Tényleg a nagy cégek uralják a találati oldalakat?

Sokan úgy érezhetik, miközben Google keresések során böngésznek a neten, hogy több keresésnél is kizárólag a nagy cégek találatai jelennek meg, a kicsik alig bukkannak fel az első oldalakon. Emiatt azt gondolják, hogy a Google előnyben részesíti  a “nagyokat”, legalábbis bizonyos keresésekre. De valóban így van?

A Google ugyan néhány éve egy úgynevezett “domain változatosságot” előnyben részesítő algoritmust is élesített annak érdekében, hogy a találati oldalakat ne uralhassák a nagy cégek, mégis sok SEO-s több téma esetében azt érzi, hogy az olyan számok, mint a márkakeresések mennyisége vagy a domain tekintélye nagyon jól előre jelzik a keresőbeli teljesítményt bármilyen új kulcsszóra. A Moz ezért megpróbált utána járni annak, hogy a valós adatok alapján valójában mekkora az előnye a találati oldalakon a nagy cégeknek.

Az eredményeik megértéséhez először érdemes tisztázni azt, hogy mit is értünk “domain-változatosság” alatt. Egyrészt itt lehet szó arról, hogy egy találati oldal esetében mekkora az egyedi oldalak száma. Tehát, ha azt látod, hogy egy találati oldalon 2-3 találat is azonos domainről érkezik – mondjuk a Facebookról és Instagramról -, akkor ott nem beszélhetünk nagy domain-változatosságról.

De van egy másik értelmezése is a domain-változatosságnak. Ez pedig az, hogy mennyire uralják el a találati oldalakat a legnagyobb cégek weboldalai. Vagyis, ha több keresésre is mindig ugyanazt az öt nagy oldalt látod felbukkanni, akkor az azt mutatja, hogy rendkívül homogénné vált a keresési környezet egy témában. Ezt “teljes” domain-változatosságként is értelmezhetjük.

Az egy-egy találati oldalra vonatkozó domain-változatosság mérése úgy történik, hogy bizonyos keresésre megnézik, hogy hányféle weboldal bukkan fel. Ha mondjuk a 10 találatból 2 a Wikipédiáról érkezik, a többi különböző, akkor az 90 százalékot kap, hiszen a 10 találat esetében 9 egyedi domaint találtunk. Az elmúlt pár évet tekintve ezt láthatjuk a MozCast grafikonján:

Domain-változatosság alakulása (Forrás: Moz)

Ebből az derül ki, hogy az elmúlt években (2019, 2020, 2021) végig 90 és 92 százalék között mozgott az arány. Ez azt jelenti, hogy nagyjából minden találati oldal esetében átlagosan csak két találat érkezett azonos domainről. Természetesen, ha az oldallinkeket is figyelembe vesszük, akkor romlik az arány, hiszen ezek azok a linkek, melyek egy találat alatt sorakoznak és ahhoz kapcsolódnak, így azonos domainről érkeznek.

Amit érdemes tudni, hogy a Google domain-változatosságért felelős algoritmusa 2019. június 6-án indult, aminek mindössze fél százalékos volt a hatása. Ezt követően azonban még stabilabban tartották az arányt a találati oldalak, vagyis úgy néz ki, hogy a Google valóban egy ilyen célt állított be magának.

Ugyanakkor érdemes megvizsgálni a másik tényezőt is, az úgynevezett a “teljes” domain-változatosságot, melynél nem az egyedi aldomainek és teljes aldomain-szám arányát vizsgáljuk, hanem az egyes találati oldalak különbözőségét. Tehát, mondjuk 10 találati oldalon megjelenik 100 találat, és 30 százalékot kap, az azt jelenti, hogy ezen 10 oldalon 30 domain osztozik.

A helyzet azonban az, hogy ha így mérik, akkor is az látszik, hogy nem csökkent az elmúlt években a változatosság. A görbe 25 százalék körül mozog, ami azt is jelenti persze, hogy azért nem túl sokféle domain jelenik meg a különböző találati oldalakon:

Teljes domain-változatosság (Forrás: Moz)

A Moz azt is megvizsgálta, hogy az angol nyelvű kereséseknél melyek a leggyakoribb domainek. Jelenleg így néz ki a lista:

  • en.wikipedia.org
  • www.amazon.com
  • www.facebook.com
  • twitter.com
  • www.webmd.com
  • www.healthline.com
  • www.yelp.com
  • www.walmart.com
  • www.mayoclinic.org
  • www.pinterest.com

Egy grafikonon is lehet ábrázolni, hogy a 10 legnagyobb domain mennyire uralja a találati oldalakat:

A 10 legnagyobb domain megjelenése a találati oldalakon (Forrás: Moz)

Itt látható egy nagyobb esés 2018-ban, ami a videó-galériák nem-organikusként való megjelenéséhez kapcsolható. Ez annak köszönhető, hgoy a YouTube kikerült a 10 legnagyobb domain közül.

És, hogy mit jelent mindez számodra? Azt, hogy ha azt érzed, hogy a nagy cégek kitúrják a kicsiket egyes iparágak esetében a találati oldalakról, akkor valószínűleg jól látod a helyzetet. Ugyanakkor azt is lehet látni, hogy az elmúlt években nem romlott tovább a találati oldalak változatossága. A helyzet romlása miatt tehát nem kell aggódni.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.