Mire figyelj a Google Ads Performance Max kampányodnál? (Frissítve, 2023.05.30.)
2021 novembere óta már elérhetők a Google Ads fiókokban az úgynevezett Performance..
Habár a QR-kódok már több mint egy évtizede velünk vannak, és voltak hullámvölgyeik, úgy tűnik, hogy még mindig nem koptak ki, sőt ismét növekszik a népszerűségük. Van néhány tippünk a használatukhoz.
A QR (quick response vagyis gyors válasz) kód egy olyan vonalkód, melyet az okostelefonok kamerájával beolvasva egy linket kapunk, ami elvezet valahová online. És habár néhány éve már úgy tűnt, hogy a kezdeti lelkesedés után leáldozott ennek az eszköznek, most úgy tűnik egy ideje, hogy ismét elkezdett terjedni. És nem egyszerűen egy desingtrendről van szó, hanem egy hasznos elemről – mely fizikai kapcsolat nélkül tud eljuttatni információt a térben a felhasználóhoz – sok termék vagy szolgáltatás esetében.
De hogyan érdemes használni a QR-kódot, hogy valóban jól használható legyen az emberek számára?
Amikor QR-kód tervezésére és létrehozására kerül sor, akkor nem igazán van szükség kreativitásra vagy a szabályok áthágására annak érdekében, hogy valami maradandót alkossunk. Már csak azért sem, mert célszerű, ha az emberek egyből felismerik, hogy QR-kódról van szó, mert így mindjárt világossá válik számukra a funkciója is. Tehát bármilyen designt is húzol rá, nem szabad annyira megváltoztatni, hogy ne legyen egyértelmű: QR-kódról van szó.
Ha nagyon elmerülsz a színek, minták, elrendezések világában, és túl sokat alkalmazol ezek közül, akkor az kontraproduktív lehet. Egy szokatlan designnal ugyanis csak összezavarod az embereket, akik használni próbálják a kódot.
Észben kell tartani, hogy a QR-kódnak funkciója van, és erre utalni kell a megjelenésével is. Legyen nyilvánvaló, hogy QR-kódról van szó, bármilyen designba is kerül bele. Ha azt veszed észre, hogy QR-kódodat nem használják az emberek, akkor ott lehet, hogy desingprobléma áll fenn (persze más ok is meghúzódhat a háttérben).
Nem csak a design, a méret is rendkívül fontos tényező egy QR-kódnál. A méret és a kód elhelyezése is attól függ, hogy milyen környezetbe kerül a kód. Hol fog kapcsolatba lépni vele a felhasználó, amikor megpróbálja beolvasni a mobiljával?
Az nyilván világos lehet mindenki számára, hogy egy óriásplakáton elhelyezett QR-kódnak más méretűnek kell lennie, mint egy szórólapon megjelenő kódnak. Ami meghatározza az optimális nagyságot az az, hogy a mobil kijelzőjén mekkora méretben jelenik meg átlag felhasználás mellett. A miobil kijelzőjén túl nagy vagy túl kicsi kódot egyformán nehéz beolvasni. Akár óriásplakátról, akár szórólapról van szó, a mobil kijelzőjén nagyjából azonos méretben kell megjelennie.
A QR-kódok a legtöbbször nyomtatott felületeken jelennek meg. Ahhoz viszont, hogy a kód beolvasható legyen, jó minőségben kell kinyomtatni. Egy elmosódott vagy foltos nyomtatásnál teljesen használhatatlanná válhat a QR-kód.
A legjobb megoldás egyébként a tiszta fekete szín használata, ezzel kiküszöbölhetők a színeknél jelentkező hibák és kontrasztosabb lesz a megjelenés. Mindenesetre, ha bizonytalan vagy a nyomtatás minőségében, akkor különböző telefonokkal eltérő távolságokból érdemes tesztelni a működését.
A legtöbb ember ma már tudja, hogy mi az a QR-kód és hogyan kell használni. Ennek ellenére még mindig nem árt, ha a kódhoz utasításokat is mellékelsz, például „Olvasd be a kódot!”. Emellett arra is érdemes utalni, hogy amikor az emberek beolvassák a kódot, akkor mivel fognak találkozni.
