Mi az a weboldal redesign? Mikor és miért van rá szükséged? (Frissítve, 2023.09.29.)
Ma már az emberek az első benyomásukat a cégedről az interneten, a..
A long tail, azaz magyarul hosszú farok egy marketingben használt kifejezés, mely felbukkan a SEO-ban a kulcsszavakra vonatkozóan is. A long tail kulcsszavak alatt azokat a kifejezéseket értjük, melyekre kevés találat érkezik, viszont sok van belőlük, így összességében jelentős forgalmat képesek generálni. Optimalizálni viszont egész máshogy kell rájuk, mint a nagy forgalmú kulcsszavakra. (Frissítés, 2021.10.29. – Egy új fejezettel bővítettünk: A Google szerint nem érdemes egyszavas keresőkifejezésekre optimalizálni)
Mivel sokan nem tudják, hogy a marktingben mire használjuk a long tail kifejezést, így a SEO-sok is időnként félreértik. Gyakran azt hiszik, hogy a hosszú – adott esetben 4-6 szavas – kulcskifejezéseket jelenti. A long tail azonban nem azonos azzal, hogy egy kulcsszó hosszú.
A legjobban ezt azzal az ábrával lehet bemutatni, amiről a nevét is kapta. Íme:
A long tail kulcsszavak hozzák a forgalom nagy részét
A grafikonon látszik, hogy vannak a kiemelkedő, nagy forgalmat hozó kulcsszavak, melyekből nincs sok. Ezek mögött pedig elnyúlik egy “hosszú farok”. Az ide tartozó kulcsszavak a keresőforgalom 70 százalékát hozzák, de egyenként alig érkezik rájuk találat. Ez tehát a long tail, és most már talán világos, mik lehetnek a long tail kulcsszavak.
Összekeverni pedig azért lehet a hosszú, legalább 3 szóból álló keresőkifejezésekkel, mert a legtöbb esetben a long tailbe valóban ilyen hosszú keresőkifejezések kerülnek. Ugyanakkor egy egy vagy kétszavas keresési kifejezés is lehet annyira specifikus, hogy long tail kulcsszónak számít. Tipikusan ilyenek lehet egyes márkanevek.
A long tail kulcsszavaknál a variációk száma is nagy, a felhasználók pedig ontják magukból a hosszú kérdéseket, melyekre pontos válaszokat szeretnének kapni. Ráadásul a keresések 15 százaléka mindig új kifejezésekre érkezik, melyekre az emberek még soha, egyetlenegyszer se használtak. Ezek is a hosszú farkat nyújtják tovább.
A Blue Nile Research végzett kutatást a témában, melynek legfontosabb megállapításai:
A keresések több mint negyedében tehát kérdések hangzanak el, illetve íródnak be a keresőmezőbe a “hogyan, miért, hol, mi és melyik” kérdőszavak mentén. A legnépszerűbb egyébként a “hogyan” kérdés, melyet az esetek 38 százalékában írnak be a keresőmezőbe. A “miért” 24 százalékot kapott, a “hol” 15-öt, a “melyik” 12-őt, míg a “mi” 11 százalékot.
Keresési kérdőszavak
A következő fontos része a kutatásnak az volt, hogy mennyire hosszú keresési kifejezésekkel próbálkoznak, milyen arányban használnak “töredék lekérdezéseket”, azaz két-háromszavas kifejezéseket, illetve milyen arányban négy vagy többszavas kifejezéseket. Mint kiderült, a kettő aránya 50-50 százalékban oszlik meg. Egészen pontosan viszont így alakul a bizonyos szószámú keresési kifejezések aránya:
A keresőkifejezések hosszúsága
Mindebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy mivel a felhasználók egyrészt kérdéseket tesznek fel a keresőnek, így nekünk válaszokat kell adni ezekre, illetve a feltételezett kérdésekre, másrészt pedig, hogy az emberek bátran használnak akár még hét-nyolcszavas keresési kifejezéseket is.
Több oka is van a változásnak, az egyik az, hogy a Google most már nem úgy keres, mint régen. Vagyis a keresőkifejezést nem kulcsszavakra bontja, majd az ezeket a legnagyobb számban tartalmazó weboldalakat dobja fel találatként, hanem próbálja értelmezni a kereső szándékát, és a kérdésére a legjobb választ adó oldalt mutatja. Ha csak egészen rövid, egyszavas keresőkifejezésekkel próbálkozunk, akkor ez az értelmezés kevésbé pontos, így inkább csak általános eredményekkel találkozhatunk.
Emellett az is közrejátszik a változásban, hogy egyre több az információ a neten, és ebben egyre nehezebb a minket érdeklő dolgokat megtalálni. Ezért aztán a felhasználók igyekeznek minél inkább pontosítani, minél specifikusabb keresőkifejezéseket használni, ezáltal ezek egyre hosszabbra nyúlnak.
