SEO: mire és hogyan használhatod a Google automatikus kiegészítés funkcióját?

A Google kereső automatikus kiegészítés funkciója egy hasznos eszköz a keresőoptimalizálásban, kulcsszavak, témák megtalálásához. Ha kulcsszókutatásról van szó, érdemes az automatikus kiegészítés előrejelzéseit az elsők között megvizsgálni.

Mi az az automatikus kiegészítés?

Amikor elkezdesz a Google keresőbe beírni egy szót – elegendő akár egy-két betűt – egyből megjelennek a keresési javaslatok egy listában. Ez az automatikus kiegészítés funkció. A Google meghatározása szerint: “Az automatikus kiegészítés a Google Kereső egyik funkciója, amely felgyorsítja a begépelni kezdett keresések kiegészítését. “

Használják nem csak keresőoptimalizálási szakemberek, de marketingesek, ezen belül pedig tartalomkészítők vagy közösségi média csatornák kezelői is. Segít ugyanis a kulcszó-központú, felhasználói szándék felismerést célzó feladatokban, hiszen megmutathatja, hogy az emberek milyen kérdéseket tesznek fel egy-egy témával kapcsolatban.

Természetesen azzal is gyakran találkozni, hogy egészen furcsa dobál fel az automatikus kiegészítés, mely olykor csak nevetséges, máskor viszont kifejezetten sértő is lehet.

Mindenesetre az emberek szeretik használni, mert rendkívül sok időt meg tud spórolni számukra a kereséseknél. A Google becslése szerint 200 évnyi gépelést takarít meg az embereknek naponta, és átlagosan mintegy 25 százalékkal csökkenti a gépelés mennyiségét.

Az automatikus kiegészítés célja tehát a gépeléssel töltött idő mérséklése azáltal, hogy a Google megpróbálja előre jelezni, mit akarhat beírni a felhasználó a keresőmezőbe. És habár már 2004-ben megjelent asztali gépes felületekre, igazán hasznossá akkor vált, amikor elterjedtek az okostelefonok, melyeken jóval nagyobb kihívás szövegeket bevinni.

Ugyanakkor a SEO-sok vagy a marketingesek nem elsősorban emiatt szeretik, hanem azért, mert tartalmi és kulcsszóötleteket adhat neki, segít őket a felhasználói szándék megismerésében és más adatalapú feladatoknál.

Hogyan működik az automatikus kiegészítés funkció?

Az automatikus kiegészítés funkciót egy volt Google-dolgozó, Kevin Gibbs hozta létre 2004-ben, majd 2008-ban vált alapértelmezett funkcióvá (addig csak opcionális volt), és eredetileg Google javaslatoknak nevezte el egy másik korábbi Google-alkalmazott, Marissa Mayer. A Google aztán elmozdult ettől az elnevezéstől, miután egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy nem mindig a legokosabb, legalaposabb, legmegfelelőbb előrejelzéseket képes adni. A Google szerint ezért nem is javaslatokról van szó, hanem előrejelzésekről.

A célja, hogy segítsen az embereknek befejezni egy-egy keresési kifejezést, melyet be szeretnének írni a keresőmezőbe. De nem javasol semmit a kereső személy számára úgy, ahogy a “Jó napom van” funkció teszi. Előre jelez kifejezéseket a gyakori keresések alapján, amibe beletartozik az is, hogy végignézi a felkapott kereséseket, melyek relevánsak lehetnek.

Utóbbi azt jelenti, hogy az automatikus kiegészítés gyorsan frissül és igazodik az új keresési trendekhez vagy hírekhez.

A keresési javaslatok az adatokat a sokmillió Google-keresésből nyeri: figyelembe veszi nem csak az eredményeket, hanem a találati oldalakon található oldalak tartalmát is. Emellett információkat szerez többek között a keresési előzményekből és a böngészés helyéből is.

Persze arra is igyekeznek figyelni, hogy az előrejelzések között ne legyenek nem megfelelő vagy sértő elemek. Ennek érdekében automatikus és kézi eltávolításokat is alkalmaz a Google. Ugyanakkor a megjelenített listába bekerülnek a tudáspanel-javaslatok is, különösen mobilon.

Mire használhatod az automatikus kiegészítést?

