Weboldal készítés: lehet, hogy a weboldalad fogja vissza a cégedet?

A weboldal készítés első pillantásra talán egyszerűnek tűnhet, mégis egy rendkívül összetett folyamat. Kérdések egész sora merülhet fel honlapkészítés során. Kezdve egészen attól, hogy milyen alapokra építkezel: sablont használsz-e, esetleg egyedi weboldalt készíttetsz, CMS-sel szeretnéd a tartalmaid kezelni? Amikor a webdesignra kerül a sor, meg kell határozni, hogy mobilbarát designt alkalmazol-e, és ha igen, milyet? És itt még csak egy-két dolgot villantottunk fel abból a rendkívül összetett témából, melybe szeretnénk némi betekintést adni.

Pont a honlapkészítés, mint téma rendkívüli szerteágazósága miatt csak a legáltalánosabb, legalapvetőbb dolgokat érintjük most, miközben lehetőség szerint igyekszünk linkelni a kapcsolódó, az egyes résztémákba mélyebben elmerülő tartalmainkat. De kezdjük a dolgokat a legelejéről!

6 rossz kifogás, ami miatt néhány cégnek még mindig nincs weboldala

Még mindig sok olyan cég, vállalkozás, szakember akad Magyarországon, akire rákeresve a Google-ben azt látod, hogy az eredmény nem egy céges weboldal, hanem valami gyűjtőoldal, amiből semmi nem derül ki a cégről, a potenciális ügyfél pedig teljesen bizonytalan marad. Nem tudja, hogy megbízzon-e a cégben vagy sem, egyáltalán megér-e neki egy telefonhívást a további tájékozódás, és ahhoz, hogy megbízható információt szerezzen a cégről, még talán személyesen is fel kell keresnie. Sokan ezért inkább azt a céget választják, amelyről a szükséges információk már a weben rendelkezésre állnak.

Ennek ellenére persze azok a cégek, akiknek nincs weboldaluk, meg vannak győződve arról, hogy nekik semmi szükségük rá, és ezt meg is indokolják maguknak. De nézzünk 6 tipikus indokot, és hogy hol a hiba az érvelésükben!

1. NINCS SZÜKSÉGEM RÁ!

Ha Te is ezt emlegeted, akkor azt azért biztos tudod, hogy az internet már több mint 20 éve a mindennapjaink része. A KSH adatai szerint Magyarországon a 16-74 év közötti korosztály 72 százaléka használja az internetet rendszeresen, azaz legalább heti egyszer. Az emberek ma már a weben keresztül jutnak információhoz.

2. AZ ÉN IPARÁGAM NEM ONLINE!

Annál jobb! Mert akkor, ha Te online leszel, kisebb konkurenciával kell megküzdened az interneten. Globálisan az internetezők 61 százaléka keres rá termékekre a weben, és valószínűleg a Te ügyfeleid is használják az internetet.

3. NINCS RÁ PÉNZEM!

Ma már nincs olyan nagy költsége egy egyszerű weboldal elkészítésének. Sablonból viszonylag könnyen és gyorsan megoldható, érdemes utánajárni a lehetőségeknek, és utána dönteni, hogy megéri-e vagy sem.

4. ELÉG ÜGYFELEM VAN!

Viszont nem tudhatod, hogy hány ügyfelet szalasztasz el az online jelenléted hiánya miatt. A webes keresések 50 százalékát abban a reményben indítják az ügyfelek, hogy találnak a céljaiknak megfelelő céget helyben. Ráadásul az ilyen helyi keresések 61 százalékából vásárlás lesz.

5. INKÁBB A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁT HASZNÁLOM!

Ezzel nincs is semmi gond. De vajon nem tudnál több leadet, vevőt szerezni, ha linkeket tennél ki a közösségi médiába, mely az oldaladra mutat? A közösségi médiás követőidből így nagyobb eséllyel lehetnének ügyfelek. De mindjárt részletesebben is kifejtjük, miért nem elég, ha csak egy Facebook-oldalad van.

6. NINCS IDŐM FOGLALKOZNI VELE!

Nem kell rá annyi időt szánni, mint gondolod, különösen akkor, ha megbízol ezzel a feladattal valakit. Ma már sok cég foglalkozik ilyen tevékenységgel, és a weboldal hostingján és elkészítésén keresztül a karbantartását, SEO-ját, tartalmi frissítését is ellátja, ha szükséges.

És most lássuk ugyanezt a másik oldalról!

Szóval miért is van szükséged (egy jó) weboldalra? 10 ok

Valószínűleg, ha már ezen az oldalon jársz, akkor tudod, hogy szükséged van egy weboldalra. A legtöbb cégnek, vállalkozásnak egyébként is van már weboldala, hiszen az egyik leghatékonyabb marketingeszközről van szó. Ezt ugyanakkor néhányan még nem ismerték fel. Sokan nem marketingeszközként – mégpedig az egyik leghatékonyabbként – tekintenek a weboldalukra, és nem ebből a szempontból fejlesztik.

Pedig egy weboldal ma már a cégek igazi központja, egy olyan eszköz, amely folyamatosan, napi 24 órában a cégért dolgozik. Elég, ha felteszed magadnak azt a kérdést, hogy az online hirdetéseid hova vezetik az embereket? Természetesen a weboldaladra, vagy egy ehhez kapcsolódó landing oldalra. Ha Te a még nem lennél teljes mértékben meggyőződve arról, hogy érdemes kiadnod pénzt egy valóban jó weboldalra, belefektetni időt és pénzt, akkor néhány pontban vázoljuk az érveket.

1. Kényelmes az ügyfeleknek

Melyik jobb a vevőknek, ügyfeleknek, üzletfeleknek? Végigrohanni több tucat boltot, összehasonlítani az árukészletet és az árakat, esetleg telefonszámokat hívogatni és érdeklődni a szolgáltatásról, díjazásról, vagy pedig megnyitni a böngészőt, és otthon, a laptop előtt ülve mindent megtudni azokról a cégekről és ajánlataikról, melyek felkeltették az érdeklődését.

Nyilván az utóbbi, kivéve azoknak, akik rettenetesen unatkoznak. Ha benn akarsz lenni azon cégek körében, akikre az ügyfelek könnyen rátalálhatnak, nem csak akadályokkal telzsúfolt módon érhetik el őket, akkor Neked is szükséged van egy weboldalra.

2. Növeli a hitelességed

Ha van egy weboldalad, akkor azzal kapsz egy további lehetőséget arra, hogy elmondd az embereknek, miért bízhatnak meg benned. A weboldaladon felsorolhatod a korábbi vevőid véleményét, a referenciáidat, melyek mind erősíthetik a beléd vetett bizalmat.

Valószínűleg nem ér meglepetésként, ha elmondjuk, hogy ma már a legtöbb ember először a neten néz utána egy cégnek, melytől rendelne valamit, amelyet megbízna valamilyen munkával. Arra azonban figyelned kell majd a weboldal készítés során, hogy a weboldalad erősítse a bizalmat, ne pedig rombolja azt! De erről később még beszélünk.

3. Láthatóbbá válsz

Lehet, hogy úgy érzed, hogy Neked weboldal nélkül is van elég ügyfeled és megrendelésed. Ez azonban bármikor megváltozhat, elpártolhatnak a vevők, hiszen a világ és az üzlet egyetlen állandó jellemzője: a változás. Ha viszont van egy weboldalad, akkor elméletben korlátlan esélyt kapsz arra, hogy akkor és annyival növeld a számukat, amennyivel akarod.

Természetesen a “korlátlanság” csak elméletben létezik, hiszen az adottságok és a lehetőségek korlátoznak, azonban az esélyt mindenképpen megadja egy weboldal a terjeszkedésre és az ügyfélszerzésre. Láthatóvá válsz online, ami egyenlő több vevővel és a nagyobb bevétellel. Csak jól kell csinálnod, és bele kell tenned elegendő munkát és pénzt, ha vissza is akarsz belőle kapni annyit, amennyit elvársz.

4. Számtalan marketinglehetőséget teremt számodra

Ha van egy weboldalad, az olyan új marketinglehetőségeket jelent számodra, melyeket eddig nem használtál. Lesz egy landing oldalad, ahová érkezhetnek a vevők a hirdetésekből, PPC-kampányokból (keresőből, display hálózatról, közösségi médiából), a weboldaladat bizonyos kulcsszavakra megtalálják a keresők, ha értékes tartalmat készítesz, akkor más weboldalak is linkelnek rád.

Egyszóval megnyílik előtted az online marketing tárháza, melyet a XXI. században már hiba lenne kihagyni. Hogy melyik eszközt választod a széles palettáról, az azon múlik, hogy milyen üzletágban tevékenykedsz, és mik a céljaid. Ha nem tudod, hogy melyik illeszkedik a legjobban hozzád, abban is tudunk segíteni.

