Melyek a jó SEO kulcsszavak? És hogyan találd meg őket? (Frissítve, 2022.09.22.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A kulcsszókutatás fontos része a keresőoptimalizálásnak. Ezzel határozzuk meg, hogy milyen keresési kifejezésekre szeretnénk megjelenni jó pozícióban a találati oldalakon. Nem mindegy azonban, hogy választod ki a kulcsszavaidat. (Frissítés, 2022.09.22. – Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan találd meg a számodra legértékesebb kulcsszavakat?)

Amikor kulcsszavakról van szó, sok cégtulajdonos kapásból sorol néhány olyan kulcsszót, amire meg akar jelenni – lehetőleg az első helyen – a találati oldalakon. Sokszor azonban kiderül, hogy a lista nem igazán átgondolt, inkább csak ötletszerűen sorjáznak a szavak: nem lett felmérve a keresési forgalom, a verseny, a relevancia, a felhasználói szándék. Ezek hiányában viszont nem igazán áll össze a kép, hogy milyen kulcsszavakat és hogyan érdemes megcélozni.

Forgalom, verseny és relevancia

Az egyik tényező, amit figyelembe kell venni a kulcsszavaknál a forgalom. Ehhez kapcsolódik aztán a verseny, illetve a relevancia kérdése is. Csak úgy építhetünk fel használható kulcsszó-stratégiát, ha ezen tényezőket elemezve válogatjuk ki a kulcsszavakat. (Itt azért megjegyeznének, hogy nyilván nem muszáj stratégiát kigondolni, illetve ahhoz – mindig – ragaszkodni, csak akkor az eredmények is esetlegesek lesznek. Hozzáállás kérdése az egész, bármelyik járható út, csak akkor máshogy kell közelíteni az eredményekhez is.)

A keresési forgalom, vagyis a havi keresési mennyiség az egyik tényező, amit meg kell vizsgálni az általunk elképzelt kulcsszavaknál. A weboldaltulajdonosok szeretnek első körben olyan kulcsszavakat kiválasztani, melyek jelentős forgalmat mozgatnak meg havi szinten. Nincs is ezzel gond, csak amikor ilyen kulcsszó kerül kiválasztásra, akkor ott meg kell küzdeni a nagy konkurenciával, miközben némi relevancia-hiány is jelentkezhet.

A nagy forgalmú kulcsszavakra ugyanis nagy a verseny, ezért ezeknél nehezebb jó pozíciót elérni. Ráadásul ezek sokszor túl általános kifejezések is, vagyis nem pontosan meghatározható a szándék mögöttük, ami azt jelenti, hogy a forgalom ugyan nagy, de a konverziós arány rossz, amiről a következő fejezetben részletesen beszélünk.

A másik kérdés, hogy biztosan releváns a kiválasztott kulcsszó a cég tevékenységét és a célközönséget tekintve? Általában úgy érdemes kiválasztani a kulcsszót, hogy megpróbáljuk megtalálni az egyensúlyt a forgalom, a verseny és a relevancia között.

Ez azt jelenti, hogy olyan kulcsszót válassz, mely egyrészt passzol a céged tevékenységéhez és a weboldaladhoz, másrészt illeszkedik a célközönséged igényeihez, miközben a havi forgalma mérsékelt, hiszen ekkor kisebb rá a verseny, tehát könnyebben érsz el eredményeket. Ezzel egy jó pár kulcsszó ki fog esni az induló listából.

Ugyanakkor ehhez a listához érdemes hozzácsapni olyan long tail kulcsszavakat, melyekre korábban talán nem gondoltál. Ezek olyan kulcsszavak, melyekre kicsi a forgalom, szerény a verseny, de könnyebben érsz el jó helyezést rájuk. Ráadásul elég sok van belőlük.

Ez nem feltétlenül első körös feladat, hiszen a sok kulcsszóhoz sok tartalomra van szükség, miközben a forgalmuk szerény, ráadásul a kulcsszó- és oldal-hierarchia építése miatt is akkor célszerű ezekhez tartalmat rendelni a weboldaladon, ha a fő kulcsszavaidra épülő oldalak már megvannak, melyekhez aztán csatlakozni fognak a long tail kulcsszavakra optimalizált oldalak, kialakítva a megfelelő hierarchiát.

