Melyek a jó SEO kulcsszavak? És hogyan találd meg őket? (Frissítve, 2023.12.01.)
A kulcsszókutatás fontos része a keresőoptimalizálásnak. Ezzel határozzuk meg, hogy milyen keresési..
Miközben igyekszel lecsapni egy, még rendelkezésre álló domainnévre, érdemes megfontolni néhány kérdést. Többek között azt, hogy pontosan mit akarsz, mi fog működni, és mi az, amit hosszú távon sem fogsz megbánni? A megfelelő domain név és domain-végződés kiválasztásához adunk most néhány tanácsot. (Frissítés, 2023.03.08. – Egy új fejezettel bővítettünk: Google: óvatosan a kulcsszavas domainekkel!)
Amikor domain-regisztráció során még szabad domainnevet próbálunk találni weboldalunkhoz vagy blogunkhoz, számtalan követelményt támaszunk a névvel kapcsolatban: legyen könnyen megjegyezhető, pontosan írja le a tevékenységünket, vagy segítsen jobb helyezéshez a Google találati listáján. Mégis sokan rosszul döntenek, amit aztán később megbánnak. Először azonban lássuk, hogy milyen elemekből, hogyan épül fel egy domainnév!
Egy domainnév alapvetően két részből áll, de olykor állhat háromból is. Ebben a bejegyzésben a domainnév mindkét, minden esetben megjelenő részének kiválasztására adunk tanácsot. Első körben azonban nem árt átnézni, hogy egyáltalán milyen részekről is beszélünk egy domainnév esetében.
Általában ez a kritikus rész minden domainnév kiválasztásánál. A webshark.hu esetében a „webshark” a második szintű domain, mely egyben a cég neve is. Egy ilyen második szintű domain önmagában nem működik, tehát, ha beírod a böngésződbe, akkor keresési kulcsszóként fogja kezelni, nem pedig domainnévként. Csak abban az esetben válik működő domainnévvé, ha egy legfelső szintű domain is kapcsolódik hozzá.
A legfelső szintű domain része minden domainnévnek, és a második szintű domainnév jobb oldalán jelenik meg: a webshark.hu esetében ez a „.hu”. Talán egy kicsit zavarbaejtő lehet számodra, hogy miért hívják ezt legfelső szintű domainnek. Érthetőbbé inkább csak akkor válik, ha tudod, hogy miként olvassák a böngészők domainneveket: fordítva, mint ahogy mi olvasunk, azaz nem balról jobbrak.
Mivel jobbról balra haladnak, ezért a domainen belüli részek balra kerülhetnek. Ez az aldomain, mely a második szintű domainnevedhez kapcsolódik. A webshark.hu esetében ilyen a blog.webshark.hu domainnév elején a „blog” szó. Ilyen aldomainek számtalan okból létrehozhatók, például azért, mert a weboldaladon belül egy teljesen különálló részt akarsz kialakítani, akár más vizuális designnal. Ilyen lehet egy blog vagy egy webáruház.
Először lássuk, hogy miként érdemes második szintű domainnevet választani.
Habár SEO szempontból ma már nincs túl nagy jelentősége, hogy a domainnévben szerpelnek-e a kulcsszavak, azért a felhasználók számára némi segítséget jelenthet, ha már a domainnévben látják azt a kulcsszót, ami számukra fontos. Az ilyen, kulcsszavakat is tartalmazó domainnevekre kétszer olyan gyakran kattintanak az emberek, mint azokra, melyekben nem szerepelnek az általuk begépelt keresőkifejezések.
Gondold végig, hogy milyen szavakat írnak be a keresőbe az emberek, amikor olyan cégekre keresnek rá, mint a Tiéd! Szedj össze 3-5 olyan kulcsszót, melyek jól leírják a tevékenységedet. Ezeket kombináld többféle módon, és látni fogod, hogy melyik megoldás néz ki jól, melyiknek van értelme. Ha találsz ilyet, azt használhatod is domainnévként.
A domainnévnek könnyen olvashatónak, könnyen kimondhatónak, könnyen leírhatónak és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Az egyszerűség mindig kifizetődik, így jó, ha a domain név
Ha az URL-edet nehéz leírni, akkor az emberek nem fogják azt leírni. A túl hosszú és bonyolult kifejezések idegesítik az embereket.
