Ingyenes Google Shopping: megéri használni? (Frissítve, 2023.11.22.)

2

A Google Shopping rendszere általában akkor került szóba, amikor webáruházak Ads-hirdetéseiről van szó. Ugyanakkor a Google Shopping nem csak hirdetésként működik. De érdemes vajon így használni? És ha igen, hogyan? (Frissítés, 2023.11.22. – Egy új fejezettel bővítettünk: Milyen hibák eredményezhetik egyes termékeid elutasítását a Google Shoppingban?)

A Google Shopping egy összehasonlítás-alapú vásárlási keresőmotor, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy webáruházak termékei között keresgéljenek, azokat összehasonlítsák, és aztán meg is vásárolják.

Mi az a Google Shopping?

A Google Shoppingban lévő termékekkel olykor hirdetésként találkozunk a találati oldalakon, azonban nem csak hirdetett módon jelenhetnek meg a rendszerben szereplő termékek, melyek egyébként a Google dedikált Shopping oldalán is elérhetők, illetve a Shopping fülön. 2020 áprilisáig a Google Shopping megjelenésért fizetniük kellett a webáruház-tulajdonosoknak, akkor azonban bevezette az ingyenes megjelenési lehetőséget a Google.

A Google Shopping oldala

A Google Shopping oldalon több millió termék és azok értékelése szerepel kereshető formában, ami megkönnyíti a felhasználók dolgát, ha valamilyen terméket szeretnének vásárolni. A keresésnél szűrések is használhatók, többek között az árra, a helyre és a márkára vonatkozóan. A Google kosár ikonnal megjelenő termékek egyébként közvetlenül a platformon keresztül is megvásárolhatók (Google-garanciával), ami azt jelenti, hogy a felhasználóknak be sem kell lépniük a webáruházba.

Hogyan jelenhetsz meg a Google Shopping részben?

Ha meg szeretnél jelenni a Shopping-rendszerben, illetve -felületen, akkor egy terméklistát kell beküldened a Google részére. Az úgynevezett termékfeednek vagy terméktáblázatnak tartalmaznia kell többek között a termék nevét, leírását, képeit, árát. A Google algoritmusai feldolgozzák a feedben megadott információkat, és figyelembe veszik őket a kereséseknél. Amikor egy felhasználó rákattint egy termékre a keresésnél, akkor a link a webáruház oldalára viszi, hogy ott befejezhesse a vásárlást.

Természetesen az, aki hirdetésként jeleníti meg a termékeit a Shopping-rendszerben, kiemelt helyet kap, ahogy az a keresőhirdetéseknél is működik, és szintén PPC-alapú. A különbség annyi, hogy a Shopping-hirdetés képes hirdetés.

A Shopping lap a keresésnél

Ezek után inkább már csak az a kérdés, hogy miként is tudsz megjelenni a Shopping-találatok között.

1. Ehhez először is létre kell hozni egy fiókot a Merchant Centerben. Ez az a felület, ahol kezelni tudod, hogy miként jelenjenek meg a termékeid a Google felületein. A beállítása viszonylag egyszerű: kér néhány információt a Google, majd vissza kell igazolni a weboldaladat. Itt állíthatod be azt is, hogy ingyenesen is szeretnél megjelenni a Shopping-rendszerben, de ezt később is bármikor megteheted.

Díjmentes adatok beállítási lehetőség

2. Készíts jó minőségű termékképeket! Mivel a képeknek nagy a jelentőségük a Shopping-megjelenésnél, ezért oda kell figyelni rájuk.

3. Töltsd fel a termékfeedet (terméktáblázatot)! A termékfeed egy olyan fájl, ami tartalmazza valamennyi termékedet, melyeket meg akarsz jeleníteni a Google Shoppingban. A megfelelő termékfeed kialakítása a folyamat legnehezebb része, a Google itt oszt meg ezzel kapcsolatban részleteket, ahol egy táblázatban az is látható, hogy mikor, milyen paraméterek megadása kötelező.

4. Ha hirdetni is szeretnéd a termékeid, akkor hozz létre Ads-fiókot! A Merchant Centert és az Ads fiókokat aztán össze kell kapcsolni, amit a Merchant Centerből is elindíthatsz. Az Ads-fiókban pedig a Shopping-hirdetés opciót kell keresni a kampánytípusoknál, amikor hirdetni szeretnéd a Shopping-megjelenéseidet. Erről a Google Ads hirdetések beállításáról szóló bejegyzésünkben írtunk részletesen.

Milyen hibák eredményezhetik egyes termékeid elutasítását a Google Shoppingban? (FRISSÍTÉS, 2023.11.22.)

A statisztika szerint a Google Shopping-rendszerébe felvitt termékek mintegy 7 százalékát kritikus hibák miatt elutasítja a Google. De melyek a leggyakoribb hibák? A vizsgálat erre is fényt derített, és egy grafikon foglalja össze a legjobban a lényeget:

Google Shopping hibák

Ami szembetűnő, hogy az érvénytelen GTIN-hibák okozzák az esetek felében a problémát. A Google ugyanis bünteti a rossz GTIN-értékek miatt a fiókokat, ezért a kereskedők számára elsődleges fontosságú az azonosítási problémák kijavítása, hogy elkerüljék a listáról való eltávolítást.

Ugyanakkor majdnem ugyanennyi terméket érint a Google irányelveinek megsértése, ami azt jelenti, hogy a Google algoritmus-szinten kiszúrt valami problémát a szabályok betartásával kapcsolatban. Ez ellen természetesen lehet fellebbezni, illetve, ha tudsz a problémáról, akkor ezt a javítás után kell megtenni. A leggyakoribb irányelvsértések:

  • olyan termékek szerepeltetése, melyek nem hirdethetők meg a Google-hálózatban
  • tiltott szavak használata a címekben és a leírásokban
  • nem megfelelő képek használata

A harmadik legtöbb gondot a promóció okozza, ami rákerül a képekre, elfedi őket, amit a Google tilt. Ha egy képre promóciós üzenet kerül, azt el kell távolítani, ki kell javítani, vagy manuálisan, vagy a Google automatikus képjavító funkciójával.

A DataFeedWatch ennek kapcsán jelezte, hogy a letiltott termékek erősen rontják az online értékesítési teljesítményt, különösen, ha jól fogyó termékekről van szó. De nem csak a teljesítményre vannak hatással, hanem kockáztatod miattuk a fiók felfüggesztését is. Ennek veszélye egyébként annál nagyobb, minél több letiltott terméked van.

Javaslatuk szerint érdemes tehát érdemes még a beküldés előtt ellenőrzést végezni, illetve olyan adatfeed-eszközt használni, mely felfedezi a hibákat még a beküldést megelőzően.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020