Hogyan válassz domainnevet? 12 szempont és tanács a jó döntéshez

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Miközben igyekszel lecsapni egy, még rendelkezésre álló domainnévre, érdemes megfontolni néhány kérdést. Többek között azt, hogy pontosan mit akarsz, mi fog működni, és mi az, amit hosszú távon sem fogsz megbánni? A megfelelő domain név és domain-végződés kiválasztásához adunk most néhány tanácsot. (Frissítés, 2019.11.04. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mi a helyzet a használt domainnevekkel?)

Amikor domain-regisztráció során még szabad domainnevet próbálunk találni weboldalunkhoz vagy blogunkhoz, számtalan követelményt támaszunk a névvel kapcsolatban: legyen könnyen megjegyezhető, pontosan írja le a tevékenységünket, vagy segítsen jobb helyezéshez a Google találati listáján. Mégis sokan rosszul döntenek, amit aztán később megbánnak. Először azonban lássuk, hogy milyen elemekből, hogyan épül fel egy domainnév!

Milyen részei vannak egy domainnévnek?

Egy domainnév alapvetően két részből áll, de olykor állhat háromból is. Ebben a bejegyzésben a domainnév mindkét, minden esetben megjelenő részének kiválasztására adunk tanácsot. Első körben azonban nem árt átnézni, hogy egyáltalán milyen részekről is beszélünk egy domainnév esetében.

1. Második szintű domain (vagy tartomány)

Általában ez a kritikus rész minden domainnév kiválasztásánál. A webshark.hu esetében a “webshark” a második szintű domain, mely egyben a cég neve is. Egy ilyen második szintű domain önmagában nem működik, tehát, ha beírod a böngésződbe, akkor keresési kulcsszóként fogja kezelni, nem pedig domainnévként. Csak abban az esetben válik működő domainnévvé, ha egy legfelső szintű domain is kapcsolódik hozzá.

2. A legfelső szintű domainnév

A legfelső szintű domain része minden domainnévnek, és a második szintű domainnév jobb oldalán jelenik meg: a webshark.hu esetében ez a “.hu”. Talán egy kicsit zavarbaejtő lehet számodra, hogy miért hívják ezt legfelső szintű domainnek. Érthetőbbé inkább csak akkor válik, ha tudod, hogy miként olvassák a böngészők domainneveket: fordítva, mint ahogy mi olvasunk, azaz nem balról jobbrak.

3. Az aldomain

Mivel jobbról balra haladnak, ezért a domainen belüli részek balra kerülhetnek. Ez az aldomain, mely a második szintű domainnevedhez kapcsolódik. A webshark.hu esetében ilyen a blog.webshark.hu domainnév elején a “blog” szó. Ilyen aldomainek számtalan okból létrehozhatók, például azért, mert a weboldaladon belül egy teljesen különálló részt akarsz kialakítani, akár más vizuális designnal. Ilyen lehet egy blog vagy egy webáruház.

A domain név kiválasztása

Először lássuk, hogy miként érdemes második szintű domainnevet választani.

Kezdd a kulcsszavakkal!

Habár SEO szempontból ma már nincs túl nagy jelentősége, hogy a domainnévben szerpelnek-e a kulcsszavak, azért a felhasználók számára némi segítséget jelenthet, ha már a domainnévben látják azt a kulcsszót, ami számukra fontos. Az ilyen, kulcsszavakat is tartalmazó domainnevekre kétszer olyan gyakran kattintanak az emberek, mint azokra, melyekben nem szerepelnek az általuk begépelt keresőkifejezések.

Gondold végig, hogy milyen szavakat írnak be a keresőbe az emberek, amikor olyan cégekre keresnek rá, mint a Tiéd! Szedj össze 3-5 olyan kulcsszót, melyek jól leírják a tevékenységedet. Ezeket kombináld többféle módon, és látni fogod, hogy melyik megoldás néz ki jól, melyiknek van értelme. Ha találsz ilyet, azt használhatod is domainnévként.

Vedd figyelembe az emberi nézőpontot!

A domainnévnek könnyen olvashatónak, könnyen kimondhatónak, könnyen leírhatónak és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Az egyszerűség mindig kifizetődik, így jó, ha a domain név

  • nem hosszabb két-három szónál,
  • nem érthető félre, amikor kimondjuk,
  • nem jelent túl nagy kihívást helyesírási szempontból.

