Miért csak a weboldalad 20 százalékát olvassák el a látogatók? És hogyan tedd könnyebben átfuthatóvá a weboldalad? (Frissítve, 2023.06.13.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Sokakat talán megdöbbent ez a 20 százalékos arány, pedig jó tisztában lenni azzal, hogy ez a valóság. Hiába írsz hosszú és tartalmas szövegeket, a látogatók nagy része csak átfut rajta. Nem új felfedezés ez, régóta ismert a jelenség a webdesignban, úgyhogy alkalmazkodni kell hozzá. (Frissítés, 2023.06.13. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mit tegyél, ha azt szeretnéd, hogy a felhasználók elolvassák a tartalmad?)

Az emberek nem úgy olvasnak a weben, mint ahogy könyvet vagy egy újságot olvasnak. Amikor a webet használják, akkor gyors válaszokat akarnak. Aki webdesignnal foglalkozik, tisztában van azzal, hogy az emberek bizony csak átfutják a weboldalak nagy részét. A laikusok azonban nem feltétlenül tudják ezt.

Az átfutásra utal a híres F-alakzat, amiket weboldalak hőtérképén láthatunk. A felhasználók szeme ilyen alakban vándorol a weboldalon, tehát nem olvasnak el minden egyes sort az elejétől a végéig. Az F betűben a felső vízszintes vonalat az első bekezdés adja, míg a második vízszintes vonal valahol lejjebb húzódik, és már rövidebb, mint a felső, miközben a bal oldalon végighúzódik egy függőleges vonal is, mely lefelé egyre halványul.

Az F-alakzat a weboldalak hőtérképein

Az F-alakzat a weboldalak hőtérképein

Mit mutatnak a kutatások?

A Nielsen Norman Group 2020-ban elkészítette második online jelentését arról, hogyan olvasnak az emberek online. Ezt a tanulmányt az teszi különösen érdekessé, hogy az első tanulmány majdnem 15 évvel ezelőtt készült el, így a kettőt összehasonlítva azt is meg lehet állapítani, hogy miként változott a weboldalak befogadása.

A legfontosabb megállapításuk egyébként az, hogy egy dolog 1997 óta változatlan: az emberek nem szívesen olvasnak a weben, csak átfutják a weboldalakat. Ez egy olyan megállapítás, mely 23 éve változatlan, és amely alapjaiban határozza meg, hogy miként viszonyulunk a digitális tartalmakhoz.

Ugyanakkor persze akadnak dolgok, melyek megváltoztak. Új elrendezések, új minták jelentek meg a reszponzív designnak köszönhetően. A reszponzív design ugyanis lehetővé tette, hogy minden kijelzőmérethez igazodjanak a tartalmak. Ezért azon tanácsok egy része, melyet még a 2006-os vizsgálat alapján adtak, mára idejétmúlttá vált.

Felhívják a figyelmet a fűnyíró-minta megjelenésére, azaz arra, hogy a felhasználók ilyen szemmozgással fogyasztják a blokkokba rendezett tartalmakat a weboldalakon. Elkezdik a bal felső blokkal, majd elmozdulnak jobbra a sor végéig, aztán egy sorral lejjebb lépnek, majd innen balra halad a tekintetük a sor kezdetéig. És így tovább.

Egy másik változás a találati oldalakat érinti, mellyel korábban már foglalkoztunk részletesen, szintén az NNG vizsgálatai alapján. Ez a változás a flipper-minta megjelenése, melyet most nem részleteznénk – hiszen már megtettük -, de lényege az, hogy nem lineáris módon tekintjük át a találati oldalakat, hanem össze-vissza pattog a tekintetünk.

Emellet fontos az is, hogy új tartalmi elemek jelentek meg 2006 óta a weboldalakon. Ilyenek például az olyan, szövegben megjelenő elemek, mint a kiemelt idézetek, vagy a felhasználók által létrehozott tartalmak, értékelések és bejegyzések. Ezekhez pedig sajátos felhasználó viselkedések kapcsolódnak.

