A Facebook használata: hogyan, mikor, mit posztolj? Mit várnak az emberek?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Habár már túl vagyunk a közösségi média tanácsok aranykorán, azért jónak láttuk összefoglalni számotokra mindent, ami fontos lehet. De nem csak tippeket gyűjtöttünk össze, hanem azt is, hogy milyen kutatások alapozzák meg ezeket a tanácsokat, mit várnak a Facebook-oldalatól a látogatóid, és milyen hibákat ne kövess el a Facebook használata során.

Webshark weboldalkészítés 03A Facebook még mindig az egyik legjobb hely, ahol érdemes jelen lenned. Több mint 2 milliárd havi, aktív felhasználóval rendelkezik, 1,2 milliárdan elérhetők Messengeren. Talán Te nem az egész világra lősz, de akkor is elég jó eséllyel elérheted rajta a célközönséged. A probléma azonban nem itt van.

Hanem ott, hogy valójában miként tudod őket elérni, és főként: hogyan tudod őket a weboldaladra terelni. A célod nyilván az, hogy valamilyen okot adj számukra, hogy otthagyják a Facebookot a Te oldalad kedvéért. Mindez a frissülő algoritmus és az egyre csökkenő organikus elérés időszakában csak még nehezebbé vált. Ráadásul a Facebooknak az a célja, hogy a platformon tartsa a felhasználókat.

De kezdjük az alapkérdésekkel, és a rájuk adott válaszokkal:

Hogyan, mikor, mit és mennyit posztolj?

Mikor posztolj?

Amikor egy átlagos személy fellép a Facebook oldalára mintegy 1500 posztot kellene végignéznie minden egyes bejelentkezésnél. Azoknál, akik sok oldal lájkolnak és sok ismerősük van, ez a szám 15 ezerre is felkúszhat a Facebook szerint.

Tehát amikor posztolsz, 1500 másik poszttal kell felvenned a versenyt. Ilyenkor a megjelenés szempontjából az idő az egyik fontos tényező. Számtalan olyan tippet, tanácsot találsz a weben, melyek megmondják, hogy melyik az az időpont, mely ideális a posztolásra. Csak néhány ezek közül:

  • A Hubspot egy vizsgálata szerint pénteken délután 1 és 3 óra között érdemes posztolni.
  • A Trackmaven szerint csütörtökön este 8-kor.
  • mycleveragency szerint délután 3 és 9 óra között érdemes, viszont reggel 9 és 12 között nem.
  • A CoSchedule szerint délután 1 és 4 óra között a hét vége felé.
  • A Buffer tanulmánya azt találta, hogy koradélután minden hétköznap és vasárnap.
  • A Buzzsumo szerint viszont minden olyan időpont jó, amikor nincs csúcsforgalom.

Utóbbi elég logikusan hangzik. Hiszen amikor egy Facebook-posztot írsz, azt megjeleníti a Facebook néhány olyan embernek, aki kedveli vagy követi az oldalad. Az, hogy hány ember látja a bejegyzésed, függ attól, hogy milyen elköteleződést váltanak ki a posztjaid, de attól is, hogy adott időben mekkora a konkurencia, tehát hány poszttal kell versenyezned. Minél több van belőlük, annál kisebb az esélyed a megjelenésre.

Ez azt jelenti, hogy nem feltétlenül akkor kell közzétenni egy bejegyzést, amikor a legtöbb facebookozó online, hanem amikor mérsékeltebb a posztok száma, de még ott ülnek az emberek a Facebook előtt. A BuzzSumo felmérésének eredménye szerint:

Mikor posztolj a Facebookon?

Mikor posztolj a Facebookon?

Mint látható, a legnagyobb elköteleződést akkor érik el a posztok, amikor a számuk már meglehetősen alacsony, de azért akadnak még online felhasználók a Facebookon, azaz valahol késő este, éjjel, 9-11 körül érdemes megjelenni.

Az tehát már látjuk, hogy napon belül mikor érdemes posztolni. Azt a kötelező kört azonban még nem futottuk le, hogy melyik nap az ideális? Pedig ilyen is van természetesen: a vasárnap. Már a szombat is jó, de a vasárnap a legjobb. Feltehetően ez is a konkurenciával áll összefüggésben, és különösen azzal, hogy a hétvégén kevés a céges poszt, miközben az emberek változatlan vagy akár még nagyobb lendülettel használják a Facebookot.

Melyik a legjobb nap a posztolásra?

Melyik a legjobb nap a posztolásra?

Mi a saját optimális időpontod?

Valójában nincs optimális időpont, amikor a siker reményében érdemes lenne a Facebookon – vagy egyébként bármely más közösségi média csatornán – posztolni. Leginkább azért, mert az optimális időpont minden cég esetében más lehet, attól függően, hogy

  • milyen iparágban tevékenykedik?
  • Ki a közönsége?
  • Ők mikor használják a Facebookot?

