos:

  • Egy hosszú, egyedi leírás a cégről, melyben linkek is szerepelnek.
  • A megfelelő kategóriát kell kiválasztanod a céged számára.
  • Annyi fotót kell feltölteni, amennyit csak tudsz.
  • Hozzá kell adnod a telefonszámod.
  • Meg kell jelenítened a céged címét, aminek azonosnak kell lennie azzal, ami a weboldaladon és máshol szerepel.
  • Fel kell töltened egy nagyfelbontású profilképet.
  • Meg kell határoznod a nyitvatartási időt, ha releváns a céged esetében.
  • És szükséged lesz néhány felhasználói értékelésre.

Név, cím, telefonszám következetes megadása

A rangsorolásnál egyre fontosabb tényezővé válik, hogy a keresés milyen helyszínről érkezik. Ezért lényeges, hogy rendben legyenek az olyan adatok, mint a vállalkozás neve, címe és telefonszáma, hiszen rangsorolási tényezőnek számítanak. Ezek az úgynevezett NAP-adatok (name, address, phone). Ezzel a kifejezéssel sokszor találkozhatsz angol nyelvterületen a local SEO-ról szóló cikkekben. Ezeknél a következetesség a legfontosabb. Vagyis, hogy mindenhol azonos adatok jelenjenek meg a weboldaladon, és ugyanazt a formátumot használd más weboldalakon is.

Emellett érdemes használni a Schema.org jelölést ezeknél az adatoknál, hogy a keresőmotorok számára minden szükséges információ a rendelkezésre álljon a céges adataid helyes megjelenítéséhez.

Ehhez az alábbi sorokat kell elhelyezni az oldalad kódjában:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>Cégnév</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>Címsor 1</p>
<p itemprop=”addressLocality”>Város</p>,
<p itemprop=”addressRegion”>Régió</p>
<p itemprop=”postalCode”>Irányítószám</p.
<p itemprop=”telephone”>Telefonszám</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”Szélesség” />
<meta itemprop=”longitude” content=”Hosszúság” />
</div>

A megfelelő adatokat csak be kell írni a megfelelő helyekre a sorokban, és már kész is.

Értékelések szerzése

A következő fontos dolog, melynek közvetlen hatása van a helyezésre: az értékelések. Vagyis a célod legyen az, hogy néhány értékelést beszerezz. És ne csak abból a célból, hogy javítsd a helyezésed, ugyanis az emberek szeretik olvasgatni az értékeléseket, így felhasználói szempontból is hasznos. Amit érdemes tudni, hogy ezeknél az értékeléseknél nem kizárólag a Google-értékelések számítanak, bár elsődlegesen ezekre érdemes figyelni.

Mire figyel az értékeléseknél a Google?

  • Szöveg is található a csillagokon kívül.
  • Milyen szavakat használnak az értékelés szövegében.
  • Hány csillagos értékelést kapott átlagosan a cég.
  • Mennyire vannak összhangban az értékelések.
  • Milyen az általános vélekedés a cégről.

Az értékeléseket első körben a már meglévő ügyfeleidtől érdemes összeszedni, vagyis érdekeltté kell tenni őket abban, hogy adjanak rád egy értékelést a Google Térkép használata során. Emellett persze készíthetsz egy olyan oldalt is a weboldaladon, ahol instrukciókat adsz az ügyfeleidnek, hogy miként tudják értékelni a cégedet. Ha nincsenek a technikában jártas ügyfeleid, akkor ez nagy segítséget jelent nekik, és rendkívül hatékony lesz számodra.

Egy dologra érdemes ezzel kapcsolatban figyelni: ne kérj értékeléseket túl korán! Azaz legyen idejük az ügyfeleknek kipróbálni, használni a terméked, valóban tapasztalják meg, hogy mennyire hasznos számukra.

