Mire használhatod a Google Tag Managert? (Frissítve, 2023.09.26)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ha még nem próbálkoztál a Google Tag Manager (azaz Google Címkekezelő) használatával, akkor talán itt az ideje. Akad egy-két fontos dolog, amit lehet, hogy könnyebben megoldasz a segítségével, mint ha programozókra és más eszközökre hagyatkoznál. (Frissítés, 2022.09.26. – Új fejezettel bővítettünk: Milyen alternatívái léteznek a Google Címkekezelőnek?)

Mielőtt belevágnánk a Google Címkekezelő használatának ismertetésébe, vessünk egy gyors pillantást először arra, hogy egyáltalán mi is az a címkekezelő. Amikor a címkekezelők először megjelentek, akkor még fizetős eszközökről volt szó. Hamarosan azonban a Google is előállt a saját címkekezelőjével, a Google Tag Managerrel, melyet ingyenesen kínált, hogy bárki könnyebben tudja mérni a marketing-eredményeit.

Mi az a Google Tag Manager? És mire használhatod?

Egy címkekezelőnek az a célja, hogy a különböző méréseidet egy helyről tudd kezelni. Ha mondjuk valaki vásárol valamit a webáruházadban, akkor azt jelezni tudod a Facebook, a Google Analytics, a Google Ads, a Linkedin, stb. számára. Ebben az esetben valamennyi adat forrása a címkekezelő lesz.

A Google Tag Manager lehetővé teszi szkriptek és tagek (marketing és analitikai címkék) használatát a weboldalakon. Ide tartozik többek között:

  • Google Analytics követőkód
  • Analytics események
  • Facebook Pixel kód
  • Google Ads konverziós kódja
  • vagy bármilyen e-mail marketingben használt kód

Ezeket a kódokat a Címkekezelő hiányában a programozóknak kell a kódba illeszteniük. Tag Managerrel sokkal könnyebben megoldható olyan interakciók követése, mint egy

  • linkre vagy gombra történő kattintás
  • videólejátszással kapcsolatos interakciók
  • közösségi interakciók
  • görgetés
  • egy bizonyos elem megjelenése a kijelzőn
  • űrlapok kitöltése
  • stb.

Ezen kívül a Tag Manager segítségével beállíthatók és olvashatók a cookie-k is.

Milyen előnyei vannak?

  1. Gyorsabbá válik a címkék/kódok használata, mivel nem kell várni a programozókra, és legtöbbször Te magad is közzéteheted ezeket.
  2. Minden címkét egy helyen kezelhetsz.
  3. A beépített hibakereső mellett böngészőbővítményeket is használhatsz a gyorsabb tesztelés érdekében.
  4. Az ingyenes verzió bőven elég egy kis vagy közepes méretű cég számára.

Ráadásul nem kizárólag Google-höz kapcsolódó címkék használhatók, hanem bármi más, akár egyedi kód is megadható. Egy ilyen gyakran előforduló eset, a Facebook Pixel hozzáadása a weboldalhoz.

Sokan vannak, akik nem használják vagy nem használják ki teljes mértékben ezeket a lehetőségeket. Lássunk most ezen lehetőségek közül néhányat, melyek javíthatják az analitikai méréseid, a SEO eredményeid és a marketinged.

Javítja a weboldalad forgalmi adatainak pontosságát

A weboldaltulajdonosoknak gyakran szükségük van arra, hogy meghatározzák és elkülönítsék egymástól a különböző típusú forgalmakat a Google Analytics kezelőfelületén és jelentéseiben. Például sok cég szeretné kizárni az adatok közül a spam, illetve a belső (cégen belüli) forgalmat, esetleg a partnerek általi látogatásokat. Jellemzően erre a Google Analyticsben különböző szűrőket használnak.

Ugyanakkor a Google Analytics a szűrők számát százban korlátozza. Vagyis, ha nagyon sok olyan belső IP-d van, amit szeretnél kizárni, akkor érdemes bevetni a Google Tag Manager “blokkolási szabályait”. Ezekről itt olvashatsz bővebben magyarul. Azt azonban ne felejtsd el, hogy ha blokkolási szabályokat használsz, akkor ezek már nem jelennek meg a Google Analyticsben akkor sem, ha a nem szűrt adatokat nézed.