Nem kell tehát mereven ragaszkodni az említett idősávokhoz. Tapasztaljuk ki, hogy rajongóink mikor, hogyan érhetők el jobban, és akkor tegyünk közzé bejegyzéseket. De ha sokat posztolunk – nagy rajongószámú, jó megjelenési értékeket mutató oldalaknál előfordul, hogy szinte óránként tolják ki a kontentet – akkor nem is nagyon lehet betartani az ilyen szabályokat, mert egész nap posztolni kell, mégis jönnek a lájkok és a megosztások.

A két kérdés, amit posztolás előtt fel kell tenned magadnak:

  1. Mit mutatnak az adatok?
  2. Mikor releváns a poszt megjelenése?

Az adatok kapcsán a Te saját adataid számítanak, és nem az átlag, amiből a fenti vizsgálatok indulnak ki. Szerencsére a Facebook elég sok adatot tesz elérhetővé minden oldaltulajdonos számára. Ha ezeket feldolgozod és megérted, az többet segít, mint az általános számok a különböző tanulmányokból, mely számtalan céget, iparágat vizsgálnak egyszerre.

A másik kérdés, hogy mikor releváns egy megjelenés? Itt arra kell gondolni, hogy egy hír mikor friss. Egy cég esetében ez annyit tesz, hogy egy termékedről akkor a legjobb posztolni, amikor annak bevezetésére sor kerül. Vagy ha fut egy hirdetésed máshol, akkor a Facebookon is akkor érdemes egy poszttal visszautalni rá, amikor az a hirdetés megjelenik a másik médiumban.

Milyen adatokat vizsgálj?

Az adatokat az “Elemzések” menüpontból szerezheted be. Ha itt a bal oldalon felbukkanó menüsorban kiválasztod a “Bejegyzések” menüpontot, akkor már láthatod is, hogy mikor érhetők el a rajongóid. A grafikon egy hét átlagos adatait mutatja, de ha az egyes napok fölé mész az egérrel, akkor kirajzolódik az adott nap görbéje is az átlag felett.

facebook-adatok

Mi derül ki ebből a görbéből? Az, hogy reggel 8 órakor van egy csúcs, majd este 6-8 óra között. Ez azt jelenti, hogy ez az a két időpont, amikor a leginkább érdemes posztolni. Ugyanakkor bármilyen más időpontot is érdemes tesztelni, hátha jobb számok érhetők el vele. Nem feltétlenül van azonban olyan időszak, amikor lényeges jobb számokat tudnak produkálni a posztjaid.

Ha legörgetsz az előbb látott görbe alá az Elemzések oldalon, akkor a Facebook felsorolja az egyes posztjaidat, és azok teljesítményét időrendben. Ha teszteltél eltérő időszakban történő megjelenéseket, akkor itt tudod a legkönnyebben követni, hogy miként teljesítettek. Azt azonban ne felejtsd el, hogy az egyes posztok sikerét jóval nagyobb mértékben befolyásolja a tartalom, mint a megjelenés időpontja. Erre hamarosan kitérünk még.

Milyen gyakran posztolj?

A Buffer kielemzett egy rakás adatot 2016-ban, hogy kiderüljön, mit posztolnak a cégek a Facebook használata során, mi működik, mi nem, és merre érdemes lépni. Ehhez nem kevesebb, mint 100 ezer közösségi médiás fiókot elemeztek, 14 millió Twitter és 2 millió Facebook-bejegyzést. Ez alapján kiderült, hogy milyen gyakran posztolnak a többiek:

Heti posztok száma a közösségi médiában

Heti posztok száma a közösségi médiában

A Hubspot ennél is tovább ment. Neki több mint 13 500 ügyfele van, így egészen komoly és persze valóban használható következtetéseket képes leszűrni az adataik elemzésével. Jelen esetben arra voltak kíváncsiak, hogy az egy-egy bejegyzésre érkező kattintások számát hogyan befolyásolja a posztolási gyakoriság.

A számok azt mutatják, hogy egy-egy ügyfelük hányszor posztol havonta, és ehhez képest hány átkattintást kap egy bejegyzése. Ráadásul mindez annak függvényében, hogy mekkora rajongói táborral rendelkező Facebook-oldalról van szó. Ettől lesz igazán hasznos az alábbi grafikon:

Facebook posztok és kattintások

Facebook posztok és kattintások

Ami egyből szemet szúrhat, az az, hogy a 10 ezer rajongónál nagyobb táborral rendelkező oldalak bármennyit posztolhattak, kapnak egy adott számú interakciót. Ezzel szemben a kisebb rajongószámú oldalaknál a kattintások száma folyamatosan csökken, ahogy mind több bejegyzést tesznek közzé egy hónap alatt. A nagyobbaké kisebb, a kisebbeké nagyobb mértékben, miközben a havi 1-5 posztos gyakoriságnál még gyakorlatilag azonos volt az érték.

Amire a számok kapcsán mindenképpen szeretnénk felhívni a figyelmet, az az, hogy a statisztikában az egy posztra érkező kattintások száma szerepel, és nem az összes kattintás. Ez alapján azt gondolhatod, hogy ha sokat posztolsz, akkor összességében mégis csak növelni tudod az elérésed. A helyzet azonban nem így áll.

