Mi az az AMP? Hogyan optimalizálhatod az AMP-s oldalad? (Frissítve, 2022.05.04.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Mindenki azt szeretné, ha mobilon is egy szempillantás alatt töltődnének be a kívánt webes tartalmak. A Google ezért 2015 végén elindította az Accelerated Mobile Pages szabványt. Cikkünk első verziója is ekkor készült. (Frissítés, 2021.07.23. – Egy új fejezettel bővítettünk: A Webes történetek az új AMP?)

2016. február 24. óta megjeleníti a Google az AMP-technológiával gyorsított oldalakat egyes kereséseknél. Első körben csak 12 országban volt elérhető, de 2016 szeptemberétől már Magyarországon is. Ráadásul augusztus óta nem csak a “Top Stories” esetében működik, hanem bármely mobil weboldal kihasználhatja a technológiát.

A Google szabvány célja az, hogy a felhasználóknak mobilon sokkal jobb élményt nyújtson a weboldalak gyorsabb betöltése révén. A lényege pedig annyi, hogy a Google cache-ben tárolja a szükséges fájlokat a megjelenítéshez, és innen töltődik be a lekérésekre egy egyszerűsített weboldal, mely alapvetően szöveget, képet, és persze reklámot tartalmaz.

Lehet mondani rá, hogy felesleges, vagy hogy inkább jó mobilos weboldalakat kell készíteni, nem ezt a technológiát használni, de úgy tűnik, hogy a mobilos felhasználói élmény legfontosabb tényezője a Google szerint a sebesség. Márpedig az AMP-s oldalak 1 másodperc alatti átlagos betöltési sebességét nehéz túlszárnyalni, bármilyen jól optimalizált is a weboldalunk mobileszközökre.

Persze egy minimál designnal készült, már megfelelően sebesség-optimalizált weboldal esetében nem jelent számottevő előnyt a váltás. Vagyis, ha már eddig is figyelembe vetted a felhasználói élményt a weboldaladon, és bevetetted a legújabb teljesítmény-növelő technikákat, ráadásul az oldalad is karcsú, akkor az AMP már nem fog sokat dobni a weboldalad megjelenésén. Ha viszont a weboldalad csak átlagosan sebesség-optimalizált, és tele van különféle médiás tartalmakkal, akkor érdemes lenne megfontolnod.

De mi az az AMP?

A projekt a tech cégek és az online lapok megbeszéléseiből született, mivel szükség volt egy jobb mobilos felhasználói élményre. Az Accelerated Mobile Pages magyarul gyorsított mobiloldalakat jelent. És tulajdonképpen ez a lényege is. Azaz mobileszközökön gyorsan megjelenő tartalmakat kínál a felhasználóknak.

Az AMP nem jelent forradalmian új megoldást a technológiáját tekintve. Pont úgy néz ki, mint bármely más HTML oldal. Az egyetlen különbség, hogy korlátozott a funkcionalitása az átlagos weboldalakhoz képest. Az AMP oldalakat bármely modern böngésző képes megjeleníteni, akárcsak a közönséges HTML-oldalakat, csak más a betöltés sebessége a csökkentett mennyiségű kód miatt.

Például a CSS mérete kisebb mint 50 kb, nincs szükség a saját JavaScriptedre, nincsenek benne a reklámszolgáltatók vagy az analitikai szolgáltatások kódjai. Ettől válik nagyon kis méretűvé az oldal, ami nagyobb gyorsaságot jelent. Ugyanakkor van néhány saját elem, melyek prioritást kapnak a weboldal betöltésénél. A hajtás feletti tartalom töltődik csak be először, a további részek akkor, ha tovább görget lefelé a felhasználó. A Google a saját szerverein keresztül szolgáltatja az oldalakat. Utóbbi azt jelenti, hogy nem kell kapcsolódni a weboldalak szerveréhez, ami időt spórolhat meg a felhasználónak. Ezen túl meg kell adni a szélességét és a magasságát a médiának, így már előre pontosan lehet tudni, hogyan is fog megjelenni az oldalon.

És habár az előbb említettek miatt jelentős korlátozást is jelent, mindenkinek lehetősége van az AMP oldalai mellett a saját eredeti oldalait is megtartani, illetve prezentálni a közönségének. Így megmaradnak az általunk fontosak vélt funkciók, ugyanakkor élvezhetjük az Accelerated Mobile Pages nyújtotta előnyöket.

Mennyivel gyorsabb?

Amit már korábban is jeleztünk, hogy csak néhány esetben teszi gyorsabbá a weboldalt. Ez az adott weboldal adottságaitól függ. Tehát, ha egy weboldal tele van különféle médiával, akkor sokat nyerhet vele. Akkor is előnyös lehet, ha valamiért nem foglalkozol a weboldalad sebességének és teljesítményének az optimalizálásával.

Az AMP ugyanis nem az egyetlen megoldás, hogy a weboldalad gyorsabb legyen. Mindössze felkínálja azokat a technikákat és megoldásokat egy csomagban, melyekkel gyorsabbá tehető egy weboldal megjelenése. A saját optimalizálási megoldásaiddal ugyanígy gyorsabbá teheted a weboldalad. Ugyanakkor persze az is tény, hogy az AMP szintet lépett weboldalsebességben.

