Mi az az állapotoldal? És miért lehet hasznos egy weboldalon?

A felhasználók egyre inkább elvárják a cégektől azt, hogy átlátható legyen a működésük, minél közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki a közönségükkel. Ebbe beletartozik az is, hogy a látogatók tisztában legyenek egy weboldal pillanatnyi állapotával.

Míg évekkel korábban még meglehetősen nehéz, költséges és bonyolult volt folyamatosan információval ellátni a felhasználókat egy rendszer állapotáról egy mindenki által hozzáférhető, nyilvános felületen, ma már több könnyen és jól használható megoldással lehet találkozni.

Persze sokan csak felhúzzák a szemöldöküket, amikor arról van szó, hogy állapotoldal, és hogy erre egyáltalán mi szükség van, pedig egyre gyakoribb összetevője web-alapú platformoknak. Érdemes tehát megismerkedni a bevett megoldásokkal.

Mi az az állapotoldal?

Egy webhely állapotoldala egy olyan weboldal, mely mindössze annyiban különbözik a webhely más oldalaitól, hogy más a célja. Az állapotoldalt ugyanis azért hozzuk létre, hogy informálja, tájékoztassa a látogatókat egy rendszer állapotával kapcsolatban, és áttekintést nyújtson számukra egy adott pillanatban a működéséről.

Alapvetően az olyan SaaS-cégek használják, melyek számára fontos, hogy a folyamatosan frissülő ügyfélkörük mindig tájékoztatva legyen, minden tekintetben. A céljuk az, hogy semmiképpen ne veszítsenek értékes leadeket és hűséges ügyfeleket, csak azért, mert nem tudnak tájékozódni egy kritikus helyzetben. Ez a kritikus helyzet lehet véletlenszerű vagy akár tervezett is (karbantartás).

A tájékoztatás érdekében az állapotoldalnak tartalmaznia kell minden olyan információt, mely jelentős fontossággal bír a felhasználók számára egy rendszer kapcsán, annak érdekében, hogy megőrizzék a bizalmukat és a hűségüket. Ilyen fontos információ lehet:

  • Az egyes összetevők működési állapota
  • Az API, mellyel a felhasználók interakcióba léphetnek
  • A rendszer működési állapota
  • Az üzemidő és a leállások
  • Biztonsági hibák
  • SSL tanúsítvány állapota
  • Tájékoztatás a korábbi hibákról, ezek javításának állapota
  • Tervezett karbantartás
  • Jelenlegi és várható események
  • Az új funkciók ismertetése
  • A szolgáltatások listája
  • Feliratkozás a tájékoztatási hírlevélre.

Természetesen nem minden állapotoldalon van szükség minden felsorolt elem megjelenítése, ezek csak lehetőségek. Annál is inkább, mert ha túlterheljük a felhasználót információval, akkor az értelmetlenné teszi a státuszoldal létét. Ki kell tehát válogatni azokat az adatokat, melyek a saját közönségünk számára relevánsak lehetnek. Emellett akadhatnak olyan információk is, melyek megjelenítése csak egy úgynevezett belső állapotoldalon indokolt. Ez elsősorban a fejlesztőknek vagy az oldal tartalmi kezelőinek szól.

Miért fontos egy állapotoldal?

A kis vagy akár a közepes méretű cégek számára egy állapotoldallal való foglalkozás időpocsékolásnak tűnhet, ami egy olyan hóbort, amit csak a nagy cégek próbálnak ráerőltetni a felhasználókra, teljesen feleslegesen. Pedig a helyzet az, hogy az online vásárlók 60 százaléka otthagy egy adott platformot, ha az megbízhatatlannak, nem transzparensnek tűnik számukra. Ezért fontos minden kommunikációs eszközre figyelemmel lenni, mellyel kapcsolatba kerülhetünk a közönségünkkel és fokozhatjuk a bizalmukat. De lássuk részletesebben!

