Mire használhatod a Google Tag Managert?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ha még nem próbálkoztál a Google Tag Manager (azaz Google Címkekezelő) használatával, akkor talán itt az ideje. Akad egy-két fontos dolog, amit lehet, hogy könnyebben megoldasz a segítségével, mint ha programozókra és más eszközökre hagyatkoznál.

Mi az a Google Tag Manager? És mire használhatod?

A Google Tag Manager alapvetően jó lehetőséget kínál szkriptek és tagek (marketing és analitikai címkék) használatára a weboldalakon. Ide tartozik többek között:

  • Google Analytics követőkód
  • Analytics események
  • Facebook Pixel kód
  • Adwords konverziós kódja
  • vagy bármilyen e-mail marketingben használt kód, mely például egy felugrót jelenít meg

Ezeket a kódokat a Címkekezelő hiányában a programozóknak kell a kódba illeszteniük. Tag Managerrel tehát sokkal könnyebben megoldható olyan interakciók követése, mint egy

  • linkre vagy gombra történő kattintás
  • videólejátszással kapcsolatos interakciók
  • közösségi interakciók
  • görgetés
  • egy bizonyos elem megjelenése a kijelzőn
  • űrlapok kitöltése
  • stb.

Ezen kívül a Tag Manager segítségével beállíthatók és olvashatók a cookie-k is.

Milyen előnyei vannak?

  1. Gyorsabbá válik a címkék/kódok használata, mivel nem kell várni a programozókra, és legtöbbször Te magad is közzéteheted ezeket.
  2. Minden címkét egy helyen kezelhetsz.
  3. A beépített hibakereső mellett böngészőbővítményeket is használhatsz a gyorsabb tesztelés érdekében.
  4. Az ingyenes verzió bőven elég egy kis vagy közepes méretű cég számára.

Ráadásul nem kizárólag Google-höz kapcsolódó címkék használhatók, hanem bármi más, akár egyedi kód is megadható. Egy ilyen gyakran előforduló eset, a Facebook Pixel hozzáadása a weboldalhoz.

Sokan vannak, akik nem használják vagy nem használják ki teljes mértékben ezeket a lehetőségeket. Lássunk most ezen lehetőségek közül néhányat, melyek javíthatják az analitikai méréseid, a SEO eredményeid és a marketinged.

Javítja a weboldalad forgalmi adatainak pontosságát

A weboldaltulajdonosoknak gyakran szükségük van arra, hogy meghatározzák és elkülönítsék egymástól a különböző típusú forgalmakat a Google Analytics kezelőfelületén és jelentéseiben. Például sok cég szeretné kizárni az adatok közül a spam, illetve a belső (cégen belüli) forgalmat, esetleg a partnerek általi látogatásokat. Jellemzően erre a Google Analyticsben különböző szűrőket használnak.

Ugyanakkor a Google Analytics a szűrők számát százban korlátozza. Vagyis, ha nagyon sok olyan belső IP-d van, amit szeretnél kizárni, akkor érdemes bevetni a Google Tag Manager “blokkolási szabályait”. Ezekről itt olvashatsz bővebben magyarul. Azt azonban ne felejtsd el, hogy ha blokkolási szabályokat használsz, akkor ezek már nem jelennek meg a Google Analyticsben akkor sem, ha a nem szűrt adatokat nézed.

Pontosabb indexelés

A Google Tag Manager segítségével meghatározhatsz URL változókat minden hozzáadott paraméter nélkül. Ezután létrehozhatsz egyedi HTML taget JavaScript kóddal, hogy elhelyezz egy önmagára hivatkozó canonical taget az oldal <head> részében. Ez biztosítja azt, hogy a Google által indexelt és kiválasztott URL-en kívül ne legyenek más URL variációid.

Marketing automatizálási paraméterek elhelyezése

Vannak olyan cégek, melyek marketing automatizálási szoftvereket használnak. Ezek segítségével szereznek lead-adatokat és követik nyomon a leadeket az értékesítési tölcsérben. A Google Címkekezelő segítségével könnyen elhelyezheted a szükséges lead-követési paramétereket az oldaladban, és összekapcsolhatod ezeket az adatokat a Google Analytics által szolgáltatott információkkal. A beépített “első fél cookie” változóval a Tag Manager különféle információkat tud átadni a leadekről a Google Analytics számára.

A weboldal látogatók viselkedésének megértése

A Google Címkekezelő segítségével könnyebben tudod követni a felhasználóid viselkedését, cselekedeteit és a konverziók alakulását az “automatikus eseménykövetés” segítségével. Például regisztrálni tudod azt, hogy az oldal bizonyos területein sor kerül-e kattintásokra, interakciókra egy videónál, vagy megfigyelheted azt, hogy a felhasználók miként görgetnek a weboldaladon. Emellett az automatikus eseménykövetés képes arra, hogy kövesse a letöltések alakulását, illetve az űrlapok kitöltését. Ezek az adatok pedig fontosak lehetnek, ha javítani akarod az elköteleződést és a konverziós arányt.

