Mire és hogyan használd a Google Search Console-t? (Frissítve, 2023.09.15.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A Google Search Console használata során rengeteg olyan adatot és funkciót találhatsz, melyeket a weboldaltulajdonosként hatékonyan bevethetsz a keresőoptimalizálási munkánál. De, ha nem is foglalkozol a SEO-val, akkor is segít a weboldalad „karbantartásában”, valamint sok információhoz hozzáférhetsz a teljesítményéről. (Frissítés, 2023.09.15. –  Egy új fejezettel bővítettünk: Már jelzi a Merchant Center problémáit is a Search Console)

A Search Console az egyik leghasznosabb eszköz a weboldaltulajdonosok és a SEO-sok számára. Hogy miért? Mert például lehetővé teszi, hogy javítsd a weboldalad megjelenését a Google találati oldalain, de többek között az is kiderül az adatokból, hogy az emberek miként találnak rá a weboldaladra. Ez alapján pedig már optimalizálhatod a weboldalad a megfelelő keresőkifejezésekre. Ráadásul mindez teljesen ingyenesen. Alapvetően persze arra való, hogy a Google számára információt nyújtson az online tartalmaiddal kapcsolatban, és figyelmeztetéseket küldjön számodra, ha valami nincs rendben a weboldaladdal.

A helyzetet némileg bonyolítja, hogy a Search Console-nak egyelőre még két verziója is párhuzamosan fut. Az új változatban nem található még meg minden funkció, ami a régiben, ugyanakkor bizonyos szempontból több nyújt, miközben a Google folyamatosan csökkenti a régi verzióban elérhető funkciók számát. Igyekszünk bemutatni mindkettőben a legfontosabb dolgokat.

Bezárta a Google a régi Search Console-t

A Google 2018. január 8-án jelentette be hivatalos blogján, hogy útjára indították minden felhasználó számára az új Search Console béta verzióját. A béta verzió már hónapok óta létezett, csak épp nagyon kevesen használhatták. A Google a weboldal-jelenlét optimalizálásának egyszerűsített folyamatát ígérte az módosított rendszerrel, melybe újabb és újabb funkciók is belekerülnek folyamatosan. Az átállás megkönnyítése érdekében a régi és az új verziót egyszerre lehetett használni egy ideig.

A régi Search Console hivatalos „bezárására” 2019. szeptember 9-én került sor. Ez valójában azt jelenti, hogy további Search Console jelentéseknek kell búcsút mondani, így például a főoldalnak és az irányítópult oldalaknak. Utóbbiak miatt is beszélhetünk most már a régi Search Console bezárásáról.

Ugyanakkor a régi Search Console-ban még így is marad egy rakás jelentés, ami csak ott érhető el, az új verzióban viszont nem. A trükk annyi, hogy ezek a jelentések az új Search Console felület menüjében találhatók meg.

Régi eszközök és jelentések az új Search Console-ban

Régi eszközök és jelentések az új Search Console-ban

A Google itt sorolja fel, hogy milyen jelentések vagy eszközök kerülnek ide.

  • URL-eltávolító eszköz
  • Feltérképezési statisztikák
  • robots.txt-tesztelő
  • URL-paraméterek eszköz
  • Nemzetközi célzás
  • A Google Analytics társítása
  • Adatkiemelő eszköz
  • Üzenetküldési jelentés
  • A feltérképezési gyakoriság beállításai
  • E-mail-beállítások
  • Web Tools

Azt azonban tudni kell, hogy a régi eszközöknek viszont nem működik mindegyike azok számára, akik már az új felületen állították be a domaintulajdont (erről mindjárt szó lesz). A Google mindenesetre dolgozik azon, hogy a legtöbb eszköz és jelentés elérhető legyen az új felületen is, mindegyik azonban nem fog átkerülni.

Mindez egy nagy változás minden weboldaltulajdonos és SEO-s számára, akik megszokták a régi felületet. Igaz, a Google fokozatosan szüntette meg a régi verzió funkcióit, de nagyon sokan ennek ellenére ragaszkodtak a megszokotthoz. És akkor itt emlékezzünk is meg a régi Search Console-ról egy régi képernyőképpel:

Search Console indexelés

A régi Search Console

Mit tud az „új Search Console”?

És, hogy miért jobb az új Search Console? Például azért, mert az eddigi, maximálisan 90 napnyi adat helyett már 16 hónapnyi adathoz férsz hozzá a keresési teljesítményedet illetően. A hosszabb időszak sok weboldaltulajdonosnak volt a kívánsága, hiszen ezáltal jobban össze tudják hasonlítani a szezonális változásokat, láthatják a hosszabb trendeket. Ez így néz ki a gyakorlatban:

Megjelennek a hosszabb trendek

Ráadásul egy új funkció is elérhető a keresési teljesítményről szóló jelentésben: az összehasonlítás. Egyrészt különböző időszakok teljesítményét tudod összehasonlíthatóvá tenni, ha beállítod az előre meghatározott vagy épp egyedi, általad megadott értékeket. Másrészt különböző eszközök (desktop, mobil, tablet) teljesítménye is összevethetővé válik.

Ezután lássuk, hogy milyen funkciókat találsz a Search Console-ban!

Hogyan működik a domaintulajdon beállítása?

2019 eleji változás, hogy a Google bevezette a „domaintulajdon” funkciót, mely lehetővé teszi, hogy a teljes domain adatait egy felületen tekintsd át a Search Console-ban. Az eddigi tulajdon-beállítás megszűnik, és ezt helyettesíti a „domaintulajdon” megoldás, melyet 2018 novembere óta tesztelt a Google.

A változás a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eddigi http, https, www-s, www nélküli, stb. változat és aldomain aggregált adatai egyetlen felületen jelennek meg, ha azonos domain alá tartoznak. Ha beállítod, ez a kép fogad:

Új domaintulajdon a Search Console-ban

Új domaintulajdon a Search Console-ban

Az újdonság fokozatosan jelenik meg a weboldaltulajdonosok számára a Search Console-ban. De mint a Google jelezte: ha már beállítottad a DNS-ellenőrzést, akkor a Search Console automatikusan létrehozza az új tulajdont az elkövetkező hetek során. Ha nem DNS-ellenőrzéssel lett a tulajdon beállítva, akkor kattints az „új domain hozzáadása” gombra, válaszd ki a tulajdont, válaszd ki az új domaint, és állítsd be a DNS-megerősítést.

Tulajdontípus választása a Search Console-ban

Tulajdontípus választása a Search Console-ban

Ha nem akarod használni az aggregált adatokat mutató felületet, hanem továbbra is külön szeretnéd látni a különböző aldomaineket, akkor a Google az alábbi megoldásokat javasolja:

1. A teljesítményjelentésnél egy új oldalszűrőt alkalmazol, és így látod a szétbontott adatokat.

2. A különböző URL-előtagokat használva létrehozol tulajdonokat a domain tulajdon szegmenseknél, tehát a webshark.hu domain tulajdonon esetében létrejön egy további tulajdon http://webshark.hu, a https://webshark.hu, a blog.webshark.hu, stb. számára.

Mi azt tapasztaltuk, hogy beállítva az új domaintulajdont, megmaradnak a régi, szétbontott jelentések is, melyek a tulajdonok felsorolásánál elérhetők.

Ints búcsút az előnyben részesített domain beállításának!

A 2019 júniusában jelentette be, hogy a továbbiakban nem támogatja az előnyben részesített domain beállítását a Search Console-ban. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a régi Search Console felületen még elérhető funkció már nem fog átköltözni az új Search Console-ba. A Google azért döntött a megszüntetés mellett, mert most már úgy érzi, hogy

maga is el tudja dönteni a jelzések alapján, hogy melyik az előnyben részesített domain.

A Google azt is megjegyezte, hogy a jelenleg beállítással már nem foglalkozik, azaz teljesen mindegy, hogy mit állítottál be a régi Search Console felületen.

Az előnyben részesített domaint a jó oldal-felépítéssel jelezheted a Google felé. Mit jelent ez? A Google elmondta, hogy milyen megoldásokat használhatsz:

  • rel=”canonical” címke használata a HTML oldalakon
  • rel=”canonical” címke használata a HTTP headerben
  • oldaltérkép
  • 301-es átirányítás a nem használt URL-eknél

A lényeg, hogy ha eddig ez a beállítás határozta meg, hogy a Google melyik oldalad tekintse elsődlegesnek, akkor innentől erre már nem építhetsz. Meg kell tehát nézned, hogy most melyik URL-edet tekinti az elsődlegesnek a Google. A Google ugyanis nem fogja jelezni a Search Console-on keresztül az, ha lecseréli az előnyben részesített domaint. Kénytelen leszel a találati oldalakon ellenőrizni, hogy mit jelenít meg a Google.

