A LinkedIn használata: hogyan állítsd be? Mit és hogyan posztolj?

Linkedin
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Kevés szó esik általában a Linkedinről, amikor a közösségi médiával kapcsolatos tanácsokat osztogatják a szakértők, pedig jobban teljesít, mint sok más közösségi platform. Igaz ugyanakkor, hogy miközben sokan regisztrálják magukat és töltik fel adataikat – valamiféle munkával kapcsolatos homályos cél reményében – az aktivitás meglehetősen alacsony. Talán mert nem merjük használni? Azon oknál fogva, hogy nem ismerjük? (2018. 12. 19.) Egy új fejezettel bővítettünk: Hogyan használd a hashtageket a LinkedInen?

Pedig a Linkedint az egyik leghatékonyabban használható közösségi hálónak tartják, de külföldön is az a gond vele, hogy az emberek nem élnek igazán jól a benne rejlő lehetőségekkel. Üzletileg szépen teljesít, 2017 áprilisában már elérte az 500 milliót a regisztrált tagok száma. Ha magyar ismerősök után kutatunk, akkor is sokakat megtalálhatunk rajta, habár sokáig jellemzően bizonyos szakmák használták csak: programozók, marketingesek, kommunikációs szakemberek és természetesen a HR-esek.

A tanácstalanság azonban tapintható, igaz ez annak is lehet a következménye nálunk, hogy még mindig csak angol nyelven érhető el. Mindenesetre a hazai ismeretek szintjének bővítéséhez talán mi is hozzájárulhatunk egy egészen csekély mértékben azzal, hogy megosztunk néhány tanácsot a használatával kapcsolatban.

Mielőtt azonban belemerülnék a tippekbe és tanácsokba, érdemes egy pár szót vesztegetni arra is, hogy honnan indult a Linkedin, mire használható. 2003-ban jelent meg és jelenleg a negyedik legnépszerűbb közösségi média csatorna az Egyesült Államokban. Középpontjában elsősorban a karrier áll, vagyis segíti a felhasználókat kapcsolatokat kiépíteni, és tartalmakat megosztani többek között a szakmabeliekkel, beleértve a kollégákat, a lehetséges munkavállalókat, üzleti partnereket, stb. A cégek számára pedig egyre jobb lehetőséget kínál a marketingre.

Mire figyelj, a Linkedin-profilod létrehozásánál?

Állítsd be a nyilvános profilod URL-jét!

Ahhoz, hogy a személyes profilod valóban professzionálisnak hasson – és persze, hogy könnyebb legyen megosztani mondjuk az önéletrajzodban -, érdemes személyre szabni a nyilvános URL-t. Ha nem tudod, hogy hol és hogyan tedd, akkor itt a link, csak kattintani kell, és követni a leírást.

Adj a profilodhoz háttérképet!

Miután a közösségi média csatornákon elterjed a háttérképek használata, a Linkedin sem hagyhatta ki, így 2014 júniusától elérhető a funkció. Ennek annyi előnye van a számodra, hogy egy kicsit személyesebbé teheted a profilod, ha saját fotót használsz. A Linkedin 1584 x 396 pixel felbontású képet javasol ide, ami lehet JPG, PNG vagy akár GIF fájl is, a lényeg, hogy 8 Mb alatt maradjon a mérete.

Használd ki, hogy hogy linkeket helyezhetsz el a profilodban!

Ahelyett, hogy csak az alapértelmezett linkeket használnád a weboldalak felsorolásánál a Contact Info részben, hozzáadhatsz bármilyen URL-t, köztük olyat, amely a személyes portfoliódat tartalmazza, vagy más közösségi oldalakra mutatót. Ráaádsul az egyes munkahelyek leírását is kibővítheted linkekkel.

És azt se felejtsd el, hogy az egyes munkahelyekhez feltölthetsz prezentációkat, videókat vagy audiofájlokat is! Ami remek lehetőség arra, hogy érdekesebbé tedd az önéletrajzod.

SEO-zd a Linkedin profilodat!

Nem csak weboldalakat vagy blogokat lehet keresőoptimalizálni, hanem a linkedines profilodat is. Ezáltal többen fognak rád találni, ha azokat a kulcsszavakat használják, amelyeket Te is fontosnak tartasz. Ezeket a kulcsszavakat a profilod több részénél is megjelentetheted: a címsorban, az összefoglalóban, vagy a munkatapasztalataidnál.

Rendezz át részeket!

Amikor szerkesztés módban használod a profilod, akkor bizonyos szekcióknál átrendezheted az ott megjelenő információk sorrendjét. Ehhez csak a szerkesztés kiválasztása után az egyes elemek mellett megjelenő vonala fölé kell vinned az egeret, és ha megjelenik egy nyíl, akkor kattintással meg is ragadhatod az adott elemet.

Ments el kereséseket!

A Linkedin lehetővé teszi azt, hogy elments munkakereséseket. Ehhez csak a keresés után a jobb felső részen megjelenő Create search alertre-re kell kattintani, ahol beállíthatod, hogy napi vagy heti értesítést kérsz róla. Később törölheted azokat a kereséseket, melyek már nem fontosak a számodra, ha a “Manage” gombra kattintasz.

Indítsd el a munkakeresést!

Ezt a Job menüpontban éred el, de ha erre a linkre kattintasz, akkor szintén elindíthatod az aktív munkakeresés folyamatát. Ehhez csak ki kell töltened a megfelelő mezőket, majd bekapcsolni a funkciót.

Finomhangold a “jóváhagyásokat”!

Így talán nem ismerős, de ha úgy mondjuk endorsements, akkor nyilván mindenkinek beugrik, hogy mi is ez a funkció. Ez szépen működik, csak figyelned kell arra, hogy a megfelelő készségek, tudás legyen felsorolva, valamint, hogy a beállításoknál mi az, ami be van kapcsolva, és mi az, ami nem. A lehetőségeket ott találod az Endorsement részen: az “Add a new skill”-el vehetsz fel ide új elemeket, míg a box bal alsó sarkában lévő “Adjust endorsement settings”-re kattintva állathatod be, hogy hogyan működjön a jóváhagyások rendszere a Te esetedben. Természetesen törölhetsz is elemeket a szerkesztés ikonra (jobb felső sarok a boxban) kattintva.

Légy beazonosítható!

Tedd lehetővé másoknak, hogy lássák, ki vagy, amikor megnézik a profiodat! Lépj be a beállításokba (a felső menüsorban a profilfotódra kattinva megjelenő legördülő menüben válaszd a Settings & Privacy lehetőséget), majd a Privacy résznél a “Profile viewing options” pontnál állíthatod be, hogy mit láthatnak belőled mások. Az alapértelmezett beállítás tanácsos, ha valóban a karriered előmozdítására használnád a Linkedint, a többi opcióval viszont jól lehet rejtőzködni.

