Mi az az adatvezérelt marketing?
Az adatvezérelt marketing egy korszakot jelez, melybe az online marketing révén elérhető..
A Google adott ki nemrég tájékoztatást arról, hogy milyen keresési operátorokat ajánl, és azokat hogyan lehet keresőoptimalizálási tevékenységre használni. De ezeken kívül is bemutatunk még néhányat. (Frissítés,2022.11.10. – Bővítettük ezt a fejezetet: Milyen keresési operátorokat használhatsz még SEO-ra?)
Mindezt annak érdekében, hogy a keresőoptimalizálás iránt érdeklődő weboldaltulajdonosok megtalálják a hibákat, az akadályozó tényezőket weboldalukon. Ehhez tudják alkalmazni a keresési operátorokat, mert a segítségükkel kapott találati oldalakat nem befolyásolják a Google szokásos rangsorolási algoritmusai. Ugyanakkor persze az itt alkalmazott index használata korlátozott hatókörű, és nem is naprakész.
Ezen korlátok mellett is hasznos adatokkal szolgálnak azonban az operátorok, melyeket fel lehet használni keresőoptimalizálással kapcsolatos célokra. Arra persze nem alkalmas, hogy megismerd általuk a Google algoritmusát, viszont a weboldaladdal kapcsolatban elárulnak pár dolgot. A Google arra is felhívta azonban a figyelmet, hogy az index-korlátok miatt a Search Console ellenőrző eszköze megbízhatóbb megoldás hibakeresési célokra.
A Google által közzétett dokumentáció az alábbi keresési operátorokat sorolja fel:
Lássuk ezeket részletesebben!
Talán a legismertebb keresési operátor, melyet beírva a keresőmezőbe kapunk egy rakás találatot a weboldalunkról. Azt azonban tudni kell, hogy nem jeleníti meg valamennyi oldalunkat, hiszen mint azt az előbb már említettük, a keresési operátorok által adott találati oldalakra indexelési korlátok érvényesek.
Emellett pedig azt is figyelembe kell venni, hogy nem a Google általános keresési algoritmusára épülnek, így mindössze csak mintát kínálnak a Google által indexelt oldalaidból.
A keresési operátorok egyikének sem megbízható a minősége, a teljes képet illetően, különösen akkor nem, ha rangsorolással vagy algoritmussal kapcsolatos tényezőkre vagyunk kíváncsiak.
Mindenesetre a “site:” operátor arra megfelelő, hogy gyorsan megmutassa, hogy egy adott kulcsszóra léteznek-e találatok egy adott weboldalról. Csak azt nem szabad elfelejteni, hogy nem az összes aloldal között keres. A Google tájékoztatása szerint az operátor arra megfelelő, hogy egy adott domain vagy URL esetében megmutasson néhány jellemző keresési találatot.
Így használható: site:https://www.google.com/
Frissítés, 2021.10.25.:
A téma a YouTube-on futó, “Ask Googlebot” videósorozatban merült fel. Itt John Mueller, a Google szakember azon kérdés kapcsán fogalmazta meg a válaszát, miszerint a weboldaltulajdonos arra panaszkodott, hogy bár minden URL-je indexelt, amikor ellenőrzi ezeket egy Google-kereséssel, akkor a 180 oldalából mindössze 28 jelenik meg.
Azt is megjegyezte, hogy minden weboldala megtalálható a Google-ben, ha külön rájuk keres, ennek ellenére a “site:” keresési operátort használva csak 28-at dob ki a kereső.
Ez neki – és talán másoknak is – furcsának tűnik, ugyanakkor John Mueller szerint teljesen normális. A site: operátort ugyanis nem diagnosztikai célokra hozták létre. A szakember szerint a site keresőszó egy speciális keresési fajta, mely korlátozott eredményt kínál egy adott weboldalra vonatkozóan.
Tehát, ha van 100 indexelt weboldalad, de egy site keresésre csak 50-et kapsz, akkor nincs miért aggódnod. És ha arra vagy kíváncsi, hogy hány oldaladat indexeli a Google, akkor azt nézd meg inkább a Search Console-ban – tanácsolja Mueller. Az indexelési jelentés pontosan megmutatja, hogy mely oldalaid vannak indexelve és melyeknél van olyan hiba, ami akadályozza az indexelést. A Search Console azt is megmutatja, hogy az oldalaid miként jelennek meg egy keresésnél.
A “cache:” keresési operátor azt mutatja meg, hogy egy weboldalt miként gyorsítótárazott a Google, azaz hogyan nézett ki a weboldal legutoljára, amikor a Google feltérképezte. A cache jó megoldás arra, hogy ellenőrizzük, hogy egy weboldal meg lett-e hackelve és valami más tartalmat mutat a Google számára, mint amit mi látunk.