Hogyan küldd be az oldaltérképed a Google-nek?

Ehhez persze lennie kell egy oldaltérképednek, úgyhogy ellenőrizd, hogy a weboldalad/sitemap.xml oldalon látod-e. Ha van, akkor a segítségével jobban megértheti a Google az oldalad, habár enélkül is fel tudja térképezni. Ha nincs, akkor a következő, keretes fejezetben találsz néhány eszközt, mellyel legyárthatsz egy oldaltérképet.

A webhelytérkép hozzáadási lehetőséget itt találod a Search Console-ban:

Webhelytérkép hozzáadása a Search Console-ban

Webhelytérkép hozzáadása a Search Console-ban

A felbukkanó oldalon csak meg kell adnod az oldaltérkép URL-jét és beküldeni. Ennyi.

Frissítés, 2023.01.26.:

Néhány eszköz, mellyel elkészíthetsz egy oldaltérképet

Ha oldaltérképet akarsz készíteni, azt megteheted manuálisan vagy valamilyen eszköz segítségével. (Itt elolvashatod a Google tanácsait az elkészítéséhez.) A legtöbb CMS persze automatikusan legyárt egy oldaltérképet, így egyáltalán nem kell a dologgal foglalkozni.  Ha viszont nem ilyen CMS-re építetted a weboldalad, akkor neked kell gondoskodnod az oldaltérképről.

Ha csak egy kisebb weboldalad van, akkor kézi módszerrel is összehozhatod, de ha több száz vagy több ezer oldalas a weboldalad, akkor ez egy kicsit nehézkes lenne. Ráadásul az ilyen oldaltérkép a változásokat sem követi. Ezért hasznosak az oldaltérkép-készítő alkalmazások, melyek közül felsorolunk néhányat:

  • XML-Sitemaps.com – egy alapvető és egyszerű online eszköz, mely 500 oldalig ingyenesen készít számodra oldaltérképet, így kis weboldalaknak megfelelő. Az oldaltérkép elkészítéséhez nem kell mást tenned, mint beírni a weboldalad URL-jét, még regisztrációra sincs szükséged.
  • Inspyder Sitemap Creator – ez egy letölthető szoftver, mely próbaverzióként érhető el ingyenesen, az egyszeri letöltésért fizetni kell. Egyébként egyszerűen telepíthető, az URL megadása után bármekkora weboldalt feltérképez automatikusan, majd feltölti azt a szerverre és értesít, ha készen van.
  • Sitemap Writer Pro – szintén egy letölthető szoftver, mely olcsóbb az előzőnél, és nagyméretű weboldalakhoz jó választás lehet. A szabvány oldaltérkép mellett a Google News, a Google Video, Google Képek számára és tud készíteni oldaltérképet.
  • Yoast SEO – ami a WordPress-használók számára egy jól ismert SEO-plugin, és ingyenes verzióban is kínál dinamikus oldaltérkép készítési lehetőséget. Természetesen a konkurenciánál, így például az All in One SEO vagy a Rank Math esetében is elérhető ilyen funkció.
  • XML Sitemaps – WordPresshez akadnak olyan pluginek is, melyek kifejezetten oldaltérkép készítésére lettek létrehozva. Az XML Sitemaps ingyenesen használható megoldás, mely hasonlóan a Yoast SEO-hoz automatikusan elkészíti az oldaltérképet, amint telepíted. Abban ugyanakkor különbözik, hogy lehetővé teszi az oldaltérkép módosítását, ami néhány haladó felhasználónak hasznos lehet.
  • Az XML Sitemap & Google News is egy ingyenes wordpresses oldaltérkép-készítő plugin, ami azonban a szabvány oldaltérkép mellett Google News oldaltérképet is le tud gyártani, illetve értesíti a Google-t az új megjelenésekről.
  • A Slickplan Sitemap Builder abban különbözik az előbbiektől, hogy ez az online eszköz már vizuális oldaltérképet is képes készíteni. Igaz, csak egy 14 napos próbaidőszakra ingyenes, utána meglehetősen sokat kell fizetni érte havonta. Az oldaltérkép alakítható, színekkel és képekkel személyre szabható, majd egy vektorgrafikaként töltheted le (az XML oldaltérkép mellett), így jól méretezhető. Ráadásul egy WordPress plugint is kínál.
  • A Dyno Mapper az előbbihez hasonlóan képes vizuális oldaltérkép készítésére, és szintén nem ingyenes, csak két hétig. Viszont több felhasználó közösen is dolgozhat a weboldalak oldaltérképein.
  • A WriteMaps három oldaltérkép elkészítésére kínál ingyenes lehetőséget, többi funkciójában hasonló az előbbi két eszközhöz. Felülete egyszerű, az oldaltérkép pdf-ként és XML-ként tölthető le.

Hogyan távolítsd el az oldaltérképet?

A Google Search Console-ban hozzáadhatsz és eltávolíthatsz oldaltérképeket a weboldaladhoz, melyekhez a Google olyan, az oldaltérképhez kapcsolódó információkat fog hozzáfűzni és megjeleníteni számodra, mint a különböző figyelmeztetések és hibák, vagy az indexelés helyzete. Miközben a Google képes minden segítség nélkül megtalálni és feldolgozni az oldaltérképeket, a beküldéssel a folyamat gyorsabbá és könnyebbé tehető, valamint segít az indexelés követésében is.

Míg az oldaltérkép felvitele a Search Console-ba egy egyszerű dolog, az eltávolítása már nem annyira. Habár az oldaltérképet lehet törölni a Search Console-ban, ez azonban nem akadályozza meg a Google-t abban, hogy továbbra is használja a fájlt. Csak annyit érsz el a törléssel, hogy a továbbiakban az oldaltérképhez kapcsolódó hibákat és figyelmeztetéseket nem látod, mivel már nem jelennek meg a Search Console-ban. A Google viszont változatlanul feltérképezi és megkísérli indexelni a törölt oldaltérképen szereplő linkeket.

A megoldás az, hogy töröld a szerverről is, ha azt szeretnéd, hogy egy adott oldaltérkép fájllal többet ne foglalkozzon a Google. Ha ez nem megy, akkor a következő lépés az lehet, hogy átnevezed a fájlt. Hacsak az új fájl nem mutat valamiképpen rá linkkel, mert ilyenkor a Google továbbra is próbálkozhat a feldolgozásával. De mivel eltávolítottad a Search Console-ból, így már nem látod, hogy milyen hibákat és figyelmeztetéseket kapcsol hozzá.

John Mueller, a Google szakembere ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy ő általában azt javasolja, hogy ha beküldtél egy oldaltérkép fájlt a Search Console segítségével, de vannak benne hibák, akkor próbáld először rendbe tenni ezeket. Ha nem megy, akkor távolítsd el a fájlt a szerverről. Mert amíg a fájl megtalálható a szerveren, addig a Google megpróbálja azt feldolgozni.

Hol láthatod, hogy melyik oldaladat mikor indexelte a Google?

Az új Search Console-ban elérhető egy úgynevezett „Indexelési lefedettség jelentés”, mely máshogy néz ki és eltérő funkciókkal rendelkezik, mit a régi verzióban az Indexelési állapot. Egyből a jobb oldali menüsorban láthatod, nehéz eltéveszteni:

Indexelési lefedettség jelentés az új Search Console-ban

Indexelési lefedettség jelentés az új Search Console-ban

Ha erre rákattintasz, akkor megkapod a jelentést, amit talán nem kell túlmagyaráznunk. Itt ugyanazok az adatok szerepelnek, mint a régi jelentésben, ugyanakkor a feltérképezési állapotról is kapunk némi információt. Láthatók a hibák, figyelmeztetések, az érvényes oldalak, és a kizárt oldalak. Ha bármelyikre rákattintasz, kibontja a részleteket a Search Console. A „Részletek” részen belül is tudsz kattintani, így eljutsz az egyes URL-ekig. Itt láthatod, hogy mikor történt meg az indexelése az adott oldalnak, de ha rákattintasz, akkor további lehetőségek is megjelennek:

További lehetőségek

Itt egyrészt rákattinthatsz az „URL vizsgálata” menüpontra, mely egy új ablakot betöltve mindent megmutat arról, hogy mi a helyzet az oldallal a Google szemszögéből: látható, hogy megtörtént-e a feltérképezés és az indexelés, stb. Ezt a funkciót egyébként egyből a felső keresősávból is elérheted, és a következő fejezetben elmondjuk, hogy mit találsz benne.