A beágyazott idézetek esetében például azt figyelték meg a kutatók, hogy rendszeresen megzavarják az olvasást. A tesztalanyok belekezdenek a lineáris olvasásba, ami egészen addig tart, amíg bele nem futnak egy kiemelt idézetbe vagy egy hirdetésbe. Innentől kezdve azonban átváltanak az átfutás technikájára.

Az átfutás jelensége viszont nem változott, vagyis az emberek inkább csak áttekintik a weboldalakat, mint elolvassák őket. Már az is nagyon ritka, hogy a teljes szöveget vagy legalábbis annak nagy részét átnéznék. De ha át is nézik az egészet, akkor sem lineárisan teszik ezt. Ugrálnak az oldalon, kihagynak részeket, melyekhez később visszatérnek, és újra meg újra átfutják ugyanazt a tartalmat, amit már áttekintettek.

Az, hogy egy felhasználó milyen mértékben hajlandó mélyebben foglalkozni egy szöveggel, négy dologtól függ:

  • a motivációjától – azaz mennyire fontos számára az információ
  • a feladat típusától – vagyis, hogy valami érdekes, új információt keres, vagy pedig komolyan vizsgál egy témát
  • a koncentráció szintjétől – tehát, hogy mennyire összpontosít a felhasználó
  • a személyiségétől – mert akad, aki akkor is csak átfut egy oldalt, ha komoly kutatást végez az oldalon.

De mi az oka ennek? Sokan azt állítják, hogy monitoron vagy bármilyen kijelzőn nem szeretnek annyira olvasni az emberek, mint papír alapon. Azonban van egy ennél sokkal kézenfekvőbb magyarázat is: máshogy használjuk az internetet, mint egy könyvet. A neten sokszor választ keresünk egy kérdésünkre, és mivel szinte végtelen találat áll rendelkezésünkre, próbáljuk kiválasztani azt, amelyiktől a legjobb választ reméljük.

Ezt erősíti az is, hogy általában a keresőből indulunk útnak a neten. A Google kiköpi a találatokat, mi pedig kattintunk egy linkre, keressük a számunkra releváns információt a szövegben, és ha nem találjuk, akkor visszalépünk, hogy a következő linkkel próbálkozzunk.

Az NNG emiatt figyelmeztet, hogy a tartalomkészítőknek tudomásul kell venni, hogy az emberek nem teljes egészében és nem lineárisan fogadják be az általuk megírt tartalmat, hanem csak átfutják. Kicsipegetnek belőle információkat, melyek aktuális igényeiket a legjobban kielégítik.

Hogyan tedd könnyebben átfuthatóvá a weboldalad?

Az átfuthatóság érdekében a legfontosabb dolog, amit meg kell tenni, hogy a kritikus jelentőségű információkat kiemeled az oldalon, könnyen észrevehetővé teszed. Gondolj arra, hogy olyan emberek látogatnak a weboldaladra, akik másodpercek alatt döntenek arról, hogy maradnak-e az oldalon, mert értékesnek ítélik a tartalmat, vagy visszalépnek.

Ugyanakkor a könnyű átfuthatóság nem csak azt jelenti, hogy gyorsabban elhagyhatják a weboldalad az emberek, hanem azt is, hogy gyorsabban járják végig a vásárlói utat, és jutnak el a konverzióhoz. Minél gyorsabb és egyszerűbb a vásárlói úton végigmenni, annál jobb a felhasználói élmény, és annál több a konverzió.

Ha megnézed például a Netflix oldalát, akkor azt látod, hogy nem a részletekkel, egy rakás információval terheli a beeső látogatókat az oldalon. A lényeget kiírják az oldal közepére kontrasztos betűkkel, majd odateszik mellé a call to actiont, és mehet is a megrendelés:

Könnyen átfutható a Netflix oldala

Az átfuthatóságra tervezés azt jelenti, hogy az emberek számára egyetlen pillantással átláthatóvá teszed az oldal lényegét, közvetlenül hozzáférhetővé teszed azt az információt, mely a vásárlói út következő szakaszának eléréséhez szükséges. Így nincs szükségük a látogatnak görgetésre, gondolkodásra.

