Milyen a jó meta description? És milyen hibákat ne kövess el a megírásánál?

A meta description ugyan nem befolyásolja helyezésünket a találati listán, vagyis a Google nem veszi figyelembe a rangsorolásnál, ennek ellenére jelentős a szerepe. Ha nem elég vonzó, akkor a keresőből érkezők közül kevesebben lesznek kíváncsiak a weboldaladra, bármilyen jól sikerült is a tartalma. Mire figyelj, hogy a lehető legtöbbet hozd ki ebből a néhány karakterből? És milyen hibákat ne kövess el?

Azt mindjárt az elején meg kell jegyezni, hogy a Google nagyon gyakran más leírást választ a találati listán való megjelenítésnél, nem azt, amit mi megadtunk. Keresésenként, keresési kifejezésektől függően változhat, hogy mit tart éppen relevánsnak, így átírva az általunk elképzelt legjobb megoldást. Ezt annak ellenére megteszi, hogy egy adott keresési kifejezés szerepel az általunk megadott meta descriptionban, ráadásul egyedi a szövegünk. Mindezek tudatában is törekedjünk azonban egy optimális megoldásra.

mi az a meta description?

Ez az a két sor, ami a keresési találati oldalon (angolul SERP) a cím, azaz a title tag alatt megjelenik. Funkciója az, hogy egy weboldal tartalmát a lehető legjobban összefoglalva iránymutatást adjon a felhasználónak, hogy az eldönthesse: kattintson vagy sem. Mutatjuk, hogy néz ki:

Meta description egy Webshark-találatnál

Meta description egy Webshark-találatnál

Weboldal-függő, hogy mennyire könnyű a descriptiont szerkeszteni, a CMS-ekben általában lehetőség van meghatározni a meta descriptiont is. Az általunk használt WordPressben a Yoast féle SEO nyújt erre nagyon jó megoldást, ilyen módon:

Meta leírás készítése WordPress CMS-ben, Yoast plugin használatával

Meta leírás készítése WordPress CMS-ben, Yoast plugin használatával

Itt láthatjuk, hogy hány karakternyi lehet a meta leírásunk, és folyamatosan jelzi, hány karakternél járunk, mennyi fér még bele, illetve mennyivel léptük túl. Amennyiben ilyen vagy hasonló megoldás nem érhető el a Te CMS-edben, akkor a kódban kell manuálisan megadnod az általad megfogalmazott leírást.

Hosszabb lett a meta leírás

2017 novemberének végén, decemberének elején a Google változtatott az úgynevezett snippetek megjelenésén. A snippet ebben az esetben azt a szövegrészt jelenti, mely az organikus találatoknál, az URL alatt látható. Ez abban segít a felhasználóknak, hogy megmutatja a kapcsolatot a keresőkifejezés és a találat között.

A Google szóvivője elmondta, hogy a hosszabbá és használhatóbbá tett leírás elképzeléseik szerint segít az embereknek abban, hogy megértsék, miért is releváns a keresésükre az adott oldal. Ennek eredményeként tehát általában hosszabbak lettek a leírások, mint korábban.

A RankRanger vizsgálata szerint így változott a leírás átlagos hossza a találatoknál:

Ez azt jelenti, hogy a november elején még jellemző 160 karakterről 230 karakterre nőtt. Átlagosan. Ugyanakkor a Google akár 320 karakteres meta descriptiont is megjeleníthet adott esetben. Ez a maximum, ami azonban nem azt jelenti, hogy ha ilyen hosszú a meta leírásod, akkor ekkora részt hasíthatsz ki a találati oldalról.

Ennek hatására tehát el lehet kezdeni meghosszabbítani az eddigi, 160 karakter környékére beállított meta leírásokat, illetve ezután nyugodtan lehet hosszabb szövegeket megadni, azonban a Google nem igazán javasolja, hogy álljunk neki hosszabb leírásokat megadni. Hiszen mint korábban is már jeleztük, ezeket a snippeteket a Google nagyon gyakran a keresőkifejezésekhez igazítja, mégpedig a weboldal szöveges tartalmának felhasználásával. Valószínűleg, amikor a Google hosszabb szöveget jelenít meg a leírásnál, azt az oldal tartalmából nyeri.

