Mire figyelj az Instagram használata során? És milyen hibákat ne kövess el?

Instagram
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Számos olyan profillal találkozhatsz az Instagramon, melyeknek tulajdonosai már tudják, miként működik ezen a közösségi média csatornán kommunikáció, hogyan lesz számukra optimális az Instagram használata. Itt sokkal mélyebb kapcsolatot tudsz kialakítani a közönségeddel, mint más platformokon. De mi kell ahhoz, ha egy jól működő Instagram-fiókot szeretnél kialakítani?

A 2010-ben elinduló Instagramnak mára 700 milliónál is több felhasználója van. Olyan rohamosan növekvő népszerűségű közösségi média csatorna, melyet még mindig többnyire a fiatalok használnak. Évek óta velünk van, úgyhogy az gondolhatjuk, mindenki tudja már megfelelően használni, akár cégként is. Az elmúlt évek során cégek tömegei jelentek meg az Instagramon, miután felfedezték, hogy ez a legerősebb közösségi média csatorna a felhasználók elköteleződését tekintve. Sokan, sokat fektettek bele abba, hogy megfelelő tartalmakkal legyenek jelen ezen a közösségi média oldalon.

Hogyan használd cégként az Instagramot?

Az Instagram használata cégként, illetve “hivatalos csatornaként” egy kicsit mást jelent, mint időnként néhány kép megosztását. Ki kell alakítanod egy olyan következetes márka-esztétikát, melynek révén megkülönböztetheted magad a többiektől, de oda kell figyelned a tartalom és az értékek összhangjára is.

Pontosan ismerned kell a márkád identitását

Az Instagram-fiókod esztétikáját a márkád identitása fogja meghatározni. Tisztában vagy a márkád személyiségével és a stílusával? Melyek az értékei? Játékos, kalandos, bátor, merész? Rendkívül fontos, hogy olyan tartalmat alakíts ki az Instagramon, mely visszatükrözi a márkád személyiségét és céljait. Ha a posztjaid teljesen esetleges stílusúak és tartalmúak, az zavart okoz a felhasználóknak, akik ilyenkor könnyen leállnak a követéseddel.

Határozd meg a célcsoportodat!

Az Instagram hírfolyamod célja alapvetően az, hogy vonzó legyen a meglévő és a jövőbeni ügyfeleid számára. Ezért fontos, hogy a tartalmad tetsszen nekik és elkötelezze őket. Ehhez először is tudnod kell, hogy mi az, ami fontos a célcsoportod számára: mit szeretnek a márkáddal, a termékeddel, a szolgáltatásoddal kapcsolatban? Ha ezekkel tisztában vagy, akkor már tudod, hogy mit kellene mutatnod az Instagramon.

A GoPro Instagram-fotói például tökéletesen megmutatják, hogy mit jelent egy kalandokkal teli életstílus, azaz mire vágynak a vevőik. A képek egyedi pillanatokat mutatnak be, melyek arra ösztönzik a nézőt, hogy ő is mozduljon, és természetesen dokumentálja is a kiruccanásait.

A GoPro képei az Instagramon

A GoPro képei az Instagramon

Mesélj történeteket!

Minél lebilincselőbb a történeted, annál kevésbé érzik azt a követőid, hogy el akarsz adni nekik valamit. A történeteknek kapcsolódniuk kell a márkádhoz, ahogy a látogatóid igényeihez is. Így lesz jelentése a tartalmadnak és tudnak kapcsolódni hozzá az emberek. A történetnek, amelyet elmondasz, nagy szerepe van abban, hogy kialakítsd a márkahűséget.

Mondjuk úgy, ahogy azt a Nike vagy a Red Bull teszi. Előbbi a videóiban olyan sportolók történeteit mutatja be, melyek inspirálóak lehetnek a követői számára. Amiből persze az következik, hogy ha ők is olyan jól akarnak teljesíteni, akkor természetesen a márka ruháit kell viselniük.

Válassz egy színpalettát, egy érzést vagy egy szűrőt és következetesen ezt használd!

Ez az, ami képes megadni a cégednek azt a következetességet, melyre szüksége van hatékony kommunikációhoz. A legegyszerűbb módja, ha mindig ugyanazt a filtert használod, vagy mindig ugyanúgy szerkeszted a képeidet. Vagy kialakíthatsz egy színpalettát, és a posztjaidban mindig ugyanaz a három-négy szín dominál. Ezek természetesen lehetnek a márkád jellemző színei, például ami a logóban is szerepel, így könnyen azonosíthatók a képek. Ez nem csak egységes megjelenést biztosít számodra, hanem növeli az elköteleződést, hiszen az emberek kisebb valószínűséggel pörgetnek át – oda sem figyelve – a posztod felett.

Posztjaid közvetítsék a márkád alapvető értékeit!

