Megjelent a “keresési generatív élmény” a találati oldalakon: mit jelent ez a weboldalad számára?

3

Lehet, hogy még észre sem vetted, de már másfél hónapja működik egyes Google-kereséseknél a keresési generatív élmény (Search Generative Experience, vagyis SGE). Ezért talán érdemes tudni arról, hogy milyen hatása van a keresésre.

A keresési generatív élmény a Google AI-vezérelt megoldása arra, hogy még inkább személyre szabott, társalgás-alapú válaszokat adjon a felhasználók kereséseire. Az SGE természetes nyelvi feldolgozási (NLP) képességeket használ annak érdekében, hogy megértsen összetett témákat és bonyolult keresési kifejezéseket.

Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a Google a Search Generative Experience révén úgy próbál meg személyre szabott és teljes válaszokat adni a felhasználók keresési kifejezéseiben megfogalmazottakra, hogy ne legyen szükség további kérdésekre, pontosításokra. Az SGE tehát változást hoz abban, hogy miként lépnek kapcsolatba a felhasználók a kereső találati oldalaival.

Eddig az úgynevezett „zéró pozícióban” lévő kiemelt részletek olyan, weboldalakról összegyűjtött információkat kínáltak, melyekről a Google úgy vélte, hogy a legjobbak lesznek a felhasználó számára. Ezek szerepét vette át a keresési generatív élmény, hogy a mesterséges intelligencia segítségével különböző oldalakat elemezzen, majd ezek tartalmainak felhasználásával adjon választ a felhasználó kérdésére.

Fontos része a változásnak, hogy a kiemelt részletekkel ellentétben a keresési generatív élmény tartalmaz minden linket, melyről információt gyűjtött a mesterséges intelligencia. Ez pedig azt jelenti, hogy a Google nem lopja el a fogalmadat, inkább lehetőséget kínál annak növelésére. Azt ugyanakkor érdemes észben tartani, hogy egyelőre az SGE még kísérleti szakaszban van, így változhat.

Mindenesetre a SEO-szakértők abban egyetértenek, hogy a találati oldalak keresési generatív élmény miatti változása olyan eredménnyel járhat, hogy a felhasználók hosszabban időznek a találati oldalakon, mivel olyan átfogó válaszokat ad, melyek hasonlítanak ahhoz, mintha egy hozzáértő személyt kérdezne meg egy témában.

Hogyan alkalmazkodhatsz a weboldaladdal a keresési generatív élényhez?

Mint korábban már említettük, a mesterséges intelligencia nem lopja el a tartalmaidat, hanem további forgalmat jelenthet a weboldalad számára. Ugyanakkor az biztos, hogy a korábbi SEO-megoldások egyre kevésbé hatékonyak. Ahhoz, hogy megjelenj a kereső kiemelt pozícióiban, kulcsszókutatás és -optimalizálás helyett inkább hitelességre és tekintélyre van szükség az adott témában.

Ezt pedig csak úgy érheted el, ha valóban értékes és hasznos tartalmakat készítesz. Az általános, felszínes tartalmak nem biztos, hogy megfelelőek lesznek a Google számára, így az AI által elkészített üres szabvány-szövegek sem kínálnak majd olyan hasznos, alapos és egyéni válaszokat az embereknek, melyeket a Google fel akar majd használni.

A Google innentől kezdve valószínűleg még inkább figyel majd arra, hogy a tartalmakban megmutatkozzon a gyakorlati tapasztalat, a szakértelem, a hitelesség és a megbízhatóság. Ha valóban további forgalmat akarsz elérni a kereső segítségével, akkor egyre inkább erre kell majd fókuszálnod még magyar nyelven is.

Természetesen olyan SEO-elemek, mint a linkek szerzése továbbra is besegít ebbe, tehát a régi SEO-t nem kell elvetni teljesen. Mindenesetre a tartalomkészítés egyre inkább a valódi, szakértői tartalmak irányába tolódik el az SGE révén is, ahol nem lesz mellékes a weboldalad és a céged hírneve sem.

Ehhez szükség van a jó online értékelésekre, a közösségi média aktivitásra, és arra, hogy a negatív értékeléseket valahogy kezeld. Minél több cég-említést érsz el pozitív kontextusban, minél több értékes linket szerzel, annál megbízhatóbbnak tűnsz majd a Google számára.

Emellett feltehetően nő a long tail kulcsszavak jelentősége, aminek az az oka, hogy az AI személyre szabott, részletesebb, mélyebb válaszokat ad majd a felhasználók kérdéseire többféle forrást felhasználva. Ezt pedig leginkább olyan oldalak tudják kínálni, melyek témája egy-egy long tail kulcsszó köré épül, hiszen ezek kellően specifikusak.

Érdemes lehet egyébként utánamenni a témádba vágó, kérdés alapú keresőkifejezéseknek, akkor is, ha hosszúak, és ezekre kimerítő választ adni egy-egy aloldaladon, mivel így növekszik annak esélye, hogy a mesterséges intelligencia felhasználja a keresési generatív élmény megalkotásához. És persze a long tail kifejezéseknek az az előnye is megvan, hogy bár kisebb forgalmat, de jobb konverziós arányt hoznak.

Emellett az is elképzelhető, hogy a keresési generatív élmény az egyes vagy többes szám első személyben írt tartalmakat részesíti előnyben. Ennek oka, hogy ezek általában a valódi emberi élményeknél jelennek meg, és az AI nem ilyeneket állít elú. Ilyenkor megjelenik a szöveges tartalomban a valódi “élet”.

Ebből következik, hogy a tartalmaidban próbálj minél inkább társalgási jellegű hangot megütni, és olyan kérdésekre adott válaszokat is foglalj bele, melyek egy beszélgetés során az adott témában nagy valószínűséggel felmerülnének.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020