Ha az URL-edet nehéz leírni, akkor az emberek nem fogják azt leírni. A túl hosszú és bonyolult kifejezések idegesítik az embereket.

Az is fontos, hogy a szavakat egybeírva ne legyen zavarba ejtő, vagy más értelme a kifejezésnek. Írd le, mondd ki hangosan, de érdemes megkérdezni mások véleményét is, mert előfordulhatnak olyan meglepetések, melyek neked eszedbe sem jutnak!

Legyen eredeti!

A domainnév a márkád része. Fontos, hogy különbözzön a versenytársakétól. Az soha nem jó ötlet, ha olyan domainnevet választasz, amely más cégek domainneveihez hasonló, mert így könnyen összekeverhető. Egy eredeti, kreatív név jobban megmarad az emberek fejében, könnyebben megtalálják újra és újra. Vonj össze két szót és máris kapsz egy eredeti nevet, ahogy azt a Facebook vagy az Instagram is tette! Használhatsz ugyanakkor mozaikszavakat, mint például az IBM vagy a BMW, de bármi mást is rövidítést benne, és máris van egy eredetibb domainneved.

Annyira azonban mégse törekedj az eredetiségre, hogy az emberek ne legyenek képesek megjegyezni a domainnevedet! Ha direkt hibásan írsz szavakat a domainnevedben – az eredetiségre törekedve -, akkor azt kockáztatod, hogy rontod a forgalmad, mert az emberek a helyesen írt szót fogják beírni URL-ként. Így járt korábban a flickr.com is, melynek a forgalom megtartása érdekében meg kellett vennie azt a domainnevet, mely nevének a helyesen írt verzióját tartalmazta, majd átirányítani onnan a felhasználókat.

Legyen rövid!

Érdemes minél rövidebb és egyszerűbb nevet választani, mely ezzel együtt elegendő információt nyújt annak, aki először találkozik velünk. Az URL-nek nem muszáj a weboldal vagy épp a blog címét adni, főleg ha az hosszú. Egy rövidebb URL-t könnyebb leírni és megjegyezni, az URL-edből több fog látszódni a találati oldalon, ráadásul offline is jobban néz ki.

Legyen könnyen megjegyezhető!

A legjobb hirdetés mindig a “szóbeszéd marketing”. Ha azt szeretnéd, hogy a márkád hírneve gyorsan terjedjen, akkor válassz egy könnyen megjegyezhető domainnevet! Mert hiába készíttetsz remek weboldalt, ha senki nem fog emlékezni a domainnevedre.

Feleljen meg a várakozásoknak!

Mire számítanak az emberek, amikor először meghallják a domainnevedet? Ha ez alapján teljesen tanácstalanok azzal kapcsolatban, hogy vajon mivel foglalkozol, ki vagy, akkor gondban leszel. Az olyan nevek és domainnevek, mint az Amazon vagy a Google jól hangzanak, viszont komoly marketing kell ahhoz, hogy önmagukban mondjanak valamit az embereknek.

Tedd hozzá a helyet!

Nagyon sok cég van, amely kifejezetten egy szűkebb területen látja el az ügyfeleit. Az ilyen cégeknek érdemes lehet a domannévbe belefoglalni ennek a területnek a nevét. Ez helyi kereséseknél relevánsabbá teszi a weboldalt.

Használd a márkaneved!

Ha az eddigiek alapján még mindig nem találtál ki egy jó domainnevet, akkor vesd be a márkanevet is a megkülönböztetésért. Olyan domainnevet válassz, mely a cégnév mellett pontosan leírja miről szól az oldalad, mi a tevékenységed lényege. A kettőt össze lehet illeszteni a domainnévhez, így kapsz egy egyedi nevet. Nyilván egy ilyen domainnév nem olyan egyszerű, rövid és könnyen megjegyezhető, mint ha egy jó szóból állna, azonban ha jól csinálod, akkor a márkaépítés miatt hosszú távon megéri.

Ne a SEO legyen a legfontosabb a Domain név választásánál!

Sokak számára a SEO az egyik legfontosabb kérdés a domainnév-választásnál. Ők azért választanak bizonyos domain nevet, hogy aztán az jól szerepeljen a kereséseknél. Az azonban nem jó, ha olyan nevet választasz, ami SEO szempontból talán jó, de nem igazán passzol a tartalmadhoz. Egy ilyen domainnév az embereket zavarba fogja ejteni. Ráadásul nem muszáj egy unalmas, de fontos kulcsszót vagy kulcskifejezést kiválasztani névnek, hiszen más szóra is lehet majd az oldalt optimalizálni.

