Így zajlik egy Google Adwords kampány kezelése és optimalizálása

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Van már egy Adwords-fiókod és érdekel, hogy miként történik egy Google Adwords kampány kezelése és optimalizálása? Íme, tippjeink és tanácsaink!

Nagyon sok cég számára a PPC hirdetések jelentik az egyik leghatékonyabb marketingcsatornát. Ennek oka, hogy relatíve alacsony költség mellett érhető el konverzió. A hatékony Adwords hirdetéseket közzétevő cégek számára sok esetben dolgoznak szakértők akár cégen belül, akár kívülről. Ha viszont valaki teljesen kezdőként vág bele egy kampányba, akkor nagy a valószínűsége, hogy az első időszakban az nem fogja hozni a várt eredményeket.

Az Adwords használatához kell a tudás és a tapasztalat, valamint a folyamatos tanulás. Ugyanígy a kampányokat is folyamatosan figyelemmel kell kísérni, és mindig finomítani a beállításokon a minél jobb megtérülés érdekében.

Röviden összefoglaljuk, mi is kell ahhoz, hogy belevágj egy Google Adwords kampány készítésébe:

  • Először is határozd meg a célokat, költségkeretet, készíts egy jó landing oldalt!
  • Keresd meg a kulcsszavakat, vizsgáld meg a versenytársakat és a közönségedet!
  • Az összetartozó kulcsszavakat rendezd hirdetési csoportokba!
  • Indulásnál használj mindössze néhány hirdetéscsoportot és kezelhető kulcsszómennyiséget!
  • A rosszul teljesítő kulcsszavakat később ejtsd ki, változtass az egyezéseken, vegyél fel kizáró kulcsszavakat!
  • Találj ki egy ellenállhatatlan ajánlatot!
  • A hirdetési szövegek legyenek mind a kulcsszavakra, mind a landing page-re optimalizálva!
  • Szegmentálj! Eltérő koncepciók, kulcsszavak és landing page kell a keresőhirdetésre, a displayre, valamint eszközök szerint.
  • Célszerű mérni a konverziót, összegyűjteni és feldolgozni az adatokat.

Mindezt persze bővebben is kifejtjük. Kezdjük ott, hogy

Miként indul egy Google Adwords kampány készítése?

Nem ott, hogy belépsz az Adwords-fiókodba. Még mielőtt elkezdenél ugyanis összeállítani egy kampányt, fontos, hogy legyen landing oldalad, ahova irányíthatod majd a hirdetésedre kattintókat. Nem, ehhez nem lesz megfelelő a weboldalad főoldala, mert az általában nem alkalmas a konverzióra. (Ha nem tudod pontosan mi az a landing oldal, és milyen kritériumoknak kell megfelelnie, akkor itt találsz némi információt a landing oldalakról, valamint az egyik fejezet arról szól, hogy hogyan készíts landing oldalt PPC-kampányhoz.)

A következő dolog, amit fontolj meg: a költségkeret. El lehet indulni alacsony költséggel az Adwordsben – ez az egyik óriási előnye és vonzereje -, azonban kérdés, hogy érdemes-e, mennyire fogod tudni majd később optimalizálni a kampányaidat, ha nem kapsz használható adatokat a túl alacsony költségkeret miatt. Csak szóltunk…

Állítsd össze a kulcsszólistát!

Minden PPC-kampány lényege a megfelelő kulcsszólista. Ennek alapvetően a hirdetett termékeiden és szolgáltatásaidon kell alapulnia. Ezért nézz körül a weboldaladon – ha már kész van a landing oldalad -, és első körben innen gyűjtsd össze a releváns kulcsszavakat.

Ezek között szerepelhet a márkaneved, cégneved is, annak ellenére, hogy esetleg az organikus találati listán ezekre az első helyen szerepelnél. Ennek oka, hogy a márkanévre történő hirdetés nem drága, viszont amikor rádkeresnek, akkor nagyobb helyet hasítasz ki a találati oldalon, hiszen az organikus találatok mellé felsorakozik az Adwords-találat is. Emellett elképzelhető, hogy a konkurencia a Te márkanevedre hirdet, hogy így térítse el az embereket attól, hogy Tőled vásároljanak.

Ezután próbáld megfogalmazni magadnak, hogy mit akarnak a cégedtől az emberek. Ezt persze kutathatod is, megkérdezheted róla őket, vagy megvizsgálhatod az interakciókat a weboldaladon. Ebből kiderülhet, hogy milyen információk érdeklik őket veled kapcsolatban. Mindez egyébként abban segít, hogy tovább csiszold a kulcsszólistádat, elhelyezd rajta azokat a kifejezéseket, melyekre ugyan nem feltétlenül hirdetnél, viszont az emberekben Veled kapcsolatban jellemzően felmerül, így érdemes megjelenned rájuk.

Tedd fel magadnak azt a kérdést is, hogy melyek azok a problémák, melyeket a Te termékeddel vagy szolgáltatásoddal oldanak meg az emberek? Ha ez eredményez újabb kulcsszóötleteket, akkor azokat is vedd fel a listába.

Alakítsd ki a hirdetéscsoportokat!

Amint összeszedted a kulcsszavakat az oldaladról, meg kell próbálnod őket kategóriákba rendezni. Egy egyszerű megoldás, ha a termékcsoportjaidat, szolgáltatásaidat veszed alapul, de sok más variáció is elképzelhető, így akár vásárlótípusok alapján is rendezheted a kulcsszavaidat.

A kampányokhoz mindig tartoznak hirdetéscsoportok, azokhoz pedig hirdetésszövegek. Érdemes első körben csak néhány, 4-6 hirdetéscsoporttal nekiindulni a kampánynak, mert ennyit még mindenki könnyen tud kezelni. A hirdetéscsoportok a korábban említett kategóriáknak felelnek meg, melyek egy viszonylag homogén kört képeznek, tehát azonos gyökerű kulcsszavak kerülnek egybe, és ezekre reflektálva mindegyikhez tudsz szorosan kapcsolódó hirdetésszöveget is írni.

Készítsd el a hirdetésszövegeket!

Amikor valaki egy Adwords kampány készítésekor a hirdetésszöveghez ér, akkor gyakran a hely és a lehetőségek szűkössége kezdi el nyomasztani. Alacsonyak a karakterszámok, azon belül is mindenféle korlátozásokkal találkozol. Ez még akkor is így van, ha 2016-ban kibővítette az eddigi rendelkezésre álló kereteket a Google.

2016. július 26-án megjelent az Google Adwords fiókokban a “kiterjesztett szöveges hirdetés” lehetősége, ami a korábban beharangozott kétcímsoros, hosszabb Adwords-hirdetésszövegeket takarja. Az új formátumban 50 százalékkal több tér jut a szövegeknek: a címsorok egyenként 30 karakter hosszúak (kettő van belőlük), míg a leírás 80 karakteres lehet.

Ezáltal figyelemfelkeltőbbek, így több kattintást hozhatnak. Legalábbis a Google vizsgálatai azt mutatták hogy átlagosan 20 százalékos növekedést értek el az átkattintási arányban. Ezek az új, kiterjesztett szöveges hirdetések mobilra optimalizáltak a jobb teljesítmény érdekében, és nagyobb tér áll rendelkezésre mind a leírásnál, mind a címsorban.

Az Adwordsban így néz ki a kiterjesztett szöveges hirdetés felviteli lehetősége:

Kiterjesztett szöveges hirdetés az Adwordsben

Kiterjesztett szöveges hirdetés az Adwordsben

Némi problémát jelenthet, hogy a bővítéssel 60 karakterre növekedett a címsor hossza, sok esetben a Google levágja a második címsorának végét a megjelenítésnél. Mint ahogy itt látható:

Levágott kiterjesztett szöveges hirdetés az Adwordsben

Levágott kiterjesztett szöveges hirdetés az Adwordsben

A Google Twitteren azt javasolta, hogy ha 33 karakter alatt tartjuk a címsorok teljes hosszát, akkor nem fogja levágni a végét. Ez azonban nem hangzik túl biztatóan, hiszen a hosszabb címsor megírásakor abba nyilván információk kerülnek, melyek így elvesznek az emberek számára. Érdemes lehet tehát úgy kialakítani a címsort, hogy bár kihasználjuk mindkét 30 karakteres lehetőséget, a lényegesebb információk előre kerülnek.

A Google tanácsai a kiterjesztett szöveges hirdetésekhez

A Google ezért adott is néhány tanácsot a kiterjesztett szöveges Adwords hirdetésekhez egy blogbejegyzésében. Ezeket a tanácsokat arra alapozzák, hogy átnéztek egy rakás adatot a szöveges hirdetésekkel kapcsolatban. És ismét kiderült az, amit eddig is tudtunk: számít a hirdetések minősége. A plusz karakterek önmagukban még nem fogják megoldani a teljesítményproblémákat.

