Adwords, SEO, közösségi média vagy tartalommarketing? Mikor, melyiket válaszd?

weboldaltervezés

Az ideális az lenne, ha mindegyikkel foglalkoznál az online, illetve digitális marketinged részeként. A költségek azonban sokszor korlátozzák a mozgásteret, és vannak helyzetek, amikor választanod kell közöttük. Ilyenkor végig kell gondolnod, hogy az adott helyzetben Neked melyik éri meg jobban. 

A weboldalunkra többféle úton-módon hozhatunk látogatókat a digitális marketing keretein belül. A két alappillér a keresőben elérhető organikus forgalom (SEO), illetve ugyanitt a fizetett, pay per click (PPC) hirdetések, melyekre az Adwords kínál megoldást. Vannak még más lehetőségek, többek között a közösségi média és az ezen belül elérhető PPC-hirdetések, az Adwords display hálózata, illetve a tartalommarketing..

Sokszor találkozunk olyan esetekkel, amikor valaki keresőoptimalizálást (SEO) szeretne, holott egy audit lefuttatása után látható, hogy az adottságait figyelembe véve jobban járna egy PPC-kampánnyal (Adwords). De az is előfordul, hogy valakinek olyan a márkája, amivel érdemesebb a közösségi médiára koncentrálni, abba pénzt tenni, mert ott tud igazán gyorsan, komoly eredményeket elérni.

Először lássuk azt, hogy globálisan melyikre van a legnagyobb kereslet!

Melyik a legkeresettebb?

Ennek az alapvető kérdésnek Alexandra Tachalova járt utána, aki a Moz blogjában közzé is tette megállapításait. A válaszok röviden úgy vázolhatók, hogy

  1. még mindig a keresőoptimalizálás a legkeresettebb szolgáltatás, és ezt lehet a legnagyobb eséllyel eladni. Viszont
  2. az emberek egyre többet akarnak tudni a közösségi médiáról és a tartalommarketingről. Ugyanakkor
  3. még nem állnak készen arra, hogy ezekért fizessenek is. És
  4. Azok a felhasználók konvertálnak a legnagyobb eséllyel, akik a PPC-re keresnek rá.

A SEO az élen

A szerző négy digitális marketing eszközt vizsgált részletesen, a SEO-t, a PPC-t, a tartalommarketinget és a közösségi média marketinget. Azért ezt a négyet választotta, mert jelenleg ezek azok, melyek most az élen járnak, mint a legtöbbször eladott digitális marketing szolgáltatások. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy melyek szerepeltek még a listán, és melyiknek mekkora a népszerűsége:

A legnépszerűbb digitális marketing szolgáltatások az ügynökségek szerint

Ezek az adatok a digitális marketinggel foglalkozó cégektől származnak, ami nem feltétlenül azonos azzal, amire a felhasználóknak valóban igényük van. Ezért vetett egy pillantás bizonyos keresőkifejezésekre: 112800-at elemzett. A kulcsszavak kiválasztása úgy történt, hogy az említett négy szolgáltatás kapcsán felállított egy kulcsszólistát a Serpstat és a SEMrush segítségével. Ezután a Google Kulcsszótervezőjével meghatározta a keresési mennyiségeket és a költségeket. Ez alapján kirajzolódott, hogy messze a legtöbb keresés SEO-ra érkezett (934060 darab), a közösségi média 677850-et kapott, a tartalommarketing mögötte áll 552750-nel, míg legvégül a PPC csak 82690 keresést kapott.

Melyikben van a legtöbb pénz?

