Adwords, SEO, közösségi média vagy tartalommarketing? Mikor, melyiket válaszd?

weboldaltervezés

Az ideális az lenne, ha mindegyikkel foglalkoznál az online, illetve digitális marketinged részeként. A költségek azonban sokszor korlátozzák a mozgásteret, és vannak helyzetek, amikor választanod kell közöttük. Ilyenkor végig kell gondolnod, hogy az adott helyzetben Neked melyik éri meg jobban. 

A weboldalunkra többféle úton-módon hozhatunk látogatókat a digitális marketing keretein belül. A két alappillér a keresőben elérhető organikus forgalom (SEO), illetve ugyanitt a fizetett, pay per click (PPC) hirdetések, melyekre az Adwords kínál megoldást. Vannak azonban más lehetőségek, többek között a közösségi média és az ezen belül elérhető PPC-hirdetések, az Adwords display hálózata, illetve a tartalommarketing.

Sokszor találkozunk olyan esetekkel, amikor valaki keresőoptimalizálást (SEO) szeretne, holott egy audit lefuttatása után látható, hogy az adottságait figyelembe véve jobban járna egy PPC-kampánnyal (Adwords). De az is előfordul, hogy valakinek olyan a márkája, amivel érdemesebb a közösségi médiára koncentrálni, abba pénzt tenni, mert ott tud igazán gyorsan, komoly eredményeket elérni.

Melyikbe érdemes belevágnod?

Tulajdonképpen számtalan lehetőség áll a rendelkezésedre, hogy forgalmat generálj a weboldaladnak. De melyiket válaszd? Nehéz ügy, pont a sok választási lehetőség miatt. Ugyanakkor a lehetőségek körét le lehet szűkíteni. Hiszen csak négy olyan forgalmi forrás van, melyről érdemes beszélni, a kereső, a közösségi oldalak, a linkek és a hirdetések.

Az elmúlt egy évtized során ezeken a kategóriákon belül az alkalmazott megoldások, technikák, trükkök ugyan változtak, azonban a kategóriák maguk nem igazán. Meglepően stabilnak tűnnek. A nehézség csak az – mint azt már korábban vázoltuk -, hogy ki kell választani közülük a számodra legjobban működőt.

A BLOGOLÁSSAL (tartalomkészítés) JÓ SOK LÁTOGATÓT SZEREZHETSZ, INGYEN?

Ez az, amit a legtöbbet hallunk, de az ingyenesség ebben az esetben sem állja meg a helyét. Természetesen itt nem arról van szó, hogy ne tudnál látogatókat szerezni anélkül, hogy azért közvetlenül fizetned kellene, ez azonban nem azt jelenti, hogy a megoldás teljességgel ingyenes lenne. A blogolásnak mindig ára van.

Ha nem mást bízol meg a feladattal, akkor az időd viszi el, ha nekiállsz, és komolyan elkezdesz blogolni. Cserébe persze lehet, hogy több lesz a látogatód. Jó esetben a blogolásra fordított idő egyenes arányban áll azzal, hogy mennyivel növekszik a forgalmad. Az azonban nem működik, hogy nem teszel bele a dologba sem időt, sem pénzt, viszont megnöveled a látogatószámod. Mindenből csak annyit kapsz vissza, amennyit beleteszel. Ilyen egyszerű.

OPTIMALIZÁLNOD KELL A WEBOLDALAD A KERESŐMOTOROKRA?

Természetesen, ha kihasználod a SEO-ban rejlő lehetőségeket, akkor megnöveled a forgalmad. Ennek ellenére kérdéses, hogy vajon a SEO a legjobb megoldás számodra forgalomnövelésre. Nem feltétlenül. Néha sokkal jobb választás, ha inkább hirdetésekre fordítod azt a pénzt vagy időt, amit a SEO-ra szántál. Különösen, ha azt vesszük, hogy a SEO ma már nem egyszerű kulcsszavazás és linképítés, így nem is olcsó megoldás. Más esetekben a közösségi média lesz a jobb választás számodra. A nagy kérdés, hogy honnan tudod, hogy melyik?