Az is fontos, hogy a szavakat egybeírva ne legyen zavarba ejtő, vagy más értelme a kifejezésnek. Írd le, mondd ki hangosan, de érdemes megkérdezni mások véleményét is, mert előfordulhatnak olyan meglepetések, melyek neked eszedbe sem jutnak!
A domainnév a márkád része. Fontos, hogy különbözzön a versenytársakétól. Az soha nem jó ötlet, ha olyan domainnevet választasz, amely más cégek domainneveihez hasonló, mert így könnyen összekeverhető. Egy eredeti, kreatív név jobban megmarad az emberek fejében, könnyebben megtalálják újra és újra. Vonj össze két szót és máris kapsz egy eredeti nevet, ahogy azt a Facebook vagy az Instagram is tette! Használhatsz ugyanakkor mozaikszavakat, mint például az IBM vagy a BMW, de bármi mást is rövidítést benne, és máris van egy eredetibb domainneved.
Annyira azonban mégse törekedj az eredetiségre, hogy az emberek ne legyenek képesek megjegyezni a domainnevedet! Ha direkt hibásan írsz szavakat a domainnevedben – az eredetiségre törekedve -, akkor azt kockáztatod, hogy rontod a forgalmad, mert az emberek a helyesen írt szót fogják beírni URL-ként. Így járt korábban a flickr.com is, melynek a forgalom megtartása érdekében meg kellett vennie azt a domainnevet, mely nevének a helyesen írt verzióját tartalmazta, majd átirányítani onnan a felhasználókat.
Érdemes minél rövidebb és egyszerűbb nevet választani, mely ezzel együtt elegendő információt nyújt annak, aki először találkozik velünk. Az URL-nek nem muszáj a weboldal vagy épp a blog címét adni, főleg ha az hosszú. Egy rövidebb URL-t könnyebb leírni és megjegyezni, az URL-edből több fog látszódni a találati oldalon, ráadásul offline is jobban néz ki.
A legjobb hirdetés mindig a „szóbeszéd marketing”. Ha azt szeretnéd, hogy a márkád hírneve gyorsan terjedjen, akkor válassz egy könnyen megjegyezhető domainnevet! Mert hiába készíttetsz remek weboldalt, ha senki nem fog emlékezni a domainnevedre.
Mire számítanak az emberek, amikor először meghallják a domainnevedet? Ha ez alapján teljesen tanácstalanok azzal kapcsolatban, hogy vajon mivel foglalkozol, ki vagy, akkor gondban leszel. Az olyan nevek és domainnevek, mint az Amazon vagy a Google jól hangzanak, viszont komoly marketing kell ahhoz, hogy önmagukban mondjanak valamit az embereknek.
Nagyon sok cég van, amely kifejezetten egy szűkebb területen látja el az ügyfeleit. Az ilyen cégeknek érdemes lehet a domannévbe belefoglalni ennek a területnek a nevét. Ez helyi kereséseknél relevánsabbá teszi a weboldalt.
Ha az eddigiek alapján még mindig nem találtál ki egy jó domainnevet, akkor vesd be a márkanevet is a megkülönböztetésért. Olyan domainnevet válassz, mely a cégnév mellett pontosan leírja miről szól az oldalad, mi a tevékenységed lényege. A kettőt össze lehet illeszteni a domainnévhez, így kapsz egy egyedi nevet. Nyilván egy ilyen domainnév nem olyan egyszerű, rövid és könnyen megjegyezhető, mint ha egy jó szóból állna, azonban ha jól csinálod, akkor a márkaépítés miatt hosszú távon megéri.
Sokak számára a SEO az egyik legfontosabb kérdés a domainnév-választásnál. Ők azért választanak bizonyos domain nevet, hogy aztán az jól szerepeljen a kereséseknél. Az azonban nem jó, ha olyan nevet választasz, ami SEO szempontból talán jó, de nem igazán passzol a tartalmadhoz. Egy ilyen domainnév az embereket zavarba fogja ejteni. Ráadásul nem muszáj egy unalmas, de fontos kulcsszót vagy kulcskifejezést kiválasztani névnek, hiszen más szóra is lehet majd az oldalt optimalizálni.
Már ha nem rövid távon tervezed csak működtetni a domainneved. Hiszen a trendek jönnek-mennek, és ami ma jól hangzik, nem biztos, hogy holnap is jól fog. Ha azt másolod, amit valaki más csinál, akkor rossz úton jársz. Maradj inkább az egyszerű, könnyen megjegyezhető változatnál!
