Mi az az adatvezérelt marketing?
Az adatvezérelt marketing egy korszakot jelez, melybe az online marketing révén elérhető..
Amikor egy szerver nem találja a keresett weboldalt, 404-es oldal jelenik meg a böngészőablakodban. A weben ez a leggyakoribban megjelenített hibaüzenet. Ennek ellenére nagyon sok weboldal elfelejt saját, egyedi 404-es oldalt készíteni. De hogyan nézzen ki? Kell-e félned, hogy a Google büntet érte? Milyen más lehetőségeid vannak? Megadjuk a válaszokat. (Frissítés 2021.03.02. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mit szól hozzá a Google, ha “túl sok” 404-es oldalad van?)
404-es oldal akkor jelenik meg, amikor a keresett weboldal nem található. Ennek két oka lehet:
Habár a hibák életünk részét képezik, ideális esetben a felhasználók nem találkoznának egyetlen hiányzó oldallal sem. A valóságban azonban a weboldalak változnak, oldalak jönnek lére és szűnnek meg, így ehhez kell igazodni.
Amikor a felhasználó a keresett oldal helyett csak egy hibaüzenetbe fut, az nem túl örömteli élmény számára. Ebben a helyzetben segítened kell neki linkekkel és egyéb információkkal. Illetve megoldást kell nyújtanod számára, hogy lecsillapodjon, és végül is megtalálja, amit keresett.
Ennek eredményeként egy jó 404-es oldal képes átváltoztatni egy rossz felhasználói élményt egy kellemes felhasználói élménnyé. Egy egyedi kialakítású 404-es oldal viszont:
Ha egy felhasználó által keresett oldal nem létezik, az frusztrációt okoz számára. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Nézzük meg részletesen, hogy miért is jelent problémát az embereknek egy 404-es hibaüzenet!
A leggyakrabban a látogatók egy olyan 404-es hibaüzenetbe futnak bele, mely azt üzeni számukra, hogy “a keresett oldal nem található”. És akkor mi legyen? A felhasználók itt megtorpannak, vagyis megszakad a felhasználói út, csalódottá válnak, és soha nem térnek vissza az oldaladra.
Vannak olyan 404-es oldalak, melyek megoldásként viccesek, mások egy rakás linket kínálnak fel. De mi az igazán jó megoldás? Gondolj bele, hogy egy oldalt akarsz megnézni, de helyette 404-es hibaüzenetet kapsz. Ha fontos lett volna megérkezned az oldalra, akkor ideges lennél, és az sem feltétlenül javít a helyzeten, ha látsz egy tucat linket, mivel nem ezekre voltál kíváncsi. Ilyenkor maradsz az oldalon, és elkezdesz linkekre kattintani? Nem igazán.
Az előbb már említettük, de lényeges tényező UX szempontból, hogy a 404-es hibaüzenettel megtorpanásra kényszeríted az embereket. Különösen akkor okoz ez gondot, ha nem csak egyetlen hibaüzenetbe fut bele a felhasználó.
Ez komoly probléma. Képzeld el, hogy egy csomó pénzt elköltöttél azért, hogy a weboldaladra tereld a felhasználókat: csinálsz egy jó weboldalt, hirdetsz vagy SEO-zol, vagy mindkettő. A kampányaid elérnek egy rakás embert, egy részük rákeresve egy témára a Te weboldaladat látja a találati oldalon. Úgyhogy rákattint, de amit kap, az egy 404-es hibaüzenet.
Ilyenkor az összes pozitív érzés, amit felépítettél a felhasználókban (sok pénzért), mind elveszik, és a márkádhoz csak a negatív érzések társulnak. A kampányaidnak köszönhetően sokan úgy érzik, hogy körülnéznének a weboldaladon, de nem tudnak. Ez azért komoly veszteséget okoz.
Lehet, hogy neked teljesen természetes és mindennapos egy 404-es oldal, de vannak olyan felhasználók, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy mit is jelent egy 404-es hibaüzenet. Tehát ne abból a feltételezésből indulj ki, hogy mindenki ugyanannyit tud, amit Te! Úgyhogy világosnak kell lenned, amikor megfogalmazod a szövegét.
Az a tájékoztatás önmagában, hogy a weboldal nem található, nem jelent semmiféle értéket a felhasználó számára. Persze, információt ad a helyzetről, de ennél többet is kínálhatna. Persze, kérdezheted, hogy honnan tudhatod, hogy mit akar a felhasználó? A válasz egyszerű: elmondja. Ehhez azt kell figyelembe venni, hogy a 404-es oldalra miképpen érkezett, mit is keresett.