A szolgáltatások kereskedelmi potenciálját is meg akarta azonban határozni, ezért a szolgáltatásokhoz tartozó kulcsszavakat két csoportra bontotta. Az egyikbe az általános kifejezések kerültek, míg a másikba az értékesítésükkel kapcsolatosak. Ha bármilyen kereskedelmi kapcsolata volt a kifejezésnek – tehát mondjuk szerepelt benne az “ár”, a “díj”, a “szolgáltatás” -, az ebbe a csoportba került. Erre azért volt szükség, mert utóbbiakat általában akkor írják be a keresőbe az emberek, amikor már készen állnak egy szolgáltatás megvásárlására. Ennek az elemzésnek itt látható az eredménye:

Keresések digitális marketing szolgáltatásokra

Ebből jól látszik, hogy mi az, ami iránt csak érdeklődnek az emberek, és mi az, amiért hajlandóak fizetni is. Mindebből a szerző az alábbi következtetéseket vonta le:

  • Még mindig a SEO a legnépszerűbb szolgáltatás, és ezt lehet a legnagyobb eséllyel eladni. A legnagyobb keresési mennyiség tehát a keresőoptimalizálással kapcsolatosan érkezik, ugyanakkor kereskedelmileg is ez a legértékesebb szolgáltatás. Vagyis, ha már eddig is foglalkoztál SEO-val, akkor ne hagyd abba, sőt, ha nem, akkor vágj bele! – szól a tanács.
  • Az emberek többet akarnak tudni a közösségi médiáról és a tartalommarketingről, de még nem állnak készen arra, hogy ezekért fizessenek is. Vagyis jelentős az érdeklődés a két téma iránt, ugyanakkor ilyen szolgáltatást még nem nagyon akarnak megrendelni.
  • Azok, akik a PPC-re keresnek rá, a legnagyobb valószínűséggel meg is rendelik. Habár a PPC összességében kevés keresést vonz (10-szer kevésbé népszerű, mint a SEO), ugyanakkor nagyobb eséllyel rendelnek ilyen szolgáltatást az emberek, mint tartalom- vagy közösségi média marketinget.

Ezek után lássuk a két leglényegesebb szolgáltatás részletesen!

A SEO, és adottságai

A SEO részleteibe most nem akarunk most belemenni, döbbenetes mennyiségű bejegyzésben foglalkoztunk és foglalkozunk keresőoptimalizálással, mert bonyolult és szerteágazó a téma. Azok az oldalak, melyek egy-egy forgalmas keresőkifejezésre elcsípik az első helyek valamelyikét, valóban komoly látogatószámot szerezhetnek a keresőből:

  • az emberek ugyanis szívesebben kattintanak az organikus találatokra,
  • hitelesebbnek, relevánsabbnak találják őket, míg a hirdetéseket csak átugorják.
  • ráadásul sokan használnak már reklámblokkolókat, melyek kiszűrik az Adwords-hirdetéseket is.

Az első helyek valamelyikét azonban nem lehet megrendelésre megszerezni. A Google algoritmusa nem nyilvános, a SEO tapasztalatokra épül. Tudjuk, hogy melyek a legfontosabb, és melyek a kevésbé fontos tényezők. És ha a szabályokat betartva – a távolabbi jövőnkre is tekintettel! – “keresőoptimalizálásba” kezdünk, az költséges dolog lehet. Ha már túl vagyunk azon, hogy

  • van egy felhasználói élmény szempontjából kiváló,
  • gyors,
  • mobilbarát oldalunk, tehát, ami technikailag hibátlan,
  • és az on-page SEO-val is minden rendben,
  • akkor jöhet a linkszerzés és a tartalomkészítés.

Utóbbi kettő egy folyamatos és nem kifejezetten olcsó munka. Ezek eredményei csak sok-sok idő után látszódnak, lassan araszol felfelé az oldalunk bizonyos, általunk kiválasztott kulcskifejezésekre. Már ha egyáltalán. Mert a linkszerzésnek és a tartalomkészítésnek is számtalan buktatója van, jól kell csinálni, miközben kérdéses, hogy kik jelentik a konkurenciát, akiknél jobbnak kell lenni, ők mit tesznek a keresésoptimalizálás érdekében. És itt el is jutottunk ahhoz a ponthoz, ahol sokaknak el kell dönteni, hogy Adwords vagy SEO.

