Hogyan használjuk a közösségi médiát? Mit mutatnak a számok?

Közösségi média

A fiatalok és az idősebbek, a nők és a férfiak, asztali gépes és mobilos közösségi média használati szokásaiban is tapasztalhatók eltérések, ahogy az élet szinte minden más területén másként viselkednek a nemek és a korosztályok. A közönséged megfelelő célzása érdekében talán nem árt, ha tisztában vagy azzal, melyik közösségi média csatornát ki és hogyan használja.

Olyan alapvető különbségekre derült fény a közösségi média statisztikákat szemlélve, mint például az, hogy

  • a nők 71 százaléka szokott lájkolni vagy követni márkákat, míg ez a férfiak esetében mindössze 18 százalék.
  • A nők 54 százaléka a Facebookot fotók és videók megtekintésére használja, míg a férfiaknak csak 39 százaléka.
  • A nők 48 százaléka rá sem hederít a közösségi média hirdetéseire, ami nagyobb arány, mint a férfiak 42 százaléka.
A márkák kedvelése a közösségi médiában

A márkák kedvelése a közösségi médiában

Melyik közösségi oldalon vannak többségben a férfiak és melyiken a nők?

Az már az előbbi számokból kiderült, hogy a két nem nem ugyanazt fogyasztja a közösségi médiában, és nem is ugyanúgy viselkedik. Tehát a célközönségünktől függően kell megválasztani azt a közösségi médiát, amibe több időnket fektetjük. Ugyanakkor kérdés lehet, hogy melyik nem használja többet közösségi médiát, és azon belül mely platformot.

Közösségi média és a Facebook

Ugye nem lepődünk meg, ha azt látjuk, hogy hajszálnyival, de több nő használja a közösségi médiát, mint férfi. A különbség ott válik élesebbé, amikor eljutunk a mobilos közösségi média használatig, ahol a netező nőknek 69 százaléka van jelen, míg a férfiaknak csak 39 százaléka.

Természetesen a Facebookra is igaz, hogy a nők használják nagyobb arányban: az internetező nők 76 százaléka lóg a nagy kék testvéren, míg a férfiaknak csak 66 százaléka. És akkor egy szám az aktivitásról: a nők 55 százalékkal többet posztolnak a Facebookra, mint a férfiak. De még ismerősük is nyolc százalékkal több van, és a facebookos játékokban is nagyon rávernek a férfiakra a 69 százalékukkal, mivel a férfiaknak csak 31 százaléka játszik.

Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin, Google+, Youtube

És nagyjából hasonló a helyzet a Twitteren és az Instagramon is, igaz Amerikában járunk. A Pinteresten nem meglepően szintén fölényes a többségük: 31 százalék a férfiak 8 százalékával szemben.

De most jönnek a férfias közösségi oldalak. Itt van mindjárt a Linkedin, ahol az internetező férfiak 24 százaléka szokott előfordulni, míg a nőknek csak 19 százaléka. A Google+-t használók 64 százaléka férfi és 36 százaléka nő, de a Youtube-on is 54 százalék a férfi, míg 46 százalék a nő. Ráadásul a férfiak 25 százaléka napi szinten használja a Youtube-ot, míg a nők esetében ez az arány csak 17 százalék, és a férfiak több időt is töltenek ott hetente: egészen pontosan egy órát, míg a nők mindössze 35 percet.

Összeállt a kép a férfias és nőies közösségi médiákról? Ha a nők a célcsoportunk, akkor irány a Facebook, az Instagram és a Pinterest, míg ha a férfiak, akkor lehet próbálkozni a Linkedinen, a Google+-on és a Youtube-on.

A helyzet Magyarországon annyiban tér el, hogy a domináns Facebook nálunk még dominánsabb, s hiába a nők Mekkája, a férfiakat is jórészt itt tudjuk elérni, nem pedig a Google+-on, hiszen az elég szerényen teljesít. Még olyan esetben is, amikor igazán férfias kontentet szállít egy oldal nap mint nap.

A fiatalokról még nem esett szó, ezért mindjárt rátérünk.

Milyen korosztály használja a közösségi médiát?

