Hogyan szerezz használható adatokat a Google Analytics segítségével? És mit kezdj velük?

Google Analytics

Habár egy nagyon népszerű, ingyenesen elérhető analitikai eszközről van szó, nem kifejezetten egyszerű a Google Analytics használata. Különösen azoknak nem, akik most ismerkednek vele. Felsorolunk számukra néhány lehetőséget.

Az Analytics rengeteg adatot tartalmaz, és aki csak most találkozott először a kezelőfelülettel, nem is igazán tudja, hogy hol kezdjen hozzá. Mit és hol talál? Melyek a fontos adatok? Mit is kellene pontosan figyelni benne? Az első lépés, hogy

hozz létre célokat!

Ez kell ugyanis ahhoz, hogy használható adatokat tudjál viszonylag gyorsan kinyerni az Analyticsből. Hiszen, mint a Google fogalmaz “célok használatával mérheti, hogy a felhasználók milyen gyakran hajtanak végre bizonyos műveleteket.” És mint hozzáteszik:  “ha megfelelően állítja be a célokat, akkor az Analytics használatával kulcsfontosságú információkhoz juthat – megtudhatja például a konverziók számát vagy a webhely, illetve az alkalmazás konverziós arányát. Ilyen információk nélkül szinte lehetetlen felmérni az online vállalkozások és a marketingkampányok hatékonyságát.” A Google itt ír részletesen, magyarul a célokról és használatukról, érdemes elolvasni.

Hol találod a célokat?

Hol találod a célokat?

Számtalan cél meghatározható, attól függően, hogy milyen információkra vagy kíváncsi a weboldaladdal kapcsolatban. Ahhoz, hogy be tudd állítani a célokat, lépj be a Google Analytics fiókodba. Fent látod az Adminisztrálás menüpontot. Ha erre rákattintasz, a jobb oldalon megjelenik a Célok menüpont.  Ha erre is rákattintasz, akkor eljutsz a Célok oldalra, ahol új célokat állíthatsz be, illetve, ha már vannak céljaid, akkor azokat módosíthatod.

Új cél beállítása

Új cél beállítása

Amennyiben új célt szeretnél beállítani, akkor a gombra történő kattintással eljutsz a Cél beállításáról szóló oldalra, ahol sablonok közül választhatsz, de intelligens vagy egyéni célokat is beállíthatsz. A legegyszerűbb megoldás, ha van egy köszönöm oldalad egy megrendelés után, és annak az URL-jét megadva határozod meg a célt, hiszen ezzel már méred a fő konverziód. Ez azonban csak egy lehetőség. Minél többféle célt mérsz, annál több használható adatot gyűjtesz a weboldaladról. További részleteket itt találsz a célokról.

A közönség demográfiájának vizsgálata

Az alapadatokat itt találod: Közönség > Demográfia > Áttekintés. Ha további adatokra vagy kíváncsi az életkorral és a nemmel kapcsolatban további részleteket is megad az Analytics. De a “Földrajzi adatok” menüpontnál arra is rápillanthatsz, hogy honnan érkeznek a látogatóid, és milyen nyelveket használnak.

Miként találták meg az emberek a weboldaladat?

Az előbbi pontnál talán érdekesebb lesz, hogy milyen hivatkozások révén jutnak el a weboldaladra a látogatók. Egy ilyen hivatkozás egy weboldal, melyen egy link szerepel az oldaladra. Az erre vonatkozó adatokat az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Hivatkozók menüpontban találod. Az itt felbukkanó táblázat mutatja meg számodra, hogy mely weboldalakról érkeznek hozzád a látogatók.

Ami különösen érdekes lehet, az az, hogy például látod, hogy bizonyos forrásokból érkező látogatóknál mekkora a visszafordulási arány, vagy ha beállítottál célokat, akkor azt is, hogy milyen arányban teljesítik a célokat. Mindez azért fontos, mert megállapíthatod, hogy melyik forrást használja leginkább a Te célközönséged. Tehát, ha van egy oldal, mely jó konverziós arányt mutat számodra, akkor érdemes arra nagyobb hangsúlyt helyezned.

Visszafordulási arány vizsgálata az analytics használata során

A Google Analytics segítségével megállapítható, hogy melyik oldaladon mekkora a visszafordulási arány. Ehhez a Viselkedés > Webhelytartalom > Minden oldal menüpontba kell navigálnod. Másodlagos dimenziót is beállíthatsz, így részletesebb adatokat kapsz. A táblázat bal felső sarkában a “Másodlagos dimenzió” keresőjébe írd be, hogy forrás/médium. Ezután a táblázat felső sorában kattints az “Egyedi oldalmegtekintések” szóra, hogy ez alapján állítsa fel a sorrendet az Analytics. Így ugyanis a legnépszerűbb oldalak kerülnek felülre forrásonként bontva.

A lényeg itt az, hogy minden oldal esetében rápillantasz a “visszafordulási arány” oszlopban található értékre (a visszafordulási arányról itt írtunk bővebben, érdemes ezzel is árnyalni a képet). Ha azt látod, hogy valamely oldal esetében magas a visszafordulási arány, akkor az emberek nem azt találták, amit kerestek. Ilyenkor érdemes végiggondolni, hogy ennek mi lehet az oka, indokolt lenne-e egy jobb eredmény, a tartalommal lehet-e gond, vagy valami probléma van a kialakítással. A legjobban A/B tesztekkel fedezheted fel az okokat.