  • Az állapotoldal hasznos információk forrásaként szolgál, mely javítja a weboldal és a cég átláthatóságát.
  • Erősíti a kapcsolatot az ügyfelek és a cég között.
  • Ez az egyik legegyszerűbb és legkönnyebben létrehozható megoldás az automatikus ügyféltájékoztatásra.
  • Jelentős számú látogatót ér el az információ, anélkül, hogy sok időt és pénzt emésztene fel egy másik csatorna, mondjuk a közösségi média használata.
  • Bizalmat épít és fokozza a hűséget a cég iránt.
  • Növeli a cég hitelességét a folyamatos tájékoztatás révén.
  • Leállások esetén riasztást küld, így a cég időben tud cselekedni.
  • Lehetővé teszi a látogatóknak, hogy tájékozottan hozzanak döntést.
  • Csökkenti az ügyfélszolgálat leterheltségét.

Mitől lesz jó egy állapotoldal?

Ha megfogadod az alábbi tanácsokat, az sokat segít egy jól használható állapotoldal létrehozásában:

  • Az állapotoldalt célszerű egy másik infrastruktúrán tárolni, ugyanis ha valami történik a platformmal, a szerverrel, a hosting szolgáltatóval, akkor az állapotoldalnak működnie kell, hiszen ez kommunikálja a problémát.
  • Az emberek, akik találkoznak a nem működő oldaladdal, tisztában vannak vele, hogy az nem működik, ezért olyan információkra van szükség, mely valódi tájékoztatást jelent számukra.
  • Biztosítsd a látogatókat arról, hogy komolyan veszed a problémát!
  • Ha bekövetkezik a probléma, akkor tájékoztasd azon ügyfeleket, akiket érinthet!
  • Használj grafikákat, vizuális kiegészítést, illusztrációkat, hogy könnyebben befogadhatóvá váljanak az egyébként unalmas adatok az emberek számára!
  • Ugyanazt a vizuális designt használd az állapotoldalon is, mint a webhelyed többi részén!
  • Jelenjen meg navigációs menü és link a főoldalra.
  • A főoldalon is helyezz el egy linket, mely az állapotoldalra mutat, alapvetően a lábléc részben!

Hogyan is nézzen ki egy állapotoldal?

Az egyik cég, melynek ismert szolgáltatásai vannak, és állapotoldallal is rendelkezik, az Atlassian. Olyan termékekkel kapcsolatos információkkal lehet itt találkozni, mint a Jira, a Bitbucket vagy a Trello. Az állapotoldal fő oldala a termékek listáját tartalmazza, illetve azok állapotát, így a felhasználók egyből képben lehetnek, hogy hol bukkantak fel problémák.

A zöld azt jelenti, hogy a rendszer működik, a sárga azt, hogy probléma jelentkezett, melynek a javítása folyamatban van. Ugyanakkor linkeken mélyebbre lehet ásni, több információt kapni a problémákról, frissítésekről, illetve feliratkozást és probléma-jelentést is lehetővé tesz az oldal.

Az Apple állapotoldala

Ha ez túl bonyolultnak tűnik, akkor érdemes egy pillantást vetni az Apple állapotoldalára, mely első látásra sokkal egyszerűbb, és pont ugyanúgy néz ki, mint bármely más oldal a webhelyen. Látható rajta az általános navigációs sáv és egy menü, fontos linkekkel a láblécben.

A termékek viszont szépen sorakoznak az oldalon háromhasábos elrendezésben, ábécésorrendben, hogy könnyen megtalálható legyen, ami érdekli a felhasználót. Ugyanakkor van itt kapcsolatfelvételi lehetőség az ügyfélszolgálattal, valamint egy link a bővebb információkhoz.

De, ha egy igazán egyszerű megoldás érdekel, akkor egy tipikus képviselője például a Static App, melynek állapotoldala azt közli egy grafikonon, hogy mi történt az elmúlt három hónapban a rendszerben, illetve milyen problémák merültek fel mostanában. Link itt is található, ahol a korábbi problémákat részletesebb is sorolják.

Végül érdemes megemlíteni az Amazon állapotoldalát, mely egy igazán részletes és alapos tájékoztatást nyújt, ami persze az oldal mérete alapján indokolt. Már eleve nem egyetlen oldalról van szó, hanem egy irányítópulttal nyitunk, ahol mindenféle widgetek, tabok és táblázatok szolgáltatnak adatokat.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Széchenyi 2020