Ráadásul a mobileszközök terjedésével egyre inkább teret nyer a hangalapú keresés, hiszen ma már mindenkinek az okostelefonján elérhető ilyen funkció. Bepötyögni a keresőkifejezéseket ugyanis nem mindig kényelmes. Hangalapú keresésnél viszont az egész keresés egyre inkább társalgás-jelleget kap, és ezáltal is egyre hosszabbá, mondatszerűbbé, kérdéseket tartalmazóvá válnak a keresőkifejezések.
A long tail kulcsszavak lényege tehát, hogy erősen célzott kifejezések. Ezek használatakor az emberek már pontosabban tudják, mit akarnak. Nem általános kifejezéseket használnak, melyeknél nem lehet meghatározni, hogy információt gyűjtenek vagy már vásárolnának, hanem pontosan megmondják, hogy mit akarnak.
Megjelenik tehát egy jól érthető felhasználói szándék, melyet ezáltal könnyebben tudsz kiszolgálni tartalommal. A long tail kulcsszavak nem hoznak ugyan nagy forgalmat, nincs rájuk olyan nagy verseny, de annál jobb a konverziós arányuk. A kisebb versenyből következik az is, hogy könnyebb rájuk jó helyezést elérned. Lássuk tehát egyenként a fő előnyöket:
A long tail kulcsszavak ideális esetben olyan kifejezések, melyek a Te cégedre és szűk célcsoportodra jellemzők. Ez azt jelenti, hogy alacsony rájuk a keresési forgalom. Ennek következtében jóval kisebb erőfeszítést kell tenned azért, hogy jó helyezést érj el rájuk.
Ha egy kicsit nyomozol a long tail kulcsszavak között, akkor felfedezed a keresési szándékot. Be tudod azonosítani azokat a kifejezéseket, melyek mögött vásárlási cél húzódik meg, vagy amelyek további információt szeretnének egy adott témában. Ennek megértésével bevezetheted a felhasználókat az eladási tölcséredbe.
Mint a fentebb ismertetett kutatásokból is látható, az emberek egyre többször kérdéseket tesznek fel a keresőnek, és minél inkább eltolódik a keresés a hangalapú keresés irányába, annál inkább így lesz. Ma már természetes, hogy az emberek chatbotokhoz beszélnek. Ez pedig long tail kifejezéseket jelent, hiszen a variációk száma nagyobb, mint az általános kulcsszavaknál.
Frissítés, 2021.10.29.:
Sok weboldaltulajdonos próbálkozik azzal, hogy valami egyszavas, nagyforgalmú kifejezésre próbál meg jó helyezést elérni. Pedig nem biztos, hogy megéri az erőfeszítést, annál is inkább, mert sokszor nem egyértelmű ezeknél, hogy mi alapján rangsorolja a találatokat a Google.
Egy weboldaltulajdonos is abba a problémába futott bele, hogy a „programming” kifejezésre próbálta meg optimalizálni valamely oldalát, azonban nem sikerült előre jutni, de ami a leginkább bosszantotta, hogy a találati lista első helyén egy szerinte értéktelen oldal állt, ami mindössze egy videót és egy rakás hozzászólást tartalmazott.
Ezért is fordult John Muellerhez, a Google szakemberéhez, aki válaszában elsősorban azt emelte ki ezen konkrét probléma kapcsán, hogy az egyszavas, fő kulcsszavak jelentése sokszor bizonytalan, kétértelmű, a Google sem tudja eldönteni, hogy mit akarnak a felhasználók, amikor egy ilyen kifejezésre rákeresnek.
A programming kifejezés például tipikusan ilyen, túl széles fogalom. Lehet, hogy a forgalma nagy, de a weboldaltulajdonos számára nem biztos, hogy hatékony lenne, mert nem a megfelelő, nem a számára releváns közönséget hozná be az oldalra.
Mivel az ilyen keresőkifejezésekre adott találati oldalak Mueller megfogalmazása szerint jellemzően „vegyesek”, ezért elég nehéz arra törekedni, hogy olyan tartalmat hozzunk létre, ami aztán erre a kifejezésre jó helyezést ér el.
A szakember ezért azt tanácsolta, hogy egyértelműbb kifejezésekkel próbálkozzon a weboldaltulajdonos, melyekre persze a forgalom és a verseny is kisebb. Itt lépnek be a képbe a viszonylag egyértelmű long tail kulcsszavak.
Ha ilyen kulcsszavakra kezdünk tartalmakat építeni, azokat pedig keresőoptimalizáljuk, akkor sokkal jobban megértjük, hogyan is működnek a dolgok a SEO-ban, látni fogjuk, hogy mire és hogyan reagálnak a felhasználók, kiderül számunkra, hogy milyen tartalmak működnek jól.
