A Google mobil index lett a SEO alapja: mit kell tudnod róla?

A mobil first index a weboldalak mobilos verzióját térképezi fel, indexeli, és ez alapján rangsorolja őket, nem pedig az asztali gépes megjelenés alapján. Vagyis az eddigi desktop oldalakon alapuló index helyett a mobil index lett a rangsorolás alapja a Google kereséseknél. De mire figyelj, hogy ne legyen gond?

A Google 2018 márciusának végén elindította a mobil indexet. Ezután tehát még fontosabb lesz a mobilos megjelenés.

Elindult a mobil index

  • 2016. október 13-án Gary Illyes, a Google webmester trendekkel foglalkozó elemzője közölte a Pubcon nevű konferencián, hogy hamarosan külön fogja indexelni a mobilos oldalakat a Google. Pontos időpontot nem mondott.
  • November 4-én, aztán a Google a blogján is megerősítette, hogy már tesztelik a mobile-first indexet.
  • 2017 áprilisában Gary Illyes jelezte, hogy az indulásra várhatóan csak 2018-ban kerülhet sor.
  • 2017 októberében – még hivatalos bejelentés nélkül – elindult a mobil first indexelés éles tesztje, ami viszonylag kevés oldalt érintett.
  • 2018. március 27-én a Google bejelentette, hogy kilépett a mobile first index a teszt-szakaszból, és hamarosan valamennyi weboldalt a mobil index alapján értékelnek.

Az biztos, hogy a mobil index bevezetése szakaszosan történik, annak érdekében, hogy a keresési eredményeknél ne legyen túl nagy kavarodás. Ha Te is megkapod, arról egy üzenetben hívja fel a figyelmed a Google a Search Console-on keresztül. A mobil index természetesen nem csak az angol nyelvterületekre vonatkozik, mint mondjuk egy Panda algoritmus, hanem világszerte, globálisan elindul. Így Neked is figyelembe kell venni.

A Google először azoknál a weboldalaknál áll át a mobil indexre, melyek mobilbarát, például reszponzív designnal készültek, de sorra kerülnek azok a weboldalak is, melyeknek nem létezik mobilos verziója. Ezzel kapcsolatban azonban nem közöltek dátumot.

A Google azután döntött a mobil first indexre váltás mellett, hogy a keresőknek több mint 50 százaléka érkezett mobileszközről. De az is közrejátszott a váltásban, hogy egyre több weboldal kínált megvágott tartalmakat mobilon a felhasználóknak, ami azért nem jó megoldás, mert a felhasználók mobilon is ugyanazt a tartalmat várják, mint egy laptopon.

Ezért, akiknek reszponzív a weboldaluk, nem különösebben kell aggódniuk a mobil index indulása miatt. Viszont azok, akik szeparált, m. kezdetű mobilos weboldalakat használnak, vagy akár eltérő tartalmat kínálnak a mobilos felhasználóknak, gondjaik adódhatnak. A Google azt javasolja, hogy ugyanazt a tartalmat jelenítsék meg mobilon is, mint amit desktopon.

A Google ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy nincs olyan hogy “desktop index” és “mobil index”, hanem egyetlen index van, csak akadnak olyan weboldalak, melyeknek a desktop verziója kerül indexelésre, másoknak viszont a mobil oldala. Azok a weboldalak, melyek nem mobilbarátak, továbbra is rangsorolva lesznek. “Mutathatunk olyan tartalmakat a felhasználóknak, melyek nem mobilbarátak, vagy amelyek lassan töltődnek be, ha a többi jelzés arra utal, hogy ez a legrelevánsabb tartalom” – jelezte a Google.

Tehát, ha valaki rákeres egy márka nevére, vagy egy adott üzletre, akkor is az üzlet weboldala fog megjelenni akkor is, ha annak weboldala nem mobilbarát. Az ugyanis nem nyújtana megfelelő felhasználói élményt, ha a Google kizárna ilyen találatokat, miközben a keresők nagyobb része az adott oldalra kíváncsi.

A Google a weboldalsebesség növekvő fontosságára is felhívta a figyelmet, hiszen még az idén rangsorolási tényezővé teszi az algoritmusaiban a mobil weboldal sebességét (a desktop sebesség helyett).

