Mi az a CTR (átkattintási arány)? Van olyan, hogy jó CTR?

Az átkattintási arány (CTR) egy online marketingben használt mérőszám, mellyel a felhasználói aktivitás mérhető. Nézzük, hogy mit árul el ez a szám, és hogyan lehet rajta javítani!

Mi az a CTR?

A CTR egészen pontosan azt mutatja meg, hogy hány ember kattintott valamely linkedre azon felhasználók közül, akik látták ezt a linket. A legtöbb digitális marketing csatornánál mérjük az átkattintási arányt, de a leggyakrabban a PPC-kampányoknál, a SEO-nál és az e-mail marketingben bukkan fel. Ennek oka, hogy a CTR az ezeken a csatornákon futó kampányoknál a leghasznosabb mérőszám, mert ezeknél a cél az, hogy a felhasználókat a weboldalra terelje.

Tehát, ha mondjuk futtatsz egy PPC-hirdetést, akkor látod, hogy hány ember látta a hirdetésed, hányan kattintottak rá. Ez meg is adja a CTR-t, mely ilyenkor azt fejezi ki, hogy mennyire jól teljesít a hirdetésed.

Ez persze nem azt jelenti, hogy elegendő lenne egy-egy kampánynál csak a CTR-re figyelni, hiszen a konverziós arány vagy a visszafordulási arány szintén fontos mérőszámai egy weboldalnak vagy kampánynak.

Hogyan számoljuk ki a CTR-t?

Habár a legtöbb eszköz analitikája megmutatja az átkattintási arányt, így nem kell számolgatni, te is könnyen kiszámolhatod. Egyszerűen csak el kell osztani a kattintások számát a látogatók számával, majd meg kell szoroznod százzal.

Ez azt jelenti, hogy ha egy hirdetésed tíz kattintást hoz, de százan látták, akkor a tízet elosztod százzal, így 0,1-et kapsz. Ezt pedig beszorzod százzal, így megkapod a CTR értékét, mely így 10 százalék lesz.

Mi befolyásolja az átkattintási arányt?

Relevancia

Ahhoz, hogy egy adott tartalom releváns legyen, a csatornának és a céloldalnak összhangban kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a hirdetés, az e-mail vagy bármilyen kampány ugyanazt az üzenetet kell, hogy közvetítse, mint a landing oldal. Ez persze nem csak a CTR miatt fontos, hanem a visszafordulási arány és a konverzió miatt is.

Ad Rank

Egy PPC-kampánynál a CTR-t meghatározza, hogy a hirdetésed hol jelenik meg az oldalon. Erre az úgynevezett Ad Rank van hatással, vagyis a hirdetés helyezése, melyet befolyásol a minőségi mutató, a relevancia, és persze az összeg, melyet egy-egy ajánlatra szánsz.

Eszköz

Habár erre nincs befolyásod, az átkattintási arányt meghatározza az is, hogy a felhasználó milyen eszközt használ. Általában a mobilos CTR magasabb szokott lenni, mint egy asztali gépes érték. Hogyha egy kampányt szűk költségkerettel futtatsz, akkor ezt is figyelembe veheted a célzásnál.

Mi a különbség egy PPC-kampánynál és az organikus keresésnél mért CTR-nél?

Az átkattintási arányt minden digitális marketing csatornán azonos módon mérheted. Ugyanakkor a mért CTR-t minden csatornán némiképp eltérően értelmezheted.

Tehát például organikus keresésnél az átkattintási arány azon kereső személyek arányát jelenti, akik a találati oldalról a weboldaladra kattintottak. A kattintások számát nagymértékben meghatározza a helyezésed az organikus találatok között, így a CTR sokat elárul arról, hogy milyen az oldalad rangsorolása.

Ugyanakkor egy PPC-kampány esetében a CTR jelentős részben a hirdetésed üzenetétől vagy a célzásától függ.

Van olyan, hogy jó átkattintási arány?

Nincs olyan átlagos érték, amire azt mondhatjuk, hogy az egy jó CTR. Egy organikus találatok közötti első helyezés mondjuk egy harminc százalékos átkattintási arányt hoz. De, ha egy találati oldalon megjelenő hirdetést nézünk, akkor 1,91 százalék már jónak számít. Display esetében ez 0,35 százalék. Ugyanakkor egy e-mailnél az átkattintási arány 2,5 százaléknál már elfogadható. De számtalan olyan tényező van, melyek befolyásolják a CTR-t, és ezek minden marketingcsatornán eltérőek.

Hogyan javíts az átkattintási arányon?

A megoldás minden csatornán más és más lesz. PPC kampányoknál a Google fel szokta hívni a figyelmet arra, hogy például a hirdetésbővítmények javuló CTR-t eredményeznek. Ennek oka, hogy a hirdetésbővítmény révén nagyobb területet hasíthat ki a hirdetésed a találati oldalból, így ez valamelyest növeli annak esélyét, hogy az emberek felfigyelnek rá.

Ugyanakkor e-mail kampányoknál egy jó tárgysor a kulcs a jó megnyitási arányhoz. Érdemes lehet szimbólumokkal vagy emojikkal kiegészíteni. Ezek ugyancsak felkeltik az emberek figyelmét, már ha nem esel túlzásba. Egy emojikkal tömött címsor ugyanis már inkább a spam-kategória. Ha azt nézzük, hogy hányan kattintanak az e-mailedben szereplő linkjeidre, akkor még bonyolultabb a kép: a hírlevél kialakításáról itt írtunk bővebben.

A CTR-t a call to action (CTA) használata is javítja, akár hirdetésről, akár organikus találatról van szó. Ezek olyan igék, melyek cselekvésre ösztönzik az embereket azzal, hogy megmondják nekik, mit várunk el tőlük, mit tegyenek, mi legyen a következő lépésük. A CTA-dat pedig linkeled a céloldalad felé, mely összhangban van a hirdetés szövegével.

Nem elhanyagolható tényező a közönséged megismerése sem, mely által olyan embereknek tudod megjelentetni a hirdetésed, akiket érdekel az ajánlatod. Ezáltal kevesebb megtekintéssel több kattintást érhetsz el. Minél többet tudsz a közönségedről, annál jobban tudod célozni a hirdetést.

Ha egy weboldalon belül akarsz a CTR-en javítani, akkor az A/B teszt lesz az eszközöd az érték javításához. A felhasználói út minden lépését tesztelni kell.

Mint az látható, számtalan tényező befolyásolja azt, hogy egy felhasználó milyen valószínűséggel kattint a linkedre, vagyis, hogy milyen lesz a CTR-ed. Ennek ellenére a CTR egy hasznos mérőszám, bár semmiképpen nem használható önmagában más számok figyelembe vétele nélkül.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.