  • Teszteld a kiterjesztett szöveges hirdetések több verzióját! Próbálkozz különféle megközelítésekkel a rendelkezésedre álló kibővített tereket kihasználva. Írj 3-5 új hirdetést hirdetécsoportonként. Azok a hirdetők, akik több kreatívot kipróbálnak, jobb eredményeket érnek el.
  • Tesztelj többféle címsort! A címsor a legfontosabb része a hirdetésednek, és most némi plusz tér is a rendelkezésedre áll ahhoz, hogy kísérletezz.
  • Ha valami működött a sztenderd hirdetéseknél, azt használd a kiterjesztett hirdetéseknél is! Például, ha utaltál az árakra vagy használtál kulcsszóbeillesztést a sztenderd hirdetéseknél, és ez sikeresnek bizonyult, akkor tedd ugyanezt a kiterjesztett szöveges hirdetéseknél is!
  • Írhatsz rövidebb címsorokat a márkanevedet felhasználva. Néha ez is elég, nem muszáj az összes rendelkezésedre álló karaktert felhasználni. Tesztelj rövidebb hirdetésszövegeket! Különösen abban az esetben érdemes így tenned, ha egy adott kifejezésnél nincs szükségük az embereknek több információra.
  • Futtasd tovább a standard hirdetésed egészen addig, amíg az új hirdetés túl nem teljesíti azt! A kiterjesztett hirdetés ugyanis nem garancia a sikerre csak azért, mert nagyobb karakterszám áll a rendelkezésedre. A jól teljesítő hirdetéseidet tehát hagyd dolgozni, tekintet nélkül a hosszúságukra.
  • A korábbi sikeres hirdetéseidet próbáld ki hosszabb címsorokkal! Használhatod a korábbi hirdetéseid leírásainak első sorát most a címsor második soraként. Különösen abban az esetben tégy így, ha jól teljesített korábban a hirdetés.

És néhány hiba, amit érdemes elkerülni:

  • Ne használd ugyanazt a kiterjesztett hirdetésszöveget több különböző hirdetéscsoportban! A hirdetéseidnek a felhasználók kereséseihez kell igazodniuk.
  • Ne írj pusztán egy második címsort anélkül, hogy a hirdetésszöveg többi részét is megváltoztatnád! Olyan tartalmat írj, ami releváns a keresésre, és jól illik a kreatív többi részéhez.
  • Ne írj olyan kiterjesztett hirdetésszöveget, ami nem releváns a felhasználók kereséseire! A kulcsszavak szerepeljenek a hirdetésszövegekben.
  • Ne hagyd el azokat termékelőnyöket vagy -jellemzőket, melyek korábban már bizonyították a hatásosságukat! Teszteld a különböző előnyöket, hogy megtaláld azt, ami működik az új formátumban.

Milyen egy jó Adwords hirdetésszöveg?

És akkor következzenek a mi tanácsaink!

  1. Használd a kulcsszavaidat a szövegben! Lehet, de nem érdemes úgy Adwords kampányt készíteni, hogy a hirdetésed szövegében nincs ott a kulcsszavad, amire hirdetsz. Ettől lesz releváns a hirdetésed, és nem mellesleg javul a pozíciód és csökkennek a költségeid.
  2. Legyen benne call to action! Az emberek megragadására a call to action szövegek szolgálnak, ezekkel határozhatod meg, hogy pontosan mit is vársz el tőlük.
  3. Használj ösztönzőket! Vagyis olyan ajánlatokat tegyél, melyeket nem lehet visszautasítani. Ez lehet egy ajándék, valami bónusz, ingyenes próba, pénzvisszafizetési garancia, árengedmény, de mondhatod azt, hogy “csak most” vagy “korlátozott ideig”. Ez azért fontos, mert meg kell próbálnod az embereket impulzusvásárlásra rávenni.
  4. Tegyél a szövegbe időpontokat! Például azt, hogy hány napjuk van még, amíg akciósan vásárolhatnak nálad. Erre az Adwords egy speciális visszaszámlálót kínál, melyet csak be kell állítanod, és peregnek le a napok, órák és percek az emberek számára. A megoldás a sürgősség érzetét váltja ki az emberekből. Emellett azt is megmutatod, hogy aktív vagy, nem pedig egy passzív, állandóan érvényes reklám fut az emberek előtt.
  5. Tedd személyessé! Habár a legjobb megoldás az lenne, ha a nevükön szólítanád az embereket, de mivel ez nem megy, így legalább szólítsd meg őket a szöveggel, hozzájuk beszélj, használhatod a “te” vagy “ön” második személyű személyes névmásokat.
  6. A hirdetésed ne a termékedről szóljon! Hanem arról, hogy az emberek számára milyen előnyökkel jár a használata, mit érnek el vagy épp mit kerülhetnek el általa. Az úgynevezett érték-alapú nyelv használatával tudod elmondani, hogy miként válik az emberek élete jobbá, ha megvásárolják a terméket vagy szolgáltatásod. Azt kell hangsúlyoznod, hogy mit érnek el (mire vágynak), vagy éppen mit kerülhetnek el (félelem) általa. Egy érzelmi triggerrel tudsz kiváltani érzelmi válaszokat az emberekből. Márpedig szinte minden döntésünket az érzelmek befolyásolják: nem az agyunkkal hozzuk meg a döntéseket, hanem az alapján, miként érzünk.
  7. Mindig ellenőrizd a helyesírást! Lehet oka a szűkös karakterkorlát is, de gyakoriak a rosszul megírt, hibás helyesírású hirdetésszövegek. Pedig egy ilyen gyenge minőségű szöveg rossz benyomást kelt az emberekben, azt mutatja, hogy nem figyelsz a részletekre.
  8. Nézd meg, miként hirdet a konkurencia! Nem muszáj utánozni, de ötleteket adhat, akár arra is, hogyan készíts eltérő, de hatékonyabb hirdetést.
  9. Tesztelj többféle hirdetésszöveget! Használj legalább háromféle hiredtésszöveget mindn egyes hirdetéscsoportban, és figyeld, hogy melyik hoz jobb számokat! Ez segít abban, hogy megtaláld a legjobb hirdetésszöveget.

Adwords kampánybeállítások

Eljutottunk a kampánybeállításokig, mely egyébként az Adwordsben megelőzi a hirdetéscsoportok és hirdetések kialakítását. Viszont egy Adwords-kapmány elindításába vélhetően úgy vágsz bele, hogy mire eljutsz a kivitelezésig az Adwordsben, addig már teljesen készen van a kulcsszólistád, a hirdetéscsoportjaid és a hirdetésszövegeid. Legalábbis reméljük.

Egyetlen kampány-típusra készíts kampányt!

Nos, az első kérdés, amit itt feltesz neked a Google, hogy milyen típusú kampányt akarsz indítani. Alapvetően keresőhirdetés és display közül lehet választani. Érdemes első körben csak a keresőben hirdetni, de legalábbis elkülöníteni a kereső és a display hirdetéseket (bár persze sokan mondják azt, hogy egyáltalán nem érdemes a display hirdetéseket használni az Adwordsben). Erre azért van szükség, mert egyrészt, ha nem választod szét, akkor nem tudsz eltérő hirdetésszöveget írni a display hálózatra, nem tudsz eltérő kampánystruktúrát kialakítani. A display egy alapvetően push marketing eszköz, így elvileg más hirdetésekkel működik, mint a pull marketinges keresés. Másrészt pedig keveredni fognak az adatok, és nem tudod pontosan, hogy melyik típus hogyan teljesít. A keresőhirdetéseken nyert tapasztalat egyébként abban is segít, hogy aztán később egy jobb display hirdetési kampányt tudj összeállítani.

Pipáld ki a keresési partnereket is!

Ha belefér a költségvetésedbe (szakértői vélemények szerint mintegy 10-15 százalékkal nagyobb költséget eredményez, de ennyivel több lesz a bevételed is), akkor nyugodtan hirdess a keresési partnerek webhelyein is, azaz a kampánybeállításoknál ezt a lehetőséget is válaszd ki. Egy-két hónap múlva elegendő lesz átgondolnod az eredmények elemzése után, hogy továbbra is használod ezt a lehetőséget, vagy sem.

Hely, nyelv, eszköz kiválasztása

Olyan dolgokat is ki kell választanod a beállításoknál, mint a hely, a nyelv, az eszköz, ez azonban komolyabb problémát vélhetően nem okoz majd.

Az eszközöknél első körben kiválasztod valamennyi eszközt (desktop, mobil, tablet), később pedig tudsz majd ajánlatkorrekciót alkalmazni az egyes eszközök esetében. Erről lesz még szó később ebben a cikkben. Extrém esetben teljesen kizárhatsz eszközöket (-100-as ajánlatkorrekció beállításával), így tudsz kizárólag mobilon, vagy csak desktopon kampányt futtatni. Ennek hátránya, hogy kicsit túlbonyolítod a kampányodat, hiszen egy ilyen lépéssel kettő vagy akár három kampányt készítesz az egy helyett. Külön kampányok futtatására alapvetően csak akkor lesz szükséged az egyes eszközökre, ha jelentős különbséget tapasztalsz a mobil és a desktop teljesítmény között. Ha csak mérsékelt az eltérés, akkor elegendő lesz később egy ajánlatkorrekció alkalmazása.

A hely esetében végig kell gondolnod, hogy olyan embereket célzol, akiknek fizikailag is el kell érni az üzletedet, irodádat, vagy sokkal szélesebb területről várod a megrendeléseket, mert nem helyhez kötött a szolgáltatás, amit kínálsz. Ez alapján kell a megfelelő mértékben szűkíteni a célzott helyet. Az is érdekes lehet, hogy szűkebb területeket, azaz akár városokat, irányítószámokat célzol meg egy nagyobb területen belül, és nem az egész területet.