Ne félj az Instagramon is bemutatni a termékeidet és a szolgáltatásaidat! Csak próbálj meg kreatívnak lenni, és ne túlzásba vinni. Törekedj arra, hogy új és minél érdekesebb módon mutasd be őket! A képeknek arra kell ösztönöznie a követőidet, hogy saját posztjaikban ne féljenek megemlíteni a termékedet. Ezzel nem csak növeled az interakciók számára, hanem olyan felhasználók által generált tartalomhoz jutsz, mely teljesen eredeti.

HASZNÁLD A TUDOMÁNYT AZ ELKÖTELEZŐDÉS JAVÍTÁSÁRA!

Vess egy pillantás az adatokra, amikor a következő posztjaidat tervezed! Érdemes például tudni, hogy milyen hashtag megjelenítése hoz több kedvelést, hogy melyik filter vagy milyen beállítások hozzák a legjobb eredményeket a fotóknál, ahogy az arcokat 35 százalékkal jobban kedvelik a felhasználók.

Mit posztolj az Instagramon?

Jó minőségű fotók

Ez nyilván senkit nem lep meg, hiszen az Instagram ma már az a hely, ahol az emberek és a cégek a legjobb fotóikat és videóikat teszik közzé. Ugyanakkor nem mindegy milyen fotókról van szó. Ezt úgy kell érteni, hogy az Instagram használói szeretik a jó minőségű vizuális tartalmakat, és arra törekszenek, hogy a teljesen átlagos fotóikat is úgy mutassák be, mint valami elképesztő csodát. Azok a márkák, melyek megpróbálják lenyűgözni a fiatalokat, szintén erre törekszenek. Tehát a képeknek és a videóknak gyönyörűnek és átgondoltan megszerkesztettnek kell lenniük, lehetőleg művészi tálalásban.

Milyen típusú fotók jöhetnek szóba az Instagramon? Például termékfotók, amennyiben olyan fizikailag létező termékeket árulsz, mint egy ruha, egy étel. Ezeket nagyfelbontásban, többféle beállításban mutathatod be. Ha mintát keresel, akkor itt egy válogatás azokról a márkákról, akik most a legjobbak az Instagramon, találsz közöttük termékfotókat.

Emellett szóba jöhetnek a “színfalak mögött” készült képek, azaz a cégedben dolgozókról, eseményekről, egy termék elkészítéséről szóló fotók. Valamint a felhasználók által készített tartalmak is megjeleníthetők, amennyiben nincsenek az előbb említett két kategóriába tartozó fotóid. Ehhez persze nem árt, ha a megjelenés előtt engedélyt kérsz az adott fotó alkotójától.

Idézetek

A különféle motivációs és inspirációs szövegekről van szó, melyek az egyik legnépszerűbb tartalmat jelentik az Instagramon. Erre jó példa a WeWork Instagram fiókja:

Ha viszont úgy érzed, hogy Te képtelen vagy ilyen fotókat prezentálni, akkor tedd meg ugyanezt a grafika eszközével. Erre is sok példát találhatsz az Instagramon. Ehhez azonban

  • keresd meg mindig a legjobb idézeteket, melyek segítik a márkád,
  • lehetőleg a saját fotóidat használd fel,
  • és ne vidd túlzásba!

Stories

Miközben az Instagram profiodban mindig következetes megjelenésre kell törekednek, a Storiesban lehetsz egy kicsit rugalmasabb is. Hiszen ezek a történetek 24 óra után eltűnnek. Mire használhatod az Instagram Storiest?

  • Történetmesélésre
  • Adatok megosztására
  • Különféle promóciókra, akciókra
  • Idézetek megjelenítésére
  • Bejelentések közzétételére

Arra azonban figyelj, hogy a Stories is legyen összhangban a marketingstratégiáddal! Ha gyorsan össze akarsz dobni egy jó Instagram Storiest, akkor használj template-et. Itt van mindjárt tíz darab, melyeket személyre szabhatsz. De, ha továbbgörgetsz a cikkben, sok-sok tippet találhatsz a Stories használatához.

Hogyan írj szövegeket az Instagram-posztjaidhoz?

Miközben az Instagram elsősorban a képekről szól, egy jó képaláírás is segíthet a felhasználói elköteleződés növelésében. Ma már az Instagram-bejegyzések az alapján jelennek meg a követők számára, hogy milyen valószínűséggel érdeklődnek a tartalmaid iránt. Vagyis, ha egy fotód sok kedvelést és kommentet kap, akkor nagyobb eséllyel jelenik meg. Ezért kell foglalkoznod a képaláírásokkal is.

És hogy milyen egy jó képaláírás? Egyrészt megmutatja a céged személyiségét, szórakoztatja a közönséget, és arra ösztönzi a követőket, hogy cselekedjenek. Egy képaláírás akár 2200 karakter hosszú is lehet, elhelyezhetsz benne emojikat vagy akár 30 darab hashtaget is. Ezt persze nem kell mind kihasználni, hiszen a cél az, hogy figyelemfelkeltő és könnyen olvasható legyen. De lássuk a tippeket!

1. Ismerd meg a közönséged!

Ez kell ugyanis ahhoz, hogy tudd:

  • érteni fogják a hivatkozásaidat,
  • használhatsz-e emojikat, és mennyire lehet modern a nyelvezeted,
  • elég-e egy rövid magyarázat a képekhez, vagy hosszabban kell magyaráznod?