Nem kell sokat elemezgetni azt a számot, amit a Pew Research tett közzé azon korábbi tanulmányában, mely a közösségi csatornák teljesítményét vizsgálta. Mint kiderült, már 2014-ben a 65 évnél idősebb korosztály több mint fele, 56 százaléka használta a Facebookot. Így aztán a fiatalok egyre inkább lemondtak róla. Volt közöttük olyan, aki úgy fogalmazott, hogy “a Facebook egy kínos családi vacsora, ahonnan nem lehet lelépni”.

Ugyanakkor a Facebooknak a tulajdonában lévő Instagram segít ezen a téren, hiszen felhasználói még többnyire a fiatal korosztályból kerülnek ki, ráadásul számuk növekszik is: a 18-29 éves internet-használó korosztály fele használja, és ennek fele naponta teszi ezt.

A SNAPCHAT LETT A FIATALOK KÖZÖSSÉGI MÉDIÁJA

Ezzel szemben a Snapchat a legnépszerűbb közösségi app az Y generáció számára például a comScore 2016-os kutatása szerint, de a 2017-es számok is ezt mutatják. Látszik, hogy milyen hihetetlen arányban uralja a legfiatalabb korosztály életét a többi közösségi médiához képest. A Piper Jaffray szerint második éve a fiatalok applikációja a Snapchat Amerikában.

Már 2015 végén a felhasználóinak 76 százaléka 34 évnél fiatalabb volt. Akadnak olyan médiumok, melyek Magyarországon is kihasználják a Snapchat nyújtotta lehetőséget, így nem lehet egy egyszerű legyintéssel elintézni, különösen azok számára, akiknek a célcsoportja a fiatalabb korosztály.

A Snapchat előnye pedig tovább növekszik, annak ellenére, hogy a Facebook állandó zaklatásának van kitéve.

Infographic: Snapchat Crowned Number 1 by American Teens | Statista You will find more statistics at Statista

Igaz, hogy a használatot tekintve egymás mellett állnak az Instagrammal a tizenévesek körében (81% Snapchat, 79% Instagram), ugyanakkor sokkal jobban szeretik a Snapchatet. Míg 39 százaléknak a kedvence a Snapchat, addig csak 23 százaléké az Instagram.

Mindezek alapján jutott egyébként a BI Intelligence egy korábbi jelentésében arra a következtetésre, hogy a Snapchat erősen megfontolandó közösségi platform lehet a cégek számára a 13-25 éves korosztály, és ezen belül is elsősorban a nők elérésére.

Az amerikai 18 éves korosztály már régóta többet használja kapcsolattartásra a családjával vagy a barátaival a Snapchatet, mint a telefont. És a nagy népszerűség nem csak az Egyesült Államokra igaz, hiszen az App Store-ban az első három legnépszerűbb applikáció között található olyan fejlett, európai fogyasztói piacokon, mint Svédország, Franciaország, Norvégia vagy Nagy-Britannia, de persze Európán és az USA-n kívül Kanadában és Ausztráliában is ugyanezt a jó teljesítményt mutatja.

Ez van külföldön, és mi a helyzet Magyarországon? A jelek szerint az, hogy még mindig azzal próbálkozunk, hogy megértsük a Facebookot. Pedig, aki előbb lép, az behozhatatlan előnyre tehet szert. Legalábbis azok a cégek, akiknek a fiatalokat kell megcélozni.

a mobil és közösségi média kapcsolata

Nagyon sokat elmondanak a jelenlegi helyzetről azok a közösségi médiával kapcsolatos adatok, melyek a comScore egyik 2016-os tanulmányában szerepelnek, és amelyekre a Marketing Land hívta fel a figyelmet. Egyrészt kiderül belőle, hogy az amerikaiak a digitális médiára fordított idejük 19 százalékát a közösségi médiával töltik, ami így minden más kategóriát megelőz, másrészt azonban az is, hogy a közösségi médiával töltött idejük közel 80 százalékában mobiljukat használják.

Érdemes egy pillantást vetni arra, hogy miként is változott a mobileszközökön a közösségi médiával eltöltött idő az elmúlt évek során.

Közösségi médiával töltött idő változása

Ennyi időt töltöttek 2013-ban, 2014-ben és 2015-ben az amerikaiak a közösségi médiában az egyes eszközökön

Mennyi időt töltünk a közösségi médiában?

És végül egy infografika, mely jól összefoglalja a lényeget a közösségi médiában eltöltött időnkről:

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.