A helyzet persze nem annyira szép, mint a Google állítja. A Google egyik tanulmánya szerint ugyanis az AMP oldalak medián betöltési sebessége egy másodperc alatt marad, ha egy keresés során rákattintunk. Viszont nem minden AMP-oldal jelenik meg ilyen villámgyorsan.

99 százalékuk 8 másodperc alatt

Maile Oyhe, a Google szakembere szerint csak az állítható, hogy az AMP oldalak 99 százalékának betöltési sebesség marad 8 másodperc alatt. Ez alapján persze nem tudjuk, hogy az oldalak hány százaléka töltődik be 1 másodpercnél gyorsabban, de vélhetően a számmal azt akarják kifejezni, hogy 8 másodperces betöltési időre érdemes számítani.

Ami persze még mindig szép, ha figyelembe vesszük, hogy ebben a vizsgálatban a kontrollcsoport – tehát nem AMP-s – weboldalai átlagosan 22 másodperc alatt töltődtek be. Tehát lehet, hogy az AMP-s oldalak sem olyan gyorsak, mint eleinte számítottunk rá, de azért még mindig sokkal jobban teljesítenek, mint az átlagos oldalak. Kérdés azonban, hogy a Te weboldalad az átlagos kategóriába esik-e, vagy AMP nélkül is jobb eredményt hoz mobilon 8 másodpercnél?

Miként jelenik meg a kereséseknél?

Ha használod az AMP-t, akkor a weboldalaid egy bizonyos módon jelennek meg a Google találati oldalain. Egyrészt megjelenhetnek a “Top stories” karuszelben a találati lista felett, valamint AMP címkével ellátva a normál találatok között.

AMP hír-karuszel

AMP hír-karuszel

A karuszel esetében kattinthatók az egyes cikkek, melyek be vannak ágyazva a találati oldalba a gyors olvasás érdekében. Ha egy másik cikket olvasnál el közülük, akkor jobbra vagy balra csúsztathatók. Abból következően, hogy be vannak ágyazva, az olvasók nem fognak a weboldal saját oldalára navigálni. Ennek ellenére a nagy amerikai híroldalak már használják a technológiát.

A másik megjelenési forma a címke. Ez jelzi az embereknek, hogy az oldal villámgyorsan be fog töltődni. Így ha valaki további navigáció nélkül csak az adott cikk puszta tartalmára kíváncsi, gyorsan elérheti azt. A mobil találati listán a címke révén tehát egyértelműen látható, hogy melyik weboldalnál számíthat a felhasználó gyors megjelenésre.

Milyen előnyöd származhat az AMP használatából?

Az már eddig is kiderült, hogy fő előnye az, hogy gyorsabban jelennek meg a felhasználók számára a weboldalak. Ez azt jelenti, hogy jobb lesz a felhasználói élmény mobilon. Márpedig jobb mobilos felhasználói élmény kell ahhoz, hogy a weboldaladon maradjanak az emberek, akik így nagyobb eséllyel fognak konvertálni. Utóbbi szempontból fontos lenne előbbre lépni, mert az adatok azt mutatják, hogy jelenleg a mobilos konverziós arányok csapnivalóak, feltehetően a rosszul megtervezett weboldalak és a rossz felhasználói élmény miatt.

Egy AMP-s tartalomra ráadásul az emberek nagyobb valószínűséggel kattintanak. Nem csak akkor, ha kiemelve egy karuszelben jelenik meg, hanem akkor is, ha ott van mellette a címke. Hiszen ez garancia számukra az akadozásmentes, azonnali hozzáférésre a tartalomhoz. Emiatt aztán SEO szempontból is előnyös lehet számodra a használata. De lássuk részletesen!

Megjelenhetsz a találati oldal tetején

Bizonyos weboldalak esetében a technológia alkalmazása azzal jár, hogy az első találat feletti hír-karuszelbe kerülhetnek, ami igencsak megdobhatja a látogatottságot. Ezzel megelőzheted azokat a versenytársakat, akiknek még nincsenek AMP-s oldalaik, ad egy presztízst is számodra, hogy mindig látható vagy legfelül, és egy jelentős részt hasítasz ki a találati oldalból.

De ha nem is olyan az oldalad, ami a felső karuszelbe kerül, akkor is megjeleníti a Google a linked mellett az AMP feliratot, ami figyelemfelhívó lehet, és jelzi a felhasználóknak, hogy egy gyors oldallal fognak találkozni, ha kattintanak.

Javítja a helyezésed a mobil találati listán

A Google két különböző találati oldalt kínál az embereknek mobilon és desktopon, ha ugyanarra a kulcsszóra keresnek rá. A mobil találati oldalon más szempontok alapján sorolódnak be a találatok, és a Google figyelembe veszi, hogy mennyire mobilbarát a weboldal. Az AMP-nek ugyan nincs közvetlen hatása a rangsorolásra, ez azonban nem jelenti azt, hogy közvetett hatása sincs rá, hiszen a Google olyan tényezőket is figyelembe vesz a rangsorolásnál, mint a felhasználói élmény, a sebesség, az átkattintási vagy a visszapattanási arány.