2. Legyen hangneme a cégednek!

Az értékeid határozzák meg, hogy miként szólalsz meg a közösségi médiában, amiről készíthetsz egy listát. Ugyancsak összeszedheted azokat a jelzőket, melyeket használni szeretnél rendszeresen a céged kommunikációja során, és ezeket mindig vesd be a képaláírások finomításánál.

Az talán nyilvánvaló, hogy az Instagram-felhasználók nem egy hivatalos vagy komoly stílusra számítanak. Habár sok minden függ az iparágadtól és annak közönségétől. De mindenképpen a könnyed megfogalmazásokra kell törekedned, miközben megmutatod a márkád személyiségét is.

3. Milyen hosszú legyen?

Ha valaha is kétely merül fel egy képaláírás hosszával kapcsolatban, akkor vedd inkább rövidebre a szöveget! De azért maradjon önmagában is érthető. Ha van egy érdekes történet egy kép mögött, akkor ne habozz, fejtsd ki bőven. A National Geographic például gyakran ezt teszi.

4. Tedd a legfontosabb szavakat a szöveg elejére!

A szövegeket megvágja az Instagram a hírfolyamban – és csak érintésre bomlik ki az egész -, azért minden, ami fontos, kerüljön az elejére, míg az @említések és a hashtagek a végére. Ezzel próbáld megfogni a közönséget, és rábírni arra, hogy nyissa le a teljes szöveget!

5. Használj hashageket, de okosan!

Azok az Instagram-posztok, melyekben szerepel legalább egy hashtag, átlagosan 12,6 százalékkal nagyobb elköteleződést érnek el, mint azok, melyekben egy sincs. Vagyis érdemes használnod azokat, melyek relevánsak a bejegyzésed és a célközönséged számára. Ugyanakkor ne használj annyit, hogy telezsúfold és olvashatatlanná tedd a szöveged. Ha azt akarod, hogy ne zavarjanak bele a szövegbe, akkor válaszd el vonalakkal, vagy pedig tedd őket a bejegyzésed utáni első kommentbe.

6. Tegyél fel kérdéseket!

Az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy több hozzászólást szerezz, ha kérdést teszel fel a képek alatt. Ez lehet akár egy eldöntendő kérdés, de akár egy kifejtős is. Kérdés, mire rezonál a közönséged.

7. Használd az @említést!

Ha valakit érint a bejegyzésed, akkor említsd meg a @ jel és a felhasználóneve használatával. Ezzel lehetőséget teremtesz neki – és követőinek – arra, hogy reagáljon a bejegyzésedre.

8. Használj call to actiont!

Ha növelni szeretnéd az elkötelezettség mértékét, akkor kérd meg a követőidet, hogy kommenteljenek, küldjék el az ismerőseiknek, vagy mondják el a véleményüket! Ehhez persze a bejegyzésnek elég jónak kell lennie, úgyhogy mielőtt cselekvésre akarod rábírni az embereket, győződj meg arról, hogy mindent megtettél egy jó posztért.

9. Ne félj az emojiktól!

Az emojik magukra vonják a felhasználók figyelmét és egy kis személyességet adnak a bejegyzésednek. Kiválthatnak szavakat vagy mondatokat is, így rövidebb lehet a szöveged.

10. Használj idézeteket!

Nem Coelho és az epigonok életbölcsességeire gondolunk, hanem olyan idézetekre, melyek jól kiegészítik a képeidet. Ez lehet egy pár mondat attól a személytől, aki készítette a fotót, vagy attól, aki szerepel a képen.

Mire és hogyan használd az Instagram Storiest?

Hogyan tegyél közzé egy történetet?

  1. Az Instagram főoldalát egyszerűen csúsztasd el jobbra, vagy kattints a bal felső sarokban látható kamera ikonra, és máris belépsz a Stories felületére.
  2. Itt különböző opciókkal találkozhatsz: Élő, Normális, Boomerang, Rewind és Kéz nélkül.
  3. Ezen sor felett, a felvétel ikon két oldalán találhatók olyan lehetőségek, mint a vaku ki- és bekapcsolása, az első és a hátsó kamera közötti váltás, stb.
  4. Amint elkészítettél egy fotót, videót, azonnal használhatod a szerkesztési lehetőségeket: szövegeket, rajzokat, matricákat helyezhetsz el a képre.
  5. Ha nem vagy elégedett az eredménnyel, akkor egyszerűen fogd meg az egyes elemeket, és húzd rá őket a kijelző alján található szemetes ikonra, vagy érintsd meg az X ikont a bal felső sarokban, hogy töröld az egész posztot.
  6. Ha szeretnéd elmenteni egyes alkotásaidat, akkor érintsd meg a Save gombot (egy lefelé mutató nyíl, alatta vonallal), mely a bal alsó sarokban található.
  7. Ha közzétennéd a képet, akkor további két lehetőség közül választhatsz: rákattintasz a bekarikázott + jelre a bal alsó sarokban, amivel egyből megjelenik a tartalmad történetként. A másik lehetőség az, hogy a jobb alsó sarokban lévő nyíl gombra kattintasz, ahol a küldési opciókat találod, például a közvetlen küldés lehetőségét, melynek segítségével egy meghatározott fiókba közvetlenül küldhetsz képet.