Ez lehet, hogy meglepően hangzik, mert általában azt feltételezzük, hogy a több általában jobb. De ahogy nem igaz, hogy a legnagyobb forgalom elérése érdekében a blogodon havonta 30 bejegyzést kell megjeleníteni, és az sem, hogy több ezer linkre lenne szükséged ahhoz, hogy egy keresési kifejezésre első helyet érj el a Google találati oldalán, úgy a több Facebook-poszt sem hoz jobb eredményeket. A helyzet bonyolultabb, nem a mennyiségtől függ az eredmény, sőt a nagy mennyiség ront rajta.

A Facebook algoritmusa jelentős mértékben megváltozott az elmúlt években. Ami korábban működött, ma már nem érvényes. Az organikus elérés csökkenéséről itt látható egy kifejező grafikon:

A Facebook organikus elérésének csökkenése 2012 és 2016 között

Ez azt jelenti, hogy a lehetőséged ugyan megvan arra, hogy a célközönséged elérd a Facebookon, azonban a Facebook ezt mégsem teszi lehetővé számodra. Legalábbis ingyenesen nem. Sokan erre azzal reagálnak, hogy megpróbálnak minél több tartalmat elhelyezni a Facebookon. Ezt tette a Buffer is még 2016-ban. Az elképzelésük az volt, hogy bár egy-egy poszt kevesebb ember fog elérni, azonban összességében mégis nagyobb közönséghez tudnak kapcsolódni. A valóságban azonban nem így alakult. Minden újabb és újabb poszttal egyre kevesebb embert tudtak már csak elérni.

Ezután kénytelenek voltak megváltoztatni a posztolási stratégiájukat. Mégpedig olyan módon, hogy elkezdtek kevesebbet posztolni. Ezáltal pedig olyan szintre emelték az elérést, amivel korábban még nem találkoztak. Tehát, amikor többet posztoltak 2016-ban, mindössze 44 ezer ember értek el egy héten, most viszont, kevesebbet posztolva, 150 ezret érnek el. Ráadásul az elköteleződés is növekedni kezdett:

Így nőtt az elköteleződés a posztolási gyakoriság csökkenésével

Így nőtt az elköteleződés a posztolási gyakoriság csökkenésével

Jelenleg a Buffer mindössze egy-két posztot tesz ki naponta. Ugyanakkor figyelnek arra, hogy a legjobb anyagaikat tegyék közzé a Facebookon. Vagyis Neked is két dologra kell figyelned:

  • A kiváló minőségre.
  • A kisebb mennyiségre.

Mit posztolj?

A BuzzSumo az interakciók alapján állította sorrendbe az egyes tartalmi típusokat, itt látható az eredmény:

Milyen tartalom teljesít a legjobban?

Milyen tartalom teljesít a legjobban?

A legjobban a kérdések és a képek teljesítettek, de ennek a kettőnek a kombinációja a legütősebb megoldás, bár nem szerepel a grafikonon. Egy ilyen képes-kérdéses poszt ugyanis 616 70 interakciót gyűjt össze. Emellett még a videókat érdemes kiemelni, melyek a harmadik helyen futottak be a célba. Erről még később szót ejtünk.

Előbb ugyanis a kérdések kapcsán még megjegyeznénk, hogy sokszor látjuk, miként halnak el a teljesen gépiesen, valódi kíváncsiság nélkül feltett kérdések a Facebookon, melyek mögött csak a posztíró automatizmusa áll. Ezt az olvasók is érzik, ezért nincs reakció. Úgyhogy, ha igazából nem vagyunk kíváncsiak a közönség véleményére, vagy nem érezzük, nem érdekel, hogy mire rezonál a közösség, akkor inkább ne kérdezzünk, csak mondjuk el, amit akarunk.

És most lássuk, hogy milyen eltérő eredményre jutott a Buffer, azaz milyen típusú tartalmakkal érik el a legnagyobb elköteleződést a cégek (itt lesz egy kis meglepetés):

Bejegyzések típusai és az elköteleződés

Bejegyzések típusai és az elköteleződés

Némi magyarázat ehhez. A Buffer itt azt vizsgálta, hogy az egyes poszttípusokhoz hány kattintás, megosztás, lájk kapcsolódik. Látható, hogy szerintük a Facebookon a videók vezetnek, de a linkek is jobban szerepelnek, mint a képek.

Amit viszont külön kiemelünk: a Facebook szereti az Instagramot. Ezen annyira nem is meglepő, tekintve, hogy az Instagram is a Facebook tulajdonában van. És miközben az Instagramról Facebookra feltöltött képek megjelenése nem különösebben látványos, valahogy mégis jobbak a számok. Ennyivel:

Instagram-interakciók a Facebookon

Instagram-interakciók a Facebookon

Nem látszik, de az interakciók közötti különbség egészen pontosan 23 százaléknyi az instagramos képek javára. Vagyis, ha van már Instagram-fiókod és fotóid, akkor érdemes egy próbát tenni azzal, hogy onnan osztod tovább Facebookra és nem közvetlenül töltöd fel őket.

