Milyen a jó meta description? És milyen hibákat ne kövess el a megírásánál?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A meta description ugyan nem befolyásolja helyezésünket a találati listán, vagyis a Google nem veszi figyelembe a rangsorolásnál, ennek ellenére jelentős a szerepe. Ha nem elég vonzó, akkor a keresőből érkezők közül kevesebben lesznek kíváncsiak a weboldaladra, bármilyen jól sikerült is a tartalma. Mire figyelj, hogy a lehető legtöbbet hozd ki ebből a néhány karakterből? És milyen hibákat ne kövess el?

Azt mindjárt az elején meg kell jegyezni, hogy a Google nagyon gyakran más leírást választ a találati listán való megjelenítésnél, nem azt, amit mi megadtunk. Keresésenként, keresési kifejezésektől függően változhat, hogy mit tart éppen relevánsnak, így átírva az általunk elképzelt legjobb megoldást. Ezt annak ellenére megteszi, hogy egy adott keresési kifejezés szerepel az általunk megadott meta descriptionban, ráadásul egyedi a szövegünk. Mindezek tudatában is törekedjünk azonban egy optimális megoldásra.

Mi az a meta description?

Ez az a pár sor, ami a keresési találati oldalon (angolul SERP) a cím, azaz a title tag alatt megjelenik. Funkciója az, hogy egy weboldal tartalmát a lehető legjobban összefoglalva iránymutatást adjon a felhasználónak, hogy az eldönthesse: kattintson vagy sem. Mutatjuk, hogy néz ki:

Meta description egy Webshark-találatnál

Meta description egy Webshark-találatnál

Weboldal-függő, hogy mennyire könnyű a descriptiont szerkeszteni, a CMS-ekben általában lehetőség van meghatározni a meta descriptiont is. Az általunk használt WordPressben a Yoast féle SEO nyújt erre nagyon jó megoldást, ilyen módon:

Meta leírás készítése WordPress CMS-ben, Yoast plugin használatával

Meta leírás készítése WordPress CMS-ben, Yoast plugin használatával

Itt láthatjuk, hogy hány karakternyi lehet a meta leírásunk, és folyamatosan jelzi, hány karakternél járunk, mennyi fér még bele, illetve mennyivel léptük túl. Amennyiben ilyen vagy hasonló megoldás nem érhető el a Te CMS-edben, akkor a kódban kell manuálisan megadnod az általad megfogalmazott leírást.

Számít még egyáltalán a meta description?

Mint tehát már jeleztük, a Google nagyon gyakran választ másik szöveget a találati oldali snippetnél az általunk megadott meta description helyett. Jellemzően akkor írja át a megadott meta descriptiont, amikor úgy ítéli meg, hogy az túl rövid, nem írja le megfelelően az oldal tartalmát, vagy nem igazodik megfelelően az adott keresési kifejezéshez.

A vizsgálatok szerint az eredeti meta leírást változtatás nélkül csak az esetek alig több mint harmadában jeleníti meg a Google. Ugyanakkor 15 százalék esetében is felhasználja, csak épp kiegészíti valamivel. Összességében tehát a találatok kicsit több mint felénél részben vagy teljes egészében felhasználta a megadott meta descriptiont.

Akadnak olyan jelentős weboldalak, melyek egyáltalán nem használnak meta leírást. Az egyik jó példa erre a Wikipédia. Ennek oka az lehet, hogy automatikusan kellene minden egyes oldalhoz meta leírást készíteni, azonban a Google ezt a feladatot valószínűleg jobban elvégzi, mint ahogy egy saját megoldás tenné.

Lehet tehát meta description nélkül weboldalt üzemeltetni, azonban a fontosabb oldalaid esetében mégis érdemes. Úgy kell felfogni a meta leírást, mint egy hirdetésszöveget. A megfelelő szöveg ugyanis felkelti az emberek érdeklődését és kattintást hoz. Természetesen arra nincs garancia, hogy a Google fel fogja használni az általunk írt szöveget, ennek ellenére érdemes megpróbálni.

John Mueller, a Google szakembere szerint, mivel a Google a keresési kifejezéshez igazítja a meta description, ezért azt meg lehet tenni, hogy a weboldaltulajdonosok a Search console-ban és az analitika segítségével megvizsgálják, hogy melyek azok a kulcsszavak, melyekre megjelenik egy adott oldal. Ezekre a kulcsszavakra aztán érdemes egy próbakeresést végezni, és megnézni, hogy milyen leírás jelenik meg a találati oldalon. Ha nem találod megfelelőnek a megjelenő szöveget, akkor az adott kifejezést használva írd át a meta descriptiont olyanná, ami elképzeléseid szerint jobb átkattintási arányt hoz.

