Mire és hogyan használd a Google Search Console-t?

Google
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A Google Search Console használata során rengeteg olyan adatot és funkciót találhatsz, melyeket a weboldaltulajdonosként hatékonyan bevethetsz a keresőoptimalizálási munkánál. De, ha nem is foglalkozol a SEO-val, akkor is segít a weboldalad “karbantartásában”, valamint sok információhoz hozzáférhetsz a teljesítményéről.

A Search Console az egyik leghasznosabb dolog a weboldaltulajdonosok és a SEO-sok számára. Hogy miért? Mert például lehetővé teszi, hogy javítsd a weboldalad megjelenését a Google találati oldalain, de többek között az is kiderül az adatokból, hogy az emberek miként találnak rá a weboldaladra. Ez alapján pedig már optimalizálhatod a weboldalad a megfelelő keresőkifejezésekre. Ráadásul mindez teljesen ingyenesen. Alapvetően persze arra való, hogy a Google számára információt nyújtson az online tartalmaiddal kapcsolatban, és figyelmeztetéseket küldjön számodra, ha valami nincs rendben a weboldaladdal.

A helyzetet némileg bonyolítja, hogy a Search Console-nak jelenleg két verziója is párhuzamosan fut. Az új változatban nem található még meg minden funkció, ami a régiben, ugyanakkor bizonyos szempontból több nyújt. Igyekszünk bemutatni mindkettőben a legfontosabb dolgokat.

Mit tud az “új Search Console”?

A Google 2018. január 8-án jelentette be hivatalos blogján, hogy útjára indították minden felhasználó számára az új Search Console béta verzióját. A béta verzió már hónapok óta létezett, csak épp nagyon kevesen használhatták. A Google a weboldal-jelenlét optimalizálásának egyszerűsített folyamatát ígérte az módosított rendszerrel, melybe újabb és újabb funkciók is belekerülnek folyamatosan. A régi és az új verziót egyszerre lehet használni még egy darabig.

És, hogy miért jobb az új Search Console használata? Például azért, mert az eddigi, maximálisan 90 napnyi adat helyett már 16 hónapnyi adathoz férsz hozzá a keresési teljesítményedet illetően. A hosszabb időszak sok weboldaltulajdonosnak volt a kívánsága, hiszen ezáltal jobban össze tudják hasonlítani a szezonális változásokat, láthatják a hosszabb trendeket. Ez így néz ki a gyakorlatban:

Ráadásul egy új funkció is elérhető a keresési teljesítményről szóló jelentésben: az összehasonlítás. Egyrészt különböző időszakok teljesítményét tudod összehasonlíthatóvá tenni, ha beállítod az előre meghatározott vagy épp egyedi, általad megadott értékeket. Másrészt különböző eszközök (desktop, mobil, tablet) teljesítménye is összevethetővé válik.

Ezután lássuk, hogy milyen funkciókat találsz a Search Console-ban!

Hogyan állítsd be a Search Console-ban a weboldalad?

Ha mindezek alapján úgy érzed, hogy Te is használni szeretnéd a Search Console-t, és még nincs beállítva a weboldaladra, akkor a következő lépések segítségével gyorsan megteheted, így mindjárt hozzáférhetsz a fontos adatokhoz és lehetőségekhez.

  1. Ehhez először nyisd meg a Search Console oldalát.
  2. A belépéshez szükséged lesz a Google fiókodra.
  3. Ha beléptél, akkor a jobb felső sarokban keresd meg a “Tulajdon hozzáadása” gombot, majd kattints rá! A régi felületen így néz ki:
  4. Az új felületen a jobb oldalon keresd a “tulajdon hozzáadását”:

    Tulajdon hozzáadása az új Search Console-ben

    Tulajdon hozzáadása az új Search Console-ben

  5. Ha erre rákattintasz, akkor felugrik egy ablak, ahol csak be kell írni a weboldal URL-jét.
  6. A régi felületen a megjelenő felugró ablakban a “Webhely” legyen bejelölve, és utána írd be a weboldalad URL-jét, de pontosan, azaz figyelj a http/https-re és a www-re, illetve a www nélküli változatra is (a különböző variációkat mind külön tulajdonként fel kell vinni). Majd kattints a “Hozzáadás” gombra. Az új felületen is hasonló a folyamat.
  7. Ezután jönnek a technikaibb dolgok, ugyanis “igazolni” kell a tulajdont, azaz, hogy Te vagy a weboldal tulajdonosa. Ezt a Search Console főoldalán teheted meg. Itt a legegyszerűbb és leggyakrabban használt megoldás, amit a Google is alapértelmezetten ajánl fel számodra: fel kell töltened egy egyszerű, HTML megerősítő fájlt a weboldaladhoz. Ehhez a Google ad egy pontokból álló útmutatót, amit csak követned kell. Amint a fájl feltöltése megtörtént, és rákattintasz a megadott oldalon az “ellenőrzés” linkre, már igazoltad is a tulajdont, és hozzáférsz az adatokhoz.

Az előbb említett eljáráson persze vannak még további lehetőségek is, így például egy HTML tag megadása, ami egy meta tag a weboldalad főoldalán, de megteheted az igazolást egy Google Analytics kód használatával az Analyticsben, vagy akár a Google Tag Manager fiókod segítségével. Ehhez itt kapsz segítséget a Google-től.

Hogyan állítsd be az előnyben részesített domaint?

Ezt azért kell megtenned, hogy jelezd a Google-nek, pontosan melyik URL-en szereplő weboldalad tartod az elsődlegesnek. Ez persze nem jelent semmiféle előnyt a találati oldalakon. Ehhez megint el kell látogatnod a régi verzió főoldalára, ahol a fogaskerék ikont keresd meg a jobb felső sarokban.

Itt éred el a Search Console-ban a webhelybeállításokat

Itt éred el a Search Console-ban a webhelybeállításokat

Itt egyből a lap tetején látni fogod az előnyben részesített domain kiválasztási lehetőségét: www és a nélküli verziók közül választhatsz, illetve dönthetsz úgy is, hogy nem állítasz be előnyben részesített domaint. Ebben az esetben különálló URL-ekként kezeli a Google a két változatot. Ez persze nem feltétlenül tesz jót a találati oldalakon való megjelenésnek.

Hogyan küldd be az oldaltérképed a Google-nek?

Ehhez persze lennie kell egy oldaltérképednek, úgyhogy ellenőrizd, hogy a weboldalad/sitemap.xml oldalon látod-e. Ha van, akkor a segítségével jobban megértheti a Google az oldalad, habár enélkül is fel tudja térképezni. A webhelytérkép hozzáadási lehetőséget itt találod:

Webhelytérkép hozzáadása a Search Console-ban

Webhelytérkép hozzáadása a Search Console-ban

A felbukkanó oldalon csak meg kell adnod az oldaltérkép URL-jét és beküldeni. Ennyi.

Hol láthatod, hogy melyik oldaladat mikor indexelte a Google?

Az új Search Console-ban elérhető egy úgynevezett “Indexelési lefedettség jelentés”, mely máshogy néz ki és eltérő funkciókkal rendelkezik, mit a régi verzióban az Indexelési állapot. Egyből a jobb oldali menüsorban láthatod, nehéz eltéveszteni:

Indexelési lefedettség jelentés az új Search Console-ban

Indexelési lefedettség jelentés az új Search Console-ban

Ha erre rákattintasz, akkor megkapod a jelentést, amit talán nem kell túlmagyaráznunk. Itt ugyanazok az adatok szerepelnek, mint a régi jelentésben, ugyanakkor a feltérképezési állapotról is kapunk némi információt. Láthatók a hibák, figyelmeztetések, az érvényes oldalak, és a kizárt oldalak. Ha bármelyikre rákattintasz, kibontja a részleteket a Search Console. A “Részletek” részen belül is tudsz kattintani, így eljutsz az egyes URL-ekig. Itt láthatod, hogy mikor történt meg az indexelése az adott oldalnak, de ha rákattintasz, akkor további lehetőségek is megjelennek:

Itt egyrészt rákattinthatsz az “URL vizsgálata” menüpontra, mely egy új ablakot betöltve mindent megmutat arról, hogy mi a helyzet az oldallal a Google szemszögéből: látható, hogy megtörtént-e a feltérképezés és az indexelés, stb. Ezt a funkciót egyébként egyből a felső keresősávból is elérheted, és a következő fejezetben elmondjuk, hogy mit találsz benne.