Azt ne felejtsd el, hogy minden eset egyedi. Rá kell jönnöd, hogy milyen típusú tartalom van hatással a Te követőidre, lájkolóidra. Mivel a Te közönséged nem feltétlenül ugyanolyan, mint más márkáké, így nem biztos, hogy ugyanaz a forma, ugyanaz a típusú tartalom a vonzó számukra. Vannak, akik a tartalmasabb, hosszabb bejegyzéseket kedvelik jobban – habár lájkokból nem biztos, hogy sokat fognak gyűjteni -, míg más esetekben az egyszerű, inspiráló idézetekkel érheted el az interakciók számának növekedését.

És használd a megfelelő szavakat, mert sokszor egy-egy szón múlik a siker. A népszerű szavakkal közönséged vonzhatsz, de ami ennél is fontosabb ezek segítségével tudsz összhangba kerülni az emberekkel. Ezáltal válnak a felhasználók elkötelezettebbé irántad, és reagálnak a posztjaidra. Az soha se feledd, hogy minden lájk, hozzászólás vagy megosztás jelentős mértékben növeli a látogatószámodat. Használd az “Én”, “Te”, “Mi” szavakat, mert ezzel tudod könnyebben megérinteni az embereket.

Milyen hosszú legyen a Facebook-posztod?

Ami a poszt hosszát illeti, minél rövidebb, annál jobb. Tehát törekedjünk a legrövidebben fogalmazni. Ez egy általános szabály, még akkor is, ha akadnak, akik szinte blogot írnak a Facebookon. Ehhez azonban elkötelezett rajongókkal kell rendelkeznünk, akik hajlandók kibontani, végigolvasni a hosszú szöveget – esetleg folyamatosan fizetni a posztjaink terjesztéséért a Facebooknak, ahogy az ismertebb nevek, cégek teszik. Ilyen esetben persze nagyobb eséllyel kapunk lájkot, megosztást vagy hozzászólást is.

De mit mutatnak a számok? Figyelem! Itt nem szószámokról, hanem már karakterszámokról van szó. A lényeg pedig annyi, hogy minél hosszabb, annál rosszabb. És maradjatok 50 karakter alatt, ami egy rövid mondatnyi szöveget jelent. A részleteket tartogassátok a linkelt anyagra, és ne a Facebookon magyarázzatok!

Facebook-posztok ideális hossza

Facebook-posztok ideális hossza

Milyen hosszú cikket linkelj?

Ha van egy céges oldalad a Facebookon, akkor feltehetően oldaladra mutató linkeket is szoktál felpakolni, melyek értékes tartalmaidra mutatnak rá. Ha nem, akkor itt lenne az ideje. Viszont. Milyen hosszúságú cikkeket kedvelnek, azaz osztanak a facebookozók? Szerencsére teljesen összhangban van a SEO-szempontból is ajánlott számokkal, bár azt nem mondjuk, hogy könnyű összehozni napi, heti szinten. Mutatjuk:

Megosztott cikkek hossza

Megosztott cikkek hossza

A legkevesebb megosztást az ezer szónál rövidebb cikkek kapják, míg az 1-2 ezres és a 2-3 ezres cikkek nagyjából azonos mértékben jól teljesítenek. Erre érdemes belőni tehát a szöveghosszokat, amit a SEO-tok is meghálál majd.

Hogyan növeld a weboldalad forgalmát a Facebook segítségével?

Ezután nézzük azt, hogy 2018-ban milyen technikákat lehet bevetni.

Szegmentáld az organikus tartalmaid is, mint a hirdetéseket!

A Facebook legnagyobb problémája a nagy mennyiségű tartalom. Felhasználói 1 millió linket osztanak meg minden 20 percben. Ez elképesztő versenyt jelent a figyelemért. Ezért, ha nagyobb forgalmat akarsz elérni, akkor valahogy ki kell tűnnöd a többiek közül. Amivel ez működhet, ha sikerül “személyre szabott” tartalmakat készítened, és azt egy szűk célközönséghez eljuttatni, akit tényleg érdekel is ez a tartalom.

Nagyon valószínű ugyanis, hogy nem mindenkit érdekel minden tartalmad, amit kitolsz a Facebookra. A Webshark esetében például lehet, hogy akit a navigációs menü kialakításának kérdései érdekelnek nem foglalkozik azzal, hogy milyen hashtageket használjon az Instagramon. Pedig mindegyikről van anyagunk.

Szerencsére azonban a Facebook lehetővé teszi a célzást a posztoknál is, azaz a tartalmad ahhoz a közönséghez juttathatod el, akit valóban érdekel. Szűrhetsz érdeklődésre, életkorra, nemre, helyre, nyelvre. Ezáltal jelentős mértékben összehúzhatod a célközönséged méretét egy-egy témánál. Ráadásul a Facebook azt is jelzi, hogy pontosan mekkora, azaz hány főből áll a megcélzott csoport.

A lényeg azonban az, hogy az átkattintási arányod jobb lesz, és a közönséged jobban fogja élvezni a témáidat, hiszen hozzájuk szól. A funkciót itt éred el:

A Facebook-célzás beállítása

Egyszerűen kattints az célkereszt ikonra, majd állítsd be azt a célközönséged, mely elképzelésed szerint vevő lesz az adott posztodra.

Promózd a legjobb posztjaidat!

