A Linkedin használata: mit állíts be az indulásnál, és mire figyelj később?

linkedin
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Kevés szó esik általában a Linkedinről, amikor a közösségi médiával kapcsolatos tanácsokat osztogatják a szakértők, pedig jobban teljesít, mint sok más közösségi platform. Igaz ugyanakkor, hogy miközben sokan regisztrálják magukat és töltik fel adataikat – valamiféle munkával kapcsolatos homályos cél reményében – az aktivitás meglehetősen alacsony. Talán mert nem merjük használni? Azon oknál fogva, hogy nem ismerjük?

Pedig a Linkedint az egyik leghatékonyabban használható közösségi hálónak tartják, de külföldön is az a gond vele, hogy az emberek nem élnek igazán jól a benne rejlő lehetőségekkel. Üzletileg szépen teljesít, 2017 áprilisában már elérte az 500 milliót a regisztrált tagok száma. Ha magyar ismerősök után kutatunk, akkor is sokakat megtalálhatunk rajta, habár sokáig jellemzően bizonyos szakmák használták csak: programozók, marketingesek, kommunikációs szakemberek és természetesen a HR-esek.

A tanácstalanság azonban tapintható, igaz ez annak is lehet a következménye nálunk, hogy még mindig csak angol nyelven érhető el. Mindenesetre a hazai ismeretek szintjének bővítéséhez talán mi is hozzájárulhatunk egy egészen csekély mértékben azzal, hogy megosztunk néhány tanácsot a használatával kapcsolatban.

Mi is az a Linkedin?

Mielőtt belemerülnék a tippekbe és tanácsokba, érdemes egy pár szót vesztegetni arra is, hogy honnan indult a Linkedin, mire használható. 2003-ban jelent meg és jelenleg a negyedik legnépszerűbb közösségi média csatorna az Egyesült Államokban. Középpontjában elsősorban a karrier áll, vagyis segíti a felhasználókat kapcsolatokat kiépíteni, és tartalmakat megosztani többek között a szakmabeliekkel, beleértve a kollégákat, a lehetséges munkavállalókat, üzleti partnereket, stb. A cégek számára pedig egyre jobb lehetőséget kínál a marketingre.

Mire figyelj, miután létrehoztad a Linkedin-fiókod?

Állítsd be a nyilvános profilod URL-jét!

Ahhoz, hogy a személyes profilod valóban professzionálisnak hasson – és persze, hogy könnyebb legyen megosztani mondjuk az önéletrajzodban -, érdemes személyre szabni a nyilvános URL-t. Ha nem tudod, hogy hol és hogyan tedd, akkor itt a link, csak kattintani kell, és követni a leírást.

Adj a profilodhoz háttérképet!

Miután a közösségi média csatornákon elterjed a háttérképek használata, a Linkedin sem hagyhatta ki, így 2014 júniusától elérhető a funkció. Ennek annyi előnye van a számodra, hogy egy kicsit személyesebbé teheted a profilod, ha saját fotót használsz. A Linkedin 1584 x 396 pixel felbontású képet javasol ide, ami lehet JPG, PNG vagy akár GIF fájl is, a lényeg, hogy 8 Mb alatt maradjon a mérete.

Használd ki, hogy hogy linkeket helyezhetsz el a profilodban!

Ahelyett, hogy csak az alapértelmezett linkeket használnád a weboldalak felsorolásánál a Contact Info részben, hozzáadhatsz bármilyen URL-t, köztük olyat, amely a személyes portfoliódat tartalmazza, vagy más közösségi oldalakra mutatót. Ráaádsul az egyes munkahelyek leírását is kibővítheted linkekkel.

És azt se felejtsd el, hogy az egyes munkahelyekhez feltölthetsz prezentációkat, videókat vagy audiofájlokat is! Ami remek lehetőség arra, hogy érdekesebbé tedd az önéletrajzod.

SEO-zd a Linkedin profilodat!

Nem csak weboldalakat vagy blogokat lehet keresőoptimalizálni, hanem a linkedines profilodat is. Ezáltal többen fognak rád találni, ha azokat a kulcsszavakat használják, amelyeket Te is fontosnak tartasz. Ezeket a kulcsszavakat a profilod több részénél is megjelentetheted: a címsorban, az összefoglalóban, vagy a munkatapasztalataidnál.

Rendezz át részeket!