A nyelv kiválasztásánál csak olyan esetekben kell figyelned, amikor a megcélzott területen több különféle nyelvet is beszélnek az emberek. Azt nem árt tudni, hogy az alapján célozza a Google a kiválasztott nyelvet, hogy az emberek milyen nyelvű böngészőt használnak. Az pedig teljesen lényegtelen, hogy milyen nyelven keres az adott személy.

Az ajánlattételi stratégia meghatározása

Itt választhatsz a kézi ajánlattétel és az automatikus ajánlattételi stratégiák között. A tapasztalatod, az iparág, a kampány mérete és a teljesítmény is meghatározza, hogy melyiket választod. A kézi ajánlattétel a legrégebbi megoldás. Itt Te állítod be az ajánlat értékét, és az eredmények alapján tudsz módosítani rajta lefelé vagy felfelé. Ez száz százalékos irányítást ad a kezedbe. Két probléma van vele:

  1. Nagyméretű kampányoknál meglehetősen munkaigényes, sőt néha egyenesen lehetetlen az eredmények figyelembe vételével kézzel állítgatni minden kulcsszónál az értéket.
  2. Ha tapasztalatlan vagy, akkor nem biztos, hogy megfelelően be tudod állítani az eredmények alapján az ajánlatok értékét.

Kézi ajánlattétel mellett kiválaszthatod az intelligens CPC-t is, amikor ugyan Te határozod meg az ajánlatok értékét, azonban a rendszer beavatkozik, amikor jónak látja. Ez lehet hasznos, néha azonban olyan dolgokat tesz az Adwords (például magas ajánlatokat tesz, miközben a konverziót ez nem javítja), melyek nem biztos, hogy optimálisak a kampányod szempontjából.

Az automatikus ajánlattétel esetén több opció is felmerül, melyek közül választhatsz. Ide tartozik a kattintások maximalizálása, a konverziók maximalizálása, a cél ROAS (itt egy ROAS értéket állítasz be, amit el akarsz érni, és az Adwords ehhez igazítja az ajánlatokat), a cél CPA (ugyanaz, mint a ROAS-nál, csak a CPA-t állítod be), vagy keresési oldal helyének célzása (tehát egy adott pozícióban való megjelenéshez segít hozzá).

Ha új hirdető vagy, akkor a kattintások, illetve a konverziók maximalizálása egy jó választás lehet. A cél-ROAS vagy CPA esetében viszont elronthatod a beállítást úgy, hogy egyetlen kattintást sem kapsz. Itt érdemes beállítani minimum és maximum ajánlatokat, ami azt jelzi az Adwordsnek, hogy a két értéken kívül nem mehet az ajánlatok meghatározásánál.

Költségvetés beállítása

A költségvetést alapvetően a rendelkezésre álló keret fogja meghatározni. Mint korábban is már jeleztük, nem érdemes túlságosan szűkre szabni, mert utána nehéz lesz következtetéseket levonni a kampányból a kevés és torz adatok miatt.

Megjelenítési Mód: egyenletes vagy gyorsított?

Itt normál és gyorsított megjelenés közül választhatsz. A normálnál az Adwords egyenletesen osztja el a hirdetés megjelenítését a nap folyamán, ha azt tapasztalja, hogy egy napon túl gyorsan elfogyna a napi hirdetési kereted. Ilyenkor nem jelenik meg annyiszor, ahányszor a keresők beírják a kulcsszót a keresőbe. A gyorsított megjelenésnél viszont minden esetben megjeleníti a hirdetésedet akkor, ha azt valaki beírja a keresőbe, egészen addig, amíg el nem fogy a kereted.

Az egyenletes megjelenés ugyan jónak tűnhet első pillantásra, hiszen akkor egész nap felbukkannak a hirdetéseid, nem csak a reggeli vagy délelőtti órákban. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy ha egyenletes elosztásnál a nap folyamán elfogy a kereted, akkor túl sokat fogsz fizetni egy kattintásért. Ezért lehet, hogy jobb megoldás, ha a gyorsított megjelenést használod, viszont úgy állítod be a kampányod (mérsékled a CPC-t), hogy ne fogyjon el túl gyorsan a keret. Ezzel alacsonyabb pozíciókban jelensz meg, de többször, és végeredményben lehet, hogy több konverziót szerzel.

Alapvetően tehát csak akkor érdemes az egyenletes megjelenést választani, ha olyan iparágban hirdetsz, ahol nagyon alacsony a keresési mennyiség. Ilyenkor mindenképpen az első három pozíció valamelyikében kellene lenned, különben egyáltalán nem kapsz kattintást.

Hirdetésütemezés

A megfelelő ütemezés beállítása alapfeltétele annak, hogy a legjobb megtérülés hozza a kampányod. Ha például a cégedet ügyfélszolgálaton keresztül tudják elérni az emberek, és az zárva van délután 5-től reggel 8-ig, akkor értelmetlen ebben az időszakban hirdetned. Vagy ha azt látod, hogy az emberek jobban konvertálnak egy bizonyos időszakban, akkor arra az időszakra alkalmazhatsz ajánlatkorrekciót, vagy akár az azon kívül eső időszakokat ki is zárhatod.

Ugyanakkor ha rosszul értelmezed az adatokat, akkor ronthatsz a kampányod hatékonyságán. Például lehetséges, hogy az emberek munkaidőben keresnek rá a termékedre vagy a szolgáltatásodra, de aztán csak este realizálják a vásárlást. Tehát ha azt látod, hogy csak este érkeznek konverziók, és ezért kizárod a délelőtti és délutáni órákat a hirdetésmegjelenésnél, akkor a potenciális vevők nem is fogják látni a hirdetésedet, így este sem tudják megrendelni a terméked.

Hirdetésrotáció

Ez a lehetőség, akkor lesz fontos számodra, ha több hirdetésszöveget használsz (ami egyébként javasolt, mint azt már korábban jeleztük). Ha különféle call to actionöket vagy ajánlatokat jelenítesz meg az egyes szövegekben, azok eltérően fognak teljesíteni. Egy idő után ki kell választanod, hogy melyik teljesít jobban.

Választhat maga az Adwords különféle szempontok alapján, vagy pedig Te, manuálisan, a megfigyeléseidre hagyatkozva. Egyrészt tehát rábízhatod az Adwordsre az optimalizálást kattintásszám, konverziószám alapján, vagy egyenletes megjelenést választasz 90 napig, hogy az eredmények alapján a legjobb hirdetéseket használja az Adwords, illetve ott van még lehetőségként a korlátlan rotáció.

Ha azt választod, hogy a Google a kattintások vagy a konverziók alapján optimalizálja az egyes hirdetések megjelenését, akkor olyan jelzéseket is figyelmbe vesz a megjelenítés előtt, mint a használt eszköz, a demográfiai adatok, az időpont, a felhasználó korábbi keresési viselkedése. Mindezt annak érdekében, hogy nagy valószínűséggel kattintson rá és konvertáljon az adott személy.

Egyesek szerint a kattintásokra vagy konverziókra optimalizálásnál felmerülhet olyan probléma, hogy a Google hajlamos olyan hirdetéseket gyakran megjeleníteni, melyek egyáltalán nem mutatnak jobb teljesítményt. Ennek lehet az az oka, hogy nagyon kevés időt hagy egy-egy hirdetésnek, így kicsi lesz az eltérés az eredményekben, mégis kiválasztja valamelyik hirdetést, amit aztán elkezd nagy arányban megjeleníteni.

Ugyanakkor a Wordstream megfigyelései szerint, amikor a fiókokat egyenletes rotációról Google-optimalizált megoldásra váltották, akkor 8 százalékkal jobb átkattintási arányt és 11 százalékkal jobb konverziós arányt mértek. A szakértők ennek kapcsán felhívják a figyelmet arra, hogy a hirdetésrotáció nem azt határozza meg, hogy melyik hirdetés jelenik meg, hanem azt, hogy melyik hirdetés kerül aukcióba. Ez persze nem tűnik nagy különbségnek, azonban, ha a Google arra számít, hogy egy hirdetés rosszul fog teljesíteni, akkor lerontja a minőségi mutatódat és a pozíciódat abban az aukcióban, vagyis a hirdetésed lejjebb és ritkábban fog megjelenni. Ez tehát azt jelenti, hogy a Google “egyenletes rotáció” esetén egyáltalán nem azonos eséllyel indítja a különböző hirdetésszövegeidet, vagyis az fogja meghatározni a számokat, hogy a Google miként ítéli meg a hirdetésedet.

A másik probléma pedig az, hogy sokszor a fiókok kezelői elfeledkeznek a hirdetésszövegek teljesítményének vizsgálatáról. Vagy nem is igazán tudják, hogy mit kezdejenek az olyan eredményekkel, mint amikor egy szöveg nem hoz konverziót vagy kattintást. Tehát, ha nincs időd, illetve megfelelő adataid ahhoz, hogy következtetéseket vonj le, akkor egyszerűbb a Google-re bízni a dolgot.

