Eltávolítja a hasonló közönségeket a Google az Adsből – hogyan igazodj a változáshoz?

A Google még a tavalyi év végén jelentette be, hogy 2023-ban elkezdi kivezetni az úgynevezett hasonló közönségeket vagy hasonló szegmenseket hirdetési platformjáról. Milyen változásokat eredményez ez az Ads-kampányaidnál?

A hasonló közönségek vagy szegmensek a Google változata a hasonmás közönségekre, melyeket a Facebook hirdetési platformjáról ismerhetünk. A céljuk az, hogy olyan felhasználókat találjanak meg a használatával a hirdetők, akik hasonlóan viselkednek online, mint a saját közönségek (weboldal-látogatók, ügyféllisták, videómegtekintők, stb.).

A Google a kivezetés kapcsán arra hivatkozott, hogy ezzel az adatvédelmi változásokhoz igazodik. Mint írták:

Ahogy az online marketing módszerei egyre korlátozottabbá válnak, a vállalkozás bővítése új, ellenállóbb stratégiákat igényel. A leghatékonyabban automatizálás segítségével mehet elébe a változásoknak, mivel így az adatvédelmet a középpontba helyező módon szólíthat meg releváns közönségeket, illetve mérheti az eredményeket.

Kiderült, a módosítások első szakasza május 1-jén, az utolsó szakasza pedig augusztus 1-jén lép életbe. Az első szakasz lényege, hogy „nem fog tudni hasonló szegmenseket hozzáadni a meglévő kampányaihoz vagy hirdetéscsoportjaihoz. A kampányokhoz és hirdetéscsoportokhoz már korábban társított, meglévő hasonló szegmenseket azonban továbbra is megcélozhatja.” A második szakaszban azonban „a hasonló szegmenseket a rendszer eltávolítja az összes hirdetéscsoportból és kampányból.”

Ezt így vázolta fel a Google:

Mivel helyettesítheted a hasonló közönségeket?

A Google javasolja:

  • A Google Ads és a Display & Video 360 szolgáltatásban található Discovery-, Display- és cselekvésre ösztönző videókampányok esetében az optimalizált célzást, úgy, hogy nem támaszkodnak harmadik féltől származó cookie-kra.
  • A videóeléréseken alapuló és a fontolóra vételt alkalmazó kampányok esetében a közönségbővítést.
  • A keresési és Shopping-kampányok esetén pedig az intelligens ajánlattételt, mely automatikusan felhasználja a belső adatokból származó jeleket.

Ezek közül az intelligens ajánlattételt vélhetően már nem kell bemutatni, az Ads-kampányokról szóló anyagunkban is találkozhatsz vele. Ugyanakkor az optimalizált célzás és a közönségbővítés érdekes lehet. Mert mi a különbség a hasonló közönség és a közönségbővítés vagy optimalizált célzás között?

Míg a hasonló közönségek arról szól, hogy olyan embereket akarsz találni, akik hasonlítanak egy meglévő közönségszegmensedhez, és így a Google figyelembe veszi a közönségcélzási paramétereidet, addig a közönségbővítés vagy optimalizált célzás esetében olyan embereket fog neked találni, akik eltérő mértékben, de kívül esnek ezeken a paramétereken.

A közönségbővítésnél kiterjeszti a meglévő közönségedet, de azért nem nyúl bele olyan szegmensekben, amelyek nagyon távol esnek a meglévő közönségedtől, még akkor sem, ha azok a szegmensek is jól konvertálnának. Egyszerűen tehát kicsit kibővíti a közönséged.

Az optimalizált célzás esetében ugyanakkor konverziókat fog keresni: olyan embereket, akik hasonlóak azokhoz, akik már konvertáltak a hirdetéseidnél. A konverziót persze te határozod meg: lehet vásárlás, lead-szerzés, aktivitás, stb. Olyan felhasználók is képbe kerülhetnek, akik nem hasonlítanak az eredeti közönségprofilodba tartozókhoz. Ez az optimalizált célzás egyébként 2021 júniusában indult.

Fontos, hogy a közönségbővítés csak elérés-alapú videókampányoknál használható, míg az optimalizált célzás Discovery-, Display- és cselekvésre ösztönző videókampányoknál. Az optimalizált célzás automatikusan bekapcsol hirdetéscsoport szinten ezeknél a kampánytípusoknál.

Az optimalizált célzásra egyébként úgy érdemes gondolni, mint általános egyezésre a „közönségek” világában. A cél itt elsősorban az, hogy hagyd az algoritmust dolgozni, hogy jobb eredményeket érjen el számodra, azaz optimalizáljon az alapján, hogy milyen mérőszámmal célzod meg (CPA, ROAS, stb.).

Ha van olyan kampányod, ahol hasonló közönséget használsz, akkor ott már most érdemes lehet átváltani optimalizált célzásra, mert ez lehetővé teszi, hogy időben elkezdjen tanulni a Google. Ha futtatod egy-két hétig, akkor látod, hogy miként teljesít a hasonló közönség szegmenshez képest. Ha nagyjából hasonló a teljesítményük, akkor párhuzamosan is futhatnak, ha viszont gyenge számokat hoz, akkor inkább le kell kapcsolni.

Végül, remarketing kampányoknál semmiképpen ne használj optimalizált célzást, mivel a remarketing arról szól, hogy a hirdetésed olyan embereknek mutatod, akikkel már kialakítottál valamiféle kapcsolatot. Ezzel szemben az optimalizált célzás olyan embereket keres, akik nincsenek rajta a remarketing listádon.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020