Emellett azonban az előbbi felületen tesztelheted a robots.txt működését, illetve a “Megtekintés Google-ként”-re kattintva eljutsz a régi felület azonos funkciójához. Sőt még meg is nézheted, hogy keresési találatként hogyan jelenik meg az adott oldal. És nem utolsósorban, a táblázat jobb oldali oszlopában végignézheted, hogy melyik oldalad mikor térképezte fel a Google.

Hogyan vizsgálhatod meg az URL-jeidet az új Search Console-ban?

A Google 2018. június 25-én jelentette be az új URL-vizsgáló eszközt az úgynevezett beta Search Console-hoz kapcsolódóan. Az új eszköz lényege, hogy segítségével megvizsgálható bármely weboldal-URL állapota. Olyan dolgokat árul el, mint a feltérképezés és az indexelés állapota, de további információkat is megoszt a weboldaltulajdonossal, mégpedig egyenesen a Google indexből.

Megmutatja

  • a legutóbbi feltérképezés időpontját,
  • a legutóbbi feltérképezés során tapasztalt állapotot,
  • ha van bármilyen indexelési hiba, akkor arra felhívja a figyelmet,
  • felsorolja az URL-re mutató canonical linkeket,
  • megmutatja az indexelés sikerességét,
  • bármilyen AMP-hibát,
  • a strukturált adatokkal kapcsolatos problémákat is felsorolja,
  • valamint az indexelési problémákat, ha vannak.

Egyszóval sok információt el tud mondani egy-egy linkedről, és ez sok esetben nagyon hasznos lehet egy weboldaltulajdonos számára, különösen, ha valamilyen problémának kell utánajárni. A Google még egy nagyméretű használati útmutatót is írt hozzá, mely valamennyi funkcióját részletesen bemutatja.

Az URL-vizsgálót elérheted a menüből is, de a legegyszerűbb, ha a felső sávban található mezőbe másolod be egyből az URL-ed:

Az URL vizsgáló eszköz az új Search Console-ban

Az URL vizsgáló eszköz az új Search Console-ban

Hogyan vizsgáld meg a weboldalad teljesítményét az új Search Console-ban?

Az új Search Console egyelőre legizgalmasabb része a Teljesítmény menüpontban érhető el. Az eddigi 3 hónapnyi adat helyett immár 16 hónapnyi adatra kapunk rálátást, ami lényegesebb többet árul el weboldalunk teljesítményéről. A Teljesítmény oldalon találod meg azt, hogy milyen oldalaidat, milyen kulcsszavakra, hova rangsorolja a Google.

Ha időnként ránézel a jelentésre, akkor kiderülhet számodra, hogy milyen aloldalaid érdemelnek mélyebb figyelmet, illetve hol kellene kezdeni az optimalizálást. A Teljesítmény oldalon a grafikon alatt látod Lekérdezések, Oldalak, Országok, Eszközök füleket. Az ezek alatt megjelenő listát a kattintások, megjelenítések, CTR és pozíció alapján rendezheted.

Teljesítmény mutatók az új Search Console-ban

Kattintások

Mint a nevéből is következik ez a mutató azt mondja el Neked, hogy az emberek hányszor kattintottak a találati oldalakon a weboldalad valamelyik linkjére. Tulajdonképpen a meta címsor és a description hatékonyságáról ad információkat, hiszen, ha csak kevés felhasználó kattintott rá, akkor nem tartották vonzónak az infókat. Persze a találati oldalon elfoglalt hely is meghatározza a kattintásszámot, hiszen ha az első helyet szerzed meg, akkor nyilván több kattintást érsz el.