Milyen hosszú legyen a meta description 2018-ban?

2017 novemberének végén a Google változtatott az úgynevezett találati oldali snippetek megjelenésén. A találati oldali snippetek esetében arról a szövegről van szó, mely az organikus találatoknál, az URL alatt látható, és amelyet Te meta descriptionként állíthatsz be a CMS-edben. A Google szóvivője a változás kapcsán elmondta, hogy a hosszabbá és használhatóbbá tett leírás várakozásaik szerint segít az embereknek abban, hogy megértsék, miért is releváns a keresésükre az adott oldal.

A RankRanger vizsgálata szerint így változott a leírás átlagos hossza a találatoknál:

Ez azt jelenti, hogy a november elején még jellemző 160 karakterről 230 karakterre nőtt a leírás hossza, átlagosan.

2017 májusában azonban ismét fordulat következett be: újra visszaállt a 160 karakteres leírás-hosszokra a Google. A grafikonokon ezt lehetett látni az asztali gépes átlagok kapcsán:

Meta description hossz, 2018. május

Mobilon még rövidebb:

Meta description hossz mobilon, 2018. május

A grafikonokon világosan látható, ahogy a május elején még 230, illetve 200 karakter körüli hossz visszaesik pár nap alatt 163, illetve mobilon 132 karakteresre. Ez tehát azt jelenti, hogy míg egy fél éve még 300-325 karakteresre módosult az ajánlás (itt vágta le jellemzően a Google a leírást, illetve maximum 375 karakterest jelenített meg), addig most vissza lehet térni a régebben megszokott hosszokhoz. Pedig a hosszabb meta leírások jó eredményeket hoztak a tesztek szerint.

Ennek oka, hogy mivel egy hosszabb meta description nagyobb teret foglal el a találati oldalból, így könnyebben észreveszik az emberek, és nagyobb eséllyel kattintanak rá. Brodie Clark az alábbi megoldásokat vizsgálta meg egy teszt keretében.

Különböző hosszúságú és tartalmú meta descriptionök tesztje

A 2. variáció esetében nem csak arról volt szó, hogy hosszabb volt a szöveg, hanem ez volt az a leírás, melyet a Google képzett az oldal tartalmából, és illesztett be dinamikusan a snippetbe. Ez jelent meg egyébként a leggyakrabban a tesztek során. A teszt 84 napon keresztül futott, amiből 42 napon keresztül a rövid verzió, 42 napon keresztül a hosszú verzió lett beállítva. Az oldal átlagos pozíciója 7 körül mozgott az “interstate removalists” kifejezésre, amire 6600-szor kerestek rá egy hónapban Ausztráliában. Az eredmények azt mutatták, hogy az átkattintási arány 2,8 százalékról 3,9 százalékra nőtt, ami nagyjából 36 százalékkal jobb eredmény a teljes hosszúságú meta description javára.

Amit azonban mindig is hangsúlyoztunk, hogy a Google nem egyszerűen hosszabb szövegeket jelenít meg a snippeteknél, hanem dinamikus megoldást alkalmaz, melynél a landing oldal tartalma jelenik meg sok esetben, és nem pedig az általunk megadott szöveg. Azok jártak tehát jól, akik korábban semmit sem állítottak be leírásként, hiszen az oldaluk tartalmából egy hosszabb kivonatot jelenített meg automatikusan a Google. És most is ők járnak jól, amikor visszaáll a Google az eredeti hosszokra.

Érdemes tehát egyáltalán bármit is tenni a meta leírásunkkal? A Google mindig is azt hangsúlyozta, hogy nem szabad túl nagy hangsúlyt helyezni a meta description hosszára, mivel azt a többi snippethez hasonlóan dinamikusan változtatja a Google, a kereséseknek megfelelően. A Yoast által nemrég készített vizsgálat is arra hívta fel a figyelmet, hogy igen ritkán használja már csak fel a Google az általunk elkészített meta leírást.

Mit mond a Google?

A Google korábban sem javasolta, hogy álljunk neki hosszabb leírásokat megadni. Hiszen, mint mondtuk: ezeket a snippeteket a Google nagyon gyakran a keresőkifejezésekhez igazítja, mégpedig a weboldal szöveges tartalmának felhasználásával. A keresőóriás tehát úgy vélekedik, hogy a description tag megírásának alapjai változatlanok.