Honnan tudod, hogy könnyen átfutható-e a weboldalad? Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

  • Mit akarnak a látogatók, amikor megérkeznek az oldalamra?
  • Milyen információra van azonnal szükségük?
  • Egyből látják a következő lépés lehetőségét?

Az első kérdésre a válaszok tipikus esetekben olyanok, hogy „fel akarnak iratkozni”, „többet meg akarnak tudni egy termékről”, „meg akarnak rendelni valamit”. Ezt kell lehetővé tenni számukra görgetésre kényszerítés nélkül. Ezzel csökken a visszafordulási arány, nem bizonytalankodnak a látogatók, ami több konverziót eredményez.

Mi kell ehhez?

Ne térj el a megszokottól!

A konvencióra kell építened: nem szabad meglepni egy új kialakítással a felhasználókat. Az átfuthatóságot leginkább az támogatja, ha azt adod az embereknek, amire számítanak egy olyan típusú weboldaltól, mint a tiéd. Ha nem tudod, hogy milyennek is kellene lennie, akkor vizsgáld meg a konkurenciát.

Az egyik legalapvetőbb szabály, hogy a navigáció az oldal tetején legyen. Az emberek ugyanis itt fogják keresni. Ha könnyebbé akarod tenni nekik, hogy egyik oldaladról a másikra lépjenek, akkor használj ragadós navigációs sávot, így nem kell visszagörgetniük az oldal tetejére.

Használd a negatív teret!

A whitespace vagy negatív tér hagyja lélegezni az egyes elemeket a weboldaladon. Elegendő üres tér nélkül lehetetlen az oldal könnyű áttekintése, mivel túl sok információ lesz bezsúfolva egy adott területre ahhoz, hogy azt egyszerre fel tudja fogni a látogató.

Vannak olyan fontosabb elemek minden weboldalon, melyeknek elegendő teret kell adni:

  • címsorok, melyek megerősítik az embereket, hogy jó helyen járnak
  • a CTA, mely megmondja nekik, hogy mi a következő lépés
  • a navigációs menü
  • információ arról, miről szól az oldal
  • kép, mely segít az értelmezésben

Ezeken kívül egyébként minden más el is távolítható.

Tedd világossá a következő lépést!

Egy weboldal minden oldala valamilyen hierarchiában helyezkedik el a vásárlói úton. A főoldal elvezeti a látogatókat a termékoldalakra, melyek elviszik a kosárhoz, ehhez aztán egy köszönöm oldal kapcsolódik, ahonnan egy újabb termékoldalra juthat, és így tovább.

Amikor az átfuthatóságra tervezel, akkor a következő lépést világosan meg kell mutatnod az embereknek. Ez általában azt jelenti, hogy a call to action a hajtás fölé kerül, ahol azonnal észreveszik. Ideális esetben csak egyetlen CTA van az oldalon, így a felhasználók nem zavarodnak össze a sok lehetőségtől, tudják, mit kell tenniük.

Ha esetleg a CTA-d nem érdekli őket, akkor a továbbgörgetés után megjelenhet egy következő lépés lehetőség, ahol valami mást ajánlasz fel számukra.

Ezeken túl sok más tényező is hozzájárul a könnyű átfuthatósághoz. Ilyen a

  • olvashatóság (színek, kontraszt, betűtípusok, whitespace)
  • a kevés funkció, hogy ne lassítsák a haladást
  • számok használata betűk helyett
  • a fontos információk előre helyezése, így az emberek gyorsabban megértik a lényeget
  • használj minél több formázást, vagyis felsorolásokat, kiemeléseket, hogy a tekintetet a fontosabb részekre irányítsd
  • világos, megjegyezhető alcímeket írj, hogy könnyen megtalálják az emberek az őket érdeklő részt
  • fogalmazz egyszerűen, a tartalom legyen tömör és világos
  • rövid bekezdéseket írj!