Mivel ez egy második szakasza lehet a kulcsszó-optimalizálásnak, egy külön bejegyzésben már foglalkoztunk vele. Ebben leírjuk, hogy miért fontosak, hogyan érdemes válogatni közülük, de még azt is, hogy a Google miként áll hozzá a kérdéshez. Amit még érdemes megjegyezni, hogy mivel ezek specifikusabb kulcsszavak, mint az általános, fő kulcsszavaid, így a konverziós arányuk is jobb lehet.

És itt érkeztünk el a másik fontos tényezőhöz a kulcsszavak kiválasztásánál: a szándékhoz.

A szándék

Az ugyanis nem mindegy, hogy a felhasználók milyen szándékkal írnak be egy adott keresési kifejezést a keresőmezőbe. Ha vásárlási szándékkal, akkor jóval nagyobb az esély arra, hogy az adott kulcsszónak jó lesz a konverziós aránya, mint ha csupán információs szándékú kifejezést használ. Utóbbinál ugyanis még csak tájékozódik a felhasználó, messze jár a vásárlástól.

Ez persze meghatározza azt is, hogy milyen legyen a céloldal, ahová a találati oldalról eljut a felhasználó, hiszen a vásárlói út egy más pontján lép be az oldalra.

A különböző felhasználói szándékoknak van egy klasszikus négyes felosztása, de most inkább egy három szintből állót nézünk meg. Utóbbi felosztás alapján is az első szint az információs szándék. Ebben a szakaszban a felhasználók tájékozódnak, információt gyűjtenek.

Az információs szándékú kulcsszavak esetén olyan oldalakat és tartalmakat kell kínálnod a felhasználóknak, melyek hiteles, megbízható információt kínálnak nekik. Itt felesleges az eladást erőltetni, mert még nem állnak készen rá. Viszont, ha kielégíted az információs igényüket, akkor növeled az esélyét egy későbbi konverziónak.

Információs szándékról akkor van szó, amikor a felhasználók olyan kérdések mentén keresnek, mint a mi, mit, hogyan, mikor, miért. Tehát például a “hogyan végezzünk el egy kulcsszókutatást” kérdés esetében feltehető, hogy még nem érkezett el a SEO-szolgáltatás megrendelésének fázisába az ügyfél. Ez a kérdés egyébként nem feltétlenül így kerül be a keresőbe, hanem például “mi az a kulcsszókutatás”, “miért kell a kulcsszókutatás”, vagy egyszerűen “kulcsszókutatás” lesz a felhasználó által megadott kifejezés.

A következő szakaszra – kereskedelmi szándék – akkor kerül sor, amikor a felhasználó elkezd termékeket és szolgáltatásokat összehasonlítani. Itt már közelebb lép a megrendeléshez, de még előbb választania kell a lehetőségek közül. Ehhez a szándékhoz olyan tartalmak passzolnak a legjobban, melyek összehasonlítanak termékeket, szolgáltatásokat. Itt bukkannak fel olyan keresési kifejezések, mint a “melyik a legjobb …”, “… teszt”, “… ára”, “[terméknév] vagy [terméknév]”. A variációk kezdenek eléggé termék és szolgáltatás-specifikusak lenni, így jól át kell gondolni, hogy a Te esetedben milyen kérdés merülhet fel az emberekben.

Végül eljutunk a konverziós vagy tranzakcionális szakaszhoz, amikor a felhasználó már készen áll arra, hogy leaddé, ügyféllé, vevővé váljon. Itt már elvégezte a információgyűjtést, az összehasonlításokat, kalkulált az árakkal. Milyen keresőkifejezések bukkanhatnak itt fel? Például beír egy terméknevet, amit megtold a weboldalad vagy a céged nevével.

Ilyenkor már kifejezetten tudja, hogy nálad akarja megvenni a terméket. De ez is iparáganként és cégenként változó lehet. Ezekre a kifejezésekre mindenesetre nem egy blogbejegyzéshez kellene érkeznie a felhasználónak, hanem egy termékoldalra, vagy egy céloldalra, ahol rendelhet.

