Hogyan használd ki a „pozíció hatást” a webdesignban?

A „pozíció hatás” is egy olyan elv a webdesignban, mely az emberi agy működési sajátosságaira épít. Sokan már találkozhattak az elvvel más területeken, ugyanakkor alkalmazása hozzájárulhat a jobb weboldalak kialakításához.

A pozíció hatás egy webdesignban is felhasználható jelenség, mely azt az agyi tulajdonságot használja ki, hogy ha elemek sorával találkozunk, akkor azok közül elsősorban az első és az utolsó elemre emlékezünk a legkönnyebben. Erre a jelenségre elsőként Hermann Ebbinghaus, német pszichológus figyelt fel kutatásai során. Két tényező játszik szerepet a pozíció hatásban: az elsőbbség és a frissesség.

Az elsőbbség

Amikor találkozunk egy listával, lehet az akár egy bevásárlólista is, akkor jellemzően az első egy-két elemére emlékezünk a legkönnyebben. Az az elsőbbség-hatás, vagyis az a jelenség, hogy egy sorozat első elemére általában jobban emlékezünk, mint a mögötte következőkre. Ennek több oka is lehet, az egyik a hosszú távú memória működése, ahová hatékonyabban beépül az első elem, a másik, hogy azt feltételezzük: a fontosabb előre kerül, így ezt inkább megjegyezzük, mint a többi elemet.

A frissesség

A frissesség hatásánál arról van szó, hogy az időben legutóbbi elemre jobban emlékszünk, mint az időben távolabb állókra. Például, ha bemutatnak nekünk egy sor embert, akkor legkönnyebben a legutolsóként bemutatott személy nevét vagyunk képesek megjegyezni. Ez feltehetően azért van így, mert a legutóbb elhangzott név a nem túl nagy kapacitással bíró munkamemóriánkban utolsóként kap helyet. A lényeg itt az idő, tehát, hogy melyek a legutóbbi elemek, melyeket meg kell jegyeznünk.

Ebbinghaus felejtési görbéje ábrázolja azt, hogy milyen gyorsan törlődik a memória. A legutolsó elem esetében telik el a legkevesebb idő ahhoz, hogy kiessen a munkamemóriánkból.

Hogyan használhatod ki?

A legfontosabb információkat a hajtás fölé és az alsó CTA-hoz tedd!

Lehet, hogy azt érzed, hogy a weboldaladon minden egyes információmorzsa rendkívüli jelentőséggel bír, ugyanakkor még ezen információknak is van egy hierarchiája a fontosságukat tekintve. A weboldalakon a hajtás feletti rész jeleníti meg az egyedi értékajánlatodat. Itt található az ígéret, amit a közönségednek teszel a termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban. Ha nem ezzel kezdődik a weboldalad, akkor a felhasználó bizonytalanná és céltalanná válik.

A másik kiemelt hely a CTA lehet az oldal alján. Azért hasznos egyébként kihasználni ezt a pozíciót információ átadására, mivel itt tudod megmondani az oldal aljáig legörgető látogatónak, hogy mi legyen a következő lépése.

A felső és az alsó részek között pedig rengeteg információt elhelyezhetsz, azonban a legfontosabb, és a legemlékezetesebb a felhasználók számára az oldalad teteje és alsó CTA-ja lesz.

A feltűnő elemeket a fejléc végére tedd!

A weboldalad fejléce, illetve az itt található navigáció egy másik olyan rész, ahol fontos a hierarchia. Általában a weboldalak fejlécei között nincs túl nagy különbség. Egy vízszintes fejléc tartalmazza a logót a bal oldalon, míg a jobb szélen általában megjelenik a kosár gomb vagy valami CTA. Ha függőleges a navigáció, akkor fent kap helyet a logó, míg az elsődleges gomb alulra kerül.

Ennek oka egyrészt az, amit a szemkövetéses vizsgálatok is megállapítottak: az emberek tekintete természetes módon a bal felső sarokból indul el a jobb sarok felé, és csak utána kezd lefelé mozdulni.

A másik oka viszont a pozíció hatás, vagyis a legfontosabb helyet a márkalogó kapja, ez lesz a leginkább látható az oldalon, és az emberek a leginkább erre az elemre fognak emlékezni.

A fontos elemeket ragaszd a kijelző tetejére vagy aljára!

Az, hogy milyen sorrendben helyezed el az egyes szakaszokat a weboldaladon, hatással lesz arra, hogy melyikre fognak leginkább emlékezni a látogatók. Ugyanakkor, ha bármelyik elemet „ragadóssá” teszed, az minden esetben az első vagy az utolsó pozíciót kapja a kijelzőn.

Egy ragadós fejléc révén a logó, a navigáció vagy bármely fejlécben szereplő elem állandóan látható lesz az oldalon, ezzel gyakorlatilag beégethető a felhasználó hosszú távú memóriájába.

Hamis alsó rész

Amikor egy felhasználó megérkezik a weboldaladra, akkor a szemkövetéses vizsgálatok szerint a bal oldali függőleges sávot és a felső vízszintes sávot nézik meg tüzetesebben, hogy érdemes-e egyáltalán jobban belemélyedni az oldal tartalmába. Persze azért a weboldalak különböznek egymástól, már csak azért is, mivel nem teljesen egyforma a tartalmuk.

Ezért minden oldal esetében érdemes külön vizsgálni azt, hogy meddig terjed a felhasználók figyelme. Lehet, hogy az derül ki, hogy a legtöbb látogató csak a feléig jut el az oldalnak. Ha viszont azt akarod, hogy emlékezzenek a CTA-részre, akkor egy hamis alsó részt kell kialakítani.

Ennek ott kell lennie, ameddig a hőtérkép-szoftverek szerint eljutnak a felhasználók a weboldalon. Nyilván ezen a ponton valóban le is zárhatod a weboldalad, de azt is megteheted, hogy egy hamis alsó részt alakítasz ki azok kedvéért, akik soha nem jutnak el az oldal tényleges aljáig.

Ez a gyakorlatban tehát annyit jelent, hogy lesz egy CTA-részed az oldalad közepén, illetve azon a ponton, ahol a felhasználóid többsége abbahagyja a görgetést. Ezáltal az utolsó benyomásuk a CTA lesz, ez ragad meg a munkamemóriájukban, amikor továbblépnek.

Cselezd ki a pozíció hatást!

Nemrég írtunk az árazási oldalak kialakításáról, melyek esetében gyakori megoldás, hogy egy vizuálisan kiemelt csomag kerül a táblázat közepére. Ez azért történik így, mert a felhasználók a pozíció hatás miatt az első és utolsó csomagra emlékeznének a legjobban.

Ha viszont középen, de vizuálisan kiemelve jelenítünk meg egy általunk preferált – legnépszerűbb, legjobb ár/érték arányú, stb. – csomagot, akkor az nagyobb hangsúlyt kap, mint a sorozat eleje és vége, így pedig erre fognak leginkább emlékezni.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020