Hogyan készítsd el a tökéletes közösségi média posztot?

Közösségi média

Ahány social media csatorna, annyiféle a megoldás arra, hogy miként néz ki rajtuk egy tökéletes közösségi média poszt. És mi kell ahhoz, hogy sok megosztást és hozzászólást érj el vele? Ehhez nem elég egyetlen odavetett mondat vagy kép. De beszélünk arról is, hogy mit tehetsz a közösségi médiában, ha unalmas a márkád.

Ha valaki mindegyiket megfelelő módon akarja kezelni, akkor tisztában kell lennie azzal, hogy melyiknek milyen törvényszerűségei vannak. Ezért adunk egy kis segítséget azoknak, akik több közösségi média oldalt kezelnek egyszerre, és azt hatékonyan kell tenniük. (A Facebook azért nincs a felsoroltak között, mert a jó Facebook bejegyzés kérdésével egy külön blogposztban foglalkozunk.)

1. Linkedin

  • Informatív, aktuális, figyelemfelkeltő szöveget tegyünk közzé, melynek terjedelme azonban ne haladja meg az 50 karaktert, és lehetőleg  tartalmazzon kérdést.
  • Mielőtt feltöltenél egy videót, győződj meg arról, hogy kereshető! A fájlnév legyen értelmezhető és izgalmas a közönséged számára.
  • Helyezzünk el linket a szöveg alatt!
  • Amennyiben szükséges, szerkesszük a link által behúzott szöveget.
  • Figyeljük a statisztikát és próbáljunk reakcióra késztetni olvasóinkat.

2. Youtube

  • Próbáljunk informatív, de figyelemfelkeltő címet adni, mert egyrészt egy ilyen címre kattintanak az emberek, másrészt ez a tárgya a videónknak. Emellett a címben szereplő szavak a keresések miatt is lényegesek.
  • A leírásba kerülhetnek a további kulcsszavak, ami szintén abban segít, hogy videónkat meg is találják a nézők.
  • A leírás kezdődhet a weboldalad URL-jével, mert így a felhasználóid tudni fogják, hogy hol találnak meg.
  • Érdemes a leírásba linket helyezni, mely weboldalunkra vagy más közösségi média oldalunkra mutat.
  • Ehhez kapcsolódhat egy CTA (call to action) szöveg is, amivel meghatározhatjuk, hogy mit várunk el a nézőktől.
  • Használjunk tageket a keresések miatt.

3. Twitter

  • A kérdések, tények és számok posztolása növeli a retweet esélyét.
  • Legyen egyértelmű a CTA, hogy az olvasók tudják, mit akarunk.
  • A nyelvtani szabályokat annak ellenére tartsuk be, hogy csak 140 karakter áll a rendelkezésünkre.
  • A rövidített, bit.ly linkeket retweetelik a legtöbbet, de nyugodtan használhatod a saját linkjeidet is. Ha túl hosszú lenne, a Twitter kipontozza a végét, így nem lesz zavaró.
  • Mi is éljünk a retweet lehetőségével, ha jó tweetre bukkanunk.
  • Tegyünk képet, gif-et, videót a bejegyzésünk alá, mert az növeli a hatékonyságát. A képek mérete 1280×720.
  • A Periscope vagy a Meerkat használatával livestreameket is közzétehetsz.

4. Pinterest

  • Ne posztoljunk arcokat, mert az arc nélküli képek megosztása 23 százalékkal jobb.
  • Azok a képek, amikben a piros és a narancssárga szín dominál, kétszer több repint hoznak.
  • De egyébként érdemes erős, domináns színeek használni, mert ezekkel nagyobb elköteleződést érhetsz el.
  • A háttér ne tegyen ki nagyobb részt, mint a teljes kép negyven százaléka, mert ezzel megfelezzzük a repinek számát.
  • Világos, de színes képeket használjunk, a fekete-fehér és a túlszaturált képek rosszabbul teljesítenek.
  • Álló képeket tegyünk ki, a megfelelő oldalarány a 2:3 és a 4:5. Ezek hozzák a legtöbb interakciót.
  • A leírásban legyél alapos és részletes, és használj annyi kulcsszót, amennyit csak tudsz. Így kereshetőbbé válnak a pinjeid.
  • A hashtagek számára tartsd viszont a minimumon.

