Mire figyelj az Instagram használata során? És milyen hibákat ne kövess el?

Instagram
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Számos olyan profillal találkozhatsz az Instagramon, melyeknek tulajdonosai már tudják, miként működik ezen a közösségi média csatornán kommunikáció, hogyan lesz számukra optimális az Instagram használata. Itt sokkal mélyebb kapcsolatot tudsz kialakítani a közönségeddel, mint más platformokon. De mi kell ahhoz, ha egy jól működő Instagram-fiókot szeretnél kialakítani?

A 2010-ben elinduló Instagramnak mára 700 milliónál is több felhasználója van. Olyan rohamosan növekvő népszerűségű közösségi média csatorna, melyet még mindig többnyire a fiatalok használnak. Évek óta velünk van, úgyhogy az gondolhatjuk, mindenki tudja már megfelelően használni, akár cégként is. Az elmúlt évek során cégek tömegei jelentek meg az Instagramon, miután felfedezték, hogy ez a legerősebb közösségi média csatorna a felhasználók elköteleződését tekintve. Sokan, sokat fektettek bele abba, hogy megfelelő tartalmakkal legyenek jelen ezen a közösségi média oldalon.

Mire figyelj, ha cégként használod az Instagramot?

Az Instagram használata cégként, illetve “hivatalos csatornaként” egy kicsit mást jelent, mint időnként néhány kép megosztását. Ki kell alakítanod egy olyan következetes márka-esztétikát, melynek révén megkülönböztetheted magad a többiektől, de oda kell figyelned a tartalom és az értékek összhangjára is.

Pontosan ismerned kell a márkád identitását

Az Instagram-fiókod esztétikáját a márkád identitása fogja meghatározni. Tisztában vagy a márkád személyiségével és a stílusával? Melyek az értékei? Játékos, kalandos, bátor, merész? Rendkívül fontos, hogy olyan tartalmat alakíts ki az Instagramon, mely visszatükrözi a márkád személyiségét és céljait. Ha a posztjaid teljesen esetleges stílusúak és tartalmúak, az zavart okoz a felhasználóknak, akik ilyenkor könnyen leállnak a követéseddel.

Határozd meg a célcsoportodat!

Az Instagram hírfolyamod célja alapvetően az, hogy vonzó legyen a meglévő és a jövőbeni ügyfeleid számára. Ezért fontos, hogy a tartalmad tetsszen nekik és elkötelezze őket. Ehhez először is tudnod kell, hogy mi az, ami fontos a célcsoportod számára: mit szeretnek a márkáddal, a termékeddel, a szolgáltatásoddal kapcsolatban? Ha ezekkel tisztában vagy, akkor már tudod, hogy mit kellene mutatnod az Instagramon.

A GoPro Instagram-fotói például tökéletesen megmutatják, hogy mit jelent egy kalandokkal teli életstílus, azaz mire vágynak a vevőik. A képek egyedi pillanatokat mutatnak be, melyek arra ösztönzik a nézőt, hogy ő is mozduljon, és természetesen dokumentálja is a kiruccanásait.

A GoPro képei az Instagramon

A GoPro képei az Instagramon

Mesélj történeteket!

Minél lebilincselőbb a történeted, annál kevésbé érzik azt a követőid, hogy el akarsz adni nekik valamit. A történeteknek kapcsolódniuk kell a márkádhoz, ahogy a látogatóid igényeihez is. Így lesz jelentése a tartalmadnak és tudnak kapcsolódni hozzá az emberek. A történetnek, amelyet elmondasz, nagy szerepe van abban, hogy kialakítsd a márkahűséget.

Mondjuk úgy, ahogy azt a Nike vagy a Red Bull teszi. Előbbi a videóiban olyan sportolók történeteit mutatja be, melyek inspirálóak lehetnek a követői számára. Amiből persze az következik, hogy ha ők is olyan jól akarnak teljesíteni, akkor természetesen a márka ruháit kell viselniük.

Válassz egy színpalettát, egy érzést vagy egy szűrőt és következetesen ezt használd!

