Hogyan használjuk a közösségi médiát? Mit mutatnak a számok?

Közösségi média
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A fiatalok és az idősebbek, a nők és a férfiak, asztali gépes és mobilos közösségi média használati szokásaiban is tapasztalhatók eltérések, ahogy az élet szinte minden más területén másként viselkednek a nemek és a korosztályok. A közönséged megfelelő célzása érdekében talán nem árt, ha tisztában vagy azzal, melyik közösségi média csatornát ki és hogyan használja.

Olyan alapvető különbségekre derült fény a közösségi média statisztikákat szemlélve, mint például az, hogy

  • a nők 71 százaléka szokott lájkolni vagy követni márkákat, míg ez a férfiak esetében mindössze 18 százalék.
  • A nők 54 százaléka a Facebookot fotók és videók megtekintésére használja, míg a férfiaknak csak 39 százaléka.
  • A nők 48 százaléka rá sem hederít a közösségi média hirdetéseire, ami nagyobb arány, mint a férfiak 42 százaléka.
A márkák kedvelése a közösségi médiában

A márkák kedvelése a közösségi médiában

Melyik közösségi oldalon vannak többségben a férfiak és melyiken a nők?

Az már az előbbi számokból kiderült, hogy a két nem nem ugyanazt fogyasztja a közösségi médiában, és nem is ugyanúgy viselkedik. Tehát a célközönségünktől függően kell megválasztani azt a közösségi médiát, amibe több időnket fektetjük. Ugyanakkor kérdés lehet, hogy melyik nem használja többet közösségi médiát, és azon belül mely platformot.

Közösségi média és a Facebook

Ugye nem lepődünk meg, ha azt látjuk, hogy hajszálnyival, de több nő használja a közösségi médiát, mint férfi. A különbség ott válik élesebbé, amikor eljutunk a mobilos közösségi média használatig, ahol a netező nőknek 69 százaléka van jelen, míg a férfiaknak csak 39 százaléka.

Természetesen a Facebookra is igaz, hogy a nők használják nagyobb arányban: az internetező nők 76 százaléka lóg a nagy kék testvéren, míg a férfiaknak csak 66 százaléka. És akkor egy szám az aktivitásról: a nők 55 százalékkal többet posztolnak a Facebookra, mint a férfiak. De még ismerősük is nyolc százalékkal több van, és a facebookos játékokban is nagyon rávernek a férfiakra a 69 százalékukkal, mivel a férfiaknak csak 31 százaléka játszik.

Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin, Google+, Youtube

És nagyjából hasonló a helyzet a Twitteren és az Instagramon is, igaz Amerikában járunk. A Pinteresten nem meglepően szintén fölényes a többségük: 31 százalék a férfiak 8 százalékával szemben.

De most jönnek a férfias közösségi oldalak. Itt van mindjárt a Linkedin, ahol az internetező férfiak 24 százaléka szokott előfordulni, míg a nőknek csak 19 százaléka. A Google+-t használók 64 százaléka férfi és 36 százaléka nő, de a Youtube-on is 54 százalék a férfi, míg 46 százalék a nő. Ráadásul a férfiak 25 százaléka napi szinten használja a Youtube-ot, míg a nők esetében ez az arány csak 17 százalék, és a férfiak több időt is töltenek ott hetente: egészen pontosan egy órát, míg a nők mindössze 35 percet.

Összeállt a kép a férfias és nőies közösségi médiákról? Ha a nők a célcsoportunk, akkor irány a Facebook, az Instagram és a Pinterest, míg ha a férfiak, akkor lehet próbálkozni a Linkedinen, a Google+-on és a Youtube-on.

A helyzet Magyarországon annyiban tér el, hogy a domináns Facebook nálunk még dominánsabb, s hiába a nők Mekkája, a férfiakat is jórészt itt tudjuk elérni, nem pedig a Google+-on, hiszen az elég szerényen teljesít. Még olyan esetben is, amikor igazán férfias kontentet szállít egy oldal nap mint nap.

A fiatalokról még nem esett szó, ezért mindjárt rátérünk.

Milyen korosztály használja a közösségi médiát?

Nem kell sokat elemezgetni azt a számot, amit a Pew Research tett közzé azon korábbi tanulmányában, mely a közösségi csatornák teljesítményét vizsgálta. Mint kiderült, már 2014-ben a 65 évnél idősebb korosztály több mint fele, 56 százaléka használta a Facebookot. Így aztán a fiatalok egyre inkább lemondtak róla. Volt közöttük olyan, aki úgy fogalmazott, hogy “a Facebook egy kínos családi vacsora, ahonnan nem lehet lelépni”.

Ugyanakkor a Facebooknak a tulajdonában lévő Instagram segít ezen a téren, hiszen felhasználói még többnyire a fiatal korosztályból kerülnek ki, ráadásul számuk növekszik is: a 18-29 éves internet-használó korosztály fele használja, és ennek fele naponta teszi ezt.