Ehhez alaposan át kell gondolnod a helyzetedet. Függ attól, hogy mennyi a tartalmad, milyen az életkora a weboldaladnak, mekkora a konkurencia, mekkora fogalmat érhetnél el egyáltalán a keresőből, mekkora költségvetés áll a rendelkezésedre, és van még egy rakás más tényező, amit érdemes megfontolni. A lényeg az, hogy nem minden esetben jó megoldás a SEO, ahogy nincs olyan tartalmi stratégia sem, mely mindenki számára egyaránt megfelelő lenne. Később még visszatérünk rá.

MINDENKÉPPEN SZÜKSÉGED VAN A FACEBOOKRA?

Mindenki forgalmat szeretne kinyerni a közösségi médiából. A probléma itt azzal van, hogy jó sok csatorna használható: Facebook, Twitter, Google+, Snapchat, Pinterest, Instagram, Linkedin, és a sor még folytatható. Melyiken legyél fent?

A legtöbben úgy döntenek, hogy mindegyiket megpróbálják használni. Ez azonban rengeteg időt elvisz. A rendelkezésedre álló időt felosztod a különböző platformok között, és aztán sehova sem jutsz. A megoldás talán az lehet, hogy kiválasztasz egyet, amelyik a számodra a leghatékonyabbnak tűnik, és ebbe fekteted minden idődet, energiádat, pénzedet.

De még az sem biztos, hogy Neked egyáltalán szükséged lenne a közösségi médiára. Vannak olyan esetek, amikor egyáltalán nem kellene foglalkoznod még a Facebookkal sem. Miért? Mert így jobban tudsz koncentrálni más, fontosabb dolgokra. Ez különösen azok számára lényeges, akik még csak most kezdtek bele egy vállalkozásba, most indították el a cégüket.

VALAMELYIK FORGALMI FORRÁS EREDENDŐEN JOBB, MINT A TÖBBI?

Akadnak olyanok, akik képesek kijelenteni, hogy az előbb említett lehetőségek között van olyan, ami jobb, mint a többi. Ilyen azonban nincs. A forgalom esetében minden az adott helyzettől függ. Néha a SEO fogja a legnagyobb forgalmat hozni, máskor a közösségi média.

Az, hogy melyik a legjobb forgalmi forrás, egyrészt attól függ, hogy milyen piacon vagy jelen. De attól is függ, hogy milyen vagy Te. Mindenkinek mások az erősségei és a gyengéi. Valamelyik lehetőségből Te többet tudsz kihozni, mint más, míg a többivel csak kínlódsz. Ha például szereted az adatokat, az elemzéseket, a táblázatokat, akkor a legjobb megoldás számodra a hirdetés. De ha egy társaságkedvelő ember vagy erős személyiséggel, akkor inkább a közösségi médiával kellene próbálkoznod, ahol kapcsolatba léphetsz a követőiddel.

Mindez tehát nem teszi könnyűvé azt, hogy kiválaszd a számodra legjobb lehetőséget, és abba fektess időt és energiát. Egyszerű használati utasítást azonban nem lehet adni a forgalomnöveléshez. Ezért, ha van egy céged és van pénzed is, akkor a legjobb megoldás, ha megbízol valakit, aki elvégzi ezt a munkát helyetted. Ha viszont nincs rá kereted, akkor sok tanulás vár még rád.

Ezután lássuk azt, hogy globálisan melyikre van a legnagyobb kereslet!

Melyik a legkeresettebb?

Ennek az alapvető kérdésnek Alexandra Tachalova járt utána, aki a Moz blogjában közzé is tette megállapításait. A válaszok röviden úgy vázolhatók, hogy

  1. még mindig a keresőoptimalizálás a legkeresettebb szolgáltatás, és ezt lehet a legnagyobb eséllyel eladni. Viszont
  2. az emberek egyre többet akarnak tudni a közösségi médiáról és a tartalommarketingről. Ugyanakkor
  3. még nem állnak készen arra, hogy ezekért fizessenek is. És
  4. Azok a felhasználók konvertálnak a legnagyobb eséllyel, akik a PPC-re keresnek rá.