Sok 404-es oldal olyan, hogy elmondja, hogy a keresett oldal nem található, és kész. Pedig ez az üzenet finomítható, kissé személyesebbé tehető. A 404-es oldal jó helye lehet annak, hogy megmutasd a céged karakterét, aktivitásra késztesd a látogatókat. Ha nem használod ki ezeket a lehetőségeket, akkor elvesztegetted őket.
Elvi szinten a fenti problémákra a következő megoldások lehetségesek:
Ha egy weboldal nem található, akkor a felhasználó számára a legjobb megoldás, ha a keresett oldalhoz témában legközelebb állót mutatod meg neki. Ilyenkor is jelezni kell, hogy 404-es oldalról van szó, ugyanakkor a tartalom lehet hasonló ahhoz, mint amit eredetileg keresett.
Konkrét példával: keresel egy cipőt, ami már nem létezik, de a weboldalra megérkezve egy hasonló terméket mutat neked. Ebben az esetben a weboldal nem kényszeríti megtorpanásra a felhasználót, és ad egy esélyt számára, hogy a keresett termékhez hasonlót nézhessen meg. Ha nem is tökéletes a megoldás, mégsem egy falba rohan bele a látogató.
Ez hasonló megoldás az előzőhöz, azzal a különbséggel, hogy nem egy terméket mutatsz meg neki, hanem a legjobban fogyó termékeket. Vagy akár a legolvasottabb cikkeket. De válogathatsz ide abból a kategóriából is akár termékeket, akár blogbejegyzéseket, melybe a keresett termék vagy poszt tartozott.
A legjobb megoldás, ha a felhasználók nem találkoznak 404-es oldallal. Minden hibát persze nem tudsz kiküszöbölni, de azért vannak lehetőségek a megelőzésre. Ehhez persze ellenőrizni kell rendszeresen, hogy belefuthatnak-e az emberek 404-es hibaüzenetbe valahol az oldaladon.
Ha nem mennek a bonyolult megoldások, akkor még mindig használhatod az általános, de bevált 404-es oldal-kialakításokat. A lényeg ezeknél az, hogy világosan megmutasd, mit tegyenek a látogatók. Helyezz el egy CTA-gombot, keresőmezőt, legyen jó a szöveged és feldobhatod az egészet egy látványos képpel. Sőt, akár pozitív érzelmeket is megpróbálhatsz kiváltani vele, mondjuk úgy, hogy valami játékot kínálsz az embereknek, amelyben, ha nyernek, akkor árengedményt kaphatnak.
A 404-es oldalak a gyakorlatban elég sokfélék. A legjobbak azonban két dolgot tudnak:
A 404-es oldalaknak némileg leegyszerűsítve ötféle változata létezik. Az első verziót rendkívül könnyű használni. Ezen mindössze egyetlen gomb található, az pedig a főoldalra irányítja a látogatót. Habár ez is egyedi 404-es oldal, és lehet egyszerű vagy rendkívül összetett a designja, nem igazán javasolt a használata, mert nem kínál megfelelő felhasználói élményt. Erre példa az alábbi 404-es oldal:
A második verzió annyiban különbözik az előzőtől, hogy valamiféle “támogató üzenetet” is tartalmaz. Erre azért lehet szükség, mert mérsékeled a negatív reakciókat, melyeket a 404-es oldalad vált ki. Hiszen a hiba nem az, amire a felhasználó vágyik, így nem meglepő, ha csalódott lesz, vagy bizonyos személyiségtípus esetén ideges, dühös. Ezért mindig célszerű megfogalmazni, mi is történt, mi a helyzet, kifejezni az együttérzésünket.
A harmadik megoldás az üzeneten túl további lehetőségeket, azaz a gyakorlatban linkeket kínál a felhasználónak. Ezáltal megmutatja nekik, hogy mi a következő lépés, hova érdemes kattintani, merre van a kiút a zsákutcából. Ezzel azt is jelzi egyben, hogy minden rendben, “urai vagyunk a helyzetnek”. És persze abban bízunk, hogy az emberek így mégis csak megtalálják azt, amit keresnek. Erre lehet példa az alábbi oldal:
A negyedik lehetőség az előbbinek egy továbbfejlesztett változata, amin minden fontos információ megtalálható, például szerepel rajta keresőmező, ajánlatok, termékek, linkek, feliratkozás. A használható elemeket soroljuk is mindjárt részletesen.