Ez az, ami képes megadni a cégednek azt a következetességet, melyre szüksége van hatékony kommunikációhoz. A legegyszerűbb módja, ha mindig ugyanazt a filtert használod, vagy mindig ugyanúgy szerkeszted a képeidet. Vagy kialakíthatsz egy színpalettát, és a posztjaidban mindig ugyanaz a három-négy szín dominál. Ezek természetesen lehetnek a márkád jellemző színei, például ami a logóban is szerepel, így könnyen azonosíthatók a képek. Ez nem csak egységes megjelenést biztosít számodra, hanem növeli az elköteleződést, hiszen az emberek kisebb valószínűséggel pörgetnek át – oda sem figyelve – a posztod felett.

Posztjaid közvetítsék a márkád alapvető értékeit!

Ne félj az Instagramon is bemutatni a termékeidet és a szolgáltatásaidat! Csak próbálj meg kreatívnak lenni, és ne túlzásba vinni. Törekedj arra, hogy új és minél érdekesebb módon mutasd be őket! A képeknek arra kell ösztönöznie a követőidet, hogy saját posztjaikban ne féljenek megemlíteni a termékedet. Ezzel nem csak növeled az interakciók számára, hanem olyan felhasználók által generált tartalomhoz jutsz, mely teljesen eredeti.

HASZNÁLD A TUDOMÁNYT AZ ELKÖTELEZŐDÉS JAVÍTÁSÁRA!

Vess egy pillantás az adatokra, amikor a következő posztjaidat tervezed! Érdemes például tudni, hogy milyen hashtag megjelenítése hoz több kedvelést, hogy melyik filter vagy milyen beállítások hozzák a legjobb eredményeket a fotóknál, ahogy az arcokat 35 százalékkal jobban kedvelik a felhasználók.

Hogyan írj szövegeket az Instagram-posztjaidhoz?

Miközben az Instagram elsősorban a képekről szól, egy jó képaláírás is segíthet a felhasználói elköteleződés növelésében. Ma már az Instagram-bejegyzések az alapján jelennek meg a követők számára, hogy milyen valószínűséggel érdeklődnek a tartalmaid iránt. Vagyis, ha egy fotód sok kedvelést és kommentet kap, akkor nagyobb eséllyel jelenik meg. Ezért kell foglalkoznod a képaláírásokkal is.

És hogy milyen egy jó képaláírás? Egyrészt megmutatja a céged személyiségét, szórakoztatja a közönséget, és arra ösztönzi a követőket, hogy cselekedjenek. Egy képaláírás akár 2200 karakter hosszú is lehet, elhelyezhetsz benne emojikat vagy akár 30 darab hashtaget is. Ezt persze nem kell mind kihasználni, hiszen a cél az, hogy figyelemfelkeltő és könnyen olvasható legyen. De lássuk a tippeket!

1. Ismerd meg a közönséged!

Ez kell ugyanis ahhoz, hogy tudd:

  • érteni fogják a hivatkozásaidat,
  • használhatsz-e emojikat, és mennyire lehet modern a nyelvezeted,
  • elég-e egy rövid magyarázat a képekhez, vagy hosszabban kell magyaráznod?

2. Legyen hangneme a cégednek!

Az értékeid határozzák meg, hogy miként szólalsz meg a közösségi médiában, amiről készíthetsz egy listát. Ugyancsak összeszedheted azokat a jelzőket, melyeket használni szeretnél rendszeresen a céged kommunikációja során, és ezeket mindig vesd be a képaláírások finomításánál.

Az talán nyilvánvaló, hogy az Instagram-felhasználók nem egy hivatalos vagy komoly stílusra számítanak. Habár sok minden függ az iparágadtól és annak közönségétől. De mindenképpen a könnyed megfogalmazásokra kell törekedned, miközben megmutatod a márkád személyiségét is.

3. Milyen hosszú legyen?

Ha valaha is kétely merül fel egy képaláírás hosszával kapcsolatban, akkor vedd inkább rövidebre a szöveget! De azért maradjon önmagában is érthető. Ha van egy érdekes történet egy kép mögött, akkor ne habozz, fejtsd ki bőven. A National Geographic például gyakran ezt teszi.

4. Tedd a legfontosabb szavakat a szöveg elejére!

A szövegeket megvágja az Instagram a hírfolyamban – és csak érintésre bomlik ki az egész -, azért minden, ami fontos, kerüljön az elejére, míg az @említések és a hashtagek a végére. Ezzel próbáld megfogni a közönséget, és rábírni arra, hogy nyissa le a teljes szöveget!