6. megmutathatod, ki vagy te

Ahogy az emberek gyakran egy könyvet a borítójáról, vagy egy embert a ruhája alapján ítélnek meg, úgy a cégedet is a weboldaladról. A weboldaladdal kell bemutatnod az emberek számára, hogy ki vagy Te. Ha a weboldalad idejétmúlt és használhatatlan, akkor az emberek még azt megelőzően visszalépnek, hogy kapcsolatba kerülnének Veled. Ha ezt nem sikerül elmondanod, mert az emberek csak egy ócska, sablonra épülő weboldalt látnak, akkor hogy bízzanak meg a cégedben vagy a termékedben?

Ráadásul, ha van egy csapatod, akkor a weboldal a tökéletes eszköz arra, hogy az emberek megismerjék őket. Ossz meg nyugodtan háttérinformációkat róluk, és hogy miért alkalmasak a munkakörük betöltésére. Ez bizalmat fog kelteni a leendő vásárlóidban, és így nagyobb valószínűséggel vásárolnak is tőled.

7. VÁLASZOL Az emberek KÉRDÉSEiRE

Az emberek sokszor azért érkeznek a weboldaladra, mert válaszokat keresnek egy őket érdeklő kérdésre. Ez lehet egy speciális témával vagy akár a cégeddel kapcsolatos. Ezért a weboldaladnak tartalmaznia kell minden információt az iparágadról, az ott felmerülő aktuális és fontos témákról és a cégedről is. Ez nem csak a SEO miatt fontos, hanem a céged miatt is.

Emellett az emberek mindent tudni szeretnének a termékeidről, mielőtt belevágnának a vásárlásba. Ezért lenne fontos, hogy a lehető legrészletesebb információkat tedd közzé a weboldaladon a termékeidről vagy szolgáltatásaidról. Akár még videókat is közzétehetsz arról, hogyan működnek a termékeid, miként lehet használni őket.

Azt se felejtsd el, hogy ha a felhasználók a weboldaladra érkeznek, akkor azonnal azt az információt akarják, ami miatt jöttek. Ha nem képesek gyorsan átlátni a weboldalad, és megtalálni rajta a fontos információkat, akkor valószínűleg otthagyják. A weboldaladnak hatékonyan kell átadnia ezeket az információkat az embereknek. Ezért fontos, hogy a weboldaladon legyen tartalom, mely ideális esetben gyakran frissül és bővül is.

8. Javul a márkád megítélése

A weboldal egy erőteljes marketingeszköz, és egyben a márkádat is hirdeti. A weboldalad kialakít rólad egy képet, és bemutatja a közönségednek, amit el akarsz mondani magadról, a termékeidről és a szolgáltatásaidról. Egy jó weboldal olyan információkat tartalmaz, melyek segítségével az emberek képet kaphatnak a márkádról.

A weboldaladnak erősen összhangban kell működnie a cégeddel, annak legfontosabb értékeit kell közvetítenie a felhasználók számára. A márkádnak lehet, hogy évekbe telik, amíg a karakterét elnyeri, és ennek során fontos, hogy minden elem, így a weboldalad is pozitívan reflektáljon rá.

9. Több lesz az ügyfeled

Mindezeken túl egy igazán jó weboldal révén növelheted is az ügyfeleid számát. A weboldalad képes arra, hogy leadeket generálj vele. A weboldalad különféle aloldalai azokat az embereket vonzzák, akik az adott téma iránt érdeklődnek. Ezután pedig olyan hirdetéseket közvetíthetsz feléjük, melyek valóban érdekelhetik őket.

A weboldaladat felhasználhatod arra, hogy e-mail listát építs, illetve duzzaszd annak méretét. Akár fizikailag is létező termékeket értékesítesz, akár szolgáltatásokat, az e-mail listádnak az ezek iránt valóban érdeklődő célközönséget kellene tartalmaznia, akik kíváncsiak arra, hogy mit kínálsz nekik. Az e-mail listát célszerű szegmentálni, illetve különböző kategóriákba csoportosítani a benne szereplő címeket. Ezzel könnyebbé válik a megfelelő ajánlatok vagy hirdetések megjelenítése a megfelelő célközönség számára.

Persze, ha nem meggyőző a weboldalad az emberek számára, akkor ők inkább a konkurenciát választják majd. A legkönnyebb módszer ahhoz, hogy elijeszd az ügyfeleket, ha egy idejétmúlt, rosszul összeállított weboldalt kínálsz nekik. Senki nem akar majd vásárolni a termékeidből és a szolgáltatásaidból. Úgyhogy érdemes komolyan venni a weboldalad és pénzt fektetni bele, ha azt szeretnéd, hogy hozzon is pénzt számodra.

10. BEVÉTELEKET GENERÁL

Talán a legfontosabb szempont lehet mind közül, hogy a weboldaladnak bevételeket kell generálnia a céged számára. Ez azonban csak abban az esetben történik meg, ha az a weboldal ennek megfelelően van megtervezve és elkészítve. Lehet, hogy a vevők telefonon rendelik meg a terméked vagy a szolgáltatásod, lehet, hogy bejönnek az üzletedbe és úgy vásárolnak, de a weboldalad és az eladásaid között közvetlen kapcsolat van.

A viszont nem megoldás, ha egy közösségi médiás, mondjuk Facebook-oldallal akarod megoldani a webes jelenléted. Hogy miért? Mondjuk!

4 ok, hogy miért nem elég, ha csak Facebook-oldalad van

Persze, legyél jelen Facebookon és minden más közösségi oldalon, mert szükséges, de mindez nem lesz elegendő. Ezért most inkább arra akarunk rámutatni, hogy miért szükséges – neked vagy a cégednek – a Facebook-profilon túl egy önálló, saját weboldal is.

1. Eltűnő organikus elérés

Az elmúlt évek során a Facebook hírfolyamod folyamatosan változott, mert állandóan változtatott az algoritmusán a Facebook, és soha nem a céges oldalak előnyére. Ennek persze meg van az oka, több is. Egyfelől, ahogy nőtt a posztok száma, úgy kellett egyre inkább csökkenteni annak arányát, ami eléri a közönséget. Másrészt a Facebook hírfolyamnak érdekesnek kellett maradnia, hogy továbbra is vonzó legyen, na és nem mellesleg: pénzt termeljen a tulajdonosok számára a reklámokkal és promózott tartalommal.

Amivel egy céges oldalnak ma fel kell vennie a versenyt, azok az olyan überelhetetlen lájkmágnes tartalmak, mint amit a bulvár vagy éppen a hamis híreket terjesztő oldalak termelnek, valamint az ismerősök kutya-macska-gyerek-selfie fotói, illetve videói. A legújabb változtatások éppen a “közösségre”, azaz a kommentekre helyezik a hangsúlyt. Persze, ha kellően “populáris” a céges Facebook-oldalad tartalma, akkor azért most is össze tudsz kaparni néhány lájkot és megosztást, de De inkább az a lényeg, hogy soha nem tudhatod, hogy mit hoz a jövő a Facebookon.

2. A Facebookon van egyáltalán a célcsoportod?

Igaz, hogy erről elsősorban nemzetközi és amerikai adatok állnak rendelkezésünkre, de úgy tűnik, hogy miközben a fiatalabb korosztály használja ugyan a Facebookot, de inkább csak kényszerből, addig az idősebb korosztály szépen berendezkedik ott. (Itt találsz néhány közösségi média statisztikát az elmúlt évekből.) Nálunk ez talán annyira még nem érezhető, de elég, ha a szépemlékű Iwiw-re gondolunk, vagyis arra, hogy mivé vált az utolsó éveire: korosztályok tűntek el róla teljes egészében. Pedig az Iwiw sem így indult.

Tehát, ha elsősorban a fiatalabb korosztályt célzod meg, akkor egyre kevésbé érdemes bízni a Facebookban, hanem mind inkább más közösségi oldalakat leszel kénytelen használni, például az Instagramot, Tumblrt vagy a Snapchatet, de ezek egy teljesen más szemléletet és tartalmat igényelnek, mint amit a Facebookon megszoktál. Ráadásul egy Instagram oldal azért nehezen tud pótolni egy céges weboldalt, már ami az információtartalmát illeti.

3. Számítanak a céges weboldalra az ügyfelek

Az emberek egyre inkább úgy gondolják, hogy egy megbízható cégnek van weboldala is, ahol megtalál róla minden információt, elérhetőségeket, fel tudja venni vele a kapcsolatot. Már a legkisebb cégek, szolgáltatók esetében is keresik az ügyfelek a weboldalt a Google-lal, és ha nincs, akkor inkább annak a cégnek a szolgáltatását választják, amelyiket honlappal megtalálnak a neten, mert arról kapnak információt, ami jó esetben hitelesebbé teszi a céget számukra. Míg a másikról semmit sem tudnak.