De Mi is az a Mobil index?

Azt már lehetett tudni korábban, hogy a Google egy mobil index kialakításán dolgozik. Eddig ugyanis a mobilos találati oldalak összeállításánál az asztali gépes index volt mindennek az alapja. Amit persze egy mobilhoz igazított lista érdekében korrigált, például a mobilbarát algoritmussal.

Ugyanakkor a Google nagyon komolyan veszi, hogy az internet lassan mobil-alapú lesz, így ebből adódik számára, hogy most már a mobil oldalakat kell alapul vennie a rangsorolásnál is, nem pedig a desktop oldalakból kell kiindulnia.

A mobil index lényege tehát az, hogy

a Google a weboldaladnak a mobil változatát térképezi fel és indexeli a tartalom és a rangsorolási jelzések elsődleges forrásaként.

Ez alapján fogja meghatározni az oldal strukturált adatait, megmutatni a snippeteket is a találati oldalakon.

A váltásnak azért van jelentősége, mert a weboldalak mobilos oldalai nem teljesen azonosak a desktop oldalaikkal. Gondoljunk csak azon egyszerű esetre, amikor a mobilos oldalon kevesebb szöveg jelenik meg, vagy például bizonyos tartalmak, funkciók teljesen hiányozhatnak az egyikről, esetleg a mobilos oldal eltérően van optimalizálva. Ha viszont az emberek többségében már mobilról érik el a webet, akkor értelemszerűen hozzájuk kell igazodni.

Milyen hatása lesz a weboldalakra?

A Google szakemberei szerint állítólag nem lesz jelentősebb hatása a mobil indexnek. Mint mondták, még abban az esetben is, ha nincs mobilos weboldalad, az asztali verziót indexelni fogják, tehát nem szorulsz ki teljesen a találati oldalakról. Gary Illyes is azt mondta, hogy nagyon csekély hatásra számítanak, legalábbis ez volt a terv. Paul Haahr szerint a tesztek során a felhasználóknak semmilyen változást sem szabadna észlelniük.

Elég ha van egy AMP-s oldalad mobilbarát oldal helyett?

Azzal kapcsolatban még mindig van némi bizonytalanság, hogy a Google új mobil indexe miként fogja figyelembe venni azokat a weboldalakat, melyeknek csak desktop verziójuk létezik, azaz nincs sem reszponzív, sem mobilra optimalizált weboldaluk, ugyanakkor a Google nemrég elindult AMP technológiáját használják. Vagy legalábbis ezt tervezik a felhasználóbarát mobilos megjelenés érdekében.

Az AMP használata révén ugyanis kikerülhető lenne egy teljesen új alapokon álló reszponzív design elkészítésének költsége, de még csak egy szeparált mobil-oldalt sem kellene összehozni. Mivel sokakat érdekelt a kérdés, ezért Jennifer Slegg, a The SEM Post szerzője rákérdezett Maile Ohaye-nél, a Google egyik szakemberénél a dologra, és kapott is egy komolyan vehető választ.

Mint kiderült, azoknál az oldalaknál, melyeknek az egyetlen mobilos verziójuk egy AMP-oldal, a Google nem az AMP-s verziót fogja figyelembe venni a mobil indexnél, hanem a desktop verziót. Barry Schwartz, a Search Engine Land szerzője Gary Illyesnél is rákérdezett a dologra, de ugyanezt a választ kapta. A Google szakembere ugyanakkor megjegyezte, hogy még nem találkozott olyan oldallal, melynek csak AMP verziója lenne a desktop mellett, és ne lenne mobilbarát oldala.

A Google-nek ez a hozzáállása egyébként következhet abból, hogy az AMP-s oldalakon általában hiányzik a weboldal-navigáció, vagyis a Google az AMP-s oldalakat használva nem is tudja igazán feltérképezni a weboldalt.

Persze, ha a weboldalnak kizárólag AMP-s verziója van, tehát sem desktop, sem mobilos weboldala, akkor azért nem esik ki az indexből, tehát feltérképezi és indexeli a Google. De ez az egyetlen eset, amikor az AMP-s oldalt veszi figyelembe a Google.