Pontosabb indexelés

A Google Tag Manager segítségével meghatározhatsz URL változókat minden hozzáadott paraméter nélkül. Ezután létrehozhatsz egyedi HTML taget JavaScript kóddal, hogy elhelyezz egy önmagára hivatkozó canonical taget az oldal <head> részében. Ez biztosítja azt, hogy a Google által indexelt és kiválasztott URL-en kívül ne legyenek más URL variációid.

Marketing automatizálási paraméterek elhelyezése

Vannak olyan cégek, melyek marketing automatizálási szoftvereket használnak. Ezek segítségével szereznek lead-adatokat és követik nyomon a leadeket az értékesítési tölcsérben. A Google Címkekezelő segítségével könnyen elhelyezheted a szükséges lead-követési paramétereket az oldaladban, és összekapcsolhatod ezeket az adatokat a Google Analytics által szolgáltatott információkkal. A beépített “első fél cookie” változóval a Tag Manager különféle információkat tud átadni a leadekről a Google Analytics számára.

A weboldal-látogatók viselkedésének megértése

A Google Címkekezelő segítségével könnyebben tudod követni a felhasználóid viselkedését, cselekedeteit és a konverziók alakulását az “automatikus eseménykövetés” segítségével. Például regisztrálni tudod azt, hogy az oldal bizonyos területein sor kerül-e kattintásokra, interakciókra egy videónál, vagy megfigyelheted azt, hogy a felhasználók miként görgetnek a weboldaladon. Emellett az automatikus eseménykövetés képes arra, hogy kövesse a letöltések alakulását, illetve az űrlapok kitöltését. Ezek az adatok pedig fontosak lehetnek, ha javítani akarod az elköteleződést és a konverziós arányt.

Mik azok a címkék, aktiválási szabályok és változók?

Ha nem érted meg mire épül a címkekezelő működése, és hogy az egyes elemek miként működnek együtt, akkor könnyű összezavarodni a használatában. Ezért, mielőtt belevágnál, érdemes tisztázni, hogy mik is azok a címkék, aktiválási szabályok és változók, melyeket a Címkekezelő használ.

A címkék (tagek) azok az elemek, melyek megmondják a címkekezelőnek, hogy mit akarsz vele megcsináltatni. Például küldhetsz egy címkével egy jelzést az oldalmegtekintésekről a Facebook Analytics számára, vagy egy másik címkével egy eseményről számolsz be a Google Analyticsnek. Az ilyen címkék mind azt mondják meg a GTM-nek, hogy mit is tegyen: jelezze egy adott platformnak, hogy valamilyen cselekvés megtörtént az oldaladon.

Az aktiválási szabályok (triggers) az előbbihez annyit tesznek hozzá, hogy megmondják, mikor akarod, hogy azt a bizonyos dolgot a címkekezelő megtegye. Tehát például akkor jelezzen egy platformnak, ha valaki rákattint egy linkre. Ez lehet valamennyi link, vagy akár egy bizonyos link is. De nem csak linkre kattintás aktiválhatja a címkét, hanem akár egy bizonyos mértékű görgetés is. Emellett az is aktiválhatja, ha a weboldal valamely része megjelenik a felhasználó előtt, vagy eltelik egy bizonyos idő.

A változók olyan információkat jelentenek, melyekre a Címkekezelőnek azért van szüksége, hogy valamely dolgot végrehajtson. Például szüksége van egy URL-re vagy egy Analytics beállítás változóra, ami azonosítja a fiókot, melynek számára el kell küldenie a részleteket.

Hogyan veheted használatba a Tag Managert?

Amint létrehoztál egy Tag Manager fiókodat és a tárolót, két kódot fogsz kapni a Google-től. Ezeknek a kódoknak a beillesztéséhez még programozói segítségre lehet szükséged, hacsak nincs hozzáférésed a weboldalad fájljaihoz, vagy nem egy elterjed CMS-t használsz. Az első kód, mely a <script> és </script> között található, a weboldal head részébe kerül, míg a <noscript></noscript> egyből a <body> tag után. CMS esetében valószínűleg találsz olyan plugint, melynek segítségével egyszerűbben megoldható a kódok elhelyezése.

WordPress esetében persze adott esetben akár szerkesztheted is a header.php fájlt az adminfelületről, ugyanakkor rendelkezésre áll DuracellTomi által készített GTM4WP plugin is, mely leegyszerűsíti a dolgot.