Ne kövesd a trendeket!

Már ha nem rövid távon tervezed csak működtetni a domainneved. Hiszen a trendek jönnek-mennek, és ami ma jól hangzik, nem biztos, hogy holnap is jól fog. Ha azt másolod, amit valaki más csinál, akkor rossz úton jársz. Maradj inkább az egyszerű, könnyen megjegyezhető változatnál!

Jogi kérdések

Miközben az nyilvánvaló, hogy olyan domain nevünk nem lehet, amit már más használ – ha csak meg nem vesszük -, azt is figyelembe kell venni a választásnál, hogy jogi problémákat is eredményezhet az, ha a választott nevünk összekeverhető vagy nagyon hasonló egy domainnévvel vagy egy másik, már működő cég nevével. Ezért kell ellenőrizni más blogok, weboldalak, cégek neveit.

Annak ellenőrzése, hogy egy domain név szabad-e vagy sem, a Webshark hosting oldalán is könnyen megtehető, de érdemes kereséseket is futtatni a Google-ben, hogy mások használnak-e hasonló elnevezéseket. Még az is előfordulhat, hogy a kutatás közben egy még jobban tetsző név-ötlet jut eszedbe, mint ami az eredeti volt. Ha pedig megvan a név, és biztos vagy benne, akkor azt gyorsan regisztrálhatod is, akár a mi szolgáltatásunk segítségével is.

Hogyan válassz domain-végződést?

Mi van, ha kitalálsz egy jó domainnevet, ami a fenti szempontoknak tökéletesen megfelel, de amikor rákeresel egy domain-keresőben, kiderül, hogy a jó öreg .hu végződéssel azt valaki már lefoglalta. Ilyenkor vagy elveted a domainnevet és keresel egy másikat, ami a .hu végződéssel, azaz legfelső szintű domainnévvel szabad, vagy pedig egy másik végződést választasz.

Mi az a domain-végződés?

A domin-végződések, illetve  legfelső szintű domainnevek, vagyis a TLD-k a domainnevek végén találhatók a pont mögött. Az első domain-végződések a .com, a .net és a .org voltak, míg a .hu 1991-ben jelent meg. Máig ezek a legnépszerűbbek, nem véletlenül.

A legfelső szintű domainnevek esetében ma már több száz féle variáció elérhető – egészen egzotikusak is feltűnnek közöttük, hiszen beépíthetők a névbe (pl. paper.li, lingua.ly) -, ugyanakkor abból a szempontból érdemes a megszokott .com, illetve Magyarország esetében a .hu mellett maradni, mert egyrészt a felhasználók a megjegyzett domainnév mögé sokszor a .hu vagy .com végződést illesztik be automatikusan (és így tesznek sokszor a mobilok billentyűzetei is), másrészt nagyobb bizalmat keltenek. Az emberek gyakran nem mernek kattintani az olyan domain-végződésű domainnevekre, melyek ismeretlenek a számukra.

Ez azt jelenti, hogy könnyebben építheted rá a márkád egy régi végződésre. Ráadásul ezek nagyobb rugalmasságot is engednek, hiszen bármilyen típusú weboldal vagy cég elhelyezhető mögéjük. Ezen rugalmasság révén a későbbiekben változtathatsz a weboldalad profilján úgy, hogy a domainnév megmarad.

Domainneveket bármely domainregisztrátornál regisztrálhatsz, de nem mindegyiknél érhető el minden legfelső szintű domainnév. Az árak sem azonosak, és némelyik új végződés drágább lehet a megszokott .hu vagy .com-nál.

Mit tegyél, ha nem elérhető a választott domainneved .hu végződéssel?

Mivel a .hu domainnévből már több százezer létezik és .com-ból sok millió, így meglehetősen nehéz jó nevet találni, hiszen már szinte mindegyiket regisztrálták. Ezek mellett a másik két régi végződés:

A .net a második legnépszerűbb domain-végződés. Eredetileg olyan cégek számára hozták létre, melyek a hálózatépítő üzletágban működtek, online közösségek hálózataként, vagy internetszolgáltatók voltak. Ettől persze el lehet térni, de nem biztos, hogy érdemes.