Javítja az átkattintási arányt

Az emberek nagyobb eséllyel kattintanak arra a weboldalra, mely mellett látható az AMP címke vagy a felső hír-karuszelben szerepel. Ez azt jelzi nekik, hogy nem kell küzdeniük egy rosszul tervezett weboldal hosszú betöltési idejével. Ha két oldal közül választhatnak, melyek közül az egyik AMP-s, a másik pedig nem, akkor valószínűleg az előbbit fogják választani. Ha pedig szerepel hirdetés a gyorsított oldaladon, akkor arra is nagyobb eséllyel kattintanak. A Wired esetében 25 százalékkal nőtt az átkattintási arány, míg a hirdetéseik átkattintási aránya 63 százalékkal emelkedett.

Több látogató

Az előbbiekből is következik, hogy több látogatót vonzhatsz az oldalaidra. Ezt mutatják a tények is, hiszen

  • a Washington Post például 23 százalékkal növelre a mobilkeresésekből érkezők számát, akik 7 napon belül visszatérnek,
  • a Slate egyedi látogatóinak száma 44 százalékkal nőtt havi szinten, és ők 73 százalékkal többet kattintanak,
  • míg a Gizmodo esetében 80 százalékkal nőtt a forgalom, és 50 százalékkal a látogatások száma.
Google AMP oldal megjelenése a mobil találati oldalon

Google AMP oldal megjelenése a mobil találati oldalon

Azok az első weboldalak, melyek külföldön átálltak az AMP-re, növekvő forgalmat tapasztaltak. Ez valószínűleg a hangsúlyosabb megjelenítés eredménye, hiszen a Google kiemeli ezeket az oldalakat. A CNN esetében például a keresőforgalom 20 százaléka már AMP-s oldalakra érkezik, melyek forgalma két hónap alatt 80 százalékkal nőtt.

Hirdetések láthatósága

Habár ez Téged nem feltétlenül érint, de azért érdemes megemlíteni, hogy a DoubleClick tanulmánya szerint 2016-ban a 150 vizsgált weboldal 80 százaléka jobb hirdetési láthatóságot ért el a normál oldalaikhoz képest. Úgy tűnik, hogy az egyszerűbb és biztonságosabb weboldalak képesek a hirdetésekre vezetni az emberek tekintetét.

Ingyenes CDN

A jobb sebességet azzal érik el, hogy a Google gyorsítótárazza őket. A módosított URL alatt elérhető weboldalak a Google AMP Cache-ből érkeznek. Ez gyakorlatilag ingyenes CDN-t (content delivery network) jelent, amit egyébként is sokan használnak a jobb sebesség miatt.

Egyre könnyebb az alkalmazhatóság

A Google segíti a weboldalakat az átállásban, így egy ideje már elérhető az a teszteszköz, mellyel az AMP-s oldalak megfelelősége vizsgálható. Segítségével látható, hogy működnek-e vagy sem az AMP-s oldalaink, és  javíthatók a hibák is.

Javítja a felhasználói élményt

És a végére hagytuk a legfontosabbat, ami miatt elvileg az egész AMP-s történet született: a jobb felhasználói élmény. Hiszen a nagyobb sebesség és az egyszerű megjelenés mind ezt szolgálja. Hiszen az emberek letisztult, könnyen olvasható weboldalakra vágynak, és ezt nyújtja számukra az AMP.

Azoknak az embereknek, akik a mobiljukat használják böngészésre, nincs annyi idejük, mint azoknak, akik a számítógép előtt ülnek. Ez azt jelenti, hogy kicsi az esélye annak, hogy sokáig várnának egy-egy weboldal betöltődésére. Az Accelerated Mobile Pages révén pedig pont a gyors betöltődést kapják meg. De nem az egyetlen előnye a felhasználói élmény szempontjából. A mobilra nem optimalizált weboldalak ugyanis rosszul jelennek meg a mobilkijelzőkön, ráadásul a képek és a videók miatt eszik a mobiladat-csomagot és az akkumulátort is. Ez a probléma nem létezik az AMP-s oldalaknál.

Rangsorolási előnyt jelent az AMP?

Rudy Galfi, a Google vezető termékmenedzsere a Search Engine Landnek elmondta, hogy használata nem eredményez változásokat a találati rangsorolásnál. Vagyis a Google szerint az AMP-s oldalak nem élveznek előnyt, nem kapnak jobb helyezést, csak azért, mert ezt a technológiát alkalmazzák.

Galfi, a Techcrunch-nak nyilatkozva azt is megjegyezte azonban, hogy a Google adatai azt mutatják: azok az emberek, akik már találkoztak AMP-s oldalakkal – és látták, hogy mennyivel gyorsabban töltődnek be – szívesebben kattintanak később is ezekre az oldalakra.

Ebből viszont az is következik, hogy habár az AMP-s oldalak nem szereznek rangsorolási előnyt, ha több kattintást kapnak, mint a hagyományos oldalak, akkor előrébb kerülhetnek a találati oldalakon. Ez pedig erős ösztönző lehet a weboldaltulajdonosok számára, hogy váltsanak, azaz a normál weboldalaiknak AMP-s verziójuk is legyen.

De mit mutatnak a vizsgálatok?

A különböző tanulmányok azt mutatják, hogy az AMP-re váltás növekvő bevételt és javuló megtérülést jelent az oldalak számára. Ráadásul találhatunk egy rakás egyedi esetet is, melyek azt mutatják, hogy jól jártak egyes weboldalak az AMP-re váltással. Ugyanakkor akadnak olyan történetek is, ahol már nem ennyire szép a helyzet. Utóbbi persze általában annak az eredménye, hogy rosszul sikerült az AMP alkalmazása, így komoly romlás következett be a felhasználói élményben. Olyan tanulmány azonban sokáig nem létezett, mely sok-sok weboldalt vizsgált volna különböző iparágakban.