Miközben az nyilvánvaló, hogy olyan domain nevünk nem lehet, amit már más használ – ha csak meg nem vesszük -, azt is figyelembe kell venni a választásnál, hogy jogi problémákat is eredményezhet az, ha a választott nevünk összekeverhető vagy nagyon hasonló egy domainnévvel vagy egy másik, már működő cég nevével. Ezért kell ellenőrizni más blogok, weboldalak, cégek neveit.
Annak ellenőrzése, hogy egy domain név szabad-e vagy sem, a Webshark hosting oldalán is könnyen megtehető, de érdemes kereséseket is futtatni a Google-ben, hogy mások használnak-e hasonló elnevezéseket. Még az is előfordulhat, hogy a kutatás közben egy még jobban tetsző név-ötlet jut eszedbe, mint ami az eredeti volt. Ha pedig megvan a név, és biztos vagy benne, akkor azt gyorsan regisztrálhatod is, akár a mi szolgáltatásunk segítségével is.
Évekkel ezelőtt népszerűek voltak a kulcsszavazott domainnevek, mivel a weboldaltulajdonosok – nem is alaptalanul – azt feltételezték, hogy ezek növelik a weboldal forgalmát és javítják a helyezését a találati oldalakon. Már azonban sokan már nemhogy hasznosnak, inkább károsnak tartják a kulcsszavas domainneveket.
Egy Redditen futó kommentszálban John Mueller, a Google szakembere például elmondta, hogy ő nem nagy rajongója a kulcsszavas domaineknek. Magyarázatot is adott rá:
Röviden ennyi, a válasz egyes pontjaival azonban érdemes egy kicsit bővebben is foglalkozni, mert van némi alapjuk.
A kulcsszavakkal teletömött domainekről az emberek azt gondolják, hogy spamek, vagy akár csaló oldalak. Ennek oka, hogy korábbi rossz tapasztalataik alapján azt gondolják, hogy a spammerek manipulálni próbálják a kulcsszavas domainneveikkel a keresőt és gyanútlan látogatókat vonzanak a weboldalukra.
Ezért mára a kulcsszavas domainnevek kapcsán az jut az emberek eszébe, hogy megbízhatatlanok, átverős oldalak. Ez pedig inkább eltéríti a felhasználókat, nem pedig vonzza őket.
Ha kulcsszavas domaint szerzel induláskor, akkor az zavaró lesz, ha néhány év után változik vagy kibővül a tevékenységi köröd, és változnak az ajánlataid. Tehát, ha például egy cég olyan domaint szerez, hogy a legjobb-futocipok.hu, akkor utána, ha más sportruházattal akar foglalkozni, akkor az nehezebben fog menni ezzel a domainnévvel. Ezzel szemben, ha van egy olyan domainneved, ami a márkanevedet tartalmazza, tehát például a nike.com, akkor abban később minden más belefér úgy, hogy megőrzöd a márkaidentitásod.
Az előbbihez kapcsolódik, hogy ha kulcsszó szerepel a domainnevedben, de márkanév nem, akkor hiányzik az az egyedi azonosító elem, mely segíti a felhasználókat abban, hogy visszaidézzék a cégedet, illetve hogy megkülönböztessenek a konkurenciától.
Márkanév nélkül egy weboldalt könnyen elfelejtenek az emberek, mert csak általános kifejezések szerepelnek a domainnévben, ami lehet, hogy nagyon hasonló, mint a konkurenciáé, ha ők is kulcsszavas domaineket használnak. Ez nem tesz jót az ügyfél-hűségnek és bizalomnak.
Ha csak kulcsszó van a domainnevedben, akkor az bizonytalanná teszi azt, hogy megtalálják a cégedet. Az emberek egy általános kulcsszóval próbálkoznak ilyenkor a keresőben, ami aztán vagy a Te weboldaladat adja ki, vagy nem. Lehet, hogy soha többé nem fognak megtalálni, ha nincs egy egyedi, könnyen megjegyezhető cégneved, mely a domainnévben is szerepel. Így tehát megnehezíted a magad számára, hogy hosszú távú, hűséges vevőket szerezz.
A kulcsszavas domain egy állandó versenyt jelent azokkal az oldalakkal, melyek hasonló kulcsszavakra akarnak jó helyezést szerezni, és szintén kulcsszavas domainnevet használnak. Itt egy kiélezett küzdelemről van szó, ahol a felhasználók szempontjából sokszor nehéz megkülönböztetni az egyes cégeket a nagyon hasonló domainneveik miatt, így alapvetően az első találatra böknek. Azok pedig gondban vannak, akik egy kicsit hátrébb csúsznak a találati oldalakon. És itt utalunk vissza az előbbi pontra, hogy ha nincs cégnév, akkor nem biztos, hogy egyáltalán meg fogják találni a weboldaladat.