Kulcsszókutatás

A kulcsszókutatás minden SEO-stratégia kiindulópontja, már a kezdetektől. És miközben már lehet, hogy nem is kifejezetten kulcsszavakat célzunk meg a weboldalainkkal, a kulcsszavak és a kapcsolódó ötletek továbbra is fontos részét képezik a keresőmarketingnek. Segítségével meghatározhatjuk, milyen tartalmakat érdemes egy weboldalnak előállítani, rámutat az oldal erősségeire és gyengeségeire, és meghatározhatók a tartalmi rések.

Persze az automatikus kiegészítés nem fogja a teljes kulcsszókutatást elvégezni, ugyanakkor egy jó kiindulópont lehet az induláshoz. Használatával – más Google-eszközök, mint például a kulcsszókereső mellett – sok jó ötletet kaphatunk. Az egyik nagy erőssége, hogy képes az olyan long tail kifejezéseket megtalálni, melyekre gyakran rákeresnek az emberek. A long tail kulcsszavak pedig rendkívül hasznosak, amikor tartalmi réseket kell kitölteni, illetve számtalan jó javaslatot kínálhat témákra, melyekből blogposztokat készíthetsz.

Amire mindig figyelj, hogy kulcsszókutatásnál ne legyél bejelentkezve a Google-fiókodba, mivel így személyre szabott találatokat kapnál. A legegyszerűbb inkognitó módban használni a böngészőt, ahogy sok más SEO-feladatnál is.

Felhasználói szándék meghatározása

A felhasználói szándék megismerése rendkívül fontos, mivel ez határozza meg, hogy mi legyen egy kulcsszóra optimalizált oldal célja, üzenete, milyen legyen a kialakítása. Az oldalak ugyanis akkor teljesítenek a legjobban, amikor teljes egészében kielégítik a felhasználói szándékot.

Az automatikus kiegészítés segítségével jobban megértheted a felhasználói szándékot, ehhez azonban sok munkára lesz szükséged, ugyanis meg kell látogatni a feldobott oldalakat, melyek az egyes előrejelzésekhez kapcsolódnak. Emellett az is meghatározható így, hogy milyen mennyiségű tartalom kapcsolódik egy bizonyos szándékhoz, illetve melyik kifejezésnek és szándéknak érdemes nagyobb prioritást adni.

Az online hírneved kezelése

Amikor egy felhasználó rákeres a céged vagy márkád nevére a Google-ben, akkor az első dolog, amit látni fog, az az automatikus kiegészítés listája, nem pedig a találati oldal. Ha az itt sorakozó előrejelzések valamiképpen negatív érzetet keltenek a felhasználóban, vagy akár csak egy olyan van közöttük, ami zavaró lehet számára, akkor annak hatása lehet a cégedre. Még ha az emberek tudják is, hogy a várható kifejezések néha hibásak, akkor is tudat alatt hat rájuk egy-egy szó.

Tehát, ha mondjuk van egy webáruházad, aminek a nevét beírva a várható találatok között például olyan kiegészítés jelenik meg, hogy “fogyasztói panaszok”, akkor az kedvét szegheti néhány felhasználónak. A Google egyébként lehetővé teszi, hogy egy űrlap kitöltésével bejelents valamely várható kifejezést, ugyanakkor ez csak arra vonatkozik, ha a kifejezés megsérti a Google keresésre vonatkozó irányelveit. A bejelentést ugyanakkor minden keresésnél is megteheted:

Kifogásolható tartalom bejelentése a várható kifejezéseknél

Tartalomkészítés, témaötletek gyűjtése

A várható kifejezések sokat segíthetnek abban is, ha szeretnél valamilyen tartalmat készíteni. Ilyen lehet például egy GYIK, mivel egy-egy témához kapcsolódóan könnyen találhatsz felmerülő kérdéseket, melyeket aztán az oldaladon megválaszolhatsz. Ugyanakkor segít abban is, hogy kapcsolódó témákat találj.

Az automatikus kiegészítés tehát hasznos lehet mindenki számára, aki tartalommal foglalkozik. Azonban nem helyettesíti a gondolkodást, mert nem ad kész válaszokat ad, csak ötleteket, kiindulópontokat. Ezek esetében neked kell meghatározni, hogy melyiket érdemes használni, melyik irányba érdemes tovább kutatni.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.