A saját weboldal megbízhatóságot sugall (alapvetően persze akkor, ha jó az a weboldal). Szerinted, ha az emberek neten rákeresnek valamilyen szolgáltatásra, és Google oldalán megjelennek a találatok, akkor melyikben fognak jobban megbízni? Ha csak valamelyik arany oldalak szolgáltatásban és egy Facebook-oldallal leszel jelen a találati listán? Vagy abban a cégben, amelyik egy jól szabott weboldallal, jól strukturált információkkal, friss és hasznos tartalmakkal jelenik meg?

Egy Facebook-oldalon is meg lehet jeleníteni alapvető leírást a cégről, de nem olyan mennyiségben, minőségben, logikus felépítésben, mint amit egy saját weboldalon meg lehet tenni. Ráadásul, nem is feltétlenül jön át a cégről sugározni kívánt kép, hiszen a designelemek minden Facebook-oldalon megegyeznek. Emellett, ha már több éve gyártod is a tartalmakat a Facebookra, és többezres rajongótáborral rendelkezel, akkor is ott motoszkálhat a gyanú a potenciális ügyfél fejében, hogy vajon miért nincs ennek a cégnek egy normális weboldala?

4. A saját oldaladdal azt teszel, amit akarsz

Míg a Facebook-oldalak egyformák, és a posztok tartalmán, hangvételén túl nagyjából csak a borító- és profilképeddel szabhatsz image-t magadnak, addig egy weboldalnál a rendelkezésedre áll a webdesign teljes kelléktára: a színeket, a betűtípusokat, az elrendezést, a navigációt, és még millió kisebb és nagyobb részletet az egyéni ízlésed alapján alakíthatsz, és azt a céged szolgálatába állíthatod. Nem csak az erősen korlátok közé szorított tartalom kialakítására vagy hatással, hanem a weboldal minden egyes elemére. És nem egy másik cég határozza meg pillanatnyi üzleti érdekei alapján, hogy az oldalad bejegyzéseivel épp a célközönséged mekkora részét éri el.

Egy weboldalon sokkal tágabb a mozgástered a tartalmat illetően, jobb minőségű, mélyebb szövegeket is elhelyezhetsz, képeket, videókat, infografikákat korlátozás nélkül, ráadásul a Facebook is nagyobb szeretettel fogadja, ha innen posztolsz linkeket, mint ha a képeket egyszerűen kitennéd a Facebook-oldaladra. A honlapodon úgy helyezed el a tartalmakat, olyan sorrendben, ahogy azt akarod, és nem az időrend lesz az alapvető rendezőelv. Egyszóval te uralod az oldalt, főleg egy jó CMS-sel és persze egy jó fejlesztővel.

Tehát, ha ezek után úgy érzed, hogy szükséged van weboldalra, megéri a pénzt és a fáradtságot, akkor nem jársz rossz úton. Most már csak arra kellene figyelned, hogy a weboldalad mobilon és tableten is tökéletesen jelenjen meg, azaz reszponzív vagy adaptív legyen, magyarul alkalmazkodó és mobilbarát.

Néhány dolog, amit a Honlapkészítés előtt tisztán kell látnod

Egy laikus számára az itt felsorolt tények érdekes betekintést nyújtanak a weblap készítés színfalak mögötti világába, rávilágítanak arra, hogy ami olyan egyszerűnek és magától értetődőnek tűnik – azaz, hogy gond nélkül elérsz, tudsz használni weboldalakat -, a mögött komoly munka, fejlesztés, tesztelés, tudás, tapasztalat és kreativitás áll.

A honlapkészítés nem egyszerű munka

Egy igazán jó webdesign egyszerűnek tűnik, a weboldalt erőfeszítés nélkül kezelik az emberek, és szinte ösztönösen tudják használni. Ez azonban nem azt jelenti, hogy egy ilyen honlappal kevesebb munka lenne. A hatékony, jól használható weblapok fejlesztése mögött sok-sok munkaóra áll, ami nem csak a designra érvényes, hanem a kódolásra is. Egy-egy gomb vagy funkció kialakítása mind-mind komoly munkát igényel.

És habár úgy tűnhet, hogy egy egyszerűbb honlapot könnyebb megtervezni, ennek pont az ellentéte igaz: ez a nehezebb feladat egy designer számára. Tehát, amikor legközelebb rábukkansz egy egyszerű, minimalista, de jól működő weboldalra, akkor jusson eszedbe, hogy ezt adott esetben akár több száz órányi munkával hozhatták létre a fejlesztők.

Bárki azért nem tud weboldalt készíteni

Sokan azt gondolják, hogy mivel most már a széles nagyközönségnek is rendelkezésére állnak már olyan megoldások, melyekkel saját kezűleg el tud készíteni egy honlapot, ez azt jelenti, hogy most már mindenki tud weboldalakat készíteni. Ez azonban nem igaz. Azért mert egy blog készítése esetében talán elég egy sablon, egy komolyabb céges honlapnál már egészen más a helyzet.

Ilyen esetekben sokkal bonyolultabb funkciókat kell létrehozni, egyedi megoldásokra van szükség. A fejlesztők ezért a munka kezdetén felmérik az ügyfelek valós igényeit, és ennek megfelelő honlapot hoznak létre tapasztalataik és tudásuk alapján. Ezt pedig a különféle “csináld magad” megoldások nem tudják helyettesíteni. Vagyis mielőtt egy weboldalak iránt érdeklődő ismerősödet megbíznád azzal, hogy hozzon neked létre számodra egy honlapot, mérlegeld azt is, hogy ennek révén milyen lehetőségektől és bevételtől esel el!

A weboldal készítésnek ára van

Lehet, hogy meglepő, de néhány 10 ezer forintért nem lehet jó minőségű honlapokat készíteni. A weboldal készítés árai egy jól kivitelezett weboldal esetében hatszámjegyű, illetve a nagyobb, munkaigényesebb weboldalak esetén hétszámjegyű összeget is elérhetnek. Ennek oka, hogy a weboldal készítéséhez kell a tudás, a tapasztalat, a kreativitás, a megfelelő eszközök és sok-sok munkaóra.

Sokan azt hiszik, hogy egy jó honlapot kevés pénzből is ki lehet hozni. Persze egy modern, minimalista és kellően egyszerű weblap esetében első pillantásra úgy tűnhet, hogy könnyen elkészíthető, így szerény összegből is megvalósítható. De mint az írás elején már jeleztük, ennek pont az ellenkezője igaz. Ahhoz ugyanis, hogy egy honlap hatékonyan működjön, tapasztalt szakemberek munkájára van szükség.

Sokan azonban nehezen értik meg, hogy ezt a szakértelmet meg kell fizetni, azaz a weboldal készítésének ára van. A webdesignerek és a fejlesztők nem csak annyit csinálnak, hogy összedobnak neked néhány jól kinéző weblapot. Egy weboldalnak ugyanis hatékonyan kell működnie, létre kell hoznia a jó felhasználói élményt, erősítenie kell a cégedet, a márkádat.

A weboldal készítés egy szakma

Sokan azzal a megközelítéssel vágnak bele honlap készíttetésébe, hogy aki fizet, az diktálja a feltételeket, vagy legalábbis ő az, aki megmondja, hogy mi hogy legyen. Ez azonban a weblap készítés esetében – ahogy sok más szakmánál is – nincs teljesen így. Meg kell bíznod a designer és a fejlesztők szakmai tapasztalaton alapuló döntéseiben, hiszen ők már évek óta nap mint nap azzal foglalkoznak, amivel Te csak pár órát töltöttél el.

Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lehetnek észrevételeid, ellenvetéseid, ugyanakkor a szakemberek minden döntését értelmetlen megkérdőjelezned, a munkájuk minden apró részletét felesleges kontrollálnod. Mivel szakemberek, tudják, hogy mit csinálnak, és a legjobbat akarják kihozni a honlapodból az adott keretek között. Megvan a tudásuk és a technikáik arra, hogy a weblapjaidra azok megfelelő kialakítása révén forgalmat hozzanak, a látogatókból vevőket generáljanak. Érdemes ebben a tudásban megbízni.

A webdesigner nem tud azonnal reagálni minden jelzésedre

A webdesignereknek, de a fejlesztőknek is megvan a maga munkaideje, és ezen munkaidő során más munkái is vannak. Nem áll tehát rendelkezésedre a nap minden percében, az e-mailjeidre pedig nem biztos, hogy azonnal választ kapsz. Hiszen nem ügyfélszolgálatról, hanem szakemberekről van szó. Ezért még a közös munka előtt tisztázd, hogy általában mikor várhatsz választ egy-egy kérdésedre, és jellemzően milyen határidővel tudnak válaszolni rá.