Emellett azonban az előbbi felületen tesztelheted a robots.txt működését, illetve a „Megtekintés Google-ként”-re kattintva eljutsz a régi felület azonos funkciójához. Sőt még meg is nézheted, hogy keresési találatként hogyan jelenik meg az adott oldal. És nem utolsósorban, a táblázat jobb oldali oszlopában végignézheted, hogy melyik oldalad mikor térképezte fel a Google.

Mit mutat meg a feltérképezési statisztika?

2020 novemberének végén a Google bejelentette, hogy megújult a Search Console feltérképezési statisztikája. A statisztikát ezen a linken eléred, de megtalálod a Beállítások menüpontban is:

A feltérképezési statisztika elérése a Search Console-ban a Beállítások menüpontnál

A feltérképezési statisztika elérése a Search Console-ban a Beállítások menüpontnál

A Google szerint az új jelentés megkönnyíti a weboldaltulajdonosok számára, hogy megtalálják a problémákat a feltérképezéssel kapcsolatban. A jelentésben a kérelmek lebontása is látható „válasz szerint”, „fájltípus szerint”, „cél szerint” és „Googlebot típusa szerint”. Emellett részletes információkat ad a gazdagép állapotáról, illetve URL-példákat sorol a lekérésekkel kapcsolatban. (Ehhez képest a régi jelentés nem sokat mondott, hiszen csak három grafikont kínált: egyet a feltérképezett oldalakról, egy másikat a letöltött adamennyiségről, valamint egyet a letöltési időről).

A legfontosabb persze továbbra is a grafikon a feltérképezés állapotáról, mely egy 90 napos időszakot ölel fel, és beletartozik minden letöltés a CSS-től kezdve, a JavaScripteken keresztül a PDF-ekig és képekig. Jól mutatja a feltérképezés változásait, melyek utalhatnak arra, hogy valami gond van a weboldaladdal. Például, ha a feltérképezés hirtelen visszaesik, akkor az jelezhet egy szerver-problémát, egy DDOS-támadást, egy rosszul sikerült frissítést. Ha viszont fokozatosan felfelé tart, akkor az általában azt jelzi, hogy jól teljesít a weboldalad.

Feltérképezési statisztika grafikonja a Google képernyőképén

Feltérképezési statisztika grafikonja a Google képernyőképén

Itt látható a lekérések száma egy bizonyos időszakon belül, illetve napokra lebontva, emellett a letöltött adatok mennyisége (teljes letöltési méret) és az átlagos válaszidő.

Ha lejjebb görgetsz, akkor ezt bontja tovább a jelentés „válasz szerint”, „fájltípus szerint”, „cél szerint” és „Googlebot típusa szerint”:

A lebontott adatok megjelenítésének módja a feltérképezési jelentésben

A lebontott adatok megjelenítésének módja a feltérképezési jelentésben

Emellett láthatóak még a hosting-problémák is a „gazdagép állapota” sorban, amire rákattintva kinyílik a teljes jelentés. Ez a mi esetünkben így néz ki:

Hosting problémák a feltérképezési jelentésben

Hosting problémák a feltérképezési jelentésben

Ugyanakkor előfordulhatnak problémák is, melyeket részletez is a Google:

A problémák megjelenése a hosting állapotánál a search Console felhasználói jelentésében

A problémák megjelenése a hosting állapotánál a search Console felhasználói jelentésében

A jelentés tehát láthatóan sokat fejlődött, és jól használható adatokat kínál, hogy a weboldaladon javítani tudjál.

Hogyan vizsgálhatod meg az URL-jeidet és hogyan indexeltetheted őket?

A Google 2018. június 25-én jelentette be az új URL-vizsgáló eszközt. Az új eszköz lényege, hogy segítségével megvizsgálható bármely weboldal-URL állapota. Olyan dolgokat árul el, mint a feltérképezés és az indexelés állapota, de további információkat is megoszt a weboldaltulajdonossal, mégpedig egyenesen a Google indexből.

Megmutatja

  • a legutóbbi feltérképezés időpontját,
  • a legutóbbi feltérképezés során tapasztalt állapotot,
  • ha van bármilyen indexelési hiba, akkor arra felhívja a figyelmet,
  • felsorolja az URL-re mutató canonical linkeket,
  • megmutatja az indexelés sikerességét,
  • bármilyen AMP-hibát,
  • a strukturált adatokkal kapcsolatos problémákat is felsorolja,
  • valamint az indexelési problémákat, ha vannak.

Egyszóval sok információt el tud mondani egy-egy linkedről, és ez sok esetben nagyon hasznos lehet egy weboldaltulajdonos számára, különösen, ha valamilyen problémának kell utánajárni. A Google még egy nagyméretű használati útmutatót is írt hozzá, mely valamennyi funkcióját részletesen bemutatja.

Az URL-vizsgálót elérheted a menüből is, de a legegyszerűbb, ha a felső sávban található mezőbe másolod be egyből az URL-ed:

Az URL vizsgáló eszköz az új Search Console-ban

Az URL vizsgáló eszköz az új Search Console-ban

Ez az URL-vizsgáló azonban arra is jó, hogy a segítségével kérd a weboldalaid indexelését vagy újraindexelését a Google-től. Némileg egyszerűbb és logikusabb a folyamat, mint amilyen a régi Search Console felületen volt (azt is mindjárt bemutatjuk).

URL indexeltetése az új Search Console-ban

URL indexeltetése az új Search Console-ban

Ugyanakkor a Google 2019. január 16-i bejelentése óta további funkciók is elérhetők a Search Console-ban az URL-vizsgálati eszköznél. Lehetővé vált

  • meghatározott URL-ek HTTP-válasz kódjának,
  • az oldalforrásoknak
  • a képernyőképnek
  • és a JavaScript logoknak

a megtekintése. A Google meg is osztotta a fenti linken elérhető tweetben lévő gif-ben, hogy mindezek hol és hogyan érhetők el.

Feltérképezett oldal megtekintése az új Search Console-ban

Feltérképezett oldal megtekintése az új Search Console-ban

Vagyis, ha az URL-vizsgálatnál rákattintasz a „Feltérképezett oldal megtekintése” linkre, akkor kinyílik jobb oldalon egy ablak, ahol láthatod az információkat.

Mindez azért fontos, mert kiderül, hogy a Google miként látja a weboldalad, miután feltérképezte. Néha ugyanis a kódolás úgy történik, hogy az nem igazán felel meg a Googlebot számára. Ez az eszköz most már megmutatja az ilyen jellegű problémákat, így ez alapján javíthatók is a hibák.

Hogyan vizsgáld meg a weboldalad teljesítményét az új Search Console-ban?

Az új Search Console egyelőre legizgalmasabb része a Teljesítmény menüpontban érhető el. Az eddigi 3 hónapnyi adat helyett immár 16 hónapnyi adatra kapunk rálátást, ami lényegesebb többet árul el weboldalunk teljesítményéről. A Teljesítmény oldalon találod meg azt, hogy milyen oldalaidat, milyen kulcsszavakra, hova rangsorolja a Google.

Ha időnként ránézel a jelentésre, akkor kiderülhet számodra, hogy milyen aloldalaid érdemelnek mélyebb figyelmet, illetve hol kellene kezdeni az optimalizálást. A Teljesítmény oldalon a grafikon alatt látod Lekérdezések, Oldalak, Országok, Eszközök füleket. Az ezek alatt megjelenő listát a kattintások, megjelenítések, CTR és pozíció alapján rendezheted.

Teljesítmény mutatók az új Search Console-ban

Teljesítménymutatók az új Search Console-ban

Kattintások

Mint a nevéből is következik ez a mutató azt mondja el Neked, hogy az emberek hányszor kattintottak a találati oldalakon a weboldalad valamelyik linkjére. Tulajdonképpen a meta címsor és a description hatékonyságáról ad információkat, hiszen, ha csak kevés felhasználó kattintott rá, akkor nem tartották vonzónak az infókat. Persze a találati oldalon elfoglalt hely is meghatározza a kattintásszámot, hiszen ha az első helyet szerzed meg, akkor nyilván több kattintást érsz el.

Ami érdemes még tudni, hogy a Google nem jelenít meg minden kulcsszót itt, melyre kattintást kap az oldalad. Az „Összes kattintás” adatánál egy nagyobb számot látsz, mint a táblázatban szereplő kattintások összege.

Megtekintések

Ez az a szám, mely azt mutatja, hogy hányszor jelent meg valamely oldalad a különböző keresésekre. Ebbe beletartoznak a képek megjelenései is, és azok a találatok is, melyek akár 10. oldalon jelennek meg, ahol senki sem látja őket.

Azt ugyanakkor itt nem látod még, hogy melyik oldaladat mutatta meg az adott keresési kifejezésre. Ehhez kattints rá az adott keresési kifejezésre a táblázatban. Ekkor megjelenik szűrőként felül a lekérdezés, és csak az az egyetlen lesz látható a táblázatban. Ha most a Lekérdezések helyett az oldalak fülre navigálsz, akkor listázza, hogy milyen oldalakat dobott fel az adott kifejezésre a Google.

