Hogyan készítsd el a tökéletes közösségi média posztot?

Közösségi média
Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Mi kell ahhoz, hogy sok megosztást és hozzászólást érj el egy közösségi médiában megjelent bejegyzéssel? Nem elég hozzá egyetlen odavetett mondat vagy kép. Kezdjük az általános tanácsokkal, majd folytatjuk az egyes csatornákkal, de beszélünk arról is, hogy mit tehetsz a közösségi médiában, ha unalmas a márkád.

Kérdések, melyeket tegyél fel magadnak, mielőtt belevágsz

Talán már hallottad, hogy semmibe sem érdemes belekezdeni célok és stratégia nélkül. Igaz ez a közösségi médiára is. A célok jelentik a stratégiád alapját, meghatározzák minden döntésedet és a következő lépésedet. De hogyan határozhatod meg a célokat? Sok minden fontolóra kell venned: az iparágad, az üzleti céljaid, a költségvetésed és a forrásokat. Vagyis érdemes a célokat felvázolni még indulás előtt, vagy ha már közösségi médiázol, akkor az itt felsorolt kérdésekre adott válaszaid alapján frissíted a céljaid.

1. Hogyan illeszkedik a közösségi média a marketing céljaim közé?

A közösségi média tevékenységedet integrálni kell a marketingedbe. Vagyis a közösségi média tevékenységed céljainak támogatniuk kell azt, amit magasabb szinten el akarsz érni a marketing stratégiád segítségével.

2. Ki a közönségem a közösségi médiában?

Minden marketing alapja az, hogy tisztában legyél a közönséged problémáival, motivációival, azzal hogy mi érdekli őket, mire van szükségük. A közösségi média szemszögéből azonban lehet, hogy egy kicsi más kép rajzolódik ki róluk, mint egyébként. Az emberek a közösségi médiában másként reagálnak a cégedre, más fogja meg őket, más okból válhatnak elkötelezetté, mint ha egy e-mailt kapnának tőled, vagy a keresőben találnának rád. Ezért először meg kell értened, hogy a közönséged miért van jelen a közösségi médiában, és mi a fontos számára ott.

3. Mennyiben különbözik a közönségem a különböző közösségi média csatornákon?

Minden közösségi média egy kicsit más, mindenhol egy kicsit máshogy nézhet ki a célközönséged. A céljaidat tehát hozzá kell igazítanod a közösségi média ezen jellegzetességéhez!

4. Mire számít tőlem a közönségem?

Ahhoz, hogy kiváltsd a közönségedből a várt cselekvéseket, tisztában kell lenned azzal, hogy mire számítanak tőled, és hogyan elégítheted ki ezen igényüket. Például egy gyors és megértő közösségi médiás ügyfélszolgálati tevékenységgel? Azzal, hogy beszélgetsz velük? Szórakoztatod őket? Segítő információkat adsz számukra?

5. Mit akarsz valójában elérni a közösségi média révén?

Ezt is jobb minél előbb tisztázni magadban. Általában a cég ismertségének növelése vagy a közönség elköteleződése szokott cél lenni. De próbálj minél mélyebbre ásni, amikor a motivációidat vizsgálod. Például, ha az elköteleződés az elsődleges célod, akkor mi is igazán fontos Neked? A lájkok, megosztások, kommentek, értékelések, vagy netán az, hogy a weboldaladon növekedjen a forgalom? Esetleg ezek valamilyen kombinációja?

6. Tudom majd mérni a céljaim teljesülését?

Egy újabb problematikus pont, amivel gond szokott. Hiszen, ha van is valami cél, akkor kell lenni valamilyen objektív mérőszámnak is, melynek révén megállapítható, hogy elérted-e a célt vagy sem. A céljaidnak mérhetőnek kell lenniük! Előre meghatározott számok nélkül nem tudod megállapítani, hogy elérted-e, vagy egyáltalán haladsz-e a célod felé.

Néhány tipp a jobb posztokért

A cél mindig az, hogy olyan bejegyzéseket készítsünk a közösségi média felületeken, melyek magával ragadják az olvasókat. Ez azonban sokszor nem jön össze, nem sikerül kitörni a médiazajból. De mitől lesz olyan jó egy közösségi média poszt, hogy az olvasók is észrevegyék?

ÖSSZPONTOSÍTS AZ OLVASÓRA!

Amikor közösségi média tartalmat készítesz, elég komoly konkurenciával kel megküzdened a figyelemért. Ott vannak az ismerősök posztjai, a hírességeké és egy rakás cégé. Ahhoz, hogy valamennyire rád figyeljenek az olvasók, mindig úgy kell a posztot megírni, hogy az ő képük lebegjen a szemed előtt. Vagyis ne saját magadra, a termékedre, a szolgáltatásodra koncentrálj, hanem az olvasóra!

Ez még egyszerűbben azt jelenti, hogy ne azt írd le például, hogy “megjelent egy új termékünk”, hanem ennek kapcsán mindjárt azokat az előnyöket hangsúlyozd, melyek az emberek számára fontossá tehetik. Ez persze bevett marketingfogás, de attól még igaz, és érvényes a közösségi médiára is.