Ami érdemes még tudni, hogy a Google nem jelenít meg minden kulcsszót itt, melyre kattintást kap az oldalad. Az “Összes kattintás” adatánál egy nagyobb számot látsz, mint a táblázatban szereplő kattintások összege.

Megtekintések

Ez az a szám, mely azt mutatja, hogy hányszor jelent meg valamely oldalad a különböző keresésekre. Ebbe beletartoznak a képek megjelenései is, és azok a találatok is, melyek akár 10. oldalon jelennek meg, ahol senki sem látja őket.

Azt ugyanakkor itt nem látod még, hogy melyik oldaladat mutatta meg az adott keresési kifejezésre. Ehhez kattints rá az adott keresési kifejezésre a táblázatban. Ekkor megjelenik szűrőként felül a lekérdezés, és csak az az egyetlen lesz látható a táblázatban. Ha most a Lekérdezések helyett az oldalak fülre navigálsz, akkor listázza, hogy milyen oldalakat dobott fel az adott kifejezésre a Google.

Search Console lekérdezések vizsgálata

Kiderülhet tehát számodra, hogy azok az oldalak jelentek-e meg az adott kifejezésre, melyet szándékodban állt a felhasználóknak megmutatni. Ha nem, akkor el kell kezdened foglalkozni az érintett oldalakkal, például linkelni, javítani a tartalmán vagy a sebességén. De azt is leszűrheted az adatokból, hogy milyen keresőkifejezésekre lenne még érdemes egy új oldalt létrehoznod.

Azokat a keresőkifejezéseket is felsorolja itt a Google, melyekre egyáltalán nem érkezik kattintás. Összesen ezer kifejezés kerülhet a listába. Ha csak 500-at látsz, az azért van, mert a nagyobb forgalmú oldalaknál jelenít meg ezret.

Átlagos CTR

Az átkattintási arány árulja el számodra, hogy az emberek hány százaléka kattintott a weboldaldra a találati oldalon. Nyilván egy jobb helyezés nagyobb átkattintási arányt eredményez. Ugyanakkor más tényezők is befolyásolják a számot. Mint a kattintásoknál is említettük: jelentős hatása van rá a címsor és a leírás megfogalmazásának. Ha sikerül kitűnnöd, vonzó sorokat írnod, akkor javulni fog a CTR-ed. Persze, ha nem vagy első találati oldalon, akkor csak egészen kis javulást tudsz majd elérni ezzel a technikával.

Az átlagos CTR-t, ami valószínűleg nem túl impozáns szám, ami abból következik, hogy a sokadik oldali megjelenéseket is számolja a Google. Ha csak arra vagy kíváncsi, hogy a kattintást kapott oldalaid esetében mekkora az átkattintási arány, akkor a bal alsó sarokban az “Adatok exportálása” gombra kattintva letöltheted a táblázatot, és manuálisan kiszámolod vagy kiszámoltatod a táblázatkezelővel.

Jellemzően egyébként a speciális kifejezéseknél, melyek kevésszer jelennek meg, jobb átkattintási arányt látsz, míg az általános kifejezéseknél, melyek gyakran megjelennek, gyengébb lesz a CTR.

Átlagos pozíció

Elérkeztünk a legérdekesebb részhez. Az átlagos pozíció ugyanis megmondja neked, hogy egy adott kulcsszavadra hányadik helyezést szerezted meg a találati oldalakon. A pozíció alapján láthatod, hogy melyik weboldaladdal kell vagy érdemes foglalkoznod.

Mire használhatod az adatokat?

Habár a Google sajnos nem szolgáltat 100 százalékos adatokat a keresőkifejezésekről (mint jeleztük, egy részét nem közli veled), mégis sok információt szerezhetsz az adatokból. Érdemes letölteni a táblázatot és a nem releváns kifejezések eltávolítása után kezdeni az elemzést. Ha csak egy-egy kifejezésre vagy kíváncsi, akkor egy szűrő beállításával rákereshetsz bizonyos kifejezésekre és láthatod azok variációit, teljesítményét.