5 tipp ahhoz, Hogyan válaszd ki a megfelelő háttérképet

Apróságnak tűnik a háttérkép kiválasztása, melyre sokan csak legyintenek, de ha komolyan veszed a Linkedin-profilodat, mert éppen szükséged lenne egy jó munkahelyre, akkor érdemes foglalkozni vele, és megfogadni ezt az 5 tanácsot. A háttérkép egy viszonylag új dolog a Linkedinen: mindössze néhány éve használhatjuk ki az általa nyújtott lehetőségeket. Valóban jó lehetőségeket kínál, hiszen egy újabb felület, ahol jobban megmutathatod magad és átadhatod az üzeneted a célközöségednek.

1. Vágd a megfelelő méretre!

Ha nem Te teszed meg, akkor a Linkedin fogja megtenni helyetted, és így furcsa arányokat vagy vágást kaphatsz eredményül. A hivatalos méret jelenleg 1584×396 pixel. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem a teljes méret használható ki. Kisebb kijelzőkön ennek jelentős része levágásra kerül, vagyis, ha valaki mobil-weboldalon vagy a Linkedin applikáción keresztül néz meg a profilod, akkor nem sokat fog látni a háttérképedből. Ráadásul egy jelentős részét takarja a profilfotód is.

A biztonságosan használható rész tulajdonképpen 1000×120 pixel a kép felső részén. Ez nem sok teret enged egy logónak vagy egy call to actionnek. De ha azt akarod, hogy mindenki lássa, akkor ezen a területen kell megoldanod az elhelyezésüket.

2. Tisztázd, hogy mit akarsz elérni a háttérképeddel!

Milyen célt szolgáljon a Linkedin háttérképed? Például, lehet egy kiterjesztése a céges vagy épp személyes márkádnak. Vagyis használhatod ott a céges színeket, a nevet, logót, bármit, ami kapcsolatot jelent a márkáddal.

Elhelyezhetsz rajta szavakat vagy mondatokat, melyeket szeretnél, ha a felhasználók látnának, így meghatározhatod, hogy mire gondoljanak, amikor a profilodra érkeznek. Természetesen felsorolhatod az elért eredményeid vagy referenciákat is, ahogy az összegzésben, csak itt kép formájában. Tony Robbins például így teszi:

Tony Robbins Linkedin háttérkép

El tudsz helyezni itt call to actiont, jelezve az embereknek, hogy mit vársz tőlük: például küldjenek egy e-mail, üzenetet vagy hívjanak fel. Bármelyiket is válaszd, még azt megelőzően gondold át, hogy nekiállnál legyártani a képet.

3. Használj a háttérkép-készítőt

A kép legyártásához igénybe vehetsz egy Likedin háttérkép-készítő eszközt is, ha csak nem vagy annyira járatos a grafikai tervezésben, hogy Photoshopban könnyedén összedobod. A webes szoftverrel kapsz egy viszonylag profi megjelenést.

Az egyik legismertebb erre a célra használható eszköz a Canva. Találsz benne egy rakás ingyenes háttér-template-et kifejezetten a Linkedinre szabva. Ezeket bátran felhasználhatod vagy akár készíthetsz itt magadnak egy saját megoldást is. A Canvában viszonylag egyszerű dolgozni, így percek alatt elkészülhetsz.

Szintén használhatod az Adobe Sparkot, mely ugyancsak kínál ingyenes megoldást. Csak válassz ki egy képet, meg valami szöveget, és kész is vagy. Habár nincsenek kifejezetten Linkedin template-jei, mint a Canvának, de így is gyorsan összehozhatod a képed.

4. Tölts le ingyenes Linkedin háttereket!

Több lehetőséged is van arra, ha valami hozzád jól passzoló fotóra építenéd a háttered. Egyrészt használhatod az ingyenes stockfotó-tárakat. Ilyen például az Unsplash. Ezekkel csak az a gond, hogy a weben nagyon gyakran belefutsz a képeikbe, így nem lesz igazán egyedi a háttérképed.

Használhatod a linkedinbackgorund.com vagy a freelinkedinbacgorunds.com oldalakat is, melyeken előre megvágva találsz fotókat, vagy már a vágással sem kell törődnöd. Kategóriákba rendezve láthatod a képeket, így könnyebben választhatsz az elképzeléseidnek megfelelőt.

5. Különbözz!

A Linkedin-profilok gyakran nagyon hasonlók, hiszen mindegyiknek ugyanaz a szerkezete. Vizuálisan leginkább csak a háttérfotód révén különbözhetsz a többiektől. Oké, de hogyan legyek eredeti? – teheted fel a kérdést. A legjobb megoldás, ha megnézed, hogy milyen a profilja azoknak, akik hasonló területen tevékenykednek, mint Te, és megpróbálsz valami ezektől eltérőt kialakítani.

Ha felmész a profiloldaladra, akkor annak jobb oldalán látsz egy “People Also Viewed” lenevezésű hasábot. Az itt szereplő személyek profilját és háttérképét érdemes átnézni, mert láthatod, hogy milyen call to actiont, milyen egyedi grafikát, fotót, vagy épp az alapértelmezett Linkedin-hátteret használják. Ezután már csak annyi a dolgod, hogy valami ezektől eltérőt hozz össze.

Hogyan alakítsd ki az “összegzést” a profilodnál?

A Linkedin profilod egyik legfontosabb része az összegzés, mely egyből a neved és a fotód alatt található összefoglaló leírás rólad. Ez az, ami meggyőzi arról az érdeklődőket, hogy tovább görgessenek lefelé. Itt kell magad eladni a munkáltatóknak vagy az ügyfeleknek, felkelteni a figyelmet. Ugyanúgy működik a dolog, mint egy weboldalnál: ez a hajtás feletti rész, ahol a leglényegesebb elemeknek meg kell jelenniük, különben visszalép a látogató. De mi kerüljön bele?

Az összegzés nem rólad szól

Talán meglepő lehet elsőre, de az összegzésednek nem rólad kellene szólnia. Ahogy egy weboldalnál is a rólunk oldal alapvetően nem rólunk, hanem az értékesítésről szól, úgy itt is az a lényeg, hogy “miként tudod kelendőbbé tenni a portékát”. Nem az önéletrajzod kerül tehát ide, hanem a válaszok azon kérdésekre, hogy

  • miként tudod megoldani az ügyfél problémáját?
  • Milyen gondjaira kínálsz megoldást?
  • Miért lesz jobb a munkáltató vagy ügyfél élete, ha téged bíz meg a munkával?

Linkedin összegzés

Az olvasók ugyanis nem rajtad gondolkodnak, hanem magukon, hogy mennyiben tudod könnyebbé tenni az életüket. Ezért kell teljes mértékben az ő szükségleteikre és igényeikre összpontosítanod.

És lehetőleg röviden kell választ adnod ezekre a kérdésekre, mert a látogatók nem feltétlenül fogják lenyitni az összefoglalást. Így mindössze egy-két mondatnyi helyed van a meggyőzésre. Utána jöhet a többi, de a meggyőzésre irányuló mondatoknak rövidnek kell lenniük, és előre kell kerülniük.

