Melyek a jó SEO kulcsszavak?

A kulcsszókutatás fontos része a keresőoptimalizálásnak. Ezzel határozzuk meg, hogy milyen keresési kifejezésekre szeretnénk megjelenni jó pozícióban a találati oldalakon. Nem mindegy azonban, hogy választod ki a kulcsszavaidat.

Amikor kulcsszavakról van szó, sok cégtulajdonos kapásból sorol néhány olyan kulcsszót, amire meg akar jelenni – lehetőleg az első helyen – a találati oldalakon. Sokszor azonban kiderül, hogy a lista nem igazán átgondolt, inkább csak ötletszerűen sorjáznak a szavak: nem lett felmérve a keresési forgalom, a verseny, a relevancia, a felhasználói szándék. Ezek hiányában viszont nem igazán áll össze a kép, hogy milyen kulcsszavakat és hogyan érdemes megcélozni.

Forgalom, verseny és relevancia

Az egyik tényező, amit figyelembe kell venni a kulcsszavaknál a forgalom. Ehhez kapcsolódik aztán a verseny, illetve a relevancia kérdése is. Csak úgy építhetünk fel használható kulcsszó-stratégiát, ha ezen tényezőket elemezve válogatjuk ki a kulcsszavakat. (Itt azért megjegyeznének, hogy nyilván nem muszáj stratégiát kigondolni, illetve ahhoz – mindig – ragaszkodni, csak akkor az eredmények is esetlegesek lesznek. Hozzáállás kérdése az egész, bármelyik járható út, csak akkor máshogy kell közelíteni az eredményekhez is.)

A keresési forgalom, vagyis a havi keresési mennyiség az egyik tényező, amit meg kell vizsgálni az általunk elképzelt kulcsszavaknál. A weboldaltulajdonosok szeretnek első körben olyan kulcsszavakat kiválasztani, melyek jelentős forgalmat mozgatnak meg havi szinten. Nincs is ezzel gond, csak amikor ilyen kulcsszó kerül kiválasztásra, akkor ott meg kell küzdeni a nagy konkurenciával, miközben némi relevancia-hiány is jelentkezhet.

A nagy forgalmú kulcsszavakra ugyanis nagy a verseny, ezért ezeknél nehezebb jó pozíciót elérni. Ráadásul ezek sokszor túl általános kifejezések is, vagyis nem pontosan meghatározható a szándék mögöttük, ami azt jelenti, hogy a forgalom ugyan nagy, de a konverziós arány rossz, amiről a következő fejezetben részletesen beszélünk.

A másik kérdés, hogy biztosan releváns a kiválasztott kulcsszó a cég tevékenységét és a célközönséget tekintve? Általában úgy érdemes kiválasztani a kulcsszót, hogy megpróbáljuk megtalálni az egyensúlyt a forgalom, a verseny és a relevancia között.

Ez azt jelenti, hogy olyan kulcsszót válassz, mely egyrészt passzol a céged tevékenységéhez és a weboldaladhoz, másrészt illeszkedik a célközönséged igényeihez, miközben a havi forgalma mérsékelt, hiszen ekkor kisebb rá a verseny, tehát könnyebben érsz el eredményeket. Ezzel egy jó pár kulcsszó ki fog esni az induló listából.

Ugyanakkor ehhez a listához érdemes hozzácsapni olyan long tail kulcsszavakat, melyekre korábban talán nem gondoltál. Ezek olyan kulcsszavak, melyekre kicsi a forgalom, szerény a verseny, de könnyebben érsz el jó helyezést rájuk. Ráadásul elég sok van belőlük.

Ez nem feltétlenül első körös feladat, hiszen a sok kulcsszóhoz sok tartalomra van szükség, miközben a forgalmuk szerény, ráadásul a kulcsszó- és oldal-hierarchia építése miatt is akkor célszerű ezekhez tartalmat rendelni a weboldaladon, ha a fő kulcsszavaidra épülő oldalak már megvannak, melyekhez aztán csatlakozni fognak a long tail kulcsszavakra optimalizált oldalak, kialakítva a megfelelő hierarchiát.