Amikor szerkesztés módban használod a profilod, akkor bizonyos szekcióknál átrendezheted az ott megjelenő információk sorrendjét. Ehhez csak a szerkesztés kiválasztása után az egyes elemek mellett megjelenő vonala fölé kell vinned az egeret, és ha megjelenik egy nyíl, akkor kattintással meg is ragadhatod az adott elemet.

Ments el kereséseket!

A Linkedin lehetővé teszi azt, hogy elments munkakereséseket. Ehhez csak a keresés után a jobb felső részen megjelenő Create search alertre-re kell kattintani, ahol beállíthatod, hogy napi vagy heti értesítést kérsz róla. Később törölheted azokat a kereséseket, melyek már nem fontosak a számodra, ha a “Manage” gombra kattintasz.

Indítsd el a munkakeresést!

Ezt a Job menüpontban éred el, de ha erre a linkre kattintasz, akkor szintén elindíthatod az aktív munkakeresés folyamatát. Ehhez csak ki kell töltened a megfelelő mezőket, majd bekapcsolni a funkciót.

Finomhangold a “jóváhagyásokat”!

Így talán nem ismerős, de ha úgy mondjuk endorsements, akkor nyilván mindenkinek beugrik, hogy mi is ez a funkció. Ez szépen működik, csak figyelned kell arra, hogy a megfelelő készségek, tudás legyen felsorolva, valamint, hogy a beállításoknál mi az, ami be van kapcsolva, és mi az, ami nem. A lehetőségeket ott találod az Endorsement részen: az “Add a new skill”-el vehetsz fel ide új elemeket, míg a box bal alsó sarkában lévő “Adjust endorsement settings”-re kattintva állathatod be, hogy hogyan működjön a jóváhagyások rendszere a Te esetedben. Természetesen törölhetsz is elemeket a szerkesztés ikonra (jobb felső sarok a boxban) kattintva.

Légy beazonosítható!

Tedd lehetővé másoknak, hogy lássák, ki vagy, amikor megnézik a profiodat! Lépj be a beállításokba (a felső menüsorban a profilfotódra kattinva megjelenő legördülő menüben válaszd a Settings & Privacy lehetőséget), majd a Privacy résznél a “Profile viewing options” pontnál állíthatod be, hogy mit láthatnak belőled mások. Az alapértelmezett beállítás tanácsos, ha valóban a karriered előmozdítására használnád a Linkedint, a többi opcióval viszont jól lehet rejtőzködni.

Mit posztolj a Linkedinen?

Mivel a Linkedin egy szakmai, kapcsolat-építő közösségi média csatorna, így a leginkább illeszkedő tartalmat az álláshirdetések és a karrier-információk alkotják. Egy céges oldal megfelelő eszköz arra, hogy a pontenciális alkalmazottak többet megtudjanak a cégről. Nézd meg például, hogy a Google, hogy használja a Linkedint. Megosztja

  • a cégkultúrával kapcsolatos információkat,
  • közzéteszi a munkavállalói tapasztalatokat,
  • az alkalmazottak eredményeit, valamint
  • tájékoztatást ad arról, hogy milyen területen keresnek szakembereket.

Céges hírek

Amellett, hogy közzéteszed a munkalehetőségeket és a karrier-információkat, céges híreket is megoszthatsz a Linkedinen. Ahogy például a Facebook csinálja.

Ahhoz, hogy meg tudd állapítani, mely posztok érik el a legnagyobb elköteleződést – a legjobb bejegyzések azok, melyek a legtöbb megtekintéssel, kattintással vagy elköteleződési aránnyal bírnak -, használd a céges oldalad analitikáját. Ennek segítségével tudod megállapítani, hogy mi az, amire reagál a közönséged. (Ehhez itt nyújt segítséget a Linkedin.) Ezután már csak az a dolgod, hogy hasonló bejegyzéseket készíts, vagy pedig a sikeres bejegyzéseid néhány hét elteltével ismét közzétedd.

Ha nagyobb elköteleződést szeretnél elérni, akkor érdemes a Linkedinen is bevetni a képeket és a videókat. A Linkedin szerint a képek általában 98 százalékkal nagyobb hozzászólási arányt érnek el, míg a közvetlenül lejátszott Youtube videóknak 75 százalékkal magasabb a megosztási aránya.

Szakmai tartalom

Néha persze nincs elég olyan tartalmad, mely az előbb említett témákról – karrierről, állásról, céges eredményekről – szól. Ilyenkor közzétehetsz olyan tartalmakat is, melyek a célközönségedbe tartozó szakemberek számára érdekes lehet, például tanulmányokat vagy képzésekről szóló tájékoztatást, ahogy például a Hubspot is.