A Google tehát úgy vélekedik a megváltozott helyzet kapcsán, hogy a description tag megírásának alapjai változatlanok. A Google vagy 320 karakteres szöveget mutat a találati oldalon, vagy nem. A Google szóvivője a Search Engine Landnek úgy nyilatkozott, hogy “nincs szükség arra, hogy a hirtelen elkezdjék bővíteni a meta leírásokat a weboldaltulajdonosok, ha a jelenlegit megfelelőnek érzik“. Ez annyit jelent, hogy ha a jelenlegi leírásodat tartalmilag helytállónak érzed, akkor nem kell hozzányúlnod.

Azt is hangsúlyozták, hogy eddig sem volt felső korlátja a meta description hosszának, tehát alapvetően az eszköz szélességét vették figyelembe. Valamint emlékeztettek arra is, hogy a snippeteket dinamikusan generálják: néha a meta leírásban lévő szöveget használják, de gyakrabban az oldalról vesznek szövegrészletet és akár kombinálhatják is a meta leírással. Minden attól függ, hogy a Google szerint mi passzol jobban a keresési szándékhoz. Végül azt is megjegyezték, hogy a témába érdemes elolvasni a frissített SEO starter guide vonatkozó fejezetét.

John Mueller, a Google szakembere ehhez még annyit tett hozzá, hogy mivel a Google a keresési kifejezéshez igazítja a meta description, ezért azt meg lehet tenni, hogy a weboldaltulajdonosok a Search console-ban és az analitika segítségével megvizsgálják, hogy melyek azok a kulcsszavak, melyekre megjelenik egy adott oldal. Ezeket a kulcsszavakra érdemes egy próbakeresést végezni, és megnézni, hogy milyen leírás jelenik meg a találati oldalon. Ha ez alapján úgy érzi, hogy nem megfelelő a megjelenő szöveg, akkor az adott kifejezést használva át lehet írni a meta descriptiont olyanná, ami elképzeléseik szerint jobb átkattintási arányt hoz.

Mire kell figyelned a meta leírás készítésénél?

1. Csak számokat és betűket használj!

Alapvetően az idézőjelekkel szokott gond lenni, a Google ugyanis az idézőjeleknél elvágja a szöveget, és a maradék már meg sem jelenik. Ezeket tehát ne használd a meta descriptionban, vagy ha nagyon muszáj, akkor a dupla vonást cseréld le az egy vonásból álló jelre!

2. A kulcsszavad szerepeljen benne!

Nem azért, mert a rangsorolásnál számít, hanem azért, mert ha valaki az adott kulcsszóra keres rá – és a Google az általad megadott descriptiont jeleníti meg -, akkor a kulcsszót vastagon szedi, és a felhasználó, aki egyébként is ezt keresi a találatoknál, könnyebben észreveszi.

3. Ne használj azonos meta leírásokat az oldalaidon!

A meta description szerepe az, hogy abban röviden vázold a weboldalad tartalmát. Márpedig feltehetően nem ugyanaz a tartalom az egyes aloldalaidon, úgyhogy igazítsd hozzá a leírás szövegét! A lényeg az, hogy eltérő legyen attól, amit egy oldaladon már használtál leírásként.

4. Ösztökéld kattintásra az embereket!

Mivel a descriptionnal nem a helyezésed akarod befolyásolni a találati oldalakon, ezért a kulcsszavak megjelenítésén túl elsősorban arra kellene törekedned, hogy általa rávedd a felhasználókat a kattintásra. Nyugodtan lehet a CTA-knál megszokott felszólító mondatokat használni, azaz egyértelművé tenni, hogy mit vársz el a látogatótól. Persze a “kattints ide” szövegen azért igyekezz túllépni!

