Mennyire legyen meggyőző a weboldalad?

2

A meggyőző és a megtévesztő weboldalakat néha csak egy hajszál választja el egymástól, és sokszor nem sikerül megtalálni a vékony határvonalat.

Minden cég azt szeretné, ha a weboldalára érkező látogatók végrehajtanának egy bizonyos cselekvést. Akadnak azonban közöttük olyanok, akik számára annyira fontos ez a cél, hogy azzal már nem is foglalkoznak, a felhasználó valójában ilyen szándékkal érkezik a weboldalra. Ennek eredményeként olyan konverziók jönnek létre, melyet az ügyfelek talán nem is akartak. De jó megoldás-e ez?

Természetesen egy weboldalnak az a feladata, hogy meggyőző legyen, vagyis segítenie, támogatnia kell a felhasználót abban, hogy meghozzon ott egy döntést. A meggyőzésnek azonban vannak fokozatai, melyek egy szint felett átcsúsznak megtévesztésbe.

Amikor hatékony weboldal készül, azt azzal a szándékkal tervezik, hogy hatással legyen a felhasználóra, hogy ő az oldalon végrehajtson egy cselekvést. Ezért a tervezésnél figyelembe vesznek pszichológiai alapú webdesign-elveket, melyek segítségével a felhasználót az oldalra érkezéstől kezdve terelik a kívánt cselekvés végrehajtása felé.

Ezeknek a pszichológiai elveknek a figyelembe vétele optimális esetben jobb felhasználói élményt jelent a weboldalon, megkönnyíti a látogatók számára a feladatuk végrehajtását, gyorsabbá az általuk kitűzött cél elérését, mivel nem gördít akadályokat az útjukba. Ha egy weboldal meggyőző, akkor az alapvetően több eladást, nagyobb felhasználói aktivitást, esetleg több visszatérő felhasználót jelent.

A meggyőzésnek olyan eszközeivel találkozhatunk általában a weboldalakon, mint például

  • a készlet korlátozottsága – ha például jelezzük, hogy valamiből már csak az utolsó darabok elérhetők
  • jelvények használata – mely elsősorban az oktatási alkalmazásokra jellemző, melyeknél az eredményeket visszaigazoló jelvényekkel tartják fenn a felhasználó motivációját
  • ingyenes próba – általában feliratkozás alapú szolgáltatásoknál használják azért, hogy rávegyék a szolgáltatás használatára a látogatót
  • értesítések – melyekkel a weboldalra vagy platformra való visszatérésre próbálják rávenni a felhasználót
  • automatikus lejátszás – például, amikor egy weboldalra érkezve beindul egy videó, vagy egy mozgó háttér, mely hosszabb időre felkeltheti a felhasználó figyelmét

A sor azonban folytatható, illetve gyakran kerülnek elő olyan elemek, melyek által már túlságosan erőszakos, sőt kifejezetten hazugságokra építővé válik a meggyőzés. Ilyenkor háttérbe szorul a felhasználói cél, egyedül a weboldal tulajdonosának céljai érdekében történik a látogatók átverése.

És hogy mikor lesz manipulatív, megtévesztő egy weboldal? Ha azon a felhasználók olyan döntéseket hoznak, mely nem áll érdekükben. Ha a weboldal átlép a határon, akkor azzal már rontja a felhasználói bizalmat és a márka hírnevét.

Korábban felsoroltuk azokat az úgynevezett sötét megoldásokat egy blogbejegyzésben, melyek egyértelműen az átverés körébe tartoznak. Amennyiben ilyesmit használsz a weboldaladon, akkor már biztosan nem meggyőzöd, hanem megtéveszted a felhasználókat.

A weboldalak meggyőzésre szolgáló elemeinek és eszközeinek használata persze sokszor felvet morális és etikai problémákat. Olykor nehéz megtalálni a határt, hogy a rendkívül hatékony meggyőzés és a kimaxolt felhasználói élmény között, és nem mindenki számára egyértelmű, hogy utóbbi mikor válik megtévesztéssé. Mindenesetre a linken elérhető listában szereplő megoldások használata esetében biztosan.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020