On-page SEO tényezők beállítása

Itt a helyzet ugyanaz, mint a SEO-nál. Nagy hangsúly helyeződik a megfelelő sorokban megjelenő tartalomra, vagyis ebből ki kell hozni a maximumot. Viszont a megjelenő tartalomnak annyiban másnak kell lennie, hogy szerepelnie kell a városnak, területnek is kulcsszóként a szövegekben. Tehát a title tagben, a H1 sorban, az URL-ben, a képek alt tagjében, a kenyérszövegben, stb. a kulcsszavak mellett jelenjen meg a város neve is. Emellett pedig előnyös a weboldalon a beágyazott Google-térkép használata.

Mobilbarát weboldal kialakítása

Amiről még győződj meg, hogy a weboldalad mobilbarát-e. Ez ugyanis egyre fontosabb a Google számára, mivel egyre több keresés érkezik mobilról. A helyi keresések is elsősorban mobilokról érkeznek, és a Google okostelefonokon előnyt biztosít a mobilbarát oldalaknak. Ezért azok számára, akik jó helyezést akarnak elérni a térképes találatok között, különösen fontos, hogy rendelkezzenek mobilbarát, reszponzív oldallal.

Helyi linkek szerzése és hivatkozások

Linkek szerzése a helyi SEO-kampányoknál is rendkívül fontos, ennek ellenére erről gyakran megfeledkeznek a weboldalak tulajdonosai. A különbség a normál SEO-hoz képest annyi, hogy a cégedre nézve releváns helyi weboldalakról származó linkek többet számítanak, mint az általános weboldalak linkjei (persze utóbbiak is segítenek a jobb helyezésben, ha jó minőségűek). A legjobb az, amikor olyan helyi weboldalról kapod a linket, amelynek adott oldala hasonló dolgokkal foglalkozik, mint amivel a Te céged.

Érdemes olyan cégekkel kezdeni a linkszerzést, melyeket már ismersz, jó kapcsolatotok van, de nem kifejezetten konkurenciát jelentenek, hanem inkább kiegészítik a tevékenységed.

A szaknévsorok is jó megoldást jelentenek a linképítéshez, de különösen a hivatkozások megjelenítéséhez. Tehát amikor a céged alapadatait mutatják. Ilyenkor nincs szükség linkelésre egészen addig, amíg a cégnév, cím és telefonszám következetesen ugyanolyan módon jelenik meg. Egy ingyenes eszköz, a Google Alerts segítségével egyébként figyelheted is, hogy milyen új hivatkozás jelenik meg az alapadataiddal kapcsolatban.

Átkattintási arány javítása

A linkek mellett az átkattintási arány növelése is fontos a találati oldalakon. Ez egy erős jelzés a Google felé. Ezt használják az Adwords hirdetéseknél a minőségi mutató megállapítására is, de alapvetően a felhasználói élményt mérik ezzel az adattal. A felhasználók viselkedése nagyobb hatással van az algoritmusra, mint korábban bármikor. Így azok az oldalak, ahol

  • alacsony az átkattintási arány,
  • nagy a visszafordulás,
  • rövid az oldalon eltöltött idő

negatív hatásokkal számolhatnak a helyezésüket illetően.

Ezért annak, aki jó helyen akar szerepelni a térképes találatoknál, el kell mélyedni az analitikában, értelmezni az adatokat, majd törekedni a javításra. Tehát, ha gyors kilépést tapasztalunk az oldalon, akkor érdemes tartalmilag fejleszteni a weboldalt, javítani a használhatóságot és a konverziós folyamatokat. Korábban írtunk már a rangsorolási tényezők között az átkattintási arányról. Emellett persze fontos csökkenteni a visszafordulási arányt is az oldalon.

Hogyan maximálhatod még az átkattintási arányt?

  • Állítsd be a Schema jelöléseket!
  • A title taged legyen releváns és olvasható, amennyire csak lehetséges!
  • Legyen egy részletes meta leírásod, mely hasznos infót nyújt a keresők számára!
  • Teszteld a címsoraid vonzóságát akár a közösségi médiában, és alkalmazd title tagként a legjobban teljesítő címet.