Szegmensek meghatározása

Itt megint a Közönség > Áttekintés menüpontba kell ellátogatnod. Eddig talán nem is vetted észre, de a megjelenő grafikon felett van egy halványszürke szöveg: “Szegmens hozzáadása”.

Szegmens hozzáadása

Szegmens hozzáadása

Erre kell rákattintanod, hogy eljuss a meghatározott szegmensekig, és létrehozhass új szegmenseket. Ha rákattintasz a piros színű “Új szegmens” gombra, akkor belépsz egy felületre, ahol aprólékosan beállíthatod a megfelelő szegmenst.

Új szegmens hozzáadása

Új szegmens hozzáadása

Ha van egy olyan közönséged, melyet kiemelten figyelni szeretnél, akkor itt részletesen megadhatod a paramétereit az életkorától kezdve a böngészőig. A lényeg az, hogy ha elkészítetted a szegmenst, akkor egy előnézetben rátekinthetsz, illetve elmentheted. A szegmensek segítségével jobban megismerheted a közönséged. Ha felkeltette a dolog az érdeklődésedet, akkor a Google súgójában érdemes elkezdeni a további tájékozódást.

Ennyiből talán már látható, hogy a Google Analytics használata segítségével elég mélyre lehet ásni a weboldalunk közönségének megismerésében. Persze, idő kell ahhoz, hogy rutinosan kezeld a felületét és alkalmazni is tudd a benne található adatokat, de megéri ezt a kis erőfeszítést. Ugyanakkor persze felmerül a kérdés, hogy

Mit tehetsz még az adatokkal?

Segítünk néhány ötlettel!

Válaszd ki a következő témádat!

A következő blogbejegyzésedhez szükséged lehet témára, mégpedig olyanra, amelyre a közönségednek igénye van. Ehhez először juss el a Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak oldalra. Másodlagos dimenzióként írd be a keresőjébe a Forrás/Médium kifejezést. Így már láthatod az egyes oldalaidnál a forgalmi forrásokat is.

Azokat a céloldalakat figyeld elsősorban, melyeket a keresőből érnek el az emberek. Hiszen ezek azok, melyek válaszokat adnak a kérdéseikre. Az itt látható legnépszerűbb oldalaid egy téma köré csoportosulnak, akkor ezekből kell még több, ezeket kell tovább fejleszteni, bővíteni, más tartalmi típusú anyagokat (videó, infografika, stb.) készíteni belőlük. Ezek az adatok ugyanis azt mutatják, hogy mi az, amire rezonál a közönséged.

Érdemes persze a munkamenetek száma mellett arra is figyelni, hogy az egyed oldalaknál milyen a visszafordulási arány, az oldalon eltöltött idő. Ha ugyanis itt gyengék a számok, akkor nem azt hozza a tartalmad, mint amire az emberek számítanak. Ilyenkor nem többet kell készíteni ezekből a gyenge teljesítményű anyagokból, hanem javítani kell a meglévőkön. Ennek eldöntésében segít a következő adat is.

Reagálj az elkötelezettség mértékére!

Ehhez kattints az Ügyfélszerzés, majd az Áttekintés menüpontra. A dátumtartományt állítsd át 180 napra! Ezután görgess le a mutatókig, ahol az egyes források teljesítményét látod. Ami megint érdekes számodra, az a Viselkedésnél található Visszafordulási arány, az Oldal/munkamenet és a Konverzió. Írd le az itt látható számokat!

Ezután állítsd az elmúlt 7 napra a vizsgált időszakot, majd ismét nézd meg a számokat. Vedd a kettő közötti különbséget százalékos értékben, majd add össze őket. Ha pozitív az eredmény, akkor jobban teljesít az oldalad, mint korábban, ha negatív, akkor rosszabbul.

Ezt azonban még lehet finomítani. Mégpedig a forgalom tükrében is nézd át az elkötelezettségi számokat minden egyes csatornánál külön! Ha azt látod, hogy

  • a forgalmad és az elkötelezettséged is csekély, akkor nem nagyon van értelme erőlködnöd.
  • Ha alacsony a forgalmad, de magas az elkötelezettséged, akkor sem muszáj bármi mást tenned mint eddig. De ha azt látod, hogy
  • nagy a forgalom és magas az elkötelezettségi pontszám, akkor érdemes egy kicsit felpörgetni azt a munkát, amit eddig is csináltál.
  • Ugyanígy, ha jó a forgalmad, de az elkötelezettség mértéke csekély, akkor is erősíteni kell a tartalmon: használj több képet, ábrát, call to actiont, javíts a relevancián!

Növeld a hivatkozó forgalmad!

Ehhez maradj az Ügyfélszerzés oldalon, de a bal oldali menüben kattints a Minden forgalom, majd a Hivatkozók menüpontra. Így láthatod, hogy hol szerepelnek olyan linkjeid, melyek forgalmat hoznak számodra. Ha az itt szereplő forrásokra kattintasz, akkor azt is látni fogod, hogy pontosan melyik oldalról érkeznek a látogatók, azaz hol szerepel a forgalmat generáló linked, és milyen tartalmadra mutat.

Ha találsz közöttük olyat, mely érzésed szerint jól teljesít, azaz folyamatosan hozza számodra a látogatókat, akkor – ha még nem tetted volna – érdemes lehet velük elmélyíteni a kapcsolatot. Hiszen úgy tűnik, hogy a közönségük kíváncsi a Te tartalmadra. De akár hasonló weboldalakkal is felveheted a kapcsolatot, hátha a velük való együttműködés is előnyös lehet a számodra.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.