Alapvetően elmondható, hogy ha nagyobb forgalmat akarsz a weboldaladra terelni, akkor a saját közönséged nagyobb részét kell elérned. A posztjaid kiemelése pedig ebben segít. Ahhoz azonban, hogy ez igazán jól működjön, valóban kiváló tartalmat kell készíteni. Ha a kiemelt tartalmad csak átlagos, akkor ne várj sokat a hirdetésétől sem.

Nem véletlen, hogy a Facebook is a legjobban teljesítő posztjaidnál ajánlja fel ezt a lehetőséget. Ezeket érdemes még egy kicsit megtolni, ezáltal jelentős mennyiségű forgalmat irányítva az oldaladra. Érdemes azonban neked is kicsit tanulmányozni az analitikát, hogy megállapítsd, mi az, ami általában kiemelkedik a többi tartalom közül.

Tehát először is használj szegmentált elérést az organikus tartalmadnál, majd elemezd, hogy melyik tartalmad miként teljesített! Ha úgy találod, hogy valamely posztod jobban teljesít, mint a többi, akkor adj neki egy lökést. Persze ilyenkor gondold azt is át, hogy a céloldaladon tovább tudnak-e lépni a látogatók abba az irányba, amerre Te szeretnéd, hogy haladjanak. De ez már egy másik téma.

Szerezz forgalmat remarketinggel vagy új, mentett közönséggel!

Ha minden kötél szakad, és az előbbi módszerek használatával is csak úgy érzed, hogy egy helyben toporogsz, akkor nem marad más hátra, mint a fizetett hirdetés. Erre két hatékony lehetőség van, az egyik a remarketing, a másik pedig a mentett közönség célzása. Ha egyelőre még nincs túl nagy forgalom a weboldaladon, akkor a második opciót érdemes kipróbálnod. A remarketinghez ugyanis, bár hatékonyabb, kell egy alap-forgalom, amiből kiindulhatsz. Ha pedig indítasz egy kampányt mentett közönséggel, akkor utána már használhatod a remarketinget is.

A Hirdetéskezelőben találod az Elemek menüpontban a Célközönségek opciót. Erre rákattintva válaszd ki a “Mentett célközönség létrehozása” lehetőséget, majd állítsd be a megfelelő paramétereket.

Mentett célközönség létrehozása a Facebook Hirdetéskezelőben

A beállítási panelen meghatározhatsz számtalan tényezőt. Ami igazán számít, az az érdeklődési kör beállítása, de akár kizárást is beállíthatsz bizonyos csoportokra, szintén érdeklődés vagy épp viselkedés alapján. Annak ugyanis nincs értelme, hogy pusztán a forgalom kedvéért minél nagyobb forgalmat generálj a hirdetéseddel. Nyilván olyan forgalmat akarsz, melyet érdekel a weboldalad, visszatér rá, konverziót hoz. Ha létrehoztad a közönséged, akkor után már csak a hirdetést kell elkészítened számukra.

Mivel itt alapvetően olyan közönségről van szó, amely nem ismer Téged, ezért a márkaismertség növelését érdemes megcéloznod. Hiszen még nem is tudják, ki vagy, ezért egyből azt kérni tőlük, hogy vásároljanak, kicsit merész vállalkozás. Először tehát kapcsolatot kell kialakítanod velük olyan tartalmakkal, melyek érdekelhetik őket.

Ha már van forgalmad, akkor a következő lépés a remarketing lesz. Ehhez a webhely forgalma alapján kell céloznod az embereket, amit itt érsz el:

Facebook-remarketing létrehozása

Itt beállítod azokat az embereket, akik meglátogattak egy bizonyos oldalt, majd megadod a korábban meghirdetett oldalad URL-jét. Ezáltal újra el tudod érni azokat az embereket, akik megnézték korábban az oldalad.

Mit várnak az ügyfelek a Facebook-oldaladtól?

Ezt a kérdést feszegette az Accent Marketing Services, amikor több mint ezer amerikait kérdezett meg. A tanulmány célja az volt, hogy meghatározzák a márkával elköteleződő fogyasztók preferenciáit. A számokból azt sikerült kideríteni, hogy a cégeknek figyelniük kell a közösségi média csatornákon is az ügyfelekre, sőt előre ráérezni a fogyasztói igényekre, miközben teljesen hétköznapi hangnemben kommunikálnak velük.

Mit mutatnak a számok?

  • A válaszolók 72 százaléka egyszerűen kapcsolatba akart kerülni a céggel, amikor hozzászóltak egy bejegyzéshez.
  • 82 százalékuk arra használta a Facebookot, hogy kommunikáljon az ügyfélszolgálattal.
  • Kétharmaduk az ajánlatokat és a promóciókat kereste, ami a “nagy generáció” (1946-64 között születettek) esetében már 80 százalékot ért el.
  • Az “Y generáció” (1980-2000 között születettek) viszont azt találta hasznosnak, amikor más felhasználók válaszoltak kérdéseikre a cégek Facebook felületein.