A SEO az élen

A szerző négy digitális marketing eszközt vizsgált részletesen, a SEO-t, a PPC-t, a tartalommarketinget és a közösségi média marketinget. Azért ezt a négyet választotta, mert jelenleg ezek azok, melyek most az élen járnak, mint a legtöbbször eladott digitális marketing szolgáltatások. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy melyek szerepeltek még a listán, és melyiknek mekkora a népszerűsége:

A legnépszerűbb digitális marketing szolgáltatások az ügynökségek szerint

Ezek az adatok a digitális marketinggel foglalkozó cégektől származnak, ami nem feltétlenül azonos azzal, amire a felhasználóknak valóban igényük van. Ezért vetett egy pillantás bizonyos keresőkifejezésekre: 112800-at elemzett. A kulcsszavak kiválasztása úgy történt, hogy az említett négy szolgáltatás kapcsán felállított egy kulcsszólistát a Serpstat és a SEMrush segítségével. Ezután a Google Kulcsszótervezőjével meghatározta a keresési mennyiségeket és a költségeket. Ez alapján kirajzolódott, hogy messze a legtöbb keresés SEO-ra érkezett (934060 darab), a közösségi média 677850-et kapott, a tartalommarketing mögötte áll 552750-nel, míg legvégül a PPC csak 82690 keresést kapott.

Melyikben van a legtöbb pénz?

A szolgáltatások kereskedelmi potenciálját is meg akarta azonban határozni, ezért a szolgáltatásokhoz tartozó kulcsszavakat két csoportra bontotta. Az egyikbe az általános kifejezések kerültek, míg a másikba az értékesítésükkel kapcsolatosak. Ha bármilyen kereskedelmi kapcsolata volt a kifejezésnek – tehát mondjuk szerepelt benne az “ár”, a “díj”, a “szolgáltatás” -, az ebbe a csoportba került. Erre azért volt szükség, mert utóbbiakat általában akkor írják be a keresőbe az emberek, amikor már készen állnak egy szolgáltatás megvásárlására. Ennek az elemzésnek itt látható az eredménye:

Keresések digitális marketing szolgáltatásokra

Ebből jól látszik, hogy mi az, ami iránt csak érdeklődnek az emberek, és mi az, amiért hajlandóak fizetni is. Mindebből a szerző az alábbi következtetéseket vonta le:

  • Még mindig a SEO a legnépszerűbb szolgáltatás, és ezt lehet a legnagyobb eséllyel eladni. A legnagyobb keresési mennyiség tehát a keresőoptimalizálással kapcsolatosan érkezik, ugyanakkor kereskedelmileg is ez a legértékesebb szolgáltatás. Vagyis, ha már eddig is foglalkoztál SEO-val, akkor ne hagyd abba, sőt, ha nem, akkor vágj bele! – szól a tanács.
  • Az emberek többet akarnak tudni a közösségi médiáról és a tartalommarketingről, de még nem állnak készen arra, hogy ezekért fizessenek is. Vagyis jelentős az érdeklődés a két téma iránt, ugyanakkor ilyen szolgáltatást még nem nagyon akarnak megrendelni.
  • Azok, akik a PPC-re keresnek rá, a legnagyobb valószínűséggel meg is rendelik. Habár a PPC összességében kevés keresést vonz (10-szer kevésbé népszerű, mint a SEO), ugyanakkor nagyobb eséllyel rendelnek ilyen szolgáltatást az emberek, mint tartalom- vagy közösségi média marketinget.

Ezek után lássuk a két leglényegesebb szolgáltatás részletesen!

A SEO, és adottságai

A SEO részleteibe most nem akarunk most belemenni, döbbenetes mennyiségű bejegyzésben foglalkoztunk és foglalkozunk keresőoptimalizálással, mert bonyolult és szerteágazó a téma. Azok az oldalak, melyek egy-egy forgalmas keresőkifejezésre elcsípik az első helyek valamelyikét, valóban komoly látogatószámot szerezhetnek a keresőből:

  • az emberek ugyanis szívesebben kattintanak az organikus találatokra,
  • hitelesebbnek, relevánsabbnak találják őket, míg a hirdetéseket csak átugorják.
  • ráadásul sokan használnak már reklámblokkolókat, melyek kiszűrik az Adwords-hirdetéseket is.