Hogyan veheted használatba a Tag Managert?

Amint létrehoztál egy Tag Manager fiókodat és a tárolót, két kódot fogsz kapni a Google-től. Ezeknek a kódoknak a beillesztéséhez még programozói segítségre lehet szükséged, hacsak nincs hozzáférésed a weboldalad fájljaihoz, vagy nem egy elterjed CMS-t használsz. Az első kód, mely a <script> és </script> között található, a weboldal head részébe kerül, míg a <noscript></noscript> egyből a <body> tag után. CMS esetében valószínűleg találsz olyan plugint, melynek segítségével egyszerűbben megoldható a kódok elhelyezése.

WordPress esetében persze adott esetben akár szerkesztheted is a header.php fájlt az adminfelületről, ugyanakkor rendelkezésre áll DuracellTomi által készített GTM4WP plugin is, mely leegyszerűsíti a dolgot.

Előfordul, hogy a CMS-ed nem engedélyezi a header szerkesztését. Ilyen esetben sem kell kétségbe esni, a <script> kód bárhol elhelyezhető a weboldalon. Csak éppen minél feljebb helyezed el, annál gyorsabban betöltődik, és annál pontosabban tudsz mérni. De ha csak a bodyba tudod elhelyezni, akkor is működni fog. Fontosabb, hogy a <noscript> kódot semmiképpen ne tedd a head részbe! Ha ezzel megvagy, akkor érdemes tesztelni a működését. Ehhez a Tag Managerben lépj be az előnézet módba:

Címkekezelő előnézet mód bekapcsolása

Ezután, ha frissíted ugyanebben a böngészőben a weboldalad, akkor az alján megjelenik a “hibakereső panel”.

Tag Manager hibakereső panel

Emellett érdemes használni a Google Tag Assistant Chrome bővítményt is. Telepítése után kattints a böngésző felső részén megjelenő ikonra, a megjelenő lap alján az “Enable” gombra, majd frissítsd a böngészőablakot. Ezután a Tag Assistant jelzi, hogy minden megfelelően működik-e. Ha piros vagy sárga színt látsz, akkor valami problémát talált. Az ikonra történő kattintás után további információkat kaphatsz erről.

Hogyan hozz létre címkét?

Ha megvan a Google Címkekezelő fiókod, akkor nyilván az első dolog, amit tenni akarsz, hogy beállítasz egy címkét. Segítségükkel ugyanis jobban átláthatod a felhasználóid viselkedését. Tagek beállítására korlátlanok a lehetőségeid. Ugyanakkor, ha nem rendezed el a tageket megfelelően, akkor nem tudod használni őket. A Google javaslata szerint a nevüket úgy kellene meghatározni, hogy címketípus, alkalmazás-név, részletek. Ez a gyakorlatban így néz ki: “Google Analytics – CTA – Rólunk oldal”, és a címke azt mondja el Neked, hogyan teljesít a rólunk oldalon elhelyezett call to action gombod. Az információ tehát hasznos, de ha csak azt a nevet adod neki, hogy CTA-gomb, akkor egy idő után nem fogod tudni, hová tartozik.

Ezek után lássuk a címkék beállítását lépésről-lépésre:

1. A Tag Manager irányítópultján kattints az “Új címke hozzáadása” gombra, melyet pirossal bekarikáztunk:

Új címke hozzáadása a Címkekezelőben

2. A megjelenő lapon legfelül add meg a címke nevét, majd kattints a “Címke konfigurálása” részre.

A címke nevének megadása és konfigurálása

3. Ezután láthatod, hogy elég sok címketípus közül választhatsz, ráadásul itt nem is sorolja fel mind a Tag Manager. Válaszd ki a céljaidnak megfelelőt, például a “Hagyományos Google Analytics” címkét, mely a második az oszlopban.

4. Ha ezt a címkét választottad, akkor a következő lépésben meg kell adnod a vele kapcsolatos részleteket. Például az “Internetes tulajdonazonosító”-t, melyet az Analytics fiókodban találsz. Ezután kiválasztod a nyomkövetés típusát, például az oldalmegtekintéseket.

Hagyományos Google Analytics címke konfigurálása

5. A “Címke konfigurálása” alatti dobozban pedig be kell állítanod egy “aktiválási szabályt”. Ehhez csak válaszd ki például az “All pages” vagy “Minden oldal” elemet.

6. Ezután a jobb felső sarokban lévő “Mentés” gombbal mentsd el a címkéd.

7. A mentéssel azonban még nem ért véget a munka. A jobb felső sarokban látod a “Küldés” gombot, amire szintén kattints rá!

A Címkekezelő küldés gombja

8. Ez átvisz a konfigurációs oldalra, ahol választhatsz a “Verzió létrehozása” és a “Közzététel és a verzió létrehozása” gombok között. Ha készen állsz a címke használatára, akkor válaszd az utóbbit, majd nyomd le a jobb felső sarokban lévő “Közzététel” gombot.