A közösségi média posztok pont annyira értékesek, amilyen elköteleződést váltanak ki. Ez azt jelenti, hogy válaszolnod kell a hozzászólásokra, közvetlenül megszólítanod a követőidet, további tartalmakat közzétenni az igényeik szerint, hogy ne szakadjon meg a kapcsolat.

MINDIG AZ OLVASÓHOZ SZÓLJ!

A legjobb közösségi média tartalmak mindig valamiféle bizalmas hangon szólnak az emberekhez. Ha az olvasónak címzed a mondandódat, az javítja az elköteleződést. Tehát ne azt mondd, hogy “Itt letölthető az e-book”, hanem valami olyasmit, hogy “Tudni akarod a titkot? Akkor van egy ajánlatunk a számodra!”

A közösségi média posztok pont annyira értékesek, amilyen elköteleződést váltanak ki. Ez azt jelenti, hogy válaszolnod kell a hozzászólásokra, közvetlenül megszólítanod a követőidet, további tartalmakat közzétenni az igényeik szerint, hogy ne szakadjon meg a kapcsolat.

ÉPÍTS A KÍVÁNCSISÁGRA!

A kíváncsiság akkor jelenik meg, amikor az embereket elkezdi feszíteni a tudás hiányának az érzése. Amíg az emberek úgy érzik egy címet elolvasva, hogy nyugodtan tudnak élni azon információk nélkül, melyek feltételezésük szerint benne szerepelnek, addig nem keltetted fel a kíváncsiságukat.

A jó szöveg tehát úgy néz ki, hogy az olvasó érezze az információs hiányt egy adott témában, neked pedig meg kell ígérned, hogy megoldod ezt a problémáját, ráadásul valami egyedi, új tippet adva.

KEZELJ MINDEN POSZTOT EGY TÖRTÉNETKÉNT!

A történetmesélés erejét már nem először emlegetjük. A történetek ugyanis könnyen magukba szippantják az embereket. És itt nem csak a hosszú oldalakon keresztül elmesélt történetekről van szó, hanem akár a rövid közösségi média posztokban megjelenőkről is.

Amikor például közzéteszel egy olyan bejegyzést, hogy “elnézést kérünk, de technikai problémák miatt nem működik a weboldalunk”, akkor ez is már lehet egy történet, hiszen három szereplője is van: Te, az olvasó, és a weboldal. A történetet tehát ki lehet bontani, mert a weboldallal történt valami, az olvasó képtelen elérni a weboldalt, míg Te éppen azon fáradozol, hogy kijavítsd a hibát.

GONDOLD ÁT AZ ÉRTÉKÉT!

Amikor egy közösségi média posztot készítesz, akkor mindig gondolkodj el azon, hogy vajon az milyen értéket ad az olvasói számára. Kell, hogy legyen valami oka annak, amiért rákattint. Sokkal jobban érzi magát az olvasó, ha meg tudja indokolni ezt a lépését.

A bejegyzésedben tehát fókuszálj a lehetséges értékre, és próbáld világossá tenni az emberek számára, hogy miért kellene, hogy érdekelje őket a posztod. Ugyanígy a call to action esetében is érdemes az egyszerű felszólításon (kattints rá, olvasd el!) további értéket ígérni (pl. Fedezz fel további érdekességeket!).

Használj KÖVETKEZETES HANGot!

A közösségi média az egyik csatorna, melyen keresztül a céged az emberek felé közvetíti az egyéniségét. Ezért fontos, hogy mindig következetes legyen a kommunikációd stílusa, nem csak az adott közösségi médián belül, hanem minden csatornán. A kommunikációs stílusról még akár egy útmutatót is írhatsz magadnak, melyet aztán következetesen betartasz.

NE BONYOLÍTSD!

Egy közösségi média posztnak nem kell szépirodalmi magasságokba emelkednie. Az embereknek a weben nincs idejük, csak rövid időre figyelnek bármire is, így inkább arra kell törekedned, hogy minél rövidebben fogalmazd meg a mondandódat, és használj rövid, egyszerű szavakat, még akkor is, ha sokkal kellemesebben hangzana más kifejezésekkel a mondat. Néha elég egy egy-két szavas szöveg is ahhoz, hogy az embereket cselekvésre bírd. Vagyis, ha valamit el tudsz mondani 1000 szóban, akkor felesleges 2000 szót pazarolni rá csak azért, hogy megfelelj a limitnek. Ha túl hosszúra nyújtod a szöveget, akkor romlik a tartalmad minősége, és olvasókat is veszítesz.

HASZNÁLJ EMOJIKAT!

Már nem csak a tizenévesek kiváltsága, hogy emojikkal kommunikáljanak, teljesen a mainstream részévé vált. Az Amex Open Forum tanulmánya szerint ráadásul komoly javulást eredményez a posztok teljesítményében: 33 százalékkal magasabb a megosztási arányuk, 33 százalékkal többen szólnak hozzá, míg 57 százalékkal többen lájkolják az emojis posztokat.