Előfordul, hogy a CMS-ed nem engedélyezi a header szerkesztését. Ilyen esetben sem kell kétségbe esni, a <script> kód bárhol elhelyezhető a weboldalon. Csak éppen minél feljebb helyezed el, annál gyorsabban betöltődik, és annál pontosabban tudsz mérni. De ha csak a bodyba tudod elhelyezni, akkor is működni fog. Fontosabb, hogy a <noscript> kódot semmiképpen ne tedd a head részbe! Ha ezzel megvagy, akkor érdemes tesztelni a működését. Ehhez a Tag Managerben lépj be az előnézet módba:

Címkekezelő előnézet mód bekapcsolása

Ezután, ha frissíted ugyanebben a böngészőben a weboldalad, akkor az alján megjelenik a „hibakereső panel”.

Tag Manager hibakereső panel

Emellett érdemes használni a Google Tag Assistant Chrome bővítményt is. Telepítése után kattints a böngésző felső részén megjelenő ikonra, a megjelenő lap alján az „Enable” gombra, majd frissítsd a böngészőablakot. Ezután a Tag Assistant jelzi, hogy minden megfelelően működik-e. Ha piros vagy sárga színt látsz, akkor valami problémát talált. Az ikonra történő kattintás után további információkat kaphatsz erről.

Hogyan hozz létre címkét?

Ha megvan a Google Címkekezelő fiókod, akkor nyilván az első dolog, amit tenni akarsz, hogy beállítasz egy címkét. Segítségükkel ugyanis jobban átláthatod a felhasználóid viselkedését. Tagek beállítására korlátlanok a lehetőségeid. Ugyanakkor, ha nem rendezed el a tageket megfelelően, akkor nem tudod használni őket. A Google javaslata szerint a nevüket úgy kellene meghatározni, hogy címketípus, alkalmazás-név, részletek. Ez a gyakorlatban így néz ki: „Google Analytics – CTA – Rólunk oldal”, és a címke azt mondja el Neked, hogyan teljesít a rólunk oldalon elhelyezett call to action gombod. Az információ tehát hasznos, de ha csak azt a nevet adod neki, hogy CTA-gomb, akkor egy idő után nem fogod tudni, hová tartozik.

Ezek után lássuk a címkék beállítását lépésről-lépésre:

1. A Tag Manager irányítópultján kattints az „Új címke hozzáadása” gombra, melyet pirossal bekarikáztunk:

Új címke hozzáadása a Címkekezelőben

2. A megjelenő lapon legfelül add meg a címke nevét, majd kattints a „Címke konfigurálása” részre.

A címke nevének megadása és konfigurálása

3. Ezután láthatod, hogy elég sok címketípus közül választhatsz, ráadásul itt nem is sorolja fel mind a Tag Manager. Válaszd ki a céljaidnak megfelelőt, például a „Hagyományos Google Analytics” címkét, mely a második az oszlopban.

4. Ha ezt a címkét választottad, akkor a következő lépésben meg kell adnod a vele kapcsolatos részleteket. Például az „Internetes tulajdonazonosító”-t, melyet az Analytics fiókodban találsz. Ezután kiválasztod a nyomkövetés típusát, például az oldalmegtekintéseket.

Hagyományos Google Analytics címke konfigurálása

5. A „Címke konfigurálása” alatti dobozban pedig be kell állítanod egy „aktiválási szabályt”. Ehhez csak válaszd ki például az „All pages” vagy „Minden oldal” elemet.

6. Ezután a jobb felső sarokban lévő „Mentés” gombbal mentsd el a címkéd.

7. A mentéssel azonban még nem ért véget a munka. A jobb felső sarokban látod a „Küldés” gombot, amire szintén kattints rá!

A Címkekezelő küldés gombja

8. Ez átvisz a konfigurációs oldalra, ahol választhatsz a „Verzió létrehozása” és a „Közzététel és a verzió létrehozása” gombok között. Ha készen állsz a címke használatára, akkor válaszd az utóbbit, majd nyomd le a jobb felső sarokban lévő „Közzététel” gombot.

9. Ezután a tároló verzió leírásánál kell megadnod a megfelelő nevet és leírást, és készen is vagy. A verzió összegzésénél még ellenőrizheted, hogy megjelent-e a címkéd.

Hogyan helyezz el Schema adatokat a tag manager segítségével a weboldaladon?