5. Google+

  • Használjunk hashtageket (#), bár a G+ automatikusan kiegészítheti ezekkel a posztot.
  • Hogyha tageljük a márkákat és az embereket (@), akkor értesítést kapnak.
  • Használjunk képeket, melyek mérete 800×600 px.
  • Próbáljunk meg releváns közösségeket megtalálni, és részt venni a beszélgetéseikben.

6. Instagram

  • Az Instagram felhasználói a tökéletes, professzionális képeket kedvelik. A márkád a lehető legkisebb mértékben jelenjen meg benne!
  • Habár az Instagramon elérhetők különféle filterek, a cégek számára ezek használata nem javasolt. Próbáld csak alkalomszerűen bevetni őket!
  • A videók egyre népszerűbbek az Instagramon. Ezek szerkeszthetők az appban, de a megvágott videók is feltölthetők. Ne legyen rövidebb, mint 3 másodperc, és ne legyen hosszabb 1 percnél!
  • A fotónknak csak kétharmadát töltse ki a tárgy, amit megörökítünk, mivel ez így vonzóbb a szemnek.
  • Már a feltöltés előtt javíthatunk a fotóinkon olyan applikációkkal, mint például a Camera+ vagy a Snapseed.
  • Használjunk képaláírást, mert felkelti a figyelmet, de releváns a márkára nézve is. Ez akár kérdés is lehet, hiszen ilyenkor még kommentek is érkezhetnek válaszként.
  • A képaláírásban megjelenhet CTA is, de néha elég egy sima emoji is (persze ez attól függ, hogy elbírja-e a márkád).
  • Ha valaki lájkolta vagy hozzászólt a képünkhöz, akkor válaszoljunk nekik, hogy kialakuljon a párbeszéd.

7. Snapchat

  • Minden videód legyen függőleges, mert ezekkel sokkal nagyobb elköteleződést érhetsz el mobilon!
  • A fotóidnál figyelj a jó megvilágításra!
  • A videóknál figyelj a háttérzajokra, annak ellenére, hogy a lejátszás hang nélkül indul.
  • Adjál leírást a snapjeidhez, melyek lehetnek kérdések, esetleg call to actionök. A rendelkezésedre álló karakterszám ugyanakkor rendkívül korlátozott, így legyél megfontolt.

Ezek után azonban nem árt tisztában lenni néhány alapkérdéssel is. Például azzal, hogy

Miért osztanak meg bármit is az emberek a közösségi médiában?

Aki járt már a Facebookon és belenézett a kommentekbe, abban minden bizonnyal felmerült a gyanú, hogy egyes hozzászólások nem úgy születnek, hogy a hozzászóló előbb gondosan, szóról-szóra, elejétől a végéig elolvas egy cikket, majd szabatosan megfogalmazza a benne felmerülő gondolatokat, kételyeket, kérdéseket.

Ezt eddig csak sejtettük, most már azonban tudjuk is, mivel a Slate, illetve a Chartbeat kutatása megerősítette, hogy ahogy a kommentek esetében, úgy a közösségi médiás megosztásoknál is az történik, hogy az illető el sem olvas egy adott cikket, máris úgy véli, hogy valamennyi ismerőséhez el kell juttatnia azt (és tulajdonképpen ezzel meg kell mutatnia, hogy kicsoda ő.)

A Hootsuite persze olyannyira nem hitte el, hogy az olvasók ilyen felületesek lennének, hogy ő maga is elkezdte szondázni olvasóit. De persze a becsületes olvasók elárulták, hogy sokuk valóban csak a címet és a leadet olvassa el, és máris továbbosztják a cikket. De miért is? A vizsgálat szerint 61 százalék azért, mert egy cikket érdekesnek tart, a többiek azért, mert fontosnak vagy viccesnek találják a tartalmat.