Használj képeket!

A képekkel kiegészített bejegyzések 94 százalékkal több kattintást érnek el, mint a sima, szöveges posztok. Jó minőségű infografikák, mémek, stockfotók vagy akár képernyőképek is nagymértékben javítják a felhasználói elköteleződést.

TEGYÉL FEL KÉRDÉSEKET!

A jó közösségi média bejegyzéseknek úgy kell kinézniük, mintha egy jó beszélgetés részei lennének. A közösségi média lehetőséget ad neked arra, hogy beszélgetést kezdeményezz a követőiddel. A kérdések pedig megadják a lehetőséget arra, hogy bevond az embereket a beszélgetésbe, és általában több hozzászólás is érkezik az ilyen posztokra.

JÁTSSZ AZ ÍRÁSJELEKKEL!

Ne érezd magad feszélyezve az írásjelekre vonatkozó helyesírási szabályok által. Próbáld inkább kitapasztalni azt, hogy mi hoz jobb eredményt. Egészen addig, amíg a szöveged jól néz ki és jól olvasható, nem lesz gond a használatukkal. Annál is inkább, mert a Hubspot vizsgálata szerint az olyan posztok, melyekben felkiáltójel szerepelt, 2,7 százalékkal több interakciót hoztak, míg azoknál, amelyekben kérdőjel jelent meg, 23 százalék volt a különbség.

Ne felejtsd el a CTA-t!

A közösségi média tartalmaidra mutató call to actionök növelhetik a konverziós arányodat és a helyezésedet. Ha megmondod a felhasználóknak, hogy pontosan mit akarsz tőlük, akkor növeled az esélyét annak, hogy valóban azt tegyék majd.

Mit tegyél az egyes közösségi média csatornákon?

Ahány social media csatorna, annyiféle a megoldás arra, hogy miként néz ki rajtuk egy tökéletes közösségi média poszt. Ha valaki mindegyiket megfelelő módon akarja kezelni, akkor tisztában kell lennie azzal, hogy melyiknek milyen törvényszerűségei vannak. Ezért adunk egy kis segítséget azoknak, akik több közösségi média oldalt kezelnek egyszerre, és azt hatékonyan kell tenniük. (A Facebook azért nincs a felsoroltak között, mert a jó Facebook bejegyzés kérdésével egy külön blogposztban foglalkozunk.)

Linkedin

  • Informatív, aktuális, figyelemfelkeltő szöveget tegyünk közzé, melynek terjedelme azonban ne haladja meg az 50 karaktert, és lehetőleg  tartalmazzon kérdést.
  • Mielőtt feltöltenél egy videót, győződj meg arról, hogy kereshető! A fájlnév legyen értelmezhető és izgalmas a közönséged számára.
  • Helyezzünk el linket a szöveg alatt!
  • Amennyiben szükséges, szerkesszük a link által behúzott szöveget.
  • Figyeljük a statisztikát és próbáljunk reakcióra késztetni olvasóinkat.

A Linkedinnek szenteltünk egy külön bejegyzést, így ha továbbiakra is kíváncsi vagy, érdemes benézned ide.

Youtube

  • Próbáljunk informatív, de figyelemfelkeltő címet adni, mert egyrészt egy ilyen címre kattintanak az emberek, másrészt ez a tárgya a videónknak. Emellett a címben szereplő szavak a keresések miatt is lényegesek.
  • A leírásba kerülhetnek a további kulcsszavak, ami szintén abban segít, hogy videónkat meg is találják a nézők.
  • A leírás kezdődhet a weboldalad URL-jével, mert így a felhasználóid tudni fogják, hogy hol találnak meg.
  • Érdemes a leírásba linket helyezni, mely weboldalunkra vagy más közösségi média oldalunkra mutat.
  • Ehhez kapcsolódhat egy CTA (call to action) szöveg is, amivel meghatározhatjuk, hogy mit várunk el a nézőktől.
  • Használjunk tageket a keresések miatt.

Twitter

A Twitter alapvetően a hírekről szól. Elsősorban persze Amerikában. Ott az emberek 40 százaléka azért használja a Twitter, hogy minél előbb értesüljön a legfrissebb hírekről, míg 39 százalék azért, hogy úgy általában képben legyen a világ dolgaival kapcsolatban. A Twitteren tehát alapvetően híreket érdemes megosztanod, mert erről szól a platform: iparági híreket, céges híreket, termékhíreket.

Ugyanakkor persze, akárcsak a Facebookon, itt is megoszthatod a közzétett blogbejegyzéseid linkjeit, vagy más oldalakon talált érdekes tartalmakat (curated content). Annyiban különbözik a Twitteren a helyzet, hogy itt gyakrabban is posztolhatsz, mint például a Facebookon. Ez napi több tweetet jelent.

Ma már a Twitteren is érdemes használni linkek-előnézeteket, képeket, infografikákat, gifeket, sőt videókat, mert növelik a bejegyzések hatékonyságát. A videók terjedelmét 140 másodpercben korlátozza a Twitter. A gif nagyon elterjedt a Twitteren, így ezt is érdemes bevetni. Ahogy a MailChimp is csinálja:

A gifek készítéséhez használhatod a Canvát, az Ezgifet vagy a Giphyt is.