A WompMobile – mely szoftver-platformként weboldalakat konvertál AMP-oldalakká és webalkalmazásokká – 26 webdomaint és több mint 9 millió AMP-oldalt vizsgált meg. Arra voltak kíváncsiak, hogy miként alakult ezeknek az oldalaknak a teljesítménye. A tanulmányba valamennyi AMP-projektjük belekerült, így nem csak kiválogatták a jó eredményt mutató oldalakat.

Az eredmények azt mutatják, hogy a 26 oldalból 22 oldal (77%) tapasztalt növekedést az organikus keresési eredményeknél, de javulás mutatkozott a megtekintéseknél és az átkattintásoknál is. A 26 oldalt vizsgálva az alábbi eredmény volt látható:

  • 27,1 százalékos növekedés az organikus forgalomnál
  • 33, 8 százalékos növekedés a megtekintéseknél
  • 15,3 százalékos javulás az találati oldali átkattintási aránynál.

Ha különválogatták a normál weboldalakat a webáruházaktól, akkor az alábbi eredményeket találták a 7 oldal esetében:

  • 13,7 százalékos növekedés az organikus forgalomnál
  • 11,1 százalék a megtekintéseknél
  • 23,1 százalék az átkattintási aránynál

A 19 webáruháznál így alakultak a számok:

  • 32,1 százalékos bővülés a forgalomban
  • 42,16 százalékos emelkedés a megtekintéseknél
  • 12,4 százalék az átkattintási aránynál.

Ami tehát látható, hogy a váltásból főleg a webáruházak profitáltak. A Stone Temple egy összetettebb mutatót, a Search Visibilityt is vizsgálta, mely a találati oldalakon való általános jelenlétet mutatja. De ebből is az látszik, hogy 26 domainből 23 esetében következett be növekedés, és ennek átlagos mértéke elérte a 47 százalékot.

Ezek a számok azt jelezhetik, hogy az AMP javuló helyezést hoz, ennek ellenére azt nem lehet kijelenteni, hogy az AMP egy önálló rangsorolási tényező lenne. Az is felmerülhet, hogy a javulás a növekvő weboldalsebességből adódik, ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a Google csak a nagyon lassú oldalakat bünteti. Ennek ellenére persze erős a korreláció a weboldalsebesség és a rangsorolás között.

Mivel az AMP oldalaknál alacsonyabb a visszafordulási arány, hosszabb időt töltenek a látogatók az oldalon, és több weboldalt néznek meg egy munkamenet során, ezért ezek a felhasználói élményhez kapcsolódó számok indokolhatják a javuló helyezést.

Hogyan használd az AMP-t a weboldaladon?

Eddig megismerkedtünk azzal, hogy milyen előnyeid származnak a használatából, most viszont arra térünk rá, hogy tudod alkalmazni. Erre két lehetőséged van.

Két megoldás

Az egyik a részleges használat, vagyis amikor már működik egy weboldalad, akkor a weboldalaidról vagy azok egy részéről készítesz AMP-s verziót is. Ez azt jelenti, hogy ezekből a weboldalakból két verzió lesz: egy gyorsított és egy normál. Ennél a megoldásnál nem kell lemondanod a hagyományos weboldaladon felkínált funkciókról. Mindössze el kell helyezned rajtuk egy canonical linket, mely az AMP-s oldaladra mutat, így a Google nem tekinti a két oldalon lévő azonos tartalmat duplikált tartalomnak.

A másik lehetőség a teljes egészében és csakis AMP-s weboldal, amikor már eleve a technológia alkalmazásával készíted el a weboldalad. Ebben az esetben csak egy verziód van, melyet értelemszerűen könnyebb kezelni, mint kettőt. Ugyanakkor kénytelen leszel elhagyni számos fontos funkciót, mely nem fér meg vele.

Három elem

Ahhoz, hogy a weboldalad gyorsított legyen, három részt kell módosítanod, illetve felépítened a weboldalaidnál. Ezek: az AMP HTML, az AMP JS és a Google AMP Cache.

Az AMP HTML egy HTML oldal, mely ki van egészítve egyéni AMP tulajdonságokkal. Az AMP HTML nagyobb részt persze HTML tageket tartalmaz, ugyanakkor van néhány olyan HTML tag, melyet le kell cserélni a megfelelő AMP tagre.

Az AMP JS, azaz JavaScript könyvtár számos teljesítmény-eszközt kínál a weboldalad számára, melyek segítenek kezelni a források betöltését, valamint biztosítják a weboldal gyorsabb megjelenítését. Például, minden ami külső forrásból származik, aszinkron lesz, ami azt jelenti, hogy a weboldaladon nem fogják egymást akadályozni a megjelenésben. Emellett azzal is gyorsít az AMP JS, hogy még azt megelőzően kiszámítja minden elem megjelenését az oldalon, hogy a források betöltésre kerülnének.