Mint kiderült, néhány olvasó persze érzi abban a kockázatot, hogy olyan tartalmat oszt meg, amit tulajdonképpen nem is ismer, hiszen ronthatja a róluk kialakult véleményt, ha esetleg a cikk úgy végződik, amivel ő nem ért egyet. Legtöbbször azonban az olvasók nem ennyire aggályoskodók.

Mitől lesz vírusosan terjedő egy közösségi média poszt?

A nagy titok, amire mindenki keresi a választ: mitől válik vírusosan terjedővé egy videó, egy kép, egy poszt. Nem mindegy, főleg, ha pénz is van a dologban. És hát mikor nincs? A tudományt hívjuk segítségül. Vizsgálatában a Fractl 23 darab, az Imguron talált, virálisan terjedő képet mutatott a 800 alanynak, míg a kontrollcsoport nem-virális képeket kapott, majd figyelték a reakcióikat, hogy valami összefüggést találjanak. Mire jöttek rá ez alapján?

A POZITÍV ÉRZÉSEK FONTOSSÁGA

Van néhány közös jellemzője a virusosan terjedő képeknek mindegyik korosztály és nem számára. Az első és legfontosabb az általuk kiváltott pozitív érzések. Ezek részletezve a következők voltak:

– öröm
– érdeklődés
– remény
– bizalom

A kutatás alapján egyértelmű volt a kapcsolat a kialakuló pozitív érzések száma és a megtekintések száma között.

ÉRZELMI KOMPLEXITÁS

De az is kiderült, hogy nem csak egyszerűen pozitív érzések halmozódását kell elérni egy virális tartalommal. Ugyanis a kutatás eredményei arra is rámutattak, hogy a virális képek egyszerre váltottak ki pozitív és negatív érzéseket a résztvevőkben. Legalábbis gyakrabban, mint a nem virális képek esetében. Tehát annál kedvezőbb a hatás, minél szélesebb érzelmi spektrumot tudunk kialakítani a felhasználókban a virális tartalmainkkal.

A MEGLEPETÉS EREJE

A következő kulcstényező a meglepetés. A virálisan terjedő képek sokkal valószínűbben hökkentették meg az embereket, mint az átlagos képek. A meglepetés volt a második leggyakrabban megfigyelt reakció a virális képek nézegetése során.

A KÜLÖNBÖZŐ KOROSZTÁLYOK MÁSHOGY REAGÁLNAK

A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalabb korosztályt sokkal nehezebb reakcióra bírni, azaz elérni, hogy megosszon egy képet. A 18-24 évesek kevesebb pozitív érzésről számoltak be a képek láttán, mint bármelyik másik korosztály. A kutatók ezt azzal magyarázták, hogy ez a korosztály nagyon sok tartalommal, képpel, videóval találkozik a neten, az ingerküszöbük már meglehetősen magas, így csak a nagyon új és rendkívül hatásos tartalmakkal lehet reakciót kicsikarni belőlük.

FÉRFIAK ÉS NŐK: NINCS KOMOLY KÜLÖNBSÉG

Lehet, egyeseket meglep, de az, hogy ki, melyik nemhez tartozik, nem játszott nagyobb szerepet a virális tartalmakra adott reakcióknál. Persze azért kis eltérések akadnak, így például az, hogy a férfiak több örömteli érzésről számoltak be a virális képek nézegetése közben, mint a nők. Ugyanakkor az érzelmi komplexitás mértéke kisebb volt náluk.

A nők ugyanakkor többször számoltak be a bizalom érzéséről, valamint több negatív érzés fogalmazódott meg bennük, illetve ezzel párhuzamosan nagyobb érzelmi komplexitásról számoltak be. Összességében azonban a férfiak és a nők több hasonló érzést jeleztek vissza, mint különbözőt. Ez pedig azt jelenti, hogy a tévhitekkel ellentétben a két nem számára nem kell kétféle tartalmat gyártani, ha el szeretnénk érni a vírusos terjedést.