Milyen funkciókat találsz a Storiesban?

Szűrők

Mint az Instagram fotós részében, a Storiesban is bevethetet a különféle szűrőket. Tehát, ha elkészítesz egy fotót vagy videót, akkor egyszerűen csúsztass jobbra vagy balra, így láthatóvá válnak a lehetőségek. Arra ugyanakkor nincs lehetőség, hogy a szűrő intenzitásán változtass, mint a fotós részben.

Rajzok

Természetesen rajzolhatsz is a Storiesban. Ehhez kattints a jobb felső sarokban megjelenő ceruza ikonra. Ekkor három eszköz közül választhatsz, amelyekkel a rajzot elkészíted. Ha kiválasztottál egyet, akkor még a színek közül is tudsz választani a kijelző aljáról. Ha megérintesz és nyomva tartasz egy színt, akkor pedig a különféle árnyalatai között keresgélhetsz. A vonalvastagságot a bal alsó sarokban lévő pontokat tartalmazó ikonnal állíthatod be.

Szöveg

Kattints bárhová a kijelzőn vagy válaszd ki az “Aa” ikont a jobb felső sarokban. Ezzel megnyílnak a szövegszerkesztési lehetőségek. Beállíthatod az elrendezést, a színt, a méretet a különféle ikonok segítségével. Ha kész vagy, akkor mentsd el az alkotásodat. A szöveg méretét és irányát a szövegszerkesztőn kívül is tudod módosítani, ha két ujjal megérinted a szöveged. Annyi szöveget írhatsz, amennyit csak akarsz, nincs korlátozás. A Stories-ban is használhatod az említeseket, ha a szöveg beírásánál @ jelet teszel egy felhasználónév elé.

Matricák

Mit ér a közösségi média emojik nélkül? Az Instagram Stories egy lépéssel tovább is ment, és mindenféle látványos matricát kínál a megszokott fejeken kívül. Személyre szabható matricákkal megjelenítheted a helyet, az időjárást és az időt is. Minden változtatható matrica többféle lehetőséget is kínál. Például az időjárás-matrica segítségével megjelenítheted a hőmérsékletet szöveges formában vagy akár ikonokkal is kiegészítve (nap, felhő). Ehhez egyszerűen érintsd meg egyszer a matricát, és már válogathatsz is a lehetőségek közül. Természetesen olyan megoldások is rendelkezésedre állnak, hogy kalapot vagy szemüveget helyezz el a fotón. Ezekből a matricákból annyit teszel fel rá, amennyit csak akarsz.

Boomerang

Ezek olyan gif-szerű, rövid videók, melyek előre és hátra mozognak. Úgy készíthetsz ilyet, hogy belépve a Storiesba normálról Boomerangra állítod a felvételt. Ezután csak megérinted a felvétel gombot, és az Instagram elkészíti Neked.

Élő videó

Ez a funkció élő közvetítést tesz lehetővé, ha az Élő opciót választod a sorban. Ilyenkor a profilftódnál az Élő feliratot látják a követőid a felső, Stories sávban. Az élő közvetítésre 1 órás időkeretben van lehetőséged.

Tippek a Stories használatához

Mondj el egy történetet!

Ez talán nem túl meglepő dolog, mégsem ezt teszik általában az emberek. Pedig a Stories-ból többet is kihozhatsz, ha nem csak úgy tekintesz rá, mint amivel egy rakás véletlenszerű képet lehet közzétenni. Hiszen az egyes elemek egymás után kerülnek lejátszásra, mint egy vetítés során. Így az egyes elemek segítségével felépíthetsz egy hatásos történetet is.

Légy hiteles!

A platform lényege, hogy a tartalom úgy nézzen ki, mint ami spontán készült. Míg az Instagram feedben a tökéletességre kell törekedned, addig itt ne legyenek mesterkéltek a képek. Jó hely ez a kísérletezésre és a kreativitásod kiélésére.

Adj értéket!

Mint ahogy minden más közösségi média csatornán, a Storiesban is érdemes arra törekedni, hogy valami értéket közvetíts a tartalmaiddal. Lehet a célod a szórakoztatás vagy az információk átadása, azt kell elérned, hogy a látogatók később is visszatérjenek.

Légy kreatív!

Ehhez elég sok lehetőség áll a rendelkezésedre a Storieson belül: rajzok, matricák, szövegek, szűrők. Használd őket! Próbáld meg a különböző típusú tartalmakat (szöveg, fotó, videó, Boomerang) váltogatni, hogy változatos legyen, és fenntartsd a látogatóid érdeklődését.

Ne az Instagram kameráját használd!