Végül itt a Google AMP Cache, mely egy proxy-alapú tartalomszállító hálózat (CDN), mely gyorsítótárazza az AMP dokumentumokat az AMP HTML oldalak begyűjtésével, így javítva a weboldalad teljesítményét. Ezáltal az összes dokumentum, kép és JS fájl ugyanarról a helyről kerül betöltésre, HTTP 2.0-t használva a maximális hatékonyság érdekében. Emellett tartalmaz egy beépített ellenőrző rendszert is, mely azt vizsgálja, hogy egy weboldal garantáltan működik és nem függ semmilyen külső forrástól, valamint a weboldal jelölései megfelelnek az AMP HTML specifikációknak.

Ha WordPresst használsz, úgy egyszerűbb a dolgod, mert egy plugin gondoskodik arról, hogy minden új weboldaladból egy automatikus generált AMP-kompatibilis verzió is készüljön. Ha a plugin aktív, semmi más dolgod nincs, mint az /amp szót minden link mögé helyezni. Habár könnyű a használatuk, azért még akad egy-két probléma velük. És az is igaz, hogy kevésbé rugalmasak, és kevesebb dolgot tudsz meghatározni a használatukkal, mint manuális megoldással.

Hogyan optimalizálhatod az AMP-s oldalad designját?

Milyen eszközöket használhatsz, hogy a korlátozott lehetőségek között mégis valamelyest személyre szabd az AMP-s oldaladat?

1. Használj AMP-karuszelt a főoldalon!

Az AMP karuszel használatával több képet is megjeleníthetsz egy függőleges tengely mentén. A type=”carusel” alkalmazása esetén a képek egymás után jelennek meg. Ez felkeltheti az emberek figyelmét, vagyis használható megoldás a főoldaladon arra, hogy rávedd őket a további kattintásra.

2. Jelenítsd meg a kapcsolódó bejegyzéseket és termékeket!

Bátorítsd a felhasználókat arra, hogy mélyebbre ássanak a tartalmaidban! Ezt AMP-s oldalaknál is megteheted, ha kapcsolódó termékeket vagy bejegyzéseket mutatsz nekik. Dinamikus módon is megjeleníthetsz számukra egy listát a releváns tartalmakról az <amp-list> használatával, illetve amp-mustache használatával.

3. Használd az AMP-analitikát a javítandó területek megtalálására!

Minden weboldaltulajdonos számára fontos, hogy lássák, miként reagálnak a felhasználók a tartalmaikra, hol, milyenek a konverziós arányok. Az <amp-analytics> komponenst közvetlenül vagy külső analitikai platformmal – mint például a Google Analytics – is használhatod. Az <amp-analytics> tagen belül megadhatot a type attribútumot, hogy beállítsd valamelyiket az itt felsorolt lehetőségek közül. Ugyanakkor az intelligens gyorsítótárazásról nem szabad megfeledkezni az adatok elemzésekor, emiatt ugyanis a várnál gyengébb számokkal találkozhatsz.

4. Használd a beépített érvényesítőt!

Ha meg akarsz győződni arról, hogy minden megfelelően működik az oldaladon, akkor érdemes használnod az AMP beépített validatorát a #development=1 URL-hez történő hozzáadásával. Ha megnyitod a Chrome fejlesztő eszközöket, akkor láthatod, hogy sikeres-e a validálás. Azt is megállapíthatod a fejlesztői eszközökkel, hogy a külső tartalmak, mint a képek, videók, egyedi fontok és iframe-ek megfelelően betöltődnek-e.

5. Hirdetések az AMP-n belül

Az AMP egyik előnye, hogy van benne egy létező keretrendszer hirdetések alkalmazására. Az amp-ad vagy amp-emed komponens hirdetések megjelenítésére szolgáló konténer. A hirdetések a többi forrás mellett az <amp-ad> egyéni elem révén töltődnek be. A JavaScript ugyanakkor nem létezik az AMP-n belül, ehelyett az AMP betölt egy iframe-et. Ennek beállíthatod a szélességét és a magasságát az <amp-ad> elemen belül a type attribútumnál. Az „src” attribútum betölti az adott reklám-hálózat scrip tagjét egyéb adatok mellett.

Figyelj arra, hogy egyezzen az AMP-s és annak canonical oldala!

2018 februárjától az AMP-oldalaknak és a hozzájuk kapcsolódó canonical oldalaknak meg kell egyezniük, vagy legalábbis „közel azonosnak” kell lenniük. Ha viszont nem egyezik meg a tartalom az AMP-s és a canonical oldal között, akkor az adott oldal nem használhatja azokat a kereső-funkciókat, melyeknek alapja az AMP. Ilyen például a Top Stories karuszel a híreknél.

A tartalom-azonosság persze mindig is követelmény volt a Google számára, azonban most úgy tűnik, hogy bekeményített. Azt továbbra is hangsúlyozza, hogy az AMP nem rangsorolási tényező, és hogy nem jár azért további büntetés, ha nem egyezik az AMP-s és a canonical oldal. Azon túl persze, amit fentebb írtunk.

A Google azért kényszerült erre a lépésre, mert akadnak a weben olyan „teaser oldalak”, amelyek csak korlátozott tartalmat kínálnak. A Google egy olyan híroldalt hoz fel példának, ahol a cikk AMP-s verziója mindössze egy összefoglalót kínál az olvasónak, és a megadott linkre kattintva olvasható a teljes cikk, ami persze már elvezet az AMP-s oldalról. Ilyen esetben a felhasználó arra kényszerül, hogy kétszer kattintson a valódi tartalom megjelenítéséhez.