Search Console lekérdezések vizsgálata

Search Console lekérdezések vizsgálata

Kiderülhet tehát számodra, hogy azok az oldalak jelentek-e meg az adott kifejezésre, melyet szándékodban állt a felhasználóknak megmutatni. Ha nem, akkor el kell kezdened foglalkozni az érintett oldalakkal, például linkelni, javítani a tartalmán vagy a sebességén. De azt is leszűrheted az adatokból, hogy milyen keresőkifejezésekre lenne még érdemes egy új oldalt létrehoznod.

Azokat a keresőkifejezéseket is felsorolja itt a Google, melyekre egyáltalán nem érkezik kattintás. Összesen ezer kifejezés kerülhet a listába. Ha csak 500-at látsz, az azért van, mert a nagyobb forgalmú oldalaknál jelenít meg ezret.

Átlagos CTR

Az átkattintási arány árulja el számodra, hogy az emberek hány százaléka kattintott a weboldaldra a találati oldalon. Nyilván egy jobb helyezés nagyobb átkattintási arányt eredményez. Ugyanakkor más tényezők is befolyásolják a számot. Mint a kattintásoknál is említettük: jelentős hatása van rá a címsor és a leírás megfogalmazásának. Ha sikerül kitűnnöd, vonzó sorokat írnod, akkor javulni fog a CTR-ed. Persze, ha nem vagy első találati oldalon, akkor csak egészen kis javulást tudsz majd elérni ezzel a technikával.

Az átlagos CTR-t, ami valószínűleg nem túl impozáns szám, ami abból következik, hogy a sokadik oldali megjelenéseket is számolja a Google. Ha csak arra vagy kíváncsi, hogy a kattintást kapott oldalaid esetében mekkora az átkattintási arány, akkor a bal alsó sarokban az „Adatok exportálása” gombra kattintva letöltheted a táblázatot, és manuálisan kiszámolod vagy kiszámoltatod a táblázatkezelővel.

Jellemzően egyébként a speciális kifejezéseknél, melyek kevésszer jelennek meg, jobb átkattintási arányt látsz, míg az általános kifejezéseknél, melyek gyakran megjelennek, gyengébb lesz a CTR.

Átlagos pozíció

Elérkeztünk a legérdekesebb részhez. Az átlagos pozíció ugyanis megmondja neked, hogy egy adott kulcsszavadra hányadik helyezést szerezted meg a találati oldalakon. A pozíció alapján láthatod, hogy melyik weboldaladdal kell vagy érdemes foglalkoznod.

Mennyire pontos az átlagos pozíció mutató a Search Console-ban?

Az átlagos pozíció mérőszám valós adatokon alapul, és akkor is megbízhatónak tekinthető, ha a weboldaltulajdonosok mást látnak a találati oldalakon, amikor a weboldaluk helyezését vizsgálják egy-egy kulcsszóra – mondta John Mueller.

A Google szakembere ezt az Ask Googlebot címen futó videósorozat egyik videójában mondta, mely a Google Search Central YouTube csatornáján jelent meg. A válaszát egyébként azzal kezdte, hogy az átlagos pozíció nem egy elméleti szám. És mint minden mérőszám a teljesítményjelenésben, valós adatok alapján kerül kiszámításra.

Tehát olyan megjelenések alapján, melyek a felhasználók valós kereséseire jelennek meg.

Azt is hozzátette, hogy ha egy találati oldalon többször is megjelenik a weboldal, akkor a legjobb helyezés alapján számítják az átlagot.

És hogy miért tér el attól a jelzett pozíció, amit a weboldaltulajdonosok láthatnak, ha rákeresnek valamely kulcsszavukra? Mueller szerint olyan tényezők miatt, mint a személyre szabottság vafy a geo-targetálás. Felhívta a figyelmet arra is, hogy ha többször rákeresünk valamely kulcsszavunkra, akkor sem ugyanazon a helyen látjuk minden esetben az oldalunkat.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy egy adott URL olykor csak a képek között jelenik meg egy keresésnél, ennek ellenére az itt elért helyezést is figyelembe veszi a kalkulációnál a Google. Mint mondta, a valós találatok nagyon változatosak lehetnek.

A Google egyébként az átlagos pozíció működését a Search Console Súgóban is elmagyarázza. E szerint:

  1. Az 1. lekérdezés a 2., 4. és 6. pozícióban jeleníti meg a tulajdont: a jelentésben a 2. (legfelső) pozíció fog szerepelni.
  2. A 2. lekérdezés a 3., 5. és 9. pozícióban jeleníti meg a tulajdont: a jelentésben a 3. (legfelső) pozíció fog szerepelni.
  3. A két lekérdezés alapján számított átlagos pozíció: (2 + 3) / 2 = 2,5.

Mire használhatod az adatokat?

Habár a Google sajnos nem szolgáltat 100 százalékos adatokat a keresőkifejezésekről (mint jeleztük, egy részét nem közli veled), mégis sok információt szerezhetsz az adatokból. Érdemes letölteni a táblázatot és a nem releváns kifejezések eltávolítása után kezdeni az elemzést. Ha csak egy-egy kifejezésre vagy kíváncsi, akkor egy szűrő beállításával rákereshetsz bizonyos kifejezésekre és láthatod azok variációit, teljesítményét.

A lekérdezések listája alapján kiszűrheted, melyek a jól teljesítő kulcsszavaid. Ezeknél érdemes egy-egy keresést futtatni inkognitó módban a Google-ben, és ellenőrizni

  • hogyan jelenik meg az oldal találatként?
  • Akad-e valami hiba a címben, leírásban?
  • Lehet-e ezeken tovább javítani a jobb CTR érdekében?
  • Milyen más találatok jelennek meg mellette?
  • Lehet-e optimalizálni a tartalmakon?

Azt is érdemes azonban átgondolni a találati oldalak elemzése során, hogy

  • mit gondolhat a Google a keresési szándékról azon információk alapján, amit látsz?
  • megfelelő találati oldalon, megfelelő találatok között jelenik-e meg az oldalad?
  • Ha egy potenciális ügyfél meglátja ezt a találati oldalt, akkor az felkelti az érdeklődését vagy azt gondolja, hogy rossz helyen jár, és finomít a keresésen?

Frissítés, 2021.09.22.:

Melyik típusú forgalomcsökkenés mit jelent a Search Console-ban?

A Google tett közzé egy tájékoztatást nemrég azzal kapcsolatban, hogy a Search Console-ban milyen tipikus forgalomcsökkenések rajzolódhatnak ki a grafikonon, és ezek mit is mondhatnak el a weboldaladról.

Olyan típusokat ábrázoltak, mint például a weboldal-szintű technikai problémák megjelenése és a kézi műveletek hatása, a normál szezonalitás vagy az algoritmusváltozás eredménye, illetve, amikor hibás a jelentés. Itt látható:

Forgalomváltozás típusok

Az ábrák ugyan magukért beszélnek, de az első grafikon a hirtelen, nagymértékű visszaesést próbálja ábrázolni, ami bekövetkezhet egy kézi művelet, egy teljes weboldalt érintő technikai hiba hatására is. A Google szerint egy technikai hiba lehet az, ha nem tudja indexelni vagy feltérképezni az oldalad a Googlebot, mert például nem érhető el a szerver, nem található a robots.txt vagy valamely oldal.

A Google külön megemlíti a biztonsági problémákat, amikor a böngésző figyelmezteti a felhasználókat a weboldalra megérkezés előtt, és ez szintén hirtelen forgalomcsökkenést eredményez.

Ha a technikai hiba csak egy-egy aloldalt érint, esetleg valamilyen algoritmusváltozás hatására módosul a találati oldal, akkor egy lassabb ereszkedést látsz a grafikonodon. Az algoritmusváltozás annyit jelent, hogy a Google folyamatosan módosít a keresőalgoritmusán: az alapalgoritmus-változások vagy a kisebb frissítések hatása jelentkezik a weboldalak teljesítményében, ahogy ide-oda mozognak a találati oldalakon.

A szezonalitás egy egyszerű hullámzásként jelentkezhet, tehát mindig azonos időközönként látsz visszaesést, majd emelkedik vissza a forgalmad a korábbi szintre. Ilyenkor a felhasználói érdeklődés-változás okozza a változást a görbében.

Ezzel szemben egy Search Console-ban jelentkező technikai hiba egy nagy kihagyást eredményez, majd visszaállást a normál szintre.