Ehhez persze nem árt tudni, hogy ki is a célközönséged, azaz kik követnek téged a Linkedinen. A róluk szóló analitikát így éred el. Kiderül például, hogy milyen iparágakból jönnek, akik érdeklődnek a céged iránt, ami már jó támpontot jelent a posztok témájának meghatározásához.

Mi az, amit ne hanyagolj el, a Linkedin használata során?

Régebb óta van Linkedin profilod? Mikor nézted át utoljára az ott megadott információkat? Akkor talán fuss neki, és a most felsorolt dolgokat feltétlenül tekintsd át!

Frissítsd a képeket és a leírást!

Ha történt valami változás veled (vagy a cégeddel) mondjuk az elmúlt 12 hónap során, amiről úgy érzed, hogy érdemes megmutatni az embereknek, akkor frissítsd a megjelenő képeket a profilodnál. Ha egy cégről van szó, akkor ez lehet például egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, esetleg egy újramárkázás, új imidzs kialakítása, új design a weboldaladon.

Arra is figyelj, hogy a korábban közzétett leírás megfelel-e a jelenlegi állapotodnak, azt tükrözi, amit teszel, pontosan megmutatja-e, hogy ki is vagy jelen pillantban. Ha megjelent egy új videó rólad vagy a cégedről, akkor azzal is bővítsd ki a Linkedin profilodat. Végül, ellenőrizd, hogy a Linkedin profilod megjelenése azonos a céged más online megjelenéseivel!

Ellenőrizd a Tapasztalatok részt!

Gyakori hiba, hogy nem egészen friss az Experience rész a Linkedin-profiloknál. Pedig ez rontja a hitelességed és a szakmaiságod. Győződj meg arról, hogy a jelenlegi munkahelyedet helyesen adtad meg! Ha szükséges, akkor rendezd újra a sorrendet! Egyszerűen csak fogj meg egy részt, és vidd a megfelelő pozícióba úgy, hogy a legrelevánsabb tapasztalatok legyenek legfelül!

Ellenőrizd a weboldal-linkeket!

Mivel a weboldalak linkjei gyakran változnak, így ugyanilyen gyakran kellene ellenőrizned, hogy a Linkedin profildnál megadott linkek helyesek-e. Ehhez a névjegyednél a Contact Infóra kell kattintani, ahol legördülnek a lehetőségek, többek között a linkek szerkesztése. Nem muszáj a legördülő lehetőségek közül választani. Ha az Other opciót választod, akkor meghatározhatod, hogy mi legyen a linked horgonyszövege.

Rendezd el a kapcsolataidat!

Ha a felső menüsorban a My Network címkére kattintasz, akkor a legördülő menüben kiválaszthatod a Connection linket. Erre rákattintva felsorolja a kapcsolataidat, melyek közül érdemes kidobálni azokat, melyek nem relevánsak. Ugyanakkor azok számára innen küldhetsz üzenetet is, akikkel szorosabbra fűznéd a viszonyodat. Érdemes.

Tekintsd át az aktivitásodat!

A frissítések rendszeres megosztása az egyik legjobb lehetőség arra, hogy növeld a láthatóságodat és a Linkedin profilod látogatószámát. Ha névjegyednél a “View profile as” melletti nyíl fölé viszed az egeret, akkor a megjelenő menüből kiválaszthatod a View recent activity linket, mely megmutatja, hogy melyik frissítésed miként teljesített.

A Linkedinen optimális lenne a legalább három naponkénti frissítés, illetve olyan tartalmak megosztása, melyek nem csak relevánsak rád vagy a márkádra tekintve, de a célközönségedet is érdekelhetik.

Hogyan érhetsz el több megtekintést és megosztást a Linkedinen?

1. Írj csak szöveges posztokat!

Közöségi média tippeknél biztos találkoztál már azzal a tanáccsal, hogy az emberek általában nagyobb eséllyel osztanak meg képet vagy videót. Habár ez igaz lehet mondjuk a Facebook esetében, a Social Media Examiner szerint nem működik a Linkedinen. Ahogy az még kevésbé, amikor linkeket osztasz meg, amihez általában behúz egy képet is a rendszer.

