Mire és hogyan használd a Google Search Console-t?

Google
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A Google Search Console használata során rengeteg funkciót találhatsz, melyeket a weboldaltulajdonosok hatékonyan bevethetnek a keresőoptimalizálási munkánál. Vannak közöttük olyanok, amiket szeretünk, másokat nem annyira, illetve van néhány olyan adat, melyekre mindenképpen érdemes figyelni, ha javítani szeretnél a weboldaladon.

Az egyik leghasznosabb dolog a SEO során a Search Console a weboldaltulajdonosok és a SEO-sok számára. Hogy miért? Mert például lehetővé teszi, hogy javítsd a weboldalad megjelenését a Google találati oldalain, de többek között az is kiderül az adatokból, hogy az emberek miként találnak rá a weboldaladra. Ez alapján pedig már optimalizálhatod a weboldalad a megfelelő keresőkifejezésekre. Ráadásul mindez teljesen ingyenesen. Alapvetően persze arra való, hogy a Google számára információt nyújtson az online tartalmaiddal kapcsolatban.

Hogyan állíthatod be az “új Search Console-t”? És mit találsz benne?

A Google 2018. január 8-án jelentette be hivatalos blogján, hogy útjára indították minden felhasználó számára az új Search Console béta verzióját. A béta verzió már hónapok óta létezett, csak épp nagyon kevesen használhatták. A Google a weboldal-jelenlét optimalizálásának egyszerűsített folyamatát ígérte az módosított rendszerrel, melybe újabb és újabb funkciók is belekerülnek folyamatosan.

A régi és az új verziót egyszerre lehet használni még egy darabig. Legalábbis azok megtehetik ezt, akik már megkapták a lehetőséget a béta verzióhoz való hozzáférésre. Amennyiben ez valakinél megtörténik, azt jelzi a Google a Search Console felhasználónak. Ha amiatt aggódsz, hogy lemaradtál az információról, akkor egyszerűen ellenőrizheted, hogy számodra már elérhető-e az új verzió.

Ehhez nem a régi Search Console oldaladat kell meglátogatnod, hanem ezt a linket kell követned. Ha rákattintasz – és be vagy jelentkezve a megfelelő Google-fiókodba -, akkor ezt az oldalt fogod látni:

Ha van hozzáférésed a beta verzióhoz, akkor a jobb felső sarokban látni fogod a tulajdonaid felsorolását. Ha ezeket nem látod, akkor ahogy a Google is mondja: még nincs hozzáférésed, de hamarosan lesz.

És, hogy miért lesz számodra jobb az új Search Console használata? Például azért, mert az eddigi, maximálisan 90 napnyi adat helyett már 16 hónapnyi adathoz férsz hozzá a keresési teljesítményedet illetően. A hosszabb időszak sok weboldaltulajdonosnak volt a kívánsága, hiszen ezáltal jobban össze tudják hasonlítani a szezonális változásokat, láthatják a hosszabb trendeket. Ez így néz ki a gyakorlatban:

Ráadásul egy új funkció is elérhető a keresési teljesítményről szóló jelentésben: az összehasonlítás. Egyrészt különböző időszakok teljesítményét tudod összehasonlíthatóvá tenni, ha beállítod az előre meghatározott vagy épp egyedi, általad megadott értékeket. Másrészt különböző eszközök (desktop, mobil, tablet) teljesítménye is összevethetővé válik.

Hogyan állítsd be a Search Console-ban a weboldalad?

Ha mindezek alapján úgy érzed, hogy Te is használni szeretnéd a Search Console-t, és még nincs beállítva a weboldaladra, akkor a következő lépések segítségével gyorsan megteheted, így mindjárt hozzáférhetsz a fontos adatokhoz és lehetőségekhez.

  1. Ehhez először nyisd meg a Search Console oldalát.
  2. A belépéshez szükséged lesz a Google fiókodra.
  3. Ha beléptél, akkor a jobb felső sarokban keresd meg a “Tulajdon hozzáadása” gombot, majd kattints rá! 
  4. A megjelenő felugró ablakban a “Webhely” legyen bejelölve, és utána írd be a weboldalad URL-jét. Majd kattints a “Hozzáadás” gombra. 
  5. Ezután jönnek a technikaibb dolgok, ugyanis “igazolni” kell a tulajdont, azaz, hogy Te vagy a weboldal tulajdonosa. Erre több lehetőséged is van. A legegyszerűbb és leggyakrabban használt megoldás, amit a Google is alapértelmezetten ajánl fel számodra: fel kell töltened egy egyszerű, HTML megerősítő fájlt a weboldaladhoz. Ehhez a Google ad egy pontokból álló útmutatót, amit csak követned kell. Amint a fájl feltöltése megtörtént, és rákattintasz a megadott oldalon az “ellenőrzés” linkre, már igazoltad is a tulajdont, és hozzáférsz az adatokhoz.