Itt a 404-es oldal kicsit talán nagynak tűnik, még egy oldaltérkép is egy az egyben helyett kapott rajta, de minden bizonnyal hatékony
Végül külön kategóriának tekinthetjük a különböző interaktív, a gamificationben rejlő lehetőségeket kihasználó, játékos, szórakoztató 404-es oldalakat. Ezek nem annyira informatívak, mint az előző verzió, és eléggé eltérítik a felhasználót a céljától, így megfontolandó a használatuk. Ugyanakkor kreatívak, pozitív benyomást kelthetnek a weboldalról, és adott esetben hatékonyan oldják a hiba okozta feszültséget. Ilyen 404-es oldala van a Slacknek is:
Egy 404-es oldal akkor lesz jó, ha irányítja a felhasználóid. Ők gyakran nem tudják, hogy miért nem találták meg azt, amit kerestek. Ezért el kell látni őket információkkal, és további funkciókat kell kínálni nekik. Így továbbra is motiváltak lesznek abban, hogy maradjanak a weboldaladon, és egy új keresést indítsanak. Mit kell tehát tartalmaznia a 404-es hibaoldalnak?
404-es oldal összhangban a márkával – az IKEA 404-es oldala
A 404-es oldalak különböző témájúak, hangneműek lehetnek. A leggyakoribb és legjobban használható megoldások:
Egy saját, egyedi 404-es oldal elkészítése nem túl nehéz dolog: csak létre kell hoznod egy 404.php fájlt az általad elképzelt designnal. Ennyi lenne tehát az egész, mégis sokat javíthat a weboldalad felhasználói élményén.
Amikor egy weboldal megszűnik, akkor 404-es oldallal fognak találkozni azok, akik az oldalra tévednek, akár úgy, hogy beírják az URL-címét, akár úgy, hogy egy linken jutnak el oda. Ez – mint láttuk – felhasználói élmény szempontjából nem a legjobb, amire a Google is figyelni szokott. De miként áll hozzá a weboldalakon található 404-es oldalakhoz?
A 404-es hibaoldal kapcsán sokakban él egy bizonytalanság azzal összefüggésben, hogy a Google mennyire kedveli, ha sok nem létező – azaz 404-es oldalt feldobó – weboldalunk van, büntet-e emiatt, átnézi-e a tartalmát, tehát beleszól-e a SEO-dba a 404-es oldal?
A Google az ilyen megszűnt weboldalakat eltávolítja az indexéből, mivel értelmezése szerint az oldal megszűnt, hiszen éppen ezt jelezted. Az azonban, hogy kikerül egy megszűnt weboldal a Google indexéből, nem azt jelenti, hogy büntetést kapott, hanem csak egy állapot, amit Te közvetítesz a Google és a felhasználók felé.
Gary Illyes, a Google szakembere ezt a dolgot egészen világossá tette azok számára is, akik eddig nem voltak biztosak benne. A Twitteren egy kérdésre adott válaszában ugyanis azt írta, hogy bárkinek is támadt az a gondolata, hogy egy vagy több 404-es oldalért bármiféle büntetés jár a Google-től, az téved. Az elképzelés teljesen helytelen, nincs “negatív hatása” a 404-es hibaüzenetnek – nyomatékosította.
Ezzel kapcsolatban egy 2021. február 25-én tartott Google Search Central SEO hangouton megszólalt John Mueller, a Google másik SEO-s szakembere, aki elmondta, hogy normálisnak számít, ha az URL-jeid 30-40 százaléka 404-esként jelenik meg a Search Console-ban.
Mint mondta, egyáltalán nem szokatlan számukra, ha egy olyan oldallal találkoznak, ahol akkora arányú a 404-es oldalak száma. Ezt nem tekintik a minőségre utaló jelnek, “vagy bárminek”.
Az egyetlen eset, amikor a 404-es problémásnak tűnik a szemükben, ha maga a főoldal URL-je jelzi a 404-es hibaüzenetet. Ilyen helyzetben felmerül ugyanis a kérdés, hogy az adott weboldal létezik-e még egyáltalán.
De ha a weboldalnak csak bizonyos részein futnak 404-es oldalakba, az nem számít, “az csak egy technikai dolog” – tette hozzá.
