404-es oldal: milyen legyen? Mire figyelj SEO szempontból?

Amikor egy szerver nem találja a keresett weboldalt, 404-es oldal jelenik meg a böngészőablakodban. A weben ez a leggyakoribban megjelenített hibaüzenet. Ennek ellenére nagyon sok weboldal elfelejt saját, egyedi 404-es oldalt készíteni. De hogyan nézzen ki? Kell-e félned, hogy a Google büntet érte? Milyen más lehetőségeid vannak? Megadjuk a válaszokat.

404-es oldal akkor jelenik meg, amikor a keresett weboldal nem található. Például azért mert rossz URL-címet írtál be. Vagy azért, mert a weboldalt törölték, megváltoztatták az URL-jét, átköltöztették. A lényeg azonban az, hogy amikor a felhasználó a keresett oldal helyett csak egy hibaüzenetbe fut, az nem túl örömteli élmény számára. Ebben a helyzetben segítened kell neki linkekkel és egyéb információkkal. Illetve megoldást kell nyújtanod számára, hogy lecsillapodjon, és végül is megtalálja, amit keresett.

Milyen legyen a 404-es oldal?

A 404-es oldalaknak némileg leegyszerűsítve háromféle változata létezik. Az első verziót rendkívül könnyű használni. Ezen mindössze egyetlen gomb található, az pedig a főoldalra irányítja a látogatót. Habár ez is egyedi 404-es oldal, és lehet egyszerű vagy rendkívül összetett a designja, nem igazán tanácsos a használata.

Erre példa az alábbi 404-es oldal:

designernews-404

A második verzió annyiban különbözik az előzőtől, hogy több lehetőséget, azaz linket kínál a felhasználónak. Abban bízva, hogy az emberek így mégis csak megtalálják azt, amit keresnek. Erre lehet példa az alábbi oldal:

airbnb-404

Ugyanakkor van egy harmadik változat is, ami egyszerű, mégis minden fontos információ megtalálható rajta. Ennek elemeit soroljuk is mindjárt részletesen.

Itt a 404-es oldal kicsit talán nagynak tűnik, még egy oldaltérkép is egy az egyben helyett kapott rajta, de minden bizonnyal hatékony

Itt a 404-es oldal kicsit talán nagynak tűnik, még egy oldaltérkép is egy az egyben helyett kapott rajta, de minden bizonnyal hatékony

Melyek egy 404-es Hibaoldal legfontosabb elemei?

Egy 404-es oldal akkor lesz jó, ha irányítja a felhasználóid. Ők gyakran nem tudják, hogy miért nem találták meg azt, amit kerestek. Ezért el kell látni őket információkkal, és további funkciókat kell kínálni nekik. Így továbbra is motiváltak lesznek abban, hogy maradjanak a weboldaladon, és egy új keresést indítsanak. Mit kell tehát tartalmaznia a 404-es hibaoldalnak?

  • A 404-es hibaüzenetet – közölni kell velük, hogy 404-es hibáról van szó, és a weboldal nem található. Ezzel lehet a legvilágosabban jelezni az embereknek, hogy valami nincs rendben, nem arra az oldalra jutottak, ahova szerettek volna.
  • Logó és szlogen – a hibaüzenetet tartalmazó oldaladnak vizuálisan kapcsolódnia kell a weboldaladhoz. Vagyis magába kell foglalnia a logót, ami linkként viheti a felhasználót a főoldalra. Ezzel azt jelzed a felhasználónak, hogy még mindig a Te weboldaladon tartózkodik.
  • Keresési funkció – a 404-es oldal legfontosabb eleme.
  • Link az oldaltérképre – ez alatt nem a Google-nek kínált sitemap.xml-t kell érteni, hanem azt az oldalad, mely felsorolja a weboldalad összes linkjét. Az archívumodat is belinkelheted, mert bizonyos esetekben ez is segítséget jelent a felhasználók számára.
  • Utalj arra, hogy esetleg elírta az URL címet a felhasználó – ez gyakran előfordul, amikor valaki manuálisan ír be egy URL-t. Ezért nem árt, ha egy kicsi, de barátságos üzenetben erre felhívod a felhasználó figyelmét.
  • Kapcsolat megjelenítése – sok felhasználó jelezni szeretné neked a hibát, és egy üzenetet küldene róla. Annak érdekében, hogy ez könnyen és gyorsan megvalósítható legyen számukra, egy kapcsolati űrlapot vagy egyszerűen egy e-mail címet kell kínálni nekik.