Ha mindezeket figyelembe veszed, akkor lesz egy olyan kulcsszólistád, mely használható kiindulópont lehet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy amit fejben megterveztél, a valóságban is működik. Ehhez vizsgálnod kell majd az oldalaid helyezését a kapcsolódó kulcsszavakra, az oldalak forgalmát, a visszafordulásokat, a konverziókat, és még sok egyebet, melyek által világosabbá válik a kép a felhasználóidról.

Frissítés, 2022.09.22.:

Hogyan találd meg a számodra legértékesebb kulcsszavakat?

Az előbbiekből talán már kiderülhetett, hogy a legértékesebb kulcsszavak számodra a kereskedelmi és a tranzakcionális célú kulcsszavak lesznek, melyek halmazai gyakran átfedik egymást. Ezek azok a kifejezések, melyeket a felhasználó beír a keresőbe, amikor vásárolna vagy ennek érdekében informálódna. Ezeknél jelennek meg olyan kulcsszavak egy vagy több terméknév mellett, mint a “legjobb”, “olcsó”, “legolcsóbb”, “összehasonlítás”, “teszt”, “értékelés”, “ár”, illetve ezek különböző szinonimái, verziói.

De miért értékesebb egy kereskedelmi célú kulcsszó, mint egy nagy forgalmat hozó? Mert bár a nagy forgalom általában jó dolog, ugyanakkor a nagy forgalomra sokszor az jellemző, hogy rosszabb a vevők aránya. Ilyenkor érdemes változtatni a megközelítésen (hacsak nem az az egyetlen és fő célod, hogy nagy legyen a weboldalad forgalma), és inkább a kereskedelmi célú kulcsszavakat előnyben részesíteni.

Ugyanakkor a kereskedelmi és tranzakcionális célú kulcsszavak sem egyformán “erősek”. Két csoportra lehet őket bontani, az egyik a “vásároljon most” típusú kulcsszó, míg a másik a “termék” kulcsszó. A vásároljon most típusú kulcsszavak alapvetően tranzakcionális kulcsszavak. Ezek azt jelzik, hogy a felhasználó készen áll a vásárlásra, illetve a cselekvésre. Ilyenkor már a megvásárolni kívánt termék keresése zajlik, és olyan kulcsszavak jelennek meg, mint a “rendelés”, “vásárlás”, “ára”, “legolcsóbb”.

A termék kulcsszavak szintén jó konverziós arányokat hozó kulcsszavak, azonban itt még egy lépéssel hátrébb vannak a felhasználók. A márkanév-keresések, terméktípus-keresések, termékkategória-keresések tartoznak ide. Ugyanakkor szolgáltatások esetében is léteznek ilyenek, például a bérlés, az óradíj, a konzultáció, árajánlat, vagy maga a szolgáltatás, cég neve.

És hogy hogyan találd meg őket? A kereséshez használhatsz kifejezetten kulcsszókereső-szoftvereket, vagy a Google Ads kulcsszótervezőjét, a Google Analyticset vagy a Search Console-t. A következő fejezetben mutatunk egy konkrét megoldást is a keresésre.

Hogyan keress kulcsszavakat a Google Ads és a Search Console segítségével?

A keresési kifejezésekkel az a gond, hogy rengeteg van belőlük, és mint a Google szokta mondani, mindig nagy számban jelennek meg újabbak, hiába tűnik végesnek a nyelv és a témák száma. Ezért válogatni kell közülük, és meg kell nézni, hogy mely keresési kifejezések lehetnek relevánsak számodra.

Első lépésként keresd meg a legjobban teljesítő oldalaidat a weboldaladon. Ezt megteheted például a GA4 esetében az Életciklus > Ügyfélszerzés > Forgalomszerzés résznél. Itt be kell állítanod egy összehasonlítást, ahol a dimenziót átállítod összes felhasználóról organikus felhasználóra.

Forgalomszerzés a GA4-ben

Ez úgy néz ki, hogy a “Belefoglalás”-nál kiválasztod az “Első felhasználóhoz tartozó forrás/médium”-ot, majd dimenziónál a “google / organic”-ot. Másodlagos dimenzióként kell beállítani a céloldalakat: a kék plusz jelre kattintva, válaszd ki a céloldalt.