De persze az is igaz, hogy ha olyan hirdetési szövegeket használsz, melyek eltérőek, és különböző célcsoportokat szólítanak meg, akkor lehet, hogy mindegyikre szükséged lenne. Úgyhogy az alapértelmezett beállítás helyett esetleg jobb lenne számodra a “korlátlan rotáció” használata.

Módosít a hirdetésrotációs lehetőségeken a Google: mit jelent számodra a változás?

Augusztus végén jelentette be a Google, hogy jelentős változást eszközöl a hirdetésrotációs beállításoknál. Ez azt jelenti, hogy szeptember 25-től már nem a korábbi 4 beállítási lehetőség közül választhatunk, csak kettőből. Mint írják:

“Csak két hirdetésrotációs beállítás lesz a rendszerben:

  • ‌Az „Optimalizálás” beállítás használata esetén a rendszer a Google gépi tanulási technológiájára támaszkodva olyan hirdetéseket jelenít meg, amelyek várhatóan jobban fognak teljesíteni, mint a hirdetéscsoportban található egyéb hirdetések.
  • ‌A „Rotáció határozatlan ideig” beállítás hatására a rendszer határozatlan ideig egyenletesebben fogja megjeleníteni a hirdetéseket.”

Ez a változás azt jelenti, hogy 3 opciót egybe von a Google, és az „Optimalizálás kattintásokhoz”, az „Optimalizálás konverziókhoz”, illetve az „Egyenletes rotáció” beállítást alkalmazó kampányok az „Optimalizálás” lehetőséget használják majd. A “Korlátlan rotáció” elnevezése pedig  „Rotáció határozatlan ideig” elnevezésre változik. Azok a kampányok melyek ezt használták, továbbra is használhatják, és ugyanazt fogják kapni: azaz a felhasználóra van bízva a kiválasztás.

Ugyanakkor a Google azt is megjegyezte, hogy az intelligens ajánlattételt alkalmazó kampányok a hirdetésrotációs beállításuktól függetlenül az „Optimalizálás” beállítást fogják használni. Végül pedig az is lényeges, hogy a hirdetésrotációs beállítások már nem csak kampányszinten, hanem hirdetéscsoport szinten is rendelkezésre állnak majd.

Mit jelent tehát mindez?

  1. A hirdetésrotáció szeptember 25-től kezdődően már hirdetéscsoport szinten is beállítható, nem csak kampányszinten. Ez tehát egy új lehetőség a finomhangolásra, ugyanakkor persze sokakat megzavarhat.
  2. A “Korlátlan rotáció” ezután is azt jelenti, hogy a Google nem optimalizálja hirdetések megjelenését.
  3. Az “Optimalizálás” opció jelenti viszont azt, hogy a Google a hirdetések megjelenítésénél figyelembe veszi az olyan jelzéseket, mint a kulcsszó, a keresőkifejezés, az eszköz, a hely, a demográfiai adatok, az időpont, a felhasználó korábbi keresési viselkedése, stb.
  4. Ha konverzióra akarsz optimalizálni, akkor használd az intelligens ajánlattételt. Ha már most is ezt használod, akkor szeptember 25. után az “Optimalizálás” opcióra állít az Adwords.
  5. Továbbra is fontos, hogy legalább háromféle hirdetésszöveged fusson minden egyes hirdetéscsoportban, de a Google szerint minél több hirdetésszöveg közül tud választani a rendszer, annál jobb teljesítményre számíthatsz az optimalizálásuk révén.

Miközben ezek a változások a manuális finomhangolást kedvelő hirdetőknek nem tetszenek, meg kell barátkozni azzal, hogy a gépi tanulás irányába tartanak a dolgok, és valószínűleg idővel a korlátlan rotáció lehetősége is kikerül majd az Adwordsből.

Hirdetésbővítmények beállítása

Nem kevésbé fontos az utolsó rész sem, a hirdetésbővítmények beállítása. Egy-egy bővítmény megjelenítése előnyt jelenthet a kattintások és konverziók szempontjából, így ne ugord át ezt a szakaszt a kampánybeállításoknál! Általában úgy tartják, hogy minél több információt osztasz meg az emberekkel, annál jobb és annál figyelemfelkeltőbb lesz a hirdetésed. Ugyanakkor, ha rápillantasz erre a beállítási részre, akkor azt látod, hogy mára a lehetséges hirdetésbővítmények száma meglehetősen nagyra nőtt.

Míg tehát korábban valóban szigorúan lehetett venni, hogy minden hirdetésbővítményt használni kell – hiszen nem nagyon volt több az oldallinkeknél, a hívásbővítményeknél, helybővítményeknél -, mára mintha túl sok lenne belőlük, és talán úgy érzed, hogy nem is tudsz mit kezdeni velük. Ebben megerősíthet, hogy a vizsgálatok szerint elég kevés ember kattint a hirdetésbővítményekre: a kattintások 89 százaléka a címsorra érkezik. Az oldallinkek kapnak még egy kis részesedést a kattintásokból, de a többi szerepe elhanyagolható. Mint ahogy itt látszik:

Vagyis, ha nem kapnak kattintást, akkor miért is terhelnéd magad velük? Például azért, mert a hirdetésbővítmények révén előbb észreveszik az emberek a hirdetésedet, és még ha közvetlen kattintást nem is eredményeznek, összességében több kattintást kapsz, ha megjelennek a hirdetésbővítmények. A hirdetésbővítmények tehát nem a magukra érkező kattintásban erősek, hanem a címre érkező átkattintási arány javításában. Ez a növekedés a CTR-ben pedig a minőségi mutató javulásában is jelentkezik.

Ennyi lenne tehát az az alapinformáció, amivel mindenki bele tud vágni egy Adwords-kampány összeállításába. Ezzel persze a munka még nem ér véget, hiszen ezután kezdődik az optimalizálás időszaka.

Hogyan történik egy Adwords kampány optimalizálása?

Fut egy Adwords kampányod, de kevés az időd? Azért ne hanyagold el az optimalizálást. Mindössze 20 percet kell rászánnod hetente, és sokat javíthatsz a hirdetéseid teljesítményén.

Ha csak 20 perced van rá

Kezdődik a heti munka azzal, hogy egy perc alatt áttekintjük az ajánlatainkat és a költségvetésünket:

  • a jól teljesítő kulcsszavaknál emelhetünk az ajánlaton,
  • a rosszul teljesítő, azaz megtérülést nem hozó kulcsszavaknál pedig csökkenjük az ajánlati összeget.

A következő két perc során, azaz 2. és 4. perc között az igazán rosszul teljesítő kulcsszavakat leállítjuk, azaz megkeressük azokat a kulcsszavakat, melyeknek

  • alacsony a megtérülésük és/vagy
  • alacsony a minőségi pontszámuk.

Az 5. és 9. percünk közötti időszak azzal telik, hogy elvégzünk egy új kulcsszókutatást. Ez azt jelenti, hogy

  • új kulcsszavakat veszünk fel, hogy kiterjesszük az elérésünket,
  • negatív kulcsszavakat határozunk meg, hogy csökkentsük az értelmetlen kattintások számát,
  • valamint változtatunk bizonyos kulcsszavaink egyezési típusain.

Ezt követően, a 10. és 13. percek között hirdetésszövegeink optimalizálása következik, vagyis a két legrosszabb hirdetésünknek új szöveget írunk. Itt kipróbálhatunk

  • egy új címet,
  • egy másik call to actiont,
  • és akár dinamikus kulcsszóbeillesztést is.

Elérkeztünk a 15. és 18. percekig, amikor is javítjuk a kampányunk relevanciáját. Mégpedig azzal, hogy egyrészt

  • a legnagyobb hirdetéscsoportunkat két, jobban célzott részre bontjuk,
  • másrészt pedig kitalálunk egy új, hatékonyabb landing oldalt.

Végül a 19. és 20. percekben elkészítjük a PPC-jelentésünket, vagyis meghatározásra kerülnek a távolabbi célok, illetve rögzítjük az előbbre jutásunkat.

Ennyi lenne tehát. Ha a szűk időkeretbe nem férsz bele, nem gond, iránymutatásnak tökéletesen megfelel a fent vázolt útmutató.

A rosszul teljesítő kulcsszavak kiszűrése

Az előző rész legelején arról volt szó, hogy a “rosszul teljesítő” vagy éppen a “jól teljesítő” kulcsszavaknál változtatunk az ajánlat mértékén, esetleg le is állítjuk őket. De mit is jelent ez pontosan?

Az elemzés

Kezdjük ott, hogy sokan csak az átkattintási arányt figyelik az Adwordsben, és nem foglalkoznak a konverzióval. Pedig felesleges olyan megjelenésekért, illetve átkattintásokért fizetni, amelyek nem hoznak számodra konverziót. Egyrészt tehát mérned kell a konverziót! Másrészt, ha ez már megtörtént, vetned kell egy pillantás arra, hogy mely kulcsszavak eredményeznek számodra konverziót! Ezt akkor tudod megtenni, ha a kampányod már legalább 2-3 hónapja fut. Ekkor ugyanis világosan kirajzolódik, hogy mely kulcsszavak hoznak vevőket.