Használd helyette a telefonod beépített kameráját a fotók és videók készítéséhez! Az Instagram appjában ugyanis alacsonyabb felbontással készülnek el. Ráadásul kevesebb a lehetőséged a szerkesztésre is. A hátránya ennek a megoldásnak az, hogy hamarabb lesz tele a telefonod tárhelye képekkel.

Függőlegesek legyen a képeid és videóid!

Míg általában a függőleges elrendezés nem előnyös, a Stories esetében ez a jobb megoldás, mert az emberek általában így nézik a mobiljukat. Az emberek nem szívesen forgatják csak a Te videód kedvéért a telefonjukat, így nagy az esély arra, hogy átugorják.

Wifit használva szerkeszd és töltsd fel a képeid!

Ez akkor különösen fontos, ha mobilnetet kellene használnod a feltöltésre. Előfordulhat, hogy valamit nem sikerül feltöltened, aztán amikor mégis, akkor már más lesz a sorrendje a képeknek és videóknak, mint ahogy tervezted. Érdemes tehát megvárni a feltöltéssel egy stabil internet kapcsolatot. Ilyenkor ráadásul a követőid is egyben látják a történeted, hiszen egyszerre jeleníted meg számukra, nem pedig szakaszosan.

A videóid hossza 5 és 10 másodperc között legyen!

Egy 5 másodpercnél rövidebb videóban nem nagyon tudsz semmi bemutatni, míg a 10 másodpercnél hosszabb már unalmas lehet az emberek számára. Ha hosszabbak a videóid, akkor vágd meg őket először a megfelelő méretre, kiválogatva a legjobb részeket.

A szövegeket fogd vissza!

Tömörítsd a szövegeket, amennyire lehetséges. Az emberek nem olvasni akarnak a Storiesban. Használj rövid mondatokat, és bontsd ki a mondanivalódat az egymást követő képeken!

Még a feltöltés előtt vágd meg a képeid!

Ha nem 9:16-os képaránnyal készíted a fotóidat, akkor érdemes azokat erre az arányra átalakítani, és úgy feltölteni az Instagramra. Ezáltal pontosan meghatározhatod, hogy mely részek kerüljenek rá a fotóra.

Építsd fel a jelenteket!

Ahogy a filmeknél, úgy érdemes az Instagram Storiesban is nagytotálban kezdeni, majd innen szűkíteni. Ezáltal a felhasználók jobban be tudják azonosítani, hogy hol játszódik a történeted, miről van benne szó, mint ha csak közelik váltanák egymást egy hosszú sorozatban.

Használj CTA-t!

Mint minden tartalom esetében, itt is át kellene gonolnod, hogy milyen cselekvést vársz el a közönségedtől. A The North Face például így csinálta:

 

Hogyan használd a hashtageket az Instagramon?

Az Instagramon a hashtagek kategorizálják be a tartalmakat. Ha rákattintasz egy hashtagre, akkor végignézheted azokat a posztokat, melyek szintén használták az adott hashtaget. Ez azt jelenti, hogy ha Te is hozzáteszel egy hashtaget a fotódhoz vagy a videódhoz, akkor bárki megtalálhat azáltal, hogy rákeres a hashtagre. Persze annak valószínűsége, hogy megjelensz számukra, attól függ, hogy milyen gyakran használják mások a hashtaget és mennyire népszerű a posztod (azaz mennyi kedvelést és hozzászólást szerzett). Egy hashtag az Instagramon állhat betűkből, számokból, emojikból és ezek kombinációjából. A lényeg, hogy előtt egy # jel szerepel.

Miért kellene hashtageket használnod az Instagramon?

Az előbbiekből talán már kiderül az ok: a hashtagek segítenek abban, hogy az emberek megtalálják a tartalmaidat és az Instagram fiókodat, amit aztán követni tudnak. Ha megfelelő hashtageket használsz, akkor azok pont a Te célközönségedhez juttathatják el a bejegyzéseidet. Vagyis, ha hashtageket használsz, akkor

  • növeled az esélyét annak, hogy új követőket szerzel,
  • több kedvelést érhetsz el,
  • fokozod a felhasználói elköteleződést irányodba.

Egy statisztika szerint egyetlen hashtag révén is 12,6 százalékkal nagyobb elköteleződést érhetsz el, mint anélkül.

De hogyan tegyek hashtaget a bejegyzéseimhez az Instagramon?

Hashtaget képaláírásként vagy kommentként tehetsz hozzá a fotóidhoz vagy videóidhoz. Ha egy bejegyzésedet bővítenéd a megfelelő hashtaggel, melyet már feltöltöttél, akkor kattints a jobb felső sarokban található három pontra, és válaszd a szerkesztés lehetőséget. Ha pedig már meg is jelent korábban a posztod, akkor is ott a lehetőség, hogy hozzászólásként megjeleníts hashtaget. Két dolgot ne felejts el:

  • csak olyan posztot hashtagelhetsz, ami a Tied, mások fotóját vagy videóját nem,
  • és csak 30 hashtaget használhatsz egy bejegyzésnél. Ha többet használsz, akkor nem fog megjelenni a hozzászólásod.