9. Ezután a tároló verzió leírásánál kell megadnod a megfelelő nevet és leírást, és készen is vagy. A verzió összegzésénél még ellenőrizheted, hogy megjelent-e a címkéd.

Hogyan helyezz el Schema adatokat a tag manager segítségével a weboldaladon?

Strukturált adatokkal javíthatod a megjelenésed a Google találati oldalain, ugyanakkor, ha nem vagy programozó, akkor nem egyszerű számodra az elhelyezésük az oldalad kódjában. A Google Címkekezelő valamelyest könnyebbé teszi számodra a strukturált adatok beágyazását bármelyik aloldalba.

Legyél óvatos a Tag Managerrel, ha strukturált adatok elhelyezéséről van szó!

A Google részéről John Mueller arra figyelmeztet ezzel kapcsolatban, hogy a Tag Manager nem erre való, úgyhogy nem kell meglepődni, ha néha nem működik tökéletesen a dolog.

A kérdés a Twitteren merült fel annak kapcsán, hogy a Google strukturált adatokat ellenőrző eszköze egy esetben nem ismerte fel a Tag Manager segítségével a weboldalhoz hozzáadott schema adatokat. Ugyanakkor közvetlen megoldással – tehát a manuális elhelyezéssel a kódban – nem jelzett hibát. John Mueller szerint a probléma nem a strukturált adatok ellenőrző eszközével van, hanem a Tag Managerrel.

A szakember úgy fogalmazott, hogy habár adott esetben működhet a megoldás, de ne ez legyen az elsődleges eszköz a strukturált adatok elhelyezésére. A Google tehát nem javasolja ezt a gyakorlatot, és ez abból is látszik, hogy a strukturált adatoknak a Tag Manager segítségével történő elhelyezésére nem ad útmutatót, leírást. A GTM ugyanis elsősorban egy Google Analytics termék, és nem a kereséshez, illetve a Search Console-hoz kapcsolódik.

Persze, ha a Tag Manager segítségével helyezted el a strukturált adatokat a weboldaladban, és nem találkozol semmiféle hibával, akkor nem kell aggódnod, és nem is kell megváltoztatnod a módszert. Érdemes tehát nekifutni és kipróbálni, működik-e, mert egyszerűbbé teheti az implementálást, de ha hiba van, akkor az nem feltétlenül a Te hibád, hanem lehet a GTM-é is.

Ha mégis belevágnál, akkor mutatjuk, hogy mit és hogyan kellene tenned. Először is rendelkezned kell a megfelelő strukturált adattal, amit akár ezzel az eszközzel is elkészíthetsz JSON-LD formátumban. Ehhez tudnod kell, hogy milyen tulajdonságokat akarsz megjeleníteni a Schema jelölésedben. Ha ezzel megvagy, akkor csak másold ki a JSON-LD kódot, és nyisd meg a Tag Managert!

1. Hozz létre egy új, egyedi HTML címkét!

Ehhez a Címkekezelő nyitó felületén kattints a “Címkék” menüpontra a bal oldalon, majd a megjelenő felületen az “Új” elnevezésű gombra.

Ezután adj neki egy elnevezést, ami utal arra, hogy miről van szó.

2. Egyedi HTML kód beillesztése

Ezután “Címke konfigurálása” sor mellett lévő ceruza ikonra kattintva, jobbról beúsznak a különböző lehetőségek. Görgess le az “Egyéni HTML” menüpontig, majd kattints rá.

A megjelenő mezőbe be tudod illeszteni a már meglévő JSON-LD kódodat, majd mentsd el.

3. Aktiválási szabály hozzáadása

Ezután következhet az aktiválási szabály hozzáadása, melyet értelemszerűen az aktiválási szabályoknál érsz el.

Itt olyan aktiválási szabályok vannak, melyek bármely címkénél felhasználhatsz. Ha még nem lenne, akkor egy “oldalmegtekintés” típusú szabályt kell beállítanod, melynek adhatod ugyanezt a nevet.

4. Kapcsold össze a címkét a szabállyal!

Ezután már csak össze kell kötnöd a kettőt. Ehhez lépj vissza a korábban létrehozott címkédhez, majd ott kattints a kód alatt található “Aktiválási szabály” mezőre. Válaszd ki a megjelenő listából az Oldalmegtekintés szabályt, majd mentsd el!

Ezután már csak egy tennivalód van: tedd közzé a létrehozott változtatásokat, melyek ezáltal élesednek és lépnek működésbe. Ezután még letesztelheted a Google strukturált adat tesztelő eszközével, hogy minden rendben van-e vele.

Mindezekből talán kiderült számodra is, hogy ha eddig a technikai körülmények miatt érezted korlátozva magad, vagy mindenben a weboldalfejlesztőkre kellett várnod, akkor talán érdemes megpróbálnod a Tag Manager használatát.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.