Mi van, ha kitalálsz egy jó domainnevet, ami a fenti szempontoknak tökéletesen megfelel, de amikor rákeresel egy domain-keresőben, kiderül, hogy a jó öreg .hu végződéssel azt valaki már lefoglalta. Ilyenkor vagy elveted a domainnevet és keresel egy másikat, ami a .hu végződéssel, azaz legfelső szintű domainnévvel szabad, vagy pedig egy másik végződést választasz.
A domin-végződések, illetve legfelső szintű domainnevek, vagyis a TLD-k a domainnevek végén találhatók a pont mögött. Az első domain-végződések a .com, a .net és a .org voltak, míg a .hu 1991-ben jelent meg. Máig ezek a legnépszerűbbek, nem véletlenül.
A legfelső szintű domainnevek esetében ma már több száz féle variáció elérhető – egészen egzotikusak is feltűnnek közöttük, hiszen beépíthetők a névbe (pl. paper.li, lingua.ly) -, ugyanakkor abból a szempontból érdemes a megszokott .com, illetve Magyarország esetében a .hu mellett maradni, mert egyrészt a felhasználók a megjegyzett domainnév mögé sokszor a .hu vagy .com végződést illesztik be automatikusan (és így tesznek sokszor a mobilok billentyűzetei is), másrészt nagyobb bizalmat keltenek. Az emberek gyakran nem mernek kattintani az olyan domain-végződésű domainnevekre, melyek ismeretlenek a számukra.
Ez azt jelenti, hogy könnyebben építheted rá a márkád egy régi végződésre. Ráadásul ezek nagyobb rugalmasságot is engednek, hiszen bármilyen típusú weboldal vagy cég elhelyezhető mögéjük. Ezen rugalmasság révén a későbbiekben változtathatsz a weboldalad profilján úgy, hogy a domainnév megmarad.
Domainneveket bármely domainregisztrátornál regisztrálhatsz, de nem mindegyiknél érhető el minden legfelső szintű domainnév. Az árak sem azonosak, és némelyik új végződés drágább lehet a megszokott .hu vagy .com-nál.
Mivel a .hu domainnévből már több százezer létezik és .com-ból sok millió, így meglehetősen nehéz jó nevet találni, hiszen már szinte mindegyiket regisztrálták. Ezek mellett a másik két régi végződés:
A .net a második legnépszerűbb domain-végződés. Eredetileg olyan cégek számára hozták létre, melyek a hálózatépítő üzletágban működtek, online közösségek hálózataként, vagy internetszolgáltatók voltak. Ettől persze el lehet térni, de nem biztos, hogy érdemes.
A .org a harmadik végződés, mely már a kezdetek óta létezik, és non-profit, jótékonysági, vallási szervezetek számára megfelelő. Ha egy céges vagy személyes weboldalnál használod, az félrevezeti az embereket.
Érdemes lehet még a .hu-n kívül más országspecifikus végződések között is körülnézni, mert adott esetben jól passzolhat egy-egy végződés a kitalált domainnevedhez. Persze ezeket alapvetően akkor érdemes használni – és sok esetben csak akkor lehet regisztrálni – , amikor az adott ország lakosait célzod meg a weboldaladdal, de kivételek jócskán akadnak, ráadásul meglehetősen ötletesek is. Ilyen például Tuvalu dominvégződése a .tv, vagy Líbiáé (bit.ly) és Grönlandé (goo.gl). Ez a fajta domainnév választás már az úgynevezett domainhackek körébe tartozik. És habár ötletes és menő lehet, azért komoly marketingmunkát kell mögéje tenni, ha sikerre akarod vinni egy idegen végződés alatt az oldalad.
Ugyanakkor ezek mellett már jó pár éve léteznek az „új” domainvégződések, melyek tehát már nem igazán mondhatók újnak, azonban használatuk azért még nem elterjedt. Ha ragaszkodsz egy névhez, ami nagyon ütősnek tűnik számodra, akkor az új végződések között érdemes keresgélni, melyeknél még talán nincs lefoglalva a név.