Amit még fontos megérteni, hogy miként a webdesignt is a felhasználók igényeinek megfelelve készítjük, úgy a weboldalon szereplő szövegeknek is hozzájuk kell szólni, az ő nyelvükön, kellően leegyszerűsítve, érthetővé téve. Nem azért, mert lenézed a felhasználót vagy mert leereszkedsz a szintjére, hanem, hogy könnyebbé tedd az életét, amiért valószínűleg hálás lesz.

Mit tegyél, ha azt szeretnéd, hogy a felhasználók elolvassák a tartalmad? (FRISSÍTÉS, 2023.06.13.)

Ha nem elsősorban azt szeretnéd megkönnyíteni a közönséged számára, hogy átfussák a weboldalad, hanem az lenne a fő célod, ha minél többet elolvassanak a weboldaladból, akkor mindössze egy dologra kell figyelned: tedd könnyen olvashatóvá számukra a szöveget! De hogyan is érheted ezt el?

Az olvashatóság egy fontos tényező a weboldalaknál (is), mivel meghatározó a felhasználói aktivitás szempontjából, vagy hogy mennyire lesz hasznos az emberek számára a tartalom, illetve hogy hányan fognak visszatérni más tartalmakat is elolvasni.

Az olvashatóság egyike eleme, hogy a tartalom könnyen átfutható, amiről az előző fejezetben már írtunk, ugyanakkor ide tartozik az is, hogy mennyire világos és könnyen érthető a szöveg. A jól olvasható szöveg hatékonyabban adja át az információkat, így hasznosabb lesz a felhasználók számára.

Az olvashatóság nem egy teljesen szubjektív tényező, azaz mérhető, habár az kétségtelen, hogy függ a felhasználó olvasói gyakorlatától és intelligenciájától. Ezzel együtt is azonban az olvashatóságot meghatározzák olyan tényezők, mint a

  • a szóválasztás
  • az átlagolvasó számára ismeretlen szavak használatának gyakorisága
  • a mondatok és bekezdések hossza és bonyolultsága.

Léteznek olvashatósági tesztek, melyek éppen a fenti tényezőket veszik figyelembe, és ezek alapján adnak egy pontszámot a szövegre. Ilyen olvashatósági teszt például a Flesch-Kincaid képlet, amit sok szoftver használ, többek között a Microsoft Word (egy nyelvtani ellenőrzés után látható az eredmény olvashatóság szempontjából is).

Tippek a jobb olvashatósághoz:

  1. Rövidebb mondatok – ha hajlamos vagy hosszabb mondatokat írni, akkor utólag rövidítsd le őket az ellenőrzésnél
  2. Rövidebb bekezdések – a könnyen befogadható bekezdések általában 1-3 mondatot tartalmaznak. És egy bekezdésbe ne kerüljön több egy gondolatnál.
  3. A cselekvésre helyezd a hangsúlyt.
  4. Használj szinonimákat – mert, ha mindig ugyanazokat a kifejezéseket használod, azt unalmas olvasni, ráadásul kulcsszóhalmozásnak tűnhet a szöveg.
  5. Használj felsorolásokat!
  6. Útjelzők használata – ezek a könnyű átfutást is segítik, de a megértést is: alcímek, kiemelések, hosszú szövegeknél tartalomjegyzék.
  7. Kerüld a szakzsargont! – Ne csak a mondatokat egyszerűsítsd és rövidítsd, hanem a szavakat is. A közönséged a legtöbb esetben nem azonos veled és a kollégáiddal.
  8. Mondd el hangosan a leírt szöveget! – Az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb teszt, ha hangosan elmondod a leírt szöveget. Ha nehezen megy, akkor ott gond van az olvashatósággal.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020