Szóvivője korábban is úgy nyilatkozott a Search Engine Landnek, hogy “nincs szükség arra, hogy hirtelen elkezdjék bővíteni a meta leírásokat a weboldaltulajdonosok, ha a jelenlegit megfelelőnek érzik”. Azt is hangsúlyozták a Google részéről, hogy korábban sem volt felső korlátja a meta description hosszának, tehát alapvetően az eszköz szélességét vették figyelembe. Valamint emlékeztettek arra is, hogy a snippeteket dinamikusan generálják: néha a meta leírásban lévő szöveget használják, de gyakrabban az oldalról vesznek szövegrészletet és akár kombinálhatják is a meta leírással. Minden attól függ, hogy a Google szerint mi passzol jobban a keresési szándékhoz. Végül azt is megjegyezték, hogy a témában érdemes elolvasni a frissített SEO starter guide vonatkozó fejezetét.

2018. május 14-én – a rövidebb leírásokhoz történő visszatérés után – John Mueller, a Google szakembere megint csak arra hívta fel a figyelmet, hogy a dolgok mindig változnak, és soha nem volt egy fix hossza a leírásoknak:

Mire kell figyelned a meta leírás készítésénél?

1. Csak számokat és betűket használj!

Alapvetően az idézőjelekkel szokott gond lenni, a Google ugyanis az idézőjeleknél elvágja a szöveget, és a maradék már meg sem jelenik. Ezeket tehát ne használd a meta descriptionban, vagy ha nagyon muszáj, akkor a dupla vonást cseréld le az egy vonásból álló jelre!

2. A kulcsszavad szerepeljen benne!

Nem azért, mert a rangsorolásnál számít, hanem azért, mert ha valaki az adott kulcsszóra keres rá – és a Google az általad megadott descriptiont jeleníti meg -, akkor a kulcsszót vastagon szedi, és a felhasználó, aki egyébként is ezt keresi a találatoknál, könnyebben észreveszi.

3. Ne használj azonos meta leírásokat az oldalaidon!

A meta description szerepe az, hogy abban röviden vázold a weboldalad tartalmát. Márpedig feltehetően nem ugyanaz a tartalom az egyes aloldalaidon, úgyhogy igazítsd hozzá a leírás szövegét! A lényeg az, hogy eltérő legyen attól, amit egy oldaladon már használtál leírásként.

4. Ösztökéld kattintásra az embereket!

Mivel a descriptionnal nem a helyezésed akarod befolyásolni a találati oldalakon, ezért a kulcsszavak megjelenítésén túl elsősorban arra kellene törekedned, hogy általa rávedd a felhasználókat a kattintásra. Nyugodtan lehet a CTA-knál megszokott felszólító mondatokat használni, azaz egyértelművé tenni, hogy mit vársz el a látogatótól. Persze a “kattints ide” szövegen azért igyekezz túllépni!

5. Nézd meg, mit használ a konkurencia!

Ha rákeresel egy általad megcélzott kulcsszóra, akkor kidobja a konkurencia találatait is. Ezeket is vedd figyelembe, amikor megírod egy-egy weboldalad meta description sorát. Próbálj meg különbözni és jobb lenni náluk!

6. Ne felejtsd el, hogy a közösségi oldalakon is megjelenhet a meta description!

A Yoast-bővítmény esetében van lehetőség arra, hogy külön meghatározd, milyen szöveg jelenjen meg a közösségi csatornákon a behúzott linked alatt. Ha viszont ilyen nincs nálad vagy nem töltöd ki, akkor a közösségi oldalak a meta descriptiont fogják megjeleníteni amikor közzéteszed egy linkedet pár sor kíséretében. Ezt persze a link felvitelénél a Facebook esetében felül lehet írni. Ha azonban a bejegyzést megosztja valaki, akkor az megint az eredeti leírással történik. Erre is gondolj, amikor meta descriptiont írsz!

Milyen hibákat követhetsz el a megírásánál?

A Raven egy korábbi felmérése szerint sok gond van a meta leírásokkal a weboldalakon:

  • 17 százalékban ugyanaz a meta leírás jelenik meg több aloldalon is egy-egy weboldal esetében,
  • az oldalak harmadánál teljesen hiányzik a meta leírás, míg
  • 61 százalékuknál vagy túl rövid, vagy túl hosszú.

