A régi Instagram halott – de érdemes az új Instagramon jelen lenni?

Ha minden nap nézegetted az elmúlt években az Instagramot, akkor talán fel sem tűnt a változás, de ha valakinek kimaradt az indulás utáni állapot és 2023 közötti jó pár év, akkor azt látja, hogy az akkor megismert, „eredeti” Instagramból nem sok minden maradt. Érdemes még ragaszkodniuk a cégeknek ehhez a platformhoz?

Az Instagram eredetileg az időrendi sorrendbe helyezett fotókról és a rájuk pakolható filterekről szólt. Ha most megnézzük, akkor Story és Reels videókat látunk, képgalériákat, a kronológiai sorrend már sehol, algoritmus rendezi el számunkra a tartalmat.

Az, hogy a jelenlegi állapot már csak nyomokban emlékeztet minket az eredeti képmegosztó platformra, nem feltétlenül jelent hanyatlást. Utóbbiról akkor lenne szó, ha csökkenne a felhasználók számának növekedése vagy az aktivitásuk. Jelenleg azonban nem ez a helyzet.

A felhasználók száma nő

Persze, már nem a legfelkapottabb közösségi média, és azt sem mondhatjuk, hogy nincsen vele semmi probléma, ugyanakkor a számokat tekintve azért jól teljesít. Adott egy jelentős felhasználó-szám, ami továbbra is bővül: a Statista adatai szerint mára elérte a 2 milliárdot a havi aktív felhasználók száma. Jelenleg a negyedik helyen áll a közösségi média platformok között, ahol az első a Facebook, mögötte pedig a YouTube és a WhatsApp áll. A növekedés – bár lassuló, de – folyamatos.

Közösségi média platformok havi aktív felhasználószáma (Forrás: Statista)

A korosztályokat tekintve alapvetően az Y-generáció használja – nekik ráadásul az első számú közösségi platform -, vagyis fiatalabb korosztály, mint a Facebookot, igaz nem annyira trendi, mint például a TikTok. Az Instagram számára a kihívás most az, hogy miközben megtartja őket, mint elsődleges közönséget, olyan funkciókkal bővítsen, melyek vonzzák a fiatalabbakat, azaz a Z-generációt.

Az aktivitás viszont csökken

Az viszont nem annyira biztató, hogy a márkák, az influencerek és a napi szintű felhasználók egyre alacsonyabb aktivitásról számolnak be. Itt elsősorban arról van szó, hogy ami korábban működött az Instagramon, az ma már nem működik.

Az Instagram számára elsődleges fontosságúvá váltak a rövid videók, mert így akar megküzdeni a TikTokkal és a Snapchattel. Sokan viszont még mindig úgy használják az Instagramot, mint 2012-ben (fotókkal, filterekkel), ami a posztokhoz kapcsolódó aktivitási szint csökkenéséhez vezet.

Márpedig úgy néz ki, hogy az Instagram lassan maga mögött tudja a fotós korszakot, és uralkodóvá válnak a Történetek és a Reels-videók. A számok legalábbis azt mutatják, hogy a fotók esetében 44 százalékkal csökkent az aktivitási arány 2021-ig 2019-hez képest, amikor a Reels elindult (a grafikon megjegyzése szerint az ábrázolt adatok nem tartalmazzák a Reelst).

Így csökkent az aktivitás a fotóknál 2019 és 2021 között

Azok esetében viszont, akik elkezdték használni a Reels, nem változott az elért aktivitás, sőt növekedni is tudott néhány felhasználó számára.

Mindez tehát azt mutatja, hogy az Instagram ma már egy más jellegű platform, mint ami 10 éve volt, és ha maradni akarsz rajta, akkor követned kell a változásokat, hiszen az algoritmus is követi azokat, és olyan tartalmakat emel ki, melyek nagyobb aktivitást érnek el.

De még mindig releváns?

Ahhoz, hogy egy közösségi média platform talpon maradjon, szüksége van egy bizonyos relevanciára, ami ebben az esetben azt takarja, hogy „menőnek” kell lennie. Sokan azt gondolják, hogy az Instagram ezt a menőségét már rég elveszítette, tehát nincs már a csúcson. Ugyanakkor nem csak azok a platformok tudnak működni, melyek első helyen állnak a menőségi versenyben.

Nézd meg például a Facebookot, melyet már évekkel ezelőtt halottnak nyilvánítottak, és hát mindenki látja, hogy mivé lett a korábban felkapott közösségi média csatornából, mely mára eléggé elveszett a fiatalok számára, ugyanakkor még mindig fontos az Y-, az X-generáció és a baby boomerek számára. Utóbbiaknak például 91 százaléka, az Y-generációnak a 88 százaléka, míg az X-generáció 83 százaléka látogatja meg legalább havonta egyszer. Így aztán továbbra is a legtöbb aktív felhasználóval rendelkezik: 2023 elején 2,95 milliárddal, mint az a fenti grafikonon is látható.

Ugyanígy az Instagram is megőrizte relevanciáját a számára kulcsfontosságú korosztályok esetében, miközben próbálja meghódítani a fiatalabb generációkat. Azt persze csak az idő fogja megmondani, hogy mennyire sikeres ebben a versenyben.

Mindenesetre a cégek számára is értékes felület: a felhasználók 90 százaléka legalább egy céget követ rajta, és 50 százalékuknak kelti fel érdeklődését egy-egy hirdetés valamely márka iránt. Ráadásul az influencer marketingnek is alapvető terepe: 2022-ben az Instagram volt az első számú influencer-platform az Egyesült Államokban. Arról nem is beszélve, hogy a marketingesek több mint fele szerint ROI szempontjából az Instagram hozz a legjobb eredményt, aktivitást és legeredményesebb lead-generálást.

Nem kell tehát még temetni az Instagramot, hiszen növekszik és eléri a 35 év alatti korosztályt is. Ugyanakkor az az Instagram, melyet a 2010-es évek elején megismertünk, mára valóban megszűnt, amihez mindenkinek igazodnia kell, aki jelen van rajta, és szeretne jó számokat elérni.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020