Szavaiból az is kiderült, hogy a botok mindig újra és újra megpróbálkoznak majd a korábban létező URL-ek indexelésével, ezt nem lehet megakadályozni. Úgyhogy felesleges amiatt aggódni, ha 404-es hibákat látsz a Search Console-ban olyan URL-ek esetében, melyek megszüntetésre kerültek.
A Google szempontjából majdhogynem teljesen mindegy, hogy egy egyedi vagy pedig egy alapértelmezett 404-es oldalad van. Azért fontos ezt megjegyezni, mert sok SEO-elemző szoftvernél tényezőként merül fel a 404-es oldal megléte, illetve annak hiánya. A “majdhogynem” is fontos azonban, de erre mindjárt kitérünk.
A lényeg itt az, hogy a Google nem térképezi fel a 404-es weboldalaid tartalmát, amikor ilyet talál a weboldaladon. Vagyis emiatt még nem kell egyedi 404-es oldal készítened. Mint John Mueller, a Google egy másik szakembere egy Google Hangouts során jelezte: “ha látunk egy 404-es oldalt, akkor látjuk, hogy 404-esről van szó, és nem vizsgáljuk a tartalmát. Nem nézzük meg, hogy mi látható a 404-es oldalon, a szerver hibaüzenetedben. Alapvetően azt feltételezzük, hogy valami olyan dolog, amit a felhasználót érdekelheti. Nem vizsgáljuk egyetlen olyan oldalnak sem a tartalmát, melyek bármiféle hibakódot tartalmaznak.”
A helyzetet persze kicsit bonyolítja, hogy a Google minőségvizsgálói által használt útmutatóban az szerepel, hogy az értékelő személyeknek meg kell nézniük, mit tartalmaz az adott weboldal 404-es oldala, hasznos-e, és ennek alapján kell értékelniük. Ez azért fontos, mert ez az útmutató mondja meg azt, hogy a Google végül is mit szeretne látni a jó minőségű weboldalakon. De mivel a feltérképezésnél mégsem kíváncsi a tartalmára, úgy tűnik, hogy nem egy kiemelten fontos kérdésről van szó.
Ez szerepel a minőségértékelők iránymutatásában a 404-es oldalak kapcsán
Szigorúan SEO szempontból nézve tehát teljesen mindegy, hogy mi van a 404-es oldaladon, nem sokat fog számítani a helyezésednél. Annál is inkább, mivel sem a 404-es oldaladra mutató linkek, sem pedig a 404-es oldaladról kifelé mutató linkek nem befolyásolják a rangsorolásod. És mint a korábban már jeleztük, büntetést sem von maga után az, hogy 404-es hibaüzenetekkel találkozik a weboldaladon a Google, mivel úgy vélik, hogy az ilyen oldalak nagy része egyszerűen nem a weboldaltulajdonos hibája.
Nyilán egy 404-es oldal valóban nem jelent túlságosan felhasználóbarát megoldást, különösen, ha sok van belőlük egy-egy domain alatt. Ugyanakkor az sem lenne feltétlenül felhasználóbarát, ha egy nem aktuális, kevés információtartalmú weboldalt csak azért tartunk meg, hogy ne jelenítsen meg 404-et.
Nyilván egy 301-es átirányítás alapvetően jobb megoldás, de az is csak szigorúan akkor, ha van releváns tartalmú oldalunk, amire átirányíthatjuk a látogatót. A nem témába vágó, főoldalra mutató átirányítások nem jelentenek felhasználóbarát megoldást, és ezeket tényleg rossz szemmel nézi a Google.
Ugyanakkor aloldalak megszüntetése és 404-es hibaüzenettel való helyettesítése arra is jó lehet, hogy valamilyen létező, linkek miatti büntetést korrigáljunk. Mégpedig olyan módon, hogy ha van esetleg egy olyan weboldalunkra mutató link, amit semmiképpen nem tudunk megszüntetni, eltávolíttatni, akkor még mindig ott a lehetőség, hogy a weboldalt, amire a link mutat, teljes egészében felszámoljuk.
Nyilván ez a módszer nem alkalmazható abban az esetben, ha a nem kívánt linkelés például a főoldalunkra mutat, azonban ha csak egy aloldalt érint, akkor élhetünk a lehetőséggel. A Google ebben az esetben már nem veszi figyelembe a linkeket, és megoldottunk egy problémát.