A Google tehát akkor, ha nem egyező AMP oldalt talál, jelezni fogja a látogatóknak, hogy az oldalak nem azonosak. A weboldaltulajdonosoknak pedig a Search Console-on keresztül jelzi majd a problémát, lehetőséget adva annak kijavítására. Mindezt annak érdekében, hogy javítsa a felhasználói élményt, illetve persze azért, hogy megvédje az AMP egységességét.

A hozzászólások megjelenítése nem kritikus tényező

Mint látható, a Google azt akarja, hogy az AMP-s oldalad tartalmilag azonos legyen a weboldalad mobilos verziójával. Ez persze azt is jelenti, hogy ha a weboldaladon vannak hozzászólások, akkor azoknak is meg kellene jelenniük az AMP-s verzióban. A helyzet azonban az, hogy a hozzászólások valami oknál fogva kivételt képeznek a követelmény alól.

Ugyanis, mint John Mueller, a Google szakembere egy twitteres válaszában hangsúlyozta, a Google a hozzászólások hiányát nem minősíti „tartalmi eltérésnek”. Legalábbis 2020 februárjában még ez a helyzet.

John Mueller a Twitteren elmondta, hogy a felhasználók azt akarják, ha az AMP oldalak tartalmilag megegyeznének a normál oldalakkal, ami azt is jelenti, hogy ha a hozzászólások fontos részei az oldalaidnak, akkor azoknak meg kellene jelenni az AMP-változatban is.

Azt is megjegyezte ugyanakkor, hogy ha mégsem jelennek meg a hozzászólások az AMP-verzióban, akkor azt nem fogja tartalmi eltérésként értékelni a Google, ugyanakkor azt javasolja, hogy a weboldalak kétféle verziója annyira azonos legyen, amennyire lehetséges.

Milyen problémák vannak az AMP-vel?

Végül említsük meg azt is, hogy habár a szándék jó az AMP mögött, ennek ellenére akadnak vele komoly gondok.

Gyenge felhasználói élmény

Miközben az AMP éppen a felhasználói élmény javítására irányul a nagyobb betöltési sebesség révén, sokszor találkoznak azzal a jelenséggel az emberek, hogy bizonyos oldalak nem jelennek meg megfelelően, miközben a HTML-variációjuk megjelenítésével semmi gond sincs. Sok esetben hiányoznak fontos tartalmi elemek, melyek véletlenül kimaradtak az AMP HTML generálása során. Az is előfordul, hogy hogy az oldalak egyszerűen nem töltődnek be.

Ugyanakkor volt egy másik probléma is, ami rontotta a felhasználói élményt. Mégpedig az, hogy az AMP oldalak linkjei eltértek az eredeti URL-től, ami gondot okozott a megosztásoknál. Minden URL előtt a https://wwww.google.com/amp/ valamely variációja állt. Ráadásul az AMP oldalról nem is lehetett eljutni az eredeti oldalra, csak ha manuálisan törölgettük az URL-ből az AMP-re vonatkozó részeket.

Ezt használhatósági problémát azonban időközben megoldotta a Google.

2017. február 7-jétől megváltozott ugyanis az AMP oldalak szerkezete. Az oldal fejléce kapott néhány hasznos kiegészítést, többek között egy „link” jelzést, melyre kattintva megjelenik a cikk eredeti linkje, ami már másolható. Tehát míg korábban csak a böngésző címsorában megjelenő URL volt elérhető és megosztható – mely a Google linkje volt, és az adott tartalom AMP-s verzióját tartalmazta -, most az eredeti URL is elérhetővé vált.

Mégpedig elég egyszerűen: csak nyomva kell tartani ezt a gombot egy ideig, és máris megjelenik egy menü, így könnyen másolható, illetve böngészőtől függően megosztható. De ha csak röviden érintjük, akkor is megjelenik a link.

Ugyanakkor megjelent mellette egy másik ikon is, mely három pontból áll, és ha rákattintunk, akkor további információt kapunk az AMP működéséről. A Google itt szolgál további részletekkel.

Bezárva a Google világába

Az AMP arról szól, hogy hozzákössön a Google-hez. Ha egy AMP-oldalra kattintasz a keresőből, az olyan, mintha ki sem lépnél onnan, miközben az AMP-s tartalmakat a Google kiemeli a hírek között. Az AMP tehát egy válasz a Facebook és az Apple korábbi lépésére, akik szintén arra törekszenek, hogy a felhasználókat a saját ökoszisztémájukon belül tartsák. Azzal a különbséggel, hogy a Google megoldása nem csak egy applikáción keresztül működik, hanem a nyílt weben található. Ezért nehéz is kikerülni az AMP-s oldalakat, főleg, hogy a Google nyitja ki a kaput a webre.

Habár a Google azt mondja, hogy az AMP nem egy rangsorolási tényező, ugyanakkor azok a weboldalak, melyek használják az AMP-t bekerülhetnek a hír-karuszelbe, ami kiemeli őket, illetve megjelenik az AMP címke is a találat mellett. Ezáltal arra ösztönzi a weboldalakat a Google, hogy kezdjék el használni az AMP-t, teljesen függetlenül attól, hogy egyébként mennyire gyors a weboldaluk mobilos megjelenése.

