Mit jelent a Google számára a friss tartalom?

Sokszor emlegetjük a keresőoptimalizálás és tartalom kapcsolatáról szóló anyagainkban a frissesség kérdését, mivel a jelek szerint valamilyen mértékben figyelembe veszi a Google a rangsorolásnál. Azt ugyanakkor még nem fejtettük ki bővebben, hogy vajon mit is érthet friss tartalom alatt.

Sokszor megjelent már anyagainkban, hogy a mindig friss tartalom segít a keresőoptimalizálásban. Így például a tartalomról, mint az egyik legfontosabb rangsorolási jelzésről – a SEO rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkban – is leírtuk: “a friss és eredeti tartalom tehát az egyik legfontosabb tényező a SEO-ban. Ha azt gondolod, hogy elég lesz havonta egyszer-kétszer felrázni valamivel a tartalmad, akkor felkészülhetsz a lassú lefelé csúszásra a találati oldalakon”, valamint egy külön fejezetet szenteltünk itt a dátumok kérdésének, melyek szintén a tartalom frissességét hivatottak jelezni. Ugyanakkor ezek alapján talán még nem világos mindenki számára, hogy mi is az a friss tartalom.

Mi az a friss tartalom?

A friss tartalom kifejezés valamilyen közelmúltban közzétett, frissített vagy újraírt tartalmat jelent. A Google és a felhasználók általában előnyben részesítik a friss tartalmakat, hiszen ezek naprakészek. A Google frissességet vizsgáló algoritmusa 2011-ben jelent meg, és azóta az új trendekbe illeszkedő és az úgynevezett idő-érzékeny kulcsszavak esetében a friss tartalmak előnyt élveznek a találati oldalakon. De mi alapján határozza meg a frissességet a Google?

Az online közzétett tartalmak esetében négy időpont is felbukkan:

  • a közzététel dátuma
  • az indexelés dátuma
  • az utolsó feltérképezés dátuma
  • a módosítás dátuma

A Moz szerint a Google több tényező alapján becsüli meg egy tartalom frissességét. Ezek közé tartozik:

  • az oldal kezdő dátuma: vagyis mikor indexelte a Google
  • a változások mennyisége a frissített oldalon: a nagyobb változások “nagyobb frissességet” jelentenek
  • a változások száma a weboldal fő tartalmában: a szövegtörzs módosítása nagyobb frissességet jelent, mint ha mondjuk csak a dátum változna
  • a változtatás gyakorisága: a gyakoribb változtatás frissebb tartalmat jelez
  • új oldalak létrehozásának gyakorisága: azok a weboldalak, melyek több új oldalt hoznak létre, magasabb pontszámot kapnak
  • az oldalra mutató linkek frissessége: ha olyan oldalakról kap linket, melyek frissességi pontszáma magas, akkor a linkelt oldalnak is javul a pontszáma.

Mint látható, létezik egy úgynevezett frissességi pontszám. Ez egy jelzés azon algoritmusok számára, melyek az oldal rangsorolásáért felelnek. Ugyanakkor az is lényeges, hogy bizonyos keresési kifejezések esetében fontosabb, mások esetében kevésbé fontos a frissesség, ami azt jelenti, hogy minden kulcsszó esetében külön kell értékelni a frissességet és annak fontosságát.

Milyen témákban vizsgálja a frissességet a Google?

  • Aktuális események
  • Trendi témák
  • Ismétlődő események és beszámolók (pl. választások, konferenciák)
  • Folyamatosan jelen lévő, de mégis mindig változó információk (pl. termék-értékelések)

Ugyanakkor vannak olyan témák, ahol az aktualitásnak nincs jelentős szerepe az információ pontosságát illetően. Ilyen lehet többek között:

  • receptek
  • történelmi tények
  • tágabb témák
  • örökzöld témák

Ha például valamilyen trendre keresünk rá, akkor azok az oldalak, melyek régen frissültek mélyebben találhatók a vonatkozó találati oldalon. Ugyanakkor, ha egy szélesebb témakör érdekel minket – mint például, hogy mi a SEO -, akkor ott nem annyira fontos a frissesség, így régebbi, örökzöld, de jó tartalmak jelennek meg.