Az első helyek valamelyikét azonban nem lehet megrendelésre megszerezni. A Google algoritmusa nem nyilvános, a SEO tapasztalatokra épül. Tudjuk, hogy melyek a legfontosabb, és melyek a kevésbé fontos tényezők. És ha a szabályokat betartva – a távolabbi jövőnkre is tekintettel! – “keresőoptimalizálásba” kezdünk, az költséges dolog lehet. Ha már túl vagyunk azon, hogy

  • van egy felhasználói élmény szempontjából kiváló,
  • gyors,
  • mobilbarát oldalunk, tehát, ami technikailag hibátlan,
  • és az on-page SEO-val is minden rendben,
  • akkor jöhet a linkszerzés és a tartalomkészítés.

Utóbbi kettő egy folyamatos és nem kifejezetten olcsó munka. Ezek eredményei csak sok-sok idő után látszódnak, lassan araszol felfelé az oldalunk bizonyos, általunk kiválasztott kulcskifejezésekre. Már ha egyáltalán. Mert a linkszerzésnek és a tartalomkészítésnek is számtalan buktatója van, jól kell csinálni, miközben kérdéses, hogy kik jelentik a konkurenciát, akiknél jobbnak kell lenni, ők mit tesznek a keresésoptimalizálás érdekében. És itt el is jutottunk ahhoz a ponthoz, ahol sokaknak el kell dönteni, hogy Adwords vagy SEO.

Mikor nem jó megoldás számodra a SEO?

Nem minden cégnek van szüksége keresőoptimalizálásra, illetve akadnak olyan helyzetek, amikor nem a SEO a legjobb marketingmegoldás számukra. Pár ok és helyzet, amikor jobb, ha lemondunk a keresőoptimalizálásról.

AMIKOR SZŰK A KÖLTSÉGVETÉS

Ez ez első és a leggyakoribb ok. A cég úgy dönt, hogy egy adott kulcsszóra x pozícióban akar szerepelni egy adott időn belül, mégpedig egy meghatározott költségért. Egy SEO kampány költségét azonban nem egyszerű megbecsülni. Sok benne a változó, melyet mérlegelni kell, és nem biztos, hogy reálisan ítéli meg a megrendelő a költségeket és a lehetőségeket.

Azzal is számolni kell, hogy egy elért pozíció megtartása munkával jár. Nem örök időkre szól, ha egyszer kiharcolt magának egy helyet. A megtartás költsége talán alacsonyabb, mint a feljutás adott pozícióba, de azért kalkulálni kell vele. A valós költségekkel való szembesülés miatt kerülnek sokan a SEO sötét oldalára, amivel rövid távon így valóban elérhetik a céljukat, de nagy a kockázata, és végül többet veszítenek vele, mint amennyit nyernek.

TÚL SZŰKRE SZABOTT AZ IDŐKERET

A megrendelők részéről gyakran felmerül, hogy mondjuk adott időtávon belül szeretnék legalább a harmadik helyet az első oldalon elérni egy bizonyos kulcsszóra a keresőben. Pedig az idő a SEO-ban egy olyan tényező, ami nem meghatározható.

A gyakorlat jellemzően azt mutatja, hogy ha megkezdődik egy SEO-munka, akkor először gyorsabban javul a helyezés, majd ahogy közeledik az oldal az áhított cél felé, úgy válik egyre lassabbá és kiszámíthatatlanabbá. Nem lehet tehát megjósolni, hogy mikor érhető el egy adott pozíció, már ha elérhető egyáltalán. De erről még beszélünk később.

AMIKOR SOK A HIRDETÉS A TALÁLATOK FELETT

Mivel a Google most már bizonyos keresések esetében akár négy hirdetést is megjeleníthet az organikus találatok felett, ráadásul a hirdetések mérete is nagyobb lett, így egyre lejjebb tolódnak az organikus találatok. Ha figyelembe vesszük az oldallinkeket és a hirdetési bővítményeket, akkor az első organikus találat felett akár 20 linket is láthatunk. Ráadásul megjelenhetnek még a térképes találatok, képtalálatok, hírek, egyéb információk, így aztán az organikus találatok olyakor már alig kapnak helyet az első találati oldalon.

