Hogyan válassz domainnevet? 9 szempont és tanács a jó döntéshez

Miközben igyekszel lecsapni egy, még rendelkezésre álló domain névre, érdemes megfontolni azt a három kérdést, hogy pontosan mit akarsz, mi fog működni, és mi az, amit hosszú távon sem fogsz megbánni? A megfelelő domain név kiválasztásához adunk most néhány tanácsot.

Amikor domain regisztráció során még szabad domain nevet próbálunk találni weboldalunkhoz vagy blogunkhoz, számtalan követelményt támaszunk a névvel kapcsolatban: legyen könnyen megjegyezhető, pontosan írja le a tevékenységünket, vagy segítsen jobb helyezéshez a Google találati listáján. Mégis sokan rosszul döntenek, amit aztán később megbánnak. Milyen szempontokat vegyél figyelembe a megfelelő domain név kiválasztásánál?

Vedd figyelembe az emberi nézőpontot!

A domainnévnek könnyen olvashatónak, könnyen kimondhatónak és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Az egyszerűség mindig kifizetődik, így jó, ha a domain név

  • nem hosszabb két-három szónál,
  • nem érthető félre, amikor kimondjuk,
  • nem jelent túl nagy kihívást helyesírási szempontból.

Az sem árt, ha a több szóból álló domain név könnyen olvasható, ugyanakkor a szavakat egybeírva nem lesz zavarba ejtő, vagy más értelme a kifejezésnek. Írd le, mondd ki hangosan, de érdemes megkérdezni mások véleményét is, mert előfordulhatnak olyan meglepetések, ami neked eszedbe sem jutna!

A márka + tevékenység

Ha azt akarjuk, hogy az emberek a lehető leghamarabb megértsék, hogy mit akarunk, mivel foglalkozik a cégünk, ezért olyan domainnevet kell választani, mely a cégnév mellett pontosan leírja miről szól az oldalunk, mi a tevékenységünk lényege. A kettőt össze lehet illeszteni a domainnévhez, így egy egyedi nevet kapunk, mely feltehetően még nem foglalt.

Legyen rövid!

Érdemes minél rövidebb és egyszerűbb nevet választani, mely ezzel együtt elegendő információt nyújt annak, aki először találkozik velünk. Az URL-nek nem muszáj a weboldal vagy épp a blog címét adni, főleg ha az hosszú. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy milyen, az általunk elképzelthez hasonló domainneveket használnak már, hogy ne legyen később probléma ebből a hasonlóságból.

Adj hozzá kulcsszavakat!

Ha domain névnek a weboldalunk vagy blogunk címét választjuk, de az nem írja le annak tartalmát, akkor kicsit nehezebb helyzetbe kerülünk SEO-szempontból. Az URL-ben elhelyezett kulcsszavak segítenek, amikor keresőoptimalizálásról van szó, és nagyon előnyös helyzetből indulunk, ha már a domainnevünkben ott van a megfelelő kulcsszó. Természetesen a domainnév csak részben határozza meg a helyezést a keresőtalálati listán, viszont egy kicsit több munkánk lesz a tartalommal és az optimalizálással, ha az nem illeszkedik a fő kulcsszavunkhoz.

Habár SEO szempontból ma már nincs túl nagy jelentősége, hogy a domainnévben szerpelnek-e a kulcsszavak, azért a felhasználók számára némi segítséget jelenthet, ha már a domainnévben látják azt a kulcsszót, ami számukra fontos. Az ilyen, kulcsszavakat is tartalmazó domainnevekre kétszer olyan gyakran kattintanak az emberek, mint azokra, melyekben nem szerepelnek az általuk begépelt keresőkifejezések. Gondold végig, hogy mit írnak be a keresőbe az emberek, amikor olyan cégre keresnek rá, mint a Tiéd, és legyen ez a domainneved!

Ne a SEO legyen a legfontosabb a Domain név választásánál!

A SEO az egyik legfontosabb kérdés, hiszen sokszor azért választunk bizonyos domain nevet, hogy aztán az jól szerepeljen a kereséseknél. Az nem jó, amikor olyan nevet sikerül választanunk, ami jól hangzik, vicces, de nem igazán passzol a tartalmunkhoz, mert az embereket zavarba fogja ejteni. Ugyanakkor nem muszáj egy unalmas, de fontos kulcsszót vagy kulcskifejezést kiválasztani névnek, hiszen enélkül is lehet erre a szóra optimalizálni.

Tedd hozzá a helyet!

Nagyon sok cég van, amely kifejezetten egy szűkebb területen látja el az ügyfeleit. Az ilyen cégeknek érdemes lehet a domannévbe belefoglalni ennek a területnek a nevét. Ez helyi kereséseknél relevánsabbá teszi a weboldalt.

Lehet eredeti is

Nem muszáj persze pusztán praktikus szempontok alapján választanod domainnevet, hiszen egy eredeti, kreatív név talán jobban megmarad az emberek fejében, így könnyebben megtalálják újra és újra. Vonjál össze két szót és máris kapsz egy eredeti nevet, ahogy azt a Facebook vagy az Instagram is tette! Használhatsz ugyanakkor mozaikszavakat, mint például az IBM vagy a BMW, de bármi mást is rövidíthest benne, és máris van egy eredetibb domainneved.

Maradj a megszokott domainvégződésnél!

A domainvégződések esetében ma már sokféle a variáció – egészen egzotikusak is feltűnnek közöttük, hiszen beépíthetők a névbe (pl. paper.li, lingua.ly) -, mégis érdemes a megszokott, Magyarország esetében a .hu mellett (is) maradni, mert az emberek a megjegyzett szó mögé sokszor ezt illesztik be automatikusan.

A jogi kérdések

Miközben az nyilvánvaló, hogy olyan domain nevünk nem lehet, amit már más használ – ha csak meg nem vesszük -, azt is figyelembe kell venni a választásnál, hogy jogi problémákat is eredményezhet az, ha a választott nevünk összekeverhető vagy nagyon hasonló egy domainnévvel vagy egy másik, már működő cég nevével. Ezért kell ellenőrizni más blogok, weboldalak, cégek neveit.

Annak ellenőrzése, hogy egy domain név szabad-e vagy sem, a Webshark hosting oldalán is könnyen megtehető, de érdemes kereséseket is futtatni a Google-ben, hogy mások használnak-e hasonló elnevezéseket. Még az is előfordulhat, hogy a kutatás közben egy még jobban tetsző név-ötlet jut eszedbe, mint ami az eredeti volt. Ha pedig megvan a név, és biztos vagy benne, akkor azt gyorsan regisztrálhatod is, akár a mi szolgáltatásunk segítségével is.

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.