A Google ugyanakkor figyelmeztet arra, hogy egy gyorsítótárazott weboldal-változat bizonyos esetekben nem teljes vagy akár üres is lehet. Például akkor, ha a JavaScript működését – mely felelős az oldal teljes megjelenítéséért – a böngésző letiltotta. Ez azonban normális és nem hibás működés. A böngésző által blokkolt JavaScriptek miatt ilyen esetekben a böngésző webfejlesztői eszközeit érdemes használni az ellenőrzésre.
A related: keresési operátor azt mutatja meg, hogy melyek azok az egyéb oldalak, melyeket a Google úgy azonosít, hogy azok kapcsolódnak ahhoz az oldalhoz, melyre a keresés történik. Ha a Google nagyon eltérő oldalakat mutat, akkor ott valami gond van a tartalom relevanciájával.
A related: keresési operátor használatban így néz ki:
related:https://webshark.hu/
A Google ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy a keresés nem ad jelzést az oldalaid minőségére, sem más egyéb keresési tényezőre vonatkozóan. A kapcsolódásoknál általában az internet legnépszerűbb oldalait veszi figyelembe a Google. Emellett lényeges, hogy az adatok nem frissülnek valós időben, ami azt jelenti, hogy a legfrissebb oldalak lehet, hogy nem is jelennek meg a related: keresési operátor használatával.
Az src: keresési operátort alkalmazva olyan oldalakat találhatunk, melyek egy adott képre hotlinkelnek. A Google példája szerint így néz ki az src: keresési operátor a használatban:
src:https://www.example.com/images/peanut-butter.png
Az imagesize: keresési operátor olyan képeket talál meg a keresés segítségével, melyek meghatározott méretűek, és sokszor a site: keresési operátorral együtt használják.
Ha be akarod írni a keresőmezőbe, akkor így tedd meg:
imagesize:1200×800
Az említett két képkeresési operátornak is ugyanazok a korlátai, mint az előbbieknek, ezért a Google figyelmeztet: az indexelési korlátok miatt nem látsz minden eredményt, melyek egy normál keresés esetében megjelenhetnek.
Mint látható, a Google keresési operátorait sok dologra lehet használni, még ha elsőre nem is tűnik minden, fentebb felsorolt lehetőség egyértelműnek vagy hasznosnak. Tehát, lehet, hogy az imagesize: keresési operátort még a szakemberek sem nagyon alkalmazzák, ugyanakkor azért nem kizárt olyan eset, amikor valaki arra kíváncsi, hogy a Google feltérképezett-e vagy indexelt-e egy olyan képet, melynek meghatározott kiterjedése van.
További részletek a keresési operátorok használatáról a Google dokumentumában érhetők el.
A site: keresési operátor alkalmazását itt fejti ki részletesen a Google, míg a cache: operátorét itt.
Frissítés, 2022.11.10.:
A Google által az előbb említetteken túl persze még több más keresési operátor is létezik, melyeket keresésoptimalizálási célból is használhatsz. Az egyik ilyen:
Nagyon egyszerű az “inurl:” működése: olyan oldalakat gyűjt be neked a használatával a kereső – ha beilleszted egy szó elé -, melyeknek az URL-jében szerepel az adott szó. Így néz ki a gyakorlatban: “inurl:akarmi”. Használni általában úgy szokták, hogy elé beírnak egy vagy több keresőszót, mely utána kerül az inurl operátor, így adott témában egy bizonyos szót az URL-jükben tartalmazó oldalakat fogja kidobálni a Google.
Az “allinurl:” operátor ugyanezt tudja, csak többszavas kifejezés esetén minden szónak szerepelnie kell az URL-ben, hogy a Google találatként megjelenítse.
Ez a keresési operátor akkor lehet hasznos számodra, ha olyan oldalakat akarsz beazonosítani, melyek linkjeiben egy adott horgonyszöveg szerepel. Vagyis, ha linképítési lehetőségekben gondolkodsz, esetleg versenytárs linkauditját végzed. A gyakorlatban az alkalmazása így néz ki: inanchor:webshark. Arra ugyanakkor itt sem számíthatsz, hogy valamennyi linket meg fogd kapni, mert az adatok mintavételezettek.
Az allinanchor keresési operátor az előbbitől annyiban tér el, hogy több szóból álló horgonyszövegeket kereshetsz, melyek mindegyikének szerepelnie kell benne. Tehát: az allinanchor:webshark weboldalkészítés kifejezést írhatod be, ha olyan horgonyszövegű linkeket akarsz megtalálni, melyekben szerepel a webshark weboldalkészítés kifejezés.