Hogyan válaszd ki a megfelelő hashtaget?

  1. Nézd meg, hogy a konkurencia milyen hashtageket használ! Ezek között felfedezheted azokat, amelyek számodra is megfelelőek lehetnek. Ugyanakkor dönthetsz úgy is, hogy nem akarsz versenyezni velük, és kifejezetten kerülöd az adott hashtageket.
  2. Használd azokat a hashtageket, melyeket az iparágadban mérvadó szereplők is használnak! Így az ő célközönségük a Tied is lehet.
  3. Gondold át, milyen kapcsolódó hashtageket használhatsz! Nézd át a posztokat egy általad már használt hashtag kapcsán, és keress olyanokat, amik általában még megjelennek ezekben.
  4. Használd az Instagram kereső funkcióját! Írj be egy kulcsszót, ami releváns számodra, majd válaszd a # lehetőséget alatta. Az Instagram ezután megjelenít minden olyan hashtaget, amiben szerepel a kulcsszavad. Próbálj közöttük olyat találni, ami népszerű!

Az fontos, hog csak olyan hashtageket használj, melyek relevánsak számodra, az iparágadban, a célközönséged esetében. Találsz olyan hashtageket, melyek roppant népszerűek, azonban, ha nem illeszkedik hozzád, akkor semmi nem mész az alkalmazásával. Sőt, akár valaki fel is jelenthet spamelésért.

Hány hashtaget érdemes használnod?

Egy tanulmány szerint azok az ezer vagy annál kevesebb követővel rendelkező fiókok, melyek négy vagy öt hashtaget használnak átlagosan 22 interakciót érnek el, míg azok, akik nem használnak hashtaget, mindössze 14-et. Még ha 11 vagy több hashtaget is használsz, jobb elköteleződést érsz el, mint ha egyet sem használnál.

Ha túl sok hashtaget használsz, akkor olyanok is közéjük fognak kerülni, melyeknek számodra nincs igazán jelentőségük. Lehet, hogy ezzel akár új követőket is szerzel, ők azonban nem olyanok lesznek, akikre szükséged van. Jellemzően spammerek és olyan emberek, akik csak azért követnek, hogy visszakövesd őket. A túl sok hashtag ezen kívül felhígítja az üzeneted, ráadásul kétségbeesettnek fogsz tűnni. Olyannak, akinek mindenáron kedvelésekre van szüksége.

Milyen márka-hashtageket használhatsz?

A márka-hashtag olyan hashtag, melyet csak Te, illetve a céged használ. Lehet ez akár a cégneved, vagy a terméked, esetleg egy Instagram-kampányod neve is. Utóbbi esetében a márka-hashtag révén több részvevőre és nagyobb elköteleződésre számíthatsz. Segítséget jelent akkor is, ha egy általad indított Instagram-versenyen induló résztvevőket akarod összegyűjteni. A mindegyikük által használt hashtagek révén lesz egy olyan hashtag-oldal, ahol automatikusan összegyűlnek a résztvevők.

További tippek és tanácsok

  • Ne használj túl sok, vagy irreleváns hashtageket!
  • Használj minél specifikusabb hashtageket! Hiszen annál szűkebb célközönséget tudsz megcélozni, ami azt jelenti, hogy nagyobb az esély a konverzióra.
  • Ne feledkezz meg a népszerű hashtagekről! Egészen addig, amíg azok relevánsak a posztod számára, és csak alkalmanként használod őket. Segíthetnek kiszélesíteni a közönséged, anélkül, hogy kétségbeesettnek tűnnél.
  • Kétszer is ellenőrizd, hogy egy hashtag azt jelenti, amire Te gondolsz! Vagyis mielőtt használni kezdesz egy hashtaget, mindenképpen ellenőrizd, hogy milyen posztok jelennek meg arra.
  • A márka-hashtaged legyen rövid, egyszerű és könnyen betűzhető! Ezáltal tudnak emlékezni rá az ügyfeleid.
  • Takard el a hashtageket! Erre két lehetőséged van: a hozzászólások közé helyezed őket, vagy pedig a képaláírásban pontokat vagy vonalakat helyezel föléjük, hogy csak a “tovább” érintése után jelenjenek meg.

Milyen hibákat ne kövess el az Instagram használata során?

Ha az Instagram használata még mindig csak zavart okoz számodra, vagy javítani akarod a fiókod teljesítményét, akkor fusd át az alábbi hibalistát!

Követők vásárlása

Sokan azt gondolják most, hogy követők vásárlása fogja megoldani a problémáikat, de ahogy a Facebooknál, úgy az Instagramon is rontja az elköteleződési arányt, mivel ezek halott felhasználói fiókok. Ha pénzt szánsz az Instagramra, akkor követők vásárlása helyett inkább hirdess, ezzel legalább valódi követőket és elköteleződést szerezhetsz!