Ráadásul a Google-nek további eszközei is vannak arra, hogy a világában tartsa a weboldalakat az AMP HTML specifikáció megváltoztatásával. Már most is nehézségekbe ütközik az AMP oldalak törlése. És annak ellenére, hogy a Google az AMP-t egy nyílt szabványnak nevezi, mindenki, aki a fejleszésében részt vesz a cég alkalmazottja. Ezáltal a Google kezében marad az AMP HTML specifikáció. A nyitottság tehát csak látszólagos.

Személyes adatokkal és biztonsággal kapcsolatos gondok

Az AMP HTML specifikáció azt mondja, hogy minden AMP HTML oldalnak be kell tölteni egy JavaScript fájlt innen: https://cdn.ampproject.org/. Ez nyilván nem zavaró azok számára, akik már egyébként is használják a Google Analyticset az oldalukon, hiszen csak egy újabb ismeretlen JS fájlt kapnak a Google-től. Ugyanakkor azok az oldalak, melyek egyébként nem töltenek be semmit külső forrásokból személyes adatokkal és biztonsággal kapcsolatos kérdésekkel kerülnek szembe azon JavaScript fájl miatt, mely nem az ő irányításuk alatt áll.

Ezáltal ugyanis a CDN szerver bármilyen rosszindulatú JavaScript fájlt elküldhet a felhasználóik részére. Hiszen a felhasználók kénytelenek futtatni a JavaScript tájlt, és nem választhatják meg, hogy milyen forrásból származzon.

Nem könnyű megvalósítani

A természetéből következően ez egy korlátozó megoldás, melynek alkalmazása sem egyszerű, így nem szabad alábecsülni az ezzel kapcsolatos nehézségeket. Sokan úgy vannak vele, hogy érdemesebb inkább a meglévő mobiloldalaink sebességének javítására koncentrálni az erőfeszítéseket, akár a Google irányelvei alapján.

Nem mindenkinek jó

És megint csak a korlátokról lesz szó, vagyis arról, hogy kompromisszumokat kell kötni a használatakor, habár egyre több a lehetőség, gondoljunk akár a nemrég megjelent Disqus integráció lehetőségére. Ugyanakkor persze lehetnek olyan oldalak, melyek számára nem járható út az Accelerated Mobile Pages. Tehát akadnak olyan külső szoftverek, melyek nélkül nem létezik az oldalad, viszont nem összeegyeztethető az AMP-vel.

Végül

Ha tehát van egy céged, mindent meg kell tenned azért, hogy annyira mobilbarát legyen a weboldalad, amennyire csak lehetséges. Ezért az AMP-technológia kihasználása egy lehetőség erre. Nem csak azért, mert növeli a látogatószámot és az átkattintási arány, hanem mert a közönséged számára egy sokkal jobb felhasználói élményt kínál. Ráadásul, mivel láthatóan a Google egyre nagyobb hangsúlyt helyez a mobilra, így várható hogy a jövőben az AMP még fontosabb lesz, sőt akár rangsorolási tényezővé is előléphet a mobil találati oldalakon.

Amit még érdemes észben tartani, hogy a technológia egyelőre gyerekcipőben jár. Ez azt jelenti, hogy még alakul, fejlődik, és nem lehet tudni, hogy mennyire lesz sikeres, mire lehet igazán használni. Így aztán a hatása a helyezésekre, a teljesítményre bármikor megváltozhat, ahogy az iránta való igény is. Az első alkalmazók tapasztalatai lesznek az irányadók a továbbiakra nézve. Ha az eredmények jók, és valóban megnöveli a weboldalak forgalmát, bevételeit ezeknél az oldalaknál, akkor várható, hogy még nagyobb figyelem irányul majd rá. Ugyanakkor, ha ezzel ellentétesek lesznek a tapasztalatok, akkor lehet, hogy elhal az egész kezdeményezés. Egyelőre azonban úgy néz ki, hogy a weboldalak ráharaptak.

A Google megszüntette az AMP-jelzést – számít ez egyáltalán?

A Google oldalélmény, mint rangsorolási tényező indulása jelentősen felbolygatta a keresőoptimalizálással foglalkozók közösségét 2021-ben. Ugyanakkor a webes vitals mutatók fontossá válása mellett ennek a változásnak van egy másik következménye, mely nem kapott akkora hírverést. Ez az AMP-vel kapcsolatos: a Google ugyanis bejelentette, hogy megszünteti az AMP ikont a találati oldalakon.

2021. július 20-án aztán ez meg is történt: eltűntek az AMP-jelölések (a kis villám ikonok) a mobilos találati oldalakról. Az ikon tehát nagyjából 5 évet élt, a Google pedig azon kezdett gondolkodni, hogy az oldalélmény címkével helyettesíti, de erre egyelőre nem került sor (mindössze egy rövid ideig tesztelte 2020 decemberében). Jelen pillanatban semmilyen jelzést nem alkalmaz a Google.

Mindez azt jelenti, hogy az AMP-t használó oldalak esetében nem nyilvánvaló már a találati oldalakon, hogy AMP-s oldalakról van szó, ugyanakkor nagy a valószínűsége, hogy a felhasználóknak ez nem nagyon fog feltűnni. Persze a SEO-s szakemberek azért felfigyeltek rá.

Annak ellenére, hogy talán nem olyan fontos az emberek számára az AMP-ikon jelenléte, az eltűnése eredményezheti egy-egy oldal esetében csökkenő kattintásszámot mobilról.

Lesz ennek hatása az AMP-t használó weboldalakra?