Amit még érdemes megjegyezni, hogy ez a négy típusú forgalomváltozás csak a legtipikusabb eseteket sorolja fel, és néha nehéz ezeket megkülönböztetni egymástól, így minden konkrét esetben érdemes alaposan utánajárni, ha valami probléma van a forgalom alakulásával.

A weboldalad teljesítményéről a találati oldalakon is tájékoztatást kapsz

Amennyiben a weboldalad keresőbeli teljesítményére kíváncsi vagy, akkor nem is kell ellátogatnod a Search Console-ba. Megfelelő beállítás esetén – illetve, ha azonos fiókkal használod a Search Console-t és a keresőt – a találati oldalakon is láthatod az alapvető adatokat:

Ez látható a találati oldalakon

2020. március 30-ától pedig már azt is beállíthatod a Search Console-ban, hogy mit mutasson ez a panel.

Beállítható

A felhasználói beállítások ikonra, majd a „Search Console a Google Kereső találatai között” linkre kattintva ezt látod:

Beállítható, hogy megjelenjen-e vagy sem

Egyesével pedig a találati oldalakon is beállíthatod ugyanezt.

Ugyanakkor a felhasználói beállításoknál az e-mailekkel kapcsolatos beállításokat is elvégezheted, azaz leiratkozhatsz az e-mail értesítésekről.

E-mail beállítások a Search Console-ban

Megjelentek az „alapvető webes-vitals” mutatók a Search Console-ban – mire és hogyan használd?

Mindössze néhány hét telt el azóta, hogy a Google előállt az úgynevezett alapvető webes vitals-mutatókkal, máris lecserélte vele a nem is olyan régen bevezetett sebesség jelentést a Search Console-ban. Az alapvető webes vitals-mutatók olyan számokat tartalmaznak, melyek a felhasználói élmény minőségét határozzák meg sebesség-szempontból. A Google ezeket a számokat kritikus fontosságúnak tartja, ezért is vált belőlük rangsorolási tényező. Ugyanakkor szeretné, ha a Search Console-on keresztül minden weboldaltulajdonos tisztában lenne a weboldalával kapcsolatos sebességproblémákkal, melyek kihatnak a felhasználói élményre.

Így aztán ne is keresd az eddigi sebesség jelentést a bal oldali menüsorban. Mostantól a webes vitals-mutatók jelzik a sebességgel kapcsolatos felhasználói élmény problémákat valós adatok alapján. Itt találod:

Webes vitals-mutató a Search Console-ban

Webes vitals-mutató a Search Console-ban

Ha rákattintasz, akkor megjelenik az áttekintő jelentés, és mindjárt lehet látni, hogy mekkora problémákkal találkozott a Google a weboldalad kapcsán. A megjelenő panel egyébként nem különbözik attól, mint amivel a korábbi „sebesség jelentésben” találkozhattál. Ha minden zöld, akkor tökéletes az oldal, azonban akad sárga és piros jelzés is. A sárga a „javításra szoruló”, míg a piros a „gyengén teljesítő” URL-t jelöli, de a kettő között csak annyi a különbség, hogy a pirossal jelölt URL-ek a sebességet tekintve még rosszabb adatokat mutatnak.

Webes vitals mutatók a Search Console-ban

Webes vitals mutatók a Search Console-ban

De mitől lesz valami jól teljesítő, javításra szoruló vagy éppen gyengén teljesítő? A Google ezeket az értékeket veszi figyelembe:

Webes vitals értékek

Webes vitals értékek

Persze itt meg felmerülhet a kérdés, hogy mi az az LCP, FID, CLS? Ezek közül egyébként az első kettő már a sebesség jelentésben is megjelent, csak a CLS lehet újdonság. A Google magyarázata szerint:

  • LCP (legnagyobb vizuális tartalomválasz): Azt az időt jelenti, amely alatt a böngésző rendereli a megjelenítési terület legnagyobb látható tartalomelemét, attól számítva, amikor a felhasználó lekéri az URL-t. A legnagyobb elem általában valamilyen kép vagy videó, esetleg nagy méretű tömbszintű szövegelem. Azért fontos, mert ez alapján az olvasó láthatja, hogy az URL betöltése ténylegesen folyamatban van.
    A jelentésben látható Összesített LCP azt az időt jelenti, amely alatt a csoportban lévő URL látogatásainak 75%-a eléri az LCP-állapotot.
  • FID (első interakciótól számított válaszkésés): Az az idő, amely a felhasználónak az oldallal való első interakciójától (pl. linkre kattintás, gombra koppintás stb.) addig tart, amíg a böngésző válaszol az interakcióra. A mérőszám attól az interaktív elemtől származik, amelyre a felhasználó először rákattint. Ez olyan oldalakon fontos, ahol a felhasználónak valamit végre kell hajtania, mert az oldal ekkor vált interaktívvá.
    A jelentésben megjelenő Összesített FID azt jelenti, hogy a csoportban lévő URL látogatásainak 75%-a ilyen vagy ennél jobb értékkel rendelkezett.
  • CLS (Elrendezés összmozgása): Azt határozza meg, hogy mennyit mozog az oldal elrendezése a betöltés során. A pontszám 0 és 1 között lehet, ahol a nulla azt jelenti, hogy nincs mozgás, az 1 pedig a legtöbb mozgást jelzi. Ez azért fontos, mert az oldalelemek elrendezésének mozgása – miközben a felhasználó használni szeretné az elemeket – rossz felhasználói élményt eredményez.
    A jelentésben szereplő Összesített CLS a legalacsonyabb közös CLS a csoportban lévő URL látogatásainak 75%-ában.

Röviden megfogalmazva az LCP a betöltés, a FID az interaktivitás, míg a CLS a vizuális stabilitás értékeit mutatja meg. Hogy mi az ideális érték, az a fenti táblázatban látható.

Ha rákattintasz a görbék felett, a jobb felső sarokban látható „Jelentés megnyitásra” linkre, akkor megjelennek a részletek is. Ha lejjebb görgetsz, akkor láthatod, hogy melyik mutatónál milyen problémát talált a Google, valamint rákattintva egy példa URL-t is megmutat. A lényeg pedig az, hogy ha problémát találsz, azt nem árt javítani, tekintve, hogy már rangsorolási tényezőnek számítanak az alapvető webes vitals-értékek az „oldalélmény” részeként. A Google tanácsa szerint a legtöbb weboldalon segít, ha

  • 500 KB alá csökkentik az oldal méretét
  • az oldalforrások számát 50 alá viszik
  • és AMP-t használnak.

Amennyiben javítás történik az oldalon, akkor azt jelezni lehet a Google-nak a Search Console-on keresztül, így újraértékeli az oldalt.

Ha további részletekre vagy kíváncsi a web vitals-mutatókkal kapcsolatban, akkor a Google itt ad némi tájékoztatást angolul, illetve magyarul a már fent beillesztett linken (a kettő némileg eltér a tartalmát tekintve).

Frissítés, 2022.01.21.:

Mit árul el az „oldallal kapcsolatos élmény” jelentés a Search Console-ban?

A Google 2021 áprilisában indította el az oldalélmény jelentést a Search Console-ban, azt megelőzően, hogy az oldalélmény algoritmusa élesedett volna. Az oldalélmény jelentés azt mutatja meg, hogy az URL-jeid hány százalékánál mér jó oldalélményt a Google, illetve mennyi jól teljesítő URL-ed jelenik meg.

Az új jelentést itt érheted el, vagy belépsz a Search Console-ba, és a bal oldali menüsorban legörgetsz az „Oldallal kapcsolatos élmény” menüpontig, melyet a „Felhasználó élmény” részben találsz, az alapvető webes-vitals mutatók felett.

Oldallal kapcsolatos élmény jelentés elérése a Search Console-ban

Az oldalélmény jelentés később jelent meg, mint a webes-vitals mutatók és a mobilos használhatóság jelentés, és a kettőnek az adataira épít, mintegy összefoglalást ad ezek alapján a weboldal használhatóságáról. Figyelembe veszi tehát egyrészt, hogy az URL-jeid mekkora része rendelkezik jó webes-vitals mutatóval, illetve ezeknek milyen a használhatósága.

Oldalélmény jelentés a Search Console-ban

2022. január 17-én a Google azt is bejelentette, hogy egy új oldalélmény jelentéssel bővítette a Search Console-t: megjelent a már korábban is létező oldalélmény jelentésnél az asztali gépes jelentés is. Ennek oka, hogy az oldalélményt hamarosan a desktopos találati oldalaknál is figyelembe fogja venni.

A jelentés segítségével elvégezheted a szükséges változtatásokat most már külön az asztali gépen megjelenő oldalaid esetében, melyek esetleg egész más teljesítményt mutatnak a Search Console-ban, mint a mobiloldalak.