Az intitle keresési operátor használatával célzottabb találatokat kaphatsz, ugyanis kifejezetten a címsorokban keresi az általad megadott kifejezést. SEO-ban leginkább arra lehet használni, hogy bizonyos kulcsszavakra megvizsgáld a verseny mértékét, azaz hány találatot dob ki ki a Google. Hiszen, ha egy oldalt egy bizonyos kulcsszóra optimalizálnak, az jellemzően a címsorban is szerepelni fog.
Az allintitle itt is abban különbözik az előbbitől, hogy több szóból álló kifejezést adhatsz meg, mely szavak mindegyikének szerepelnie kell a címsorban.
Ha mondjuk a belső linkeléseden akarsz fejleszteni, akkor az “intext:” operátort használhatod, mely a szövegekben keres meghatározott kifejezések után, így ennek segítségével megtalálhatod azokat az oldalakat, melyek ugyanarra a témát említik.
Tehát, ha megadod a “site:akarmi.hu” operátort, majd utána az “intext:keresoszo” operátort, akkor egy bizonyos weboldalon belül keresi meg a tartalmakban a megadott szót. Ezeket átnézheted, hogy érdemes-e belső linket rakni a szó mögé.
Ha több szóból áll a kifejezés, amit az oldalon szereplő szövegekben szeretnél megtalálni, akkor az “allintext:” operátort érdemes használnod. Az így kapott találatok valamennyi szót tartalmazni fogják. Ennek kapcsán azonban érdemes tudni, hogy a szavak közelségével nem foglalkozik, tehát ugyan mindegyik szó szerepel a szövegben, de ezek nem feltétlenül egymás mellett, vagy egyetlen mondatban.
Az előbbi problémában segíthet ez a keresési operátor, ugyanis az a funkciója, hogy ha beírsz mondjuk egy kétszavas kifejezést a keresőmezőbe, akkor közéjük írva például az “around(4)” szót, akkor olyan oldalakat fog neked megjeleníteni, ahol a keresett szavak a jelzett (4) szó-távolságon belül vannak egymástól.
Habár ezt valószínűleg nem túl sűrűn fogod használni, idézetek vagy bizonyos mondatok keresésénél hasznos lehet.
Ha elfeledett, de a weboldaladra korábban feltöltött fájlokat akarsz megtalálni, akkor használhatod a “filetype:” keresési operátort. Hasznos lehet ez feltöltött pdf-eknél, docx-nél, xls-táblázatoknál. Rendszerint olyan fájlokat találsz, melyek már rég idejétmúltak, de valahogy az oldalon maradtak. Ez különösen nagyobb weboldalaknál fordul elő. Ehhez csak be kell írnod a keresőbe a site:weboldalad.hu és a filetype:pdf (vagy docx, vagy xls, vagy txt, vagy ppt stb.) szavakat.
Ugyanez a funkciója egyébként az “ext:” keresési operátornak is.
A daterange operátor arra használható, hogy ha bizonyos dátumok közötti időtartományban megjelenő oldalakat akarsz megtalálni. Ugyanakkor trükkös a működése, mert a daterange: után az évet, és az év eleje óta eltelt napok számát kell megadni. Valahogy így: daterange:22180-22210.
Az OR operátort akkor érdemes beilleszteni két szó közé a keresőmezőben, ha olyan találatokat szeretnél, melyekben az első vagy a második keresőszavad szerepel. Az OR helyett a | jelet is használhatod.
Ha beírsz a keresőmezőbe egy kulcsszót, majd utána egy másikat kiegészítve egy – jellel (webshark -weboldalkészítés), akkor olyan találatokat fog sorolni a Google, melyekben kapcsolódnak az első szóhoz, de ha a második szó is szerepel bennük, akkor nem jeleníti. Amit érdemes tudni, hogy a – jellel nem csak egy kifejezést zárhatsz ki, hanem többet is egyszerre.
Ha a közösségi médiából szeretnél találatokat, akkor a @ jelet a keresőszó elé rakva, ilyeneket fog kínálni a Google. A gyakorlatban sajnos nem mindig fog működni a használata, annak ellenére, hogy a Google listáján szerepel, mint lehetőség.
Az utóbb linkelt listán még egyéb “finomítási” lehetőségeket is találsz.
Találkozhatsz még olyan javaslattal is, ha operátorok kapcsán nézelődsz a neten, mint például a “link:” operátor. Ezt azonban a Google már 2017-ben megszüntette, így csak részleges eredményekkel szolgál.
Ezeken kívül akad még néhány további keresési operátor, de SEO szempontból a fent felsoroltak, illetve ezek különböző kombinációi lehetnek hasznosak.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.