A főoldal a legfontosabb oldal egy weboldaladon?

2

Ha a weboldalunk valamelyik oldalára kiemelt figyelmet fordítanak a weboldaltulajdonosok, akkor az a főoldal. De vajon érdemes-e erre a kitüntetett figyelemre? Mit mond ezzel kapcsolatban a Google?

A Google egy nemrég közzétett nyilatkozatából az derül ki, hogy a főoldal, azaz a home page a legfontosabb oldal a weboldalon, legalábbis a Google így tekint rá. Ez némileg ellentmond annak, ahogy sok SEO-s kezeli a weboldalak oldalainak fontossági sorrendjét. Ők általában abból indulnak ki, hogy a linkek határozzák meg azt, hogy mely aloldalt tartja egy webhely esetében a legfontosabbnak a Google. És a legtöbb linket nem feltétlenül a főoldal kapja.

Ugyanakkor az internet hajnalán még nem ez volt a helyzet. Az első keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek még abból indultak ki, hogy a főoldal a legfontosabb oldal egy webhelyen, és persze akkoriban az oly gyakori linkcserék és katalógus-linkek szinte kivétel nélkül a főoldalra mutattak. Így aztán igazából nem is volt kérdés, hogy melyik oldal a legfontosabb a webhelyen.

A helyzet azonban az elmúlt években sokat változott. Ma már a legfontosabbnak tekintett oldal sokszor valamelyik belső aloldal. Ezek olyan oldalak, melyekre a rajtuk lévő érdekes és egyedi tartalom miatt több külső link érkezik. Ma már a linképítés során is elsősorban belső oldalakat célozzák, ugyanis egy adott témáról szóló oldal nagyobb eséllyel jelenik meg az adott témát érintő keresésre a találati oldalakon.

Ennek fényében lehet némileg meglepő, hogy Gary Illyes, a Google egyik szakembere nemrég azt hangsúlyozta, hogy a Google számára még mindig a főoldal egy-egy webhely legfontosabb oldala. A téma a Search Off the Record podcastben merült fel, amikor a weboldalakon előforduló technikai SEO-problémák javításáról esett szó. Az adott rész egyébként arról szólt, hogy a forgalom csökkenéséből miként lehet következtetni arra, hogy technikai vagy minőségi probléma merült-e fel egy weboldal esetében.

Mivel a szakemberek által elmondottakat nagyon gyakran kiragadják kontextusából, így egy-egy mondatuk egész más értelmet kap, mint ha a szövegkörnyezetet is vizsgálnánk, ezért érdemes megnézni, hogy pontosan mi hangzott el a vonatkozó rész előtt és után.

Illyes a podcast ezen részében arról beszélt, hogy először azt kell megállapítani az adott weboldal esetében, hogy az megjelenik-e a keresőben, vagy sem. Mert, ha az oldal nem szerepel a keresőben, akkor két lehetőségre szűkül le a problémák köre. Ezt úgy folytatja, hogy először a főoldal ellenőrzésével érdemes kezdeni, mivel – és itt hangzik el az, ami számunkra most fontos – “a főoldal a legfontosabb oldala a weboldalnak”.

Az is kiderült ezután a szavaiból, hogy főoldal alatt azt az oldalt kell érteni, ahová a felhasználók először érkeznek, amikor beírják a domainnevet a böngészőbe. Tehát, ha például átirányítás van az eredeti főoldalon, akkor az az oldal lesz a valós főoldal, ahová átirányítódik a felhasználó.

Ezt a főoldalt érdemes tehát legelőször ellenőrizni, ugyanis a Google ezt próbálja meg a leginkább feltérképezni és indexelni – mondta a szakember. Ha viszont a főoldalt nem tudja indexelni a Google, akkor az problémát jelent.

Ugyanakkor azt már John Mueller, a Google másik szakembere fogalmazta meg, hogy a Google miként is használja a főoldalt, mint kiindulópontot a feltérképezésnél, hogy aztán új oldalakat fedezzen fel, illetve, hogy megállapítsa az egyes aloldalak fontossági sorrendjét, például abból, hogy azok hány kattintásra találhatók a főoldaltól.

Korábban ezzel kapcsolatban már elmagyarázta, hogy mivel nagyon sok webhelyen a főoldal a legfontosabb oldal, ezért ezt az oldalt meglehetősen gyakran próbálja a Google feltérképezni, majd onnan igyekeznek elérni az új vagy frissített oldalakat, esetleg más fontos aloldalakat. Abból indulnak ki, hogy mivel a főoldal valóban fontos oldal, ezért azok az aloldalak, melyek onnan linket kapnak, szintén fontos oldalak. És ahogy távolodnak a főoldaltól, úgy jönnek a kevésbé fontos oldalak.

Tehát, azok az aloldalak, melyeket a főoldalról linkelnek, fontosak, és ezt érdemes kihangsúlyozni. Egy jól felépített weboldalon általában a nagyobb kategóriaoldalak vagy más fontos aloldalak kapnak csak linket – tette hozzá John Mueller, aki egyébként ebben a témában az elmúlt években végig nagyon következetesen nyilatkozott.

Mint mondta, a Google számára elsősorban az számít, hogy mennyire könnyű megtalálni valamely tartalmat a weboldalon. Ezért, ha valamely aloldalra csak sok kattintás után lehet eljutni, akkor azt nem fogják tudni fontos oldalként meghatározni.

Viszont, ha valamelyik oldal mindössze egy kattintásra található a főoldaltól, akkor az azt jelzi, hogy fontos aloldalról van szó, ami azt is jelenti egyben, hogy egy kicsit nagyobb súlyt adnak neki a keresési eredményeknél. Végül azt is megjegyezte, hogy a kattintási távolság sokkal inkább számít ilyen szempontból, mint az, hogy az URL-struktúra pontosan hogyan is néz ki.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Széchenyi 2020