Azonosítsd be a közönséged!

Ki fogja elolvasni ezt az összegzést? Kit akarsz elérni vele? Milyen munkát keresel? És milyen személyekkel akarsz kapcsolatba lépni? Megint egy csomó kérdés, amelyekre meg kell fogalmaznod a választ ahhoz, hogy tudd, mit is kellene leírnod. A Linkedinen ugyanis a legkülönfélébb emberek jelen vannak, akik eltérő dolgokat keresnek ott.

Egy HR-est például az érdekelhet elsősorban, hogy milyen tapasztalatot szereztél egy nagynevű cégnél. Ugyanakkor egy kis, startup talán olyan embert keres, akik képes neki abban segíteni, hogy nulláról felépítsen egy céget. Minél inkább sikerül leszűkíteni a célközönséged igényeire az összefoglalód, annál hatékonyabbá válik számukra.

Indulj ki egy listából!

Vannak olyan elemek, amelyeket szeretnél, ha szerepelnének az összegzésedben? Ezeket még annak megírása előtt gyűjtsd össze, mert nagyban megkönnyítik majd a munkát. Mi lehet az a pár dolog, amit feltétlenül meg kell említened?

  • A legfontosabb szakmai teljesítmények
  • Mi az, ami megkülönböztet a többektől
  • Egy idézet egy korábbi munkáltatótól
  • Valami hiteles dolog a személyiségeddel kapcsolatban
  • A keresett pozícióhoz kapcsolódó kulcsszavak

Ezekről 3-4 rövid bekezdést fogalmazz meg úgy, hogy megkülönböztethetővé válj a többiektől. Ez lesz az, ami rád irányítja majd a figyelmet.

Maradj tömör!

Ne felejtsd el, hogy ez egy összegzés, tehát nem ide kell kerülnie minden adatnak a legnagyobb részletességgel. Erre ott van a tapasztalatokról és a tanulmányokról szóló rész. Az összegzés lényege a figyelem felkeltése annak érdekében, hogy aztán továbbgörgessenek a profilodban.

Figyelj a kulcsszavakra!

A Linkedin összegzés második legfontosabb célja a figyelem felkeltésén túl az, hogy könnyen megtalálható legyél. Ehhez – akárcsak a SEO-ban – kulcsszavakat kell használnod. Melyek azok a kulcsszavak, melyekre a potenciális érdeklődők, azaz munkáltatók és ügyfelek rákeresnek veled kapcsolatban?

A kulcsszavak mindig a céljaidtól és a közönségedtől függenek. Csak gondold át, hogy milyen keresésekre szeretnél a találati listán szerepelni, majd ezeket a kulcsszavakat helyezd el a leírásodban. Túlzásba persze nem kell esni, hiszen a többi részben is szerepeltethetsz majd kulcsszavakat.

Hogyan erősítsd a hitelességed a LinkedInen?

Mivel az emberek rendkívül szkeptikusak mindennel kapcsolatban, amit a weben találnak – sok a rossz tapasztalat -, ezért a Linkedin-profilodnál is oda kell figyelni arra, hogy maximálisan hitelesnek tűnjön. Hiszen, ha az emberek, akik rátalálnak a profilodra, megbízhatónak találnak, akkor nyilván nagyobb eséllyel akarnak veled dolgozni.

1. Említsd meg minden eredményedet!

A leggyorsabb módja annak, hogy erősítsd a hitelességedet, ha minden eredményedről részletesen beszámolsz. Ez azt jelenti, hogy minden tapasztalatod felsorolod: az ügyfeleiddel, munkáltatóiddal kapcsolatos információkat, valamennyi munkatapasztalatodat, tanfolyamokat és az ezeken elért végzettségeket.

Ha szerepelsz valamilyen listán, közreműködtél valamilyen projektben, akkor jelezd és linkeld! Ha felkerültél valamilyen releváns listára, ha valahol megemlítettek, ha írtál egy könyvet, közzétettél cikkeket, akkor azt tedd láthatóvá mindenki számára. Írd le azokat az eredményeket is, amelyeket az egyes munkáid során elértél!

Még akár a címlapi képre is ráhelyezheted a megjelenéseidet, ha látványosan meg tudod tenni. Valahogy így:

Így jelezd az eredményeid a Linkedinen!

Ez alapján hitelesnek tűnik ez a profil? Elsőre legalábbis meggyőző.

2. Szerezz ajánlásokat!

Ha bemutattad a teljesítményedet, az sokat segít, de ami még hatékonyabb, ha ajánlásokat szerzel azoktól, akikkel együtt dolgoztál vagy dolgozol. Az emberek ugyanis sokkal inkább megbíznak mások véleményében, mint a Tiédben, amikor magadról beszélsz. Annál is inkább, mert a Linkedinen annak a személynek a profilját is le tudják ellenőrizni, aki az ajánlást adta Neked.

A cél tehát az, hogy minél több ajánlást összegyűjts. Ehhez annyit kell tenned, hogy felveszed a kapcsolatot azokkal, akikkel korábban együtt dolgoztál, és megkéred őket erre a szívességre. Nyilván olyanokat kérsz csak meg, akik jelen vannak a Linkedinen. A legjobb persze, ha ezek az ajánlások olyanok, mint egy esettanulmány, tehát kiderül belőlük számszerűsítve, hogy mit tettél hozzá a cég eredményeihez. A statisztikák nem csak hitelesebbé teszik az ajánlást, hanem megmutatják azt, hogy mennyit érsz.

3. Videó ajánlások!

Az ajánlások következő fokozatát a videós ajánlások jelentik. Minden munkahelyed szerkesztésénél a felület alján megtalálod az alábbi részt:

Linkedin videó ajánlás lehetősége

A Linkedin itt lehetővé teszi, hogy videót is linkelj, ami azt jelenti, hogy az ügyfeleid akár egy YouTube videóban is elmondhatják Téged méltató mondataikat.

4. Tégy közzé hasznos tartalmakat!

Végül pedig ne feledkezzünk meg arról, hogy a hitelességed kialakítása érdekében folyamatosan kommunikálnod kell. Mégpedig olyan tartalmakat kell közzétenned, melyek hasznosak és segítenek az embereknek, mivel ezáltal is növeld a bizalmukat irányodba. A legegyszerűbb, ha a Linkedin saját platformját használod a publikálásra. A bejegyzések linkjei megjelennek a Linkedin profilodban, így az emberek könnyen elérik őket, és kattintani tudnak rájuk.

Természetesen a saját blogodban vagy akár mások blogjában megjelent bejegyzéseket is megoszthatod a Linkedinen, sőt akár közzéteheted csoportokban. Arról azonban győződj meg, hogy ezek valóban igényes tartalmak, mert ezek alakítják a Te személyes márkádat!

Mit ronthatsz el a LinkedIn profilodnál?