Google Cégem spam elleni fellépés

Ez a pont már nem annyira az optimalizálás része, hanem inkább egy “taktika”. Hiszen itt nem arról van szó, hogy valamit jobban csinálj, mint a konkurencia, hanem arról, hogy a csalókat eltávolíttasd a térképről. Ehhez a fő keresőszavaidra adott térképes találatok között olyanokra kell vadásznod, melyek “csalók”, azaz nem megfelelőek a cégnevek, kulcsszóhalmozásokkal lehet találkozni, hamis értékeléseik vannak, vagy hamis címet adnak meg.

Minden térképes találatnál lehetőséged van a név és egyéb részletek módosítására javaslatot tenni, illetve a hely eltávolítására javaslatot tenni valamilyen indoklással.

térképes találat módosítása

Ez persze nem jelenti azt, hogy a félrevezető találat el is tűnne, csak azért, mert Te úgy látod, hogy spam. Az igényed nyomatékosítására be is jelentheted a Google számára itt, a felület azonban egyelőre magyar nyelven nem érhető még el.

Frissítés, 2021.11.08.:

Kulcsszavak helyi SEO-hoz: hogyan találd meg őket?

Habár a helyi keresések kisebb forgalmat hoznak, a hozzájuk kapcsolódó vásárlási szándék sokkal erősebb, mint a nagy forgalmú kulcsszavaknál. Érdemes tehát ezekkel külön is foglalkozni. A megtalálásuk persze ugyanúgy zajlik, mint bármely más kulcsszóé, csak a földrajzi névvel kiegészített kifejezéseket kell megtalálni.

Először tehát meg kell tudni, hogy milyen keresőkifejezéseket írnak be az emberek, amikor rátalálnak a cégedre. Ha már a lista megvan, akkor viszonylag egyszerű az oldalaidat ezekre optimalizálni. Ehhez persze kell egy jó, a hely nevére is építő, informatív, segítő tartalom, melyre rákeresnek a környéken élő emberek. Emellett nyilván a linkek, említések is meghatározó fontosságúak ezen oldalak jó helyezéséhez.

Tehát, ha például egy kulcsszóra, melyben szerepel a szolgáltatásod + a város neve jó helyet érsz el, akkor ez egy helyi kulcsszó, a céloldalt pedig tovább csiszolhatod, hogy erre a kifejezésre jobb helyezést érj el. Érdemes az ilyen, már meglévő keresőkifejezések eltérő verzióra is optimalizálni, hogy biztosan ne veszíts el egyetlen érdeklődőt sem.

A kiinduló kulcsszavakat megtalálhatod

  • a Google találati oldala segítségével, hiszen láthatod, hogy milyen alternatív keresőszavakat mutat a kereső.
  • Használhatod a Kulcsszótervezőt is az Ads-ben,
  • a Search Console-t,
  • de bármely kulcsszókereső alkalmazást is.
  • Emellett a konkurencia URL-jét felhasználva is gyűjthetsz kulcsszóötleteket az Ads segítségével.

Lehet, hogy ezekre a kulcsszavakra nem lesz nagy forgalom, de ha sok ilyen használsz long tail kulcsszóként, akkor egyrészt már számottevő forgalmat érsz el, másrészt pedig ezeknek jobb a konverziós arányuk is.

Megpróbálkozhatsz szélesebb földrajzi területtel is, egészen addig, amíg hatékonynak érzed. Túl messzire azonban nem érdemes merészkedni, mert romlik a relevancia.

Frissítés, 2021.01.10.:

Hogyan célozhatsz meg egyszerre több földrajzi területet?

Amennyiben több településen működik a céged, vagy vannak irodáid, üzleteid, akkor felmerülhet az igény, hogy mindegyik helyszínre történő felhasználói keresés esetén felbukkanjon a szolgáltatásod a találati oldalakon. Ehhez a legjobb megoldást az nyújtja, ha mindegyik helyszínre önálló landing oldalt készítesz.

Nem kell ezen a landing oldalon sok szövegnek szerepelnie, nem egy blogbejegyzésről lenne szó, ugyanakkor vannak olyan elemek, melyek hasznosak, segítik a felhasználót és a Google-t is a tájékozódásban.