Ugyanakkor, ha kép és linkek nélküli, pusztán szöveges posztot osztasz meg, akkor az jelentősen több reakciót válthat ki. Egy Linkedin poszt hossza most már elérheti az 1300 karaktert is. Ez persze nem túl hosszú, néhány bekezdéses bejegyzést jelent. Ha olyan a témád, hogy nagyobb teret kíván, akkor rendkívül egyszerűen publikálhatsz is cikket a Linkedin beépített blog-platformján.

Mivel a Linkedin csak a szöveges posztod elejét mutatja meg a hírfolyamban, ezért azt a történetmesélési technikát kell alkalmaznod, miszerint a legfontosabb, a felhasználót megragadó mondatok az elejére kerüljenek. Ha szeretnél reakciókat a posztodra, akkor itt is érdemes kérdeseket feltenned, álláspontot megfogalmaznod. Ha pedig képet és linket is tennél a bejegyzésedhez, akkor azt ne a posztba, hanem a kommenteknél helyezd el!

2. Lájkold a saját posztjaidat!

Miért jelenik meg egy Like gomb a saját posztod mellett? Vajon a Linkedinen nem néz ki furcsán, ha a saját bejegyzésedet lájkolod? Ott egy gomb, amiről tudod, hogy nem kellene megnyomnod. De miért is? Hiszen, ha lájkolod a posztod, akkor javítod az elkötelezettséget. Ugyanez vonatkozik a saját kommentjeidre is. Ez különösen akkor hasznos, ha mások is hozzászóltak a bejegyzéshez, mert így jelzést kapnak a hozzászólásra érkezett lájkról, és ez lehet, hogy őket is további közreműködésre ösztönzi.

És, hogy miért is hasznos a saját posztjaidat vagy kommentjeidet lájkolni? Azért, mert az emberek sokkal sokkal könnyebben lépnek interakcióba akkor, ha már más megtette az első lépést. Ez olyan, mint a táncparkettre lépni: sokkal nehezebb elsőként rálépni, mint akkor, ha már sokan táncolnak ott előtted.

3. Használd ki a hozzászólás lehetőségét!

Mindig figyelj azokra, akik időt szakítottak arra, hogy egy kommentet hagyjanak a posztod alatt! Ha lájkolod a posztjaikat vagy válaszolsz rájuk, akkor megnöveled az esélyét annak, hogy tovább folytatódik a társalgás. Azok az emberek, akik hozzászóltak, ilyenkor jelzést kapnak arról, hogy válasz érkezett a hozzászólásukra, aminek eredményeként további elkötelezettséget érhetsz el, ideális esetben pedig akár a bejegyzésedet is megosztják.

4. Készíts és ossz meg natív videókat!

A Linkedin mobil appjával videókat tudsz készíteni, vagy akár előre elkészített videót is fel tudsz tölteni. Keresd a videókamera ikont az app legfrissebb verziójában, a jobb felső sarokban! Csakúgy mint a Facebookon, a Linkedinen is automatikusan, de némán indulnak el a videók a hírfolyamban. Ugyanakkor szöveget nem tudsz rá írni, így magának a videónak kellene tartalmaznia a szöveget. Ehhez valamilyen videószerkesztő programra lesz szükséged. Mivel a videó még újdonság a Linkedinen, ezért a használatával ki tudsz tűnni a többiek közül. Érdemes tehát kipróbálni, és figyelni, hogy milyen eredményeket érsz el vele.

5. Tedd nyilvánossá a frissítéseidet!

2017 júliusa óta lehetőség van arra, hogy nyilvánossá tedd az állapotfrissítéseidet. Ehhez ellenőrizd a beállításaidat és válaszd azt a lehetőséget, miszerint bármely posztod nyilvános lehet. Ezt az asztali felületen teheted meg, ha először rákattintasz a Me, majd a Setting & Privacyre. Válaszd ki a Privacy fület, ahol megtalálod a Blocking and hiding részt. Itt kiválasztod a Followers részt, ahol beállítod, hogy mindenki láthassa az állapotfrissítéseidet.

Ez azonban még nem lesz elég. A bal oldali menüben látod a Profile Privacy pontot, amire kattintva válaszd ki a megjelenő opciók közül az Edit your public profile-t. Az itt megjelenő oldal jobb oldalán találod a Customize Your Public Profile részt, ahol beállíthatod, hogy mi és ki számára legyen nyilvános. A Posts & Activities mellett is legyen pipa.

Ezek után már bármely posztodat nyilvánossá teheted, ehhez a mező alatti részen kell a Public lehetőséget választanod a legördülő menüből. A Linkedin leírását itt találod minderről.

