Miért csak a weboldalad 20 százalékát olvassák el a látogatók?

Laptop, felhasználó, web, webdesign, internet

Sokakat talán megdöbbent ez a 20 százalékos arány, pedig jó tisztában lenni azzal, hogy ez a valóság. Hiába írsz hosszú és tartalmas szövegeket, a látogatók nagy része azon csak átfut. Nem új felfedezés ez, régóta ismert a jelenség a webdesignban, úgyhogy alkalmazkodni kell hozzá.

Már több bejegyzésünkben (például a jó minőségű weboldal elemeiről szólóban) is érintettük azt a jelenséget, hogy a felhasználók netezés közben csak átfutják a weboldalakat, ugyanis ez jelentős hatással van arra, hogyan alakítjuk a webdesignt. Nemrég azonban az Econsultancy blogon ismét előkapta a témát Jack Simpson, így megosztanánk ezzel kapcsolatos meglátásait.

Csak átfutják a weboldalakat

Aki webdesignnal foglalkozik, az tisztában van azzal, hogy az emberek bizony csak átfutják a weboldalak nagy részét. A laikusok azonban nem feltétlenül tudják ezt. A lényeg, hogy az emberek nem úgy olvasnak a weben, mint ahogy könyvet vagy egy újságot olvasnak. Amikor a webet használják, akkor gyors válaszokat akarnak.

Ezért is látható a híres F-alakzat, amikor weboldalak hőtérképével találkozunk. A felhasználók szeme ilyen alakban vándorol a weboldalon, tehát nem olvasnak el minden egyes sort az elejétől a végéig. Az F betűben a felső vízszintes vonalat az első bekezdés adja, míg a második vízszintes vonal valahol lejjebb húzódik, és már rövidebb, mint a felső, miközben a bal oldalon végighúzódik egy függőleges vonal is, mely lefelé egyre halványul.

Az F-alakzat a weboldalak hőtérképein

Az F-alakzat a weboldalak hőtérképein

De mi az oka ennek?

Sokan azt állítják, hogy monitoron vagy bármilyen kijelzőn nem szeretnek annyira olvasni az emberek, mint papír alapon. Azonban van egy ennél sokkal kézenfekvőbb magyarázat is: máshogy használjuk az internetet, mint egy könyvet. A neten sokszor választ keresünk egy kérdésünkre, és mivel szinte végtelen találat áll rendelkezésünkre, próbáljuk kiválasztani azt, amelyiktől a legjobb választ reméljük.

Ezt erősíti az is, hogy általában a keresőből indulunk útnak a neten, ahol egyre inkább hosszú kérdéseket teszünk fel. A Google kiköpi a találatokat, mi pedig kattintunk egy linkre, keressük a számunkra releváns információt a szövegben, és ha nem találjuk, akkor visszalépünk, hogy a következő linkkel próbálkozzunk.

Hogyan alkalmazkodjon egy weboldal ehhez a viselkedéshez?

A fő kérdés persze az, hogy miként reagáljunk a felhasználók ezen viselkedésére, ha van egy weboldalunk. Például úgy, hogy a szöveg elején egyből a lényegről beszélünk – hiszen nem regényt írunk, melynek a végén van a csattanó -, majd többször megtörjük a szöveget, hogy az könnyen áttekinthető legyen a felhasználói pásztázás során:

  • felsorolásokat használunk,
  • alcímeket használunk,
  • egyszerű nyelvezetet használunk,
  • rövid bekezdéseket írunk,
  • sok whitespace-t használunk,
  • kiemeljük a fontosabb szavakat vastagon szedéssel.

Gondoljunk arra, hogy olyan emberek látogatnak a weboldalunkra, akik másodpercek alatt döntenek arról, hogy maradnak-e az oldalon, mert értékesnek ítélik a tartalmat, vagy visszalépnek.

Amit még fontos megérteni, hogy miként a webdesignt is a felhasználók igényeinek megfelelve készítjük, úgy a weboldalon szereplő szövegeknek is hozzájuk kell szólni, az ő nyelvükön, kellően leegyszerűsítve, érthetővé téve. Nem azért, mert lenézed a felhasználót vagy mert leereszkedsz a szintjére, hanem, hogy könnyebbé tedd az életét, amiért valószínűleg hálás lesz.

A cél tehát mindössze az, hogy az információt a lehető leggyorsabban és a legegyszerűbben add át az emberek számára.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.