Mikor használj alkönyvtárat, aldomaint, microsite-ot?

Talán számodra sem mindig teljesen világos, hogy milyen esetben melyik a legjobb megoldás SEO szempontból: egy alkönyvtár, egy aldomain vagy egy microsite létrehozása. Például, amikor újra akarod rendszerezni a tartalmaidat a meglévő weboldaladon, vagy akár csak létrehozol egy új tartalmat, esetleg van egy új üzleti elképzelésed.

Általában a probléma akkor merül fel, amikor valami oknál fogva létre kell hoznod egy új tartalmat. Ilyenkor alapvetően három lehetőség merül fel: vagy egy aloldalon, vagy egy aldomainen, vagy pedig egy microsite-on rendezed el a tartalmat. A SEO-sok körében évek óta tart a vita, hogy mikor, melyiket érdemes használni.

Mikor használj alkönyvtárakat?

Azért érdemes ezzel kezdeni, mert ez a legjobb megoldás, bármilyen tartalom elhelyezéséről is legyen szó. Az alkönyvtárak olyan fájlmappák a weboldaladon, melyek a weboldal fájljait, dokumentumait tartalmazzák. A weboldal-használók részéről ezek általában a navigációs részén helyezkednek el a weboldalnak. Tehát van mondjuk egy “rólunk” könyvtár (például: https://webshark.hu/rolunk), melynek lehetnek további aloldalai. Az ilyen alkönyvtárak alkotják a weboldal információs felépítését, azaz hogy miként rendszerezed a tartalmakat a weboldaladon.

Adott tehát egy gyökér domain (mint a https://webshark.hu), miközben ennek egyik alkönyvtára a fő domain részeként jelentik meg, azaz https://webshark.hu/rolunk. Ezek az alkönyvtárak alapvető részei a feltérképezési útvonalnak, így meghatározzák, hogy a keresőmotorok miként értik meg és rangsorolják a fő domaint, mint egészt. Ha jól vannak rendszerezve, javítják a felhasználói élményt is. Ezeket az oldalakat regisztrálják a keresőmotorok, és szükség esetén eltérő országra és nyelvre is célozhatók.

A szakemberek elsősorban az alkönyvtárakat preferálják, de a Google is ezt javasolja. Ezt onnan tudjuk, hogy egy Google Office Hours során is felmerült a kérdés John Muellernek, a Google szakemberének címezve. Aki ezzel kapcsolatban kicsit mást válaszolt, mint amit várhattunk volna, vagyis, hogy a Google mindegyik megoldást érti, és tudja kezelni.

Mint mondta, ő elsősorban azt javasolja, hogy a “dolgokat fogjuk össze” amennyire lehetséges. Vagyis, ha egy tartalom elfér egy weboldalon, akkor azt tartsuk az adott weboldalon belül, tehát hozzunk látre az egyes tartalmak számára aloldalakat. Akkor nyúljunk csak az aldomainekhez, ha egy olyan témánk van, ami eléggé különbözik a többitől.

Természetesen lehetnek eltérő indokaid az egyik vagy a másik mellett, és ha ezen indokokat erős érvek támasztják alá, akkor azt kell alkalmazni. Ugyanakkor, ha nincsenek ilyen érveid, tehát bármelyik megoldás elfogadható számodra, akkor alapvetően érdemes oldalon belül tartani a tartalmakat, tehát aloldalakon, alkönyvtárakba rendezve – jelezte John Mueller.

Mikor használj aldomaint?

Az aldomain egy harmadik szintű domain, és így néz ki: http://blog.webshark.hu. Ez a megoldás elég gyakori blogok elhelyezése esetén, ugyanakkor SEO szempontból nem feltétlenül jó megoldás. Aldomain használatára alapvetően akkor kerülhet sor, amikor egy cég azt érzi, hogy akár az eltérő tartalom, akár a könnyebb kezelhetőség miatt el kell választania egy oldal tartalmát a fődomainétől. Erre példa lehet a Google használt aldomaineké, mint a maps.google.com.

Az aldomainek ugyanakkor nem feltétlenül részesülnek teljes mértékben a fődomainre mutató linkek erejéből, és a rangsorolás sem a főoldal erején alapul, ha a Google szerint eltérő tulajdonosokhoz tartoznak. Tehát például egy blog-gyűjtőoldal fődomainje alá tartozó, aldomaint kapó blogok nem kapják meg a fő domain értékét. Az aldomainen található tartalmak elköltöztetése a fő domainre nem feltétlenül éri meg az erőfeszítést – hacsak nincs valami kényszerítő oka -, mivel rövid távon visszaeséssel lehet számolni.

Mikor használj microsite-ot?

A microsite egy önálló domainen lévő weboldal, tehát van egy saját gyökér domainje. Habár a gyökér domain egy bevett elnevezés, tulajdonképpen egy második szintű domainról van szó. Amikor van egy tartalmad, melyet jól tudnál hasznosítani a fődomaineden, illetve annak aloldalain, akkor nem igazán van értelme, hogy egy különválasztott domainre tedd azt a tartalmat. Ha mégis erre kerül sor, akkor beszélünk úgynevezett microsite-okról.

A microsite-ok jellemzően valamilyen marketing-cél vagy egy eltérő tartalom miatt kerülnek kialakításra, tehát tipikusan landing oldalként működnek. Mivel egy ilyen microsite egy teljesen eltérő domain, ezért tényleg csak akkor érdemes belevágni, ha többletidőt és pénzt szánsz a marketingjére annak érdekében, hogy forgalmat irányíts rá. A fődomain hírneve és hitelessége ugyanis nem érinti a microsite-ét, nem örökli azt, ahogy fordítva sem történik meg. Ez azt jelenti, hogy két külön marketing és SEO-kampányt kell futtatnod a fődomain és a microsite esetében is, ami sok munka és idő.

Mikor lehet szükséged egy microsite-ra?

  • Például, ha van egy olyan domained, melynek URL-je egy forgalmas keresőkifejezés is egyben, tehát kulcsszavas URL-ről van szó. Ezzel ugyanakkor vigyázni kell, mert korábban elterjed SEO-technika volt ilyen weboldalakat optimalizálni. Így csak akkor érdemes kihasználni ezeket az URL-eket, ha tiszta módszerekkel dolgozol.
  • Ha azt tervezed, hogy készítesz egy weboldalt, melyet el akarsz adni a domainnel együtt. Ezt nem hozhatnád létre aldomainen vagy almappában, mert úgy nem tudod eladni.
  • Vagy amikor szeretnél egy márkát építeni egy ötlet vagy egy termék köré. Ezek a típusú microsite-ok jól használhatók a marketingben. Arról azonban ne feledkezz meg, hogy ha a kampány véget ér, akkor egy 301-es átirányítást adják hozzá a fődomained irányába.

Ugyanakkor vannak hátrányai a használatának, így az, hogy a keresőalgoritmusok a nagyobb, hitelesebb oldalakat kedvelik, melyek régebb óta léteznek. Ráadásul, ha több ilyen oldalad van, akkor a tartalmakra mutató linkek értéke is szétszóródik, tehát nem egy oldal kapja meg a linkekből származó előnyt, hanem sok kisebb oldal.

Összességében tehát elmondható, hogy többféle lehetőség is van a weben a tartalmak elhelyezésére, és általában az a legjobb, ha a fődomain, illetve annak aloldalai kapják meg a marketing és SEO erőfeszítéseid eredményét. Ha mégis úgy döntesz, hogy aldomaint vagy microsite-ot használsz, alaposan gondold végig, hogy hosszú távon több lesz-e az előnye, mint a hátránya!

Címkék:

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.