Mit tegyél a közösségi médiában, ha unalmas a márkád?

Nem muszáj feladni a közösségi médiás megjelenést, ha unalmas a márkád. Még ilyenkor is találhatsz olyan dolgokat, melyeket kommunikálhatsz az ügyfeleid felé. A Hootsuite összeszedett hét ötletet, melyek mindenki számára megfontolásra érdemesek lehetnek.

Először is indulj ki abból, hogy a Te céged is azért létezik, mert a vevők számára hasznos. Például az életüket könnyebbé vagy élvezetesebbé teszi, esetleg biztosítja a szórakoztatásukat. Az emberek pedig valami hozzáadott értékre számítanak Tőled. Ez a hozzáadott érték az, ami megkülönbözteti a Te cégedet a többektől. Mi az, amivel Te többet vagy mást tudsz kínálni, mint a többiek? Ha ezt tudod, akkor már azt is látod, hogy az unalmas márkád ellenére, van miről beszélned. De lépjünk tovább: mit tehetsz ebben e helyzetben?

  • Használd ki a szakértelmedet, és edukáld a közönséged! – Ahelyett, hogy egyszerűen csak a termékeidért vagy szolgáltatásaidért keresnének fel az emberek, miért ne keresnének fel emellett információkért és tanácsokért? Mutass nekik szakmai videókat, írásokat, melyekből tájékozódhatnak az iparágadról. Ezzel ráadásul szakértőként mutathatod meg magad a közönséged előtt.
  • Használd ki azt, ami már népszerű! – Ha a céged nem népszerű, akkor jelenjen meg olyan személy a kommunikációdban, aki híres. Nem muszáj egy sztárnak lennie, elegendő, ha a Te közönséged számára, az iparágadban jelentős személy.
  • Mondj egy történetet! – A történetek érzéseket keltenek az emberekben, és az érzések révén tudnak kapcsolódni a márkádhoz. Beszélj például arról, hogy emberek hogyan, mire használják a terméked vagy a szolgáltatásodat az életükben!
  • Legyél emberi! – Ne cégként, hanem emberi hangon kommunikálj! Mutasd meg, hogy valódi személyek állnak a márkád mögött!
  • Legyél emlékezetes! – Ehhez nem csak online jelenlét, hanem online személyiség is kell. Alakíts ki egy kommunikációs stílust – legyél kifinomult, intelligens vagy vicces -, mellyel erősebb benyomást kelthetsz az emberekben.
  • Mutasd be a céged! – A terméked csak egy része a cégednek, még ha az egyik legjelentősebb is. A termékeden túl megmutathatod, hogy hol dolgozol, bemutathatod a kollégákat, a mindennapi életet az irodátokban, a jelentősebb közös eseményeket, vagy beszélhetsz arról is, hogy mennyire képzettek a munkatársaid.
  • Ossz meg releváns tartalmakat! – Nem muszáj minden tartalomnak rólad szólnia a közösségi médiában. Olyan tartalmakat is közzétehetsz, melyek valamilyen módon kapcsolódnak ahhoz a területhez, amivel foglalkozol. Fontos persze, hogy ezek a tartalmak hasznosak legyenek a célközönséged számára.

Mindegy tehát, hogy mit árulsz, a közösségi média lényege, hogy közösségi legyen. Kapcsolatokat kell kialakítanod, fenn kell tartanod egy online jelenlétet, akármivel is foglalkozol. A közösségi média egy jó terep arra, hogy lefektesd és alakítsd a márkád imidzsét. És még ha unalmas is a márkád, próbáld megtalálni a szórakoztató, az érdekes és az izgalmas oldalát, amit aztán bemutathatsz ezeken a csatornákon.

Címkék: ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.