A lényeg tehát, hogy olyan kulcsszavakra érdemes optimalizálni, ahol világos a felhasználói szándék. Ehhez kapcsolódik, hogy a statisztika szerint egyre kevesebb ember keres egyszavas kifejezésekre, ami nyilván abból adódik, hogy nem megfelelő találati listákat kaptak ezekre. Így például a Google Trendben meg lehet nézni, hogy a programming szóra is csökken a keresések száma: fele annyi ember keres rá, mint öt éve.
Ez pedig azt jelenti, hogy most már a korábban jellemző nagy forgalom sem olyan nagy ezekre a kulcsszavakra, mint régen volt. A relevancia hiánya pedig kevesebb kattintást, konverziót, eladást is lehet belőlük remélni.
A long-tail kulcsszavakra való optimalizálásra ne egészen úgy tekintsünk, mint a régi, egyszavas kulcsszóoptimalizálásra. Vagyis, hogy egy-egy ilyen hosszú kulcskifejezésnek többször is szerepelnie kell a weboldalunk szöveges részeiben. Sokkal inkább olyan témákról kellene szövegeket alkotni, melyekbe a long-tail kulcsszavaink egy csoportja beletartozik, és amelyekkel válaszolhatunk a felhasználók kérdéseire. A szövegek persze olyan minőségűek legyenek, hogy a Google is relevánsnak találja a megjelenítésre.
Amit itt fontos megérteni, hogy egész más a technika, mint a nagy forgalmú kulcsszavak esetében. A lényeg, hogy nem érdemes egy-egy kiválasztott long tail kulcsszónak egy-egy weboldalt szentelni, és ott többször ismételgetni őket. Egyrészt mert nagyon sok long tail kulcsszó van, másrészt azért, mert a Google már nem “hülye”.
A Google a Kolibri algoritmus óta már nem csak a kulcsszavak előfordulását figyeli a szövegben, illetve annak bizonyos részein, hanem érti is a szöveget. Ehhez érdemes elolvasni a SEO szövegírásról szóló bejegyzésünket, mert itt vázoltuk azt, hogy miként is látja a tartalmainkat a Google. A szövegek fejlett megértése az oka annak, hogy sokszor olyan találatokat kapunk kereséseinkre, melyekben a beírt kulcsszó nem is szerepel.
Olykor persze érdemes egy-egy különálló oldalt egyetlen long tail keresőkifejezésekre optimalizálni. Erre akkor kerülhet sor, ha az adott long tail kulcsszóra kevés, de “értékes találat” érkezik. Azaz jó a konverzió, vagy valamiképp jelentős bevételt hoz számunkra az adott kifejezés. Az ilyen long tail kulcsszó kiemelten fontos a weboldal számára, és ezért fontos, hogy egyetlen oldalt kizárólag erre a kulcsszóra optimalizáljunk. Mert csak ez biztosítja a lehető legjobb helyezést a találati oldalon.
A lényeg itt az, hogy a jó long tail kulcsszavakat kell megtalálnod. Ha ránézel a Search Console-ban a keresési kifejezések listájára, akkor sok olyan kulcsszót látsz, melyek kevés találatot hoznak, viszont nem mindegyik jó long tail kulcsszó.
Az új long tail kulcsszavakat egyszerű megtalálni, ezekből némi munkával össze tudsz állítani egy listát. Annyi kell hozzá, hogy egyrészt a Search Console-ban rákattintasz a „Keresési statisztikák” menüpontra, ott bepipálod a „Kattintások”, „Megjelenítések”, „Elhelyezkedések” négyzetet, legörgetsz a lista aljára, és a bal oldalon lévő „Letöltés” gombra kattintasz. Ugyanezt megteheted az Adwords fiókodban, a Facebook oldaladon, vagy akár a YouTube-nál és az Instagramnál is, ha használod.
Ezek után összeszeded az általános kulcsszavakat, melyek fontosak számodra, és ezeket beírod a Google keresőjébe. Az automatikus kiegészítés funkcióját figyeled, mert a Google javaslatai alapján kapod meg azokat a kifejezéseket, melyek jó long tail kulcsszavak lehetnek számodra. Ezután görgess le a találati oldal aljára, és a kapcsolódó kereséseknél felsorolt kulcsszavakat is írd le. Az eredményeket végül összevonod egy listába, így megkapod az összes potenciális long tail kulcsszót.
Ezután az a feladat, hogy ki kell válogatnod az összes olyan kifejezést, amire jó helyezést érhetsz el. Töröld ki a listából azokat a kifejezéseket, melyek nem fejezik ki egyértelműen a felhasználói szándékot, tehát nem elég specifikusak! Az így kapott lista lehet, hogy csak egy fél tucat szóból áll, de lehet, hogy több száz kifejezésed lesz, amire optimalizálni tudsz.
