Van-e még értelme hozzászólásokat írni a weben?

Hozzászólás és komment

A hozzászólás, azaz komment az off-page SEO egyik eleme, és még mindig gyakran látni, hogy többé vagy kevésbé spam jelleggel hozzászólások jelennek meg a blogok, weboldalak komment-részében, fórumokon. De van-e még bármiféle haszna SEO vagy akár tartalommarketing szempontból?

Amikor mi kommentelésről írunk, akkor nyilván nem arról beszélünk, hogy valaki valamilyen homályos indíttatásból, lelke legmélyén rejlő (khm…) “furcsa” késztetéstől hajtva kommenteket potyogtat el maga után a közösségi médiában és a blogokon teljesen feleslegesen, hanem amikor meghatározott (végső soron persze bevételszerző) céllal, egy stratégia mentén átgondolt tartalmakat készítünk a weboldalak mindenki előtt nyitva álló, hozzászólásoknak fenntartott helyére. Tehát nem a magáncélú kommentelést elemezgetjük – erről egyébként született is egy elgondolkodtató cikk nemrég, mely egyenesen a web tönkretételéért tette felelőssé a hozzászólásokat -, hanem a “céges”, illetve off-page SEO stratégiába illesztett kommentelést.

Csak, hogy mindenkinek világos legyen: ebbe a kategóriába tartoznak az egyszerű spam-linkek, melyek hozzászólásként jelennek meg a weboldalak alján, és minden weboldaltulajdonosnak elege van belőlük, és nyilván mindenki találkozott már velük.  Ez egy primitív megoldás, és sajnos azt lehet mondani, hogy részben – az elfogadhatatlan nívójú magán-kommentek mellett – ezek vezettek oda, hogy már nagyon sok blogban és weboldalon megszüntették a hozzászólás lehetőségét, illetve egyre szigorúbb, akár előzetes moderálást alkalmaznak, amellett persze, hogy a linkek már eleve “nofollow” jelzéssel jelenhetnek meg a hozzászólások között (WordPressben ez alapértelmezés), már ha egyáltalán megjelenhetnek.

Ilyen helyzetben vajon lehet-e bármiféle értelme ezt az off-page SEO vagy akár tartalommarketinges technikát használni? Nézzünk néhány okot a jobbaktól a rosszabbak felé haladva!

Valami érdekeset vagy hasznosat mondanál

Ha van egy blogod, és lehet alatta kommentelni, akkor ugye nem az olyan hozzászólásoknak örülsz, melyek kb. annyit mondanak, hogy “jó poszt”. Habár ez is jobb, mint egy spam-link, de azért az mégiscsak értékesebb, amikor néhány sorban hozzátesz a kommentelő a poszthoz egy példát, egy megtörtént esetet, kiegészíti további információval, stb.

Ez lenne a hozzászólás eredeti értelme, ebből alakul ki a beszélgetés, az információcsere, úgyhogy, ha tényleg van hasznos, értelmes mondandód, akkor azt érdemes lehet közzétenni.

Kapcsolatot alakítanál ki a weboldaltulajdonossal/bloggerrel vagy az olvasóival

Ha egy blogba/weboldalra sokat kommentelsz, akkor arra felfigyelhet a weboldal vagy blog gazdája is. Persze itt lényeges, hogy pozitív érzelmeket váltson ki belőle a felhasználóneved, amikor meglátja, és ne azt gondolja, hogy “na, már megint”. De, ha értelmes, hasznos, segítő mondatokat kommentelsz rendszeresen, akkor egy idő után kialakulhat egy kapcsolat, reagál, válaszolni fog, ami azért lehet hasznos, mert ez a további SEO és tartalommarketing törekvéseket illetően egy jó kiindulópont.

Meg akarod ismertetni a neved a célközönséggel

Ha sikerül megtalálni azokat a kommentfelületeket, ahol a célközönséged jelen van, és itt gyakran szólsz hozzá a saját vagy a céged nevében, akkor egy idő után ismertté válsz ezen közönség számára: megismerik a neved. Ez a technika persze önmagában kevés a népszerűséghez, de a stratégiád egy elemeként hasznos lehet. Azt pedig ne felejtsd el, hogy egy kommentszekcióban nem csak a többi hozzászóló ismeri meg a neved, hanem nagyon sok olvasó is – és ők vannak többen -, akik nem kommentelnek.

Forgalmat vinnél a saját oldaladra

A legtöbb cégnek, bloggernek ez lenne a célja, bár ez már nem a legjobb cél. Ha ugyanis ez az egyetlen oka a kommentelésednek, akkor az a minőség rovására fog menni, hiszen a mennyiségre kell törekedned. Ráadásul a túl sok hozzászólás egy személytől elkezdi idegesíteni a weboldaltulajdonost is, különösen, ha a felhasználóneved azonos a cégneveddel, weboldalad nevével, esetleg kulcsszavak szerepelnek benne, mert ettől már kifejezetten spamnek kezd kinézni a dolog. Így pedig törléshez, tiltáshoz vezethet.

Linket építesz

Az viszont már a kifejezetten hibás célok közé tartozik, hogy azt gondolod, hatékonyan linket építhetsz, ha linket tartalmazó hozzászólást helyezel el hozzászólásként. Ez már csak azért sem működik, mely a kommentlinkek ma már szinte mindenhol nofollow jelzéssel kerülnek ki a felületre, ami azt jelenti, hogy nem járul hozzá a helyezésed javításához a találati oldalakon. Ráadásul ezzel nagy eséllyel spamelőnek fogsz tűnni, ami rossz benyomást kelt az olvasókban, és akár kitiltáshoz is vezethet.

Összességében tehát elmondható, hogy még mindig lehet értelme kommentelni, de elsősorban csak akkor, ha sok időd van, mert az elfogadható megoldások rövid távon bizony nem kecsegtetnek komolyabb eredményekkel.  De azt is át kell gondolnod, hogy hol jelensz meg, milyen kimunkált, alapos, informatív tartalommal.

És végül plusz egy tanács: figyelj arra, hogy lehetőleg te legyél az első hozzászóló a bejegyzések alatt, mert a legnagyobb eséllyel azt olvassák el az emberek!

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.