További tippek:

  • A kérdések, tények és számok posztolása növeli a retweet esélyét.
  • Legyen egyértelmű a CTA-d, hogy az olvasók tudják, mit akarsz.
  • A nyelvtani szabályokat annak ellenére tartsd be, hogy röviden kell fogalmaznod a karakterkorlát miatt.
  • A rövidített, bit.ly linkeket retweetelik a legtöbbet, de nyugodtan használhatod a saját linkjeidet is. Ha túl hosszú lenne, a Twitter kipontozza a végét, így nem lesz zavaró.
  • Nyugodtan élj  retweet lehetőségével, ha jó tweetre bukkansz!
  • A Periscope vagy a Meerkat használatával livestreameket is közzétehetsz.

Instagram

  • Az Instagram felhasználói a tökéletes, professzionális képeket kedvelik. A márkád a lehető legkisebb mértékben jelenjen meg benne!
  • Habár az Instagramon elérhetők különféle filterek, a cégek számára ezek használata nem javasolt. Próbáld csak alkalomszerűen bevetni őket!
  • A videók egyre népszerűbbek az Instagramon. Ezek szerkeszthetők az appban, de a megvágott videók is feltölthetők. Ne legyen rövidebb, mint 3 másodperc, és ne legyen hosszabb 1 percnél!
  • A fotónknak csak kétharmadát töltse ki a tárgy, amit megörökítünk, mivel ez így vonzóbb a szemnek.
  • Már a feltöltés előtt javíthatunk a fotóinkon olyan applikációkkal, mint például a Camera+ vagy a Snapseed.
  • Használjunk képaláírást, mert felkelti a figyelmet, de releváns a márkára nézve is. Ez akár kérdés is lehet, hiszen ilyenkor még kommentek is érkezhetnek válaszként.
  • A képaláírásban megjelenhet CTA is, de néha elég egy sima emoji is (persze ez attól függ, hogy elbírja-e a márkád).
  • Ha valaki lájkolta vagy hozzászólt a képünkhöz, akkor válaszoljunk nekik, hogy kialakuljon a párbeszéd.

További tippeket az Instagram használatáról szóló bejegyzésünkben találsz.

Pinterest

Ahogy az Instagram, úgy a Pinteres is egy vizuális közösségi média platform. Vagyis a legjobb, ha képeket posztolsz a Pinteresten. Ugyanakkor, szemben az Instagrammal, a Pinteresten álló képeket érdemes közzétenned. A hírfolyamban a szélességük 236 pixel, míg a magasságuk legfeljebb 800 pixel lehet. Optimális megjelenési hely például kisebb infografikák számára. Infografikákat készíthetsz a Piktochart vagy a Venngage segítségével például, de sok más eszközt találhatsz erre a célra a neten.

A Pinterest szerint az optimális képarány 2:3, 600 pixeles szélességgel. Ez azt jelenti, hogy a magasság 900 pixeles legyen.

Milyen témák felkapottak a Pinteresten? A barkácsdolgok (DIY), az otthoni dekoráció, ételek és italok, design. Szintén az álló megjelenés miatt sok lépésről-lépésre bemutatót találsz a képek között.

További tippek:

  • Ne posztolj arcokat, mert az arc nélküli képek megosztása 23 százalékkal jobb.
  • Azok a képek, amikben a piros és a narancssárga szín dominál, kétszer több repint hoznak.
  • De egyébként érdemes erős, domináns színeket használni, mert ezekkel nagyobb elköteleződést érhetsz el.
  • A háttér ne tegyen ki nagyobb részt, mint a teljes kép negyven százaléka, mert ezzel megfelezed a repinek számát.
  • Világos, de színes képeket használj, a fekete-fehér és a túlszaturált képek rosszabbul teljesítenek.
  • Álló képeket tegyél ki, a megfelelő oldalarány a 2:3 és a 4:5. Ezek hozzák a legtöbb interakciót.
  • A leírásban legyél alapos és részletes, és használj annyi kulcsszót, amennyit csak tudsz! Így kereshetőbbé válnak a pinjeid.
  • A hashtagek számát tartsd a minimumon!

Google+

A Google+ meglehetősen háttérbe szorult a többi közösségi média csatornához képest, ennek ellenére lehet találni olyan okot, mely miatt megéri beilleszteni a használatát a marketing stratégiádba. Ilyen például a SEO. Hiszen, minden egyes Google+ posztot azonnal indexel a Google, így nagyon hamar megjelenik a találati oldalakon.

Ugyanakkor nem fogsz olyan mértékű elköteleződéssel találkozni, mint ami például a Facebook vagy az Instagram esetében elérhető.

További tippek:

  • Használj hashtageket (#), bár a G+ automatikusan kiegészítheti ezekkel a posztot.
  • Hogyha tageled a márkákat és az embereket (@), akkor értesítést kapnak.
  • Használj képeket, melyek mérete 800×600 px.
  • Próbálj meg releváns közösségeket megtalálni, és részt venni a beszélgetéseikben.