Az előbb említett eljáráson persze vannak még további lehetőségek is, így például egy HTML tag megadása, ami egy meta tag a weboldalad főoldalán, de megteheted az igazolást egy Google Analytics kód használatával az Analyticsben, vagy akár a Google Tag Manager fiókod segítségével.

Ezután lássuk, hogy milyen funkciókat találsz a Search Console-ban!

URL-ek gyorsabb indexelése

A weboldalak tulajdonosai gyakran panaszkodnak arról, hogy az általuk elkészített új tartalmak nem jelennek meg a keresési találati listán, mivel a Google nem indexeli azonnal az új oldalt. A Search Console-ban azonban van lehetőség arra, hogy manuálisan felvigyünk egy-egy új URL-t, mely aztán bekerül az indexelt oldalak közé, így megjelenik a találatok között is.

A Feltérképezés menüpontban találjuk a “Megtekintés Google”-ként funkciót, ami erre a célra is alkalmas. Egyszerűen csak be kell írni az oldal URL-jét, majd a lekérésre kattintani. Itt bővebben is olvashatunk róla, hogy mire használható a Megtekintés Google-ként eszköz, milyen hibákat lehet kiszűrni vele.

Ha nem tudod, hogy hol találod az indexelés kérését, akkor segítünk:

Search Console indexelés

Csak érdekességképpen jeleznénk, hogy van ennek a funkciónak már egy alternatívája is. A Mobilbarát teszt 2016 végén kapott egy új funkciót, mely úgy hangzik: “küldés a Google-nek”. Ez pedig annyit tesz, hogy a mobilbarát teszttel leellenőrzött oldalt elküldi indexelésre a Google-nek. Ugyanaz történik tehát, mint amikor a Search Console-ban kéred egy weboldalad indexelését. Annyi csak a különbség, hogy egyszerűbb az út, bár magának a tesztnek a lefutására viszonylag sokat kell várni, így nem biztos, hogy gyorsabb is.

Mutatjuk, hol keresd:

Mobilbarát teszt

Ha rákattintasz a linkre, akkor a Google egy ablakban visszajelez, hogy felvette a várólistára, ugyanakkor azt is közli, hogy felesleges ugyanazt az oldalt többször beküldeni, mert attól nem fogja gyorsabban indexelni. Tehát az indexbe küldés nem azonos azzal, hogy egyből meg is jelenik a találati oldalakon, mindössze a Google azt ígéri, hogy sort kerít majd rá. Itt is hasonló tehát a helyzet, mint a Search Console esetében.

Oldalsebesség

Mennyire gyors a weboldalad? A választ számtalan webes alkalmazásból kicsikarhatjuk, melyeknél különféle elhelyezkedésű szerverek esetében kérdezhetjük le a sebességet, melyek aztán helytől függően eltérő adatokat mutatnak. A Search Console-ban található eszköz viszont azt mutatja meg, hogy a Google szerint mekkora a weboldalad sebessége, mennyire hosszú a Google Bot esetében a letöltési idő. Ez a lehetőség az első pontban található funkcióhoz kapcsolódik, mert minden URL-re kattintás után bemutatja a HTTP-választ, melynek alján látható a sebesség is. Mutatjuk:

Ez azért fontos adat, mert a rangsorolásnál a Google figyelembe veszi a weboldal sebességét, így neked is figyelembe kell venni, elégedettnek lenni a láttán, vagy pedig csiszolgatni rajta, ha még nagyon hosszúra nyúlik az a letöltési idő.

A keresési statisztikák áttekintése

SEO szempontból a Search Console által kínált statisztika egy rendkívül hasznos eszköz. Az itt található adatok részben különböznek a Google Analytics adataitól, így sokan akik először találkoznak vele, szokatlanak fogják találni.

A Keresési statisztikákat a Keresési forgalom menüpontban találod. Ha erre rákattintasz, akkor láthatod, hogy az oldaladra milyen kulcsszavakra rákeresve érkeznek a látogatók, vagy hogy melyek a legnépszerűbb oldalaid. Itt többféle módon szűrheted az eredményeket. Fontos tudni, hogy a Google a keresési kifejezéseknek csak egy részét mutatja meg.