Strukturált adatokkal javíthatod a megjelenésed a Google találati oldalain, ugyanakkor, ha nem vagy programozó, akkor nem egyszerű számodra az elhelyezésük az oldalad kódjában. A Google Címkekezelő valamelyest könnyebbé teszi számodra a strukturált adatok beágyazását bármelyik aloldalba.

Legyél óvatos a Tag Managerrel, ha strukturált adatok elhelyezéséről van szó!

A Google részéről John Mueller arra figyelmeztet ezzel kapcsolatban, hogy a Tag Manager nem erre való, úgyhogy nem kell meglepődni, ha néha nem működik tökéletesen a dolog.

A kérdés a Twitteren merült fel annak kapcsán, hogy a Google strukturált adatokat ellenőrző eszköze egy esetben nem ismerte fel a Tag Manager segítségével a weboldalhoz hozzáadott schema adatokat. Ugyanakkor közvetlen megoldással – tehát a manuális elhelyezéssel a kódban – nem jelzett hibát. John Mueller szerint a probléma nem a strukturált adatok ellenőrző eszközével van, hanem a Tag Managerrel.

A szakember úgy fogalmazott, hogy habár adott esetben működhet a megoldás, de ne ez legyen az elsődleges eszköz a strukturált adatok elhelyezésére. A Google tehát nem javasolja ezt a gyakorlatot, és ez abból is látszik, hogy a strukturált adatoknak a Tag Manager segítségével történő elhelyezésére nem ad útmutatót, leírást. A GTM ugyanis elsősorban egy Google Analytics termék, és nem a kereséshez, illetve a Search Console-hoz kapcsolódik.

Persze, ha a Tag Manager segítségével helyezted el a strukturált adatokat a weboldaladban, és nem találkozol semmiféle hibával, akkor nem kell aggódnod, és nem is kell megváltoztatnod a módszert. Érdemes tehát nekifutni és kipróbálni, működik-e, mert egyszerűbbé teheti az implementálást, de ha hiba van, akkor az nem feltétlenül a Te hibád, hanem lehet a GTM-é is.

Ha mégis belevágnál, akkor mutatjuk, hogy mit és hogyan kellene tenned. Először is rendelkezned kell a megfelelő strukturált adattal, amit akár ezzel az eszközzel is elkészíthetsz JSON-LD formátumban. Ehhez tudnod kell, hogy milyen tulajdonságokat akarsz megjeleníteni a Schema jelölésedben. Ha ezzel megvagy, akkor csak másold ki a JSON-LD kódot, és nyisd meg a Tag Managert!

1. Hozz létre egy új, egyedi HTML címkét!

Ehhez a Címkekezelő nyitó felületén kattints a „Címkék” menüpontra a bal oldalon, majd a megjelenő felületen az „Új” elnevezésű gombra.

Ezután adj neki egy elnevezést, ami utal arra, hogy miről van szó.

2. Egyedi HTML kód beillesztése

Ezután „Címke konfigurálása” sor mellett lévő ceruza ikonra kattintva, jobbról beúsznak a különböző lehetőségek. Görgess le az „Egyéni HTML” menüpontig, majd kattints rá.

A megjelenő mezőbe be tudod illeszteni a már meglévő JSON-LD kódodat, majd mentsd el.

3. Aktiválási szabály hozzáadása

Ezután következhet az aktiválási szabály hozzáadása, melyet értelemszerűen az aktiválási szabályoknál érsz el.

Itt olyan aktiválási szabályok vannak, melyek bármely címkénél felhasználhatsz. Ha még nem lenne, akkor egy „oldalmegtekintés” típusú szabályt kell beállítanod, melynek adhatod ugyanezt a nevet.

4. Kapcsold össze a címkét a szabállyal!

Ezután már csak össze kell kötnöd a kettőt. Ehhez lépj vissza a korábban létrehozott címkédhez, majd ott kattints a kód alatt található „Aktiválási szabály” mezőre. Válaszd ki a megjelenő listából az Oldalmegtekintés szabályt, majd mentsd el!

Ezután már csak egy tennivalód van: tedd közzé a létrehozott változtatásokat, melyek ezáltal élesednek és lépnek működésbe. Ezután még letesztelheted a Google strukturált adat tesztelő eszközével, hogy minden rendben van-e vele.

Mindezekből talán kiderült számodra is, hogy ha eddig a technikai körülmények miatt érezted korlátozva magad, vagy mindenben a weboldalfejlesztőkre kellett várnod, akkor talán érdemes megpróbálnod a Tag Manager használatát.