Itt a konverziós arányt kell megvizsgálnod, mégpedig úgy, hogy a kampányod teljes időtartamára vetítve megnyitod az összes kulcsszót, majd a szűrésnél beállítasz egy 2 százaléknál nagyobb konverziós arányt.

adwords-optimalizalas-konverzios-arany

Ekkor megkapod az összes olyan kulcsszót, mely az adott időszakban képes volt 2 százalékosnál jobb konverziós arányt hozni. Pontosabb képet kapsz, ha az oszlopoknál beállítod a különböző “versenymutatókat” is. Ezzel ugyanis látni lehet, hogy mennyi pénzt veszel el a jól teljesítő kulcsszavaidtól a gyenge kulcsszavak használata miatt.

adwords-oszlopok-beallitasa

A “keresési megjelenés részesedésnél” ugyanis látod, hogy a lehetséges megjelenési mennyiségnek mekkora részét kapja meg az adott kulcsszó. Ha pedig megnézed az “elveszett keresési megjelenés részesedést”, akkor azt figyelheted meg, hogy a megjelenéseknek mekkora részét veszíted el a rangsorolás miatt. Ez következhet az alacsony ajánlatból vagy egy szűk kampánybüdzséből is.

Azt is ellenőrizheted, hogy a szűk költségvetés miatt mekkora a veszteséged. Ehhez viszont vissza kell menned a kampányok részhez. Ott az oszlopoknál be tudod állítani az “elveszett keresési megjelenés részesedés (költségkeret)” oszlopot, és mindjárt látod, hogy a szűk keret miatt mekkora veszteség ér a megjelenést illetően. Itt nem feltétlenül az a megoldás, hogy megnöveled a költségkeretet, hanem az, hogy hozzányúlsz a rosszul teljesítő kulcsszavakhoz!

A végrehajtás

A következő lépés az, hogy azoknál a kulcsszavaknál, melyek 2-3 hónap után sem hozzák a megfelelő konverziós arányt, alacsonyabb ajánlatot állítasz be, míg a jól konvertáló kulcsszavaknál megemeled az ajánlatot. Akár annyira lecsökkentheted, hogy egyáltalán ne eredményezzen megjelenést. Drasztikusabb lépés, ha egyből szünetelteted őket, vagy akár törlöd is. Erre azonban nem feltétlenül van szükség.

Aminek nincs értelme, hogy ha túl szűknek bizonyul a költségkereted, akkor csak növeled a konvertáló kulcsszavaknál az ajánlat mértékét. Ezzel ugyanis a kampány összességében csökkented a lehetséges megjelenések és kattintások számát. Ilyenkor addig kell csökkentened elsősorban a nem konvertáló kulcsszavaknál az ajánlat mértékét, amíg nem jelent korlátozást a szűk keret.

További megoldás, hogy nem csak kulcsszavakra szűrsz, hanem keresési kifejezésekre:

keresesi-kifejezesek-konverzio

Ezután a költség alapján rendezed sorban őket, és a legköltségesebb 10-20 százalékot egyszerűen felveszed negatív kulcsszóként. Az eredmény pedig a csökkenő költség, illetve több konverzió kell legyen.

Hogyan javítsd a minőségi mutatód?

Egy Adwords hirdetésnél az egyik legfontosabb tényező a minőségi mutató. Meghatározza, hogy milyen pozícióba kerül a hirdetésed – ha megjelenik egyáltalán -, és hogy mennyibe kerül rá egy kattintás, vagyis a CPC-t. A minőségi mutató értéke 1 és 10 között változik. Minél magasabb ez a pontszám, a hirdetésed annál jobb pozícióban futhat, és annál alacsonyabb lesz a CPC-d. Minél magasabb pontszámot sikerül elérned a minőségi mutatónál az 1-től 10-ig terjedő skálán, annál jobb helyen jelenik meg a hirdetésed, és annál olcsóbbá válik számodra a hirdetés. A 7-es vagy az annál magasabb pontszám azt jelenti, hogy a hirdetésed jobb mint az átlag, ha viszont lecsúszik 2-re vagy az alá, akkor meg sem jelenik. Ez utóbbit jelzi is az Adwords, vagyis ha azt olvasod, hogy a gyenge minőségi mutató nem jelenik meg a hirdetésed, akkor mindenképpen tenned kell valamit.

Ugyanakkor nem csak a minőségi mutató felel azért, hogy a hirdetésed hányadik helyen jelenik meg. Ezt a hirdetési rangsorolás határozza meg, mely több tényezőből áll össze, többek között az ajánlatod nagysága is számít a minőségi mutató mellett. Lehet persze többet fizetni, de most foglalkozzunk inkább azzal, hogy mit tehetsz azért, hogy javítsd a minőségi mutatód?

1. Az átkattintási arány javítása

A minőségi mutató meghatározásánál fontos szempont a várható átkattintási arány. Az átkattintási arány, vagyis a CTR azt mutatja meg, hogy hány hirdetés-megjelenésre érkezett kattintás. Az átkattintási arány azért fontos szám, mert jelzi, hogy az emberek mennyire találták relevánsnak a hirdetéseidet. Az erős CTR-t hozó kulcsszavak általában jobb minőségi mutatóval rendelkeznek.

Azt ugyanakkor nem lehet meghatározni, hogy mi számít jó átkattintási aránynak, hiszen ha egy kulcsszóra nagy a verseny, akkor egy gyengébb átkattintási arány is jó lehet, ha viszont kicsi, akkor magasabb százalék is kevés. Fontos, hogy a Google a várt átkattintási aránnyal számol, vagyis megpróbálja megjósolni a jövőt. Erre egy algoritmust használ, mely részben a felhasználói szándékot veszi figyelembe, ugyanakkor a korábbi teljesítményét is figyelembe veszi.

Így javíthatod az átkattintási arányod:

  • Használj bővítményeket a hirdetéseidnél! Jelenjen meg a hirdetsszöveg mellett telefonszám, a hely vagy a további linkek. Hogy milyen bővítmény és hogyan jelenik meg, azt az Adwords kezelőfelületén neked kell beállítanod. A bővítmények azért jók, mert anélkül teheted vonzóbbá és jobban teljesítővé a hirdetésedet, hogy azért külön fizetned kellene. Ennek ellenére sokan nem állítják be, vagy nem megfelelően állítják be a bővítményeket a hirdetéseiknél. A Google számtalan bővítmény használatát teszi lehetővé, de teljesen felesleges megpróbálni egyszerre használni mindet. Párat ki kell választani, melyeket a legjobban tudunk alkalmazni. A Google itt részletesen felsorolja, hogy milyen hirdetésbővítmények állnak a felhasználók rendelkezésére, ezekből gondosan megfontolva válogass ki párat.
  • Ne tégy árat a hirdetésbe! Azt tartogasd a landing oldaladra.
  • Tesztelj többféle hirdetésszöveget! Mindig legyen két hirdetésszöveged, és amelyik jobban teljesít, azt hagyd meg, és a másik helyett írj egy még jobbat.
  • Használj márka-kulcsszavakat, még akkor is, ha az organikus találati listán az első helyen szerepelsz. Ezeknek ugyanis jó az átkattintási arányuk, így javítják a minőségi mutatót. Ráadásul azoknak, akik a márkádra keresnek rá, már komolyak a szándékaid, így a konverziós arányodat is javítod.
  • Hirdetések időzítése: miközben sok olyan eset van, amikor felesleges a hirdetések megjelenését bizonyos időszakokra szorítani, gyakran ez a hatékony megoldás. Például akkor, ha csak bizonyos időszakokban, mondjuk a nyitvatartási időben tudod kiszolgálni az ügyféligényeket. Ilyenkor a hirdetésnek is célszerű ebben az időszakban megjelenni. De akkor is használható, ha szűk a költségvetésed, és létezik számodra valamiféle preferált időszak, amikor a megrendelésekre nagyobb eséllyel szokott sor kerülni. Vagyis amennyiben az adataid elemzése során azt látod, hogy bizonyos időszakokban jobban teljesít egy egyenletes időbeli elosztással futtatott kampány, akkor célszerű lehet az adott időszakra koncentrálni a megjelenést a jobb eredmények elérése érdekében.
  • Ajánlatkorrekciók: ajánlatkorrekciókat akkor érdemes használnod, ha bizonyos időszakokban, eszközökről vagy helyekről érkező kattintás számodra többet vagy kevesebbet ér. Ennek mértékét és paramétereit pontosan be lehet állítani igényeidnek és elképzeléseidnek megfelelően. Probléma akkor van, amikor egyszerre sokféle ajánlatkorrekció állítasz be, melyek adott esetben egyszerre lépnek érvénybe egy-egy keresés hatására. Ilyenkor hirtelen nagyon megemelkedhet a CPC-d. Érdemes tehát alaposan átgondolni a forgatókönyveket, amikor ajánlatkorrekciókat állítasz be, hogy ne legyenek meglepetések. A Google tanácsai ezzel kapcsolatban itt találhatók.

2. hirdetés relevanciájának javítása

Ez a rész arról szól, hogy a hirdetésed mennyire passzol a hozzá tartozó kulcsszavadhoz.