A címsorban csak a foglalkozásod szerepel

Ha semmi más nem szerepel a neved alatt, csak annyi, hogy épp mivel foglalkozol, az nem mond sokat rólad. Nem érdemes kihagyni a címsor által kínált lehetőséget a személyes márkád bemutatására. Tehát ahelyett, hogy egyszerűen azt írnád, hogy “software developer”, arra is kitérhetsz mindjárt, hogy milyen programozási nyelvekre specializálódtál. A lényeg, hogy egy kicsit bővebben fogalmazd meg, mivel is foglalkozol.

Az összegzésnél nem térsz ki a részletekre

Sokan nem is foglalkoznak az összegzéssel, mivel úgy gondolják, hogy a tapasztalataik felsorolása elegendő lesz a vonatkozó részben. De ha el akarod adni, magad, akkor olyan dolgokat is érdemes megemlíteni, hogy mi az, amivel szívesen foglalkozol, mi az, ami kifejezetten érdekel. És nem árt, ha van egy-két ilyen dolog. Az összegzésed tehát ne merüljön ki a tapasztalataid felsorolásában, inkább próbáld meg arra használni ezt a helyet, hogy kiemeld a legérdekesebb részeit a karrierednek, elmondd, hogy mivel szeretsz a leginkább foglalkozni, mi is a célod.

Nem profi fotó

Ahhoz, hogy a HR-esek komolyan vegyenek, nem árt, ha Te is komolyan veszed magad egy profi fotóval. Az nem jó megoldás, ha a profilfotódon látszik, hogy valami családi ünnepségen készül csoportképből vágtad ki az arcod. Márpedig bárki megmondja a profilfotódról, ha így készült. Nem kell persze egyből műterembe rohannod, de a minőségre, az egyszerű háttérre, és a céljaidnak megfelelő megjelenésre figyelj!

Nem részletezed a korábbi feladataidat

Amikor a tapasztalatokról szóló részt töltöd ki, akkor többet kellene mondanod annál, mint a cégnév és a betöltött pozíciód. Ezek ugyanis nem sokat árulnak el a teljesítményedről. A HR-esek arra kíváncsiak, hogy milyen kihívásokkal kellett szembenézned a munkád során, milyen megoldásokkal sikerült megoldanod ezeket.

Ugyanakkor persze ne is ess túlzásokba: nem szükséges pontokba szedett hosszú listát készíteni minden egyes feladatról, amit egy korábbi munkakörödben végeztél. Ahelyett, hogy az összes projekted felsorolnád, koncentrálj azokra, melyek a leginkább megmutatják a képességeidet!

Nincsenek ajánlásaid, vagy ha vannak, rosszak

Nincs szükség több tucat ajánlásra, ugyanakkor az is furcsa lehet, ha egyetlen ajánlásod sincs. Nyilván tudsz találni néhány korábbi vagy jelenlegi munkatársat, aki hajlandó pár mondatot írni rólad. Ezeknek az ajánlásoknak nem arról kellene szólniuk, hogy mivel foglalkozol, hanem arról, hogy hogyan dolgozol együtt a munkatársaiddal.

Nem írsz posztokat

Habár a LinkedInt sokan csak egy webes önéletrajznak tartják, ez is közösségi média. Így tehát időnként nem árt, ha megosztasz dolgokat magadról: felteszel egy fotót egy eseményről, ahol jártál, elmondod a véleményed valakinek a posztjával kapcsolatban, írsz egy cikket, hogy megmutasd a jártasságod egy témában, stb. Ha meg akarod mutatni magad, akkor aktívan jelen kell lenned.

Nem használod ki a keresés lehetőségét

A LinkedInen egy elég kifinomult beállítási lehetőségekkel rendelkező keresőt találsz. Segítségével embereket vagy munkalehetőségeket találhatsz meg helyszín, iparág, cég szerint. Különösen jól használható, amikor épp munkát keresel. Ugyanakkor, ha HR-esekkel veszed fel a kapcsolatot, akkor gondosan válaszd meg, hogy kikkel, mert a téged érdeklő iparágban nem biztos, hogy tudnak neked segíteni. A legtöbben valamilyen munkára specializálódtak egy adott területen.

Nem kell kapcsolatot kialakítanod a HR-esekkel

Néhány szakemberrel elég, ha kapcsolatba kerülsz, és aztán ápolod ezt a kapcsolatot. De kérdezd meg előbb őket, hogy mik a prioritásaik, mire összpontosítanak. Ne tűnj kétségbeesettnek, és ne kelts olyan benyomást, hogy az adott HR-estől várod a megoldást az életedre.

Mit és hogyan posztolj a Linkedinen?

Mivel a Linkedin egy szakmai, kapcsolat-építő közösségi média csatorna, így a leginkább illeszkedő tartalmat az álláshirdetések és a karrier-információk alkotják. Egy céges oldal megfelelő eszköz arra, hogy a pontenciális alkalmazottak többet megtudjanak a cégről. Nézd meg például, hogy a Google, hogy használja a Linkedint. Megosztja

  • a cégkultúrával kapcsolatos információkat,
  • közzéteszi a munkavállalói tapasztalatokat,
  • az alkalmazottak eredményeit, valamint
  • tájékoztatást ad arról, hogy milyen területen keresnek szakembereket.

Hogyan?

A Linkedinen 1300 karakter áll a rendelkezésedre egy-egy poszt számára. A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy minél jobban kihasználod ezt a teret, annál nagyobb aktivitásra számíthatsz. Tekintsd úgy az állapotfrissítéseket, mint egy-egy mini cikket. Érdemes lehet kihasználni a hozzászólásokban rejlő lehetőséget a Linkedin algoritmusa miatt, azaz saját bejegyzéseid alá nyugodtan tegyél linkeket, megjegyzéseket hozzászólásként.

Címkézz meg embereket! Ha azt szeretnéd, hogy olvassák a bejegyzésed, akkor egyszerűen nevezd meg azokat, akiket megemlítesz benne. Olyan személyeket, akikről írsz, ügyfeleket, vagy akár olyanokat is, akik szerinted érdekesnek találhatják a bejegyzést. Enélkül könnyen elsikkadhat úgy, hogy szinte senki nem látja. Ha viszont megcímkézel egy felhasználót, akkor ő értesítést kap erről, és ezzel nő a valószínűsége, hogy rá is pillant az állapotfrissítésedre.

Használj hashtageket! Ezzel javítod az állapotfrissítéseid felfedezhetőségét. Nemrég a Linkedin már bevezette, hogy automatikusan felajánl hashtageket, amikor frissíted az állapotod. Ezek az általa relevánsnak gondolt hashtagek, melyek közül kiválaszthatod a szerinted is megfelelőeket. Ez azért érdekes, mert már működnek a Linkedinen az úgynevezett “hashtag közösségek”, melyeket Te is láthatsz a Linkedin főoldaladon, a hírfolyam mellett a bal oldali hasábban. Ezek a hashtagek követhetők, megtekinthetők, szerkeszthetők. Segítségükkel olyan cégektől, emberektől is láthatsz posztokat, akiket nem követsz. Így ha hashtageket használsz, akkor többen láthatják a bejegyzésed.