Hogyan helyezz el nyomkövető pixelt a weboldaladon a Tag Manager segítségével?

Ha úgy szeretnél el a közösségi médiában használt nyomkövető pixelt elhelyezni a weboldaladban, hogy nem fordulsz programozóhoz, akkor a Címkekezelő ebben is segítségedre lesz. Ha már be van állítva egy tárolód a Tag Managerben, akkor a következő lépés, hogy létrehozol egy új címkét:

Új címke készítése a Tag Managerben

A megjelenő „Névtelen címke” dobozban rákattintasz a jobb felső sarokban található ceruza ikonra. Ekkor megjelennek az elérhető címketípusok: „Válassza ki a címke típusát”. Itt legörgetsz a „Több” részig, ahol az előre megadott közösségi médiás marketing eszközök szerepelnek. Ha nincs köztük speciálisan az, amit keresel, például a Facebook, akkor az egyedi HTML lehetőséget válaszd!

Ehhez ki kell másolnod a Facebook pixel kódot a Facebook Vállalkozáskezelőből. Itt nyisd meg a bal felső sarokban lévő menüt, kattints a „Minden eszköz” pontra, majd itt válaszd a Pixelek lehetőséget, melyek a jobb oldali oszlopban találsz.

Ezután a Tag Managerben kattints az „Egyéni HTML” linkre, majd illeszd be a kódot, amit kimásoltál a Facebookról. A címke nevének beírhatod, hogy Facebook Pixel. Ezzel még nem vagy kész, mert be kell állítanod egy aktiválási szabályt is. Ez jelzi ugyanis a Címkekezelőnek, hogy mikor kell küldeni az adatokat azon szolgáltatás számára, mely a címkében szerepel.

Tehát, például méred a kattintások számára, és hogy miként görgetnek le és fel az emberek a weboldalon. Ha egy videó megjelenik az oldaladon, akkor méred, hogy hányan kattintottak a lejátszás gombra, és hogy mennyit néztek meg belőle. Az egyéni eseményekkel bármit beállíthatsz, amit csak akarsz.

A lényeg, hogy az aktiválási szabály beállításához a „Címke konigurálása” alatti, „Aktiválási szabály” mezőbe kell kattintanod. A megjelenő oldal jobb felső sarkában látsz egy kék + jelet. Ha erre rákattintasz, akkor kiválaszthatod az aktiválás típusát. Ezután csak el kell nevezned a szabályt, majd elmentened.

Ezt követően a címke tesztelése és közzététele következik. Ehhez a felső sávban látható „Előnézet” gombra kattints:

Google Címkekezelő előnézet gomb

Ekkor egy felbukkanó ablak jelzi, hogy előnézet módba kapcsoltál. Ha ekkor nyitsz egy új böngészőablakot, felmész a weboldaladra, majd frissíted a weboldalad, akkor egy nagy ablak fog itt is felugrani, jelezve miként állítottad be a Címkekezelőt. Ez az ablak nem látható a látogatók számára, csak Neked, azt mutatja, hogy a beállított címke működik-e. Ha Facebook pixelt állítottál be, akkor egy Chrome-bővítménnyel is ellenőrizheted a működését.

Ha minden működik, akkor itt az ideje, hogy közzétedd a címkét és létrehozz egy új verziót. Ehhez kattints a „Küldés” gombra az Előnézet mellett. Itt válaszd a közzététel és verzió létrehozása lehetőséget, majd kattints a „Létrehozás” gombra. Ekkor a változatokat bemutató oldal jelenik meg, ahonnan visszatérhetsz a „Munkaterület” részhez.

Hogyan mérd az űrlapjaid kitöltését a Címkekezelővel?

Ha akad olyan űrlapod, mely kitöltés után nem dob fel egy „köszönöm oldalt”, aminek megjelenését mérhetnéd a Google Analyticsben, akkor a kitöltések számát a GTM-ben tudod követni. A beépített űrlap-figyelő ugyanis jelzi, ha elküldésre kerül sor, és így elindíthatsz egy konverziós címkét.

Ehhez először létre kell hozni az űrlap elküldési aktiválási szabályt. A bal oldali menüsorban kattints rá az „Aktiválási szabályok” menüpontra, majd a felbukkanó oldal jobb felső sarkában lévő „Új” gomb segítségével hozd létre az új szabályt.