Snapchat

  • Minden videód legyen függőleges, mert ezekkel sokkal nagyobb elköteleződést érhetsz el mobilon!
  • A fotóidnál figyelj a jó megvilágításra!
  • A videóknál figyelj a háttérzajokra, annak ellenére, hogy a lejátszás hang nélkül indul.
  • Adjál leírást a snapjeidhez, melyek lehetnek kérdések, esetleg call to actionök. A rendelkezésedre álló karakterszám ugyanakkor rendkívül korlátozott, így legyél megfontolt.

Milyen hosszú legyen egy közösségi média poszt?

Amit fontos megjegyezni, hogy a statisztikák nem tekintenek be a számok mögé, tehát nem tudjuk, hogy mi magyarázza az egyes posztok jobb teljesítményét. Talán nem csak a szövegek hossza állhat a dolog mögött, hanem egyéb tényezők játszanak közre.

Kezdjük talán a Facebookkal, ahol ugyan rendkívül hosszú szövegeket is közzétehetünk, az ideális Facebook poszt hossza mindössze 40 karakter, vagy annál is rövidebb. Ezek 86 százalékkal nagyobb elköteleződést érnek el, mint a hosszabb bejegyzések. Ha ennyibe nem férnél bele, akkor legfeljebb 80 karakteresre vedd a poszt hosszát, mert még ezzel is 66 százalékkal nagyobb elköteleződést érhetsz el. Sokkal részletesebben itt írtunk az ideális Facebook-poszt hosszáról.

A Google+-nál külön vizsgálták a cím és a kenyérszöveg hosszát. Mint kiderült, a legjobban teljesítő címek legfeljebb 60 karakteresek. Az olvasók egyébként is csak az első szót és az utolsó három szót fogadják be a poszt címéből, így érdemes 6 szónál rövidebb szövegeket használni itt. A kenyérszöveg hossza ugyanakkor 200-440 karakter között alakulhat, ha a legjobb eredményekre törekszünk.

Aki esetleg használ Twittert, annak érdemes tudnia, hogy az ideális bejegyzés-hossz mindössze 100 karakter. Az ennél rövidebb tweetek teljesítménye 17 százalékkal jobb. Az úgynevezett közepes hosszúságú (azaz 71-100 karakter közötti) tweeteket re-tweetelik a legtöbbet.

A Pinterest esetében a 200 karakteres limitet érdemes betartani, ugyanakkor, ha a pinedben van egy CTA-gomb, akkor azzal 80 százalékkal nagyobb elköteleződést érhetsz el, mint ha nem használnád. Itt a szövegnél fontosabb azonban a képméret: a 800 pixeles vagy annál magasabb képeket tartalmazó pinek jóval több megosztást érnek el, mint az ennél kisebbek.

A blogposztok esetében alapvetően elmondható, hogy az informatív, segítő jellegű, hosszú tartalmak a nyerők. A Buffer szerint az ideális olvasási hossz 7 perc, ami nagyjából 1600 szó hosszúságot jelent. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a hosszabb posztokat általában jobb minőségűnek értékeli a Google, így jobb a helyezésük a találati oldalakon. Ráadásul az 1500 karakternél hosszabb blogbejegyzések 68 százalékkal több tweetet és 23 százalékkal több Facebook-lájkot szereznek, mint a rövidebbek. Azt pedig nyilván már mindenki tudja, hogy a legtöbb weboldal a találati oldal első 10 helyezettje között legalább 2000 szavas. Fontos még azt is megjegyezni, hogy egyre növekszik a hosszú keresőkifejezések használatának aránya, vagyis érdemes ezekre optimalizálni a tartalmaidat.

10 kihívás a közösségi médiában – és a megoldásuk

Akárhová nézel a közösségi médiában, azt látod, hogy a többiek milyen remekül használják a különböző csatornákat, kezdve a Facebooktól a Snapchatig. Minden egyes posztjukra érkezik a lájkok tömege, jönnek a kommentek és a megosztások. Ezek után felmerülhet benned a kérdés, hogy vajon mit ronthatsz Te el? Nézzük, hogy mások hol futottak bele problémákba, és mi lehet ezeknek a megoldása.

1. Valódi kapcsolat kialakítása a közönségeddel

Az elmúlt évek során sokat változott annak megítélése, hogy mit jelent a hatékonyság a közösségi médiában. Megjelent egy új kihívás, az hogy személyes szinten szólj az emberekhez. Mert ha valódi kapcsolatba tudsz kerülni a közönségeddel, az segít emberközelivé tenni a márkádat.

Ehhez viszont meg kell tenned azt, hogy minden egyes kommentre válaszolsz, segítséget nyújtasz ezeken a csatornákon az embereknek, de akár kérdéseket is feltehetsz nekik, blogposztokat linkelhetsz. Haladóbb megoldás, ha létrehozol egy fórumot vagy egy csoportot a Facebookon, ami még komolyabb lehetőséget kínál a közönséged elkötelezettségének növelésére.