Mivel ez egy második szakasza lehet a kulcsszó-optimalizálásnak, egy külön bejegyzésben már foglalkoztunk vele. Ebben leírjuk, hogy miért fontosak, hogyan érdemes válogatni közülük, de még azt is, hogy a Google miként áll hozzá a kérdéshez. Amit még érdemes megjegyezni, hogy mivel ezek specifikusabb kulcsszavak, mint az általános, fő kulcsszavaid, így a konverziós arányuk is jobb lehet.

És itt érkeztünk el a másik fontos tényezőhöz a kulcsszavak kiválasztásánál: a szándékhoz.

A szándék

Az ugyanis nem mindegy, hogy a felhasználók milyen szándékkal írnak be egy adott keresési kifejezést a keresőmezőbe. Ha vásárlási szándékkal, akkor jóval nagyobb az esély arra, hogy az adott kulcsszónak jó lesz a konverziós aránya, mint ha csupán információs szándékú kifejezést használ. Utóbbinál ugyanis még csak tájékozódik a felhasználó, messze jár a vásárlástól.

Ez persze meghatározza azt is, hogy milyen legyen a céloldal, ahová a találati oldalról eljut a felhasználó, hiszen a vásárlói út egy más pontján lép be az oldalra.

A különböző felhasználói szándékoknak van egy klasszikus négyes felosztása, de most inkább egy három szintből állót nézünk meg. Utóbbi felosztás alapján is az első szint az információs szándék. Ebben a szakaszban a felhasználók tájékozódnak, információt gyűjtenek.

Az információs szándékú kulcsszavak esetén olyan oldalakat és tartalmakat kell kínálnod a felhasználóknak, melyek hiteles, megbízható információt kínálnak nekik. Itt felesleges az eladást erőltetni, mert még nem állnak készen rá. Viszont, ha kielégíted az információs igényüket, akkor növeled az esélyét egy későbbi konverziónak.

Információs szándékról akkor van szó, amikor a felhasználók olyan kérdések mentén keresnek, mint a mi, mit, hogyan, mikor, miért. Tehát például a “hogyan végezzünk el egy kulcsszókutatást” kérdés esetében feltehető, hogy még nem érkezett el a SEO-szolgáltatás megrendelésének fázisába az ügyfél. Ez a kérdés egyébként nem feltétlenül így kerül be a keresőbe, hanem például “mi az a kulcsszókutatás”, “miért kell a kulcsszókutatás”, vagy egyszerűen “kulcsszókutatás” lesz a felhasználó által megadott kifejezés.

A következő szakaszra akkor kerül sor, amikor a felhasználó elkezd termékeket és szolgáltatásokat összehasonlítani. Itt már közelebb lép a megrendeléshez, de még előbb választania kell a lehetőségek közül. Ehhez a szándékhoz olyan tartalmak passzolnak a legjobban, melyek összehasonlítanak termékeket, szolgáltatásokat. Itt bukkannak fel olyan keresési kifejezések, mint a “melyik a legjobb …”, “… teszt”, “… ára”, “[terméknév] vagy [terméknév]”. A variációk kezdenek eléggé termék és szolgáltatás-specifikusak lenni, így jól át kell gondolni, hogy a Te esetedben milyen kérdés merülhet fel az emberekben.

Végül eljutunk a konverziós szakaszhoz, amikor a felhasználó már készen áll arra, hogy leaddé, ügyféllé, vevővé váljon. Itt már elvégezte a információgyűjtést, az összehasonlításokat, kalkulált az árakkal. Milyen keresőkifejezések bukkanhatnak itt fel? Például beír egy terméknevet, amit megtold a weboldalad vagy a céged nevével.

Ilyenkor már kifejezetten tudja, hogy nálad akarja megvenni a terméket. De ez is iparáganként és cégenként változó lehet. Ezekre a kifejezésekre mindenesetre nem egy blogbejegyzéshez kellene érkeznie a felhasználónak, hanem egy termékoldalra, vagy egy céloldalra, ahol rendelhet.

Ha mindezeket figyelembe veszed, akkor lesz egy olyan kulcsszólistád, mely használható kiindulópont lehet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy amit fejben megterveztél, a valóságban is működik. Ehhez vizsgálnod kell majd az oldalaid helyezését a kapcsolódó kulcsszavakra, az oldalak forgalmát, a visszafordulásokat, a konverziókat, és még sok egyebet, melyek által világosabbá válik a kép a felhasználóidról.

 

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.