Aktiválási szabály létrehozása a Címkekezelőben

Meg fog jelenni az „Aktiválási szabály konfigurálása” oldal, ahol a bal felső sarokban látható ceruza ikonra kattintva felbukkannak a lehetőségek. Ezek között görgetve megtalálod az „Űrlap elküldés” menüpontot.

Űrlap elküldése aktiválási szabály kiválasztása

A következő lépésben be kell állítani a részleteket, azaz testre kell szabni az aktiválási szabályt. Először is pipáld ki a „Várakozás a címkékre” négyzetet, hiszen ez teszi lehetővé, hogy az űrlap addig ne kerüljön elküldésre, amíg valamilyen kapcsolódó címke nem aktiválódik. Az alatta lévő „Érvényesség ellenőrzése” négyzetet is jelöld be, mely azt biztosítja, hogy a címke csak akkor aktiválódik, ha az űrlap kitöltése sikeres.

Aktiválási szabály szerkesztése

Ezek alatt még kiválaszthatod, hogy mikor legyen érvényes a szabály. Például kiválaszthatod, hogy csak egy bizonyos URL-en szereplő űrlap esetében. Végül pedig választanod kell a „Minden űrlap” és a „Néhány űrlap” lehetőségek közül. Ez akkor hasznos, ha egy oldalon több űrlap is található, és ezekhez eltérő konverziós címkéket akarsz használni. Például az egyik űrlap egy letöltés lehet, a másik pedig egy kapcsolatfelvétel.

Végül, ha elmentetted a szabályt, akkor kapcsold össze azzal a címkével, melyet szeretnél elindítani az űrlapkitöltés esetében. Ez lehet egy Google Analytics eseménycímke vagy egy hirdetési platform konverziós címkéje.

Mivel ez a szabály nem feltétlenül működik együtt minden űrlappal, ezért előnézeti módban győződj meg arról, hogy a címke indításra kerül egy teszt-kitöltés hatására.

Gombra történő kattintások mérése

A Google Címkekezelő aktiválási szabályai lehetővé teszik, hogy bármilyen elemen történő kattintást mérni lehessen. Például egy kosárba helyezést, közösségi média profilokra kattintást, CTA-gomb kattintást, feliratkozási gombra kattintást vagy pdf-ek letöltését.

Ehhez először ki kell választani egy aktiválási szabályt (a fentiekben leírt módon). Ezután az eseménykövetést kell beállítani, hogy elindítson egy egyedi eseményt a Google Analyticsben, amikor kattintásra kerül sor. Hozz létre tehát egy aktiválási szabályt, így:

Kattintási aktiválási szabály létrehozása

A megjelenő oldalon annyi paramétert állíthatsz be a kattintással kapcsolatban, amennyit csak akarsz. Például mérhetsz egy letöltés gombot, melynek van egy speciális azonosítója, ami csak egy meghatározott URL-ű oldalon található meg.

Ha ezt sikerült beállítani, akkor össze kell kapcsolni az aktiválási szabályt a címkével vagy címkékkel, melyeket arra akarsz használni, hogy adatokat küldj a Google Analytics, a Google Ads vagy valamely más platform számára.

Videómegtekintések mérése

Minden felhasználói aktivitás a weboldaladon arról ad jelzést, hogy mi iránt érdeklődnek a tartalmadat tekintve a látogatók. Ha például beágyazott YouTube videókat használsz az oldaladon, akkor a Címkekezelő segítségével rögzítheted, hogy hány látogató nézte meg a videót, mennyi ideig nézték azt, és mikor léptek le.

Ennek beállításához néhány változót át kell kapcsolni az alapértelmezett beállításról. Ezt a bal oldali menüsorban a „Változókra”, majd a megjelenő ablakban a bal felső sarokban lévő „Konfigurálás” gombra kattintva teheted meg. Itt görgess le a „Videók” részhez, majd válaszd ki az ide tartozó változókat.

A változók kiválasztása után létre kell hozni egy aktiválási szabályt YouTube videókra. Ezt készen megtalálod az „Aktiválási szabályok” részben a „Konfigurálásra” kattintva.

Itt ki kell választani azt a tevékenységet, melyet követni szeretnél. Tehát például elindítanál egy Google Analytics eseményt, amikor valaki megnyit vagy befejez egy videót, esetleg egy bizonyos pontig eljut benne. A paraméterek meghatározásánál beállíthatod azt is, hogy az csak egyetlen oldaladon található videó esetén legyen érvényes, vagy pedig a weboldalad valamennyi videójánál.