Hashatag közösség a Linkedinen

Hashtagként természetesen létrehozhatsz saját márka-hashtageket is.

Mit?

Céges hírek

Amellett, hogy közzéteszed a munkalehetőségeket és a karrier-információkat, céges híreket is megoszthatsz a Linkedinen. Ahogy például a Facebook csinálja.

Ahhoz, hogy meg tudd állapítani, mely posztok érik el a legnagyobb elköteleződést – a legjobb bejegyzések azok, melyek a legtöbb megtekintéssel, kattintással vagy elköteleződési aránnyal bírnak -, használd a céges oldalad analitikáját. Ennek segítségével tudod megállapítani, hogy mi az, amire reagál a közönséged. (Ehhez itt nyújt segítséget a Linkedin.) Ezután már csak az a dolgod, hogy hasonló bejegyzéseket készíts, vagy pedig a sikeres bejegyzéseid néhány hét elteltével ismét közzétedd.

Ha nagyobb elköteleződést szeretnél elérni, akkor érdemes a Linkedinen is bevetni a képeket és a videókat. A Linkedin szerint a képek általában 98 százalékkal nagyobb hozzászólási arányt érnek el, míg a közvetlenül lejátszott Youtube videóknak 75 százalékkal magasabb a megosztási aránya.

Szakmai tartalom

Néha persze nincs elég olyan tartalmad, mely az előbb említett témákról – karrierről, állásról, céges eredményekről – szól. Ilyenkor közzétehetsz olyan tartalmakat is, melyek a célközönségedbe tartozó szakemberek számára érdekes lehet, például tanulmányokat vagy képzésekről szóló tájékoztatást, ahogy például a Hubspot is.

Ehhez persze nem árt tudni, hogy ki is a célközönséged, azaz kik követnek téged a Linkedinen. A róluk szóló analitikát így éred el. Kiderül például, hogy milyen iparágakból jönnek, akik érdeklődnek a céged iránt, ami már jó támpontot jelent a posztok témájának meghatározásához.

Natív videók

A natív videók megosztása a Linkedinen azt jelenti, hogy feltöltesz egy videófájlt közvetlenül a platformra, nem pedig a linkjét osztod meg. Azért érdemes ezt megtenni, mert a Linkedin algoritmusa jobban szereti a natív videókat, mint egy belinkelt Youtube videót (valami hasonlót tapasztalunk a Facebooknál is). a natív videókat 10-szer vagy akár 100-szor annyian nézik meg, mint egy linkelt videót.

Egy ilyen videót felvehetsz akár a mobiloddal is, 1-2 percben elmondhatod a véleményed egy témában. Tehát ugyanazt teszed, mint ha leírnád. A közönséged azonban Téged lát, nem pedig csak egy csillogó profilképet, így nagyobb lesz az aktivitás. Persze, a videó műfaja nem mindenkinek áll jól, de ha megy, akkor sokat segít a márkád építésében.

Mit ne posztolj magánszemélyként a Linkedinen?

A Linkedin tehát egy remek eszköz, amikor meg akarod mutatni a karrier-sikeredet, vagy éppen új álláslehetőségeket keresel. Itt azonban mindig figyelned kell a szakmai megjelenésre. Nem riaszthatod el a HR-eseket vagy a jelenlegi munkaadóidat egy-egy megkérdőjelezhető poszttal. Vagyis:

1. Ne panaszkodj a jelenlegi vagy a korábbi főnöködre, cégedre, kollégáidra!

Lehet, hogy ez egyértelműnek tűnik, de mégis meg kell említeni, mert előfordul. Természetesen, ha egy-egy munkaadóval negatív tapasztalatod volt, akkor azt megoszthatod az ismerőseiddel, figyelmeztetve őket. Ugyanakkor, ha nem erről van szó, csak egyszerű panaszkodásról, akkor inkább ne tedd! Ezáltal nem fogsz jobb színben feltűnni a potenciális munkaadók és HR-esek körében.

2. Figyelj a helyesírásodra!

Még akkor is, ha nem tartozik hozzá a szakmádhoz, hogy helyesen írj, rossz benyomást kelt, amikor tele vannak elírásokkal, helyesírási hibákkal a bejegyzéseid vagy a profilod. Ezzel akár állás és tapasztalati lehetőségeket veszíthetsz. A helyesírási hibák és elírások nem csak arra utalhatnak, hogy nincs meg a megfelelő végzettséget, hanem arra is, hogy nem figyelsz oda a munkádra.

3. Ne tedd közzé, ha munkát keresel!

Legalábbis akkor, ha épp van munkád, de egy másikat keresel. Ha mégis segítséget remélsz az ismerőseidtől, akkor is lehetnek olyanok, akikkel nem tanácsos megosztani az erre vonatkozó posztot. Ugyanakkor jelezni tudod a HR-esek felé, hogy épp nyitott vagy, mert van ilyen funkció a Linkedinen, csak be kell kattintanod, ha épp állást keresel.

4. Ne posztolj a munkán és a szakmán kívüli témákról!

A Linkedin a munkakeresésről szól. Ezt mindig tartsd észben, amikor valami közzéteszel. Természetesen lehet egyéni hangja a bejegyzésednek vagy a profilodnak, hiszen ezzel csak felhívod magadra a figyelmet, de az oda nem illő témákat felejtsd el! A Linkedin nem Facebook vagy Instagram, hanem egy szakmai közösségi média csatorna.

5. Ne tegyél ki személyes fotókat!

A profilképeden és a munkához kapcsolódó fotókon kívül a Linkedinen nincs helye más képeknek. Felejtsd el az olyan fotókat, melyek a magánéletedhez kapcsolódnak! Úgy fogd fel a Linkedint, mint egy élő önéletrajzot vagy névjegykártyát, amit a partnereidnek adsz oda.

6. Ne írj “regényeket”!

A posztjaid maradjanak olvashatók és befogadhatók, mert a kevesebb néha több. Ugyanez a helyzet a profilod esetében is. A szövegeket pedig igyekezz megfelelően formázni: használj elegendő whitespace-t és felsorolásokat.

7. Ne tedd közzé, hogy mikor végeztél!

Ez talán furcsának tűnhet, azonban vannak olyan helyzetek, amikor jobb ezt első körben homályban hagyni. Nem olyan fontos az adat, ugyanakkor bizonyos esetekben gondolkodásra késztetheti a munkaadókat. Például akkor, ha még csak most kerültél ki az iskolapadból, vagy akkor, ha már nagyon régen befejezted a tanulást, és így túl nagy lehet a gyakorlatod. Mindkét esetben lehetőségeket veszíthetsz, főleg azért, mert nem tudod, hogy mit akar, kit keres egy adott munkaadó.

Hogyan használd a hashtageket a Linkedinen?