A SNAPCHAT LETT A FIATALOK KÖZÖSSÉGI MÉDIÁJA

Ezzel szemben a Snapchat a legnépszerűbb közösségi app az Y generáció számára például a comScore 2016-os kutatása szerint, de a 2017-es számok is ezt mutatják. Látszik, hogy milyen hihetetlen arányban uralja a legfiatalabb korosztály életét a többi közösségi médiához képest. A Piper Jaffray szerint második éve a fiatalok applikációja a Snapchat Amerikában.

Már 2015 végén a felhasználóinak 76 százaléka 34 évnél fiatalabb volt. Akadnak olyan médiumok, melyek Magyarországon is kihasználják a Snapchat nyújtotta lehetőséget, így nem lehet egy egyszerű legyintéssel elintézni, különösen azok számára, akiknek a célcsoportja a fiatalabb korosztály.

A Snapchat előnye pedig tovább növekszik, annak ellenére, hogy a Facebook állandó zaklatásának van kitéve.

Infographic: Snapchat Crowned Number 1 by American Teens | Statista You will find more statistics at Statista

Igaz, hogy a használatot tekintve egymás mellett állnak az Instagrammal a tizenévesek körében (81% Snapchat, 79% Instagram), ugyanakkor sokkal jobban szeretik a Snapchatet. Míg 39 százaléknak a kedvence a Snapchat, addig csak 23 százaléké az Instagram.

Mindezek alapján jutott egyébként a BI Intelligence egy korábbi jelentésében arra a következtetésre, hogy a Snapchat erősen megfontolandó közösségi platform lehet a cégek számára a 13-25 éves korosztály, és ezen belül is elsősorban a nők elérésére.

Az amerikai 18 éves korosztály már régóta többet használja kapcsolattartásra a családjával vagy a barátaival a Snapchatet, mint a telefont. És a nagy népszerűség nem csak az Egyesült Államokra igaz, hiszen az App Store-ban az első három legnépszerűbb applikáció között található olyan fejlett, európai fogyasztói piacokon, mint Svédország, Franciaország, Norvégia vagy Nagy-Britannia, de persze Európán és az USA-n kívül Kanadában és Ausztráliában is ugyanezt a jó teljesítményt mutatja.

Ez van külföldön, és mi a helyzet Magyarországon? A jelek szerint az, hogy még mindig azzal próbálkozunk, hogy megértsük a Facebookot. Pedig, aki előbb lép, az behozhatatlan előnyre tehet szert. Legalábbis azok a cégek, akiknek a fiatalokat kell megcélozni.

A mobil és közösségi média kapcsolata

Nagyon sokat elmondanak a jelenlegi helyzetről azok a közösségi médiával kapcsolatos adatok, melyek a comScore egyik 2016-os tanulmányában szerepelnek, és amelyekre a Marketing Land hívta fel a figyelmet. Egyrészt kiderül belőle, hogy az amerikaiak a digitális médiára fordított idejük 19 százalékát a közösségi médiával töltik, ami így minden más kategóriát megelőz, másrészt azonban az is, hogy a közösségi médiával töltött idejük közel 80 százalékában mobiljukat használják.

Érdemes egy pillantást vetni arra, hogy miként is változott a mobileszközökön a közösségi médiával eltöltött idő az elmúlt évek során.

Közösségi médiával töltött idő változása

Ennyi időt töltöttek 2013-ban, 2014-ben és 2015-ben az amerikaiak a közösségi médiában az egyes eszközökön

Mennyi időt töltünk a közösségi médiában?

És végül egy infografika, mely jól összefoglalja a lényeget a közösségi médiában eltöltött időnkről:

A közösségi média szolgáltatja a híreket is

A Pew kutatása szerint a Reddit-használók 70 százaléka, a Facebook-használók 66 százaléka, a Twitter-használóknak pedig 59 százaléka jut a közösségi médiából hírekhez. Mögöttük jóval lemaradva áll a Tumblr 31 százalékkal, az Instagram 23 százalékkal, a Youtube 21 százalékkal, a Linkedin 19 százalékkal, a Snapchat 17 százalékkal, míg a Vine 14 százalékkal.

Mint a Pew ennek kapcsán megjegyzi, a Twitter és a Youtube azonos szinten áll: a Youtube az amerikai felnőttek 48 százalékát éri el, ugyanakkor mindössze 21 százalékuk használja a videós közösségi csatornát a hírekhez való hozzájutásra, míg a Twitter az amerikai felnőttek 16 százalékát éri el, viszont felhasználóinak 59 százaléka használja a csatornát a tájékozódásra. Ez tehát azt jelenti, hogy ugyanannyi személy jut hozzá a hírekhez a Youtube-on, mint a Twitteren.