  • Jelenjenek meg a kulcsszavaid a hirdetésed címében és szövegében! A kulcsszavaidnak mindig szorosan kapcsolódniuk kell a hozzájuk tartozó hirdetésszövegekhez, ugyanakkor a hirdetésszövegeknek összhangban kell lenniük a landing oldalad tartalmával. Minél inkább összetartozónak értékeli az Adwords a kulcsszavak, hirdetésszövegek és a landing oldal hármasát, annál jobb értéket érhetsz el a minőségi mutatónál. Ráadásul a konverziós arányodat is javítod ezáltal.
  • Finomhangold a különböző egyezési típusokat, hogy a legjobb eredményt kapd!
  • Ha csak általános egyezés használsz, akkor használj negatív kulcsszavakat is! A lényeg itt az, hogy lehetnek olyan keresőszavak a felhasználók részéről, melyekre lehet, hogy nem akarsz megjelenni, mert nem relevánsak számodra, az azt beíró felhasználók a feltételezésed szerint ugyanis nem tartoznak a célcsoportodba. Az általános vagy kifejezésegyezés használata a gyakorlatban azzal jár, hogy mindenféle szinonimára, elgépelésre feldobja a hirdetésünket a Google, melyekre rá is kattintanak, tehát pénzünkbe került. (Egy szempontból éri meg indításként általános egyezéssel futtatni kulcsszavakat: így láthatjuk, hogy milyen variációk merülnek fel a felhasználókban, és ezekkel aztán kibővíthetjük a kulcsszó-listánkat, illetve megtalálhatjuk a kizáró kulcsszavainkat.)
  • Ide tartozik a fiókstruktúra rendezése is. Vagyis szükséged van egy jól rendszerezett, gondosan felépített fiókstruktúrára, hiszen ez adja az alapját a minőségi mutatód értékének. Ahhoz, hogy ilyen legyen a fiókod, az kell, hogy a hirdetéscsoportjaid és a kampányaid tökéletesen igazodjanak a bennük szereplő kulcsszavakhoz, és logikus rendszerbe szervezd őket.
  • Az nem jó, ha túl sokféle kulcsszó szerepel egy hirdetéscsoportban. A túl sok kulcsszó esetében persze nem akkor van probléma, ha nagy a mennyiségük, hiszen, ha ezek a kulcsszavak hasonlóak, összetartozók, logikailag egy csoportba tartozók, akkor a hirdetések is relevánsak lehetnek. A probléma ott van, ha a kulcsszavak mennyisége azért nagy, mert a hirdetéscsoportba mindenféle, teljesen vegyes kulcsszót beleszórunk, és ehhez készítünk valamilyen nem kapcsolódó hirdetésszöveget. Így az természetesen nem fog a megfelelő relevanciával bírni a felhasználók számára, azaz csökken a CTR-ünk és a konverziós arányunk. A Google egy hirdetéscsoportba 15-20 kulcsszót javasol, de vannak akik szerint az egy kulcsszó az optimális. Érdemes a kettő közé belőni az általad használt kulcsszavak számát hirdetéscsoportonként.
  • Tedd egyértelművé a hirdetésedben, hogy miért vagy más, jobb mint a konkurencia, miben különbözöl!
  • Az átírható linkbe is írd bele a kulcsszavaid!
  • Érdemes átállni a korábban már említett kiterjesztett szöveges hirdetésre, hiszen ebben jóval nagyobb a tered a kulcsszavak megjelenítésére.
  • Használj dinamikus kulcsszóbeillesztést, ha szükséges! Ennél azonban legyünk óvatosak. Dinamikus kulcsszóbeillesztés esetén az Adwords elhelyezi a felhasználó által beírt keresőkifejezést – mely szerepel a mi kulcszólistánkban is valamilyen egyezési formával beállítva – a hirdetésünk meghatározott pontjaira. Ez egyfelől remek megoldás, hiszen ezzel a felhasználók felé mindig releváns hirdetést tudunk prezentálni, mivel a hirdetésben szerepelnek az általa beírt kifejezések, ugyanakkor könnyű hibázni a használatánál. Alapvetően inkább csak akkor érdemes használni, ha olyan hatalmas kulcsszólistánk van, melynek minden kulcsszavára nem akarjuk megírni a hirdetés szöveget, például egy webshop számtalan terméke esetén. Viszont nem is akarunk minden kulcsszóra általános hirdetési szöveget feldobni, mert akkor meg nem lesz átkattintásunk a relevancia hiánya miatt. Így marad a dinamikus beillesztés, amit viszont el lehet rontani. És itt gondoljunk egyrészt arra, hogy általános egyezésnél, kizáró kulcsszavak használata nélkül miféle variációk fordulnak elő, melyek aztán ott virítanak a hirdetésünkben többnyire idétlenül, másrészt arra is figyeljünk, hogy a kulcsszavainkkal biztosan értelmes és használható mondatok jelenjenek meg hirdetésben.
  • Használj hirdetésbővítményeket – hely, árak, értékelések, stb. -, mivel ezeket figyelembe veszi a Google a minőségi mutató kiszámításánál. Különösen azokra a hirdetésbővítményekre érdemes figyelni, melyeket a konkurenciád is használ, hiszen, ha Te nem használod őket, hátrányba kerülsz velük szemben.

3. Landing page teendők

  • Legelőször érdemes elolvasni, hogy mit ír a Google ezzel kapcsolatban: A céloldallal kapcsolatos élmény ismertetése.
  • Ellenőrizd, hogy a landing oldalad releváns-e a kampányod kulcsszavaira!
  • Elképzelhető, hogy több érkezőoldalra is szükséged lehet, ha az egyetlen landing page-eddel nem tudod lefedni a kampányod valamennyi kulcsszavát. Ilyenkor az a jó megoldás, ha minden hirdetéscsoportodra van egy külön landing oldal, ahogy hirdetésszöveg is.
  • Ellenőrizd, hogy a hirdetéseid szövege összhangban van-e a céloldalad szövegével! A kulcsszavadnak szerepelnie kellene a címben, a meta leírásban, az alcímekben és a szövegben.
  • Fontos, hogy jó legyen a landing oldaladon a felhasználói élmény. Győződj meg arról, hogy a landing oldaladon megfelelő a navigáció és a tartalom! Elegendő ideig maradnak ott az emberek, kevés a visszapattanó látogató? A landing page-ekről itt írtunk korábban: Milyen a jó landing page?
  • Legyen mobilbarát a landing oldalad!
  • A tartalomnak világosnak, egyszerűnek, érthetőnek kell lennie az emberek számára. Ki kell elégítenie az igényeket azzal kapcsolatban, amire rákerestek a Google-ben.
  • Érthető legyen a call to action. Teljesen világosnak kell lennie, hogy mi az a cselekvés, amit a landing oldalon elvársz az emberektől, tehát, hogy rendelést kellene leadniuk, ki kell tölteniük egy űrlapot, vagy esetleg fel kellene hívniuk a sales-eseidet.

Ha először találkozol egy gyenge minőségi mutatóval, az csüggesztő lehet számodra, azonban kis csiszolásokkal a kulcsszavaknál, a hirdetésszövegeknél és a landing oldaladnál, folyamatosan javíthatsz rajta.

Miért és hogyan használj negatív ajánlatkorrekciót?

Mint az már kiderült, a negatív kulcsszavak használata az egyik legfontosabb dolog egy Adwords kampány optimalizálása során. Amikor negatív kulcsszavakat vetünk be a kampányunknál vagy egy hirdetéscsoportunknál, akkor elkerülhetjük, hogy olyan keresésekre jelenjen meg a hitedésünk, melyek számunkra nem relevánsak. A negatív kulcsszavak használata tehát az egyik fontos eszköz az optimalizálás során.

Ehhez nagyon hasonló stratégiát jelent, amikor negatív ajánlatkorrekciókat használsz helyre, eszközökre, időpontokra. Ahelyett, hogy emelnéd az ajánlatod mértékét ott, ahol az működik, sokkal hatékonyabb lehet, ha csökkented ott, ahol nem működik. Ezáltal csökkentheted a kiadásaidat a rosszul teljesítő elemeknél, és növelheted a költségvetésed a jól teljesítőknél.

Negatív ajánlatkorrekció eszközökre

Az egyik lehetséges hely, ahol használhatod a negatív ajánlatkorrekciókat az “eszközök”. Ezt a kampányod beállításainál az Eszközök fülre kattintva éred el. Itt láthatod felsorolva a különböző eszközöket, melyeken megjelennek a hirdetéseid. Ha találsz közöttük olyat, amelyik a legrosszabbul teljesít, akkor negatív ajánlatkorrekciót alkalmazva lecsökkentheted a rá szánt pénzt. Hogy milyen mértékben, azt százalékos mértékben állíthatod be. A mellékelt ábrán látszik, hogy a tabletek gyengén teljesítettek, ezért szinte teljes mértékben kizárásra kerültek. Nem muszáj ennyire drasztikusan mérsékelni az ajánlat mértékét, rajtad, illetve a költségvetéseden múlik, hogy mit tartasz megfelelő teljesítménynek.

Negatív ajánlatkorrekció alkalmazása a hirdetésütemezésnél

Az Eszközök melletti fül a Hirdetésütemezés lesz. Erre kattintva megjelenik a hirdetéseid teljesítménye napokra lebontva. Ha áttekinted a napokat egy hosszabb időintervallum használatával, akkor látni fogod, hogy melyek azok a napok, melyek valamiért gyengébben teljesítenek, mondjuk túl magas a költség a konverziókra vetítve. Ha szűkös a költségvetésed, vagy csak csökkenteni akarod a kiadásaidat, akkor nyugodtan megteheted, hogy akár ki is veszel napokat a listából (mint az alábbi ábrán a pénteket), más napok esetében pedig negatív ajánlatkorrekciót alkalmazol.