Nem érdemes a konkurenciát másolni a Honlapkészítés során

Nyilván a versenytársak weboldalainak elemzése értékes információkat nyújthat, az azonban rossz megoldás, ha egy az egyben vagy éppen kisebb módosításokkal lenyúlod a honlapjaik designját A konkurencia weboldala legfeljebb csak inspirációként szolgálhat, mintaként aligha. Ha jól működő weboldalról van szó, akkor nyilván ki kell deríteni, hogy mi is a titka, és persze, hogy mik a hiányosságai. Ugyanakkor a Te webdesignerednek egyedi weblapokat kell létrehoznia. Ez a feladata.

A DESIGN HATÁROZZA MEG, HOGY HOVA FOG NÉZNI a látogató a honlapON

A webdesignerek egy weboldal tervezésekor úgy építik fel az oldalt, hogy a legfontosabb információkra irányítsák a felhasználók figyelmét. Ennek érdekében nem átallanak időnként heatmapeket és más elemző eszközöket is bevetni. Ezek segítségével látják, merre jár az emberek tekintete, hova kattintanak, és ezek használatával tudják finomhangolni az oldalt egy jobb felhasználó élmény érdekében.

HA TEMPLATE-ET HASZNÁLSZ, AZ BEHATÁROLJA A LEHETŐSÉGEID

Sokan, akik könnyen, gyorsan és olcsón akarnak valamilyen weboldalt, először sablonokkal próbálkoznak. Ezekkel ugyanis különösebb erőfeszítés, programozói, webdesigner tudás nélkül is összedobható egy-egy weblap. A weboldal sablonok használatával ugyanakkor nem tudod teljes mértékben az igényeidre, illetve a felhasználóid igényeire szabni a weboldalt. Illetve megvan az a veszélye a folyamatos fejlesztésnek, hogy egy idő után úgy fog kinézni a honlapod, mint Frankenstein szörnyetege. Ez persze egy jó fejlesztő segítségével elkerülhető, és persze ezeknek az oldalaknak vannak előnyeik is.

Ha kész a honlap, még nincs vége a munkának

A weboldalak fejlesztése ma már egy állandó folyamat, tehát nincs egy olyan pont, amikor azt mondhatjuk: elkészült a nagy mű, az alkotó megpihen, nem is foglalkozunk a honlappal többet, vagy legalábbis évekig nem fogunk hozzányúlni. A weboldalaknak ma már alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó kihívásokhoz, ez pedig állandó fejlesztést igényel.

Ahogy változnak a designtrendek vagy épp alakulnak a SEO-igények, úgy kell hozzájuk igazodni a weboldaladnak is. Mégpedig nem sokévente egyszer, hanem évente akár többször is. Amikor egy weblapot hozol létre, akkor a webfejlesztőnek nem egyszeri munkára kellene megbízást kapnia, mivel azt az oldalt folyamatosan kezelni, fejleszteni kell, hogy hozni tudja az általad elvárt eredményeket.

MINDEN BÖNGÉSZŐ MÁSKÉNT JELENÍTI MEG A WEBOLDALAKAT

A böngészők eltérő módon értelmezik a HTML-kódokat és eltérő módon jelenítik meg a kijelzőn. Ezért is nehéz a webdesignerek és fejlesztők dolga, amikor az a cél, hogy olyan weblapokat hozzanak létre, melyek minden böngészőn megközelítőleg ugyanazt az élményt nyújtják a felhasználóknak. És azzal együtt, hogy jól ismerik a legújabb HTML és a CSS szabványokat, technikákat, az egyes böngészők közötti különbségeket, mégis sok tesztelésre van szükség ahhoz, hogy egy weboldal élesben is kikerülhessen a közönség szemei elé.

A RESZPONZÍV DESIGN NEM EGYENLŐ A MOBIL WEBOLDALLAL

Sokan még csak most kezdenek ismerkedni olyan fogalmakkal, mint a reszponzív design, mobilbarát weboldal. Egy felhasználónak persze nem is muszáj tudnia, hogy milyen technológia rejlik azon jelenség mögött, hogy egy adott weboldal jól használható mobilon, tableten és asztali gépen is. A megoldás erre többféle lehet: reszponzív, adaptív (dynamic serving), vagy szeparált mobiloldal. Ma már az első kettő javasolt, ha többet akarsz tudni róluk, olvasd el vonatkozó bejegyzésünket!

Attól, hogy Elkészült a honlap, még nem feltétlenül jönnek a látogatók

Az újdonsült weboldaltulajdonosok sokszor feltételezik, hogy amint elkészült a honlapjuk, mindjárt ömlenek is rá a látogatók, velük pedig jönnek a megrendelések. Ez azonban a valóságban nem így zajlik. Mert attól, hogy elkészült néhány weblap és felkerült a netre, még nem fog vírusszerűen terjedni az emberek körében. Az embereknek előbb meg kell találni az URL-edet. Vagyis egy honlap készítése nem az online marketinged végcélját jelenti, hanem éppen annak kezdetét.

Ugyanakkor a webdesignernek és a fejlesztőnek a weblap készítés, nem pedig annak hirdetése a feladata. Ehhez olyan marketingtevékenységeket kell végezni, mint például a tartalomgyártás vagy a közösségi oldalak aktív használata. Persze ahhoz, hogy a céged a weboldalad segítségével növekedjen, a későbbiekben szükséged lesz a marketing és a fejlesztés összehangolására.

EGY KÉT ÉVE KÉSZÜLT honlap MÁR TÚL ÖREG LEHET

A webdesignereknek folyamatosan arra kell törekedniük, hogy alkalmazkodjanak a technikai fejlődéshez, hiszen az eszközök és velük együtt a böngészők folyamatosan fejlődnek, így a weboldalak elérésének módja is állandóan változik. Ahhoz, hogy mindig naprakész legyen egy-egy weblap, a programozóknak és a webdesignereknek mindig ismerniük kell a legújabb technológiákat és ezeket alkalmazniuk kell. Egy elavult honlap esetében már fennáll a veszély, hogy nem jelenik meg megfelelően minden böngészőben.

Végül pedig azt tudjuk mondani, hogy úgy kell tekintened a weboldaladra, mint egy befektetésre. Azaz annyit fogsz visszakapni belőle, amennyit belefektettél!

13 dolog, amit gondolj át még a weboldal készítés előtt!

Vélhetően a weboldalad nem csak azért hozod létre, hogy legyen. Valami célod van vele, például, hogy ügyfeleket szerezz, növeld az eladásaidat. Ezeket a célokat, és még néhány dolgot nem árt tisztázni azt megelőzően, hogy belevágnál a weboldalad elkészíttetésébe. Jó, ha van egy stratégiád a designnal kapcsolatban, mert a kutatások szerint azok, akik valamilyen tervvel vágnak bele a dologba, jobb konverziós arányokat érnek, mint azok, akik csak a “létezés kedvéért” összedobnak egy weboldalt.

Minimum legyen világos képed a cégedről, amit aztán vázolhatsz a fejlesztőknek is. Hogy miért van erre szükség? Mert más honlapot kell tervezni egy segélyszervezetnek, mint egy sörfőző cégnek. Az, hogy milyen a cég, minden meghatároz: a képeket, a betűtípusokat, a szövegeket, stb. A webdesigner pedig semmit nem tud a cégedről, amíg el nem mondod neki a szükséges információkat.

Arra viszont fel kell készülnöd, hogy teljes képet nyújts számára, meg tudd határozni, hogy

mi az, ami megkülönböztet a konkurenciától, azaz mivel tudsz kitűnni a tömegből.

Ezt tudja a fejlesztő cég digitális formába önteni a weboldal készítés folyamata során. Egy weboldal nem egyszerűen bemutat egy céget, formálja annak imidzsét, hanem vonzó designjával megfogja a látogatót és a weboldalon tartja egészen addig, amíg az végre nem hajt egy elvárt akciót: megrendel egy terméket vagy szolgáltatást, letölt, feliratkozik. Ezek mentén jó előre el kell tervezni, hogy milyen weboldalt akarsz, milyen célból, mi lesz a stratégiád. Ha ez nem történik meg, akkor nagyon sok időt és pénzt veszíthetsz a weboldaladdal, feleslegesen. De lássuk részletesen!

1. MI A KÜLDETÉSED?

A cégednek van egy küldetése, amit a weboldalad designjának is támogatnia kell. Tudnod kell, hogy milyen üzenetet akarsz közvetíteni az emberek felé, és ez mennyiben különbözik a versenytársakétól. Néhány kérdés, mely segít tisztázni a küldetésedet:

  • Mi a céged célja, ezt milyen eszközökkel éri el?
  • Hogy kapcsolódik mindehhez a weboldalad?
  • Miben tud segíteni az embereknek?

Ezen kérdésekre adott válaszok alapján fogalmazd  magadnak a “küldetésnyilatkozatodat”, ha esetleg nem tetted volna még meg. Ezután pedig írd le! Ha megvagy, át is küldheted ezt a webdesignernek. A küldetésnyilatkozatnak nem kell megjelennie a honlapodon, viszont sokat segít a weblapok tervezésében. Segít ugyanis megtalálni az online megjelenésedhez a megfelelő hangnemet.

