A Google mobil index lesz a SEO alapja: mit kell tudnod róla?

Az eddigi desktop oldalakon alapuló index helyett a mobil index, azaz mobile-first index lesz a rangsorolás alapja a Google kereséseknél. A Google már elindította a mobilindexet, igaz egyelőre nagyon kevés oldalt érint. Ezután tehát még fontosabb lesz a mobilos megjelenés. De mire figyelj, hogy ne legyen gond?

webshark-mobil-weboldal2016. október 13-án, csütörtökön Gary Illyes, a Google webmester trendekkel foglalkozó elemzője közölte a Pubcon nevű konferencián, hogy hamarosan külön fogja indexelni a mobilos oldalakat a Google. Pontos időpontot nem mondott. November 4-én, aztán a Google a blogján is megerősítette, hogy már tesztelik a mobile-first indexet. 2017 áprilisában Gary Illyes jelezte, hogy az indulásra várhatóan csak 2018-ban kerülhet sor.

Elindult a mobil indexelés

Ugyanakkor 2017 októberében – még hivatalos bejelentés nélkül – a jelek szerint elindult a mobil first indexelés, ami egyelőre csak nagyon kevés oldalt érint.

Az indulás tényét 2017 október 17-én erősítette meg John Mueller, a Google szakembere egy webmaster hangouton. Úgy fogalmazott, hogy “lehetséges, hogy egyes weboldalaknál már indexeltük a mobil verziót, de ez valószínűleg csak nagyon kevés oldalt érint”. Az is megjegyezte, hogy a mobil indexelés egyelőre még kísérleti szakaszban jár. Ezzel arra utalt, hogy ugyan már zajlik a mobil indexelés, hivatalosan még nem került sor a lépésre.

A megelőző hetekben több webmester és eszköz jelzett jelentős helyezésváltozásokat a mobilos találati oldalakon. Az biztos, hogy a mobil index bevezetése szakaszosan történik majd, annak érdekében, hogy a keresési eredményeknél ne legyen túl nagy kavarodás.

A mobil index természetesen nem csak az angol nyelvterületekre vonatkozik, mint mondjuk egy Panda algoritmus, hanem világszerte, globálisan elindul. Így Neked is figyelembe kell venni.

A Google figyelmeztet

Némi segítséget jelenthet a weboldaltulajdonosoknak, hogy nem kell találgatniuk, hogy vajon rendben van-e minden a mobilos weboldalukkal, hiszen a Google 2017 januári bejelentése szerint jelzi a Search Console-on keresztül, ha valami problémát talál. Problémáról akkor lehet szó, ha a Google úgy ítéli meg, hogy a mobil index indulása miatt hátrányt szenvedhet a weboldal a nem megfelelően optimalizált mobilos verzió miatt.

Míg azok, akik reszponzív designt használnak a weboldaluknál, valószínűleg nem találkoznak a Google figyelmeztetésével, addig azoknak, akik más mobil-stratégiát követnek, lehetséges, hogy változtatniuk kell egy-két dolgon a weboldaluknál a megfelelő indexelés érdekében a mobile first index bevezetése miatt.

Mint John Mueller, a Google szakembere az egyik Webmaster Office Hours során elmondta: amint közeledik az indulás időpontja, illetve ha lesz egy fix indulási dátum, akkor erről tájékoztatni fogják az embereket. Így a weboldaltulajdonosoknak elegendő idejük lesz megoldani a felmerült problémákat.

Hogy ezt megkönnyítsék nekik, arról is tájékoztatást küldenek majd, hogy hol talál a Google hibát az adott weboldal mobilos verziójában. Itt olyasmire kell gondolni, hogy hol van eltérő tartalom vagy hiányzó mikroadatok a desktop verzióhoz képest. Sok weboldaltulajdonos ugyanis a gyorsabb mobilos betöltődés érdekében kihagy dolgokat a mobilos verzióból, ami viszont nem lesz előnyös SEO szempontból, ha a rangsorolás már a mobil indexen alapul majd. De az is gyakran előfordul, hogy valaki véletlenül blokkolja a mobilos Googlebotot, amikor az oldal védelmét állítja be.