Tehát például meghatározod, hogy ha valaki eljut egy adott oldalon található videó 90 százalékáig, akkor az jelenjen meg az Analyticsben.

Ehhez még be kell állítani egy Google Analytics címkét is, ahol olyan „Esemény” paraméter kerül beállításra, miszerint 90 százalékos megtekintésnél történik jelzés az Analytics számára. Ezt a korábban beállított „Kategória” és „Művelet” kiválasztásával teheted meg. Végül össze kell kapcsolni a címkét a korábban létrehozott aktiválási szabállyal, majd közzétenni.

Milyen alternatívái léteznek a Google Címkekezelőnek? (FRISSÍTÉS, 2023.09.26.)

Habár a Google Címkekezelő az egyik legelterjedtebb címkekezelő rendszer, nem az egyetlen ilyen megoldás. Akad néhány versenytársa, sőt, talán van olyan, ami jobb is nála. Először azonban nézzük meg, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a GTM-nek.

Előnyök:

  • A Google Címkekezelő ingyenes, és a beállításához is sok segítséget kapsz a Google-től
  • Csökkenti a hibák számára, mivel egy felületen kezeled a címkéket
  • Gyorsan létrehozhatók vagy frissíthetők új címkék, amivel időt és pénzt spórolhatsz meg
  • Visszaállhatsz a címkék egy korábbi verziójára, ha szükséges
  • Az előnézet segítségével ellenőrizheted a hibákat
  • Külső eszközök integrálhatók

Hátrányok:

A GTM egy kicsit technikai, vagyis ha nincs ilyen háttered, akkor nem fogsz könnyen boldogulni vele. Némi tanulást igényel, hogy megértsd a felépítését és a címkék konfigurációját. Nem megfelelő beállítás esetén pedig jelentkeznek a hibák.
JavaScriptet használ, így ha egy felhasználó nem engedélyezi a JavaScripteket, akkor a címkék nem működnek nála.
Korlátozott a személyre szabhatósága.

Alternatív lehetőségek:

Tealium

A Tealium egy olyan szoftvercég, mely címkekezelésre és felhasználó adatplatfromokra specializálódott. Megoldásokat kínál szervezeteknek adatok gyűjtésére és kezelésére. Címkekezelő rendszert is kínál, mely leegyszerűsíti a weboldalon vagy appban használt, különböző marketing- és elemzési címkék telepítését és kezelését. A címkék olyan kódrészletek, melyek beágyazásra kerülnek a weboldalba és adatokat gyűjtenek a felhasználói interakciókról, mint a megtekintések, a kattintások és a konverziók.

A Tealium címkekezelője is arra szolgál, hogy a marketingesek vagy az elemzők, könnyen kezelhessék a címkéket a fejlesztők bevonása nélkül.

Adobe Experience Platfrom Launch

A Launch becenévre hallgató eszköz az Adobe újgenerációs címkekezelő rendszere. Lehetővé teszi a fejlesztők számára a címkék telepítését és kezelését analitikai, marketing és hirdetési célokból. Része az Adobe Experience Cloudnak, és az Experience Platformban található eszközök mind megoszthatják egymással az adataikat.

Bármelyik gyártó címkéit kezelni tudja, nem csak az Adobe-ét. A platform támogatja a szabályalapú rendszert, így a fejlesztők meghatározhatják hogyan és mikor aktiválódjanak az egyes címkék.

Ensighten

Az Ensighten egy globális biztonsági és adavédelmi cég, mely kliensoldali weboldalbiztonságra és az adatvédelmi szabályok betartására specializálódott. Fő terméke az Ensighten Privacy, mely adatvédelmi és biztonsági megoldást kínál cégeknek. Ez ugyanakkor címkekezelővel is rendelkezik, mely segít kezelni és telepíteni a címkéket a weboldalon az analitika és a marketing számára.

Impact Radius

Az Impact Radius TMS egy olyan szoftverplatfrom mely nyomkövető címkék és pixelek  alkalmazására kínál megoldást például digitális marketing kampányoknál. Segít a hirdetőknek és marketingeseknek a címkekezelésük egyszerűsítésében. Ez a címkekezelő is olyan funkciókat kínál, mint a

  • címkekezelés és telepítés
  • szabályalapú címkeaktiválás
  • címketeljesítmény monitorozása
  • adatvédelem és hozzájárulás-kezelés

 

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020