Egy saját, egyedi 404-es oldal elkészítése nem túl nehéz dolog: csak létre kell hoznod egy 404.php fájlt az általad elképzelt designnal. Ennyi lenne tehát az egész, mégis sokat javíthat a weboldalad felhasználói élményén.

A Google-t nem érdekli a 404-es oldal tartalma (csak egy egészen kicsit)

A 404-es hibaoldal kapcsán sokakban él egy bizonytalanság azzal összefüggésben, hogy a Google mennyire kedveli, ha sok nem létező – azaz 404-es oldalt feldobó – weboldalunk van, büntet-e emiatt, átnézi-e a tartalmát, tehát beleszól-e a SEO-dba a 404-es oldal?

BÜNTET-E A 404-ES HIBAOLDAL MIATT A GOOGLE?

Kezdjük tehát ott, hogy amikor egy weboldal megszűnik, akkor 404-es oldallal fognak találkozni azok, akik az oldalra tévednek, akár úgy, hogy beírják az URL-címét, akár úgy, hogy egy linken jutnak el oda. A Google az ilyen megszűnt weboldalakat eltávolítja az indexéből, mivel értelmezése szerint az oldal megszűnt, hiszen éppen ezt jelezted. Az azonban, hogy kikerül egy megszűnt weboldal a Google indexéből, nem azt jelenti, hogy büntetést kapott, hanem csak egy állapot, amit Te közvetítesz a Google és a felhasználók felé.

Gary Illyes, a Google szakembere most ezt a dolgot egészen világossá tette azok számára is, akik eddig nem voltak biztosak benne. A Twitteren egy kérdésre adott válaszában ugyanis azt írta, hogy bárkinek is támadt az a gondolata, hogy egy vagy több 404-es oldalért bármiféle büntetés jár a Google-től, az téved. Az elképzelés teljesen helytelen, nincs “negatív hatása” a 404-es hibaüzenetnek – nyomatékosította.

Vizsgálja-e a 404-es oldal tartalmát a Google?

A Google szempontjából majdhogynem teljesen mindegy, hogy egy egyedi vagy pedig egy alapértelmezett 404-es oldalad van. Azért fontos ezt megjegyezni, mert sok SEO-elemző szoftvernél tényezőként merül fel a 404-es oldal megléte, illetve annak hiánya. A “majdhogynem” is fontos azonban, de erre mindjárt kitérünk.

A lényeg itt az, hogy a Google nem térképezi fel a 404-es weboldalaid tartalmát, amikor ilyet talál a weboldaladon. Vagyis emiatt még nem kell egyedi 404-es oldal készítened. Mint John Mueller, a Google egy másik szakembere egy Google Hangouts során jelezte: “ha látunk egy 404-es oldalt, akkor látjuk, hogy 404-esről van szó, és nem vizsgáljuk a tartalmát. Nem nézzük meg, hogy mi látható a 404-es oldalon, a szerver hibaüzenetedben. Alapvetően azt feltételezzük, hogy valami olyan dolog, amit a felhasználót érdekelheti. Nem vizsgáljuk egyetlen olyan oldalnak sem a tartalmát, melyek bármiféle hibakódot tartalmaznak.”

A helyzetet persze kicsit bonyolítja, hogy a Google minőségvizsgálói által használt útmutatóban az szerepel, hogy az értékelő személyeknek meg kell nézniük, mit tartalmaz az adott weboldal 404-es oldala, hasznos-e, és ennek alapján kell értékelniük. Ez azért fontos, mert ez az útmutató mondja meg azt, hogy a Google végül is mit szeretne látni a jó minőségű weboldalakon. De mivel a feltérképezésnél mégsem kíváncsi a tartalmára, úgy tűnik, hogy nem egy kiemelten fontos kérdésről van szó.

Ez szerepel a minőségértékelők iránymutatásában a 404-es oldalak kapcsán

Számít-e tehát SEO szempontból?