Hogyan javíthatsz a frissességi pontszámodon?

Első körben azt érdemes megvizsgálni, hogy a számodra fontos keresőkifejezések, kulcsszavak esetében milyen találati oldalt jelenít meg a Google. Ha azt látod az első tíz vagy húsz találat esetében, hogy azok meglehetősen újak, tehát nincsenek közöttük sok-sok évnél régebbiek, akkor ebben az esetben nyilván fontos az időszerűség a témában.

Ugyanakkor nem csak azzal javítasz a helyzeten, ha mindig a legfrissebb témákban posztolsz, hanem akkor is, ha úgynevezett örökzöld tartalmakat teszel rendszeresen közzé. Hiszen, mint láttuk, a rendszeresen megjelenő új oldalak is javítják a frissességi pontszámot. Ráadásul minél gyakrabban teszel közzé új tartalmat, annál többször fogja átnézni az oldalad a Google.

Emellett fontos, hogy a régebbi tartalmaidat is folyamatosan frissítsd. A Google a sok új tartalom miatt nem nézi át túl gyakran a régebbi tartalmakat, kivéve, ha azok rendszeresen módosulnak. Ezzel javított az oldalak frissességi pontszámát, így jobb lesz az idő-érzékeny tartalmak rangsorolása.

Persze, ha egy tartalmad már indulásnál sem ért el jó helyezést a Google találati oldalain, akkor egy-két változtatással még nem fog az első helyre kerülni. Ehhez egy jobb tartalomra lesz szükséged, azaz nagyobb változtatásokra.

Ami viszont biztos nem lesz elég, az az, ha csak a dátumot módosítgatod a bejegyzéseidnél. Ez egy gyakori eljárás, és a rangsorolási tényezőkről szóló anyagunkból is kiderül, hogy már John Mueller, a Google szakembere is megszólalt az ügyben. Még akár probléma is lehet belőle, úgyhogy dátumot módosítani csak nagyobb tartalmi változtatások esetén érdemes.

Ilyen nagyobb változtatások esetén viszont azt is meg kell tenni, hogy a Search Console segítségével újra beküldöd a linket, indexelteted az oldalt, mert a Google nem biztos, hogy egyhamar magától felfedezné a frissített tartalmat. Erről a Search Console használatáról szóló bejegyzésünkben írtunk részletesebben.

Mikor frissítsd a tartalmaid?

Mint láttuk, egy-egy bejegyzés jelentősebb módosítása sokat számít a frissességi pontszámnál. Különösen akkor, ha egy tartalom egy teljes nagyjavításon esik át annak érdekében, hogy megfeleljen a felhasználók legújabb elvárásainak is.

Jó megoldás lehet az is, ha több, témába kapcsolódó tartalmat összefogsz egy nagyobb anyaggá, és örökzöld tartalommá alakítod át, a forgalmat pedig átirányítod a megszüntetett oldalakról. De honnan tudhatod, hogy mikor érdemes hozzányúlni a meglévő oldalaidhoz?

Ehhez a weboldalak teljesítményére vonatkozó mutatókat érdemes nézegetni, mint például a forgalom vagy az aktivitás. Ha ezeknél csökkenést tapasztalsz, akkor hasznos lehet újra elővenni az oldalt, és kicsit átdolgozni, kiegészíteni.

A forgalom változását persze más tényezők is befolyásolják, hiszen az egyes keresőkifejezések népszerűsége is változik időnként, ahogy megjelenhet egy új konkurens is a találati oldalon. Emiatt érdemes nézegetni a kulcsszavaid helyezés-változását, így látod a trendeket. Ha mindezt a kattintások és megjelenés viszonylatában vizsgálod a Search Console-ban, akkor az is kiderülhet számodra, hogy mikor érdemes valamely oldaladat frissíteni.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020