Az Accent össze is foglalta a levonható tanulságokat: eszerint a marketingesek számára fontos megérteni a fogyasztói viselkedést a különböző csatornákon, valamint közösségi média stratégiát kell alkotniuk azért, hogy bizalmi kapcsolatot építsenek ki a vevőkkel és a közösségi média csatornáikat használókkal. Végül pedig egy életre szóló elköteleződést alakítsanak ki a fogyasztókban a közösségi médiában és persze személyesen. De lássuk akkor részletesen, lebontva, hogy mire is van szükségük az embereknek a Facebook-oldaladon!

Kapcsolati és üzleti információk

Az emberek azért látogatnak meg egy Facebook-oldalt, hogy onnan információkat szerezzenek, választ kapjanak a kérdéseikre. Ezért mindenképpen szerepeljenek az oldaladon az olyan alapvető információk, mint

  • a weboldalad címe,
  • a nyitvatartási idő,
  • kapcsolati információk,
  • esetleg linkek más közösségi oldalaidra.

Ha több telefonszámot is közzéteszel, akkor tedd világossá, hogy melyik számon mit érnek el az ügyfelek.

Ügyfélszolgálat

Az ügyfélszolgálat az egyik olyan funkció a Facebookon, ami miatt a legtöbben felkeresik egy cég Facebook-oldalát. Nem csak arra kínál lehetőséget, hogy az emberek nyilvánosan, mindenki által olvashatóan tegyenek fel kérdéseket és kapjanak rá válaszokat, hanem kétszemközti beszélgetésekre is alkalmas.

Ma már több mint egymilliárd ember használja a Facebook Messengert havonta, így jó lehetőséget kínál az ügyfélproblémák megoldására. A cégek és az ügyfelek több mint egymilliárd üzenetet küldenek egymásnak havonta. Ugyanakkor a kérdések 87 százaléka megválaszolatlan marad. Érdemes a nagy számokat kihasználni egy jó szolgáltatás nyújtására.

Egyedi ajánlatok

Mindenki szereti az akciókat. Nincs ez másként a Facebookon sem. Sokan csak azért követnek bizonyos cégeket a Facebookon, mert ott találkoznak a meghirdetett akciókkal, kuponokkal, ajándékokkal. A BuddyMedia jelentése szerint a Facebook-használók 35 százaléka lájkol azért egy oldalt, hogy részt vegyen a meghirdetett versenyeken, találkozzon a promóciókkal, 42 százalék pedig azért lesz egy oldal kedvelője, hogy kuponokhoz jusson.

Emellett persze az egyes termékek megjelenéséről is érdemes tájékoztatás adni a Facebookon, vagy a raktárkészlet gyarapodásáról. Az ügyfelek azt akarják érezni, hogy valami értéket kapnak minden egyes interakcióval, ezért érdemes egyedi ajánlatokat is kínálni számukra.

Releváns tartalom

Nagyon sok olyan céges oldal van a Facebookon, melyek inkább összezavarnak, mintsem segítenének az embereknek. Pedig a cégek érdeke az lenne, hogy használhatóvá tegyék a Facebook-oldalt, hiszen hatékony eszközt jelent az emberek egy csoportjának az elérésére.

Amikor tehát információkat és tartalmat osztasz meg a Facebookon, akkor az mindig legyen releváns a cégedre és az iparágadra nézve. Ne kelljen az embereknek csodálkozó tekintettel és fejüket vakarva meredni a kijelzőre a kiszámíthatatlan és a hozzád nem kapcsolható posztok láttán. Minden posztodnak legyen valami célja: edukálja, szórakoztassa vagy kötelezze el a közönséged.

Posztolásnál a formátum is fontos tényező: a képes posztok 53 százalékkal több interakciót vonzanak, mint a kép nélküliek. A Kissmetrics vizsgálata szerint a fotókkal kiegészített bejegyzések 104 százalékkal több kommentet szereznek, és 84 százalékkal több átkattintást, mint a kép nélküliek.

Közösség

A Facebook-használók mindig keresik a lehetőséget arra, hogy megosszák az érdeklődésüket a többiekkel. De nem csak magánszemélyként teheted ezt, hanem céges Facebook-oldalként is. Érdemes így egy online közösséget kialakítani, vagyis cégként más cégeket lájkolni, kiemelni az oldaladon ezek közül az oldalak közül néhányat, tagelni őket a posztjaidban, stb.

Ha azt szeretnéd, hogy több legyen az interakció a Facebook-közösségedben, akkor tegyél fel kérdéseket. A Kissmetrics vizsgálata szerint a kérdések 100 százalékkal több kommentet eredményeznek, mint a kérdés nélküli posztok. Olyan kérdéseket fogalmazz meg, melyek kapcsolódnak a tevékenységedhez, vagy szavazásra is bocsáthatsz dolgokat.

Milyen hibákat ne kövess el a Facebook használata során?

Soroljuk.

Minden közösségi oldalon aktív vagy

Nyilván a közösségi médiában rejlő lehetőségek téged is izgalomba hoznak, mint mindenkit, különösen a kezdeti időszakban. Ez az oka annak, hogy nagyon sokan hatalmas lendülettel jelennek meg az újabb és újabb közösségi média oldalakon, ahogy azok felbukkannak. Így néhány cégnek van profilja a Linkedintől kezdve a Snapchatig.