2. Közösségi média marketing stratégia kialakítása

Lehet, hogy van valami elképzelésed arról, mit miért csinálsz a közösségi médiában, de közösségi média stratégia nélkül nem tudhatod pontosan, hogy hova tartasz. Gondolj úgy erre a tervre, mint egy térképre a céljaid felé. Az úton néha megállhatsz, elkalandozhatsz bizonyos látnivalóknál, ugyanakkor vissza tudsz térni a már megkezdett útra.

Egy stratégia kialakításához alapvetően három kérdésre kell válaszolnod. Az első az, hogy

Miért is vagy jelen a közösségi médiában?

Pusztán a jelenlét kedvéért nem biztos, hogy érdemes, ezzel csak idődet és az erőforrásaidat vesztegeted. A második kérdés:

Hogyan fogod elérni a célodat?

Ez lehet egy speciális közösségi média csatorna, vagy akár fizetett hirdetések használata, videó és kép készítése, kapcsolat kialakítása a véleményvezérekkel, stb. A harmadik kérdés pedig az, hogy

Miként fogod mérni a sikert?

A számok azok, melyek visszajeleznek neked napról napra, évről évre. Segítségükkel úgy tudod végezni a napi szintű munkát, hogy közben megmarad a szélesebb perspektíva is.

3. A nagy visszaesés az organikus elérésben

Ami működött 2012-ben a Facebookon, az ma már nem működik. A közösségi média oldalak kezelői mindenféle megoldásokat próbáltak kitalálni az elérés növelésére, azonban ha ez neked nem megy, akkor lehet, hogy valami más eszközhöz kell nyúlnod.

Az egyik ilyen lehetőséget a fizetett hirdetések jelentik. Néhány forintért a nehéz munkával összehozott tartalmak tényleg a közönséged szemei elé kerülhetnek. Keress olyan bejegyzéseket, melyek jelentős elköteleződést váltanak ki alacsony elérés mellett, hiszen ez mutatja, hogy az adott posztban benne van a siker lehetősége! Figyelned kell természetesen az analitikai adatokra is, hogy minél többet megtudjál a közönségedről. Ha végre körvonalazódik, hogy kik ők, akkor sokkal jobban célzott hirdetéseket tudsz készíteni számukra.

4. Folyamatosan jó tartalom készítése

A közösségi média kezelése rendkívül időigényes feladat tud lenni, és ami a legnehezebb, hogy kreatív és eredeti maradj a tartalom készítése közben. Íme néhány megoldás, amit bevethetsz:

  • Nyitottság és átláthatóság: a legnépszerűbb posztok mindig azok, melyek valamilyen betekintést engednek egy cég belső életébe. Az emberek ugyanis szeretik azt látni, hogy a cég és a közösségi média oldal mögött valódi emberek állnak.
  • Eredeti grafikák: a tapasztalatok szerint az eredeti képeknek általában nagy a népszerűségük. Habár ehhez kell némi jártasság a kivitelezésében, viszonylag gyorsan össze lehet dobni egy saját grafikont vagy akár infografikát.

5. A minőség a mennyiség előtt

Sok cég elképzelése szerint ahhoz, hogy kiemelkedjenek a közösségi média zajából, az jelenti a megoldást, hogy minél több tartalmat készítenek. Ez a taktika ugyan sok esetben működik, de gyakran előfordul, hogy a túl sok tartalom idegesíti az embereket. Ráadásul nem is egyszerű nagy mennyiségben jó tartalmat készíteni.

Amit meg kell értened, hogy az emberek elsősorban akkor fognak követni, ha jobb tartalmakat készítesz, nem pedig akkor, ha többet. Ehhez kapcsolódik, hogy érdemes minden egyes bejegyzést kiemelt gondossággal kezelni, azaz mindig a maximális minőségre törekedni.

6. A tartalmak eljuttatása egy szélesebb közönséghez

Ha már megvan a remek tartalmad, akkor az emberek követni fognak téged? Sajnos nem minden esetben. Ehhez hirdetni kell a tartalmakat, kapcsolatot kell kiépíteni más cégekkel és véleményvezérekkel, és fel kell keltened a közönséged figyelmét. Ha már van egy blogposztod, amit láthatóan olvasnak az emberek, vélhetően a közösségi médiában is érdekelni fogja a téma őket. Most már csak el kell juttatni hozzájuk.

A közösségi médiában az emberek tovább tudják osztani a tartalmaidat, csak el kell érned, hogy ezt megtegyék. Az nem elég, ha hátradőlsz, és várod a megosztásokat. Keresned kell olyan embereket, akik hajlandóak megosztani a tartalmaidat. Például küldj e-maileket a barátoknak, a családtagjaidnak, kollégáknak, hívd fel rá a véleményvezérek figyelmét, csatlakozz csoportokhoz, online fórumokhoz.