Közösségi média és hírfogyasztás

Közösségi média és hírfogyasztás (Forrás: Pew Research)

Amit még fontos ennek kapcsán megmlíteni, hogy a hírek tipikusan olyan termékek, melyeket többnyire csak egyetlen csatornán szereznek be az emberek: 64 százalékuk jelezte, hogy egyetlen helyen olvassa csak a híreket. Mindössze 26 százalék használ egynél több közösségi média csatornát a tájékozódásra, míg 10 százalék azok aránya, akik három vagy több közösségi oldalt használnak.

A Pew legutóbb 2013-ban vizsgálta a hírfogyasztás a közösségi média oldalakon. Ennek kapcsán az látszik, hogy a Youtube-nak azóta nem nagyon sikerült előrébb lépnie, vagyis nem tudta elhódítani a közönséget a tévétől. Ennek talán az lehet az oka, hogy Yotube-on nem lehet olyan gyorsan megosztani a tartalmakat, mint ahogy szükség lenne rá, de közrejátszhat benne a weboldal rossz designja, mely nem igazán alkalmas arra, hogy híreket fogyasszunk rajta. Mindenesetre érdekes a dolog a jövőre nézve.

Megkezdődött a közösségi média hanyatlása?

Azt hitted örökké fog ragyogni a közösségi média az internet világának azúrkék egén? Ahogy tanúi lehettünk a drámai felívelésnek, úgy lehet, hogy azt is látni fogjuk, ahogy a korábban erőtől duzzadó közösségi média oldalak fénye lassan megkopik. A legutóbbi adatok legalábbis erre engednek következtetni.

A SimilarWeb ugyanis összehasonlította a Facebook, a Snapchat, az Instagram és a Twitter androidos appjainak első negyedéves teljesítményét a tavalyi év első negyedévvel. És amit észlelt az minimum meghökkentő: globálisan csökkent a különböző közösségi média appokkal eltöltött idő.

Az Egyesült Államokban az idei év első negyedévében az androidos felhasználók 45,48 percet töltöttek naponta a Facebookon, míg egy évvel korábban ez az érték még 48,75 perc volt. Az Instagram esetében még nagyobb az esés, hiszen míg az idei első negyedévben 20 percnél is kevesebbet töltöttek az applikáció használatával, addig egy évvel korábban ez az idő még majdnem 30 perc volt. És nem csak Amerikában jellemző a visszaesés, hanem sok európai országban is. Itt vannak a Facebook adatai különböző országokból:

Visszaeső közösségi média használat az androidos applikációknál

Visszaeső közösségi média használat az androidos applikációknál

De még az egyébként lendületesen növekvő Snapchat esetében is az látható, hogy felhasználói mindössze 18,72 percet töltöttek az app használatával az egy évvel korábbi 23,17 perc után. Ugyanez látható az Egyesült Királyság, Németország, Ausztrália vagy épp Brazília esetében is. Kivételt talán Spanyolország jelent, ahol egy egészen kis mértékben, de emelkedni tudott a Facebookkal eltöltött idő. Ugyanekkor ez nem képes kompenzálni például a Twitter 34 százalékos zuhanását Franciaországban.

Hasonló folyamatot mutatnak egyébként az eMarketer adatai is, igaz ott még nem visszaesés látható, csak a lassú stagnálásba csúszás.

Lassuló Facebook-használat

Lassuló Facebook-használat

A Twitter saját adatai is azt mutatják, hogy a felhasználói bázis már nem növekszik tovább, de vannak más olyan források, mint például a 7Park elemző cég, mely szintén jelentős visszaesésről számolt be.

Akadnak, akik a Facebook és a Twitter lassuló növekedése a Snapchat miatt alakult ki. Azonban annak ellenére, hogy a Snapchat valóban lendületes bővülés fázisban jár, jelentek meg elgondolkodtató számok vele kapcsolatban is. A comScore szerint például a 25-34 és a 35+ korosztályban már csak stagnál a Snapchat, de még a 18-24 évesek körében is lassult a növekedése az előző évhez képest.

A Snapchat lendülete is mérséklődik

A Snapchat lendülete is mérséklődik

Belefáradtak vajon a felhasználók a közösségi médiázásba? Elképzelhető. Mindenesetre érdemes figyelembe venni a számokat, még ha komolyabb következtetéseket egyelőre nem is lehet belőlük levonni. Hiszen a közösségi médiában eltöltött kevesebb idő ellenére is még mindig nagy a jelentőségük ezeknek az oldalaknak, ahol sok-sok ember elérhető. Egészen addig nem is kell aggódni miattuk, amíg meg nem indul a tömeges elvándorlás ezekről az oldalakról. Itt azonban még nem tartunk.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.