A long tail jellegből következik az is, hogy sok van a keresőkifejezésekből. Vagyis lehet, hogy szűkíteni kell a spektrumát azoknak a kérdéseknek, amire még választ akarsz és tudsz adni. Ki kell választanod a szűkebb célcsoportot, melyet meg akarsz célozni, és azt a szűkebb tematikát, amelyben megfelelő, szakértő válaszokat tudsz adni. Ha túlságosan általános témát akarsz átfogni, illetve túl sok mindenre lősz, akkor annak az lehet az eredménye, hogy nem szerzel jó helyezést semmilyen keresésre. A következő lépés, hogy ezekre a kifejezésekre tartalmat építesz.
A long tail kulcsszavak esetében lesz érvényes az a SEO-ban egy ideje egyre gyakrabban elhangzó mondat, hogy nem kulcsszavakra kell optimalizálni, hanem témákra. Tehát, ha van egy adott témánk, akkor ahhoz több long tail kifejezés tartozhat. Ha a kulcsszókutatással feltártad a releváns long tail kulcsszavak körét, akkor ezekből kialakíthatsz több témacsoportot a felhasználói szándékot figyelembe véve. Olyan kifejezések kerülnek egy csoportba, melyek mögött – feltevésed szerint – azonos felhasználói szándék áll.
Ezzel tehát megkapod a használható témák körét. Ha van közöttük olyan, melyekkel már foglalkoztál a weboldaladon, akkor csak ki kell egészítened a szöveget az oda tartozó kifejezésekkel. Amelyik témával még nem foglalkoztál, akkor azt beleveheted a terveidbe. Végül pedig ne felejtsd el, hogy mérd a forgalmad és a helyezésed változásaid a kiválasztott és felhasznált long tail kifejezésekre!
A keresőmotorok egyre jobban értik a nyelvet, kérdés azonban, hogy ott tartanak-e már, hogy megértik a felhasználók által feltett kérdéseket is? És, ha igen, akkor ez azt jelenti, hogy hosszú, a long tail kulcsszavak körébe tartozó, kérdésekre optimalizálhatsz tartalmakat?
Mint láttuk a felhasználók egyre kevésbé kulcsszavakat írnak be a keresőbe, hanem komplett mondatokat, kérdéseket. Míg régen jellemző volt, hogy ha nagyon nem találtuk a megfelelő találatot, akkor egészen furcsa kulcsszóhalmozások kerültek be a keresőmezőbe, a helyzet azonban egyre inkább változik.
Nemrég indult el a BERT algoritmus, mely abban segít a Google-nek, hogy még inkább megértse az összetett keresőkifejezéseket. A Google most már figyelembe veszi a kontextust és a szavak közötti kapcsolatokat, és nem magukat a szavakat vizsgálja a felhasználó által megadott sorrendben.
Ez pedig azt jelenti, hogy egyre jobban megérti a normális emberi nyelven feltett kérdéseket is. Ugyanúgy, ahogy elvárja a tartalmaidtól is azt, hogy ne kulcsszóhalmozás miatt értelmetlen mondatokat fogalmazz meg, hanem olvasható, érthető nyelven írd meg a szövegeket. Ezért általános tanács az, hogy úgy írj, hogy közben a weboldalad látogatóira gondolsz, és őket célozd meg a tartalmakkal. Ez pedig azt jelenti, hogy nyugodtan lehet olyan kérdésekre optimalizálni, amit az emberek normálisan feltesznek, ha egy kérdésre adott válaszra kíváncsiak!
Először is meg kell találnod azokat a kérdéseket, melyeket a látogatóid feltesznek a témáddal kapcsolatban. Ez olyan, mint a kulcsszókutatás: készíts egy listát az összegyűjtött kérdésekből. Ez persze nem egy egyszeri munka, hanem gyakorlatilag folyamatosan lehet végezni. Hogyan?
Talán a legegyszerűbb módja, ha a közönségedet kérdezed meg arról, hogy milyen kérdései lennének a termékeiddel, szolgáltatásaiddal, vagy tágabb értelemben azzal a témával kapcsolatban, amivel foglalkozol. Ugyancsak járható út, ha van a weboldaladon belső kereső, hogy utánanézel, milyen kérdéseket írnak ott be a felhasználók. De persze érdemes körülnézni a Google találati oldalain egy-egy témában, ugyanúgy, ahogy egy kulcsszókutatásnál is tennéd, csak itt a kérdésekre összpontosítasz.
Ha készül a listád, akkor már nincs más dolgod, mint a felmerülő kérdésekre megadni a válaszokat. Ezt megteheted teljesen új tartalmakkal, de akár meglévő tartalmakat is átalakíthatsz úgy, hogy a kérdés és a válasz szerepeljen benne. A kérdést pedig ugyanúgy használd a szövegben, mint bármely long tail kulcsszóval tennéd.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.