A SEMrush vizsgálata is ugyanezekre hívta fel a figyelmet, csak az ő számaik szerint

  • 25 százaléknál hiányzik a meta description, míg
  • 30 százaléknál merül fel duplikáció.

De akkor vegyük sorra a hibákat!

1. NEM elég hosszú a meta leírásod

Ha sokkal rövidebb a leírásunk, mint amit általában meg tud jeleníteni a Google, akkor nem használjuk ki a lehetőséget, ami a rendelkezésünkre áll. Érdemes tehát hosszabbra venni, de az első felében elhelyezni a megfelelő kulcsszavakat és call to actiont, mert nem lehet pontosan tudni, hogy a Google mekkora részét jeleníti meg.

2. TÚL OKOS AKARSZ LENNI

Érdemes lehet a meta descriptionben csalit vagy call to actiont elhelyezni, esetleg egy eredeti szöveget írni, azonban azt mindig tartsuk észben, hogy a meta leírás az adott weboldal tartalmának az összefoglalása. A Google nem nagyon szereti a félrevezető meta descriptionöket, ahogy az olvasók sem feltétlenül.

3. TÚL PASSZÍV VAGY

Ugyanakkor az sem jó, ha csak egy száraz, összefoglaló mondat a meta description. Helye van benne egy rövid call to actionnek, hogy az olvasók tudják, mit szeretnél, mit vársz el tőlük.

4. VISSZAÉLSZ A KULCSSZAVAKKAL

Azt már mondtuk, hogy habár a meta leírásban szereplő kulcsszavak ugyan nem befolyásolják a helyezést a találati oldalakon, hiba kihagyni őket. A másik hiba viszont, amit elkövethetsz, ha telezsúfolod kulcsszavakkal. Egy-egy értelmetlen szóhalmazzal nem nagyon fogod meggyőzni a felhasználókat, miközben a keresőalgoritmusra semmiféle pozitív hatást nem gyakorolsz.

5. NINCS ÉRTÉKE a meta leírásnak AZ OLVASÓ SZÁMÁRA

Az emberek azt szeretnék megtudni egy meta descriptionből, hogy mennyire hasznos a mögötte álló tartalom a számukra. Milyen kérdéseikre, problémáikra ad választ? Nem elegendő a száraz tények felsorolása, vagy pusztán egy vélemény megjelenítése, mert az emberek a megoldásokra kíváncsiak.

Mit tegyél, ha a Google átírja a meta descriptiont?

Gyakran elhangzik – és az előző fejezetekben is többször leírtuk -, hogy a Google rendszeresen átírja a meta leírásaidat, ha úgy ítéli meg, hogy ő jobbat talál helyette a szövegben. Igyekszik olyan szövegrészt keresni, amiben egyrészt szerepel a felhasználó által használt keresési kifejezés, kulcsszó, másrészt valamiképpen jobban összhangban van a szándékaival, mint az általad megírt meta description.

Ezzel azonban még nem vette ki teljesen a kezedből az irányítást.

Arra kell csak figyelned, hogy mivel a Google a találati oldali snippetben igyekszik megjeleníteni a felhasználó által beírt kulcsszót, ezért olyan szövegrészt fog választani a szövegből, amiben a kulcsszavad szerepel, mégpedig valószínűleg azt a pár sort, ahol legelőször jelenik meg a kulcsszó.

Tehát, a szövegben először megjelenő kulcsszó körüli mondatokat kellene úgy megírnod, mintha az egy meta description lenne. Vagyis legyenek kellően figyelemfelkeltőek, és szerepeljen közöttük valamiféle call to action, vagy hangsúlyozd az elérhető előnyöket. Tehát ahogy egy marketing-szövegnek ki kellene néznie, hogy meggyőző legyen. A Google ezt a részt fogja választani, és mindjárt lesz egy olyan szöveged a találati oldalán, ami biztosítja a jó átkattintási arányt.

Természetesen az oldalad nem csak az általad választott kulcsszóra jelenhet meg. Ezért érdemes ellenőrizni a Search Console-ban, hogy milyen kulcsszavakra történő keresésekre jeleníti meg gyakran a Google, és igazítani a szövegen az előbb írtaknak megfelelően.

Ezen kívül már csak egy lehetőséged marad annak kivédésére, hogy a Google olyan szövegrészt jelenítsen meg, ami neked nem tetszik: az egész szöveged úgy kell megírni, hogy annak minden sora vállalható legyen számodra, és megállja a helyét kiemelésként is.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.