De akkor lássuk először azt, hogy

Mi az a Mobil index?

Azt már lehetett tudni korábban, hogy a Google egy mobil index kialakításán dolgozik. Eddig ugyanis a mobilos találati oldalak összeállításánál az asztali gépes index volt mindennek az alapja. Amit persze egy mobilhoz igazított lista érdekében korrigált, például a mobilbarát algoritmussal. Ugyanakkor a Google nagyon komolyan veszi, hogy az internet lassan mobil-alapú lesz, így ebből adódik számára, hogy most már a mobil oldalakat kell alapul vennie a rangsorolásnál is, nem pedig a desktop oldalakból kell kiindulnia.

A mobil index lényege tehát az, hogy

a Google a weboldaladnak a mobil változatát térképezi fel és indexeli a tartalom és a rangsorolási jelzések elsődleges forrásaként.

Ez alapján fogja meghatározni az oldal strukturált adatait, megmutatni a snippeteket is a találati oldalakon.

A váltásnak azért van jelentősége, mert a weboldalak mobilos oldalai nem teljesen azonosak a desktop oldalaikkal. Gondoljunk csak azon egyszerű esetre, amikor a mobilos oldalon kevesebb szöveg jelenik meg, vagy például bizonyos tartalmak, funkciók teljesen hiányozhatnak az egyikről, esetleg a mobilos oldal eltérően van optimalizálva. Ha viszont az emberek többségében már mobilról érik el a webet, akkor értelemszerűen hozzájuk kell igazodni.

Kettő vagy egy index lesz ezentúl?

A Google blogposztjában azt jelezte, hogy a keresőindexük egyedüli indexként fog funkcionálni a továbbiakban. Ugyanakkor ezt még nem lehet száz százalékosan biztosra venni, hiszen korábban – még az első bejelentésnél – arról volt szó, hogy két indexet fog használni. Tehát különválasztja a mobilos és a desktop indexet.

Ugyanakkor a legutóbbi hivatalos tájékoztatás szerint egyetlen indexszel fog dolgozni a Google, mégpedig azzal, amelyik a mobilos weboldalakat indexeli a desktopos oldalak helyett. A nyilatkozatok ezt támasztják alá, bár érződik némi bizonytalanság ezzel kapcsolatban a Google-nél is.

Mikor indul el a mobil index?

Mivel a tesztek már megkezdődtek, a felhasználók egy része már a mobil index alapján összeálló találati oldalakkal találkozhat a Google keresőjében. Várhatóan egyre több felhasználó számára fogja megjeleníteni a Google a mobil index alapján összeállított találati listákat. De csak akkor kapja meg mindenki, ha már meggyőződtek arról, hogy a felhasználói élmény nem szenved csorbát. Ez áll legalábbis a bejelentésben, melyet követően Gary Illyes jelezte, hogy hónapok múlva indulhat csak élesben a mobil index.

Milyen hatása lesz a weboldalakra?

A Google szakemberei szerint állítólag nem lesz jelentősebb hatása a mobil indexnek. Mint mondták, még abban az esetben is, ha nincs mobilos weboldalad, az asztali verziót indexelni fogják, tehát nem szorulsz ki teljesen a találati oldalakról. Gary Illyes is azt mondta, hogy nagyon csekély hatásra számítanak, legalábbis ez a terv. Paul Haahr szerint a tesztek során a felhasználóknak semmilyen változást sem szabadna észlelniük.

Elég ha van egy AMP-s oldalad mobilbarát oldal helyett?

Azzal kapcsolatban még mindig van némi bizonytalanság, hogy a Google új mobil indexe miként fogja figyelembe venni azokat a weboldalakat, melyeknek csak desktop verziójuk létezik, azaz nincs sem reszponzív, sem mobilra optimalizált weboldaluk, ugyanakkor a Google nemrég elindult AMP technológiáját használják. Vagy legalábbis ezt tervezik a felhasználóbarát mobilos megjelenés érdekében.