Ajánlatkorrekció helyekre

A Hirdetésütemezés fül mellett találod a Helyek fület. Itt felsorolja az Adwords, hogy milyen helyeken hogyan teljesít a hirdetésed. Első körben, mondjuk egy magyarországi hirdetés esetén csak azt a lehetőséget látod, hogy Magyarország. Ugyanakkor, ha a táblázat felett a “Helyjelentések megtekintése” menüpontban “A hirdetés megjelenítését előidéző elem” opcióra kattintasz, akkor kapsz egy részletesebb táblázatot. Te választod ki, hogy megyére, városra, irányítószámra, stb. lebontva akarod látni a kampányod teljesítményét, majd negatív ajánlatkorrekciót alkalmazol valahol.

Mivel itt azért elég sok lehetőség felmerül, érdemes különféle szűrőbeállításokat bevetni, mondjuk konverziókra, konverziós arányra, konverzió és költség arányára figyelve, és így kiválasztani azokat a helyeket, ahol nincs vagy kevés a konverzió, vagy túl sokba kerül.

A helyeken belül még egy ponton bevetheted az ajánlatkorrekciót: a demográfiánál. Ezt azonban kicsit nehéz megtalálni, másrészt Magyarország esetében nem működik. Ha külföldön hirdetsz, akkor viszont beállíthatod. Mutatjuk az utat: “Helyek” fül > “+HELYEK” piros gomb > “Speciális keresés” link > “Helycsoportok” fül > Helycsoport típusa kiválasztása > Demográfia.

Ezen kívül még a nem és kor esetében használhatnál negatív ajánlatkorrekciókat, ez azonban elég pontatlan. Sok értelme tehát nincs használni.

Mobilra optimalizálás 5 lépésben

Ha igazán jó eredményeket akarsz elérni egy Adwords kampány kezelése során, akkor stratégiát kell kialakítanod a mobilos jelenléted erősítésére. Erre azért van szükség külön, mert sokan még mindig elhanyagolják az okostelefonos megjelentést. Egy kidolgozott stratégiával viszont eredményesebb lehetsz, csak kell hozzá a kezdeti erőfeszítés, gondolkodás.

1. Értékeld a jelenlegi mobil-jelenléted

Vess egy pillantást a fiókodra és vizsgáld meg bármelyik mobilos hirdetésed, ami éppen fut. Ezután végezz egy Google-keresést az okostelefonodon, egyrészt azért, hogy lásd, milyen teljesítményt nyújt a konkurencia, másrészt pedig azért, hogy ellenőrizd, hogyan is néz ki a Te hirdetésed. A versenytársaid használnak már bármiféle mobil-specifikus szöveget a hirdetéseikben? Ha igen, akkor jegyezd fel ezeket!

Ha ez megvolt, akkor a keresőből lépj át a saját weboldaladra még mindig a mobiltelefonnal a kezedben, és elemezd mobilos használhatósági szempontból. Milyennek tűnik mobilon? Elég jól látható minden elem, a szövegek, a képek? A gombok, linkek elég nagyok az ujjal történő használathoz? Olyan szemmel nézd a mobilos élményt, hogy a látogatónak ez az első kapcsolata a cégeddel, a márkáddal! Az első benyomás pedig mindent meghatároz.

2. Értékeld a jelenlegi mobilos teljesítményed

Vizsgáld meg a futó kampányaidat az alapján is, hogy az egyes eszközökön milyen hatékonyságúak. Ha valamelyik kampányodban úgy látod, hogy elég jól teljesít a mobil-szegmens, akkor – ha még nem tetted volna – érdemes kifejezetten mobilra írt szöveget is tesztelni, hátha jobban ki tudod használni a benne rejlő potenciált.

3. Az Analyticsben is értékeld a mobilos viselkedést

A Google Analytics a lehetőségek széles tárházát nyújtja arra, hogy elemezzük a látogatóinkat. Ezt használjuk ki, vizsgálódjunk bátran, nincs igazán recept arra, hogy mit kellene megnézni, a lényeg, hogy értsd, amit látsz. Érdemes rápillantani a Viselkedési folyamatra, az Eszközkategóriák teljesítményére, esetleg Egyéni jelentéseket is össze lehet állítani. Ez segítséget ad ahhoz, hogy lásd, mit is akarnak adott pillanatban a látogatóid, akik mobilos keresés révén érkeznek. Mennyiben különböznek ezek a kifejezések a desktopos keresések kifejezéseitől?

4. A terv elkészítése

Most, hogy már kellő betekintést nyertél abba, hogyan kapcsolódik a célközönséged mobilon a weboldaladhoz, milyen eszközökkel élnek a versenytársak, itt az idő arra, hogy létrehozz egy akciótervet és határidőket adjál hozzá. Ez lehet, hogy elsőre ijesztőnek tűnik, azonban nem kell aggódni, nem olyan bonyolult, és ráadásul kifizetődő.

Hogyan készíts egy átfogó tervet a mobilos forgalom növelésére? Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:

  • Mi a legnagyobb gondjuk a felhasználóknak, akik mobiltelefonon keresnek? Azonnali megoldást akarnak a problémájukra?
  • Hogyan néz ki a mobilos oldalad? Lehet, hogy optimalizálni kellene még azelőtt, hogy egyáltalán mobilon is futtatnál PPC-hirdetéseket? Egy rossz mobilos felhasználói élmény nem vet túl jó fényt a cégedre.
  • Ha esetleg csak a Google-ben hirdetsz mobilra, akkor nem lenne értelme a Facebookon is hirdetni?

Ezután írj össze néhány elemet, ami az akcióterved része lehet, és összhangban áll a stratégiáddal. Például, hogy meg kell alkotnod egy mobilra optimalizált hirdetési szöveget a megfelelő linkekkel, és egy releváns üzenettel, mely figyelembe veszi a konkurencia hirdetéseit, vagy hogy módosítanod kell a mobilos ajánlatkorrekciókon, esetleg optimalizálni kell még a mobilos oldalad.

5. tesztelés és korrekció

Eddig arról volt szó, hogy milyen legyen a mobilos Adwords-stratégiád, most megmondjuk, hogy milyen ne legyen: ne legyen olyan, hogy egyszer végrehajtod, aztán elfelejted. Főleg azért, mert a dolgok állandóan változnak, így aztán neked folyamatosan alkalmazkodnod kell hozzájuk. Az alábbi pontokon tehát időnként szaladj végig:

Összességében a mobilos stratégiád

  • összhangban van a jelenlegi mobilos környezettel?
  • Van elég kapacitásod a telefonhívások fogadására?
  • Még mindig jól teljesít a weboldalad mobilon?

Mobilos teljesítmény:

  • Még mindig érvényesek a mobilos ajánlatkorrekcióid?
  • Látsz valami komolyabb változást a mobilos teljesítményedben?
  • A mobilos hirdetési szöveged még mindig jól teljesít?

Természetesen mindez azoknak szól, akiknek már van mobilon is jól használható, azaz mobilra optimalizált vagy reszponzív weboldala. Ha még nem ilyen az oldalad, akkor először alakítsd át, mert az kifejezetten káros, ha egy olyan weboldalra kerülnek az emberek a mobilos hirdetéseidből, mely használhatatlan mobilon. Ha viszont ez már rendben van, akkor úgy fuss neki a PPC-kampányoknak, hogy előtte azért végiggondolod és leírod a stratégiádat. Akár csak annyit, amennyi itt olvashattál róla.

Display kampány célzásának optimalizálása

Sokan úgy vélik, hogy az Adwordsben található display kampányoknak nem sok értelmük van. Elsősorban a márkaismertség kialakításában lehet szerepük, nem annyira a konverziókat érdemes hajtani velük. Ha már Te is indítottál ilyet, akkor látod, hogy mennyivel alacsonyabb az átkattintási aránya, mint egy kereső-kampánynak. A gond elsősorban a célzással van, amin azonban lehet finomítani, hogy kicsit javíts a számokon.

1. Az elhelyezés meghatározása

Az egyik lehetőség erre, ha a célzás körét magad szűkíted. Ezt persze már az indulásnál is meghatározhatod, azonban ha nem tetted, akkor később is változtathatsz. Alapvetően azon oknál fogva, hogy a hirdetésed egy olyan oldalon vagy appban jelenik meg, ahol nem szeretnéd, ha megjelenne.

Mondjuk azért, mert láthatóan rosszabbak az átkattintási, illetve konverziós arányok, mint más elhelyezéseknél. Erre akkor is szükséged lehet, ha egy témát beállítottál, mint célzást, hiszen ez még nem garantálja, hogy minden oldal megfelelő lesz a hirdetésed számára.

Az elemzéshez és a módosításhoz kattints rá a display kampányodra, válaszd a “display hálózat” fület és azon belül az “Elhelyezések” fület. Érdemes egy hosszabb, mondjuk három hónapos időintervallumot vizsgálni, akárcsak a keresőhirdetéseid optimalizálásánál. Bár egy-két dolog azért előbb is kiderülhet.