Észrevetted, hogy a LinkedInen is egyre többen használnak hashtageket? A közösségi oldal igyekszik is, hogy funkciót adjon a nekik. Lássuk, miként érdemes használnod őket, hogyan alakíthatsz ki hashtag-stratégiát!

Ismerkedj meg az általad követett hashtagekkel!

A LinkedIn arra bátorítja a felhasználókat, hogy azokat a hashtageket használják, illetve azokra keressenek rá, melyek a profiljukban, a bal oldali sávban megtalálhatók “Your communities” címszó alatt. Ha itt rákattintasz bármelyik hashtagre, akkor áttekintheted a hozzá kapcsolódó kommunikációt és akár Te is becsatlakozhatsz egy beszélgetésbe.

A “Show more” linkre kattintással megnézheted az általad követett hashtagek teljes listáját. Ha a bal felső sarokban látható ceruza ikonra kattintasz, akkor azt is meghatározhatod, hogy melyik legyen az a három hashtag, mely legfelül látszik majd a dobozban.

Választható hashtagek a Linkedinen

Határozd meg, milyen hashtaget használj!

Mielőtt elkezdenéd telehashtagelni a posztjaidat, először próbáld megtalálni azokat, melyek illeszkednek hozzád, valamint a célközönséged érdeklődéséhez. Ehhez némi kutatásra lesz szükséged. Jó kiindulópont, ha megnézed, hogy az iparágadban az influencerek milyen hashtageket használnak. Azt is figyeld meg, hogy miként használják ezeket, milyen az összhang a tartalmaikkal.

Ezután ellenőrizd a kiválasztott hashtagek népszerűségét és jelentését. Ehhez keress rá a Linkedin keresőjében a hashtagre, és szűrd ki az azt használó embereket, csoportokat, cégeket. Ez segít annak meghatározásában, hogy az adott közönség eléréséhez használható-e az adott hashtag.

Használd a kiválasztott hashtageket!

Ha már megvannak a használható hashtagek – melyeket a legjobb egy listába szedni, használat szerint csoportosítva – akkor elkezdheted őket bevetni. Használhatod a posztoknál a LinkedIn javaslatait, de az általad kiválogatott hashtageket is. A LinkedIn nem korlátozza a hashtagek számát, de érdemes megmaradni a relevánsnak számító hashtageknél.

Arra kell figyelned, hogy a posztokat később tudod még szerkeszteni, azonban a hozzárendelt hashtageket már nem. Ha egyszer felkerült a poszt, akkor utólag már nem tudsz hozzátenni, vagy törölni közülük. Ezért figyelj arra, hogy amikor kikerül a bejegyzés, már akkor megkapja a megfelelő hashtageket.

Mire figyelj még a Linkedin használata során?

Régebb óta van Linkedin profilod? Mikor nézted át utoljára az ott megadott információkat? Akkor talán fuss neki, és a most felsorolt dolgokat feltétlenül tekintsd át!

Frissítsd a képeket és a leírást!

Ha történt valami változás veled (vagy a cégeddel) mondjuk az elmúlt 12 hónap során, amiről úgy érzed, hogy érdemes megmutatni az embereknek, akkor frissítsd a megjelenő képeket a profilodnál. Ha egy cégről van szó, akkor ez lehet például egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, esetleg egy újramárkázás, új imidzs kialakítása, új design a weboldaladon.

Arra is figyelj, hogy a korábban közzétett leírás megfelel-e a jelenlegi állapotodnak, azt tükrözi, amit teszel, pontosan megmutatja-e, hogy ki is vagy jelen pillantban. Ha megjelent egy új videó rólad vagy a cégedről, akkor azzal is bővítsd ki a Linkedin profilodat. Végül, ellenőrizd, hogy a Linkedin profilod megjelenése azonos a céged más online megjelenéseivel!

Ellenőrizd a Tapasztalatok részt!

Gyakori hiba, hogy nem egészen friss az Experience rész a Linkedin-profiloknál. Pedig ez rontja a hitelességed és a szakmaiságod. Győződj meg arról, hogy a jelenlegi munkahelyedet helyesen adtad meg! Ha szükséges, akkor rendezd újra a sorrendet! Egyszerűen csak fogj meg egy részt, és vidd a megfelelő pozícióba úgy, hogy a legrelevánsabb tapasztalatok legyenek legfelül!

Ellenőrizd a weboldal-linkeket!

Mivel a weboldalak linkjei gyakran változnak, így ugyanilyen gyakran kellene ellenőrizned, hogy a Linkedin profildnál megadott linkek helyesek-e. Ehhez a névjegyednél a Contact Infóra kell kattintani, ahol legördülnek a lehetőségek, többek között a linkek szerkesztése. Nem muszáj a legördülő lehetőségek közül választani. Ha az Other opciót választod, akkor meghatározhatod, hogy mi legyen a linked horgonyszövege.

Rendezd el a kapcsolataidat!

Ha a felső menüsorban a My Network címkére kattintasz, akkor a legördülő menüben kiválaszthatod a Connection linket. Erre rákattintva felsorolja a kapcsolataidat, melyek közül érdemes kidobálni azokat, melyek nem relevánsak. Ugyanakkor azok számára innen küldhetsz üzenetet is, akikkel szorosabbra fűznéd a viszonyodat. Érdemes.

Tekintsd át az aktivitásodat!

A frissítések rendszeres megosztása az egyik legjobb lehetőség arra, hogy növeld a láthatóságodat és a Linkedin profilod látogatószámát. Ha névjegyednél a “View profile as” melletti nyíl fölé viszed az egeret, akkor a megjelenő menüből kiválaszthatod a View recent activity linket, mely megmutatja, hogy melyik frissítésed miként teljesített.

A Linkedinen optimális lenne a legalább három naponkénti frissítés, illetve olyan tartalmak megosztása, melyek nem csak relevánsak rád vagy a márkádra tekintve, de a célközönségedet is érdekelhetik.

Hogyan érhetsz el több megtekintést és megosztást a Linkedinen?

1. Írj csak szöveges posztokat!

Közöségi média tippeknél biztos találkoztál már azzal a tanáccsal, hogy az emberek általában nagyobb eséllyel osztanak meg képet vagy videót. Habár ez igaz lehet mondjuk a Facebook esetében, a Social Media Examiner szerint nem működik a Linkedinen. Ahogy az még kevésbé, amikor linkeket osztasz meg, amihez általában behúz egy képet is a rendszer.

Ugyanakkor, ha kép és linkek nélküli, pusztán szöveges posztot osztasz meg, akkor az jelentősen több reakciót válthat ki. Egy Linkedin poszt hossza most már elérheti az 1300 karaktert is. Ez persze nem túl hosszú, néhány bekezdéses bejegyzést jelent. Ha olyan a témád, hogy nagyobb teret kíván, akkor rendkívül egyszerűen publikálhatsz is cikket a Linkedin beépített blog-platformján.