Hibát követnek el azonban azok, akik induláskor egyszerre akarnak mindegyiken jelen lenni. Ők az induáskor nem ismerik még pontosan a működésüket. Nem mérik fel, hogy ennyi közösségi média oldal tartalommal való feltöltése mennyi időt és munkát kíván, mennyire szétforgácsolja az energiáikat. Célszerű tehát a célcsoportod szempontjából a legfontosabb közösségi média oldalra összpontosítani, és csak fokozatosan továbblépni újabb platformok irányába.

Akkor találod ki, hogy mit akarsz, amikor már csinálod

Sokszor halljuk, emlegetjük a tervezés fontosságát, ami megállja helyét a közösségi média esetében is. Az, aki akkor találja ki, hogy kit, mit és hogyan akar elérni a közösségi médiában, amikor már csinálja, elég komoly problémákat okozhat magának. Amire majd csak akkor jön rá, amikor az addigi irány zsákutcának bizonyul. Korrigálni persze mindig lehet, azonban az eddigi erőfeszítések már kárba vesztek.

Ez igaz arra is, hogy melyik közösségi média platformba fektetsz energiát, de arra is, hogy milyen a kommunikációd rajta. Jósolni persze senki nem tud, de mielőtt belevágnál a munkába, célszerű minél több információval rendelkezni, hogy megfontolt döntést hozhass.

Csak a tartalomra figyelsz, a profiloldalról elfeledkezel

Azok, akik napi szinten üzemeltetnek egy vagy több közösségi média oldalt, hajlamosak csak arra figyelni, hogy mindig újabb és újabb, friss tartalmat töltsenek fel az adott oldalra. Ugyanakkor a profiloldalukat nem tartják karban, nem aktualizálják, pedig nagyon sok olyan látogató van, aki a céged közösségi média oldalát találja meg először, és onnan szeretne tájékozódni a cégeddel kapcsolatban.

Ha ott elavult adatokat, információkat talál, akkor akár az is előfordulhat, hogy nem tud veled kapcsolatba lépni, de minimum elmegy a kedve attól, hogy tőled rendeljen. Ezért időnként pillants rá az egyes közösségi oldalaidon a profilodra, a leírások, adatok frissességére, de az sem árt, ha a fotókat, leírásokat időnként cseréled!

Nem használsz videókat

A videók népszerűsége egyre növekszik a weben. Videókkal szélesebb közönséget érhetsz el, mivel egyre több ember számára ezek jelentik az elsődleges forrást információk beszerzésére a közösségi média oldalakon. A közösségi marketingben a live streaming videóknak egyre hangsúlyosabb lesz a szerepük, legyen szó akár a közönséged edukálásáról, akár szórakoztatásról. A Facebook is előnyben részesíti a livestream eseményeket az értesítéseknél, így érdemes lassan ezzel a lehetőséggel is foglalkozni.

A Buffer is arra a következtetésre jutott a vizsgálatai alapján, hogy nem használják ki kellően a cégek a videóban rejlő lehetőségeket. Annak ellenére, hogy nagy a felhajtás a videók körül, az adatok azt mutatják, hogy még messze nem használjuk ki azt a potenciált, ami a mozgóképes anyagokban rejlik. Pedig a Facebookon a videók háromszor több megosztást, lájkot érnek el, mint bármely más tartalom. Ezzel szemben mindössze a megosztások 1 százaléka videó, a maradék 99 százalékból 80 százaléknyi a link és 19 százaléknyi a fotó. Érdemes lenne tehát mindenkinek megpróbálkozni videók megosztásával, és megfigyelni, hogy érezhető-e az elköteleződés fokozódása.

YouTube videót osztasz meg

Amikor van egy videós tartalmunk, akkor vagy a YouTube-ra mutató linkkel tesszük közzé a Facebookon, vagy pedig közvetlenül feltöltjük. A Facebook azonban egy ideje már nagyon nem szereti a YouTube-ot, mivel konkurenciát jelent neki, és ez látszik az interakciók számánál is. A következtetés: töltsétek fel a videóitokat közvetlenül a Facebookra!

Videók a Facebookon

Videók a Facebookon

Túl sok linket osztasz meg

A közösségi média csatornákon megosztott tartalom 50 százaléka link. A Facebookon és a Linkedinen az arány 80 százalék fölé kúszik. Pedig nem mutatnak olyan jó teljesítményt, hogy ez indokolná a nagyarányú szerepeltetésüket. Érthető ugyanakkor a túlsúlyuk abból a szempontból, hogy a linkek révén tudjuk az embereket a weboldalunkra vezetni. De talán érdemes lenne kipróbálni azt, hogy több más típusú tartalom posztolása esetén nem nőne-e az elköteleződés a linkek iránt. Vagyis, ha például a Facebookon több videót posztolnál, akkor az egyben azt is jelentheti, hogy több emberhez juthatnak el a linkes tartalmak is.

