Mi az a weboldal redesign? Mikor és miért van rá szükséged? (Frissítve, 2023.09.29.)
Ma már az emberek az első benyomásukat a cégedről az interneten, a..
A Google Data Studio egy olyan, ingyenes eszköze a Google-nek, melynek segítségével többféle forrásból származó adatokat szervezhetsz egyetlen felületre, majd ezeket az adatokat egy vizuálisan elfogadható formában bemutathatod. A jelentések személyre szabhatók és könnyen megoszthatók, így jó eszköz lehet a weboldaltulajdonosok számára áttekinteni, rögzíteni és bemutatni a helyzetet.
Amikor a weboldaladdal kapcsolatos adatokról van szó, azok sokféle forrásból elérhetők. Ilyen lehet egy CRM-eszköz, a Google Analytics, a Search Console vagy a közösségi média analitikái. Ha valakit érdekelnek a számok, mert adatokon alapuló döntést szeretne hozni, akkor meglehetősen időt rabló lehet, hogy mindegyik felületen megkeresi a számára lényeges adatokat minden egyes alkalommal, adott esetben pedig ezeket összegyűjtögetve készítsen el egy heti vagy havi jelentés.
A Google Data Studio segítségével viszont elég könnyen összegyűjtheted a lényeges adatokat, és ezeket egy felületen tekintheted át, illetve mutathatod be. Segítségével jelentéseket hozhatsz létre, melyek a weboldaladdal, cégeddel kapcsolatos speciális kérdésekre adnak válaszokat. Így pedig könnyebben megteheted a szükséges lépéseket.
Nézzünk néhány alapvető funkciót, melyet egy weboldaltulajdonos használhat.
Amikor belépsz a Google Data Studio felületére, akkor a Google Drive-ból ismerős felület fogad. Már persze, ha használod a Google Drive-ot.
A Google Data Studio segítségével (a cikk írásának időpontjában) 591 féle külső forrásból gyűjthetsz be adatokat, illetve 22 forrás kapcsolódik a Google-hoz, de saját csatlakozási szoftvert is összeállíthatsz.
A Google Data Studio arra is képes, hogy a nyers adatokat átalakítsa valami könnyebben emészthető formába. Ezt a „Felfedezés” funkcióval teheted meg, melynek segítségével dimenziókat adhatsz az adatokhoz, matematikai függvényeket, aritmetikai operátorokat és egyedi képleteket alkalmazhatsz.
Az adatátalakítás révén könnyen befogadható információvá alakíthatod a számokat, amit aztán egy új szintre emelhetsz a vizualizációval. A számokat grafikonokká, táblázatokká, térképekké alakíthatod, hogy az adatok még érthetőbbek legyenek.
A Google Data Studio lehetővé teszi, hogy meghívj másokat az irányítópultok megtekintésére vagy akár szerkesztésére, és ahogy más Google felületeken, itt is automatikus a mentés, illetve elérhetők a korábban változtatások. Emellett könnyen megoszthatod a jelentéseket is: a meghívott egy e-mail üzenetet kap, benne egy linkkel az adatokhoz.
Ha az alapoktól kell felépíteni egy jelentést, az elég időt rabló munka lehet. Felgyorsíthatod előre elkészített sablonok használatával. Ezek is teljesen testreszabhatók, így annyi a feladatod, hogy hozzákapcsold az adatokat.
Íme, néhány lehetőség.
Ha van egy céged és egy weboldalad, akkor rendkívül hasznos lehet, ha ismered a célközönséged. A rengeteg adatot összekapcsolhatod a Data Studio segítségével, így kirajzolódik előtted a közönséged portréja. Ha megfelelően finomítod az adatokat, akkor kiderül a viselkedésük, a preferenciáik, a céljaik, a problémáik. Így pedig megrajzolhatók a vevői personák, melyekkel aztán személyre szabott kampányokat indíthatsz.
Mivel a Data Studióval a Google Analyticsből is kinyerhetsz adatokat, így tudni fogod, hogy mi az ami tartalmi szempontból működik a weboldaladon, és mi nem. A jelentésekbe belekerülhet a márka láthatóságától az elköteleződésen keresztül az ügyfélszerzésig minden.
A Google Data Studio legfontosabb funkciója azonban a megosztható jelentésekben rejlik, melyeket akár a közösségi médián keresztül is közzétehetsz mindössze néhány kattintással. De a jelentések linkjeit bárhol elhelyezheted, akár beágyazással is.
És akkor ezek után lássuk a gyakorlati részét is a Data Studiónak!
Korábban már említettük, hogy találsz néhány előre elkészített sablont a Data Studióban, amivel felgyorsíthatod az adatvizualizációs folyamatot. Csak válaszd ki a számodra leginkább megfelelőt, majd a márkádnak megfelelően személyre szabhatod. Ha túl sok adatot illesztenél be, akkor sincs gond, mindössze több oldalból fog állni a jelentésed.
Ha megvan a sablonod és megnyitottad, akkor kapcsolj hozzá adatforrásokat: a megnyitott sablonban több helyen is elérhetsz az adaforrásokhoz:
Ha rákattintasz az „Adatok hozzáadása” gombra, akkor utána választhatsz a források, vagyis az úgynevezett „Connectorok” közül.
Ezután ki kell válogatnod azokat az adatokat, melyeket meg szeretnél jeleníteni pluszban, illetve az ezekhez passzoló megjelenítési típust (táblázat, grafikon, térkép, stb.). Ha sikerült megtalálni és megjeleníteni a megfelelő adatokat, akkor még tovább szerkesztheted a megjelenést, az elrendezést és a témát módosítva. Ha pedig kész vagy, akkor csak kattints rá a megosztásra.
Tovább nem magyarázzuk, mert minden eset más lehet, és összességében nem bonyolultabb a rendszer, mintha a Google Dokumentumokat használnád szövegszerkesztésre, csak elsőre idegen lehet. Nyilván a Data Studio használata is egy kis gyakorlást igényel, de mégis egyszerűbben megoldható a jelentéskészítés a segítségével, mint ha magad próbálnál egy egységes jelentést összehozni nyers adatok alapján.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.