Az oldalélménynek hatása van a rangsorolásra, azonban valószínűleg csak mérsékelt: egy gyengébb oldalélmény jelentés még nem akadályozza meg, hogy jelen legyél a találati oldalakon. Ugyanakkor például, ha top storyk között is megjelenik valamely oldalad, akkor annak mindenképpen jó oldalélménnyel kell rendelkeznie, mivel ennek hiányában kikerül ebből a dobozból.

Hogyan töltheted le a link-jelentést az új Search Console-ban?

A Google az új Search Console-ban egy teljesen új link-jelentést vezetett be. Ez azt jelenti, hogy eltérő adatokat tartalmaz a régi verzió linkjelentéséhez képest. Ha exportálnád a weboldaladra mutató linkeket, hogy átnézhesd őket, akkor először a bal oldali menüsorban válaszd ki a „Linkek” menüpontot:

Linkek menüpont az új Search Console-ban

Linkek menüpont az új Search Console-ban

Ezután a jobb felső sarokban láthatod az exportálási lehetőséget. Egyelőre csak két opció érhető el, az egyik a „további példalinkek”, a másik a „legutóbbi linkek”. Mindkettő egy nem teljes jelentést ad a weboldaladra mutató külső linkekről.

Linkek letöltése az új Search Console-ban

Linkek letöltése az új Search Console-ban

Ha rákattintasz valamelyikre, akkor akár CSV formátumban, akár egyből a Google Drive-ban megjelenítheted a jelentést. Utóbbi esetében automatikusan megnyílik a táblázat a böngésző egy új ablakában.

Mivel az új és a régi link-jelentés eltérő, ezért ne lepődj meg azonban, hogy nem ugyanazokat az adatokat fogod látni. A Google szerint az új jelentés sokkal pontosabb, ami a gyakorlatban azzal járhat, hogy kevesebb linket látsz. Ez azonban nem azt jelenti, hogy csökkent a weboldaladra mutató linkek számára, hanem inkább arra utal, hogy pontosabb és biztonságosabb a jelentés – hangsúlyozta John Mueller, a Google szakembere. Azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy pontosan miben tér el a két jelentés egymástól.

Már a weboldalad biztonsági problémáit is megmutatja az új Search Console

2019 januárjában újabb funkcióval bővült az új Search Console. A Google bejelentése szerint az új lehetőség a „biztonsági problémák”-at mutatja meg. Már ha a Google talált valamilyen biztonsági hibát, például feltört URL-t, malware-t, megtévesztő oldalt, káros letöltést, stb. Mindjár mutatjuk is hol találod az új Search Console felületén:

Biztonsági problémák az új Search Console-ban

Biztonsági problémák az új Search Console-ban

A funkció egyébként a régi Search Console felületen is elérhető volt, azonban az új felületen a „Biztonsági és kézi műveletek” részben kapott helyet.

A biztonsági problémák rész olyan dolgokat tartalmaz, melyet a Google fedez fel a visszaigazolt oldalon, és amelyek károkat okozhatnak a weboldal látogatóinak. Ilyenekről van szó:

  • A bizalomra épülő manipulatív befolyásolás (adathalász és megtévesztő webhelyek)
  • Rosszindulatú programmal való fertőzés típusa: szerverkonfiguráció
  • Rosszindulatú programmal való fertőzés típusa: SQL-beékelés
  • Rosszindulatú programmal való fertőzés típusa: kódbeékelés
  • Rosszindulatú programmal való fertőzés típusa: hibasablon
  • Figyelmeztetés webhelyeken átnyúló rosszindulatú programokra
  • Feltörés típusa: kódbeékelés
  • Feltörés típusa: tartalombeékelés
  • Feltörés típusa: URL-beékelés

Ezekről részletes ismertetést ezen a Google oldalára mutató linken találsz.

A fenti képen egyébként az látható, hogy a webshark.hu oldal esetében nem talált biztonsági problémát a Google, azonban nem minden oldal esetében ilyen szép a helyzet. Ha van valami gond, akkor egy hasonló oldalt fogsz látni:

Egy példa a biztonsági hibákra az új Search Console-ban

Egy példa a biztonsági hibákra az új Search Console-ban

Ez a funkció eddig nem volt elérhető az új Search Console-ban, és mivel a Google számára fontos a biztonság kérdése, így érhető volt, hogy a régi Search Console ezen funkcióját áttette az új felületre is.

Hol találod a videóid Google-beli nézettségét a Search Console-ban?

A Google 2019. október 7-én két új eszközt jelentett be, melyek révén láthatóvá válik a videók teljesítménye a kereső felületen. A Google azzal indokolta a lépést, hogy a videók egyre fontosabbá és népszerűbbé válnak az online információfogyasztásnál, és próbálják megkönnyíteni az emberek számára, hogy hasznos és érdekes videókat találjanak a Google-ön.

Hol láthatnak most videókat a felhasználók a Google kereséseknél? Egyrészt a kereső főoldalán, másrészt a videó aloldalon, illetve a Discover felületen. Mutatjuk is képeken, hogy világos legyen, mire gondolt a Google:

Videók megjelenési felületei

A Google-nek a strukturált adatok segítenek abban, hogy megértse, mikor jelenik meg egy videó egy weboldalon, illetve a strukturált adatok segítségével tud pontos információkat közölni a videóról, mint például, hogy milyen hosszúságú, mikor került feltöltésre, illetve az előnézetet is ezáltal tudja biztosítani. Mindez pedig segít a felhasználóknak abban, hogy jobban megértsék, mit fognak találni a videóban, még mielőtt kattintanának rá.

A videókról szóló jelentés most már elérhető azon weboldalak számára, melyek strukturált adatokat használnak a videóknál. A jelentés megmutatja az esetleges hibákat és figyelmeztetéseket a strukturált adat jelölésével kapcsolatban. Ha javításra kerül a hiba, akkor az jelezhető a jelentésen keresztül, és így újra-indexelésre kerül az oldal.

Videókról szóló jelentés

A másik dolog, ami megjelent a Search Console-ban, az a teljesítmény-jelentés a videómegjelenések kapcsán a főoldali és a Discover oldali megjelenésekre vonatkozóan is (a keresés videó-aloldali teljesítményét már korábban is mérte a Google).

A videók teljesítménye

Új eszközzel bővült a Search Console: hogyan működik az „Eltávolítások” eszköz?

2020. januárjának végén egy új eszközzel bővítette az új Search Console funkcióinak kínálatát a Google: az Eltávolítások eszközzel. Az eszköz lehetővé teszi keresési eredmények ideiglenes letiltását, mutatja az elavult tartalmakat és megtekinthető általa a „Biztonságos Keresés-szűrés” hatása. Itt érhető el a Search Console-on belül:

Eltávolítások eszköz a search console-ban

Eltávolítások eszköz a search console-ban

A bal oldali menüsorban találod az „Eltávolítások” menüpontot, melyre kattintva megjelennek egy új felületen a lehetőségek. Két ideiglenes eltávolítási lehetőség érhető el itt, ha az „Új kérelem” gombra kattintasz a jobb oldalon. Az egyik az ideiglenes URL-eltávolítás, mely eltüntet egy birtokodban lévő URL-t a Google keresési oldalairól körülbelül 6 hónapra, és törli az összes gyorsítótárazott másolatot is. Azért ideiglenes eltávolításról van szó, mert a végleges eltávolításhoz le kell tiltani az oldalak indexelését, vagy törölni kell őket.

Kérelem leadása

A másik lehetőség egy URL gyorsítótárazott adatainak törlése, illetve az oldal leírásának (aktuális részlet) eltávolítása a keresési eredmények közül, amíg a weboldal nem kerül újból feltérképezésre.

A következő fülre kattintva láthatod az elavult tartalmakat. Ide az Elavult tartalom eltávolítása eszköz használatával az elmúlt fél év során beküldött kérelmek kerülnek. Ezt az eszközt bárki használhatja, nem csak annak a weboldalnak a tulajdonosa, melyet érint az eltávolítás.

Végül a harmadik lehetőség a „Biztonságos Keresés-szűrés”. Ezzel azért szokott probléma lenni, mert néha olyan tartalmak is „felnőtt-tartalommá” válnak, melyek nem azok, viszont ezáltal eltűnnek a találati oldalakról. Ezzel az eszközzel egyből látható, hogy érinti-e ilyen probléma bármely oldaladat is. Mint a Google írja, ide kerül a „Nem helyénvaló tartalom bejelentése eszköz használatával az elmúlt fél év során beküldött összes Biztonságos Keresés címkézési kérelem erre a tulajdonra vonatkozóan”.

Ennyi lenne röviden, ha valami nem világos a használatnál, akkor érdemes elolvasni a Google Search Console Súgójának vonatkozó részét.