5. Nézd meg, mit használ a konkurencia!

Ha rákeresel egy általad megcélzott kulcsszóra, akkor kidobja a konkurencia találatait is. Ezeket is vedd figyelembe, amikor megírod egy-egy weboldalad meta description sorát. Próbálj meg különbözni és jobb lenni náluk!

6. Ne felejtsd el, hogy a közösségi oldalak is megjelenhet a meta description!

A Yoast-bővítmény esetében van lehetőség arra, hogy külön meghatározd, milyen szöveg jelenjen meg a közösségi csatornákon a behúzott linked alatt. Ha viszont ilyen nincs nálad vagy nem töltöd ki, akkor a közösségi oldalak a meta descriptiont fogják megjeleníteni amikor közzéteszed egy linkedet pár sor kíséretében. Ezt persze a link felvitelénél a Facebook esetében felül lehet írni. Ha azonban a bejegyzést megosztja valaki, akkor az megint az eredeti leírással történik. Erre is gondolj, amikor meta descriptiont írsz!

Milyen hibákat követhetsz el a megírásánál?

A Raven egy korábbi felmérése szerint sok gond van a meta leírásokkal a weboldalakon:

  • 17 százalékban ugyanaz a meta leírás jelenik meg több aloldalon is egy-egy weboldal esetében,
  • az oldalak harmadánál teljesen hiányzik a meta leírás, míg
  • 61 százalékuknál vagy túl rövid, vagy túl hosszú.

A SEMrush vizsgálata is ugyanezekre hívta fel a figyelmet, csak az ő számaik szerint

  • 25 százaléknál hiányzik a meta description, míg
  • 30 százaléknál merül fel duplikáció.

De akkor vegyük sorra a hibákat!

1. NEM elég hosszú a meta leírásod

Ha sokkal rövidebb a leírásunk, mint amit általában meg tud jeleníteni a Google, akkor nem használjuk ki a lehetőséget, ami a rendelkezésünkre áll. Érdemes tehát hosszabbra venni, de az első felében elhelyezni a megfelelő kulcsszavakat és call to actiont, mert nem lehet pontosan tudni, hogy a Google mekkora részét jeleníti meg.

2. TÚL OKOS AKARSZ LENNI

Érdemes lehet a meta descriptionben csalit vagy call to actiont elhelyezni, esetleg egy eredeti szöveget írni, azonban azt mindig tartsuk észben, hogy a meta leírás az adott weboldal tartalmának az összefoglalása. A Google nem nagyon szereti a félrevezető meta descriptionöket, ahogy az olvasók sem feltétlenül.

3. TÚL PASSZÍV VAGY

Ugyanakkor az sem jó, ha csak egy száraz, összefoglaló mondat a meta description. Helye van benne egy rövid call to actionnek, hogy az olvasók tudják, mit szeretnél, mit vársz el tőlük.

4. VISSZAÉLSZ A KULCSSZAVAKKAL

Azt már mondtuk, hogy habár a meta leírásban szereplő kulcsszavak ugyan nem befolyásolják a helyezést a találati oldalakon, hiba kihagyni őket. A másik hiba viszont, amit elkövethetsz, ha telezsúfolod kulcsszavakkal. Egy-egy értelmetlen szóhalmazzal nem nagyon fogod meggyőzni a felhasználókat, miközben a keresőalgoritmusra semmiféle pozitív hatást nem gyakorolsz.

5. NINCS ÉRTÉKE a meta leírásnak AZ OLVASÓ SZÁMÁRA

Az emberek azt szeretnék megtudni egy meta descriptionből, hogy mennyire hasznos a mögötte álló tartalom a számukra. Milyen kérdéseikre, problémáikra ad választ? Nem elegendő a száraz tények felsorolása, vagy pusztán egy vélemény megjelenítése, mert az emberek a megoldásokra kíváncsiak.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.