A lekérdezések listája alapján kiszűrheted, melyek a jól teljesítő kulcsszavaid. Ezeknél érdemes egy-egy keresést futtatni inkognitó módban a Google-ben, és ellenőrizni

  • hogyan jelenik meg az oldal találatként?
  • Akad-e valami hiba a címben, leírásban?
  • Lehet-e ezeken tovább javítani a jobb CTR érdekében?
  • Milyen más találatok jelennek meg mellette?
  • Lehet-e optimalizálni a tartalmakon?

Azt is érdemes azonban átgondolni a találati oldalak elemzése során, hogy

  • mit gondolhat a Google a keresési szándékról azon információk alapján, amit látsz?
  • megfelelő találati oldalon, megfelelő találatok között jelenik-e meg az oldalad?
  • Ha egy potenciális ügyfél meglátja ezt a találati oldalt, akkor az felkelti az érdeklődését vagy azt gondolja, hogy rossz helyen jár, és finomít a keresésen?

Hogyan töltheted le a link-jelentést az új Search Console-ban?

A Google az új Search Console-ban egy teljesen új link-jelentést vezetett be. Ez azt jelenti, hogy eltérő adatokat tartalmaz a régi verzió linkjelentéséhez képest. Ha exportálnád a weboldaladra mutató linkeket, hogy átnézhesd őket, akkor először a bal oldali menüsorban válaszd ki a “Linkek” menüpontot:

Linkek menüpont az új Search Console-ban

Linkek menüpont az új Search Console-ban

Ezután a jobb felső sarokban láthatod az exportálási lehetőséget. Egyelőre csak két opció érhető el, az egyik a “további példalinkek”, a másik a “legutóbbi linkek”. Mindkettő egy nem teljes jelentést ad a weboldaladra mutató külső linkekről.

Linkek letöltése az új Search Console-ban

Linkek letöltése az új Search Console-ban

Ha rákattintasz valamelyikre, akkor akár CSV formátumban, akár egyből a Google Drive-ban megjelenítheted a jelentést. Utóbbi esetében automatikusan megnyílik a táblázat a böngésző egy új ablakában.

Mivel az új és a régi link-jelentés eltérő, ezért ne lepődj meg azonban, hogy nem ugyanazokat az adatokat fogod látni. A Google szerint az új jelentés sokkal pontosabb, ami a gyakorlatban azzal járhat, hogy kevesebb linket látsz. Ez azonban nem azt jelenti, hogy csökkent a weboldaladra mutató linkek számára, hanem inkább arra utal, hogy pontosabb és biztonságosabb a jelentés – hangsúlyozta John Mueller, a Google szakembere. Azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy pontosan miben tér el a két jelentés egymástól.

Hogyan indexeltetheted a Google-lel az oldalaidat?

A weboldalak tulajdonosai gyakran panaszkodnak arról, hogy az általuk elkészített új tartalmak nem jelennek meg a keresési találati listán, mivel a Google nem indexeli azonnal az új oldalt. A régi Search Console-ban azonban van lehetőség arra, hogy manuálisan felvigyünk egy-egy új URL-t, mely aztán bekerül az indexelt oldalak közé, így megjelenik a találatok között is.

A Feltérképezés menüpontban találjuk a “Megtekintés Google”-ként funkciót, ami erre a célra is alkalmas. Egyszerűen csak be kell írni az oldal URL-jét, majd a lekérésre kattintani. Itt bővebben is olvashatunk róla, hogy mire használható a Megtekintés Google-ként eszköz, milyen hibákat lehet kiszűrni vele.

Ha nem tudod, hogy hol találod az indexelés kérését, akkor segítünk:

Search Console indexelés

Csak érdekességképpen jeleznénk, hogy van ennek a funkciónak már egy alternatívája is. A Mobilbarát teszt 2016 végén kapott egy új funkciót, mely úgy hangzik: “küldés a Google-nek”. Ez pedig annyit tesz, hogy a mobilbarát teszttel leellenőrzött oldalt elküldi indexelésre a Google-nek. Ugyanaz történik tehát, mint amikor a Search Console-ban kéred egy weboldalad indexelését. Annyi csak a különbség, hogy egyszerűbb az út, bár magának a tesztnek a lefutására viszonylag sokat kell várni, így nem biztos, hogy gyorsabb is.