Átkerült az új Search Console-ba a link-visszautasító eszköz (disavow tool) – Hogyan használd?

Egy évvel azt követően, hogy a Google bejelentette a régi Search Console bezárását, bejelentették azt is, hogy végre megtörtént a link-visszautasító eszköz, vagyis a disavow tool áthelyése is. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy új helyre került a funkció: a https://search.google.com/search-console/disavow-links URL-en érhető el (az előző verzió itt érhető el 2021. január 19-ig: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main), illetve ezzel párhuzamosan frissítették a súgó-oldalt is. A változás azonban nem csak annyit jelent, hogy új az URL, hanem a felhasználói felület is megváltozott. Ez a régi:

Régi link-eltávolítás

Ez pedig az új:

Új link-eltávolítás

Emellett pedig a frissített eszköz lehetőséget ad a disavow fájl letöltésére is szöveges fájlként, valamint a feltöltött fájlok hibajelentései már nem korlátozódnak 10 hibára.

De mire is használható ez az eszköz? A célja az, hogy ha van olyan weboldaladra mutató link, mely aggodalmaid szerint ronthatja a weboldalad megítélést, akkor a link-visszautasító eszközzel jelezheted a Google számára, hogy szeretnéd, ha figyelmen kívül hagyná azt a linket.

Amit érdemes tudni róla, hogy 2012-ben került be az eszköz a Search Console palettájába és elég nagy bizonytalanság övezte a használatát. A weboldaltulajdonosok kérésére készítette el a Google – bár vonakodott eleinte -, miután elindult a Pingvin algoritmus. A Pingvin volt az az algoritmus, mely elkezdte büntetni a spam linkes weboldalakat. A büntetés alól nehéz volt szabadulni, meg kellett várni, amíg frissül az algoritmus, ami hónapokig is eltartott. Ráadásul az is problémát okozott, hogy az érintett weboldalakkal fel kellett venni a kapcsolatot, és eltávolíttatni velük a linkeket. Ezért vált szükségessé egy eszköz a linkek visszautasítására, amit aztán arra próbáltak használni a SEO-sok, hogy az általuk gyanúsnak talált hivatkozó oldalak bejelentésével javítsák a weboldaluk helyezését.

Az eszköznek egyébként ma már nincs akkora jelentősége, mint korábban, ugyanis algoritmus szinten a Google már nem büntet, hanem ignorál, ha gyenge hivatkozó oldalt talál. Ugyanakkor kézi műveletek esetében van értelme a használatnak. Azt lehet tehát mondani, hogy akkor érdemes elővenni, ha problémás linkek miatt kézi műveletektől tartasz, vagy ilyenre kerül sor a weboldalad esetében. Mint a Google fogalmaz:

Ha természetellenes linkek miatt hajtottak végre webhelyével szemben kézi műveletet, vagy ha úgy gondolja, hogy a minőségi irányelveinket megsértő fizetett linkek vagy linkekkel elkövetett csalás miatt ilyen kézi művelet várható, akkor kérje a másik webhelytől az ilyen linkek eltávolítását. Ha nem tudja eltávolíttatni a linkeket, akkor ezzel az eszközzel utasítsa vissza a szóban forgó webhelyeket.

Megérkezett a Search Console-ba az Insigths jelentés

Több mint egy évnyi tesztelés után a Google bejelentette, hogy kilépett béta állapotból, és hivatalosan is elindul a „Search Console Insights” jelentés a Search Console-ban.

A jelentésről az első információk még 2020 júniusában jelentek meg, majd a következő hónapokban néhány weboldalon élesítette azt a Google. 2021 júniusától viszont már minden Search Console-t használó weboldal számára elérhető a funkció.

Az új jelentés a Search Console-ból és a Google Analyticsből származó adatokat használja fel ahhoz, hogy a weboldaltulajdonosok jobban megértsék a tartalmaik teljesítményét. Megmutatja, hogy a közönségük miként fedezi fel a weboldal tartalmait, és mi az, ami rezonál velük. Olyan kérdések megválaszolásában segít, mint

  • Melyik a legjobban teljesítő tartalom?
  • Hogyan teljesít egy új tartalom a weboldalon?
  • Hogyan fedezik fel az emberek a tartalmad a weben?
  • Mire kerestek rá korábban, mielőtt megtalálták a tartalmad?

A Search Console Insigths asztali gépes megjelenésnél így néz ki:

Search Console Insights

Search Console Insights

De, ha iOS-t használsz, akkor hamarosan ott is elérhető lesz, ha még nem találod, illetve természetesen az andoridos megjelenés is tervbe van véve.

A Google által készített képeken így néz ki:

Search Console Insights mobilon

Ha hiányzó adatokat találsz, akkor annak az lehet az oka, hogy a Search Console nincs megfelelően összekapcsolva a Google Analytics-szel. A teljes élmény érdekében a Google azt javasolja, hogy a két tulajdont kapcsold össze.

Frissítés, 2021.10.13.:

Kérdések és válaszok a Google Search Console Insights kapcsán

A Google válaszolt a leggyakrabban feltett kérdésekre, miután az Insights néhány hónapja már kifutott.

Miért nem látod a Google Analytics adatokat a Search Console Insightsban?

Ennek több oka is lehet:

  • A GSC tulajdon nincs összekapcsolva a GA tulajdonnal.
  • Nincs megfelelő engedélyed a GA-nál.
  • Rossz GA-nézetet választottál ki a GSC-ben.

Miért különböznek az Analyticsben látott adatok az Insights adataitól?

A GA és a GSC adatai alapvetően különbözőek, mivel az egyik azt mutatja, hogy mi történik a Google keresésnél, míg a másik arról számol be, hogy mi történik a weboldaladon. De itt van néhány olyan tényező, melyek indokolják a különbséget:

  • Oldalcímek és URL-ek: a GSC jelentései az URL-eken alapulnak, míg a GSC Insights a GA oldalcím dimenzióját használja.
  • Dátumtartományok: a GSC Insihts csak a GA elmúlt 28 napra vonatkozó adatait mutatja, olykor az előző 28 nappal összehasonlítva.
  • Mérőszámok: az Insights kombinálja az olyan GA mérőszámokat, mint az oldalmegtekintések, az oldalon eltöltött idő az olyan keresési mutatókkal, mint a kattintások vagy az átlagos pozíció. Ezek a mérőszámok az oldaladat egy eltérő nézőpontból mutatják be, és máshogy kerülnek kiszámításra.

Hogyan választja ki a Search Console Insights az „új tartalmat”?

Az új tartalmakat mutató kártya olyan oldalakat mutat a weboldaladról, melyek az elmúlt 28 napban az első oldalmegtekintésüket kapták. A Google három dolgot vizsgál a kártya tartalmának kialakításánál:

  • Olyan oldalakat keres, melyek forgalmat kaptak az elmúlt 28 napban, de az előtte lévő évben nem.
  • Megpróbálja kiszűrni az olyan oldalakat, melyek valószínűleg nem új tartalmak.
  • Kiszűri ugyanazon tartalom fordított verzióját és a legjobban teljesítő oldalt tartja meg.

Hogyan választja ki a „legnépszerűbb tartalmat”?

A legnépszerűbb tartalmakat megjelenítő kártya a legjobban teljesítő oldalakat mutatja meg az elmúlt 28 napból az oldalmegtekintések alapján. A GSC Insights minden oldal esetében megadhatja a leggyakoribb kereséseket a canonical URL-eknél. Ha az URL nincs összekapcsolva a GSC-tulajdonnal, akkor a jelentés nem tud adatokat mutatni.

Hogyan választja ki a hivatkozó linkeket más weboldalakról?

A hivatkozó linkek más webhelyekről kártya azt mutatja meg, hogy miként találják meg a felhasználók a weboldalad tartalmát más weboldalakon elhelyezett linkek segítségével. A Google célja ezzel a jelentéssel az, hogy megmutassa, hány belépést eredményez egy-egy weboldalon elhelyezett link. Minden beérkező munkamenet egy adott linkről egyetlen oldalmegtekintésnek számít. Így a forgalom, amit itt látsz csak egy része a hivatkozó forgalomnak, melyet egyébként a GA-ban láthatsz.

Hogyan lehet a kattintások száma alacsonyabb, mint az oldalmegtekintéseké?

Ennek három oka van:

  • Egy-egy kattintás több oldalmegtekintést is generál.
  • A GA google/organic oldalmegtekintés több felületről érkezik a keresési eredményeknél, így például a képkeresésből vagy a videókeresésből.
  • A GA és a GSC nem feltétlenül ugyanazon oldalcsoportról ad jelentést. A GSC esetleg csak a HTTP-oldalakról, míg a GA a HTTP és a HTTPS-oldalakról is.

