Néhány eszköz és adat a Google Search Console-ban, amire érdemes figyelned

Google
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A Google Search Console használata során rengeteg funkciót találhatsz, melyeket a weboldaltulajdonosok hatékonyan bevethetnek a keresőoptimalizálási munkánál. Vannak közöttük olyanok, amiket szeretünk, másokat nem annyira, illetve van néhány olyan adat, melyekre mindenképpen érdemes figyelni, ha javítani szeretnél a weboldaladon.

URL-ek gyorsabb indexelése

A weboldalak tulajdonosai gyakran panaszkodnak arról, hogy az általuk elkészített új tartalmak nem jelennek meg a keresési találati listán, mivel a Google nem indexeli azonnal az új oldalt. A Search Console-ban azonban van lehetőség arra, hogy manuálisan felvigyünk egy-egy új URL-t, mely aztán bekerül az indexelt oldalak közé, így megjelenik a találatok között is.

A Feltérképezés menüpontban találjuk a “Megtekintés Google”-ként funkciót, ami erre a célra is alkalmas. Egyszerűen csak be kell írni az oldal URL-jét, majd a lekérésre kattintani. Itt bővebben is olvashatunk róla, hogy mire használható a Megtekintés Google-ként eszköz, milyen hibákat lehet kiszűrni vele.

Ha nem tudod, hogy hol találod az indexelés kérését, akkor segítünk:

Search Console indexelés

Csak érdekességképpen jeleznénk, hogy van ennek a funkciónak már egy alternatívája is. A Mobilbarát teszt 2016 végén kapott egy új funkciót, mely úgy hangzik: “küldés a Google-nek”. Ez pedig annyit tesz, hogy a mobilbarát teszttel leellenőrzött oldalt elküldi indexelésre a Google-nek. Ugyanaz történik tehát, mint amikor a Search Console-ban kéred egy weboldalad indexelését. Annyi csak a különbség, hogy egyszerűbb az út, bár magának a tesztnek a lefutására viszonylag sokat kell várni, így nem biztos, hogy gyorsabb is.

Mutatjuk, hol keresd:

Mobilbarát teszt

Ha rákattintasz a linkre, akkor a Google egy ablakban visszajelez, hogy felvette a várólistára, ugyanakkor azt is közli, hogy felesleges ugyanazt az oldalt többször beküldeni, mert attól nem fogja gyorsabban indexelni. Tehát az indexbe küldés nem azonos azzal, hogy egyből meg is jelenik a találati oldalakon, mindössze a Google azt ígéri, hogy sort kerít majd rá. Itt is hasonló tehát a helyzet, mint a Search Console esetében.

Oldalsebesség

Mennyire gyors a weboldalad? A választ számtalan webes alkalmazásból kicsikarhatjuk, melyeknél különféle elhelyezkedésű szerverek esetében kérdezhetjük le a sebességet, melyek aztán helytől függően eltérő adatokat mutatnak. A Search Console-ban található eszköz viszont azt mutatja meg, hogy a Google szerint mekkora a weboldalad sebessége, mennyire hosszú a Google Bot esetében a letöltési idő. Ez a lehetőség az első pontban található funkcióhoz kapcsolódik, mert minden URL-re kattintás után bemutatja a HTTP-választ, melynek alján látható a sebesség is. Mutatjuk:

Ez azért fontos adat, mert a rangsorolásnál a Google figyelembe veszi a weboldal sebességét, így neked is figyelembe kell venni, elégedettnek lenni a láttán, vagy pedig csiszolgatni rajta, ha még nagyon hosszúra nyúlik az a letöltési idő.

A keresési statisztikák áttekintése

SEO szempontból a Search Console által kínált statisztika egy rendkívül hasznos eszköz. Az itt található adatok részben különböznek a Google Analytics adataitól, így sokan akik először találkoznak vele, szokatlanak fogják találni.

A Keresési statisztikákat a Keresési forgalom menüpontban találod. Ha erre rákattintasz, akkor láthatod, hogy az oldaladra milyen kulcsszavakra rákeresve érkeznek a látogatók, vagy hogy melyek a legnépszerűbb oldalaid. Itt többféle módon szűrheted az eredményeket. Fontos tudni, hogy a Google a keresési kifejezéseknek csak egy részét mutatja meg.

Ennek ellenére viszonylag világos képet ad arról, hogy melyek a legnagyobb forgalmat generáló keresőkifejezéseid. Ugyanakkor csak 90 napos időtávban vizsgálhatod, nem tárolja évekig az adatokat, mint a Google Analytics. Az is látható, hogy ezekre lekérdezésekre megjelenő oldalaidnak milyen az átkattintási arányuk, hányadik helyen állnak a találati listán. De lássuk egyenként az elérhető adatokat!