24 további tipp a Linkedin használatához

Ezeket az egészen rövid tanácsokat az Ethos3 gyűjtötte össze, mi ezekből válogattunk párat:

  1. A Linkedin csoportok jelentik az egyik legjobb lehetőséget a personal brandingre a közösségi médiában. – Forbes
  2. Egy fényképpel ellátott profilt 14-szer valószínűbb, hogy megnéznek. De profi képet tegyél fel magadról, semleges háttérrel! – Linkedin
  3. Kerüld az olyan túlhasznált szavakat a profilodban, mint a kreatív vagy motivált! Ezek mára üressé váltak. Felejtsd el a mellékneveket, használj igéket! – Business Insider
  4. Ha egyedi vagy, akkor bizonyítsd be! Használj eredeti megfogalmazást a megszokott helyett a munkahelyi pozíciók leírásánál! – Marketing Sherpa
  5. Helyezz el kulcsszavakat a profilodban, hogy a munkaadók és a lennedő partnerek rádtaláljanak! – USnews
  6. Nyugodtan ugord át a Honnan ismered? kérdést, amikor rábukkansz egy ismerősre, és egyszerűen kattints a Connect linkre a keresési találatoknál! – Sylvan Lane
  7. Ne használd a Linkedin által automatikusan dobott szöveget (“I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”), amikor valakivel kapcsolatba akarsz lépni! – Daily Muse
  8. Nyomj egy “Endorse”-t azokra az emberekre, akiket elismersz. Ha viszont te kapsz megerősítést, akkor köszönd meg! – Jeff Bullas
  9. Ossz meg minőségi tartalmakat a hálózatoddal, hogy kapcsolatokat építs ki és erősítsd azokat! – Reid Hoffman
  10. Egy eredeti tartalmat hatszor többen megnéznek a Linkedinen, mint egy munkával kapcsolatos aktivitást. – Jason Miller
  11. Kontrolláld magad a Linkedinen! Amit nem mondanál egy interjú során, azt ne mondd egy Linkedin-csoportban vagy posztban sem! – TechRepublic
  12. A Linkedin szerint havi 20 bejegyzéssel elérheted a hallgatóid 60 százalékát. – Buffer
  13. Kedden és csütörtökön reggel 7 és 9 óra között érdemes posztolni. – Social Media Week
  14. A képpel kiegészített céges bejegyzéseknek 98 százalékkal nagyobb az esélyük arra, hogy kommentelni fogják őket. – Linkedin
  15. Használj vizuális elemeket: illessz be SlideShare prezentációkat, infografikákat a profilodba és a hosszú posztokba! – SMExaminer
  16. A legsikeresebb Linkedin posztok sokszor a felhasználásra kész, lista-jellegű bejegyzések. – Andrey Gidaspov
  17. Határozd meg azokat a rendszeres időpontokat, amikor aktív vagy a Linkedinen: amikor átnézed a profilodat, ellenőrzöd az állapotfrissítéseket, és részt veszel egy beszélgetésben! – ABAesq
  18. Ha azt akarod, hogy egy cég vagy egy bizonyos személy értesüljön egy-egy bejegyzésedről, akkor foglald bele a felhasználónevét @-ot rakva elé! – HubSpot
  19. Ötször nagyobb az esélyed, hogy megnézzék a profilodat, ha csatlakozol egy csoporthoz, és abban aktív vagy. – Linkedin
  20. Azok a felhasználók, akik rendszeresen frissítik a profiljukat, több ajánlatot kapnak, mint azok, akik kapcsolatba lépnek a munkáltatókkal. – Rim Dey
  21. Az ún. long-form Linkedin-bejegyzések ideális hossza 500-1200 szó, de azért alapvetően szabjuk a hallgatóság igényeihez. – Small Biz Trends
  22. Ha prezentáció előtt állsz, frissítsd a Linkedin-profilodat, mert akiknek előadsz, azok valószínűleg rád fognak keresni, hogy ellenőrizzék a hitelességed! – Ethos3
  23. Használhatod a Linkedint akár sales eszközként is. Tegyél hozzá a profilodhoz egy rövid videót a cégedről! – Salesforce
  24. Teremts értéket a Linkedin-csoportban: osszál meg prezentációkat, melyek érdekelhetik a tagokat! – Jay Baer

És kiegészítésként itt van egy infografika is a Linkedin használat kapcsán:

Linkedin használat - tippek és tanácsok

Linkedin használat – tippek és tanácsok

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.