Sokan úgy gondolják, hogy nem, a felhasználók nem nagyon törődtek a kis villám ikonnal a találatoknál, nem kattintottak nagyobb eséllyel az ikon miatt valamely weboldalra. Ugyanakkor az egyik legjelentősebb kutatás a témában azt mutatta, hogy 26 weboldal közül 22 javulást tapasztalt az organikus keresésből származó forgalomban mobilon. A Perficent Digital 2019-es tanulmánya szerint a 26 weboldal

  • 27,1 százalékos organikus forgalomnövekedést mért
  • 33,8 százalékos javulást a találati oldalakon való megjelenésben
  • 15,3 százalékos emelkedést az átkattintási arányban

Ebből látható, hogy javulás következett be az átkattintási arányban, annak ellenére, hogy sok SEO-s úgy gondolta, hogy az emberek többségének fogalma sincs arról, mit jelent a villám ikon a találatok címsorában. Ahhoz, azonban, hogy növekedjen a CTR, az embereknek nem is feltétlenül kell tudniuk az ikon jelentését. Hiszen az olyan elemek is javítják a kattintási hajlandóságot, mint az értékelési csillagok, az oldallinkek, vagy a kis kép-miniatűrök megjelenése.

Ugyanakkor persze a felhasználók valóban nem tudják, mit jelent a villám ikon: egy másik vizsgálat szerint mindössze 34 százalékuk volt tisztában azzal, hogy egy weboldal egyszerűsített verzióját jelzi. Közel ugyanennyien hitték azt, hogy frissítést jelez, illetve 22 százalék azt gondolta, hogy az AMP lefordítja az oldalt. Ugyanakkor ebből a felmérésből is kiderült, hogy a villám-ikon növelte a bizalmat a találat iránt: 63 százalék jelezte azt, hogy nagyobb eséllyel kattint miatta az oldal linkjére, mint ha nem lenne ott.

Mindezek miatt az AMP-jelzés megszűnése miatt a jó helyen lévő, AMP-s oldalak némi visszaesést tapasztalhatnak majd a forgalmukban. Ugyanakkor nincs minden veszve: a Google már jelezte azt is, hogy valami más jelzéssel kísérletezik azon oldalaknál, melyek jó felhasználói élményt kínálnak.

Frissítés, 2022.05.04.:

A Webes történetek az új AMP?

Úgy tűnik, hogy az AMP visszavonulásával párhuzamosan a Google egy másik webtechnológiát kezdett erősíteni, az úgynevezett Webes történeteket (Web Stories). A két megoldás azért vethető össze, mert mindkettő valamiféle csökkentett súlyú, webes tartalmi megjelenést takar.

A Webes történetek esetében azonban nem egy mai sztoriról van szó, hiszen már 2018-ban elindította a Google a formátumot, mégpedig „AMP Stories” néven. Az elnevezésből is következik, hogy az AMP adja a Webes történetek alaptechnológiáját. Ugyanakkor vannak különbségek is, melyekre John Mueller, a Google szakembere mutatott rá.

Így jelenik meg a keresőben

Az egyik legnagyobb különbség, hogy a Webes történetek nem valamely HTML-oldal pehelysúlyú megfelelője, azaz nincs mögötte egy az egyben egy weboldal. A Webes történetek HTML oldalak, melyek önmagukban állnak, annak ellenére, hogy az AMP keretrendszert használják.

Mint Mueller mondta, ha valamilyen eszközzel Webes történetet generálsz, akkor az lényegében csak egy HTML-oldalt hozol létre, melyet linkelni tudsz. Ugyanúgy hozzáférhető és ugyanúgy hivatkozható oldal, mint bármilyen weboldal. Nem egy speciális link készül hozzá, mint ahogy az AMP oldalaknál.

De akkor miért beszélünk egyáltalán összehasonlíthatóságról? Több tényező miatt is. A Google Discover például egy külön Webes történetek galériával rendelkezik (egyelőre csak az Egyesült Államokban, Indiában és Brazíliában), amely a régi AMP-galériára emlékeztet, de persze a Web Stories elérhető a Keresőben és a Képkeresőben is.

Szintén az AMP korai éveihez hasonló az a támogatás, melyet a Google tett a Webes történetek mögé. A Google-nek például van egy hivatalos WordPress pluginje, mely segít létrehozni és beágyazni Webes történetet.

Emellett egy programmatic hirdetési megoldást is kínál az alkotóknak, hogy némi pénzt keressenek a történeteikkel. Ráadásul a Google lehetővé tette a Web Stories teljesítményének követését is a Data Studioban egy egyszerű template segítségével.

Mindezzel a további terjedést szeretné elősegíteni. Hiszen minél több weboldal használja a Webes történeteket, annál nagyobb a valószínűsége, hogy más oldalak is használni fogják.

Ugyanakkor azt is látni kell, hogy egy 4 éves technológiáról van szó, ami azért nem hódította meg az elmúlt években látványosan a világot. Ez pedig semmi jót nem jelent a jövőre nézve. Ugyanakkor az is igaz, hogy nem váltott ki akkora ellenállást sem a weboldaltulajdonosokból, mint az AMP annak idején. Mindenesetre a Google-nek további erőfeszítéseket kellene tennie a Webes történetek elterjesztése érdekében, különben kénytelen lesz ezt a projektet is leállítani, ahogy annyi más megoldásával tette.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020