Ezekből már több száz létezik, és talán eredetibb, kreatívabb is, ha ezek közül választasz egy jól passzoló végződést a domainnevedhez. Ilyen végződés például a .photography, a .club, a .xyz, a .blog, a .fun, a .press, a .tech, a .store vagy a .online.
De ide tartozik a .biz domain-végződés, mely a business rövidítése, vagyis hasonló a .com-hoz, annak egy alternatívája lehet. A .info domain az információ rövidítése, és híreket, információkat szolgáltató weboldalak számára lehet praktikus választás.
Ezeknek a végződéseknek a kreatív használatával egyedi domainnevet lehet összehozni, bár lehet, hogy szokatlan lehet elsőre az emberek számára, elírják, nem értik, hogy miért nincs a végén .hu vagy .com, és felesleges kiegészítik vele. Ugyanakkor persze előnyei is vannak:
Ha nem találsz a magad számára megfelelő új domainnevet, akkor lehetőségként felmerül, hogy olyat vásárolj, amit valamikor már használtak. Sokan egy ilyen domainnévtől SEO-előnyt is remélnek, annak múltja miatt, azonban jelentős kockázata van a használt domain vásárlásának.
Amikor egyszer John Muellert, a Google szakemberét megkérdezték a használt domain vásárlásával kapcsolatban, akkor úgy vélekedett, hogy az olyan, mint használt autót venni. Ezt úgy érti, hogy kockázatos: néha jól működik a dolog, néha viszont egy csomó munkát és időt bele kell raknod, és még mindig maradnak problémák.
A gond ugyanis az, hogy egy használt domainre mutathatnak rossz linkek, vagy lehet homályos múltja, amikor nem volt vele minden rendben. Erről nem tudsz semmit, viszont a Google igen. Egyszerűen nem ismered a pontos történetét, és azt sem, hogy a Google miként látja az adott domainnevet.
A lényeg tehát, hogy kockázatos bármilyen használt, előélettel rendelkező domainnel kezdeni, legalábbis a Google óvatosságra int ezzel kapcsolatban.
In short, you can clean it up, but it’s impossible to know ahead of time how much work / time it will take. Content issues tend to be easier, issues with links might be more involved. I suspect you have the know-how & tools to take something like that on though :)
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) October 16, 2019
There’s not really much to prove, since you can’t guarantee what a site would rank as :). It’s like buying a used car; sometimes it’s easy to get things working well, sometimes it takes a really long time & a lot of work and you still have hard-to-find noises.
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) October 16, 2019
A Google szemében csak kétféle típusú tartalom okoz gondot. Az egyik típus az úgynevezett „felnőtt oldal”, míg a másik a spam oldal. De nem csak akkor lehet gond egy használt domain vásárlásával, ha az oldal tartalma nem felelt meg a Google számára, hanem akkor is, ha ilyen oldalra irányították át.
Mint John Mueller elmondta, a Google nem lát problémát abban, ha valaki egy olyan domaint vesz meg, amin korábban egyáltalán nem volt tartalom, mert csak átirányításra használták egy másik oldalra. A fentebb említett két esetben azonban keresőoptimalizálási, illetve rangsorolási nehézségekkel leszel kénytelen szembenézni.
Tehát, ha a megvásárolt domainen felnőtt vagy spam tartalom volt elérhető, esetleg nem volt rajta tartalom, de ilyen tartalmú oldalra volt átirányítva, akkor azzal gondjaid lesznek.
John Mueller szerint a legtöbb esetben ezt egyszerűen le lehet, és le is kell ellenőrizni a domain megvásárlása előtt.
A felnőtt oldalak kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a Google korábbi jelzése szerint több hónapot is igénybe vehet, mire átminősíti a domaint, ha azon a korábbi tartalom helyett egy új típusú tartalom jelenik meg. Ráadásul John Mueller szerint az időtartam eléggé változó, mivel az áttekintés és újraértékelés folyamata több tényezőnek is a függvénye.
Mint mondta, akad néhány olyan dolog, melyet automatikusan felismer a Google már az első pillantásra egy oldalon, ugyanakkor vannak olyan fajta változások, melyekhez az algoritmus frissítésére van szükség. Utóbbi pedig több időt vehet igénybe.
Ilyenkor alapvetően a SafeSearch szűrő okozhat gondot, mely lehet a weboldal minden egyes URL-jére érvényes, illetve az egész domainre. Jelezheted persze a Google-nek, hogy tévesen alkalmazza szerinted a szűrőt a weboldaladon, ha valóban ez a helyzet. Ugyanakkor a Google-nek frissítenie kell a szűrőit és az algoritmusait. Ez pedig sok időt vesz igénybe.