Másodlagos dimenzió beállítása

A megjelenő táblázatban a konverziók száma lesz az érdekes (már ha be van állítva). Ebből tehát kiderül, hogy mely oldalak a leghatékonyabbak.

Második lépésként nézd meg, hogy milyen keresőkifejezéseket használnak az emberek, akik kapcsolatba lépnek a weboldaladdal a kereső segítségével. Ehhez a Google Search Console-ra lesz szükséged. Itt a “Teljesítmény” menüpont az érdekes a számodra, ahol megadhatod a GA4 segítségével megkeresett, legjobban teljesítő oldalaid URL-jeit.

Ehhez kattints a “+ Új” gombra, majd válaszd ki a megjelenő listából a “Page” menüpontot. Itt be kell írni majd az adott weboldal URL-jét. Ezzel meg fogod kapni azokat a keresőkifejezéseket, melyeket a felhasználók beírtak, mielőtt a legjobban teljesítő oldalaidra megérkeztek volna.

Keresési kifejezések megkeresése a Search Console-ban

Mivel ezekre a kifejezésekre már megjelenik valamely oldalad, nem ez lesz érdekes számodra, hanem az, hogy vajon milyen egyéb, hasonló kifejezésekkel próbálkoznak az emberek. Ehhez inkognitó módban kell körülnézned a Google-ben.

Csak írd be az egyik keresési kifejezést, amit találtál, de ne kattints az enterre, hanem nézd meg, hogy milyen lehetőségeket sorol még fel a Google a keresőmező alatt az automatikus kiegészítés funkció révén. Ha újabb betűket írsz be a kifejezés után vagy egy aláhúzásjelet is használsz a beírt kifejezés előtt vagy után (vagy benne), akkor újabb szavakkal bővített kifejezéseket ajánl a Google.

Ha találsz jónak tűnő kifejezéseket, akkor látogasd meg a találati oldalukat, és vizsgáld meg, hogy milyen felhasználói szándékra adja ki azt a Google.

Mindez nem kevés munka, de ezzel olyan keresési kifejezéseket tehetsz kulcsszavakká, melyek jól teljesítenek, de korábban nem is gondoltál rájuk.

Mi a különbség kulcsszó és keresési kifejezés között?

Miközben sokan szinonimaként használják a “kulcsszó” és “keresési kifejezés” szavakat a SEO-ban, érdemes tisztában lenni a kettő között a különbséggel, mivel befolyásolja az optimalizálási tevékenységünket.

Amikor egy kereső személy beír valamit a Google keresőmezőjébe, akkor egy keresőkifejezést használ. A keresőkifejezés tehát az a szöveg, amit egy keresés indításakor használnak az emberek. Ezzel szemben a kulcsszó, az a szó vagy mondat, melyekre egy keresési vagy SEO kampányt építünk. Olyan szövegek, melyekre a weboldaltulajdonos szeretne megjelenni a keresőben.

A legfontosabb különbség tehát a kettő között, hogy keresési kifejezéseket a felhasználók használnak, míg kulcsszavakat a SEO-sok, marketingesek, weboldaltulajdonosok. A felhasználók valójában semmit nem tudnak a kulcsszavaidról és nem is érdekli őket: válaszokat akarnak kapni a kérdéseikre.

A weboldaltulajdonosoknak ez alapján az lenne a céljuk ideális esetben, hogy tudják, mit ír be a célközönségük a Google keresőjébe, az miként viszonyul a tartalmaikhoz vagy a hirdetéseikhez.

És itt lép be a képbe megint a felhasználói szándék. Az emberek valamilyen tartalomra többféle módon kereshetnek rá. Eltérő szavakat használnak, változhat azok sorrendje (keresési kifejezések), a Google pedig igyekszik megérteni a mögöttük lévő keresési szándékot, hogy a megfelelő választ megtalálja számukra a weben. A sok különböző keresési kifejezés így gyakorlatilag egy kulcsszóhoz, illetve arra a kulcsszóra épített tartalomhoz vezetheti a felhasználókat.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020