7. Új utak a megosztásokért

A közösségi médiában az oldalak kezelői hajlamosak egy-két begyakorlott, bevett megoldást ismételni újra meg újra. Még akkor is, ha ez a megoldás egy idő után már nem igazán hozza az eredményeket. Nincs azzal gond, ha állandóan a saját tartalmaidra mutató linkeket posztolsz a Facebookon, vagy idézeteket az Instagramon, azonban bele kellene vinni valami plusz kreativitást a dologba az eredmények érdekében.

Amikor valamit közzé akarsz tenni a közösségi médiában, először tedd fel magadnak a kérdést, hogy vajon Te lájkolnád, megosztanád-e az adott posztot? Ha a válaszod nem, akkor talán valami más típusú tartalmat kellene közzétenned.

A New York Times korábban közétette egy felmérésnek az eredményeit, melyben a megosztás pszichológiáját vizsgálták. Mint kiderült, a megosztás a kapcsolatokról szól, azaz a válaszadók 49 százaléka azért osztott meg valamit, hogy érdekes vagy szórakoztató tartalmakat mutassanak másoknak.

8. Az adatok felhasználása

Ma már könnyen hozzáférhetőek a különböző mérőszámok a közösségi médiából is, így semmi sem akadályozhat meg abban, hogy ezeket az adatokat folyamatosan figyeld. Ez azt jelenti, hogy érdemes lehet akár a hónapról-hónapra történő változásokat is rögzíteni. Egy ilyen módszerrel megállapítható, hogy mely megoldások működnek, melyek nem. Ha pedig valami nem működik, akkor mindjárt lehet is váltani egy másikra.

9. Minőségi képek és grafikák készítése

A képek és grafikák használata a második legfontosabb tényező a sikerhez a minőségi tartalom után. Egy vizuális tartalom 40-szer nagyobb eséllyel eredményez megosztást a közösségi médiában, mint bármely más tartalom. Tehát annak ellenére, hogy vizuális tartalmak készítéséhez más készségekre van szükség, mint szöveges tartalmak írásához, érdemes ebbe némi időt fektetni.

Amire viszont figyelned kell, hogy

  • kerüld a már túlhasznált stockfotókat,
  • minden kép méretét az adott közösségi oldalra optimalizáld,
  • az egyedi képeknél legyél mindig következetes a márka-színek és logók használatánál.

10. Arra figyelni, ami tényleg számít

Sokan azt hiszik, hogy van valami könnyen elérhető, trükkös megoldás a sikerre a közösségi médiában, pedig a dolog a kitartó munkáról szól. Ezzel alakíthatsz ki egy közösséget az elkötelezett emberekből. A növekedés és az elköteleződés több tényezőnek az eredménye, de azt kitalálni, hogy mire érdemes figyelni, nem is olyan egyszerű.

Ehhez nem a taktikákra kell összpontosítani, hanem a növekedési folyamatra. Ez egy olyan dolog, ami skálázható, megjósolható és ismételhető. Ehhez pedig tartani kell magunkat, bármi áron. Ismerd meg a csatornád, a közönséged és a piacot, és ennek fényében hozz stratégiai döntéseket! Ennek segítségével tudsz azokra a dolgokra figyelni, melyek valóban számítanak.

Mit tegyél a közösségi médiában, ha unalmas a márkád?

Nem muszáj feladni a közösségi médiás megjelenést, ha unalmas a márkád. Még ilyenkor is találhatsz olyan dolgokat, melyeket kommunikálhatsz az ügyfeleid felé. A Hootsuite összeszedett hét ötletet, melyek mindenki számára megfontolásra érdemesek lehetnek.

Először is indulj ki abból, hogy a Te céged is azért létezik, mert a vevők számára hasznos. Például az életüket könnyebbé vagy élvezetesebbé teszi, esetleg biztosítja a szórakoztatásukat. Az emberek pedig valami hozzáadott értékre számítanak Tőled. Ez a hozzáadott érték az, ami megkülönbözteti a Te cégedet a többektől. Mi az, amivel Te többet vagy mást tudsz kínálni, mint a többiek? Ha ezt tudod, akkor már azt is látod, hogy az unalmas márkád ellenére, van miről beszélned. De lépjünk tovább: mit tehetsz ebben e helyzetben?