Mivel a Linkedin csak a szöveges posztod elejét mutatja meg a hírfolyamban, ezért azt a történetmesélési technikát kell alkalmaznod, miszerint a legfontosabb, a felhasználót megragadó mondatok az elejére kerüljenek. Ha szeretnél reakciókat a posztodra, akkor itt is érdemes kérdeseket feltenned, álláspontot megfogalmaznod. Ha pedig képet és linket is tennél a bejegyzésedhez, akkor azt ne a posztba, hanem a kommenteknél helyezd el!

2. Lájkold a saját posztjaidat!

Miért jelenik meg egy Like gomb a saját posztod mellett? Vajon a Linkedinen nem néz ki furcsán, ha a saját bejegyzésedet lájkolod? Ott egy gomb, amiről tudod, hogy nem kellene megnyomnod. De miért is? Hiszen, ha lájkolod a posztod, akkor javítod az elkötelezettséget. Ugyanez vonatkozik a saját kommentjeidre is. Ez különösen akkor hasznos, ha mások is hozzászóltak a bejegyzéshez, mert így jelzést kapnak a hozzászólásra érkezett lájkról, és ez lehet, hogy őket is további közreműködésre ösztönzi.

És, hogy miért is hasznos a saját posztjaidat vagy kommentjeidet lájkolni? Azért, mert az emberek sokkal sokkal könnyebben lépnek interakcióba akkor, ha már más megtette az első lépést. Ez olyan, mint a táncparkettre lépni: sokkal nehezebb elsőként rálépni, mint akkor, ha már sokan táncolnak ott előtted.

3. Használd ki a hozzászólás lehetőségét!

Mindig figyelj azokra, akik időt szakítottak arra, hogy egy kommentet hagyjanak a posztod alatt! Ha lájkolod a posztjaikat vagy válaszolsz rájuk, akkor megnöveled az esélyét annak, hogy tovább folytatódik a társalgás. Azok az emberek, akik hozzászóltak, ilyenkor jelzést kapnak arról, hogy válasz érkezett a hozzászólásukra, aminek eredményeként további elkötelezettséget érhetsz el, ideális esetben pedig akár a bejegyzésedet is megosztják.

4. Készíts és ossz meg natív videókat!

A Linkedin mobil appjával videókat tudsz készíteni, vagy akár előre elkészített videót is fel tudsz tölteni. Keresd a videókamera ikont az app legfrissebb verziójában, a jobb felső sarokban! Csakúgy mint a Facebookon, a Linkedinen is automatikusan, de némán indulnak el a videók a hírfolyamban. Ugyanakkor szöveget nem tudsz rá írni, így magának a videónak kellene tartalmaznia a szöveget. Ehhez valamilyen videószerkesztő programra lesz szükséged. Mivel a videó még újdonság a Linkedinen, ezért a használatával ki tudsz tűnni a többiek közül. Érdemes tehát kipróbálni, és figyelni, hogy milyen eredményeket érsz el vele.

5. Tedd nyilvánossá a frissítéseidet!

2017 júliusa óta lehetőség van arra, hogy nyilvánossá tedd az állapotfrissítéseidet. Ehhez ellenőrizd a beállításaidat és válaszd azt a lehetőséget, miszerint bármely posztod nyilvános lehet. Ezt az asztali felületen teheted meg, ha először rákattintasz a Me, majd a Setting & Privacyre. Válaszd ki a Privacy fület, ahol megtalálod a Blocking and hiding részt. Itt kiválasztod a Followers részt, ahol beállítod, hogy mindenki láthassa az állapotfrissítéseidet.

Ez azonban még nem lesz elég. A bal oldali menüben látod a Profile Privacy pontot, amire kattintva válaszd ki a megjelenő opciók közül az Edit your public profile-t. Az itt megjelenő oldal jobb oldalán találod a Customize Your Public Profile részt, ahol beállíthatod, hogy mi és ki számára legyen nyilvános. A Posts & Activities mellett is legyen pipa.

Ezek után már bármely posztodat nyilvánossá teheted, ehhez a mező alatti részen kell a Public lehetőséget választanod a legördülő menüből. A Linkedin leírását itt találod minderről.

24 további tipp a Linkedin használatához

Ezeket az egészen rövid tanácsokat az Ethos3 gyűjtötte össze, mi ezekből válogattunk párat:

  1. A Linkedin csoportok jelentik az egyik legjobb lehetőséget a personal brandingre a közösségi médiában. – Forbes
  2. Egy fényképpel ellátott profilt 14-szer valószínűbb, hogy megnéznek. De profi képet tegyél fel magadról, semleges háttérrel! – Linkedin
  3. Kerüld az olyan túlhasznált szavakat a profilodban, mint a kreatív vagy motivált! Ezek mára üressé váltak. Felejtsd el a mellékneveket, használj igéket! – Business Insider
  4. Ha egyedi vagy, akkor bizonyítsd be! Használj eredeti megfogalmazást a megszokott helyett a munkahelyi pozíciók leírásánál! – Marketing Sherpa
  5. Helyezz el kulcsszavakat a profilodban, hogy a munkaadók és a lennedő partnerek rádtaláljanak! – USnews
  6. Nyugodtan ugord át a Honnan ismered? kérdést, amikor rábukkansz egy ismerősre, és egyszerűen kattints a Connect linkre a keresési találatoknál! – Sylvan Lane
  7. Ne használd a Linkedin által automatikusan dobott szöveget (“I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”), amikor valakivel kapcsolatba akarsz lépni! – Daily Muse
  8. Nyomj egy “Endorse”-t azokra az emberekre, akiket elismersz. Ha viszont te kapsz megerősítést, akkor köszönd meg! – Jeff Bullas
  9. Ossz meg minőségi tartalmakat a hálózatoddal, hogy kapcsolatokat építs ki és erősítsd azokat! – Reid Hoffman
  10. Egy eredeti tartalmat hatszor többen megnéznek a Linkedinen, mint egy munkával kapcsolatos aktivitást. – Jason Miller
  11. Kontrolláld magad a Linkedinen! Amit nem mondanál egy interjú során, azt ne mondd egy Linkedin-csoportban vagy posztban sem! – TechRepublic
  12. A Linkedin szerint havi 20 bejegyzéssel elérheted a hallgatóid 60 százalékát. – Buffer
  13. Kedden és csütörtökön reggel 7 és 9 óra között érdemes posztolni. – Social Media Week
  14. A képpel kiegészített céges bejegyzéseknek 98 százalékkal nagyobb az esélyük arra, hogy kommentelni fogják őket. – Linkedin
  15. Használj vizuális elemeket: illessz be SlideShare prezentációkat, infografikákat a profilodba és a hosszú posztokba! – SMExaminer
  16. A legsikeresebb Linkedin posztok sokszor a felhasználásra kész, lista-jellegű bejegyzések. – Andrey Gidaspov
  17. Határozd meg azokat a rendszeres időpontokat, amikor aktív vagy a Linkedinen: amikor átnézed a profilodat, ellenőrzöd az állapotfrissítéseket, és részt veszel egy beszélgetésben! – ABAesq
  18. Ha azt akarod, hogy egy cég vagy egy bizonyos személy értesüljön egy-egy bejegyzésedről, akkor foglald bele a felhasználónevét @-ot rakva elé! – HubSpot
  19. Ötször nagyobb az esélyed, hogy megnézzék a profilodat, ha csatlakozol egy csoporthoz, és abban aktív vagy. – Linkedin
  20. Azok a felhasználók, akik rendszeresen frissítik a profiljukat, több ajánlatot kapnak, mint azok, akik kapcsolatba lépnek a munkáltatókkal. – Rim Dey
  21. Az ún. long-form Linkedin-bejegyzések ideális hossza 500-1200 szó, de azért alapvetően szabjuk a hallgatóság igényeihez. – Small Biz Trends
  22. Ha prezentáció előtt állsz, frissítsd a Linkedin-profilodat, mert akiknek előadsz, azok valószínűleg rád fognak keresni, hogy ellenőrizzék a hitelességed! – Ethos3
  23. Használhatod a Linkedint akár sales eszközként is. Tegyél hozzá a profilodhoz egy rövid videót a cégedről! – Salesforce
  24. Teremts értéket a Linkedin-csoportban: osszál meg prezentációkat, melyek érdekelhetik a tagokat! – Jay Baer