A lényeg tehát, hogy ha csak témát állítasz be a display hirdetésednél, akkor sok olyan oldal is meg fog jelenni a listában, ahol nem biztos, hogy jelen akarsz lenni a hirdetéseddel, viszont lesznek olyanok is, melyeket nem ismertél, de jól teljesítenek. Az optimalizálás révén tudod csak javítani ezt a listát.

2. A kulcsszavak finomítása

Kulcsszavak megadásával tovább lehet pontosítani a célzást, amellett, hogy az elhelyezést a fentiek szerint optimalizálod. Ennek kapcsán annyit érdemes észben tartani, hogy bár egy kulcsszó lehet, hogy fontos számodra, a Google választása a megjelenítésre nem biztos, hogy releváns lesz. Alapvetően azt kell átgondolnod, hogy az emberek milyen kifejezéseket említenek, amikor rólad vagy a tevékenységedről beszélnek.

Ehhez segítséget nyújt, ha vannak kereső-kampányaid. Ezekben ugyanis rá tudsz nézni azon kifejezésekre, melyekre rákeresve megjelent számukra a hirdetésed. Ehhez kattints rá egy kereső-kampányodban a “Kulcsszavak” fülre, majd ott a “Keresési kifejezések”-re. Ez alapján láthatod, hogy milyen kifejezések aktiválják a hirdetésedet, azok mennyi kattintást és konverziót érnek el. Azt is megfigyelheted, hogy a legjobban teljesítő kifejezések esetében mi az, ami közös. Ezeknek kellene megjelenniük a display kampányodban, mint kulcsszavak.

Habár ez a módszer sem garantálja a sikert, még mindig hatékonyabb, mint ha olyan szavakat válogatnál össze, melyek szerinted jók lehetnek ide.

3. A demográfia

A display kampányodnál a “Display hálózat” fülön belül, a “Demográfiai adatok”-nál találod meg azt, hogy kik azok, akik rákattintanak és konvertálnak a weboldaladon. Látod a nemüket és a korukat, melyből megállapíthatod, hogy ki is a Te fő célcsoportod. Még pontosabb adatokat kapsz, ha a Google Analytics adataira is ránézel. Érdemes összehasonlítani az eltéréseket a megjelenést, a kattintást és a konverziókat tekintve. Kiderülhet ugyanis, hogy míg van egy jól behatárolható célcsoportod, mégis sok más ember számára is megjelenik a hirdetésed.

Tehát, ha szűkös a költségvetésed, akkor érdemes azt megtenni, hogy kiveszed azokat a szegmenseket a célzásból, melyek nem a célcsoportodat jelentik, így sokkal több jut azokra, akik nagyobb eséllyel konvertálnak.

Hol ronthatod el az Adwords kampányodat?

Akad néhány tipikus hiba, melyeket elkövetve sokan elrontanak egy-egy Adwords kampányt. Nem feltétlenül olyan súlyosak ezek, hogy romba döntenék az egész kampányt, de okoznak némi fejfájást.

NEM HATÁROZOD MEG A CÉLOKAT

Ha már egyszer pénzt adsz hirdetésekre, akkor nem árt tudnod, hogy miért teszed. Tisztában kell lenned azzal, hogy miért futtatsz egy kampányt, pontosan mit szeretnél elérni vele. Mert ha nem tudod, akkor azt sem fogod tudni megállapítani, hogy működik-e vagy sem.

ROSSZUL MÉRED A CÉLOKAT, VAGY NEM IS MÉRED ŐKET

Először ismerned kell a célodat, ezután viszont mérned kell a kampányod teljesítményét, mégpedig úgy, hogy figyelemmel kíséred a célok teljesülését. Mérheted például a konverziókat, de importálhatsz is célokat a Google Analyticsből.

Ha beállítottad a mérést, akkor tesztelned is kellene. Keress rá egy kulcsszóra a Google-ben, kattints rá a hirdetésedre, és menj végig a konverziós folyamaton. 24 órán belül látnod kell a konverzió megjelenését az Adwordsben is.

ROSSZ KULCSSZAVAKAT HASZNÁLSZ

A rossz kulcsszóválasztás gyenge kampányteljesítményhez vezet. Egyes kulcsszavak nem hozzák a megfelelő konverzókat. Például nem biztos, hogy érdemes egyszavas kulcskifejezéseket használnod! Tehát ha van például egy cipőboltod, akkor érthető, ha a cipő szóra akarsz hirdetni. Egy specifikusabb kulcsszóval, például a “női magas sarkú cipő”-vel azonban valószínűleg hatékonyabban hirdethetnél, mert megtalálod azokat az embereket, akik tudják, hogy mit akarnak.

ROSSZ EGYEZÉSI TÍPUSOKAT HASZNÁLSZ

Ha a kulcsszavaidnál nem látod azokat a bizonyos jelöléseket, mint a “”, a + vagy a [], akkor valószínűleg ez a helyzet, és így nem hatékonyak a hirdetéseid. Az egyes egyezési típusok használatának jelentős hatása van a forgalmadra. Azonban nem feltétlenül az a legjobb, ha a legnagyobb forgalmat hozod be egy általános egyezésű kulcsszóval. Márpedig alapértelmezetten minden felvitt kulcsszó általános egyezéssel indul az Adwordsben. Ez azonban rengeteg irreleváns kattintást eredményez, ezért érdemes finomítani rajta.

NEM HASZNÁLSZ NEGATÍV KULCSSZAVAKAT

Még mindig a kulcsszavaknál tartunk. Hiszen nem csak azokat a kulcsszavakat adhatod meg, amelyeket meg akarsz célozni, hanem azokat is, melyekre semmiképpen ne jelenjen meg a hirdetésed. Tehát ha például a cipőboltodban nem árulsz Nike cipőket, akkor hozzáadhatod negatív kulcsszóként, így azok az emberek nem látják a hirdetésed, akik kifejezetten Nike cipőket keresnek.

ROSSZ A LANDING OLDALAD

Az Adwords célja az, hogy a weboldaladra terelje az embereket. Az már a landing oldalad feladata, hogy ezeket az embereket vevőkké konvertálja. Ráadásul a landing oldal kialakítása a minőségi pontszámot is meghatározza. Ezért érdemes optimalizálni a hirdetéseidre és a kulcsszavaidra, valamint azt is figyelembe véve, hogy a konverziós tölcsért megfelelően kialakítottad-e.

Idejét múltak a konverziós beállításaid

Sokan egyszer beállítják a konverzió mérését még a kampány elején, aztán el is feledkeznek róla, Ha régóta fut az Adwords kampányod, akkor vizsgáld meg a konverzió mérését a következő szempontok alapján:

  • Mit mérek?
  • Mindez valóban konverzió, vagy lehetne szűkíteni?
  • Honnan jönnek a számok? Az Adwords kód, vagy egy Analyticsből importált cél gondoskodik róluk?
  • Tudok tisztítani a konverziós mérésen? Eltávolítani a már nem működő dolgokat?

Elfeledkezel az ajánlatkorrekciókról

Minél több ajánlatkorrekciót használsz, annál nagyobb az esélye, hogy egyszer beállítod, aztán pedig elfeledkezel róla. Érdemes ezért időnként visszatérni arra, hogy valóban érvényesek-e még az ajánlatkorrekciós beállításaid, vagy pedig azóta történt némi változás a teljesítményeket illetően akár az időt, akár a helyet vagy az eszközöket tekintjük.

Duplikált kulcsszavak

A kulcsszavak ellenőrzése állandó része kell, hogy legyen az Adwords kampányaid kezelésének. Előfordul, hogy bővíted a kulcsszavak körét, és ugyanazon kulcsszót (azonos egyezési móddal) hozzáadod egy másik hirdetéscsoportodhoz is. Amennyiben használsz Adwords Editort, ott az eszközöknél megtalálod a duplikált kulcsszavak keresésének lehetőségét.

Egy keresési kifejezésre több kulcsszó

Amikor általános egyezést használsz a kulcsszavaidnál, előfordulhat, hogy a Google az egyes keresési kifejezésekre más és más hirdetést dob fel. Ha így van, akkor érdemes ellenőrizni, hogy melyik hirdetéscsoportban teljesít legjobban az adott kifejezés, a többiből pedig érdemes kizárni pontos egyezésű kizáró kulcsszó alkalmazásával.

Nem vizsgálod meg a keresési partnerek teljesítményét

Az Adwords kampánybeállításánál meg lehet adni, hogy csak a Google saját oldalán vagy a keresési partnereknél is jelentesse meg a hirdetéseidet. Szűkös költségvetésnél ajánlatos az előbbi. Ha viszont mindkettő be van pipálva nálad, akkor érdemes ellenőrizni, hogy miként teljesítenek a keresési partnerek. Ehhez a kampányok fül megnyitásakor a “Lebontások” legördülőben kell beállítani a keresési partnereket, így láthatóvá válik a táblázatban, hogy mi a helyzet velük.

Hiányzó vagy jóvá nem hagyott bővítmények

Ha hiányoznak olyan hirdetésbővítményeid, melyekkel egy pillanat alatt javíthatod a láthatóságodat, akkor egészítsd ki velük a kampányod. Ugyanakkor, ha már használsz bővítményeket, akkor azt ellenőrizd, hogy nincs-e közülük valamelyik visszautasítva a Google által.

Címkék: , , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.