Ha nem hiszed, akkor álljon itt egy kísérlet és az eredménye. A Hootsuite létrehozott egy kamu felhasználói fiókot és követőket vásárolt neki, hogy lássa, mi történik. Két dolog történt:

  • Nulla elköteleződés. Habár egyetlen nap alatt több mint ezer követőt szereztek, a közzétett posztok egyetlen lájkot vagy hozzászólást sem értek el.
  • Kockázatos közönség. Amikor végignézték a vásárolt követők profiljait, kiderült, hogy azok vagy tinédzserek, akik félmeztelen fotókat tettek közzé magukról, vagy pedig botok, melyek nem megfelelő tartalmakat osztottak meg. Ez pedig nem pont az a közönség, amelyre vágysz, igaz?

Tehát ahelyett, hogy megvásárolnád a követőidet, inkább dolgozz ki egy stratégiát, célokat, ossz meg jó tartalmakat és kötelezd el a közönségedet!

Nem foglalkozol a számokkal

Általában, ha valaki létrehoz egy Instagram fiókot, akkor mindjárt nekiáll posztolni, mintha nem lenne holnap, miközben elfeledkezik arról, hogy néha kicsi hátra is kellene pillantani. Pedig annak érdekében, hogy kiaknázd az Instagram teljes potenciálját, figyelned kell a számokra is! Elsősorban a próbálkozások révén tudod meg, hogy

  • milyen időközönként posztolj,
  • milyen típusú tartalmat,
  • milyen hashtageket használj,
  • milyen képfeliratokat

Ehhez mérned kell:

  • a követők számát (az új követőket és a lelépőket)
  • az elköteleződést (lájkok és kommentek)
  • a hashtag-használatot
  • az URL-ek átkattintási arányát
  • az említéseket
  • a posztok gyakoriságát
  • a közönség demográfiáját
  • mikor éred el a posztjaiddal a legtöbb lájkot
  • mennyire működnek az eladások az Instagramon keresztül

Ezt megteheted az Instagram saját mérőeszközével, az Instagram Insights-szal is, mely elárulja, hogy kik a követőid, mikor találod őket online, stb. De bizonyos posztok vagy történetek esetén is kiderítheted, hogy azok miként teljesítenek, és milyen reakciót váltanak ki az emberekből.

Túlságosan az eladásra koncentrálsz

Csakúgy, mint bármely más közösségi csatorna esetében, az Instagram használata során sem érdemes a követőknek folyamatosan az arcába tolni a promóciós tartalmaidat. Ez visszaüthet, elidegenítheti a közönségedet. Ha nem teszel más, mint a saját termékeidnek a képeit posztolod, akkor az emberek elvesztik az érdeklődésüket irántad.

Ne vedd ennyire komolyan az értékesítést az Instagramon, inkább próbáld közvetíteni az emberek felé azokat az értékeket, melyeket a céged vagy a terméked képvisel!

Ha például megnézed a Sprout Social Instagram-fiókját, akkor ugyan fogsz találkozni a cég termékeivel és logójával, azonban mindez beágyazva a környezet, a munkatársak, a kapcsolódó események bemutatásába.

Nem tulajdonítasz elég nagy jelentőséget a képaláírásoknak

Ha elköteleződést szeretnél elérni, akkor nem elég a képekre figyelni, a képealáírásokat is komolyan kell venned! A jó szövegek nem egyszerűen illeszkednek a képhez, hanem érzelmek kiváltására is képesek. Ami pedig azért fontos, mert ezzel növeled az esélyét a megosztásoknak. Néhány tipp a jobb képaláírásokért:

  • A legfontosabb szavak mindig az elejére kerüljenek. Főleg azért, mert a szövegeket megvágja az Instagram, tehát kattintás nélkül nem olvasható az egész.
  • Tegyél fel kérdéseket! Ugyanaz a helyzet, mint a Facebook használata során: ezzel bátoríthatod a közönséged aktivitásra. Megkérdezheted például, hogy mit gondolnak az új termékedről, de nyitott végű kérdéseket is feltehetsz.
  • Ne félj emojikat használni! Ezzel felkeltheted az emberek figyelmét, valamint némi vidámságot és személyességet is belecsempészhetsz a képaláírásaidba.

Rosszul használod a hashtageket

Az Instagram posztok 91 százalékánál jelennek meg hashtagek. A számuk egy és hét között mozog. Nyilvánvaló, hogy van értékük és van értelme a használatuknak. Ugyanakkor, könnyű őket rosszul használni. Többnyire vagy túl sokat használsz belőlük, vagy túl keveset, vagy oda nem illő hashtageket.

Meg kell értened, hogy a hashtagek elsősorban arra szolgálnak, hogy általuk az emberek felfedezzenek témákat és felhasználókat az Instagramon. Ha spamre használod a hashtageket, azzal a saját fiókodat értékeled le, és azt kockáztatod, hogy elveszíted a hitelességedet. Ha viszont van egy jó posztod, de elfejted be-hashtagelni, akkor azzal annak lehetőségét veszíted el, hogy megtaláljanak az emberek.