Kattintások

Ez az oldaladra történő kattintások számát mutatja, melyek egy adott keresőkifejezésre érkeznek. A Google nem jelenít meg minden kulcsszót itt, melyre kattintást kap az oldalad. Az “Összes kattintás” adatánál is egy nagyobb számot látsz, mint a táblázatban szereplő kattintások összege.

Megjelenítések

Ez az a szám, mely azt mutatja, hogy hányszor jelent meg valamely oldalad a különböző keresésekre. Ebbe beletartoznak a képek megjelenései is, és azok a találatok is, melyek akár 10. oldalon jelennek meg, ahol senki sem látja őket. Azokat a keresőkifejezéseket is felsorolja, melyekre egyáltalán nem érkezik kattintás. Összesen ezer kifejezés kerülhet a listába. Ha csak 500-at látsz, az azért van, mert a nagyobb forgalmú oldalaknál jelenít meg ezret.

CTR

Ez az átkattintási arány, vagyis a megjelenítések számát elosztja a kattintások számával. Láthatod az átlagos CTR-t, ami valószínűleg nem túl impozáns szám, ami abból következik, hogy a sokadik oldali megjelenéseket is számolja a Google. Ha csak arra vagy kíváncsi, hogy a kattintást kapott oldalaid esetében mekkora az átkattintási arány, akkor a bal alsó sarokban a “Letöltés” gombra kattintva letöltheted a táblázatot, és manuálisan kiszámolod vagy kiszámoltatod a táblázatkezelővel.

Jellemzően egyébként a speciális kifejezéseknél, melyek kevésszer jelennek meg, jobb átkattintási arány látsz, míg az általános kifejezéseknél, melyek gyakran megjelennek, gyengébb lesz a CTR.

Elhelyezkedés

Ez a szám értelemszerűen azt mutatja meg, hogy milyen pozícióban jelenik meg a weboldalad a találati oldalakon. Ha a 9,4-et látsz, akkor még az első oldalon jelenik meg a weboldalad, ha 14-et, akkor már a második oldalon.

Mire használhatod a Search Console adatait?

Habár a Google sajnos nem szolgáltat 100 százalékos adatokat a keresőkifejezésekről (mint jeleztük, egy részét nem közli veled), mégis sok információt szerezhetsz az adatokból. Érdemes letölteni a táblázatot és a nem releváns kifejezések eltávolítása után kezdeni az elemzést. Ha csak egy-egy kifejezésre vagy kíváncsi, akkor egy szűrő beállításával rákereshetsz bizonyos kifejezésekre és láthatod azok variációit, teljesítményét.

A lekérdezések listája alapján kiszűrheted, melyek a jól teljesítő kulcsszavaid. Ezeknél érdemes egy-egy keresést futtatni inkognitó módban a Google-ben, és ellenőrizni

  • hogyan jelenik meg az oldal találatként?
  • Akad-e valami hiba a címben, leírásban?
  • Lehet-e ezeken tovább javítani a jobb CTR érdekében?
  • Milyen más találatok jelennek meg mellette?
  • Lehet-e optimalizálni a tartalmakon?

Azt is érdemes azonban átgondolni a találati oldalak elemzése során, hogy

  • mit gondolhat a Google a keresési szándékról azon információk alapján, amit látsz?
  • megfelelő találati oldalon, megfelelő találatok között jelenik-e meg az oldalad?
  • Ha egy potenciális ügyfél meglátja ezt a találati oldalt, akkor az felkelti az érdeklődését vagy azt gondolja, hogy rossz helyen jár, és finomít a keresésen?

Végül arra is érdemes egy pillantást vetni, hogy egy-egy oldaladra milyen lekérdezéseket használva érkeznek az emberek. Ehhez a “Lekérdezések” helyett az “Oldalakhoz” kell átkattintani. A felsorolt oldalak közül válaszd ki valamelyiket. A felbukkanó oldal nem sokat mond, de ha most újra bekattintod a “Lekérdezések” rádió gombot, akkor láthatod, hogy az adott oldal milyen keresőkifejezésekre jelent meg.

Ha az derül ki, hogy itt túl sok a számodra irreleváns kulcsszó, akkor valamit javítani kell az oldaladon, hogy a megfelelő kulcsszavakra bukkanjon elő. De azt is leszűrheted az adatokból, hogy milyen keresőkifejezésekre lenne még érdemes egy új oldalt létrehoznod.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.