A PPC és előnyei

Vannak ugyanis olyan helyzetek, amikor rövid távon a konkurenciát megelőzni a keresőben reménytelennek látszik, vagy legalábbis költséges lenne, és túl sok időbe telne. Ilyenkor ezt a pénzt célszerűbb az Adwordsre fordítani. Különösen amikor

  • egy olyan pillanathoz érkeztünk, amikor feltétlenül jelen akarunk lenni a keresőben,
  • láthatóvá akarunk válni,
  • van egy kampányunk, egy aktuális dolog, amit most kell megmutatni az embereknek,
  • esetleg még egészen új a weboldalunk,
  • vagy nem is akarjuk, tudjuk keresőoptimalizálni,
  • nincs is még rajta tartalom, nem mutatnak rá minőségi linkek.

Persze az Adwordsben is meg kell küzdeni a konkurenciával, és ha valóban jól akarjuk csinálni, vagy ha nagyon rosszul csináljuk, akkor ez is sokba kerülhet. Itt is kérdés, hogy kik a versenytársak, mennyire erős a verseny az általunk elképzelt kulcsszavakra, témákban, arról nem beszélve, hogy a minőségi mutató miatt esetleg javítani kell a weboldalunkon, landing oldalunkon is (mert az nem elég, hogy bármekkora CPC-vel kiegyezünk).

De ha minden rendben van, sikerül megszereznünk jobb helyezéseket számunkra még elfogadható költségek mellett, akkor ezt

  • azokra a kulcsszavakra tesszük, amit mi választottunk,
  • annak a célcsoportnak hirdetünk, akit mi határoztunk meg,
  • világosan látjuk, hogy egy kattintásnak, konverziónak mennyi a költsége,
  • és azonnaliak az eredmények, nem a homályos jövőnek dolgozunk.

Ezek tehát azok az előnyök, amiket mindenkinek mérlegelnie kell a SEO-val szemben, aki láthatóvá akar válni a keresőben. Sok olyan eset van, amikor nem elegendő vagy épp nem megfelelő a SEO, és értelmetlen tőle olyan eredményeket várni, amit valójában egy PPC-kampánnyal tudunk elérni.

A közösségi média és a lehetőségek

A Facebook márkaoldalak organikus elérésére már egy jó ideje nem nagyon lehet építeni. Ugyanakkor fizetős marketingcsatornaként sok cég veheti hasznát most és a jövőben is. PPC-kampányokat költséghatékonyan tudunk rajta futtatni, valamint marad egy folyamatos jelenlétünk azok számára, akik előbb körülnéznek a neten, mielőtt bármilyen céggel vagy annak termékével kapcsolatba lépnének. És hát ilyen szempontból nem árt egy jól működő, tartalommal megtöltött márkaoldal jelenléte a Facebookon.

A kérdés, amit itt fel kell tenni magadnak, hogy PPC-hirdetéseket használva megéri-e számodra a Facebook marketingeszközként való használata? Az ingyenes része a Facebooknak továbbra is az, hogy jelen lehetünk a felületen, de ha többet szeretnénk, azért már fizetni kell. Hogy ez megéri-e egy cégnek, azt magának kell eldöntenie a költségek elemzésével, ugyanakkor vannak olyan tények, amelyeket a Facebookos jelenlét elemzésénél érdemes figyelembe venni.

Az egyik, hogy a Facebook-hirdetések relatíve olcsók. Ha más módon akarunk elérni egy adott mennyiségű, ráadásul jól célzott felhasználót, a közönségünket, potenciális vevőiket, akkor szinte bármely más megoldás többe fog kerülni. Nem muszáj a Facebookot használni erre, más eszközt is lehet, csak nem biztos, hogy jobban megéri.

Említettük a jól célozhatóságot az előbb, amiben a Facebook az élen jár. Tehát ennél könnyebben, gyorsabban, egyszerűbben egy adott – ráadásul nagyméretű – csoportot megcélozni nem nagyon lehet más eszközzel. És ebbe az Adwords-ot is nyugodtan bele lehet érteni.

Ráadásul az eredmények szinte azonnal láthatók, ha elindítunk egy kampányt, a következtetések pedig gyorsan levonhatók. Szinte mindjárt megtudható, hogy mi működik és mi nem a hirdetéseknél. Ilyen azért nem nagyon van más, szintén használt és népszerű online marketing módszernél, különösen ha mondjuk a SEO-ra gondolunk.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.