Nem szerkeszted meg a tartalmad

Ha megszerkeszted a fotóidat vagy videóidat az Instagramon, azzal 45 százalékkal javíthatod az elköteleződés mértékét. Persze az sem jó, ha túltolod ezt a dolgot. Meg kell találnod az egyensúlyt a teljesen nyers fotók és a felismerhetetlenné filterezett és torzított fotók között. Ugyanakkor, ha eleve nem jó fotót használsz, azt hiába effektezed, nem lesz belőle jó kép. Néhány tipp, hogyan használd a mobiltelefonod fényképezésre:

  • Több fotót is készíts ugyanarról a tárgyról (vagyis ne az Instagram appban készítsd el a képet), annak érdekében, hogy kiválaszthasd a legjobbat. Használhatod ehhez a VSCO Camet vagy az Afterlightot is.
  • Próbáld meg a képeidet természetes nappali fényben készíteni, különben nagyon jó fotósnak kell lenned, hogy jók legyenek. Figyelj az árnyékokra és a visszatükröződésekre, mert elronthatják a képet.
  • Szerkeszd meg a kiválasztott fotót, de ne használd túl a filtereket! Az előbb említett appokkal ezt megteheted, de használhatod hozzá a Snapseedet vagy a Priime-ot is.
  • Találd meg a vizuális stílusod, és ragaszkodj hozzá! A következetesség révén tudod egységessé varázsolni a fiókodat, ezáltal válsz hitelessé és vizuálisan vonzóbbá.

Nem törődsz a közönségeddel

Ahogy a többi közösségi média csatornát, úgy az Instagramot sem használhatod úgy, hogy közzéteszel egy posztot, majd elfeledkezel róla. Rendkívül fontos ugyanis a kapcsolatok kiépítése. Ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki az Instagram-közönségedből:

  • Kövess más releváns felhasználókat! Találd meg őket hashtagre való kereséssel, a Felfedezés révén vagy válogass a követőid közül.
  • Szánj időt arra, hogy válaszolj a hozzászólásokra és a kérdésekre! A marketing is a kapcsolatok építéséről szól, így nem értelmetlen dolog, ha részt veszel a beszélgetésekben.
  • Ossz meg meg felhasználók által készített tartalmakat! Ezzel fejezed ki irántuk a nagyrabecsülésedet.
  • Tegyél fel kérdéseket! Mutasd meg a követőidnek, hogy érdekel a véleményük. Kérdezz és válaszolj nekik. Például, ha két új cipővel jössz ki, akkor kérdezd meg őket, hogy melyik tetszik jobban, és milyen színben szeretnék, ha megjelenne a jövőben.

Nem hirdetsz

Megközelítőleg 120 millió Instagram-használó látogat meg weboldalakat, indít hívásokat, küld e-maileket vagy direkt üzeneteket minden hónapban az appon keresztül. A Forrester szerint a legnagyobb márkák átlagos követőszáma meghaladja az egymilliót. Ez is azt mutatja, hogy mennyire látni akarják a cégek által közzétett tartalmakat.

Az Instagram-hirdetésekkel tovább léphetsz. A hirdetési kampányt indító cégek több mint 70 százaléka jelentős növekedést tapasztal az online konverziók számában. Ha nem használod az Instagram hirdetéseket, akkor egy komoly lehetőséget hagysz ki a vásárlóiddal való kapcsolattartásban.

Nem foglalkozol a Történetekkel

A Történetek lényege, hogy a felhasználók olyan képeket és videókat tehetnek közzé benne, melyek diavetítés-szerűen jelennek meg, és 24 óra elteltével nyomtalanul eltűnnek. Ma már több mint 200 millióan használják a Történeteket napi szinten, és minden ötödik Történeten közzétett kép kap egy direkt üzenetet a felhasználóktól. Ha Te is közvetlen kapcsolatot szeretnél kiépíteni a közönségeddel, akkor nem hagyhatod ki ezt a lehetőséget. De hogyan használd?

  • Mondj el egy történetet! Nem véletlenül hívják Történeteknek ezt a funkciót. A sorozat-jelleg miatt akár hosszabb történeteket is elmesélhetsz. Például egy receptet lépésről-lépésre, vagy bemutathatod az irodádat, vagy valamely kolléga egy napját.
  • Legyél hiteles! Ne aggódj túl sokat azon, hogy nem tökéletesre csiszolt anyag kerül ki a kezeid közül a Történetekbe. Úgyis eltűnik 24 óra múlva, és elvileg arra szolgált, hogy spontán megmozdulásokat tegyél közzé rajta. Elkövethetsz tehát hibákat, amivel azt is megmutatod, hogy valódi személyisége van a cégednek.
  • Adj értéket! Próbálj meg értékes dolgokat megosztani, ne lopd a követőid idejét! Ha van közösségi média stratégiád, akkor ellenőrizd, hogy a Történetek megfelel-e neki.
  • Legyél kreatív! Használd a különböző funkciókat: filtereket, matricákat, szövegeket, rajzokat és tageket, hogy még érdekesebb legyen a tartalmad.

instagram-adatok

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.