A mobilbarát megjelenéssel kapcsolatos előnyt egyébként az ilyen, kizárólag AMP-s oldalak is megkapják, mivel ezek is mobilbarát oldalnak számítanak. Ezt persze a mobilos weboldalak is megkapják a mobil találati oldalak esetében. Ennél több előnyt azonban nem szereznek akkor sem, ha van plusz egy AMP-s oldaluk is, mert a Google szerint az AMP nem jelent rangsorolási előnyt.

Mit tegyenek a weboldaltulajdonosok? A Google tanácsai

A Google szerint tehát a mobil index nem hoz nagy változást, de azért minden weboldaltulajdonosonak érdemes átgondolnia, milyen tartalmak kerülnek a mobilon megjelenő oldalaira. Ezeket a tanácsokat adta:

  • Győződj meg arról, hogy a weboldalad mobil verzióján is jó minőségű tartalom található. Ebbe beletartoznak a szövegek, a képek és a videók is a megszokott, feltérképezhető és indexelhető formában. Korábban Gary Illyes azt hangsúlyozta, hogy ha a mobil weboldaladon nincs semmi tartalom, akkor megnézi Googlebot a desktop verziót is.
  • A strukturált adatok fontosak az indexelés és a felhasználók által kedvelt keresési funkciók miatt: ezeknek tehát jelen kell lenni mind a mobil, mind pedig az asztali verziónál is. Vagyis ellenőrizni kell, hogy a mobilos oldalon ugyanúgy megjelennek-e, ha különálló mobilos és desktop oldalad van. A strukturált adatok ellenőrző eszköze használható erre. Arról se feledkezz meg, hogy a strukturált adatokon belüli URL-ek frissítve lettek-e.
  • A metaadatoknak a weboldal mindkét verziójában meg kell jelleniük. Ezek utalnak a weboldal tartalmára. Ezért ellenőrizd, hogy a meta címsorok és a description azonos-e minden egyes oldal esetében mindkét verziónál.
  • Szeparált mobil oldalnál (m.-al kezdődő URL-ű oldalak) nincs szükség arra, hogy változtass a belső linkelésen. Ha szeparált mobil URL-eket használsz, akkor tartsd meg a létező link rel=canonical és link rel=alternate elemeket.
  • Ellenőrizd a hreflang linkeket a különálló mobil URL-eknél. Ha link rel=hreflang elemet használsz, akkor külön linkelj a mobil és a desktop verziónál a megfelelő oldalra. A mobil URL hreflang tehát a másik nyelvű mobiloldalra mutasson, desktopnál pedig a desktop verzióra.
  • Arról is győződj meg, hogy a weboldaladat szolgáltató szerver bírni fogja-e a megnövekedett feltérképezési arányt! Ez nem érinti a reszponzív designnal készült és dynamic servinget használó oldalakat, csak azokat, ahol a mobil oldal egy eltérő kiszolgálón található, mint az m.pelda.hu-nál.
  • A weboldalsebességnél is jobban kell figyelni a mobilos oldalra, hiszen míg eddig az asztali oldal sebessége működött rangsorolási jelzésként, ezután a mobil oldalé fog.
  • Emellett érdemes a robots.txt-t is ellenőrizni, hogy mobilon is hozzáférhető-e Googlebot számára.

A legjobb megoldás persze az, ha reszponzív designt használsz, és megfelelően működik a dynamic serving. Hiszen ilyenkor a tartalom azonos minden eszközön, így nem fognak felmerülni problémák a mobil index miatt. Ilyen esetben semmit sem kell tenned az átállás kapcsán. És erre a Google is külön felhívta a figyelmet. Ha esetleg még nem lenne mobilbarát, reszponzív weboldalad, akkor ebben tudunk segíteni.

Érdemes tehát ellenőrizni, hogy mobilon minden rendben van-e a weboldalakkal, akár a Search Console-ban is a “Megtekintés Google-ként” funkcióval. Valamint ezentúl még fontosabb lesz a mobilos megjelenést szem előtt tartva optimalizálni a weboldalakat. A Google tanácsai itt találhatók a mobil index kapcsán.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.