Tehát van az az eset, amikor le kell lőni egy oldalt, mert egyszerűen nincs új megfelelője, így nem működik a 301-es átirányítás, mint megoldás. Ilyenkor azonban nem a 404-es hibaoldal az egyetlen lehetőség, hanem akár a 410-es üzenet létrehozása is megfelelő. Egyes vélemények szerint a 410-es üzenet a jobb megoldás a 404 helyett, hiszen ezzel azt közvetítjük, hogy végleg megszüntettünk egy oldalt, míg a 404-et inkább az ideiglenes működésképtelenség esetében használjuk.
A 410-es hibaüzenet jó megoldás akkor, ha egy weboldalról tudjuk, hogy azt tartósan, azaz örökre meg akarjuk szüntetni. A 410-es oldal azt jelzi a Google számára, hogy a weboldal végérvényesen megszűnt, nem csak ideiglenesen nem található. A Google így ezeket az oldalakat eltávolítja az indexből. Természetesen a 404-es oldalakat is eltávolítja egy idő után az indexéből, de 410 esetében ez gyorsabban megtörténik. Ugyanakkor ezen oldalakra mutató hivatkozásokat ezt megelőzően el kell távolítani mindenhonnan a weboldalról.
A 404-es oldalakat viszont a lehető legritkábban használjuk. Ha mégis előfordulnak törött linkek, hiányzó oldalak, akkor az ezáltal kialakított rossz felhasználói élményt igyekezzünk egy kicsit korrigálni, például egy hozzáadott keresőmezővel, linkekkel a legfontosabb oldalainkra és a főoldalra, valamint próbáljunk látványos, kreatív 404-es oldalt létrehozni, lehetőség szerint némi humort is belecsempészve a dologba, hogy tompítsuk a felhasználók csalódottságát.
Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a 404-es oldalakat kerüljük. Ha csak néhány oldal eltávolításáról van szó, akkor a legjobb megoldás a 301-es átirányítás más, releváns témájú oldalakra, de nem a főoldalra, míg ha sok weboldalt kell megszüntetni, akkor 410-es megoldást használjuk, mert így nem terhelik a Google indexét a nem létező oldalaink.
A megfelelő kód beállításával követni tudod a weboldaladon előforduló 404-es eseményeket a Google Analyticsben. Ehhez először Analytics-hozzáférésre van szükséged, valamint arra, hogy a weboldaladon megjelenő 404-es oldal megőrizze az eredeti URL-struktúrát. Vagyis látható legyen az URL-részben, hogy hová érkezett a felhasználó, melyik URL dobta számára a 404-es hibaüzenetet. Ez azt jelenti, hogy nem önálló URL-en kell megjelennie a 404-es oldalnak, hanem dinamikusan.
Az Analyticsben – ha a helyén van a fő követőkód -, akkor a 404-es oldaladba fel kell vinni egy ilyen kódot:
Természetesen a megfelelő helyre a saját Analytics ID-dat kell beírni. Ha ez megtörtént, akkor a szkript eseményként elküldi a 404-es oldal megnyitását a Google Analyticsnek. Az adatok segítségével láthatóvá válik, hogy melyik URL váltotta ki a 404-es eseményt.
De ugyanez megtehető a Tag Manager segítségével is. Ehhez létre kell hozni egy változót, mely egy JavaScript változó lesz. Ez azt figyeli, hogy milyen oldalcím jelenik meg egy betöltött oldalon. Az aktiválási szabály típusa az “Oldalmegtekintés” lesz, és akkor aktiválódik, amikor a címsorban megjelenik a 404-es oldalad címe. Végül létre kell hoznod a címkét “Universal Analytics” típusként.
Mindegy, hogy melyiket állítod be, az adatok ugyanúgy megjelennek az Analyticsben a “Viselkedés” menüpontban az “Események”-nél. Ezáltal folyamatosan figyelheted a 404-es hibákat a weboldalon, és megteheted a szükséges lépéseket, hogy minimalizáld az előfordulásukat.
Ehhez át kell tekintened, hogy mi váltja ki a 404-es eseményeket. Ezáltal meghatározhatod a felhasználói szándékot, vagyis kitalálhatod, hogy mit akarhatott elérni a látogató. Ha felfedezed az összefüggéseket, akkor ez alapján módosíthatsz a weboldaladon. Például olyan tartalmat készítesz, melyet keresnek az emberek, ami hiányzik számukra.
A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.