5. Használj hashageket, de okosan!

Azok az Instagram-posztok, melyekben szerepel legalább egy hashtag, átlagosan 12,6 százalékkal nagyobb elköteleződést érnek el, mint azok, melyekben egy sincs. Vagyis érdemes használnod azokat, melyek relevánsak a bejegyzésed és a célközönséged számára. Ugyanakkor ne használj annyit, hogy telezsúfold és olvashatatlanná tedd a szöveged. Ha azt akarod, hogy ne zavarjanak bele a szövegbe, akkor válaszd el vonalakkal, vagy pedig tedd őket a bejegyzésed utáni első kommentbe.

6. Tegyél fel kérdéseket!

Az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy több hozzászólást szerezz, ha kérdést teszel fel a képek alatt. Ez lehet akár egy eldöntendő kérdés, de akár egy kifejtős is. Kérdés, mire rezonál a közönséged.

7. Használd az @említést!

Ha valakit érint a bejegyzésed, akkor említsd meg a @ jel és a felhasználóneve használatával. Ezzel lehetőséget teremtesz neki – és követőinek – arra, hogy reagáljon a bejegyzésedre.

8. Használj call to actiont!

Ha növelni szeretnéd az elkötelezettség mértékét, akkor kérd meg a követőidet, hogy kommenteljenek, küldjék el az ismerőseiknek, vagy mondják el a véleményüket! Ehhez persze a bejegyzésnek elég jónak kell lennie, úgyhogy mielőtt cselekvésre akarod rábírni az embereket, győződj meg arról, hogy mindent megtettél egy jó posztért.

9. Ne félj az emojiktól!

Az emojik magukra vonják a felhasználók figyelmét és egy kis személyességet adnak a bejegyzésednek. Kiválthatnak szavakat vagy mondatokat is, így rövidebb lehet a szöveged.

10. Használj idézeteket!

Nem Coelho és az epigonok életbölcsességeire gondolunk, hanem olyan idézetekre, melyek jól kiegészítik a képeidet. Ez lehet egy pár mondat attól a személytől, aki készítette a fotót, vagy attól, aki szerepel a képen.

Milyen hibákat ne kövess el az Instagram használata során?

Ha az Instagram használata még mindig csak zavart okoz számodra, vagy javítani akarod a fiókod teljesítményét, akkor fusd át az alábbi hibalistát!

Követők vásárlása

Sokan azt gondolják most, hogy követők vásárlása fogja megoldani a problémáikat, de ahogy a Facebooknál, úgy az Instagramon is rontja az elköteleződési arányt, mivel ezek halott felhasználói fiókok. Ha pénzt szánsz az Instagramra, akkor követők vásárlása helyett inkább hirdess, ezzel legalább valódi követőket és elköteleződést szerezhetsz!

Ha nem hiszed, akkor álljon itt egy kísérlet és az eredménye. A Hootsuite létrehozott egy kamu felhasználói fiókot és követőket vásárolt neki, hogy lássa, mi történik. Két dolog történt:

  • Nulla elköteleződés. Habár egyetlen nap alatt több mint ezer követőt szereztek, a közzétett posztok egyetlen lájkot vagy hozzászólást sem értek el.
  • Kockázatos közönség. Amikor végignézték a vásárolt követők profiljait, kiderült, hogy azok vagy tinédzserek, akik félmeztelen fotókat tettek közzé magukról, vagy pedig botok, melyek nem megfelelő tartalmakat osztottak meg. Ez pedig nem pont az a közönség, amelyre vágysz, igaz?

Tehát ahelyett, hogy megvásárolnád a követőidet, inkább dolgozz ki egy stratégiát, célokat, ossz meg jó tartalmakat és kötelezd el a közönségedet!