  • Használd ki a szakértelmedet, és edukáld a közönséged! – Ahelyett, hogy egyszerűen csak a termékeidért vagy szolgáltatásaidért keresnének fel az emberek, miért ne keresnének fel emellett információkért és tanácsokért? Mutass nekik szakmai videókat, írásokat, melyekből tájékozódhatnak az iparágadról. Ezzel ráadásul szakértőként mutathatod meg magad a közönséged előtt.
  • Használd ki azt, ami már népszerű! – Ha a céged nem népszerű, akkor jelenjen meg olyan személy a kommunikációdban, aki híres. Nem muszáj egy sztárnak lennie, elegendő, ha a Te közönséged számára, az iparágadban jelentős személy.
  • Mondj egy történetet! – A történetek érzéseket keltenek az emberekben, és az érzések révén tudnak kapcsolódni a márkádhoz. Beszélj például arról, hogy emberek hogyan, mire használják a terméked vagy a szolgáltatásodat az életükben!
  • Legyél emberi! – Ne cégként, hanem emberi hangon kommunikálj! Mutasd meg, hogy valódi személyek állnak a márkád mögött!
  • Legyél emlékezetes! – Ehhez nem csak online jelenlét, hanem online személyiség is kell. Alakíts ki egy kommunikációs stílust – legyél kifinomult, intelligens vagy vicces -, mellyel erősebb benyomást kelthetsz az emberekben.
  • Mutasd be a céged! – A terméked csak egy része a cégednek, még ha az egyik legjelentősebb is. A termékeden túl megmutathatod, hogy hol dolgozol, bemutathatod a kollégákat, a mindennapi életet az irodátokban, a jelentősebb közös eseményeket, vagy beszélhetsz arról is, hogy mennyire képzettek a munkatársaid.
  • Ossz meg releváns tartalmakat! – Nem muszáj minden tartalomnak rólad szólnia a közösségi médiában. Olyan tartalmakat is közzétehetsz, melyek valamilyen módon kapcsolódnak ahhoz a területhez, amivel foglalkozol. Fontos persze, hogy ezek a tartalmak hasznosak legyenek a célközönséged számára.

Mindegy tehát, hogy mit árulsz, a közösségi média lényege, hogy közösségi legyen. Kapcsolatokat kell kialakítanod, fenn kell tartanod egy online jelenlétet, akármivel is foglalkozol. A közösségi média egy jó terep arra, hogy lefektesd és alakítsd a márkád imidzsét. És még ha unalmas is a márkád, próbáld megtalálni a szórakoztató, az érdekes és az izgalmas oldalát, amit aztán bemutathatsz ezeken a csatornákon.

Hogyan kezeld a negatív kommenteket a közösségi médiában?

Amikor valaki gyakorlat és tapasztalat nélkül először találkozik negatív kommenttel akár személyes, de jellemzőebben inkább céges web- vagy közösségi média oldalon, hajlamos túlaggódni a dolgot: kétségbe esni, kapkodni, és mélyen a szívére venni egy-egy ilyen kritikát. Ilyenkor jönnek a hibák, a meggondolatlan kommenttörlések vagy a verbális visszavágás – személyiségtől függően -, amivel azonban csak rontunk a helyzeten. De akkor mi a jó reakció?

Ne etesd a trollt!

Az általános jó tanács a “ne etesd a trollt!” a legtöbb helyzetben egyébként igaz. Nem foglalkozni velük sok esetben a legjobb megoldás, a közösség jellemzően maga is helyesen ítéli meg, hogy ki tartozik a troll kategóriába, és ennek megfelelően veszi komolyan a hozzászólást.

Ugyanakkor persze nem mindenki troll: szeretjük ezt a jelzőt mindenkire ráaggatni, akinek a véleménye egyszerűen csak nem teszik. (Itt egy posztunk a trollokról, hogy tisztázzuk valójában miről is van szó.) Lehet ez a személy csak egy elégedetlen vevő, vagy egy kicsit körülményes érdeklődő, aki valóban információt, megoldást akar, csak épp rosszul fejezi ki magát, vagy nem is törekszik a megfelelő hangvételre, mert ezt látja célravezetőnek.

Alapelvek, eljárás

Ilyenkor célszerű egy eljárás alapján kezelni a helyzetet. Tehát, ha egy cégnek még nem lenne meg ez az elfogadott eljárása, szabályozása arra, hogy miként viselkedjen egy “asztalborogató” vagy csak egyszerűen negatív kommentelővel, akkor itt van néhány alapelv:

  1. Először értsd meg az üzenetet! Mi a probléma gyökere? Miként tudsz segíteni?
  2. Készíts a hozzászólásról egy képernyőképet, mert szükség lehet rá!
  3. Alapesetben ne töröld a kommentet, mert úgy tűnhet, mintha valami takargatnivalód lenne. (Néha szükség lehet a delete gomb megnyomására, mert egyszerűen értelmezhetetlen, minősíthetetlen a komment, amire semmilyen normális választ nem lehet adni.)
  4. Túl sokat sokat ne késlekedj a reakcióval, a közösségi médiában egy órán belül válaszra számítanak a felhasználók. (Persze ez azért lehet egy kicsit több is, de egy napnál tovább azért ne csússzunk – tesszük hozzá mi.)
  5. Maradj higgadt, készíts vázlatokat a válaszodról, és ilyenkor tartsd észben, hogy nem csak a kommentelőnek válaszolsz, hanem az összes követőd és rajongód figyeli a kommunikációdat.
  6. A válaszban lehetőleg kérj elnézést, és ajánlj megoldást a problémára. Ez néha az elégedetlen ügyfelek hozzáállását alapvetően változtatja meg – néha persze nem, maradnak örök elégedetlenek. (Mielőtt elküldenéd a választ, gondold végig, hogy ugyanezt szemtől szembe is el mernéd-e mondani az ügyfélnek. Ha igen, mehet a válasz).

Ezután már csak figyelned kell, hogy mindez milyen reakciókat vált ki. Jó közösségi médiázást!

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.