Az egyik ilyen elem lehet egy integrált térkép, melynek segítségével a látogatók be tudják tájolni, hogy milyen messze is van a céged tőlük. Szintén hasznosak lehetnek az adott területre vonatkozó felhasználói értékelések, melyek az úgynevezett közösségi megerősítést szolgálják. Elengedhetetlen néhány jó fotó, hogy lássák az emberek, pontosan hol és mit kínálsz számukra, bármi is legyen a szolgáltatásod. Mutass képeket a fizikailag létező üzletről kívül és belül. Meg lehet próbálkozni beágyazott videóval is, mely egy gyors áttekintést adhat az irodádról, üzletedről, az eszközeidről, az ott dolgozókról.

Természetesen a szöveges tartalom sem maradhat el, az adott helyre szabva, mely kiszolgálja az emberek információs igényét, megmagyarázza, hogy milyen speciális szolgáltatásokat kínálsz nekik az adott helyszínen. Illetve rendkívül fontos az elérhetőségi adatok megadása is, kapcsolati űrlap vagy élő chat biztosítása.

Figyelembe kell venni, hogy a helyi SEO-ra szolgáló landing oldalaknak keresésre és konverzióra egyaránt optimalizáltnak kell lennie. Tehát a felhasználóknak mutasd meg, mi legyen a következő lépésük, annak ellenére, hogy talán csak arra van szükségük, hogy kibökjék a térképen az üzleted címét.

Emellett pedig gondoskodj a megfelelő strukturált adatokról, így a Google is érteni fogja, hogy miért a Te céloldalad a megfelelő válasz bizonyos helyi keresésekre.

Használj egy helyszínkeresőt a főmenüben – mely segít a felhasználóknak a megfelelő oldalra navigálni – ahonnan minden számodra fontos helyi oldal egy kattintással elérhető lesz. Szintén sokat segít a navigációban egy morzsamenü alkalmazása.

Egyébként pedig az adatokon, információkon kívül minden céloldalad lehet egyforma, nem kell aggódnod, hogy duplikált tartalomnak tekinti a Google, mely egyébként sem befolyásolná a helyezésed.

Persze elképzelhető, hogy erős helyi versenytársakkal állsz szemben, így nem sikerül egy helyi landing oldallal elcsípni egy jó helyet, vagy megjelenni a három térképes találat között. Ilyenkor egyrészt vizsgáld meg a helyi konkurenciát, hogy egy másik cégről, egy információs oldalról, valamilyen helyi szervezetről vagy egy helyi lapról van-e szó. Majd gondold át, hogy megelőzheted őket az adott helyre optimalizált oldallal, például több rá mutató linket használva, adott esetben akár a konkurencia oldalairól. Vagy előfordulhat, hogy hirdetheted is a szolgáltatásod náluk.

Emellett erősíthetsz cikkekkel, blogbejegyzésekkel, hogy kielégítsd az emberek információs igényét, majd ezekről a tartalmakról a megfelelő helyi céloldalra irányíthatod őket.

Ha semmi nem jön össze, akkor még mindig futtathatsz egy PPC-kampányt az adott helyre célozva, és a hirdetésből a releváns oldaladra irányíthatod az embereket.

Mit javasol a Google, ha több földrajzi területet céloznál meg?

John Mueller, a Google szakembere szerint amennyiben önálló landing oldalakkal célozunk meg eltérő földrajzi területekről érkező felhasználókat, akkor a legjobb megoldás, ha a főoldalunkon egy területválasztót kínálunk nekik.

Vagyis létrehozzuk az önálló landing oldalakat egy-egy földrajzi területre, mondjuk városnévre optimalizálva. Ugyanakkor a főoldalra érkezőket szintén átirányíthatjuk ezekre, de úgy, hogy felkínálunk nekik egy választási lehetőséget az elérhető földrajzi területekre, városokra. Ez történhet egy dinamikus megoldással IP-cím alapján, vagy akár egy listával is.