Nincs vizuális hangod

A képekkel kiegészített közösségi médiás tartalmak sokkal több interakcióra számíthatnak, mint a kép nélküliek. A képek sokkal látványosabban jelennek meg bármely közösségi média csatornán, mint a szövegek, sőt az olyan újabb közösségi alkalmazások, mint az Instagram vagy a Snapchat szinte teljes mértékben a vizuális tartalomra épít. Ezért lenne szükség arra, hogy minden cég kialakítson egy vizuális hangot, melynek kihasználhatja az előnyeit.

Nincs interakció a követőkkel

Sajnos az nem elég, ha egyszerűen valamit posztolsz a Facebookon, amiről azt hiszed, hogy a célközönségednek tetszeni fog. A cégeknek az ügyfélszolgálati tevékenységük részeként közvetlenül interakcióba kell lépniük a követőikkel a közösségi médiában is. Ez bizalmat épít, ami rendkívül fontos, amikor lojális egy ügyfélkört igyekszel kialakítani. Egy bizonyos méret felett persze nem lehet minden követővel folyamatosan kapcsolatot tartani, azonban elég az is, ha néhányukat időnként eléred, és ezt mások is látják.

Nem a megfelelő információt osztod meg

Amikor közzéteszel valamit a közösségi médiában, akkor annak illeszkednie kell a céged tevékenységéhez és a célközönségedhez. Nem posztolhatsz például autókról, ha a céged mobiltelefonokkal foglalkozik, mert ezzel csak megzavarod a követőidet. Ugyancsak nincs értelme találomra kiválasztott Coelho-idézetekkel bombázni a közönséged, ha azok nem kapcsolódnak a cégedhez. Olyan információkat ossz meg a közösségi médiában, melyek összhangban vannak a tevékenységeddel, vagy amelyek kiegészítik azt. Ez erősíteni fogja a hitelességedet.

Nem hirdeted a bejegyzéseid

A Facebookon is elérhető a tartalmak promóciójának lehetősége, ami ideális eszköz arra, hogy szélesebb közönség számára is eljuttasd az üzeneteidet, vagy csak megmutasd a céged. Ennek hiányában csak abban bízhatsz, hogy a követőid megosztják egyes posztjaidat. Érdemes tehát rendszeresen boostolni egy-egy bejegyzésedet, mert ezzel léphetsz túl a jelenlegi közönséged keretein.

Nem használod ki a hirdetési lehetőségeket

A legtöbb közösségi csatornán elérhető a hirdetések lehetősége, mely felkeltheti az emberek figyelmét a céged iránt. A Facebookon például a PPC-kampányokkal igen jól meghatározott közönséget érhetsz el, érdemes tehát fontolóra venni a hirdetések használatát. Sokan persze alapvetően ingyenes marketingeszközként tekintenek még mindig a közösségi média oldalakra, pedig nem érdemes figyelmen kívül hagyni azt a lehetőséget, melyet a hirdetéseikkel nyújthatnak számodra.

Nincs speciális ajánlatod a Facebook-használók számára

A közösségi média remek eszköz arra, hogy tájékoztasd a közönséged egy-egy különleges leárazásról, kiárusításról. Ha ezt rendszeresen megteszed, azzal új rajongókra tehetsz szert, akik ezért követnek a közösségi médiában. Sok cég használ már olyan kuponokat, melyek csak a Facebookon érhetők el, ezzel bővítve rajongóik számát.

Hashtaget használsz

Eddig sem volt népszerű a Facebookon használat során a hashtagelés, és a BuzzSumo adatai sem változtatnak majd ezen. Miközben akár az Instagramon, akár a Twitteren jól működnek a hashtagek, úgy látszik, hogy a Facebookon ez a pár éves újítás valahogy nem jött be. Hashtag nélkül ugyanis 34 százalékkal több interakciót vonz egy-egy Facebook-poszt. Magyarázatot nehezen találunk, a lényeg, hogy nem kell erőltetni.

Hashtag-használat a Facebookon

Hashtag-használat a Facebookon

Csak egy irányba kommunikálsz

Ez alatt azt érjük, hogy sokan azt hiszik, elegendő csak jópofa fotókkal frissíteni a hírfolyamot, és semmi mást nem tesznek fel. Ez azonban csak a felhasználók egy részét vonzza, egy más részüket esetleg a hosszabb, szöveges tartalmak érdekelnék. Célszerű tehát minél sokszínűbbé tenni a kommunikációdat, hiszen a közösségi média oldalaidra sokféle ember kíváncsi, és akad aki inkább a képeket, mások a videókat, megint mások a szakmai szövegeket kedvelik.

A hibák sora nyilván még hosszan folytatható lenne. Aki kíváncsi még néhányra, az bátran vegye elő egy korábbi bejegyzésünket, ahol talál még pár használható gondolatot.

Nem adatokra alapozva posztolsz

Vannak olyan tartalmak, melyek a nap egy bizonyos szakában nagyobb hatékonysággal hatnak az emberekre. Használni kell tehát az analitikai eszközöket a közösségi médiás megjelenésed optimalizálása érdekében is. Meglepő lehet, de például az egészséggel foglalkozó tartalmak jobban teljesítenek reggel, mint délután. Figyeld tehát mindig a számokat, mert rámutathatnak arra, hogy mikor, mit érdemes közzétenned.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.