2. Mi a weboldalad célja?

Nyilván egy szép, új weboldal mindig jól jön egy cégnek, ugyanakkor pusztán a létezés kedvéért nem igazán éri meg weboldalt készíteni. Tudnod kell, hogy mi a mélyebb oka annak, hogy létrehozod. És ez ne csak számodra legyen kristálytiszta, hanem a designer és a fejlesztők számára is.

Tehát fogalmazd meg magadnak és a weboldal készítésében közreműködőknek, hogy mégis

  • Mi a szándékod a weboldallal?
  • Milyen eredményeket szeretnél elérni vele?
  • Mit akarsz kommunikálni az emberek felé?
  • Mit akarsz adni általa az ügyfeleknek?
  • Milyen cselekvésre ösztönző gombot akarsz használni?

Valami oka nyilván van a weboldalad létrehozásának. Például lehet az a célod, hogy a versenytársaid elé kerülj, ezért meg akarod mutatni, hogy mit tud a céged, miben jobb a konkurenciánál. Esetleg az a legfontosabb neked, hogy megmutasd, miben különbözöl tőlük, amit persze a weboldaladnak is tükröznie kell.

De lehet az is a célod, hogy ha valaki rákeres egy bizonyos témára a Google-ben, az téged találjon meg, tehát jó helyezést érj el a találati oldalakon. Vagy az is lehet, hogy elsősorban leadeket szeretnél, ezért ki kell alakítanod egy jó felhasználói élményt, és nagyon oda kell figyelmi a call to action gombokra. Mindezek a célok meghatározzák, hogy pontosan milyen weboldalra lesz szükséged, hol lesznek a hangsúlyok.

Ugyanakkor a weboldalnak a végső célja mégis az lesz, hogy áthidalja a különbséget aközött, amit az ügyfeleid már tudnak, és ami szeretnél, ha tudnának.

3. Melyek a problémák és a megoldásaik?

Ahhoz, hogy meg tudd határozni a megoldandó problémákat és ezeknek a problémáknak a megoldásait, az ügyfeleiddel kell kommunikálnod. Párbeszédet kell kezdeményezned velük arról, hogy szerintük mi az, ami működik a jelenlegi weboldaladon, és mi az, ami nem. Tehát, hogy mondjuk szerintük jó a tartalom, de az oldal használhatósága csapnivaló. Vagy a vásárlási folyamat annyira nehézkes, hogy inkább otthagyják menet közben a kosarat. Meg kell tudnod, hogy a felhasználóid szerint melyek a weboldalad legnagyobb hibái.

Ennek a feladatnak az a nehézsége, hogy az ügyfelek olykor úgy érzik, tökéletesen tudják, mi a probléma az oldallal, ráadásul még megoldási javaslatuk is van. Neked azonban nem ezt kell megvalósítanod, mert valójában nem tudják. Néha persze tényleg fogalmuk sincs, mi lehet a gond, csak van egy olyan homályos érzésük, hogy valami nincs rendben, javítani kellene. A webdesigner feladata lesz az, hogy az ügyfelek valódi igényeit ezek alapján megértse, és megoldást javasoljon. 

Emellett saját kutatást is kell végezned. Áss a mélyére a jelenlegi weboldaladnak, és jegyezz fel mindent, amit fejleszteni szeretnél! De ne csak arra koncentrálj, ami hibás! Arra is figyelj, ami jó rajta! Így fogod tudni beépíteni a működő dolgokat az új oldaladba.

4. MIT AKARSZ KÍNÁLNI A WEBOLDALADON KERESZTÜL?

Ennél a fázisnál még ne aggódj a részletek miatt. Erre még később visszatérhetsz, amikor szükség lesz rá. Most még csak el kell engednek a képzeleted és a kreativitásod. Nézd meg, hogy a többi hasonló cég mit kínál, majd gondold át, hogyan tudod ezt egyedi módon, egy kis csavarral vagy jobb minőségben nyújtani az ügyfeleknek.

5. Ki a célközönséged, a vásárlóid?

Minden cégnek van egy jól behatárolható célközönsége és célpiaca, a designnak pedig az ő elvárásaikhoz, igényeikhez kell igazodniuk. Amikor weboldalkészítésről van szó, figyelembe kell venned azt a célközönséget, aki azt használni fogja. Ők lesznek a Te leadjeid, vevőid, akiknek megvannak a céljaik, a szükségleteik, a vágyaik és korlátaik. Neked a weboldalad designja segítségével kell meggyőznöd őket például a vásárlásról. A márkádnak olyanná kell válnia, hogy vonzza és kiszolgálja ezt a közönséget.

Ha ismered a közönséged, akkor ez gyakorlatilag végig is vezet a tervezés folyamatán. Leegyszerűsíti a döntéshozatalat, mert egyetlen kérdésre kell csak választ adnod:

Ez hasznos lesz az ügyfeleimnek?

Az ügyfeleid beazonosítása során szerzel róluk olyan demográfiai adatokat, mint a jövedelmük, nemük, koruk. Emellett azonban olyan szokásaikról is tudnod kellene, hogy

  • milyen egyéb termékeket vagy szolgáltatásokat vásárolnak még?
  • Milyen weboldalakat látogatnak?
  • Milyen típusú média köti le őket?

Ha ezeket tudod, akkor képes leszel egy olyan webdesign létrehozására, melyek összhangban van az ügyfeleid tapasztalataival.

Az is kérdés persze, hogy mit szeretnél, milyennek lásson Téged a célközönséged? Az, hogy milyen benyomás alakul ki bennük Rólad, talán fontosabb, mint az, hogy mi a valóság. Három dolog fogja kialakítani a weboldalad személyiségét.

  • A kinézete – hiszen az első benyomás fontos, és ez a vizualitásról szól.
  • A jellemvonások – vagyis, hogy egyedi legyél, különben beleszürkülsz a tömegbe.
  • A saját hangod – melynek összhangban kell állnia a jellemvonásaiddal. (Vagyis, ha viccesre vagy vidámra veszed a céged image-ét, akkor a szövegeid is legyenek olyanok.)

6. Mit tekintesz sikernek?

Ha nem határozod meg, hogy mit tekintesz sikernek, soha nem fogod tudni, hogy elérted-e. Itt számokra kell gondolnod. Lehet például az, hogy javuljon a helyezésed a keresőben. De lehet az is, hogy növeld bizonyos termékeid eladásait. Ha ezt tudod, akkor sokkal könnyebb lesz a webdesigner munkája is. Hiszen az előbbi két dolog alapján már tudja, hogy elsősorban a tartalomra kell koncentrálnia, és egy olyan webáruház platformot kialakítani, melyekkel hatékonyabb az eladás. Természetesen annak nincs értelme, hogy a valóságtól teljesen elrugaszkodjál a siker meghatározásánál.

Lehetsz azért kevésbé konkrét is, amikor a kívánt eredményekről van szó. A céged hírnevének javítása vagy megkülönböztethetőségének növelése nehezen mérhető.

7. A weboldal működtetésének költsége?

Ezt nem árt jó előre megbecsülni, hiszen a weboldaladnak több pénzt kellene hoznia, mint amennyibe kerül.

8. MIT MONDANAK RÓLAD A KORÁBBI ÜGYFELEID?

Szedj össze minden pozitív véleményt, ami elhangzott korábban a cégeddel kapcsolatban, és ezt is tedd bele egy dokumentumba. Ezek az értékelések mutatják meg a céged értékét, de felkerülnek a weboldaladra is, és segítenek a webdesignernek is helyére tenni egy újabb puzzle-darabkát a cégeddel kapcsolatban.

9. KI A KONKURENCIÁD?

Ahhoz, hogy még jobban megkülönböztesd magad tőlük, ismerned kell őket. Kivel versenyez a céged? Sorold fel őket egy listában. Alaposan meg kell vizsgálnod őket és a weboldalaikat. Miért?

  • Mert látni fogod, hogy mi az, ami működik a weben, és mi az, ami nem.
  • Könnyebben be tudod azonosítani azt az üzleti szegmenst, amelyben aktív vagy.
  • Ennek a tudásnak a birtokában egy jobb felhasználói élményt tudsz kialakítani, illetve tudni fogod, hogy keresőoptimalizálást tekintve mit kell megtenned, milyen lehetőségeid vannak.
  • Ha pedig a fejlesztő céget még marketingfeladatokkal is megbízod, ezzel az információval segítesz nekik abban, hogy meghatározzák az előnyeidet velük szemben.

10. Mi lesz a SEO-val?

Már a tervezéskor gondolj a keresőoptimalizálásra, hiszen vélhetően azt szeretnéd, ha a Google-ben meg is találnának a felhasználók.

11. Mi a helyzet a mobilos látogatókkal?

Ne felejtsd el, hogy a mobilkorszakban élünk, és a weboldaladnak alkalmazkodnia kell ehhez, így ma már mindenképpen mobilbarát weboldalban kell gondolkodnod és a mobil first elv érvényesül a tervezésnél.