Ennek ellenére viszonylag világos képet ad arról, hogy melyek a legnagyobb forgalmat generáló keresőkifejezéseid. Ugyanakkor csak 90 napos időtávban vizsgálhatod, nem tárolja évekig az adatokat, mint a Google Analytics. Az is látható, hogy ezekre lekérdezésekre megjelenő oldalaidnak milyen az átkattintási arányuk, hányadik helyen állnak a találati listán. De lássuk egyenként az elérhető adatokat!

Kattintások

Ez az oldaladra történő kattintások számát mutatja, melyek egy adott keresőkifejezésre érkeznek. A Google nem jelenít meg minden kulcsszót itt, melyre kattintást kap az oldalad. Az “Összes kattintás” adatánál is egy nagyobb számot látsz, mint a táblázatban szereplő kattintások összege.

Megjelenítések

Ez az a szám, mely azt mutatja, hogy hányszor jelent meg valamely oldalad a különböző keresésekre. Ebbe beletartoznak a képek megjelenései is, és azok a találatok is, melyek akár 10. oldalon jelennek meg, ahol senki sem látja őket. Azokat a keresőkifejezéseket is felsorolja, melyekre egyáltalán nem érkezik kattintás. Összesen ezer kifejezés kerülhet a listába. Ha csak 500-at látsz, az azért van, mert a nagyobb forgalmú oldalaknál jelenít meg ezret.

CTR

Ez az átkattintási arány, vagyis a megjelenítések számát elosztja a kattintások számával. Láthatod az átlagos CTR-t, ami valószínűleg nem túl impozáns szám, ami abból következik, hogy a sokadik oldali megjelenéseket is számolja a Google. Ha csak arra vagy kíváncsi, hogy a kattintást kapott oldalaid esetében mekkora az átkattintási arány, akkor a bal alsó sarokban a “Letöltés” gombra kattintva letöltheted a táblázatot, és manuálisan kiszámolod vagy kiszámoltatod a táblázatkezelővel.

Jellemzően egyébként a speciális kifejezéseknél, melyek kevésszer jelennek meg, jobb átkattintási arány látsz, míg az általános kifejezéseknél, melyek gyakran megjelennek, gyengébb lesz a CTR.

Elhelyezkedés

Ez a szám értelemszerűen azt mutatja meg, hogy milyen pozícióban jelenik meg a weboldalad a találati oldalakon. Ha a 9,4-et látsz, akkor még az első oldalon jelenik meg a weboldalad, ha 14-et, akkor már a második oldalon.

Mire használhatod az adatokat?

Habár a Google sajnos nem szolgáltat 100 százalékos adatokat a keresőkifejezésekről (mint jeleztük, egy részét nem közli veled), mégis sok információt szerezhetsz az adatokból. Érdemes letölteni a táblázatot és a nem releváns kifejezések eltávolítása után kezdeni az elemzést. Ha csak egy-egy kifejezésre vagy kíváncsi, akkor egy szűrő beállításával rákereshetsz bizonyos kifejezésekre és láthatod azok variációit, teljesítményét.

A lekérdezések listája alapján kiszűrheted, melyek a jól teljesítő kulcsszavaid. Ezeknél érdemes egy-egy keresést futtatni inkognitó módban a Google-ben, és ellenőrizni

  • hogyan jelenik meg az oldal találatként?
  • Akad-e valami hiba a címben, leírásban?
  • Lehet-e ezeken tovább javítani a jobb CTR érdekében?
  • Milyen más találatok jelennek meg mellette?
  • Lehet-e optimalizálni a tartalmakon?

Azt is érdemes azonban átgondolni a találati oldalak elemzése során, hogy

  • mit gondolhat a Google a keresési szándékról azon információk alapján, amit látsz?
  • megfelelő találati oldalon, megfelelő találatok között jelenik-e meg az oldalad?
  • Ha egy potenciális ügyfél meglátja ezt a találati oldalt, akkor az felkelti az érdeklődését vagy azt gondolja, hogy rossz helyen jár, és finomít a keresésen?

Végül arra is érdemes egy pillantást vetni, hogy egy-egy oldaladra milyen lekérdezéseket használva érkeznek az emberek. Ehhez a “Lekérdezések” helyett az “Oldalakhoz” kell átkattintani. A felsorolt oldalak közül válaszd ki valamelyiket. A felbukkanó oldal nem sokat mond, de ha most újra bekattintod a “Lekérdezések” rádió gombot, akkor láthatod, hogy az adott oldal milyen keresőkifejezésekre jelent meg.

Ha az derül ki, hogy itt túl sok a számodra irreleváns kulcsszó, akkor valamit javítani kell az oldaladon, hogy a megfelelő kulcsszavakra bukkanjon elő. De azt is leszűrheted az adatokból, hogy milyen keresőkifejezésekre lenne még érdemes egy új oldalt létrehoznod.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.