A domainnév szinte minden terméknek, cégnek az alapja, központi kérdés, hogy milyen domainnevet választunk. Sokan gyűjtögetik is őket, mondván, jó lesz majd valamire, vagy épp domainnevekkel kereskednek. Ugyanakkor sok a téves információ is a domainnevekkel kapcsolatban, melyeket gyakran olyan cégek terjesztenek, akik áruba bocsájtják ezeket.
A domainnév csak egy név, mely mögött áll a lényeg: az IP-cím. Az IP-t a domainnév csak felhasználóbarátabbá teszi. A dominnév leginkább „akadálymentesítési” célra jó: hiszen az emberek nehezen jegyeznek meg hosszú számsorokat, mint amilyen az IP-cím is. A domain ezt a problémát oldja meg.
A domainnév tehát előnyös, ugyanakkor tedd fel magadnak azt a kérdést, hogy akár egy IP-címmel, akár egy aldomainnel nem tudod-e kielégíteni a dominnév iránti igényedet? Persze egy új domainnév regisztrációja mindig izgalmas állomás egy cég vagy egy projekt életében, de nem feltétlenül van rá szükség. Ezt bizonyítja az is, hogy sokan csak gyűjtögetik maguknak a domainneveket, fizetik utánuk a díjakat, aztán végül nem használják őket semmire.
Tulajdonképpen senki sem birtokolja domainnevet, mindössze bérli. Az éves díj is csak bérleti díj, nem a tulajdonjogot jelenti. Fizetsz egy regisztrátornak, aki bejegyzi a domainnevet egy további szereplő révén, ettől azonban még nem lesz tiéd a domainnév.
Egy domainnévnek önmagában nincs semmi értéke, csak az idő teheti értékessé. Például 25 évvel ezelőtt, ha egy keresőmotort készítettél, akkor olyan domainnevek között keresgéltél, mint a search.com vagy a find.com. Hiszen ezek a legalapvetőbb domainnevek egy angol nyelvű keresőnek, nem? Nyilván senki nem akart volna regisztrálni egy olyan nevet, mint a google.com. Mégis mára a google.com lett a keresés szinonimája.
Ebből látható, hogy hiába a jól csengő név, értéket az ad a domainnévnek, hogy az idők során milyen munka kerül mögé. Bármilyen domainnév mögé be lehet tenni értéket.
Sok cég kutat kulcsszavak után, majd folytat vérre menő küzdelmet, hogy olyan domainnevet szerezzen, melyben szerepel valamelyik kulcsszava. A kulcsszavak azonban folyamatosan változnak, az amit ma tökéletesen választásnak gondolsz, pár év múlva már talán semmit nem ér számodra. Mindez abból következik, hogy a keresés és a világ is állandó változásban van, a felhasználók számára mindig más és más lesz érdekes. Egy minimális SEO-előnye persze lehet annak, ha szerepel egy kulcsszó egy domainnévben, de ez nagyon csekély.
Találhatsz mindenféle ötletes domainneveket, ha a domainvégződésekkel játszol, ugyanakkor ezzel némi forgalmat is veszíteni fogsz. Ugyanis sokszor az emberek automatikusan a leggyakoribb, .hu vagy .com végződéssel írják be a böngészőbe a domainneveket.
A legjobb tehát, ha a .hu-s címet is regisztrálod, vagy ha nem tudod ezt megtenni, akkor nézz rá, hogy hova fognak érkezni a felhasználóid, ha valamiképpen .hu-val vagy .com-mal írják be a nevedet a böngészőbe! Ez nem azt jelenti, hogy ami nem .hu, az értéktelen lenne, csak épp kevésbé értékes, mint a megszokott .hu-s vagy .com-os cím.
Sokan spekulációs célzattal vásárolnak domainneveket, hogy aztán majd egy komoly érdeklődőnek jó drágán eladják. Ilyenkor abban reménykednek, hogy valamikor, valakinek értékes lesz valamelyik általuk megvásárolt név, miközben elég tekintélyes összegeket kifizetnek a domainnevek fenntartására. Pedig az ilyen domainek a vevőknek sem feltétlenül előnyösek, ugyanis olyan előzményeik lehetnek, melyek nem feltétlenül kedvezőek keresőoptimalizálási szempontból.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.