12. (Ha magad tervezed) van rá elég időd?

Akadnak akik maguk vágnak bele ilyen nagyszabású projektbe, azonban nem árt elfogulatlanul végiggondolni, hogy vajon rendelkezel-e a megfelelő szakértelemmel és főleg elegendő idővel. Ha nem, akkor jobb profira bízni.

13. Webhosting választása

Sok tényezőt kell ennek kapcsán végiggondolni, és ezek közül csak az egyik tényező az ár. Ott van még a sávszélesség, a biztonság, a tárhely mérete, és nem utolsó sorban a támogatás.

Hogyan válaszd ki a megfelelő weboldal fejlesztő céget?

Ha valaki weboldalt szeretne készíttetni, nehéz dolga van, amikor a számára legjobb weboldal fejlesztő céget vagy személyt kell kiválasztania. Mert mi alapján döntsön? Az ár ugyan sokat elárul arról, hogy milyen minőségű munkát várhat el a cégtől – hiszen mások is nyilván okkal megfizeti ezt az árat -, ez azonban még kevés.

Mit kell ilyenkor nézni? Először is a weboldal fejlesztő cég honlapját. Nemcsak azért, hogy megállapítsd, az mennyire meggyőzőre sikerült, hanem azért, mert tartalmazza a legtöbb fontos dolgot a cégről. Vagy legalábbis tartalmaznia kellene. De lássuk, hogy pontosan mit!

Referencialista

Egyrészt a cég által készített weboldalak listáját, vagy legalábbis azokat, amelyeket kiemelnek ebből a listából. Ez a portfolió a referencia, mely remekül bemutatja azt, hogy mennyi munkája volt a fejlesztőnek, és azok milyen minőségűek.

Arra is érdemes azonban egy pillantást vetni, hogy milyen széles a szolgáltatások listája, hogy ha a szigorúan vett weboldalfejlesztésen túl valami másra is szükséged lenne, akkor valóban meg tudják-e oldani, vagy máshoz kell fordulnod.

A cég múltja

Szintén fontos megismerkedni a cég történetével. Hiszen egy kezdő cég ugyan dolgozhat remek programozókkal, de ha nincs elég meglévő ügyfele, akkor az mindig kockázatos. És ugye nem azt szeretnéd, ha a Te weboldaladon gyakorolnák a szakmát a webdesignerek és a programozók? Egy régóta működő, megbízható cég, jelentős ügyfélkörrel és referenciákkal biztosabb választás lesz. Csak pillants rá a rólunk oldalára!

Ügyfélvélemények

Habár a referenciák listája meggyőző lehet, azért arra is érdemes figyelni, hogy mit mondanak a cégről az ügyfeleik. Különösen, ha részletekbe menően kifejtik, mit is gondolnak a cégről, az elvégzett munkáról, mint ahogy itt is láthatod az “Elégedett ügyfeleink” blokkban.

Hogyan zajlik a munka?

Ezen túl érdemes tájékozódni a cég munkafolyamat modelljéről, azaz hogy miként működik a cég. Vannak-e megbízott projekt managerek, akiknek nincs más dolguk, mint összefogni az egyes projekteket. Például a Te weboldaladnak az elkészítését, a projekben dolgozók munkáját, betartani a határidőket, és kommunikálni az ügyfelekkel. Annak érdekében, hogy mindezt ne a programozóknak, designereknek és weboldaladon dolgozó más szakembereknek kelljen elvégeznie. Ha nem látod, hogy lenne a cégben ilyen jól bejáratott munkafolyamat a megfelelő módszerek használatával, ami garantálja számodra a minőséget, akkor nem biztos, hogy azt a céget kellene megbíznod a weboldalad elkészítésével.

Egy jó weboldal fejlesztőt nem könnyű találni, azonban, ha az áron kívül figyelsz az előbb felsorolt apróságokra is, néhány percet rászánsz arra, hogy megismerd és mérlegeld a tényeket, akkor sokkal nagyobb eséllyel jutsz el a megfelelő eredményig, ami jelen esetben egy jól működő és eredményeket hozó honlap a számodra.

Milyen hibákat követhetsz el, ha magad készíted a weboldalad?

Akadnak néhány, akik úgy döntenek, hogy a weboldalukon szeretnének megtakarítani egy kis pénzt, ezért nem egy profi weboldalfejlesztő cégre bízzák annak kivitelezését, hanem inkább maguk vágnak bele. Természetesen, ha alacsony a költségvetésed, akkor indokolt lehet egy saját készítésű weboldallal indulni. Érdemes azonban szélesebb perspektívából szemlélni a kérdést.

Amikor egy potenciális ügyfél megtalálja a cégedet, akkor a következő lépése az, hogy megnézi a weboldaladat. Sokszor ez alapján dönti el, hogy vásárol-e tőled valamit, vagy sem. A weboldalad jelenti az ügyfelek számára az első benyomást a cégedről. És mint már mondtuk, nem fogsz második esélyt kapni arra, hogy egy jó első benyomást tegyél. Ha viszont minden weboldalkészítés tapasztalat nélkül állsz neki weboldalt készíteni, akkor szerinted egy olyan weboldal születik, ami méltóképpen képviseli a cégedet?

A webdesign során számtalan hibát elkövethetünk, azonban a saját készítésű weboldalaknál akad néhány tipikus gond.

Az hiszed, hogy csak egy egyszerű weboldalra van szükséged

Az első mindjárt az, hogy talán azt hiszed, hogy egyszerűen csak egy weboldalra van szükséged. Miért ne készítenéd ezt el saját magad? A probléma itt a kiindulóponttal van: nem “egy weboldalra” van szükséged, hanem egy hatékony weboldalra.

Valószínűleg, amikor névjegykártyára van szükséged, akkor sem otthon barkácsolsz össze egy névjegyet, amit aztán kivágsz egy A4-es papírlapból, majd ezzel akarsz jó benyomást kelteni az üzletfeleidre. Pedig a weboldalad még a névjegykártyádnál is fontosabb. A látogatók a másodperc töredéke alatt döntik el, hogy kapcsolatba akarnak-e lépni veled, vagy sem. Minél jobb benyomást keltesz bennük, annál nagyobb az esélye, hogy maradnak az oldaladon, illetve visszatérnek később.

Egy profi weboldal fejlesztő cég által készített hatékony weboldal tehát hosszú távú, okos befektetés, mely segíti a céged növekedését.

“Személyre szabott” sablonokat használsz

Ennek a témának egy külön cikket is szenteltünk, de itt is kitérünk rá, hiszen a legtöbb házilag készített weboldal ilyenkre épül. Ezek összehasonlítva egy egyedi webdesignnal olcsó megoldást jelentenek. Azonban a template-ek nem csak olcsók, hanem olcsónak is néznek ki, amikor elkészül a rájuk épülő honlap.

Egy sablonra épülő weboldal teljesen általános kinézetű, nem kapcsolódik a márkához, és rosszabb esetben összekeverhető akár más cég ugyanazon template-re épülő weboldalával. Tehát, ha egyedi weboldalt szeretnél, mely passzol a cégedhez, akkor egy profi céghez kellene fordulnod.

Elfelejted a call to actiont

Sokan nem értik még, hogy egy weboldal marketingeszköz, mégpedig a legfontosabbak egyike. A weboldalad az, mely a látogatókat vevőkké konvertálja. Ehhez azonban szükséged van egy világos és hatásos call to action (CTA) gombra. Ez a gomb fogja a látogatókat rávenni arra, hogy vásároljanak tőled, feliratkozzanak a hírleveledre, letöltsenek valamit. Enélkül ezek az események nem következnek be. CTA gomb nélkül a weboldalad csak egy online névjegy, ami semmire nem bíztatja a látogatót.

Nem találják meg az ügyfelek a weboldaladat

Ne ringasd magad abban az illúzióba, hogy ha elkészül a weboldalad, akkor ömleni fognak rá a látogatók. Ez nem így működik. Ez olyan, mintha úgy rendeznél bulit, hogy arra nem hívsz meg senkit, de várod a vendégeket. Ehhez kell az online marketing, benne a SEO-val, Adwords-szel, stb. mellyel hatékonyabban eléred a potenciális vásárlókat. Ha egy profi céget bízol meg a weboldalad fejlesztésével, annek erre is gondja lesz.

Elfeledkezel a mobilról

Ma már szinte mindenki tisztában van azzal, hogy a mobilos webböngészés lehagyja a desktopost. Ezért a reszponzív, mobilbarát webdesign ma már nem csak lehetőség, hanem kötelező. Egy gyarkolatlan személy számára azonban egy reszponzív design kialakítása nem könnyű, hiszen értenie kell a különbséget a mobil és az asztali gép használata között, tudnia kell, hogy mit lehet laptop monitoron és mi az, ami nem működik mobilon. Számít a kijelzőméret, a linkek mérete, a betűk, a képek megjelenítése, stb.