John Mueller arra is kitért, hogy ezekből az önálló, földrajzi területre optimalizált landing oldalakból azonban ne gyártsunk le túl sokat. Tehát, ha még kezelhető mennyiségről van szó, akkor az rendben van, azonban minden létező magyarországi településre ne készítsünk önálló céloldalt. Ennek oka, hogy problémát okozhat a Google spam-algoritmusánál.

Mueller egyébként itt az amerikai államok számából kiindulva azt említi, hogy ha 50 helyre optimalizált landing oldalunk van (saját telefonszámmal, címmel, nyitva tartási idővel, stb.), az még normálisak tekinthető, ennél több azonban már gondot okoz.

Frissítés, 2022.04.04.:

Mire figyelj egy local SEO auditnál?

Az előbbiekben már felsoroltuk a fontosabb rangsorolási tényezőket a local SEO esetében, de talán érdemes még egyszer, egy más megközelítésből átfutni mindezt, vagyis ha egy oldal elemzésére, auditjára kerül sor, és szempont a helyi SEO, akkor mire is kellene figyelni.

Kulcsszavak és találati oldalak

A SEO auditot azon kulcsszavak találati oldalain érdemes kezdeni, melyekre szeretnéd, ha a céged megjelenne. Ennek révén megállapíthatod, hogy hogyan is állsz a konkurenciához és más weboldalakhoz, tartalmakhoz képest.

Nyilván a látottakat értelmezni is kell, hiszen elsősorban azt kell leszűrni belőle, hogy hol érdemes nagyobb energiát a keresőoptimalizálásba beletenni, és hol nem. A lényeg, hogy azokra a kulcsszavakra érdemes összpontosítanod, melyeknél van esélyed a jó helyezésre, ráadásul még a megfelelő forgalmat is hozzák.

Lesz néhány olyan kulcsszó, melyeknél érdemesebb lesz rövid távon egy fizetett Google Ads kampányba belevágni, hogy jelen legyél a kapcsolódó keresésekre. Legalábbis addig, amíg organikusan nem sikerül felépítened a megfelelő tartalmat. A jól teljesítő PPC-kulcsszavakból egyébként azt is látni fogod, hogy mi az, ami a SEO-ban is működhet.

Weboldal audit

Fontos a weboldalt megvizsgálni technikai és on-page SEO szempontból, melynek során kiderül, hogy indexelhető, értelmezhető-e az oldal a Google számára, de át kell nézni a struktúrát, a tartalmakat, az általános felhasználói élményt is a weboldalon.

Az előbb említett szavak egyszerűnek tűnnek, de mindegyik mögött egy elég komplex munka van, tehát például az oldal értelmezhetősége kapcsán vizsgálni kell a meta címsorokat, a H-sorokat, meta leírásokat, alt texteket, vagyis, hogy ezek mennyire vannak összhangban az adott oldal kulcsszavával. Ezután meg kell nézni, hogy ez és a többi kulcsszó kirajzol-e egy megfelelő oldalstruktúrát, hierarchiába rendeződnek-e az esetleg long tail kulcsszavakkal.

Szintén fontosak a schema-jelölések is, melyek segítenek a Google számára az oldal megértésében, illetve annak megjelenítésében a találati oldalakon.

És természetes fontos a weboldal sebessége – nem csak asztali gépen, hanem mobilon is -, melyről jó jelzést adnak a webes vitals mutatók, melyek az oldalélmény révén már rangsorolási tényezőként működnek.

A Google Cégem profil adatainak vizsgálata

Helyi SEO-nál kiemelten fontos a Google Cégem profil kialakítása, mely gyakorlatilag egy második weboldalként tud működni a keresőben, ráadásul kiemelkedő szerepe van a helyi kereséseknél. Minél teljesebb a profil, annál nagyobb az esély arra, hogy megbízható helyi cégként megjelenítse a Google.

Az értékelések áttekintése

A helyi SEO-ban szintén fontos tényező az értékelések megléte, többek között a Google Cégem felületén, mivel komoly szerepet játszanak abban, hogy megjelenjen az oldal a helyi csomagban. A Google egyébként jelzi a weboldaltulajdonosoknak, ha készül egy értékelés, melyre egyből reagálhatnak is.