Elindította a Google a termékkivonatok és a kereskedői adatok jelentést a Search Console-ban

A korábbi „Product” strukturált adattal kapcsolatos jelentést 2022 szeptemberének közepén két új jelentéssel cserélte le a Google: az egyik a „Termékkivonatok”, a másik a „Kereskedői adatok” jelentés. Ezek magukban foglalják a korábbi termék-jelentést. A két új jelentés egy új menü-részben jelent meg, mely a „Vásárlás” nevet kapta.

Az új „Vásárlás” rész a Search Console-ban

A jelentések segítségével láthatók a hibák, figyelmeztetések, érvényes oldalak száma, amennyiben a weboldal kódjába belekerült a termék strukturált adat. A változások egyébként nem csak itt, hanem a bővített találatok tesztelő eszközében is megjelentek.

Az új kereskedői adatok jelentés fő funkciója, hogy beazonosítja a strukturált adatokkal kapcsolatos problémákat, melyek a találati oldalakon történő díjmentes megjelenés miatt fontosak. Ez azokra az oldalakra vonatkozik, melyeken termékek értékesítése történik.

A termékkivonatok jelentés pedig az olyan strukturált adatokkal kapcsolatos hibákat mutatja meg, melyek a találati oldalakon a termékrészletek esetében fedezhetők fel. Utóbbi minden olyan oldal esetében működik, mely termékértékelési információt oszt meg, vagy több weboldalról származó összesített termékadatokat jelenít meg. A Google ennek kapcsán megjegyzi, hogy a termékoldalakon is lehetnek termékértékelések.

Tehát, ha van egy webáruházad, akkor

  • a kereskedői adatok jelentéssel ellenőrizheted a termékoldalaidat,
  • ha pedig vannak termékértékeléseid, akkor a termékkivonatok jelentés is érdekes lesz számodra.

Ha viszont online nem értékesítesz termékeket, ennek ellenére használsz „Product” strukturált adatokat, akkor szintén a termékkivonatok jelentést érdemes időnként ellenőrizned.

Már a Search Console segítségével is megjelenítheted a termékeid a Google Shopping lapján

A Google 2022 novemberében könnyebbé tette a webáruházak számára, hogy termékeikkel megjelenjenek a találati oldalak „Shopping lapján”. Ezt a Search Console frissítésével érte el, így már nincs szükség termékfeed beküldésére vagy a weboldal megerősítésére ehhez. Mindössze néhány kattintás kell csak a Search Console-ban. Ehhez a Google a strukturált adatokat használja fel.

A Search Console bal oldali menüsorában találod az új navigációs elemet „A Shopping lapon megjelenő adatok” néven:

A Shopping lapon megjelenő adatok menüpontja a Search Console-ban

A továbbiakhoz persze kell egy Merchant Center fiók, viszont ha nincs ilyen fiókod, akkor egy egyszerűsített folyamat révén létrehozhatsz innen egyet. Az itt indított folyamat annyiban egyszerűbb, hogy nincs szükség a webhely tulajdonjogának ellenőrzésére, illetve a termékfeed beküldésére.

Miután csatlakoztál a Merchant Centerhez a Search Console-on keresztül, már csak arra van szükséged, hogy a strukturált adataid jól legyenek beállítva, és ne avuljanak el. Ez biztosítja, hogy a megfelelő termékek jelenjenek meg a találati oldalakon.

Fontos, hogy ha például egy termékből többféle variációt is árulsz, és mindegyiknek van egy saját oldala, akkor mindegyiknél kellene lennie egy egyedi strukturált adatnak. Korábban a Google ezt nem rögzítette egyértelműen, 2022 júliusától azonban azt javasolja, hogy minden termékváltozat számára egyedi strukturált adatot használj.

Már jelzi a Merchant Center problémáit is a Search Console (FRISSÍTVE, 2023.09.15.)

A Google 2023 szeptemberében bejelentette, hogy hamarosan a Google Merchant Center láthatósági problémái és változásai is megjelennek egy új jelentésben a Search Console-ban. Két jelentésről van tehát szó, az első jelentés azt mutatja, amikor egy termék megjelenítése valamilyen probléma miatt leállt a Shopping oldalon, míg a másik a kattintásoknál, illetve a termékek rangsorolásánál lehetséges változásokat, javításokat, állapotokat ismerteti.

Az új jelentések majdnem egy évvel később érkeztek a Search Console-ba azt követően, hogy a Google elkezdte mutatni a Shopping-adatokat a felületen.

Ha egy termék megjelenítése leáll, akkor azt egy új menüpontban láthatod, nagyjából hasonló módon:

Figyelmeztetés a Search Console-ban

A második jelentés azt mutatja, hogy miként javítható az egyes termékek teljesítménye:

A lehetséges javítások a Merchant Centerre vonatkozóan a Search Console-ban

Persze, ahhoz, hogy lásd ezeket a jelentéseket, össze kell kapcsolni a Search Console tulajdonod és a Merchant Center fiókod.

Már működik a tömeges adatexport a Search Console-ból BigQuerybe

Új funkciót adott 2023 februárjában a Google a Search Console-hoz: a folyamatos tömeges adatexport lehetőségét a BigQuery felé. Az új funkció kapcsán a Google egyik szakembere, Daniel Waisberg úgy nyilatkozott a Twitteren, hogy „erről álmodott már hosszú idők óta, ezért izgalmas élőben látni”.

Az új funkció lényege, hogy segítségével lehetővé válik valamennyi Search Console tulajdon teljesítményadatának rendszeres exportálása a BigQuerybe. Itt napi adatokról van szó, melyekbe beletartozik valamennyi, a Search Console webes felületén látható adat, melyet a teljesítményjelentés generálásához használnak fel. A BigQuerybe exportált adatokból aztán SQL-lekérdezésekkel lehet kibányászni részletesebb adatokat és elemzéseket.

A Google azt is jelezte, hogy ez a funkció azért elsősorban a nagyobb weboldalak számára hasznos, amelyeknél a napi lekérdezések száma meghaladja az API 50 ezer soros korlátját, illetve olyan nagy webhelyeknél, ahol a teljesítményadatok mérete néhány hónap alatt eléri a több gigabyte-ot.

A jelentés beállításához fel kell készíteni a BigQuery-fiókot is az adatok fogadására, illetve be kell állítani a részleteket a Search Console-ban is. Ebben segítséget jelenthet ez a lépésről-lépésre útmutató, mely magyarul is elérhető, illetve minden tudnivaló ezen a linken.

Tömeges adatexport Search Console-ból BigQuerybe

Google: így működik a tömeges adatexport a Search Console-ban

A Google a tömeges adatexport funkció megjelenése után néhány hónappal elmagyarázta egy videóban, hogyan is használható ez. A megoldás elsősorban nagyobb cégek számára hasznos, melyeknek sok aloldaluk és jelentős forgalmuk van, ugyanis korlátozás nélkül nyerhetők ki segítségével az adatok a Search Console-ból.

Mint Daniel Waisberg, a Google szakembere rámutatott: a tömeges adatexport egy napi rendszerességű exportja a Search Console teljesítményadatoknak. Az adatok a Google BigQuerybe kerülnek, ahol SQL-lekérdezések futtathatók további adatelemzés céljából, vagy azért, hogy az adatok egy másik rendszerbe kerüljenek át.

Ahhoz, hogy valaki be tudja állítani és használni tudja a tömeges adatexportot, ismernie kell a Google Cloud Platformot, a BigQueryt és a Search Console-t. Ráadásul az eszközök egy részének használata pénzbe is kerülhet, így ezt is fontolóra kell venni egy export beállításánál.

Első lépésben a Google Cloudot kell beállítani, ahol kiválasztod azt a projektet, amibe mentenéd az adatokat, illetve az API és szolgáltatásbeállításoknál engedélyezni kell a BigQuery API-t, ha még nem lenne engedélyezve. Az adminban hozzáférést kell adni a search-console-data-export@system.gserviceaccount.com címnek, majd engedélyezni a BigQuery Job Usert és a BigQuery Data Editort.

Második lépésként a Search Console-ban történnek a beállítások, mégpedig a beállításokban kell engedélyezni a tömeges adatexportot, ahol meg kell adni a Google Cloud projekt ID-t. Nevet is lehet adni az adatoknak, illetve kiválasztani a helyet, mely később nem változtatható meg. A folytatással elkezdődik az adatexport, mégpedig 48 óra elteltével (ha sikeres a beállítás).

Fontos, hogy ha nem állítasz be lejárati időt, akkor az adatok a végtelenségig gyűlnek, vagy legalábbis addig, amíg manuálisan le nem állítod, vagy valami probléma nem adódik a Search Console-ban. Hiba esetén persze a Search Console minden tulajdonost értesít.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020