A barkácsmódszer persze működhet, ha mindezeket a hibákat képes vagy kiküszöbölni. Azonban gondolj arra, hogy hol szeretnéd látni a cégedet néhány év múlva. Úgyhogy ahelyett, hogy vállalnád egy saját készítésű weboldal kockázatát, talán érdemesebb lenne egy gyakorlott, profi weboldalfejlesztő céget megbízni az elkészítésével.

A weboldal készítés folyamata 10 lépésben

Mivel a Webshark egyik legalapvetőbb tevékenysége a weboldal készítés, immár több, mint 15 éve, így van némi tapasztalatunk ebben a témában. Erre alapozva szeretnénk első körben néhány tanácsot és tájékoztatást adni azoknak, akik egy fejlesztő céghez forulnak. Attól függetlenül, hogy részt veszel-e a saját honlapod elkészítésében, vagy megbízol egy céget a webdesignnal és a fejlesztéssel, nem árt, ha tisztában vagy azzal, milyen folyamat során készül el a weboldalad.

1. A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSA még a honlapkészítés előtt

Itt azt a kérdést kell feltenned magadnak, hogy miért is van szükséged a weboldalra. Amint válaszoltál a kérdésre, máris készül a stratégiád. Ehhez második lépésként meg kell határoznod a célközönségedet, végül pedig meg kell ismerned és meg kell értened őket, hogy tudjad, mit és hogyan tehetsz értük. A stratégia elkészítése segít abban, hogy jó irányba haladj, és elérd a célod.

A folyamat tehát azzal kezdődik, hogy először meghatározzuk a weboldalunk

  • céljait,
  • szándékát,
  • célcsoportját,
  • tartalmát és funkcióit.

Ezután pedig kitaláljuk, hogy mindehhez mennyi pénz áll a rendelkezésünkre, és mennyi idő alatt készüljön el a honlap. A következő lépésben a célcsoportot lebontjuk úgynevezett “personákra”, vagyis olyan személyeket határozunk meg, akiknek szánjuk a weblapokat. Ennél a technikánál részletekben menően rajzoljuk meg a karaktereket, így sokkal pontosabban látjuk majd a felmerülő igényeket.

2. AZ ELADÁSI TÖLCSÉR FELVÁZOLÁSA

A jó honlap különösebb erőfeszítés nélkül felkelti a terméked vagy szolgáltatásod iránt az érdeklődést. A weboldaladdal kell érned, hogy az emberek vagy tovább érdeklődjenek a terméked iránt vagy pedig rálépjenek a vásárlás útjára. Sokat segít a weblapok készítése során, ha fel tudod vázolni, mi az a folyamat, mely keresztülviszi a tölcséren a látogatókat.

3. AZ OLDALTÉRKÉP ELKÉSZÍTÉSE

Ezzel a lépéssel teheted érthetővé magad számára, hogy milyen oldalakra van szükséged a weboldaladon, egyben áttekintést kínál az egész weboldal felépítésére vonatkozóan.

4. A DRÓTVÁZ ÖSSZEÁLLÍTÁSA

Egy weboldal drótváza nem grafikai jellegű, mégis vizuális útmutató egy honlap készítéséhez, mely világosan láthatóvá teszi a annak felépítését. Azzal a szándékkal készül, hogy egy bizonyos cél érdekében a weblapokra kerülő elemeket megfelelően elrendezze.

A drótváz tehát magába foglalja az oldal felépítését, és tervezett funkcióit, úgy mint:

  • logó,
  • fejléc,
  • keresőmező,
  • kapcsolat,
  • tartalom,
  • közösségi gombok,
  • lábléc.

5. A TARTALOM MEGÍRÁSA

A közönségednek kérdései vannak, melyekre válaszolnod kell. Erre kiváló lehetőséget nyújt a honlapod. A megfelelő tartalom azt az információt kínálja a látogatóidnak, amit éppen keresnek, másrészt hozzájárul ahhoz, hogy bizalmat kelts bennük. Jó, ha a tartalom már a weboldal készítés első szakaszában, a vizuális design elkészítése előtt a rendelkezésedre áll.

6. A WEBOLDAL MEGTERVEZÉSE

A weblap készítés folyamatában csak után érkeztünk csak el oda, hogy tulajdonképpen a tervezésre sor kerülhet. Ilyenkor készül el a vizuális rész, melyet sokan teljes mértékben azonosítanak – persze hibása – a webdesignnal és magával a weboldallal. Tulajdonképpen ez az a pont, ahol megkapja a stílusát a weboldalad, itt kell eldönteni, hogy milyen elrendezést, színeket, betűtípusokat, stb. fogsz használni.

7. A Weboldal FUNKCIÓINAK KIALAKÍTÁSA

A weboldalad funkcionalitását az határozza meg, hogy milyen honlapról van szó. Egy webáruház esetében nyilván több funkciót kell kialakítani, mint egy egyszerű céges oldalnál. Meg kell határoznod, hogy milyen módon szándékozol kapcsolatba lépni a közönségeddel, illetve ők veled. Ettől függ ugyanis, hogy milyen megoldásokra lesz szükséged.

8. A WEBOLDAL ÉS A RENDSZER TESZTELÉSE

Miután a weblap elkészült, a tesztek következnek annak érdekében, hogy megállapítsuk, minden rendben fut-e az összes böngészőn, minden funkció működik és a tartalom is korrektül néz ki. Ez már nem az a szakasz a honlapkészítés során, amikor egy-egy kinézetre vagy funkciókra vonatkozó megrendelői igény hatására akár a teljes weboldalt újra kell írni. A pénz és az idő kímélése érdekében időben végig kell gondolni, hogy pontosan mit is szeretnénk látni a honlapunkon. A tesztek után viszont már nem marad más hátra, mint hibák javítása, majd a weboldal elindítása.

9. A LÁTOGATÓK TEVÉKENYSÉGÉnek elemzése

Feltétlenül szükséges, hogy legyenek adataid arról, hova kattintanak a honlapodon a látogatók, mely weblapokat néznek meg, mennyi időt töltenek rajtuk. Ez segít meghatározni azt, hogy a weboldalad designjának mely része működik, és melyen kell még egy kicsit csiszolni.

10. A/B TESZTEK VÉGREHAJTÁSA

A webdesign szépsége, hogy semmi sem állandó benne. Neked pedig lehetőséged van arra, hogy minden elemet tesztelj a honlapodon, a színektől kezdve a tartalomig. A tesztek révén kiválaszthatod, hogy mi az ami jobban működik a közönségednél, és rugalmasan alakíthatod a weblapjaid, azt figyelembe véve, hogy mire van szüksége a cégednek és a látogatóidnak.

A lényeg tehát ez a 10 lépés lenne dióhéjban, de igyekszünk még az elmondottakat bővebben kifejteni.

Hogyan zajlik a közös munka a fejlesztő céggel?

Ha mindegyik kérdésre megvan a válaszod, kristálytiszta képed van arról, hogy mi a célod a weboldaladdal, akkor készen állsz az első találkozásra a fejlesztő céggel. A legfontosabb ugyanis, hogy a honlapod elkészítéséhez szükséges forrásanyagokat összeállítsd, és ezt a megfelelő időben a fejlesztők rendelkezésére bocsájtsd. Tapasztalataink szerint a belső tartalom és a koncepció teljes vagy részleges hiánya az első számú oka a projektek csúszásának.

A következő lépés, hogy saját cégedben az egyes folyamatok döntéshozóit előre felkészítsd mindenre. Legyenek tisztában azzal, hogy mennyi rendelkezésre álló idejük van az elkészült munkák tesztelésére és a visszajelzésekre. Fontos, hogy korlátozd a döntéshozók számát!

Ideális esetben egyetlen ember kommunikáljon és foglalja össze a felmerülő igényeket, később a visszajelzéseket lehetőleg lényegretörő e-mailekben, ami nemcsak hogy felgyorsítja és egyben leegyszerűsíti a weboldal készítés folyamatát, de egyértelművé is teszi a fejlesztők számára, hogy milyen elvégzendő feladatok vannak még hátra.

A project manager felvázolja az összes olyan területet, ahová tartalmat kell írni a készülő, új weboldaladra (a tartalom kérdésével nem foglalkozunk itt külön, mert óriási a téma, egyedül a SEO vonatkozása megtölt nálunk egy több ezer szavas cikket, de sokat olvashattok róla a blogunkban és a híreink között is). Ezután javasol egy ütemtervet. Amennyiben ezt az ütemezést betartod, és minden szükséges forrásanyagot/tartalmat időben rendelkezésére bocsájtasz, akkor sikerülni fog határidőn belül elkészíteni a honlapod.