Mutatjuk, hol keresd:

Mobilbarát teszt

Ha rákattintasz a linkre, akkor a Google egy ablakban visszajelez, hogy felvette a várólistára, ugyanakkor azt is közli, hogy felesleges ugyanazt az oldalt többször beküldeni, mert attól nem fogja gyorsabban indexelni. Tehát az indexbe küldés nem azonos azzal, hogy egyből meg is jelenik a találati oldalakon, mindössze a Google azt ígéri, hogy sort kerít majd rá. Itt is hasonló tehát a helyzet, mint a Search Console esetében.

Hol vizsgálhatod meg az oldalsebességet?

Mennyire gyors a weboldalad? A választ számtalan webes alkalmazásból kicsikarhatjuk, melyeknél különféle elhelyezkedésű szerverek esetében kérdezhetjük le a sebességet, melyek aztán helytől függően eltérő adatokat mutatnak. A Search Console-ban található eszköz viszont azt mutatja meg, hogy a Google szerint mekkora a weboldalad sebessége, mennyire hosszú a Google Bot esetében a letöltési idő. Ez a lehetőség az első pontban található funkcióhoz kapcsolódik, mert minden URL-re kattintás után bemutatja a HTTP-választ, melynek alján látható a sebesség is. Mutatjuk:

Ez azért fontos adat, mert a rangsorolásnál a Google figyelembe veszi a weboldal sebességét, így neked is figyelembe kell venni, elégedettnek lenni a láttán, vagy pedig csiszolgatni rajta, ha még nagyon hosszúra nyúlik az a letöltési idő.

Hogyan távolítsd el az oldaltérképet?

A Google Search Console-ben hozzáadhatsz és eltávolíthatsz oldaltérképeket a weboldaladhoz, melyekhez a Google olyan, az oldaltérképhez kapcsolódó információkat fog hozzáfűzni és megjeleníteni számodra, mint a különböző figyelemeztetések és hibák, vagy az indexelés helyzete. Miközben a Google képes minden segítség nélkül megtalálni és feldolgozni az oldaltérképeket, a beküldéssel a folyamat gyorsabbá és könnyebbé tehető, valamint segít az indexelés követésében is.

Míg az oldaltérkép felvitele a Search Console-ba egy egyszerű dolog, az eltávolítása már nem annyira. Habár az oldaltérképet lehet törölni a Search Console-ban, ez azonban nem akadályozza meg a Google-t abban, hogy továbbra is használja a fájlt. Csak annyit érsz el a törléssel, hogy a továbbiakban az oldaltérképhez kapcsolódó hibákat és figyelmeztetéseket nem látod, mivel már nem jelennek meg a Search Console-ban. A Google viszont változatlanul feltérképezi és megkísérli indexelni a törölt oldaltérképen szereplő linkeket.

A megoldás az, hogy töröld a szerverről is, ha azt szeretnéd, hogy egy adott oldaltérkép fájllal többet ne foglalkozzon a Google. Ha ez nem megy, akkor a következő lépés az lehet, hogy átnevezed a fájlt. Hacsak az új fájl nem mutat valamiképpen rá linkkel, mert ilyenkor a Google továbbra is próbálkozhat a feldolgozásával. De mivel eltávolítottad a Search Console-ból, így már nem látod, hogy milyen hibákat és figyelmeztetéseket kapcsol hozzá.

John Mueller, a Google szakembere ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy ő általában azt javasolja, hogy ha beküldtél egy oldaltérkép fájlt a Search Console segítségével, de vannak benne hibák, akkor próbáld először rendbe tenni ezeket. Ha nem megy, akkor távolítsd el a fájlt a szerverről. Mert amíg a fájl megtalálható a szerveren, addig a Google megpróbálja azt feldolgozni.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.