Ráadásul a hirdetéseknél is versengő a piac, így egyre jobbak a hirdetésszövegek és a landing oldalaik, ami azt eredményezi, hogy dupla annyi kattintást kapnak most már, mint az organikus találatok. Ebben a helyzetben tehát meg kell gondolni, hogy melyik éri meg jobban: beszállni a keresőhirdetések versenyébe, vagy a SEO-t erőltetni.

ROSSZ KULCSSZAVAKRA AKARSZ JÓ HELYEZÉST

Rendszeresen előfordul, hogy bizonyos meghatározott kulcsszavak nem működnek. Például azért, mert nincs mögöttük olyan stratégia, mely a kattintásokat vevőkké konvertálná. Előfordulhat, hogy egy információs jellegű kulcsszóra a felhasználó egy kereskedelmi oldalra kerül, ahol csak vásárolhat, miközben teszteket, véleményeket szeretett volna olvasni az adott termékről.

Gyakran nem világos, hogy bizonyos kulcsszavak hogyan fognak teljesíteni. Ilyenkor érdemes PPC-hirdetésekkel tesztelni őket, mert abból sok minden kiderül a lehetőségekről. És egy egyhónapos PPC-kampány még mindig jobb, mint mondjuk hat hónapnyi SEO-erőfeszítés, mellyel csak ugyanez derülne ki. Azaz, hogy az adott kulcsszavaktól esetleg nem várható eredmény.

Emellett a kulcsszavak mögé megfelelő tartalmat is kell állítani, és ha erre nem képes az adott cég, akkor lehet, hogy nem a SEO-val kellene próbálkoznia. A lényeg viszont az, hogy egy hosszú távú kampány indítása előtt érdemes megbizonyosodni arról, hogy a kiválasztott kulcsszavak működnek-e.

ÚJ CÉG VAGY, AKI GYORSAN, JÓ HELYET AKAR

Szintén nem a cégednek való a SEO, ha egy bejáratott és erősen versengő iparágban szeretnél gyors eredményeket elérni. Még akkor is, ha egy helyi cégről van szó legalább hat hónapba, de inkább többe kerül, mire valamilyen eredmény elérhető a keresőoptimalizálással. Vagyis, ha a gyorsaság fontos tényező számodra, akkor olyan marketingmegoldásokra kellene összpontosítanod, melyek gyorsan hoznak eredményeket. Az organikus forgalmad felépítése viszont időbe telik.

ÚJ A TERMÉKED VAGY SZOLGÁLTATÁSOD

Ha az emberek még nem nagyon ismerik a terméked vagy a szolgáltatásod, akkor nem a SEO lesz az, mely megismerteti velük. Ha senki nem keres még a termékedre és a szolgáltatásodra, mert nem is hallottak még róla, akkor nem is fog senki kattintani. Először tehát hirdetésekkel, tartalmakkal kell elérni a fogyasztókat, megismertetni velük a termékedet, illetve megmutatni nekik, hogy miként könnyíti meg az életüket, hoz nekik pénzt, vagy takarít meg számukra időt.

HA CSAK AZ ELSŐ HELY A MEGFELELŐ

Ha egy erősen versengő kulcsszóra akarsz jó helyezést, akkor azt is vedd figyelembe, hogy ezekre a kulcsszavakra mások is optimalizálnak, így nagy a konkurencia. És ha elérsz egy jó helyezést, akkor azt mások kárára teszed, akik valószínűleg szintén reagálni fognak. Ahelyett tehát, hogy a helyezésedre összpontosítanál – melyet egyébként befolyásol a keresés helye és a kereső személye is -, inkább a megtérülésre figyelj. Arra törekedj, hogy a lehető legnagyobb nyereséget hozd ki az organikus keresésből.

Összességében tehát elmondható, hogy érdemes realistának kell lenni az elérhető eredményeket illetően, különösen akkor, ha egy erősen versengő piacon szeretnél jó helyezést. A SEO akkor működik a legjobban, ha egy digitális marketing tevékenység része, melyben helyet kap a PPC, a tartalommarketing, a közösségi média is.