Nem foglalkozol a számokkal

Általában, ha valaki létrehoz egy Instagram fiókot, akkor mindjárt nekiáll posztolni, mintha nem lenne holnap, miközben elfeledkezik arról, hogy néha kicsi hátra is kellene pillantani. Pedig annak érdekében, hogy kiaknázd az Instagram teljes potenciálját, figyelned kell a számokra is! Elsősorban a próbálkozások révén tudod meg, hogy

  • milyen időközönként posztolj,
  • milyen típusú tartalmat,
  • milyen hashtageket használj,
  • milyen képfeliratokat

Ehhez mérned kell:

  • a követők számát (az új követőket és a lelépőket)
  • az elköteleződést (lájkok és kommentek)
  • a hashtag-használatot
  • az URL-ek átkattintási arányát
  • az említéseket
  • a posztok gyakoriságát
  • a közönség demográfiáját
  • mikor éred el a posztjaiddal a legtöbb lájkot
  • mennyire működnek az eladások az Instagramon keresztül

Ezt megteheted az Instagram saját mérőeszközével, az Instagram Insights-szal is, mely elárulja, hogy kik a követőid, mikor találod őket online, stb. De bizonyos posztok vagy történetek esetén is kiderítheted, hogy azok miként teljesítenek, és milyen reakciót váltanak ki az emberekből.

Túlságosan az eladásra koncentrálsz

Csakúgy, mint bármely más közösségi csatorna esetében, az Instagram használata során sem érdemes a követőknek folyamatosan az arcába tolni a promóciós tartalmaidat. Ez visszaüthet, elidegenítheti a közönségedet. Ha nem teszel más, mint a saját termékeidnek a képeit posztolod, akkor az emberek elvesztik az érdeklődésüket irántad.

Ne vedd ennyire komolyan az értékesítést az Instagramon, inkább próbáld közvetíteni az emberek felé azokat az értékeket, melyeket a céged vagy a terméked képvisel!

Ha például megnézed a Sprout Social Instagram-fiókját, akkor ugyan fogsz találkozni a cég termékeivel és logójával, azonban mindez beágyazva a környezet, a munkatársak, a kapcsolódó események bemutatásába.

Nem tulajdonítasz elég nagy jelentőséget a képaláírásoknak

Ha elköteleződést szeretnél elérni, akkor nem elég a képekre figyelni, a képealáírásokat is komolyan kell venned! A jó szövegek nem egyszerűen illeszkednek a képhez, hanem érzelmek kiváltására is képesek. Ami pedig azért fontos, mert ezzel növeled az esélyét a megosztásoknak. Néhány tipp a jobb képaláírásokért:

  • A legfontosabb szavak mindig az elejére kerüljenek. Főleg azért, mert a szövegeket megvágja az Instagram, tehát kattintás nélkül nem olvasható az egész.
  • Tegyél fel kérdéseket! Ugyanaz a helyzet, mint a Facebook használata során: ezzel bátoríthatod a közönséged aktivitásra. Megkérdezheted például, hogy mit gondolnak az új termékedről, de nyitott végű kérdéseket is feltehetsz.
  • Ne félj emojikat használni! Ezzel felkeltheted az emberek figyelmét, valamint némi vidámságot és személyességet is belecsempészhetsz a képaláírásaidba.

Rosszul használod a hashtageket

Az Instagram posztok 91 százalékánál jelennek meg hashtagek. A számuk egy és hét között mozog. Nyilvánvaló, hogy van értékük és van értelme a használatuknak. Ugyanakkor, könnyű őket rosszul használni. Többnyire vagy túl sokat használsz belőlük, vagy túl keveset, vagy oda nem illő hashtageket.

Meg kell értened, hogy a hashtagek elsősorban arra szolgálnak, hogy általuk az emberek felfedezzenek témákat és felhasználókat az Instagramon. Ha spamre használod a hashtageket, azzal a saját fiókodat értékeled le, és azt kockáztatod, hogy elveszíted a hitelességedet. Ha viszont van egy jó posztod, de elfejted be-hashtagelni, akkor azzal annak lehetőségét veszíted el, hogy megtaláljanak az emberek.

Nem szerkeszted meg a tartalmad

Ha megszerkeszted a fotóidat vagy videóidat az Instagramon, azzal 45 százalékkal javíthatod az elköteleződés mértékét. Persze az sem jó, ha túltolod ezt a dolgot. Meg kell találnod az egyensúlyt a teljesen nyers fotók és a felismerhetetlenné filterezett és torzított fotók között. Ugyanakkor, ha eleve nem jó fotót használsz, azt hiába effektezed, nem lesz belőle jó kép. Néhány tipp, hogyan használd a mobiltelefonod fényképezésre:

  • Több fotót is készíts ugyanarról a tárgyról (vagyis ne az Instagram appban készítsd el a képet), annak érdekében, hogy kiválaszthasd a legjobbat. Használhatod ehhez a VSCO Camet vagy az Afterlightot is.
  • Próbáld meg a képeidet természetes nappali fényben készíteni, különben nagyon jó fotósnak kell lenned, hogy jók legyenek. Figyelj az árnyékokra és a visszatükröződésekre, mert elronthatják a képet.
  • Szerkeszd meg a kiválasztott fotót, de ne használd túl a filtereket! Az előbb említett appokkal ezt megteheted, de használhatod hozzá a Snapseedet vagy a Priime-ot is.
  • Találd meg a vizuális stílusod, és ragaszkodj hozzá! A következetesség révén tudod egységessé varázsolni a fiókodat, ezáltal válsz hitelessé és vizuálisan vonzóbbá.

Nem törődsz a közönségeddel

Ahogy a többi közösségi média csatornát, úgy az Instagramot sem használhatod úgy, hogy közzéteszel egy posztot, majd elfeledkezel róla. Rendkívül fontos ugyanis a kapcsolatok kiépítése. Ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki az Instagram-közönségedből:

  • Kövess más releváns felhasználókat! Találd meg őket hashtagre való kereséssel, a Felfedezés révén vagy válogass a követőid közül.
  • Szánj időt arra, hogy válaszolj a hozzászólásokra és a kérdésekre! A marketing is a kapcsolatok építéséről szól, így nem értelmetlen dolog, ha részt veszel a beszélgetésekben.
  • Ossz meg meg felhasználók által készített tartalmakat! Ezzel fejezed ki irántuk a nagyrabecsülésedet.
  • Tegyél fel kérdéseket! Mutasd meg a követőidnek, hogy érdekel a véleményük. Kérdezz és válaszolj nekik. Például, ha két új cipővel jössz ki, akkor kérdezd meg őket, hogy melyik tetszik jobban, és milyen színben szeretnék, ha megjelenne a jövőben.

Nem hirdetsz

Megközelítőleg 120 millió Instagram-használó látogat meg weboldalakat, indít hívásokat, küld e-maileket vagy direkt üzeneteket minden hónapban az appon keresztül. A Forrester szerint a legnagyobb márkák átlagos követőszáma meghaladja az egymilliót. Ez is azt mutatja, hogy mennyire látni akarják a cégek által közzétett tartalmakat.

Az Instagram-hirdetésekkel tovább léphetsz. A hirdetési kampányt indító cégek több mint 70 százaléka jelentős növekedést tapasztal az online konverziók számában. Ha nem használod az Instagram hirdetéseket, akkor egy komoly lehetőséget hagysz ki a vásárlóiddal való kapcsolattartásban.

Nem foglalkozol a Történetekkel

A Történetek lényege, hogy a felhasználók olyan képeket és videókat tehetnek közzé benne, melyek diavetítés-szerűen jelennek meg, és 24 óra elteltével nyomtalanul eltűnnek. Ma már több mint 200 millióan használják a Történeteket napi szinten, és minden ötödik Történeten közzétett kép kap egy direkt üzenetet a felhasználóktól. Ha Te is közvetlen kapcsolatot szeretnél kiépíteni a közönségeddel, akkor nem hagyhatod ki ezt a lehetőséget. De hogyan használd?

  • Mondj el egy történetet! Nem véletlenül hívják Történeteknek ezt a funkciót. A sorozat-jelleg miatt akár hosszabb történeteket is elmesélhetsz. Például egy receptet lépésről-lépésre, vagy bemutathatod az irodádat, vagy valamely kolléga egy napját.
  • Legyél hiteles! Ne aggódj túl sokat azon, hogy nem tökéletesre csiszolt anyag kerül ki a kezeid közül a Történetekbe. Úgyis eltűnik 24 óra múlva, és elvileg arra szolgált, hogy spontán megmozdulásokat tegyél közzé rajta. Elkövethetsz tehát hibákat, amivel azt is megmutatod, hogy valódi személyisége van a cégednek.
  • Adj értéket! Próbálj meg értékes dolgokat megosztani, ne lopd a követőid idejét! Ha van közösségi média stratégiád, akkor ellenőrizd, hogy a Történetek megfelel-e neki.
  • Legyél kreatív! Használd a különböző funkciókat: filtereket, matricákat, szövegeket, rajzokat és tageket, hogy még érdekesebb legyen a tartalmad.

instagram-adatok

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.