Hogyan védd meg a személyes adataidat a Linkedinen?

A Facebook nem az egyetlen közösségi média oldal, ahol sok személyes adatot osztasz meg magadról. A Linkedinen is érdemes óvatosnak lenni azzal kapcsolatban, hogy mit teszel közzé, és miként korlátozod a rólad szóló adatok terjedését. Talán elég, ha csak arra hívjuk fel a figyelmet, hogy a Linkedin már egy jó ideje a Microsoft tulajdonában van.

Kapcsold be a kétfaktoros hitelesítést!

Annak érdekében, hogy senki ne vehesse át az irányítást a fiókod felett, érdemes egy újabb védelmi rétegként beiktatni a kétfaktoros hitelesítést. Arról, hogy a Linkedinen ezt hogy tudod beállítani, a kétlépéses hitelesítésről szóló anyagunkban írtunk korábban, úgyhogy ezt itt nem is ragoznánk tovább.

Állítsd le a szinkronizálást!

A Linkedin nagyon szeret összekapcsolni dolgokat. Szinkronizál például a Microsoft Office-szal, hogy könnyebb legyen összedobni egy önéletrajzot Wordben. De ha API-n keresztül osztod meg a fiókodat (“kapcsolódás a LinkedInhez” gombok használata során), akkor is ezt teszi. Ugyanúgy a Twitter esetében is.

A lényeg, hogy amikor ezekhez a szolgáltatásokhoz kapcsolódsz, akkor hozzáférnek az adataid egy részéhez. És nem csak ez a gond, hanem az is, hogy egy ellenük irányuló támadás esetén ezek az adataid a hackerek kezébe kerülhetnek. És habár lehet, hogy hasznos a LinkedInen keresztüli kapcsolódás, érdemes inkább nemet mondani rá, ha egy weboldal felajánlja.

Ha már korábban kapcsolódtál néhány szolgáltatáshoz, akkor ezeket érdemes lekapcsolni: kattints a “Me” ikonra a főoldali, felső menüsorban, majd a “Settings and privacy” menüpontra. Ezen belül látod az “Account” fület. Itt görgess le a “Partners and services” részig, ahol látod a kapcsolt Microsoft-szolgáltatásokat, a Twitter-beállításokat és az egyéb engedélyezett szolgáltatásokat. Ha valamelyiknél kapcsolatot találsz, akkor a legjobban teszed, ha eltávolítod.

Kapcsolt fiókok a Linkedinen

Tartsd távol a névjegyzékedtől!

A Linkedin ezeken kívül szinkronizálni akarja a névjegyzéked és a naptárad is. A felhasználók ezt gyakran bekapcsolják, amikor Linkedin-fiókot hoznak létre, aztán el is feledkeznek róla. A Linkedin azonban szorgalmasan szinkronizálja a névjegyeket.

Ha le akarod állítani abban, hogy a névjegyeid között kutasson, akkor kattints a felső menüsorban a “My network” ikonra, majd a “Connections” linkre a megjelenő ablak bal felső sarkában. Ekkor megjelenik egy hosszú lista azokról, akikkel kapcsolatba léptél. A jobb felső sarokban szürkével írva látsz egy olyan sort, hogy “manage synced and imported contacts”. Ha erre rákattintasz, akkor egy új listát kapsz. Ezen a listán csak azok a személyek szerepelnek, akiket a névjegyzékből szedegetett össze a Linkedin. Törölheted a teljes listát, vagy csak egy-egy személyt a listáról. A törlés nem jelenti azt, hogy megszakítod velük a kapcsolatot.

Ha szeretnéd a további szinkronizálást leállítani, akkor kattints a jobb oldalon látható “manage contacts syncing” sorra. Az oldalon megjelenik valamennyi névjegyzék és naptár, melyekkel szinkronizál a Linkedin. Egyenként vagy a “remove all” gombra kattintva megszakíthatod a szinkronizálást. A naptárak és a névjegyzékek esetén külön kell megtenni ezt.

Kapcsold ki a célzott hirdetéseket!

Mint minden közösségi média oldal, a Linkedin is célzottan jelenít meg számodra hirdetéseket az érdeklődési köröd alapján. Figyeli a tevékenységedet, és ez alapján találja ki, hogy mi érdekelhet Téged. Azt persze nem tudod a Linkedin-beállításokkal megoldani, hogy ne kövessen, ugyanakkor azt szabályozhatod, hogy a Linkedin hirdetési partnerei használják-e ezeket az adatokat. Ehhez csak jelezni kell a Linkedinnek, hogy nem szeretnél személyre szabott hirdetéseket.

A kikapcsoláshoz kattints a felső menüsorban található “Me” ikonra, válaszd a “Settings and privacy” menüpontot. Ezen belül ki tudod választani az “Ads” fület. A megjelenő oldalon láthatsz egy hosszú listát az adatokhoz kapcsolódó funkciókról, melyeken módosíthatsz. Érdemes mindet lekapcsolni, de elsősorban az első három lehetőséget: “insights based on websites you visited,” “ads beyond LinkedIn,” és a “profile data for personalization”.

Az első kettő ugyanis lehetővé teszi a Linkedin számára, hogy begyűjtse és használja a Linkedinen kívüli tevékenységekből származó adataidat, míg a harmadik azt engedélyezi számára, hogy a profiladataid alapján jelenítsen meg számodra hirdetéseket.

Ha nem akarod, hogy kísérletezzenek veled

akkor még tedd meg azt, hogy a “settings and privacy” felületen a “communications” fülre kattintasz. Itt görgess le a “participate in research” részhez, és kapcsold le. Ezután nem fogsz felkéréseket kapni a különböző felmérésekben való részvételre.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.