A PPC és előnyei

Vannak ugyanis olyan helyzetek, amikor rövid távon a konkurenciát megelőzni a keresőben reménytelennek látszik, vagy legalábbis költséges lenne, és túl sok időbe telne. Ilyenkor ezt a pénzt célszerűbb az Adwordsre fordítani. Különösen amikor

  • egy olyan pillanathoz érkeztünk, amikor feltétlenül jelen akarunk lenni a keresőben,
  • láthatóvá akarunk válni,
  • van egy kampányunk, egy aktuális dolog, amit most kell megmutatni az embereknek,
  • esetleg még egészen új a weboldalunk,
  • vagy nem is akarjuk, tudjuk keresőoptimalizálni,
  • nincs is még rajta tartalom, nem mutatnak rá minőségi linkek.

Persze az Adwordsben is meg kell küzdeni a konkurenciával, és ha valóban jól akarjuk csinálni, vagy ha nagyon rosszul csináljuk, akkor ez is sokba kerülhet. Itt is kérdés, hogy kik a versenytársak, mennyire erős a verseny az általunk elképzelt kulcsszavakra, témákban, arról nem beszélve, hogy a minőségi mutató miatt esetleg javítani kell a weboldalunkon, landing oldalunkon is (mert az nem elég, hogy bármekkora CPC-vel kiegyezünk).

De ha minden rendben van, sikerül megszereznünk jobb helyezéseket számunkra még elfogadható költségek mellett, akkor ezt

  • azokra a kulcsszavakra tesszük, amit mi választottunk,
  • annak a célcsoportnak hirdetünk, akit mi határoztunk meg,
  • világosan látjuk, hogy egy kattintásnak, konverziónak mennyi a költsége,
  • és azonnaliak az eredmények, nem a homályos jövőnek dolgozunk.

Ezek tehát azok az előnyök, amiket mindenkinek mérlegelnie kell a SEO-val szemben, aki láthatóvá akar válni a keresőben. Sok olyan eset van, amikor nem elegendő vagy épp nem megfelelő a SEO, és értelmetlen tőle olyan eredményeket várni, amit valójában egy PPC-kampánnyal tudunk elérni.

A közösségi média és a lehetőségek

A Facebook márkaoldalak organikus elérésére már egy jó ideje nem nagyon lehet építeni. Ugyanakkor fizetős marketingcsatornaként sok cég veheti hasznát most és a jövőben is. PPC-kampányokat költséghatékonyan tudunk rajta futtatni, valamint marad egy folyamatos jelenlétünk azok számára, akik előbb körülnéznek a neten, mielőtt bármilyen céggel vagy annak termékével kapcsolatba lépnének. És hát ilyen szempontból nem árt egy jól működő, tartalommal megtöltött márkaoldal jelenléte a Facebookon.

A kérdés, amit itt fel kell tenni magadnak, hogy PPC-hirdetéseket használva megéri-e számodra a Facebook marketingeszközként való használata? Az ingyenes része a Facebooknak továbbra is az, hogy jelen lehetünk a felületen, de ha többet szeretnénk, azért már fizetni kell. Hogy ez megéri-e egy cégnek, azt magának kell eldöntenie a költségek elemzésével, ugyanakkor vannak olyan tények, amelyeket a Facebookos jelenlét elemzésénél érdemes figyelembe venni.

Az egyik, hogy a Facebook-hirdetések relatíve olcsók. Ha más módon akarunk elérni egy adott mennyiségű, ráadásul jól célzott felhasználót, a közönségünket, potenciális vevőiket, akkor szinte bármely más megoldás többe fog kerülni. Nem muszáj a Facebookot használni erre, más eszközt is lehet, csak nem biztos, hogy jobban megéri.

Említettük a jól célozhatóságot az előbb, amiben a Facebook az élen jár. Tehát ennél könnyebben, gyorsabban, egyszerűbben egy adott – ráadásul nagyméretű – csoportot megcélozni nem nagyon lehet más eszközzel. És ebbe az Adwords-ot is nyugodtan bele lehet érteni.

Ráadásul az eredmények szinte azonnal láthatók, ha elindítunk egy kampányt, a következtetések pedig gyorsan levonhatók. Szinte mindjárt megtudható, hogy mi működik és mi nem a hirdetéseknél. Ilyen azért nem nagyon van más, szintén használt és népszerű online marketing módszernél, különösen ha mondjuk a SEO-ra gondolunk.

Adwords vagy Facebook-hirdetés?