A .org a harmadik végződés, mely már a kezdetek óta létezik, és non-profit, jótékonysági, vallási szervezetek számára megfelelő. Ha egy céges vagy személyes weboldalnál használod, az félrevezeti az embereket.

Érdemes lehet még a .hu-n kívül más országspecifikus végződések között is körülnézni, mert adott esetben jól passzolhat egy-egy végződés a kitalált domainnevedhez. Persze ezeket alapvetően akkor érdemes használni – és sok esetben csak akkor lehet regisztrálni – , amikor az adott ország lakosait célzod meg a weboldaladdal, de kivételek jócskán akadnak, ráadásul meglehetősen ötletesek is. Ilyen például Tuvalu dominvégződése a .tv, vagy Líbiáé (bit.ly) és Grönlandé (goo.gl). Ez a fajta domainnév választás már az úgynevezett domainhackek körébe tartozik. És habár ötletes és menő lehet, azért komoly marketingmunkát kell mögéje tenni, ha sikerre akarod vinni egy idegen végződés alatt az oldalad.

Ugyanakkor ezek mellett már jó pár éve léteznek az “új” domainvégződések, melyek tehát már nem igazán mondhatók újnak, azonban használatuk azért még nem elterjedt. Ha ragaszkodsz egy névhez, ami nagyon ütősnek tűnik számodra, akkor az új végződések között érdemes keresgélni, melyeknél még talán nincs lefoglalva a név.

Ezekből már több száz létezik, és talán eredetibb, kreatívabb is, ha ezek közül választasz egy jól passzoló végződést a domainnevedhez. Ilyen végződés például a .photography, a .club, a .xyz, a .blog, a .fun, a .press, a .tech, a .store vagy a .online.

De ide tartozik a .biz domain-végződés, mely a business rövidítése, vagyis hasonló a .com-hoz, annak egy alternatívája lehet. A .info domain az információ rövidítése, és híreket, információkat szolgáltató weboldalak számára lehet praktikus választás.

Ezeknek a végződéseknek a kreatív használatával egyedi domainnevet lehet összehozni, bár lehet, hogy szokatlan lehet elsőre az emberek számára, elírják, nem értik, hogy miért nincs a végén .hu vagy .com, és felesleges kiegészítik vele. Ugyanakkor persze előnyei is vannak:

Milyen előnyei lehetnek az új domainnév-kiterjesztéseknek?

  1. Elérhető egy olyan domainnév, ami a hagyományos végződésekkel nem.
  2. Jobban hangzik, mint a .hu végződéssel.
  3. Utal a célközönségedre, illetve a weboldalad témájára (mint például a .tech vagy a .fun).
  4. Könnyebben megjegyezhető, mert rövidebb lehet és kevésbé félreérthető, mint a hagyományos domainvégződéssel.
  5. Akár a márkanevedbe is beépülhet, ha jó végződéssel találsz domainnevet.
  6. Könnyebben hirdethető (ha találsz egy egyszerű, könnyen megjegyezhető domainnevet.)

Mi a helyzet a használt domainnevekkel?

Ha nem találsz a magad számára megfelelő domainnevet, akkor lehetőségként felmerül, hogy olyat vásárolj, amit valamikor már használtak. Sokan egy ilyen domainnévtől SEO-előnyt is remélnek, annak múltja miatt, azonban jelentős kockázata van a használt domain vásárlásának.

Amikor egyszer John Muellert, a Google szakemberét megkérdezték a használt domain vásárlásával kapcsolatban, akkor úgy vélekedett, hogy az olyan, mint használt autót venni. Ezt úgy érti, hogy kockázatos: néha jól működik a dolog, néha viszont egy csomó munkát és időt bele kell raknod, és még mindig maradnak problémák.

A gond ugyanis az, hogy egy használt domainre mutathatnak rossz linkek, vagy lehet homályos múltja, amikor nem volt vele minden rendben. Erről nem tudsz semmit, viszont a Google igen. Egyszerűen nem ismered a pontos történetét, és azt sem, hogy a Google miként látja az adott domainnevet.

A lényeg tehát, hogy kockázatos bármilyen használt, előélettel rendelkező domainnel kezdeni, legalábbis a Google óvatosságra int ezzel kapcsolatban.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.