Szigorúan SEO szempontból nézve teljesen mindegy, hogy mi van a 404-es oldaladon, nem sokat fog számítani a helyezésednél. Annál is inkább, mivel sem a 404-es oldaladra mutató linkek, sem pedig a 404-es oldaladról kifelé mutató linkek nem befolyásolják a rangsorolásod. És mint a korábban már jeleztük, büntetést sem von maga után az, hogy 404-es hibaüzenetekkel találkozik a weboldaladon a Google, mivel úgy vélik, hogy az ilyen oldalak nagy része egyszerűen nem a weboldaltulajdonos hibája.

A felhasználói élményt nem javítja

Mint látható, egy 404-es oldal valóban nem jelent túlságosan felhasználóbarát megoldást, különösen, ha sok van belőlük egy-egy domain alatt. Persze az sem feltétlenül felhasználóbarát, ha a nem aktuális, kevés információtartalmú weboldalt csak azért tartjuk meg, hogy ne jelenítsen meg 404-et. Ezért a felhasználók érdekében ki kell hozni belőle a maximumot oly módon, ahogy azt fentebb már részleteztük.

Nyilván egy 301-es átirányítás alapvetően jobb megoldás, de az is csak szigorúan akkor, ha van releváns tartalmú oldalunk, amire átirányíthatjuk a látogatót. A nem témába vágó, főoldalra mutató átirányítások nem jelentenek felhasználóbarát megoldást, és ezeket tényleg rossz szemmel nézi a Google.

Azt is érdemes itt megemlíteni, hogy egyes vélemények szerint a 410-es üzenet a jobb megoldás a 404 helyett, hiszen ezzel azt közvetítjük, hogy végleg megszüntettünk egy oldalt, míg a 404-et inkább az ideiglenes működésképtelenség esetében használjuk.

Ugyanakkor aloldalak megszüntetése és 404-es hibaüzenettel való helyettesítése arra is jó lehet, hogy valamilyen létező, linkek miatti büntetést korrigáljunk. Mégpedig olyan módon, hogy ha van esetleg egy olyan weboldalunkra mutató link, amit semmiképpen nem tudunk megszüntetni, eltávolíttatni, akkor még mindig ott a lehetőség, hogy a weboldalt, amire a link mutat, teljes egészében felszámoljuk. Nyilván ez a módszer nem alkalmazható abban az esetben, ha a nem kívánt linkelés például a főoldalunkra mutat, azonban ha csak egy aloldalt érint, akkor élhetünk a lehetőséggel. A Google ebben az esetben már nem veszi figyelembe a linkeket.

404-ES VAGY 410-ES OLDAL?

Tehát van az az eset, amikor le kell lőni egy oldalt, mert egyszerűen nincs új megfelelője, így nem működik 301-es átirányítás, mint megoldás. Ilyenkor azonban nem a 404-es hibaoldal az egyetlen lehetőség, hanem akár a 410-es üzenet létrehozása is megfelelő.

Utóbbi jó megoldás arra, ha egy weboldalról tudjuk, hogy azt tartósan, azaz örökre meg akarjuk szüntetni. A 410-es oldal azt jelzi a Google számára, hogy a weboldal végérvényesen megszűnt, nem csak ideiglenesen nem található. A Google így ezeket az oldalakat eltávolítja az indexből. Természetesen a 404-es oldalakat is eltávolítja egy idő után az indexéből, de 410 esetében ez gyorsabban megtörténik. Ugyanakkor ezen oldalakra mutató hivatkozásokat ezt megelőzően el kell távolítani mindenhonnan a weboldalról.

A 404-es oldalakat viszont a lehető legritkábban használjuk. Ha mégis előfordulnak törött linkek, hiányzó oldalak, akkor az ezáltal kialakított rossz felhasználói élményt igyekezzünk egy kicsit korrigálni, például egy hozzáadott keresőmezővel, linkekkel a legfontosabb oldalainkra és a főoldalra, valamint próbáljunk látványos, kreatív 404-es oldalt létrehozni, lehetőség szerint némi humort is belecsempészve a dologba, hogy tompítsuk a felhasználók csalódottságát.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a 404-es oldalakat kerüljük. Ha csak néhány oldal eltávolításáról van szó, akkor a legjobb megoldás a 301-es átirányítás más, releváns témájú oldalakra, de nem a főoldalra, míg ha sok weboldalt kell megszüntetni, akkor 410-es megoldást használjuk, mert így nem terhelik a Google indexét a nem létező oldalaink.

Címkék: , ,

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.