Az AMP használata révén ugyanis kikerülhető lenne egy teljesen új alapokon álló reszponzív design elkészítésének költsége, de még csak egy szeparált mobil-oldalt sem kellene összehozni. Mivel sokakat érdekelt a kérdés, ezért Jennifer Slegg, a The SEM Post szerzője rákérdezett Maile Ohaye-nél, a Google egyik szakemberénél a dologra, és kapott is egy komolyan vehető választ.

Mint kiderült, azoknál az oldalaknál, melyeknek az egyetlen mobilos verziójuk egy AMP-oldal, a Google nem az AMP-s verziót fogja figyelembe venni a mobil indexnél, hanem a desktop verziót. Barry Schwartz, a Search Engine Land szerzője Gary Illyesnél is rákérdezett a dologra, de ugyanezt a választ kapta. A Google szakembere ugyanakkor megjegyezte, hogy még nem találkozott olyan oldallal, melynek csak AMP verziója lenne a desktop mellett, és ne lenne mobilbarát oldala.

A Google-nek ez a hozzáállása egyébként következhet abból, hogy az AMP-s oldalakon általában hiányzik a weboldal-navigáció, vagyis a Google az AMP-s oldalakat használva nem is tudja igazán feltérképezni a weboldalt.

Persze, ha a weboldalnak kizárólag AMP-s verziója van, tehát sem desktop, sem mobilos weboldala, akkor azért nem esik ki az indexből, tehát feltérképezi és indexeli a Google. De ez az egyetlen eset, amikor az AMP-s oldalt veszi figyelembe a Google.

A mobilbarát megjelenéssel kapcsolatos előnyt egyébként az ilyen, kizárólag AMP-s oldalak is megkapják, mivel ezek is mobilbarát oldalnak számítanak. Ezt persze a mobilos weboldalak is megkapják a mobil találati oldalak esetében. Ennél több előnyt azonban nem szereznek akkor sem, ha van plusz egy AMP-s oldaluk is, mert a Google szerint az AMP nem jelent rangsorolási előnyt.

Mit tegyenek a weboldaltulajdonosok?

A Google szerint tehát a mobil index nem hoz nagy változást, de azért minden weboldaltulajdonosonak érdemes átgondolnia, milyen tartalmak kerülnek a mobilon megjelenő oldalaira. Ha vannak olyan tartalmai, esetleg strukturált adatai asztali megjelenésnél, melyek nem láthatók mobilon, akkor ez jelenthet veszteséget is a forgalomban.

  • Gary Illyes is megerősítette azt, hogy a weboldalak mobil verziójában szereplő tartalom fontosabbá válik. Ugyanakkor, ha a mobil weboldaladon nincs semmi tartalom, akkor megnézi Googlebot a desktop verziót is.
  • Ha akadnak olyan linkek, melyek csak a desktop oldalakon szerepelnek, mobilon pedig nem, akkor azokat a Google valószínűleg nem veszi majd figyelembe. Ezt azonban még nem lehet pontosan tudni.
  • A weboldalsebességnél is jobban kell figyelni a mobilos oldalra, hiszen míg eddig az asztali oldal sebessége működött rangsorolási jelzésként, ezután a mobil oldalé fog.
  • A strukturált adatok esetében is ellenőrizni kell, hogy a mobilos oldalon ugyanúgy megjelennek-e, ha különálló mobilos és desktop oldalad van. A strukturált adatok ellenőrző eszköze használható erre.
  • Emellett érdemes a robots.txt-t is ellenőrizni, hogy mobilon is hozzáférhető-e Googlebot számára.

A legjobb megoldás persze az, ha reszponzív designt használsz. Hiszen ilyenkor a tartalom azonos minden eszközön, így várhatóan nem fognak felmerülni problémák a mobil index miatt. És erre a Google is külön felhívta a figyelmet.

Mindenesetre érdemes ellenőrizni, hogy mobilon minden rendben van-e a weboldalakkal, akár a Search Console-ban is a Megtekintés Google-ként funkcióval. Valamint ezentúl még fontosabb lesz a mobilos megjelenést szem előtt tartva optimalizálni a weboldalakat.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.