Értékelések azonban feltűnhetnek a Facebookon vagy más felületeken is, célszerű ezekre is reagálni. Hasznosabb persze, ha már eleve kérsz visszajelzéseket az elégedett ügyfelektől, amivel egyrészt növeled az értékelések számát, másrészt a jó értékelések segítenek újabb ügyfelek szerzésében.

“Helyi tartalmak” átvizsgálása

A tartalom vizsgálatakor figyelembe kell venni a különböző felhasználói szándékokat, hiszen a vásárlói út eltérő szakaszain járó felhasználók más és más tartalmakat igényelnek. Egy jól strukturált weboldalon minden igényhez megjelenik a megfelelő tartalom, azaz információs, tranzakciós, navigációs és vásárlási igényhez. A tartalmi audit ennek ellenőrzésében segít.

A Search Console jelentéseinek áttekintése

A Google Search Console minden weboldaltulajdonos számára rendelkezésre áll, és rendkívül értékes adatokat kínál a SEO-val, kulcsszavakkal, tartalmak teljesítményével, indexeléssel, strukturált adatokkal, weboldalsebességgel, linkprofillal kapcsolatban. Egy SEO-audit során hasznos az itt található jelentéseket figyelembe venni, különös tekintettel a feltérképezési és indexelési hibákra és a kézi műveletekre.

Az Analytics jelentések elemzése

Szintén hasznos segítséget jelentenek a Google Analyticsben elérhető adatok, melyek megmutatják az egyes tartalmak teljesítményét, a forgalmi forrásokat, de adatokat kínálnak a felhasználókról, esetleg a konverziókról is. Megállapítható például:

  • a leglátogatottabb oldal egyben a legjobb helyezést kapó oldal?
  • melyik a legnagyobb forgalmú belépő oldal az organikus keresésekből?
  • mely tartalmak nem hozzák az elvárt forgalmat vagy aktivitást?
  • mi a tipikus vásárlói út az oldalon?
  • melyik a legfőbb hivatkozó oldal?

Link audit

Fontos egy elemzés során az oldalra mutató linkek vizsgálata is, hiszen a linkek még mindig az egyik legfontosabb rangsorolási tényezőt jelentik, így meghatározzák egy weboldal hitelességét és relevanciáját.

A nem releváns, nem jó hírű oldalakról érkező linkek inkább ártanak, mint használnak, és ezek gyakran a weboldaltulajdonos tudta nélkül keletkeznek. Emiatt egyébként érdemes fél-egyévente elvégezni egy linkauditot, vagy legalább ránézni a bejövő linkek profiljára a Search Console-ban. Ha van köztük olyan, akkor ezeknek lehet kérni ugyancsak a Search Console-on keresztül az eltávolítását a Google-től.

Konkurencia-elemzés

Végül pedig egy helyi SEO audit esetében is fontos megvizsgálni a versenytársakat, azok erősségeit és gyengeségeit. A weboldaltulajdonosok általában tisztában vannak azzal, hogy kikkel versenyeznek a piacon, ugyanakkor érdemes egy pillantást vetni arra, hogy a fontos kulcsszavaikra milyen oldalak tűnnek még fel a találati oldalakon. Ezek ugyanis szintén konkurenciát jelentenek.

A Google legutóbbi algoritmusfrissítése egyre nagyobb hangsúlyt helyez arra, hogy a közeli cégek jelenjenek meg a találati oldalakon, így ezekre érdemes inkább összpontosítani.

Mindenesetre, ha vannak cégek, akik eléd kerültek a találati oldalakon, akkor meg kell nézni, hogy mi lehet ennek az oka. Azt persze nem lehet megmondani, hogy pontosan miben jobbak, miért szereztek jobb helyet, mint a Te oldalad, de azért érdemes elgondolkodni a konkurencia teljesítménye alapján azon, hogy miben vagy lemaradva, hol tudsz javítani.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.