Ahogy az Adwords-SEO szembeállításnál, úgy az Adwords-Facebook hirdetések esetében is a legjobb megoldás alapvetően az, ha mind a kettőt használjuk. Mindegyiknek vannak ugyanis előnyei és hátrányai, illetve eltérő tulajdonságaik. A fő különbség közöttük az, hogy más-más közönséget tudunk megszólítani velük. A kérdés már csak az, hogy hol az eltérés a két csoport között.

KÜLÖNBÖZŐ LEADEKET GENERÁLHATUNK VELÜK

Azt kell elsősorban megérteni, hogy azok az emberek, akiket a Google oldalán érünk el, valamit aktívan keresnek: például meg akarnak vásárolni egy terméket, árakat hasonlítanak össze, egy helyi üzletet szeretnének megtalálni, stb. Ezek az emberek szinte már készen állnak a vásárlásra, hiszen aktívan mérlegelnek: mit és hol vegyenek meg. Ők rendkívül magas minőségű leadek, akiket egy jó Adwords hirdetéssel elérhetünk. A cél ebben az esetben az, hogy megadjuk nekik a végső lökést, és meggyőzzük őket a Google oldalán megjelenő hirdetésünkkel, hogy tőlünk rendeljenek.

Ugyanakkor, ha az emberek a Facebookot használják (vagy valamelyik másik közösségi médiát), akkor nincsenek határozott elképzeléseik, nem vásárlási szándékkal érkeztek a közösségi média oldalra. Tulajdonképpen “felfedező módban” vannak. Ami azt jelenti, hogy a hirdetéseddel olyan embereknek keltheted fel az érdeklődését, akiknek nincsenek konkrét vásárlási szándékaik.

MINDKÉT LEAD-TÍPUSRA SZÜKSÉGED VAN

Ha ez alapján a leadek minőségét vizsgáljuk, akkor egyértelműnek tűnik, hogy a Google a jobb választás. Hiszen egy eltökélt vevő sokkal valószínűbben vásárol, vagyis jóval kisebb erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy vevőd legyen. De mi a helyzet a többi felhasználóval?

Azokkal az emberekkel – és ők vannak többségben -, akik még nem állnak készen a vásárlásra, viszont a jövőben esetleg léphetnek az ügyben. Persze, figyelmen kívül hagyhatod őket, de ezzel azt kockáztatod, hogy valamelyik versenytársad fogja őket elszippantani előled. Ezért jobb megoldás lehet, ha a vásárlási folyamat korai szakaszában lévő leadeket is megpróbálod elérni, hogy amikor majd eljön az idő, veled kössenek üzletet. Ez a közösségi médiás hirdetések lényege.

RÖVIDEN, EZ A KÜLÖNBSÉG

A PPC hirdetések a Facebook hirdetésekkel tulajdonképpen azokat az embereket is elkezdték elérni, akik nem a vásárlási folyamat legvégén járnak. Természetesen utóbbiak értékesebbek számodra, azonban a közösségi médiás hirdetések adják meg a lehetőséget arra, hogy újabb potenciális vevőket találj, akiket aztán a számodra megfelelő irányba állíthatsz.

Vagyis azt a két dolgot kell figyelembe venned a PPC hirdetési stratégiád kialakításánál, hogy

  • a közösségi médiás hirdetések új vevőjelölteket hoznak, akiket elindíthatnak a vásárlási folyamat útján, míg
  • az Adwords azokat az emberek célozza meg, akik már készen állnak a vásárlásra.

Természetesen azok vannak sokkal többen, akik nem szándékoznak éppen vásárolni a termékeidből vagy szolgáltatásaidból. De miközben sokkal nagyobb munka őket vevőkké tenni, nagyobb potenciált is jelentenek a növekedésre.

Mindezek alapján tehát már láthatod, hogy nem igazán érdemes csak az egyiket, vagy csak a másikat választani, hiszen mindkét PPC hirdetési típusra szükség van. Néhány év múlva ez már nem is lesz vitatéma, mindenki természetesnek tekinti majd, hogy mindkét hirdetési megoldást használja. Neked sem kell döntened, vagy arra várnod, hogy vajon a konkurencia mikor kezd el hirdetni Facebookon, mert annál nehezebb dolgod lesz majd, ha beszállnál. Itt az ideje tehát belevágni.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.