A QR-kódok célpontja ugyanis sokféle lehet, nem mindegy, hogy jegyvásárlásról, egy e-mail feliratkozó űrlapról, vagy egy étterem menüsoráról van szó. Azzal csak javítod a felhasználói élményt, ha az embereknek még a beolvasás előtt világossá teszed, hogy mi fog történni, miután beolvassák a kódot.
A design kapcsán már említettük a kontraszt fontosságát, melyet azonban nem csak a nyomtatott szín határoz meg, hanem az a felület (és annak a színe), melyre nyomtatsz. Nem véletlen, hogy a legtöbb QR-kód, amivel találkozol fekete és fehér színű. Ez a színkombináció ugyan nem kötelező, azonban nagyon praktikus.
Ezen kívül fontos még a kód körüli tér is. Mármint ennek mérete és kontrasztossága. Ez határozza meg ugyanis, hogy a telefon kamerája milyen könnyen tudja kódként értelmezni és feldolgozni a kódot. Nem szerencsés, ha a kód körül lévő elemek miatt nem észleli, vagy azokat valamiért a kód részének tekinti.
Arra különösen figyelj, hogy pontokat vagy vonalakat tartalmazó designelemek ne kerüljenek a kód környékére, mert teljesen lehetetlenné teszik annak beolvasását.
Sokszor azt lehet látni egy-egy QR-kódnál, hogy szinte csak design-megfontolásból helyezik el egy felületen. Vagy például azért, mert egy termék vagy egy szolgáltatás menőbbnek, modernebbnek tűnik általa, miközben a kód által kínált linknek nem sok értelme van az adott termék vagy szolgáltatás esetében.
Ha az emberek beolvassák, majd aztán egy felesleges információkat tartalmazó oldalra jutnak, az felbosszanthatja őket. Úgyhogy lehetőleg csak akkor használj QR-kódot, ha van valami értelmes célja.
A piacon sokféle QR-kód készítő eszköz létezik, egy részük ingyenes, más részük fizetős, azonban az általuk meghatározott feltételek eltérőek. Némelyik úgy hoz létre kódot, hogy az csak egy bizonyos ideig használható, némelyiknél analitikát, nyomkövetést is kapsz a kódhoz, vagy épp egyes alkalmazások nem engednek vektor vagy jó felbontású verziót letölteni belőle.
Ezért, amikor QR-kód generátort választasz és használsz, előbb ismerd meg a felhasználási feltételeket, hogy azok passzolnak-e az elvárásaidhoz. Sokszor csak a fizetős megoldásoknál fogsz minden igényedet kielégítő eszközt találni.
Bármilyen alkalmazást is választasz kód-készítésre, fontos, hogy teszteld a kódot és a linket, illetve, hogy az történik a beolvasás után, amit elképzeltél. Arról se feledkezz meg, hogy a QR-kódokat telefonokkal olvassák be az emberek, vagyis annak egy mobilbarát felületre kell vinnie a felhasználót.
Ennek a mobilbarát felületnek nem muszáj egy alkalmazásnak lennie, de ha csak egy weboldalra visz, akkor az legyen jól használható mobilon. Hozz létre egy egyedi, mobilra optimalizált landing oldalt, ami segít elvezetni a felhasználókat a cél felé.
Tehát, ha például a QR-kódod egy étterem menüsorát kínálja, akkor lehetőleg ne egy pdf-fájlt kelljen letölteniük a felhasználóknak, mert azzal nem nagyon fognak tudni mit kezdeni a telefonjukon.
A QR-kód tehát még mindig egy jó eszköz arra, hogy forgalmat irányíts egy online felületre. Továbbra is népszerű azon cégek körében, melyek számára fontos az érintésmentes információátadás, illetve többlet információt szeretnének kínálni egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Egy QR-kóddal ugyanis ezt egyszerűbben megtehetik, mint ha egy URL-t helyeznének el a nyomtatott felületen, amit be kell billentyűznie a felhasználónak.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.