Ha valamennyire otthon vagy a CMS-ek adminisztrációs felületének használatában, akkor is érdemes minél előbb kipróbálni az új CMS felületedet. A weboldal készítés legvégén teszteld az eszközöket, ellenőrizd, hogyan tudod kezelni a tartalmat. Némi időbe telik amíg megbarátkozol az új adminisztrációs felülettel, de minél előbb történik ez meg, annál jobb.

Milyen típusú tartalomkezelő rendszerek (CMS) állnak rendelkezésedre nálunk?

Webshopok és egyedi igények esetében nálunk elsősorban a Webshark által fejlesztett zárt forráskódú Galeus rendszerben zajlik a weboldal készítés. Az egyszerűbb működésű honlapok esetében szintén Galeust, vagy ha az igény úgy kívánja WordPresst alkalmazunk. A WordPress legnagyobb előnye, hogy könnyen használható és méretezhető (a linkelt cikkben olvashatsz még többet is az előnyökről).

A Galeus esetében több opció, modul közül választhatunk és a weblapjaid teljesen személyre szabhatjuk. A Galeus előnye, hogy a rendszerrel együtt megkapjuk a honlapunkat létrehozó csapat szakmai tudását. Ráadásul nem nyílt forráskóddal rendelkező weboldalakról van szó, így az ezekkel járó problémákat elkerülheted. Persze egy nyílt forráskódú rendszer előnyeit sem élvezheted ugyanakkor. Hogy melyikre van szükséged, melyik a legjobb választás számodra, azt Neked kell eltöntened. Mi persze tudunk segíteni a döntésben egyedi adottságaid és igényeid figyelembe vételével.

Milyen funkciókat érdemes beépíttetned a honlapodba?

Minden olyan funkciót, ami javítja a felhasználói élményt, és megéri számodra. Egy egyszerű céges oldal esetén ezek köre viszonylag szűk, egy webshopnál már van miből válogatni. Most csak a legalapvetőbbeket vázoljuk. A reszponzív design – ugyan valamivel emeli a költségvetést – mindenképpen megéri a befektetést. Az okostelefonok és a táblagépek világában ma már evidens, hogy egy weboldalt minden eszközre optimalizáljunk.

A közösségi oldalakkal való összekötés is ma már alapnak mondható a weboldal készítés során. Az a minimum, hogy a weboldaladról linkek mutassanak a közösségi platformokon lévő oldalaidra. Azokra az oldalakra, amelyek segítségével még nagyobb elkötelezettséget szeretnél kiváltani az ügyfeleidből. A Facebook, Google+, Pinterest, Instagram, Twitter, stb. oldalaidról automatikusan publikálhatod/továbboszthatod aktuális állapotfrissítéseidet, híreidet, termékeidet, bármilyen tartalmaidat.

A blog egy másik kihagyhatatlan funkció. Folyamatosan friss, minőségi tartalom írásával nagyban hozzájárulsz ahhoz, hogy a keresőkben egyre előrébb kerülön honlapod. A kategorizálás lehetőséget ad tartalmaid megfelelő szegmentálására is. Tartsd szem előtt, hogy a folyamatos, jó minőségű tartalomszolgáltatás elkötelezetté teszi a felhasználóidat!

A végén milyen felületeken fog tökéletesen megjelenni weboldalad?

A következő böngészőkön teszteljük átadás előtt weboldaladat Mac-en és PC-n egyaránt: IE, Firefox, Chrome. Teszteljük továbbá iOS és Android telefonok legújabb verzióján, illetve a megrendelő igényeinek megfelelelően további böngészőkön és eszközökön is.

Ezzel el is jutottunk oda, hogy készen van a honlapod, csak még nem került ki élesben a webre.

Hogyan ne bukj pénzt az új weboldaladdal?

A weboldalad nem feltétlenül csak viszi a pénzt, mert ha jól van megtervezve, akkor hozza is. Ehhez azonban tudnod kell, hogy mit várhatsz el a webdesingtól. Kezeld úgy a weboldaladat, mint egy befektetést! Figyeld a számokat, a használhatóságot, a felhasználók elvárásait! Ahhoz, hogy a weboldalad ne csak vigye, hanem hozza is a pénzt, öt dologra mindenképpen figyelned kell!

1. Figyelj Az analitikára

Rendkívül fontos, hogy mindig tudjad, honnan érkezik a forgalom a weblapjaidra, és mely aloldalaid hozzák a konverziókat. Egy jó webfejlesztő csapat tisztában van vele, hogy mi az, amitől jól működik az oldal, hozza a számokat. Ha Te nem tudsz foglalkozni az elemzésekkel, akkor bízz meg szakembereket azzal, hogy vizsgálják meg, hol pattannak vissza a látogatók, és hol konvertálnak. Ha nem lenne beállítva a konverziókövetés, akkor állíttasd be, mert enélkül nem lesz pontos képed arról, hogy mi az ami működik, és mi nem.

2. NE A HASZNÁLHATÓSÁG ROVÁSÁRA KÖVESD A TRENDEKET!

Lehet, hogy azt mondják vagy úgy érzed, hogy szükséged van egy látványos parallax designra vagy háttérvideóra, esetleg egy rakás animációra a weboldaladon. Igen, követni kell a változásokat, mert sok esetben javítják a használhatóságot, jobb felhasználói élményt eredményeznek. Azonban, ha meggondolatlanul alkalmazod ezeket, akkor az megzavarhatja a látogatóidat. Ráadásul a weboldalad betöltési ideje is nőni fog, ami viszont csökkenést eredményez a konverziós arányban.

A webdesignerednek tehát ismernie kell az üzleti céljaidat, és ezt kell a weboldalad tervezésének középpontjába helyezni, nem pedig a látványt. Minden változtatás esetében vizsgáld meg, hogy az miként hat a céged bevételeire, és a kreatív energiákat csak akkor hagyd kibontakozni, ha ezt a célt szolgálják.

3. A LÁTOGATÓID NYELVÉN BESZÉLJ!

Sokan a saját belső, szakmai nyelvüket használjuk a honlapjukon is, az emberek ezt azonban általában nem értik, és nem is ezt várják. Mindig a célcsoportod nyelvén beszélj, úgy hogy megértsék, amit mondani akarsz nekik! Ehhez persze lehet, hogy beszélned kell az ügyfeleiddel, megismerni őket, megtudni, hogy mit várnak el egy adott terméktől vagy szolgáltatástól. Ezzel megteremted az alapját annak, hogy könnyen navigáljanak a weblapjaidon.

4. NE TÉRJ EL A KONVERZIÓ-KÖZPONTÚ LÁTÁSMÓDTÓL!

Vannak olyan webdesignerek, akik nagyszerűek abban, hogy látványos, a márkádat hatásosan bemutató weboldalakat készítsenek számodra. Viszont, amikor az eredményekről van szó, akkor ezek az oldalak nem feltétlenül teljesítenek jól. A felhasználókat középpontba helyező és a konverziókra koncentráló megközelítés az, amely által a weboldalad jól fog teljesíteni. Amikor webfejlesztőt választasz, mindig olyan céget keress, mely ilyen megközelítéssel dolgozik, mérni tudják, hogy egy weboldal vagy annak redesignja mikor hatékony.

5. TUDD, HOGY A CÉGED MIBEN MÁS, MINT A TÖBBIEK!

Mint azt már korábban is jeleztük, ki kell találnod, hogy mi az, amiben más vagy, amiben jobb vagy, mint a konkurencia, és ezt mutasd is be a honlapodon. Amikor erről van szó, felejtsd el a szemérmeskedést, bátran vállald fel az egyediséged, az értékeidet! Ha nem tudod, hogy miben vagy jó, akkor kérdezd meg az ügyfeleidet, hogy miért téged választottak a versenytársaid helyett. Ha lesznek olyan dolgok, amit többen rendszeresen megemlítenek, akkor ez kerüljön a weboldalad középpontjába.

NÉhány hiba, amit elkövethetsz a weboldal készítés során

Most nem webdesign hibákról lesz szó, hanem olyan, egyéb tényezőkről, amiket fontos észben tartani, amikor a weboldal készítés zajlik. Vélhetően akad közöttük olyan, ami érzékeny pontot talál el, de van olyan is, ami elsőre talán nem is érthető, csak némi gondolkodás után. Íme néhány hiba, amiket elkövethetsz:

  • Nem tudod, hogy miként illeszkedik a stratégiádba a weboldal, és pontosan hogyan járulhat hozzá a bevételeid növeléséhez.
  • Addig vársz a weblapok tartalmának elkészítésével, amíg a webdesign el nem készül.
  • Olyan funkciókért és szolgáltatásokért fizetsz, amikre nincs is szükséged.
  • Ha már kész a honlapod, akkor a forgalomra figyelsz a konverziós arány helyett.
  • Nincs terved arra nézve, hogy hogyan fogod befuttatni a weboldaladat.

A Webshark.hu a hozzászólásoknál előzetes moderálást alkalmaz. Moderálási szabályaink itt olvashatók.